Holdet 2024 ps/2cefj ps - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Rosborg Gymnasium og HF 3
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Louise Bak-Aagaard
Hold 2024 ps/2cefj ps (2cefj ps)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kognition og læring
Titel 2 Mobning og gruppekonflikt
Titel 3 At forstå de andre - udvikling og neuro
Titel 4 Livet som senmoderne menneske

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kognition og læring

Eleverne arbejder med forskellige psykologiske teorier, der belyser kognition, motivation og hukommelse.

Vi har set nærmere på opmærksomhed som begreb, med fokus på kendetegn ved opmærksomhed og hvilke faktorer, der styrer vores opmærksomhed. Vi har ligeledes set nærmere på perception med fokus på både objektperception og social perception. Eleverne har i den forbindelse også mødt begreberne om topdown og bottom-up processer.

Eleverne får desuden kendskab til både kognitiv læringsteori i form af kognitive skemaer, assimilation og akkomodation, ligesom vi ser nærmere på den behavioristiske læringsteori ud fra begreberne klassisk og operant betigning samt imitation/modelindlæring. Vi arbejder også med Vygotskys teori om Zonen for nærmeste udvikling.

Eleverne stifter også bekendtskab med Ebbinghaus' hukommelsesforskning, ligesom vi ser nærmere på Bartletts tanker omkring hukommelse som kulturelt betinget. Her afprøver eleverne øvelsen/historien omkring "Åndernes Krig".

Derudover arbejder vi med hukommelsen. Her ser vi nærmere på hukommelsens forskellige lagre samt taler om, hvordan vi husker bedst - og hvorfor vi glemmer.
Eleverne stifter desuden bekendtskab med Carol Dwecks teori om udviklende og fastlåst mindset, ligesom vi ser nærmere på forskellige motivationsprocesser i form af ydre og indre motivation.

Eleverne får ligeledes kendskab til The Marshmallow Experiment (Skumfidus-testen), hvor vi taler om betydningen af selvkontrol. Her tilegner eleverne sig viden om de psykologiske metoder.

Elevernes globale kompetencer er i spil når vi taler om hukommelse som noget kulturelt betinget, ligesom eleverne får kendskab til perception som et kulturelt betinget fænomen.
De innovative kompetencer arbejdes der med når eleverne skal overveje, hvordan de kan motivere andre elever.

Engelsksproget materiale:
TedTalk med Carol Dweck:
https://www.ted.com/talks/carol_dweck_the_power_of_believing_that_you_can_improve
The Marshmallow Test af Walter Mischel (oprindelige version):
https://www.youtube.com/watch?v=wi8jqjo8sV8
Nyere version af skumfidus-eksperimentet: https://www.youtube.com/watch?v=Yo4WF3cSd9Q
Cliwe Wearing: the man with no short-term memory: https://www.youtube.com/watch?v=Vwigmktix2Y
Who Dunn It: https://www.youtube.com/watch?v=Yt3GVbH_uuE
The Moonwalking Bear: https://www.youtube.com/watch?v=xNSgmm9FX2s

eBog:
”Psykologiens Veje” af Ole Schultz Larsen (2018, 3. udgave): side-ID pp5238, pp5237, pp5294, pp5291, pp5240, pp5236, pp5290
https://psykveje.systime.dk/?id=4518

"Undersøgelser i psykologi" af Charlotte Tieka Jensen og Katrine Qourning (2018) (kopisider - forskningsmetoder og forsøgseffekter og fejlkilder)
"Psyk C" af Magnus Riisager - kopisider (Opmærksomhed i en digital tidsalder)

Podcast med Jesper Aagaard - digital dannelse og distraktion: https://emu.dk/digitale-gaestelaererforloeb/eud/podcast-din-digitale-gaestelaerer

Artikler
”Hvorfor kan vi ikke huske det, vi lærte i skolen?” af Peter Hyldgård, Videnskab.dk, 18. august 2013
”Det handler ikke om at lære. Det handler om at få en god karakter”. Politiken, 13. oktober 2015
”Fastlåst eller udviklende mindset” af Emil Lindeløv og Anders Riber
”Ny viden: Sådan roser du så det virker” af Sofie Münster, 13. februar 2016, NordicParenting.dk
”Selvkontrol er afgørende for børns succes” af Johanne Sorgenfri, 9. marts 2016, Information.dk
"Hjernen er ikke født til skolebænken" af Christian Gerlach, 13. december 2004, Information.dk

Eleverne har i dette forløb læst ca. 46 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Sociale
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Mobning og gruppekonflikt

Forløbet undersøger hvordan mennesker og de grupper, de er en del af, gensidigt påvirker hinanden.

Der arbejdes med forskellige typer af grupper (de 8 gruppetyper, fx egengruppe og fremmedgruppe), Sherifs gruppedefinition (de fire kendetegn), massehypnose/flokmentalitet.

Derudover har vi arbejdet med forskellige eksempler på gruppepåvirkning; herunder Sherifs forsøg Robbers Cave (de to drengegrupper, der er på lejr), Asch' forsøg om konformitet (streg-forsøget), Janis' begreb gruppetænkning samt Stoners begreb gruppepolarisering.
Holdet ser dokumentaren ”Konfrontation”, som analyseres ved hjælp af teori om stereotyper, fordomme samt Allports kontaktteori.

Vi taler desuden om mobning, hvor vi ser nærmere på både det individualpsykologiske perspektiv ift. kendetegn hos mobber og mobbeofre, ligesom vi taler om det gruppepsykologiske perspektiv, som handler om, at vi alle kan finde på at mobbe for at beholde vores plads i fællesskabet. Vi taler kort om forskellen på traditionel og digital mobning, ligesom vi kort berører von Thuns kommunikationskvadrat.

Vi ser Milgrams lydighedseksperiment, hvor vi taler om autoritetens betydning, ligesom eleverne her skal øve deres metodiske færdigheder i form af refleksion over forskningsmetode, fejlkilder og etik.
I forlængelse heraf taler vi om ondskab, ligesom eleverne møder teorien om moralsk frakobling som en måde at forsvare ondskabsfulde handlinger på.

Derudover ser vi nærmere på, hvordan konflikter mellem grupper opstår - eleverne får her kendskab til både realistisk konfliktteori og social identitetsteori. Her bruger vi Dukketesten og Jane Elliotts forsøg "A Class divided" som eksempler på de to konfliktteorier.

Eleverne læser også om holdninger og kognitiv dissonans.

Eleverne har været til foredrag med Florence McLean, der talte om ondskab og opvækstens betydning.

De globale kompetencer er i spil når vi taler omkring stereotyper og fordomme samt de udfordringer, der er forbundet hermed. At kultur spiller en rolle bliver tydeligt gennem dokumentaren "Konfrontation". Derudover berøres kort de digitale kompetencer når eleverne reflekterer over forskellen på traditionel og digital mobning.

eBog:
"Psykologiens Veje" af Ole Schultz Larsen (2018, 3. udgave). Side-id: pp5500, pp5537, pp5536, pp5535, pp5449, pp5588, c11564, c12491, pp5665, pp5630, pp5531, pp5628
https://psykveje.systime.dk/?id=4518

Små cases:
Robbers Cave
Mobbehistorie fra eXbus
Birgitte på besøg

Dokumentarer:
”Konfrontation” TV2, 2006
”Lydighedens dilemma” DR1, 2002

Små videoklip:
Videoklip omkring dukketesten: https://www.youtube.com/watch?v=rf2uaHIGF1E&t=7s
Videoklip - karakteristika ved digital mobning: https://www.youtube.com/watch?v=mvAKjK_85FA
"Vil du læse teksten op?": https://www.youtube.com/watch?v=t8n9RQiTyqo

Artikler:
"Teorien bag det nye socialdynamiske mobbesyn" af Monica Madsen, (http://rummelighed.org/h-teorien-bag-det-nye-socialdynamiske-mobbesyn
"Mobning på nettet kan give symptomer på PTSD" af Siw Ellen Jakobsen, Videnskab.dk, 27/4-2019
https://videnskab.dk/krop-sundhed/mobning-paa-nettet-kan-give-symptomer-paa-ptsd
"Scientology: Den lange vej ud" af Pierre Collignon, Jyllands-Posten, 19.2.2000
"Hun kom ind på livet af 10 bandemedlemmer" af Lærke Cramon, Information, 7.11.2015

Engelsksproget materiale:
Asch' conformity experiment: https://www.youtube.com/watch?v=TYIh4MkcfJA
Jane Elliots forsøg "A Class Divided": https://www.youtube.com/watch?v=8pO5xyaxa5w
Most people are sheep: https://www.youtube.com/watch?v=UFW9Nf9WB4I

Eleverne har i dette forløb læst ca. 45 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Sociale
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 3 At forstå de andre - udvikling og neuro

Eleverne får kendskab til udviklingspsykologien.
Forløbet starter ud med et fokus på Eriksons psyko-sociale teori om barnets udvikling. Vi arbejder her med begreberne udviklingskrise samt de to første faser i Eriksons teori. Eleverne får kendskab til, hvordan faseteorier kan kritiseres.

Herefter ser vi nærmere på den moderne spædbarnsforskning som optakt til Sterns teori om de fem selvfornemmelser. Eleverne arbejder med Sterns tre første selver med særligt fokus på det begyndende selv (medfødte færdigheder, tværmodal perception og vitalitetsfølelser), kerneselvet (ansigtsduetter og de ting, børnene lærer gennem ansigt-til-ansigt samspil: tilknytning, kommunikation og følelsesmæssig smitte. Eleverne møder også begreberne om over- og understimulering samt det subjektive selv (intentioner, fælles opmærksomhedsfokus, affektiv afstemning og fejlafstemning).

Efterfølgende ser vi nærmere på Bowlbys tilknytningsteori, hvor vi bl.a. taler om vigtigheden af en tryg base samt den selektive tilknytning, ligesom vi ser nærmere på Ainsworths tanker om de fire tilknytningsmønstre, som hun fandt med udgangspunkt i Fremmedsituationstesten.

Eleverne får også kendskab til Harlows abeforsøg.

Herefter arbejder vi med de fire former for omsorgssvigt (vanrøgt, fysiske overgreb, psykiske overgreb og seksuelle overgreb), Kari Killens syv reaktionsmåder samt begreberne risiko og resiliens. Eleverne får her kendskab til Kauai-undersøgelsen.

Eleverne har desuden kort arbejdet med neuropsykologien med fokus på, hvordan en nervecelle fungerer og betydningen af stimulation for hjernens udvikling.

Undervejs arbejdes der med forskellige små cases og begrebslister, ligesom vi ser små videoklip samt dokumentarerne "Min barndom i helvede" og "Er du mors lille dreng?". Eleverne har også set et uddrag af dokumentaren "Drengen uden hjerne"

iBog:
"Psykologiens Veje" af Ole Schultz Larsen (2018, 3. udgave): side-ID pp5052, pp5050, pp5043, pp4991, pp5129, pp5128, c12938, pp5329, pp5123
https://psykveje.systime.dk/?id=4518

"Undersøgelser i psykologi" af Charlotte Tieka Jensen og Katrine Qourning (2018) (word-dok: kopisider - forskningsmetoder og forsøgseffekter og fejlkilder)

Pdf-sider:
"PsykC: Grundbog til psykologi på C-niveau" af Magnus Riisager, Forlaget Frydenlund, s. 60-65 (om Daniel Sterns teori)

Artikler:
"Case: Lone og Trine"
"Casen om Mads, 4 år"

Videoklip (Engelsksproget materiale):
Følelsesmæssig smitte: https://www.youtube.com/watch?v=8VhSwbQ1rk0
Still face eksperimentet: https://www.youtube.com/watch?v=f1Jw0-LExyc
Strange Situation/Fremmedsituationstesten:
https://www.youtube.com/watch?v=QTsewNrHUHU&list=PLTMCgZbBD535u2SYrJqT7JFIyJbbwvyH7&index=2
Harlows abeforsøg: https://www.youtube.com/watch?v=OrNBEhzjg8I
Lorenz og prægning: https://www.youtube.com/watch?v=JGyfcBfSj4M
Overstimulated baby: https://www.youtube.com/watch?v=A0zchTR22Xk
The visual cliff: https://www.youtube.com/watch?v=p6cqNhHrMJA

Dokumentarer:
"Er du mors lille dreng?"
"Min barndom i helvede"
"Drengen uden hjerne"

Eleverne har i dette forløb læst ca. 50 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Livet som senmoderne menneske

Eleverne arbejder med forskellige aspekter, der kan belyse livet som senmoderne menneske.

Vi ser nærmere på personlighedspsykologien - her har vi arbejdet med teorien "The Big Five" omkring menneskers forskellige personlighedstræk, ligesom vi har set nærmere på Høgh-Olesens teori om den forsigtige og risikovillige type. Eleverne har stiftet bekendtskab med menneskets dobbelthed fra et neuropsykologisk perspektiv med fokus på at forstå begrebet OSN - optimalt stimulationsniveau. Eleverne analyserer en case om Per Wimmer.

Desuden har eleverne arbejdet med identitetsbegrebet - vi har set nærmere på begreberne jeg-identitet og social identitet samt begreberne identitetskrise og identitetsforvirring. Eleverne har også haft fokus på sociale arenaer, ligesom vi har set nærmere på hhv. Giddens og Gergens teorier om identitet.

Desuden har vi haft fokus på kendetegn ved det senmoderne samfund, ligesom vi har arbejdet med begrebet "den narcissistiske ungdom".
I forlængelse heraf har vi haft fokus på karakterer og præstationskultur og de tilgange, man som elev kan have ift. at præstere og lære i skolen.

Vi har arbejdet med de sociale medier, hvor eleverne har fået forståelse for, hvordan vores (stenalder)hjerne ikke er så velegnet til de sociale medier, selvom de tiltrækker os. Dette ud fra et evolutionært perspektiv.

Herefter har vi beskæftiget os med stress som begreb - herunder akut og kronisk stress, Lazarus' stressdefinition samt forskellige ydre faktorer (krav på arbejde, krav/kontrol-modellen) samt indre faktorer (forsigtig og risikovillig type, optimistisk og pessimistisk forklaringsstil), ligesom vi har arbejdet med begrebet coping, herunder problemfokuseret og emotionsfokuseret coping.

Afslutningsvist får eleverne viden om køn og kønsforskelle i et forsøg på at belyse, hvorfor det især er piger, vi støder på i stress-statistikker, 12-tals pigerne osv.

Forløbet sluttes af med casearbejde.

eBog:
"Psykologiens Veje" af Ole Schultz Larsen (2018, 3. udgave): pp4852, pp5664, pp5422, pp5419, pp5425, pp5424, pp5416, pp5413, pp5414, pp5559, pp5574, pp5573, pp5806, pp4829
https://psykveje.systime.dk/?id=4518

"Evolutionspsykologi" af Christian Skjødt Pedersen, uddrag omkring Stenalderhjernen og sociale medier (word dok.)
eBog: "Temaer til psykologi" af Christian Skjødt Pedersen, tekst omkring Karakterer og præstationskultur (udleveret som word dok.)

Artikel:
"Ny rapport om stress blandt børn og unge: "Jeg føler mig som et omvandrende tal""
"25-årige Camilla: Jeg kastede håndklædet i ringen"

Engelsksproget materiale:
What's on your mind: https://www.youtube.com/watch?v=QxVZYiJKl1Y
A Social Life: https://www.youtube.com/watch?v=GXdVPLj_pIk

Videoklip:
Hvad gør stress egentlig ved kroppen?: https://www.dr.dk/nyheder/viden/nysgerrig/video-hvad-goer-stress-egentlig-ved-kroppen

Dokumentar:
"Historien bag historien: De perfekte piger"

Eleverne har i dette forløb læst ca. 50 normalsider

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Sociale
  • IT
  • Lectio
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde