Holdet 2024 as/2g as - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Rosborg Gymnasium og HF 3
Fag og niveau Astronomi C
Lærer(e) Michael Møller
Hold 2024 as/2g as (2g as)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Den nære astronomi
Titel 2 Solsystemet og livsbetingelser
Titel 3 Exoplaneter
Titel 4 Observationer i astronomi
Titel 5 Solen og andre stjerner
Titel 6 Mælkevejen og andre galakser
Titel 7 Projektforløb
Titel 8 Kosmologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Den nære astronomi

Observationer + den nære omverden.
+ Stjernebilleder.
   - Historien bag enkelte stjernebilleder. (Ikke pensum.)
   - Træning i at genkende stjernebilleder i planetariet.
+ Orientering på Nattehimmelen.
   - Koordinatsystemer. (Kun ækvatorealsystem + alt-az-system.) Også i planetariet.
   - Tider. (Synodisk, siderisk omløbstid.)
      . Udledelse af formler for at finde siderisk omløbstid udfra målt synodisk omløbstid. (Selve matematikken er ikke pensum.)
      . Mars' retrograde bevægelse samt analemmakurve.
   - Brug af Stellarium.
   - Brug af stjernekort.
+ Nære himmellegemer og deres betydning
   - Månens faser
   - Tidevand
   - Nat/dag
   - Årstider
   - Meteorit/asteroide-nedslag på Jorden.
+Sete planetariefilm: "Two Small Pieces of Glass."

+Elevaktiviteter: Introduktion til AstroImageJ.
  1. Undersøgelse af Humboldtkrateret.
  2. Saturns ringe.

+ Faglige mål.
1. Identificere planeter og udvalgte stjernebilleder.
2. Forklare fænomener.
3. Kunne indhente bearbejde og fortolke data.

+ Arbejdsformer
1. Analyse og fortolkning af observationsdata.
2. Anvendelse af AstroImageJ.
3. Anvendelser af simuleringssoftware: Stellarium.
4. Klasseundervisning.
5. Grp. arbejde.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Solsystemet og livsbetingelser

+ Solsystemet og dets dannelse.
   - Asteroider.
   - Kometer.
   - Datering af Humboldtkrateret vha. AstroImageJ. (Lavet i Intro-emnet.)
   - SOHO-Science Arkivet. Udvikl en metode til at vurdere længden af komethaler, når de er nær Solen, og vurder deres fart.
+ Elevprojekt
   - Læs om to kloder (gas- eller stenplanet, asteroidebælte, kometer, småplaneter.)
   - Fremlæg din viden for dine holdkammerater og opdater din portfolio.
+ Keplers love (repetition fra fysik C.)
   - Sammenknytning af synodisk periode til at finde størrelsesforholdene i solsystemet.
  - CLEA-øvelse. Bestemmelse af Jupiters masse.
   - Eccentricitet, perihel, aphel, halve stor- og lilleakse.
   - Newtons gravitationslov og Newtons version af Keplers 3. lov
+ Liv i Solsystemet og rummet.
   - Flydende vand
   - Atmosfærestabilitet.
   - Kulstofkredsløbet på Jorden.
   - Phoenix- og Cassini-programmerne.
   - Målinger på exoplaneter.
   - Dannelse af molekyler i rummet.
   - Drake-ligningen.

+Elevaktiviteter.
1. Måling på kometbevægelser og haler vha data fra SOHO-arkivet.
2. Bestemmelse af Jupiters masse vha. CLEA-pakken.
3. Foredrag om to objekter i Solsystemet.
https://ordbogen.com er brugt til miniprojektet.

+ Faglige mål.
1. Gøre rede for det moderne astronomiske verdensbillede. (Solsystemet.)
2. Indhente, bearbejde og fortolke astronomiske data.
3. Kune søge information om et astronomisk emne fra forskellige kilder og vurdere pålideligheden.
4. Kunne bearbejde en elementær astronomisk teskt og gøre rede for de benyttede faglige begreber og den faglige argumentation.
5. Undersøge problemstillinger og udvikle løsninger, hvor fagets metoder anvendes.
6. Udvælge og strukturere relevante og centrale astronomiske elementer og kunne formidle astronomiske emner til en udvalgt målgruppe.
7. Kunne behandle problemstillinger i samspil med andre fag.

+ Arbejdsformer
1. Analyse og fortolkning af observationsdata.
2. Anvendelse af AstroImageJ.
3. Anvendelser af simuleringssoftware: SOHO-dataarkivet, CLEA-pakken.
4. Mundtlige oplæg.
5. Grp. arbejde.
Særlige fokuspunkter:
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Exoplaneter

+ Radialhastighedsmetoden
+ Transitmetoden
+ Dataarkiver
  - Exoplanets.org
  - Kepler science archive

(+Planetariefilmen: Out There.)

