Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Rosborg Gymnasium og HF 3
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Pia Nielsen
|
Hold
|
2023 Ma/u (1u Ma, 2u Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Grundforløb
Matematik
Overordnede mål: Eleverne skal kunne
- Udføre simple beregninger.
- Lave lineær regression med TI-Nspire
- Have kendskab til variabelbegrebet, koordinatsystemet og funktionsbegrebet.
- Kende til lineære og stykkevist lineære funktioner.
- Kende til de fire repræsentationsformer for funktioner. (Elever har kun haft om lineære funktioner)
- Kunne opstille en lineær model og fortolke konstanterne.
- Kunne løse simple lineære ligninger analytisk og grafisk.
- Kunne føre et simpelt bevis indenfor lineære sammenhænge.
Eleverne har været igennem:
- Variabelbegrebet og koordinatsystemet samt variabelsammenhænge.
- Herunder introduktion til data og hurtiggraf i Nspire samt lineær regression.
- Forskriften for en lineær funktion og betydningen af konstanterne a og b.
- Funktionsbegrebet og notationen f(x), f(4) og f(x)=4.
- De fire repræsentationsformer: Sproglig, tabel, graf og forskrift.
- Intervaller, intervalnotation og ulighedstegn.
- Definitionsmængde og værdimængde.
- Stykkevist definerede funktioner.
- Tegning af graf og beregning både i hånden og i Nspire.
- Løsning af ligninger i hånden og med Nspire.
- Aflæsning af skæring mellem linjer.
- Skæring med koordinatsystemets akser som ligningsløsning.
- Matematiske modeller, problemløsning med modeller (herunder fremskrivning og vurdering af modellers gyldighed).
- Residualer, residualplot og valg af model på baggrund af residualplot.
- Overslagsregning.
Projekt hvor eleverne lavede video med bevis for to-punktsformlen for hældningen for en ret linje.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Grundlæggende regneteknik
Grundlæggende regneteknik, herunder:
- regnearternes hierarki
- parentes-, potens- og brøkregneregler
- løsning af ligninger (1. og 2. grad)
- kvadratsætninger
- bevis for løsningsformler til 2. gradsligninger
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 1.1
|
23-11-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- IT - TI-Nspire
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Indledende funktionsteori
Funktioner, herunder:
- hvad er en funktion
- definitionsmængde, værdimængde
- aftagende og voksende funktioner
- ekstremumspunkter, monotoniforhold
- regneregler
- afbildning og grafisk løsning af ligninger
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 1.2
|
14-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- IT - TI-Nspire
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Rentesregning
Rentesregning, herunder:
- begreberne fremskrivningsfaktor og vækstrate
- kapitalfremskrivningsformlen
- annuiteter (opsparing og gæld) (miniprojekt)
- indekstal (aflevering 1.3)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 1.3
|
11-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Eksponential- og logaritmefunktioner
Eksponentielle funktioner, herunder:
- ligning for en eksponentiel sammenhæng, bestemmelse af forskrift
- eksponentielle vækstmodeller
- betydning af a og b
- fremskrivningsfaktorer
- enkeltlogaritmisk papir
- fordobling og halvering
- logaritmer
- logaritmeregneregler og -funktioner (både log og ln)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 1.4
|
25-01-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- IT - TI-Nspire
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Potensfunktioner og polynomier
Potensfunktioner, herunder:
- ligning for en potenssammenhæng
- vækstmodeller
- proportionalitet (ligefrem og omvendt)
- betydning af a og b, bevis for formlerne
- grafisk afbildning
- ligningsløsning
- hvad er et polynomium?
- grafer for polynomier
- antal rødder i et polynomium
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Aflevering 1.5
|
08-02-2024
|
Aflevering 1.6
|
29-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- IT - TI-Nspire
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Vektorer og trigonometri
2D-vektorregning, herunder:
* hvad er en vektor?
* regning med vektorer
* linjer i trekanter
* ensvinklede trekanter
* retvinklede og vilkårlige trekanter
* cosinus- og sinusrelationer
* skalarprodukt
* determinant
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- IT
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
Vektorer og linjer
2D-vektorer herunder:
* den generelle ligning for en ret linje
* parameterfremstillinger
* vinkler mellem rette linjer
* afstande i planen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Geometri i cirkler
Geometri i cirkler og indledende teori for keglesnit herunder:
- definition af forskellige linjer i cirkler
- forskellige vinkeltyper i cirkler
- finde en cirkels ligning ud fra centrum og radius
- finde centrum og radius ud fra en given cirkelligning
- cirklens parameterfremstilling
- skæring mellem cirkel og linje
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- IT
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
10
|
De trigonometriske funktioner
De trigometriske funktioner, herunder:
- definition af radiantal
- den harmoniske svingning
- graferne for sin x, cos x og tan x
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- IT
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Deskriptiv statistik
Deskriptiv statistik, herunder:
- forskel på grupperede og ikke-grupperede observationssæt
- diverse statistiske deskriptorer
- anvendelse og fortolkning af statistik
- begreberne: outlier, højre- og venstreskæv, varians og spredning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Differentialregning
Differentialregning, herunder:
- differentialkvotient og tangent
- beregning og bestemmelse af differentialkvotient
- regneregler
- tangentbestemmelse
- monotoniforhold
- optimering med f'(x)
- anvendelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
26 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Sandsynlighedsregning og -fordeling
Teori for sandsynlighedsregning og -fordeling, herunder:
- Hvad er et udfaldsrum?
- stokastisk variabel
- uafhængighed for sandsynligheder
- Hvad er en binomialfordeling?
- binomialkoefficienter
- kombinatorik
- anvendelse
- fakultet
- spor til normalfordelingen (herunder normalfordelingsapproksimationen)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- IT
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
14
|
Residualplot, residualspredning m.m.
Residualer, herunder:
- hvad er et residualplot
- fortolkning
- normalfordeling af residualer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Hypotesetest
Hypotesetest, herunder:
- binomialtest
- konfidensintervaller
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Repetition
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3207/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74378625535",
"T": "/lectio/3207/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74378625535",
"H": "/lectio/3207/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74378625535"
}