Titel
2
|
Mobning og gruppekonflikt
Forløbet undersøger hvordan mennesker og de grupper, de er en del af, gensidigt påvirker hinanden.
Der arbejdes med forskellige typer af grupper (de 8 gruppetyper, fx egengruppe og fremmedgruppe), Sherifs gruppedefinition (de fire kendetegn), massehypnose/flokmentalitet.
Derudover har vi arbejdet med forskellige eksempler på gruppepåvirkning; herunder Sherifs forsøg Robbers Cave (de to drengegrupper, der er på lejr), Asch' forsøg om konformitet (streg-forsøget), Janis' begreb gruppetænkning samt Stoners begreb gruppepolarisering.
Holdet ser dokumentaren ”Konfrontation”, som analyseres ved hjælp af teori om stereotyper, fordomme samt Allports kontaktteori.
Vi taler desuden om mobning, hvor vi ser nærmere på både det individualpsykologiske perspektiv ift. kendetegn hos mobber og mobbeofre, ligesom vi taler om det gruppepsykologiske perspektiv, som handler om, at vi alle kan finde på at mobbe for at beholde vores plads i fællesskabet. Vi taler kort om forskellen på traditionel og digital mobning, ligesom vi kort berører von Thuns kommunikationskvadrat.
Vi ser Milgrams lydighedseksperiment, hvor vi taler om autoritetens betydning, ligesom eleverne her skal øve deres metodiske færdigheder i form af refleksion over forskningsmetode, fejlkilder og etik.
I forlængelse heraf taler vi om ondskab, ligesom eleverne møder teorien om moralsk frakobling som en måde at forsvare ondskabsfulde handlinger på.
Derudover ser vi nærmere på, hvordan konflikter mellem grupper opstår - eleverne får her kendskab til både realistisk konfliktteori og social identitetsteori. Her bruger vi Dukketesten og Jane Elliotts forsøg "A Class divided" som eksempler på de to konfliktteorier.
Eleverne læser også om holdninger og kognitiv dissonans.
Eleverne har været til foredrag med Florence McLean, der talte om ondskab og opvækstens betydning.
De globale kompetencer er i spil når vi taler omkring stereotyper og fordomme samt de udfordringer, der er forbundet hermed. At kultur spiller en rolle bliver tydeligt gennem dokumentaren "Konfrontation". Derudover berøres kort de digitale kompetencer når eleverne reflekterer over forskellen på traditionel og digital mobning.
eBog:
"Psykologiens Veje" af Ole Schultz Larsen (2018, 3. udgave). Side-id: pp5500, pp5537, pp5536, pp5535, pp5449, pp5588, c11564, c12491, pp5665, pp5630, pp5531, pp5628
https://psykveje.systime.dk/?id=4518
Små cases:
Robbers Cave
Mobbehistorie fra eXbus
Birgitte på besøg
Dokumentarer:
”Konfrontation” TV2, 2006
”Lydighedens dilemma” DR1, 2002
Små videoklip:
Videoklip omkring dukketesten: https://www.youtube.com/watch?v=rf2uaHIGF1E&t=7s
Videoklip - karakteristika ved digital mobning: https://www.youtube.com/watch?v=mvAKjK_85FA
"Vil du læse teksten op?": https://www.youtube.com/watch?v=t8n9RQiTyqo
Artikler:
"Teorien bag det nye socialdynamiske mobbesyn" af Monica Madsen, (http://rummelighed.org/h-teorien-bag-det-nye-socialdynamiske-mobbesyn
"Mobning på nettet kan give symptomer på PTSD" af Siw Ellen Jakobsen, Videnskab.dk, 27/4-2019
https://videnskab.dk/krop-sundhed/mobning-paa-nettet-kan-give-symptomer-paa-ptsd
"Scientology: Den lange vej ud" af Pierre Collignon, Jyllands-Posten, 19.2.2000
"Hun kom ind på livet af 10 bandemedlemmer" af Lærke Cramon, Information, 7.11.2015
Engelsksproget materiale:
Asch' conformity experiment: https://www.youtube.com/watch?v=TYIh4MkcfJA
Jane Elliots forsøg "A Class Divided": https://www.youtube.com/watch?v=8pO5xyaxa5w
Most people are sheep: https://www.youtube.com/watch?v=UFW9Nf9WB4I
Eleverne har i dette forløb læst ca. 45 normalsider
|