+Elevaktiviteter.
1. Analyse af trES-3-lyskurve og bestemme exoplanets radius. (Opg. 6.1 i Exoplaneter.)
2. Atmosfæretemperatur og CO2-indhold. (Opg. 6.5)

+ Faglige mål.
1. Kunne indhente, bearbejde og fortolke astronomiske data.
2. Have indsigt i modeller til at kvalitativ og kvantitativ beskrivelse af astronomiske fænomener og processer.

+ Arbejdsformer
1. Analyse og fortolkning af observationsdata.
2. Astronomiske dataarkiver.
3. Skriftligt arbejde.
4. Klasseundervisning.

NB: Ej afsnit 4.3.2-4.3.3 eller formlerne (12)-(13)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Observationer i astronomi

+ Teleskoper
  - kikkerttyper (refraktor og reflektor)
  - brændvidde
  - forstørrelser
  - synsfelter
+ Luminositet
  - Absolut
  - Tilsyneladende
  - Størrelsesklassebegrebet
+ Spektre
  - Emissions og absorptionsspektre
  - Sortlegemestråling/Planckkurver
  - Dopplereffekten
  - Wiens forskydningslov og temperatur
+ Filtres anvendelser
  - UBVRI-filtre
  - Farveindeks
  - temperatur og farveindeks
  - Farveexcess og interstellar absorption.

+ Planetariefilmen: Unvealing the Invisible Universe.

+Elevaktiviteter.
1. Observationer med FUT.

+ Faglige mål.
1. Demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
2. Kunne indhente, bearbejde og fortolke astronomiske data.

+ Arbejdsformer
1. Måling af observationsdata.
2. Anvendelse af AstroImageJ.
3. Anvendelser af simuleringssoftware: Stellarium.
4. Pararbejde.
5. Klasseundervisning.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Solen og andre stjerner

+ Energiproduktion i stjerner
  - pp I-processerne samt CNO-cyklussen og 3alfa-processen.
+ Spektralktyper
  - OBAFGKM
  - Luminositetsklasser
+ Stjerners evolution
   - Hvid dværg
   - Neutronstjerne
   - Pulsar
   - Sort hul herunder Hawking-stråling
   - HR-diagrammet
   - Grundstofsyntese. (Molekyledannelse er gennemgået i emnet om solsystemet og livsbetingelser.)

Elevaktiviteter:
1. CLEA: Undersøgelse af pulsaren i Krabbetågen.
2. Konstruktion af HR-diagram for Plejaderne.

+ Arbejdsformer
1. Analyse og fortolkning af observationsdata.
2. Anvendelser af simuleringssoftware: CLEA-pakken.
3. Skriftligt arbejde.
4. Klasseundervisning.
5. Grp. arbejde.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Mælkevejen og andre galakser

+ Mælkevejen
   - Struktur
   - Rotationskurver
   - Mørkt stof
+ Galaksetyper
  - Spiral
  - Ellipse
  - Irregulær
+ Kvasarer

+Elevaktiviteter:
1. Konstruktion af farvebillede af filterbilleder M51.
2. Undersøgelse af galaksetyper.
3. Opmåling af rotationskurve vha EU-HOUs radioteleskoper.

+Faglige mål.
1. Kunne gøre rede for det moderne astronomiske verdensbillede.
2. Kunne gøre rede for markante skift i det astronomiske verdensbillede.

+ Arbejdsformer
1. Analyse og fortolkning af observationsdata.
2. Anvendelse af AstroImageJ og EUHOUs radioantenner.
3. Skriftligt arbejde.
4. Klasseundervisning.
5. Grp. arbejde.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Projektforløb

Selvvalgt projekt.
Analyserende stof (beregninger, grafer, observationer skal indgå.)
En form for mundtligt produkt. (Plakat, video, foredrag.)

Enten alene eller med en makker.

Faglige mål
1. undersøge problemstillinger og udvikle løsninger, hvor fagets metoder anvendes
2. kunne udvælge og strukturere relevante og centrale astronomiske elementer og kunne formidle astronomiske emner til en udvalgt målgruppe
3. kunne søge information om et astronomisk emne fra forskellige kilder og vurdere pålideligheden.
Indhold


Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Kosmologi

Big Bang-teorien
- Afstandsstigen
- Skalafaktoren
- Hubble-Lemaître-loven
   - Konstruktion af Hubbleloven
- Big Bang teoriens søjler
   - Grundstofsammensætning i Universet
   - Galaksernes rødforskydning
   - Universets tidslige udvikling
   - Kosmologisk baggrundsstråling. (COBE-opgaven.)

+Elevaktiviteter.
1. Undersøgelse af Hubbleloven.
2. COBEs data.

+Faglige mål.
1. Kunne gøre rede for det moderne astronomiske verdensbillede.
2. Kunne gøre rede for markante skift i det astronomiske verdensbillede.

+ Arbejdsformer
1. Analyse og fortolkning af observationsdata.
2. Anvendelse af regneark.
3. Skriftligt arbejde.
4. Klasseundervisning.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer