Holdet 2023 En/1p - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Z - Rosborg Gymnasium og HF 3
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Camilla Hoe Bach Lauritzen
Hold 2023 En/1p (1p En, 2p En)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Facing Reality (eksamen)
Titel 2 Australia and the Stolen Generation (eksamen)
Titel 3 Horror
Titel 4 Coraline and fantasy (eksamen)
Titel 5 USA: American Dreams and Values (eksamen)
Titel 6 Britain - class in the UK (eksamen)
Titel 7 Oversigt over tilladte hjælpemidler til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Facing Reality (eksamen)

Indhold
I forløbet "Facing Reality" beskæftiger vi os med er række tekster (noveller, sangtekst og film) der alle omhandler en eller anden form for erkendelse af realiteter.  Vi se på hvordan nye erkendelser og oplevelser kan rykke folk fra et sted i deres liv til et andet.
Det faglige fokus for forløbet er i særdeleshed, at I skal få kendskab til hvordan man analyserer fiktionstekster. I arbejdet med noveller og film skal vi særligt arbejde med:
• Setting
• Characterizations  
• Analysis
• Themes

Vi læser teksterne:
- Michelle Lehman: "Marry Me" (short film, 2008)
- Jill Norris: "Champagne Flight" (short story, 1982)
- John Lennon og Paul McCartney: "She’s Leaving Home" (song, 1967)
- Lauren Jackson: “I’m going to Mum’s” (short film, 2012)
- Charles Bukowski: "Son of Satan" (short story, 1982)
- Greta Gerwig: "Lady Bird" (film, 2017)


Omfang: 25%
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
1pEn 1: Summary 28-01-2024
1pEn 2: Son of Satan (del 1) 28-02-2024
Omfang Estimeret: 23,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Australia and the Stolen Generation (eksamen)

Australia – and the Stolen Generation

Keywords and focus points:
- What is the stolen generation?
- What happened to the children of the stolen generation and what has been the consequences of their experiences?
- Clash of cultures: Aboriginal culture vs. white European culture (and its consequences)
- Discrimination and inequality
- Identity and loss of identity


Kernestof:
- "Aborigines in Australia" (introduction – background text)
- Glenyse Ward: "Wandering Girl" (extract from Ward’s autobiography)  
- Darleen Johnson: "Stolen Generations" (documentary)
- Peter Goldsworthy: "One of my best friends" (short story)
- Kevin Rudd: “Apology speech” (speech)
- Australian English (exercises)
- Aboriginal peoples today (internet research), the apology (clip from Kevin Rudd speech), stereotypes (“I’m Aboriginal, but I’m not…”) (short videos)

Supplerende stof:
Student presentations (Australia now and then)
1. The Walkabout, the Dreaming and other Aboriginal traditions
2. Flying doctors and schools of the air
3. Nature, environment and climate
4. Ned Kelly (a criminal or a hero?)
5. Places and cultural sights
6. First British settlers in Australia
7. Aboriginal people today (e.g. health and education)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Horror

En lille smagsprøve på horror genren, hvor vi arbejder med nogle af genrens kendetegn.

Kernestof:
- Stephen King: "The Lawnmower Man" (short story)
- Jordan Peel: "Get Out" (film)
- David S. Sandberg: "Lights Out" (short film)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Coraline and fantasy (eksamen)

I dette forløb læser vi romanen "Coraline" af Neil Gaiman. Værket læses som led i et tema om fantasy-genren, og vi vil derfor arbejde med tekstanalyse og typiske genretræk med udgangspunkt i teoriafsnittet fra bogen "Worlds of Fantasy". Efterfølgende dykker vi ned i uddrag af andre fantasy tekster og film.

Grammatik:

Kernestof
- Neil Gaiman: Coraline (HarperCollins, 2002) (160 sider)
- C.S. Lewis: The Lion, the Witch and the Wardrobe"
- Chris Columbus: "Harry Potter and the Philosopher's Stone" (2001, film)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 24,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 USA: American Dreams and Values (eksamen)

Forløbet er afholdt virtuelt.

Introduktion til aspekter af amerikansk historie og samfund med The American Dream og amerikanske værdier som omdrejningspunkt. Vi skal kigge på baggrunden for disse værdier i historisk perspektiv og hvordan de kommer til udtryk på godt og ondt i forskellige sider af amerikansk samfund i dag og gennem tiden. Vi lægger desuden vægt på kampen for lige borgerrettigheder (I Have a Dream + The Long March to Freedom), racisme og håb og drømme om fremtiden.

Kernestof:
- "Understanding Americans", p. 170-173 (Fra: "Targets")
- Studs Terkel: “Arnold Schwarzenegger“ 1980 (Fra "Born in the USA" p. 19-20)
- "The Long March to Freedom" (ca. 45 min.) (documentary)
- Martin Luther King: "I Have a Dream" (Fra "Follow that Dream", p.83-86)
- ”Post-Racist America?” (background text from Black Voices)
- Gabriele Muccini: "The Pursuit of Happyness" (flim)
- JD Vance: Hillbilly Elegy (introduction)


Keywords
• The American Dream
• Freedom
• Equality
• Individualism
• Self-reliance
• Inventiveness and the Can-do Spirit
• Mobility
• Progress, optimism
• Rich vs. poor
• Inequality
• Civil rights and the Civil Rights Movement
• Fighting for equality, equal rights
• Racism and discrimination

Analysis:
- Speech analysis (rhetorical pentagon, rhetorical devices, language)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige - Væsentlige historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i USA. - Filmanalyse - Analyse af sagprosa
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Britain - class in the UK (eksamen)

Class in Britain
Forløb om Storbritannien med særligt fokus på klassestrukturer (værdier, kultur og interesser). Vi bruger teksten “What Is The British Class System?” som opstart og reference tekst. Vi kommer i emnet ind på underemner som poverty, brexit, football, different classes og schools.

- Hannah Davies: “What Is The British Class System?” (article, 19/09/2012)
- Easy British English “The Social Class System explained” (YouTube video, 5/12/2024)
- BBC News: "Making a new start" (article, 2002)
- Myles Judd (et al.): “Sunderland ‘Til I Die” (documentary, episode 1, 2018)
- Sarah Attfield: “English Football and Working-Class Culture” (commentary, 26/04/2021)
- The Lightning Seeds: “Three Lions (Football’s Coming Home)” (song + video, 1996)
- Maeve Binchy: “Highbury & Islington” (short story, 1993)
- Pulp: “Common People” (song, 1995)
- Up Close Documentaries: "School Swap: The Class Divide" - excerpts from E1+E2. (documentary, 2024)
- Penelope Lively: “The Happiest Days of Your Life” (short story, 1978)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Oversigt over tilladte hjælpemidler til eksamen

Tilladte hjælpemidler til eksamen

ONLINE - brug de direkte links fra denne liste
Ordbøger
• Ordbøger på Ordbogen -  https://www.ordbogen.com/da/
• Oxford Learner’s Dictionaries (engelsk-engelsk) - https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
Ordnet.dk (dansk) - http://ordnet.dk

Grammatik
• Min læring: https://minlaering.dk/login
Egne dokumenter fra faget i Lectio

OBS
• Du må bruge dokumenter, der ligger på i mapper på Lectio
• Du må IKKE bruge links til fx YouTube klip og andre internetsider. Download det, du skal bruge FØR eksamen.
• Brug IKKE beskedfunktionen!
Skriftlighedsportalen
• Brug KUN linket direkte fra Lectios forside!

Bøger, noter etc.
• Alle undervisningsbøger må bruges.
• Alle egne noter må bruges.
Indhold
Omfang Estimeret: 0,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer