Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Rosborg Gymnasium og HF 3
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Anja Sønderby Axelsen
|
Hold
|
2023 DA/1p DA (1p DA, 2p DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til litterær analyse
Som optakt til litterær analyse er eleverne blevet præsenteret for epik, lyrik og drama.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Barndom og opvækst
Dette forløb har et litterært fokus.
Forløbet har til formål at introducere eleverne til litterær analyse, hvor vi arbejder med:
- komposition
- fortæller
- fremstillingsform
- tema og perspektivering
Værklæsning: "Kunsten at græde i kor" af Erling Jepsen.
I forbindelse med værklæsningen har vi arbejdet med autofiktion samt begreberne dobbeltkontrakten og "at tage af hovedstolen".
Arbejdsformerne har varieret mellem gruppearbejde, klasseundervisning og skriftlighed.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Dødevaskeren
|
20-09-2023
|
Forbandede yngel
|
20-09-2023
|
Analyse af Ane-Mette af Pontoppidan
|
12-10-2023
|
Klimadag
|
27-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Reklamer og kampagner
Fokus: sprog (kommunikation)
Dette er PP1 forløbet.
Reklame for Levi's: Askepot (intertekstualitet)
Vi har arbejdet med reklamer og kampagner:
- Laswells kommunikationsmodel
- AIDA-modellen
- Maslows behovspyramide
- Gallups kompasmodel
- Filmiske virkemidler
- Dramaturgi: berettermodellen, bølgemodellen, plot pointmodellen
- Billedanalyse
Eleverne har i grupper udarbejdet en kampagnefilm i relation til deres fagpakke.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Klimadebatten
Dette forløb har haft et sprogligt fokus.
Vi har arbejdet med retorik:
- talegenrer
- Ciceros pentagram
- Sproglige dyder
- Appelformer
-Talens disposition
Vi har arbejdet med argumentation:
- Toulmins argumantationsmodel
- Argumenttyper
Vi har også arbejdet med diskursanalyse:
- nodelapunkt
- Ækvivalenskæde og differenskæde
- Flydende betegnere
- Hegemoni og antagonismer
Eleverne har selv skrevet en klimatale.
Klassen har deltaget i Rosborgs klimadag, hvor vi har arbejdet med innovative løsninger på klimaproblematikker.
Undervisningsformerne har været varierede med læreroplæg og gruppearbejde.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
True crime
Fokus: medier
Vi har fokuseret på podcasten som genre, men har også arbejdet med en dokumentar, artikler og fiktionalisering af virkelighedens forbrydelser.
Vi har diskuteret om medierne gør virkelighedens forbrydelser til underholdning i true crime.
Værklæsning: Mørkeland
Vi har arbejdet med følgende begreber i forbindelse med podcast analyse (vi har her brugt hjemmesiden Ind i dansk):
- Kommunikationsmodellen
- genre: Emnestyret-podcasts, Samtale-podcasts, Dokumentar podcasts, Politiske podcasts, Narrative podcasts
- koncept: Samtalen, True Crime, True Stor, Undersøgelsen
- komposition, herunder jinglen og skillere
- værtens rolle
- medvirkende
- miljø
- virkemidler: lydeffekter, reallyd, underlæsningsmusik, sproglig stil, retorik, stemmeføring, fortællekneb
- Budskab
- titel
- Målgruppe
- Vurdering
- perspektivering
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Det moderne gennembrud
Fokus: litteratur
Værklæsning: Et dukkehjem af Henrik Ibsen 1879
Link: https://www.ibsen.uio.no/DRVIT_Du%7CDuht.xhtml
Eleverne lavede en podcast om Ibsens Nora og Noora fra tv-serien SKAM med fokus på, hvordan de to kvinder starter en debat.
SKAM: sæson 2, episode 8 og 9.
Vi har arbejdet med:
- det moderne gennembrud som litteraturhistorisk periode
- Socialrealisme
- den impressionistiske- og naturalistiske skrivestil
- Darwinisme
- Nietzsche
- determinisme
- ironiske fortællerkommentarer
- De 3 K'er: køn, kirke og klasse
- fremstillingsformer
- Stille eksistenser
- billedanalyse
Undervisningsformerne har varieret mellem individuelt arbejde, gruppearbejde og klasseundervisning. Hertil kommer skriftligt arbejde i form af den analyserende artikel om "Den sidste balkjole".
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Historieopgaven
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Den debatterende artikel
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Nyhedsformidling
Fokus: medier
Vi har i dette forløb fokuseret på avisjournalistisk, men vi har også gennemgået nyhedsformidling på tv.
Vi har arbejdet med:
- de forskellige typer af aviser
- stofområder
- samfunds områder
- Habermas' offentlighedsmodel
- Nyhedskriterierne
- Den ydre komposition
- Billedlayout
- Kilder
- vinkling
- Avisens genrer: nyhedsjournalistik, meningsjournalistik, fortællende journalistik, servicejournalistik
- Den indre komposition: nyhedstrekanten, Hey-You-See-So-modellen, jon Franklins story-model og den tredje fortællemåde
- Journalistisk sprog
- Fake news
Undervisningsformerne har varieret mellem gruppearbejde, individuelt arbejde og klasseundervisning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Udenfor
Fokus: medier
Værklæsning: Yahya Hassan: Yahya Hassan 2.
Som forarbejde har vi undersøgt Yahya Hassans liv og forfatterskab.
Eleverne har i mindre grupper udarbejdet en analyse og fortolkning af et tildelt digt samt perspektiveret til et selvvalgt digt fra digtsamlingen.
Vi har i forbindelse med digtsamlingen arbejdet med autofiktion. herunder begreberne dobbeltkontrakten og hovedstolen.
Ellers har vi arbejdet med dokumentaren som genre, herunder fakta- og fiktionskoder, autencitetsmarkører samt filmiske virkemidler.
Værk: Tykke Ida. DR.
Gruppearbejde med præsentation af analyse på klassen. Der er blevet arbejdet med de første 7-12 minutter af dokumentaren. Alle programmer er fra DR.
- Prinsesser fra blokken: Nicoline, Evia og Niklas
- Kvindefængslet: Oliver, Naya og Tilde
- Hjemløs på Instagram: Smilla, Hannah og Anna
- Vrede piger: Sadaf, Mina, Ali og Danijal
- Fri os fra kontanthjælp: Sofus, Johanne, Martha og Ditte-Marie
- Styret af stemmer: Ayse, Ane og Hazim
- Mændenes paradis: Lukas, Malthe og Zika
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Yahya Hassan
|
23-10-2024
|
Dokumentarfilms analyse
|
22-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Kanonforfatterne
Fokus: sprog
I dette forløb har vi arbejdet med kanonforfatterne samt folkevisen som genre, men med et sprogligt fokus.
Eleverne har læst at lave en sproglig- stilistisk analyse af en skønlitterær tekst:
- denotation og konnotation
- semnatiske felter
- konkrete og abstrakte ord
- ords værdiladning
- metaforer, der opdeles i kilde- og målområde
- symboler
- sproglige figurer: gentagelsesfigurer, modsætningsfigurer og dramatiske figurer
- Ordklasser
- Rim
Vi har også arbejdet med romantikken som litteraturhistorisk periode:
- idealisme
- universalromantik
- panteisme
- nationalromantik
- romantiske
Vi har også arbejdet med folkevisen som genre:
- eksposition, transformation, konsekvens
- stevstamme
- knittelvers
- formelsprog
- syrebadsteknik
- ekspansionsteknikker: epanastrofe, isocolon
Undervisningsformerne har varieret mellem gruppearbejde og klasseundervisning
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Syndefaldsmotivet
Fokus: litteratur
Vi har i dette forløb arbejdet primært med analyse og fortolkning af skønlitterære tekster, der alle har allusioner til syndefaldsmyten, men også andre typer af tekst som f.eks reklamer og film.
Vi har også arbejdet med realismen og modernismen.
Undervisningsformerne har varieret mellem individuelt arbejde og klasseundervisning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Skrivekursus
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Diskurser om sundhed
Dette forløb har haft et sprogligt fokus.
Vi har arbejdet med diskurser om sundhed i forskellige tekster: reklamer, SoMe, koge- og livsstilsbøger, læserbreve, skrivelse fra sundhedsmyndighederne, hjemmeside, novelle og digt.
Eleverne har produceret SoMe-videoer med sundhedsdiskurser.
Begreber:
nodalpunkt
ækvivalenskæde - differenskæde
denotation - konnotation
Flydende betegnere
Antagonismepar
Hegemoniske og antagonistiske diskurser
Faircloughs tredimensionelle model til analyse af samspillet mellem tekst, diskurs og samfund
Face - facework/facetrussel
Front/backstage - middleregion
Performance
Branding
Ekkokammer
Der er benyttet varierede undervisningsformer fra individuelt arbejde og gruppe arbejde til klasseundervisning og eksamenstræning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Fagpakkeværk
Værklæsning: fagpakker
Pæd
Ali
Rom(Netflix)
Niclas Bendixen
22. feb 2024
Tilde:
DR: Landet i den forkerte familie
Startup:
Danijal:
Titel: Danske iværksættereventyr
udgivelsesdato: 2015
forfatter: Annemette Markvad
medie: DR TV
Evia:
DR: Så længe vi er stive
Sundhed
Sadaf:
Titel: Undskyld vi fik børn
Forfatter/instruktør: Søren Bjerregaard Bruun (Redaktionschef)
Årstal: 2018
Medie: DR2
Hazim:
Podcast: Lang levetid af Emil Thorup
Niklas:
DR: Sygt skarp (2024)
Zika:
Titel:Sygt skarp
Udgivelsesdato:Den. 14 Juni 2024
Forfatter:Leif Davidsen
Medie:DR.DK
Ditte-Marie:
Titel: "børnene på psyk"
Tilrettelæggelse og optagelse: Anne Pilegaard Petersen og Julie Bang.
Redaktør: Rune Sparre Geertsen.
Produceret for DR af Filt Cph.
Medie: podcast
Årstal: 2021
https://www.dr.dk/lyd/p1/boernene-paa-psyk-3276346919000
Martha:
Titel: Sig det højt (podcast)
Vært: Lissa Paustian
Udgivelsesår: 2024
Force
Hannah:
Titel: ”Du fucker med de forkerte”
Forfatter/instruktør: Anna Askov (redaktør)
Årstal: 2022
Malte:
Navn: "den sorte svane"
medie: tv2
Instruktør: Mads Brügger
Smilla:
Den sorte svane. TV2. 2024
Ane:
Inde fra med Anders Agger – Sikringen. DR 2025.04.
Ayse:
Titel: Shorta
Instruktører: Anders Ølholm, Frederik Louis Hviid
Årstal: 2020
Medie: Netflix
Oliver:
Dokumentar: Når forbrydelse ryster os. DR.
Johanne:
Titel: Den Sorte Svane ep. 4
Instruktør: Mads Brügger
Årstal: 2024
Medie: Tv2 Play
Sofus:
Titel: Den Sorte Svane
Instruktør: Mads Brügger
Årstal: 2024
Medie: TV2 Play - Dokumentar
Anna:
Dokumentar: Exit – bandeliv. 2025
Mina:
Titel: Underverden
Instruktør: Fenar Ahmad
Årstal: 2017
Medie: Viaplay
Naya:
Titel: MIn krig (alle afsnit - 4 stk, alle er cirka 29 min)
Forfatter/instruktør/redaktør: Casper Nielsen, Stine vedsted & Casper Clemmensen
Årstal: 2014
Lukas:
Dokumentar: Armadillo, fra 2010, afsender DR, Instruktør: Janus Metz Pedersen
Nicoline:
Podcast: Danske drabssager. Mordet i cykelskuret.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3207/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74378625606",
"T": "/lectio/3207/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74378625606",
"H": "/lectio/3207/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74378625606"
}