Holdet 2024 mu/2efjxy lp - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Rosborg Gymnasium og HF 3
Fag og niveau Musik C
Lærer(e) Per Bhutho
Hold 2024 mu/2efjxy lp (2efjxy lp)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro
Titel 2 Lyd og musik til film
Titel 3 Ord og Lyd
Titel 4 Remix
Titel 5 Eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro

Indhold og fokus
I forløbet introduceres du til fagets faglige mål og indhold samt, hvad der er praktisk hensigtsmæssigt, når man arbejder med musik- og lydproduktion (organisering af filer på computeren, brug af høretelefoner m.m.).
Desuden introduceres du til Reaper og skal lave din første lille øvelse i programmet.

Faglige mål og kernestof:
I introduktionen, hvor du skal udarbejde lydflade til en lille tegnefilm, vi du tilegne dig kundskaber i at bruge lydteknologi og -software (Reaper), og du møder de første relevante grundbegreber inden for musik- og lydproduktion:
- Panorering, volume, fade, stretch, rumklang, ekko-effekt, pitch
- Begreber knyttet til Reaper: grid, item, render, feedback
- Begreber til analyse og fortolkning: musikkens funktion som parafraserende, kontrapunktisk eller polariserende.

Materiale:
Gert Uttenthal: ”Tegnefilmøvelse – Reaper” (revideret af Mette Hofman Bøegh): https://sites.google.com/site/muprod2017/3-introduktion-til-film?authuser=0

Gert Uttenthal: ”Tegnefilm-øvelse i Reaper 1/2” https://www.youtube.com/watch?v=Y4Y5lunR40c&t=2130s&ab_channel=GertUttenthalJensen

Gert Uttenthal: ”Tegnefilm-øvelse i Reaper 2/2” https://www.youtube.com/watch?v=KvawGeMiVi8&ab_channel=GertUttenthalJensen

Eksempler på brug af parafraserende, kontrapunktisk og polariserende musik:
Øvelse med den ”sovende pige” på: Rasmussen, P. ,Nielsen, L. & Højlund, M. (2024). 2. Lyd på film. I Musikalsk produktion. Systime. https://musikalskproduktion.systime.dk/?id=160#c576
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Lyd og musik til film

INTRODUKTION
Indhold og fokus:
Forløbet kredser om, hvordan musik og lyd kan tillægges konkret betydning, og der laves øvelser, hvor vi prøver at beskrive abstrakt lyd vha. det konkrete og sanselige. Desuden introduceres begreberne denotation og konnotation. Endelig introduceres du for Chions lyttemåder samt Murray Schafers opdeling af lyde i et lydlandskab.

Faglige mål og kernestof:
Du vil møde relevante begreber og metoder til analyse af lyd og musik:
- Pastiche og stereotypisk musik
- Denotation og konnotation
- Schizophonia og akusmatisk lyd.
- Chions lyttemåder (funktionel lyd, emotionel lyd og æstetisk lyd)
- Schafers opdeling af lyde i keynote sounds, soundmarks og sound signals.
- Introduktion til parametrer til basal musikalsk analyse: taktart, toneart, Instrumentation, melodik, stilart, klang og tempo.

Materiale (ca. 10,2 ns):
Rasmussen, P. ,Nielsen, L. & Højlund, M. (2024): 1. Musik, lyd og betydning, + underkapitlerne: 1.1: Musik. lyd og semantik, 1.3: Da lyden blev skilt fra kilden 1.4: Lyttemåder I Musikalsk produktion. Systime. https://musikalskproduktion.systime.dk/?id=117

Anvendte eksempler til analyse og illustration af musikkens og lydens betydning:
- Chopin: ”Regndråbepræludium”
- Lyden af en marsk (Rasmussen, P. ,Nielsen, L. & Højlund, M. (2024). 1. Musik, lyd og betydning. I Musikalsk produktion. Systime: https://musikalskproduktion.systime.dk/?id=117
- Perre Schaeffer: ”Etude aux chemins de fer”
- Interview med Kristian Eidnes Andersen om lydarbejdet til filmen Antichrist (Rasmussen, P. ,Nielsen, L. & Højlund, M. (2024). 2. Lyd på film. I Musikalsk produktion. Systime. https://musikalskproduktion.systime.dk/?id=144
- Tågehornet i Århus – udsendelse fra TV2 Østjylland https://www.tv2ostjylland.dk/aarhus/pa-jagt-efter-lyden-af-aarhus-tagehorn-kunne-hores-over-hele-byen
- DSB-jingle i udgaver af Niels-Viggo Bentzon (1984), Halfdan E (2012) og Sonic Minds (2021)

FORLØBET:

Indhold og fokus
I forløbet skal du lære at analysere, fortolke og vurdere musik og lyd til film. Desuden vil du møde og træne flere finesser i Reaper, og du skal selv arbejde kreativt med at lægge lyd og musik til et filmuddrag. Som optakt og inspiration vil du møde forskellige typer af film rent stil- og genremæssigt (dogmefilm og klassisk hollywoodfilm), og du vil blive introduceret for symfoniorkestrets instrumentfamilier og instrumenter.
Forløbet afsluttes med en større egenproduktion.

Faglige mål og kernestof
Du vil møde relevante begreber og metoder til analyse af lyd og musik:
- Parafraserende (samt mickey mousing), kontrapunktisk, polariserende
- Lydsporet: Dialog, reallyde, lydeffekter, musik (diegetisk og non-diegetisk)
- On screen lyd, off screen lyd
- Foley
- Suspense og action
- Musikkens funktioner (underbygge struktur/form eller følelse/stemning)
Du vil desuden møde flere relevante teknikker og grundbegreber inden for musik- og lydproduktion:
- Klippe, stretch, fade ind/ud, panorering, automation
- Effekter: rumklang, ekko og pitch
- FX on the Master Track in REAPER https://youtu.be/mK8OBOJ58tg
- Understanding Compression in REAPER https://youtu.be/l87vi7mEQC0


Materiale (ca. 15 ns.):
Rasmussen, P. ,Nielsen, L. & Højlund, M. (2024). 2. Lyd på film. I Musikalsk produktion. Systime. https://musikalskproduktion.systime.dk/?id=118, særligt underkapitlerne:
- 2.1 Reallyde og effekter: ”Reallyde og realisme”, "reallyde til personkarakteristik", ”Antichrist og reallyde”, ”Analyseopgave om reallyd”, ”Produktionsopgave: Reallyde i animationsfilm”, ”Produktionsopgave i foleylyde”
- 2.2 Filmmusikteori: ”Musikkens forhold til billedsiden”, ”Diegetisk-nondiegetisk”, ”Filmmusikkens funktioner”, "Musikkens placering og funktion", ”Suspense og action”, "lyden af suspense" minus Hitchcock, "suspense koblet med action"

Enjoy Classical Music: “The Classical Symphony Orchestra, explained in under 5 minutes” https://www.youtube.com/watch?v=rSxDZ-LXTFg&ab_channel=EnjoyClassicalMusic

Silkeborg Gymnasium: ”Automatisering i Reaper” https://www.youtube.com/watch?v=h0bkNfCT6BA&ab_channel=SilkeborgGymnasium

Rasmussen, P. ,Nielsen, L. & Højlund, M. (2024). 6. Reaper. I Musikalsk produktion. Systime. https://musikalskproduktion.systime.dk/?id=126: ”Audio-editering” https://musikalskproduktion.systime.dk/?id=211#c568

Great Big Story: “The Magic of Making Sound” https://www.youtube.com/watch?v=UO3N_PRIgX0&ab_channel=GreatBigStory

Eksempler til analyse og illustration af lyd og musik til film:
- Jacques Tati: ”Mon Oncle” (1958) (brug af foley-lyde)
- Kieslowski: Blå (brug af reallyde og lydeffekter)
- Lars von Trier: Antichrist (brug af reallyde og lydeffekter)
- Hitchcock: Fuglene (bearbejdning af lyd og special effects)
- Diverse eksempler i: Halskov, Andreas: 16:9 Talks: Peter Albrechtsen – et interview af Andreas Halskov https://www.16-9.dk/2016/10/peter-albrechtsen/, de første 21 min. og 20 sek.

Kontrapunktisk, parafraserende, polariserende:
- Dragon Around (1954) (parafraserende) https://youtu.be/v345EFD14MA
- Dr. Strangelove (1964) (kontrapunktisk) https://youtu.be/cIpTE-aHEZ0 (We'll Meet Again - Dr Strangelove: Final Scene)
-       Alien (1979) (polariserende?) https://youtu.be/Vl2p3pM0NKg (Åbningsscenen: Aliens)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Ord og Lyd

Indhold og fokus
I dette forløb skal du arbejde innovativt med remedieringer af tekster, og fordi vores produkter skal bruges til at lave lydoplevelser på Rosborg Gymnaisum, skal vi også forholde os til etiske og ophavsretsmæssige aspekter af digital produktion. Som optakt præsenteres du for forskellige digtere og musikere, der arbejder med remediering, og vi laver øvelser i forskellige måder at bruge stemmen på. Vi analyserer Per Højholts remediering af sin egen tekst ”Henry ind i landskabet” for at få en forståelse for, hvordan tekst og lyd/musik kan arbejde sammen om at skabe et nyt udtryk. I forbindelse med analysearbejdet vender vi tilbage til årets indledende øvelser i at beskrive det, vi hører, dvs. sound/instrumentation, rytme, stemmens musikalitet m.m.

Du vil møde flere relevante teknikker og grundbegreber inden for musik- og lydproduktion:
- Kompressor, EQ, Effekter på mastertrack

Materiale (5,4 ns):
Rasmussen, P. ,Nielsen, L. & Højlund, M. (2024). 5. Lyd og lyrik. I Musikalsk produktion. Systime. https://musikalskproduktion.systime.dk/?id=180
- Mads Mygind: Om at skrive og om at læse tekster op
- Emil Thomsen og Jakob Schweppenhäuser: Om gentagelsens betydning og om det at bearbejde stemmen

May, T., May, F. & May J. (2017): “Stemmer” fra Lydfortællinger, s. 18-19 (Dansklærerforeningens Forlag)

Eksempler til illustration af stemmebrug og sprogets musikalitet:
- Søren Ulrik Thomsen: ”Jeg er levende”
- Yahya Hassan: ”Tvangsfjernet”
- Dan Turell og Haldan E: "Hyldest til hverdagen", fra albummet "Pas på pengene".

Eksempler på remedieringer af tekster https://musikalskproduktion.systime.dk/?id=226:
- H.P.E. Hartmann: Guldhornene (digt til sat dramatisk musik)
- Lars H.U.G.: Levende
- Kristina Holgersen: Bedøvet og lettet (digtet)
- Holgersen: “Bedøvet og lettet” (popsange, To slags mørke, 2016) (digtet omsat til sang)https://www.youtube.com/watch?v=FyRMktm4frM
- Per Højholt: "Henry ind i landskabet", 1968, fra albummet "Turbo - en spacefiction"
- Steffen Brandt og Halfdan E.: "Henry ind i landskabet", fra udgivelsen "Tilbage til turbo" 2001

Analysemodel:
Generelt
Hvad er det samlede udtryk?
Hvad er styrende musikken eller teksten/stemmen?
- Analyse af tekst og stemme
Genre? prosa eller lyrisk
Komposition
Sprog rim, bogstavrim, betoninger, gentagelser, særlige ord?
Forhold mellem ordenes lyd og betydning.
Forhold til originalen
- Analyse af lydsiden:  
Form, sound/instrumentation, rytme, stemmens musikalitet, Tid og rum.

Produktion
Forløbet afsluttedes med produktion af en Ord- og lydproduktion med temaet ord og lyd på Rosborg med følgende opgave:

Udarbejd en Ord- og lydproduktion varighed ca 2-3 minutter samt en produktionsevaluering.

Ord- og lydproduktionen skal tage udgangspunkt i det tekststykke, I har selv vælger, og efterfølgende “installeres” det på Rosborg Gymnasium. Rundt på skolen vil man kunne høre jeres lydproduktioner, der er knyttet til de forskellige rum og begivenheder. Jeres produktioner skal først og fremmest give modtagerne ‘æstetiske oplevelser’ - I laver med andre ord små “kunstværker” - men derudover kan der være andre formål, som at åbne op for afdelinger/rum, de ikke vidste fandtes, eller det kan være, at I vil overraske, fortælle en god historie, skabe undren o.s.v.







Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Remix

Indhold og fokus
I dette forløb skal du lære om samplingens historie. Du skal lære om trommer og groove samt lave et groove selv i Reaper. Du bliver introduceret til MIDI, virtual instruments og skal lære at bruge plug-in’et Sitala samt BAS PLUGIN ABPL II (producent Ample Sound). Derudover skal du lære om musiknumres form, de enkelte formled og analysere forskellige musiknumre og forskellige typer remix. Du skal også lære at udfylde layeringskema og soundbox. Forløbet afsluttes med egen produktion af et remix på 1-3 min.


Historisk introduktion:
Toasting, cutting, punch-phasing, scratching, turnbablism herunder Technics SL-1200, om trommemaskiner, sampling, sampler og computere.
Lytteeksempler:
The Sugarhill Gang: Rappers Delight, https://open.spotify.com/track/0OziylrEJHkaZcbox0Zs54?si=d4d071c595654f3c
Run-D.M.C.: Jam- Master Jay https://open.spotify.com/track/7fjxc2JxSx51qrydS7jXTU?si=2e8b54458b3145bf
Snoop Dogg: Who Am I https://open.spotify.com/track/0eO8MW9YSTK3CjdaTYKlhF?si=034cba4a8d1f4779
Beastie Boys: Brass Monkeyhttps://open.spotify.com/track/2tY1gxCKslfXLFpFofYmJQ?si=8b2c12e88d5247f1


Faglige mål og kernestof:
Du vil møde relevante begreber og metoder til analyse af remix:
Scratching, sampling, MIDI, loop, humanizing, original, collage, referencetrack
Formled: Intro, vers, omkvæd, kontraststykke, bro, mellemspil, solo, coda, build/build-up, drop, breakdown. + Hook og break. EDM formled.
Remixtyper: Clubmix, Remake i forskellige stilarter, Mashup og Shredmix
Groove: 8.dele, 16.dele, Clavesrytmik (hver 3.), periode, (sammenfald, komplementærrytmik, aktivitetsniveau)
Effekter/teknikker du skal beherske når dette forløb er færdigt:
Rumklang/reverb, delay/ekko, EQ, pitch, panorering, kompressor, (evt. reverse-effekt eller beatslicing), automation/envelope, tempo mapper
Om copyright, intertekstualitet(realtioner mellem forskellige tekster), hypertekstualitet (relationer mellem forskellige musik), hypotekst(originalen), hypertekster(forskellige remix af hypoteksten)



Materiale (12,5 ns + videomateriale):
Rasmussen, P. ,Nielsen, L. & Højlund, M. (2024). 3. Hiphop. I Musikalsk produktion. Systime.
https://musikalskproduktion.systime.dk/?id=128 + underkapitel 3.2 Lav et beat
Rasmussen, P. ,Nielsen, L. & Højlund, M. (2024). 4. Remix. I Musikalsk produktion. Systime.
https://musikalskproduktion.systime.dk/?id=122 + underkapitlerne: 4.1. Hypotekst og hypertekster og 4.2.1 Remixtyper
Video om softwareinstrumenter: https://musikalskproduktion.systime.dk/?id=211#c646
Video om sampler: https://musikalskproduktion.systime.dk/?id=211#c626
Om copyright: https://musikalskproduktion.systime.dk/?id=147
Remixøvelse på baggrund af sangen "Stand By Me"
Lasse Grubbe: Musikipedia.dk: Puls og tempo https://www.musikipedia.dk/puls-og-tempo + Takt og underdeling https://www.musikipedia.dk/takt-og-underdeling + Betoningsmønstre og underdelinger https://www.musikipedia.dk/betoning + Simpel trommemaskine: (https://www.musikipedia.dk/trommemaskine?data=%22m.-t.4-tmp.90-s.0%22)
Tempo mapper i Reaper https://www.youtube.com/watch?v=8vYqVIIWVQU
Formled EDM - Essential Guide to EDM Song Structure: https://hyperbits.com/edm-song-structure/

Oversigt over formled m.m. bygger på Anders Aare mfl.: Rockmusik i tid og rum, Systime 2000: Intro, vers, omkvæd, kontraststykke, bro, mellem spil, solo, coda + hook og break.

Chris Read (WhoSampled): A History of Sampling (at Point Blank Music School London): (https://www.youtube.com/watch?v=SZGobMX9I48&ab_channel=PointBlankMusicSchool)

REAPERMania: Sitala i Reaper, instruktionsvideo: (https://www.youtube.com/watch?v=ne3skLQC8iM&ab_channel=REAPERMania)

Gert Uttenthal Jensen: Remixinspiration: https://www.youtube.com/watch?v=yLB-iROx9VA&ab_channel=GertUttenthalJensen

Lytteeksempler bla. til analyse:
Rihanna og Calvin Harris: We found Love (2011)
Björk: All Is Full Of Love,https://www.youtube.com/watch?v=yHoN4S0LeN0
Bjørk: All is Full of Love (remix af Howard B.) + andre remix af sangen.
TurboWeekend: Something or Nothing + forskellige remix i https://musikalskproduktion.systime.dk/?id=182
Coldplay: A Sky Full of Stars https://open.spotify.com/track/0FDzzruyVECATHXKHFs9eJ?si=8c703bf900444962

Analysemodel:
ANALYSE: Udfyld layeringsskemaet:
Form (tidslinje/layering)?
Instrumenter/Musikalske elementer?
Effekter (Soundbox og andet)?
Særligt for remix:
Er sporene bare flyttet rundt?
Er der tilføjet nye elementer – hvilke?
Er originalsporene klippet i småbidder eller brugt som længere sekvenser?
Har remixet en fast puls og en veldefineret stil (hvilken?) eller er det mere en collage/lydbillede, hvor elementerne bevæger sig rundt?

Produktionsopgave   
Forløbet blev afsluttet med følgende produktionsopgave:
Du skal hente en samplepakke til et nummer og bruger det som basis for dit remix. Du må selvfølgelig gerne tilføje andre elementer.
Hvilken type remix ønsker du at lave?
Find evt. et referencetrack, som du bruger som en slags lydinspiration – det kunne være at det har et beat eller en sound, som du gerne vil lave noget ligesom. Dit remix behøver altså ikke at ligne referencetracket 100%, men kan ligne et element af det. Referencetracket gør det nemt bagefter at kigge tilbage: Lykkedes det at skabe det remix jeg ville?
Længden på dit remix skal være 1-3 min.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Eksamensprojekt

Indhold og fokus
Det afsluttende forløb er et produktionsforløb, hvor eleverne kunne vælge mellem de tre produktionstyper, vi har arbejdet med. Der blev givet følgende oplæg:

Du skal til alle emner kunne alle de relevante fagbegreber fra hele pensum, men udvælge et emne dit eksamensprojekt skal laves indenfor.
I må arbejde alene eller lave grupper på max. 3 personer. I har 7 moduler til projektet

Emne 1: Lyd og musik til film
Vælg en filmsekvens på max. 4 min. (det anbefales kun at have 2 min). Fjern lyden hvis den ikke er fjernet (Anvisning i powerpoint 9 Filmmusikkens funktioner). Sæt nye lyde og musik til filmklippet. Sørg for at bruge relevante teknikker og effekter. 
Forklar med fagbegreber i din dokumentation hvordan og hvorfor du har gjort det, du har gjort. Tag screenshots.

Emne 2: Ord og lyd
Vælg en tekst, som du vil remediere. Udtænk samtidig en konkret formidlingsmæssig/ kunstnerisk situation, som din remediering skal indgå i. Læg en plan for din remediering og lav derefter en lydproduktion af din tekst på max. 4 min.(men gerne kun 2 min.) Sørg for at bruge relevante teknikker og effekter.
Forklar med fagbegreber i din dokumentation hvordan og hvorfor du har gjort det, du har gjort. Tag screenshots

Emne 3: Remix
Vælg en original sang, som du vil remixe, i form af en remixpakke, hvor sporene er klippet fra hinanden. Læg en plan for din remix-idé og gå i gang. Det skal max. være 4 min langt, men hellere 2 min. Sørg for at bruge relevante teknikker og effekter. 
Forklar med fagbegreber i remixevalueringen hvordan og hvorfor du har gjort det, du har gjort. Tag screenshots.

Alle tre emner er repræsenteret i elevernes valg.

Forløbet afsluttes med en fremvisning af værkerne,  en opsamling på årets pensum samt en prøveeksamen samt slut evaluering.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer