Holdet 2024 in/2Startup in - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Rosborg Gymnasium og HF 3
Fag og niveau Innovation C
Lærer(e) Sie Birgitte Holm Bundesen
Hold 2024 in/2Startup in (2Startup in)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Innovationsprocessen og innovationsbegreber
Titel 2 Kreativitet,idegenerering- og vurdering og brugere
Titel 3 Strategi og markedsføring
Titel 4 Brugerdreven innovation, diffusion og adoptanter
Titel 5 Procesmodeller i inno samt team-og teamledelse
Titel 6 Eksamensforløb/ Business Innovation Games
Titel 7 Innovation  i samfundet

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Innovationsprocessen og innovationsbegreber

Vi får alle de grundlæggende begreber på
plads (definitioner samt den innovative proces). I forlængelse af dette kører vi et foretagsomhedsprojekt, hvor vi arbejder med pains i Rosborgs kantine.


Kernebegreber:
Innovationsbegrebet
Invention, innovation, diffusion
Innovationstragten
Diamant modellen for innovation (discover, define, develop, deliver)
Kreativ destruktion
Radikale og inkrementelle innovationer
Innovationshøjde på produkt- og serviceinnovationer
Innovationsformer
Produktinnovation
Procesinnovation
Markedsinnovation
Råvareinnovation
Organisatorisk innovation
Serviceinnovation
Forretningsmodelinnovation
Værdibegrebet
Kundens opfattede værdi
Opfattet nytte
Opfattet offer
Økonomisk, social og miljømæssig værdi
Job to be done
Pain
Value proposition
Jury

Afsnit 1.1-14 + 2.0-2.6 = s. 11-41
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Kreativitet,idegenerering- og vurdering og brugere

Vi har ud fra en innovationsudfordring om madspild i Rema1000 arbejdet med følgende kernebegreber:

Druckers kilder til ideer
Sarasvathys kilder til ideer
Outside-in
Inside-out
Konvergent og divergent proces
Kreativitet
Harmonikamodellen
idéudviklingsmetoder
Idevurderingsmetoder
Pain, jury, value propositions
Samt ...
Brugerroller
metoder og teknikker til undersøgelse af brugerne
kvalitative interviews og fokusgrupper
antropologiske undersøgelser
Personas og brugerrejser

Afsnit 7.1-7.6 = s. 109-129 +
Afsnit 8.2-8.3 = 148-164



Vi har i forløbet besøgt Spinderihallerne i Vejle og hørt, hvordan stedet fungerer som inkubator for innovation.

Vi har desuden samarbejdet med Rema1000 og besøgt en Rema-butik i Vejle, hvor eleverne har undersøgt butikkens fokus på madspild og talt med souschefen om madspil. Eleverne har på baggrund af de pains de udforskede i butikken gennemgået innovationsprocessen og udviklet forskellige koncepter til at bekæmpe madspil. Koncepterne blev fremlagt for souschefen. Eleverne havde som bespænd, at de skulle udvikle en persona i chatgpt og have den med på råd hele vejen igennem processen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Strategi og markedsføring

I forløbet har vi arbejdet med forskellige former for strategi og marketing, som innovationsaktører kan anvende til at opnå deres mål. Vi har relateret teorierne  til casen Noly Food, som eleverne arbejdede med i PP2. Her arbejdede eleverne med problemstillingen: Hvordan kan Noly Food forbedre sin økonomi ved strategisk brug af Business model canvas-modellen.

Kernebegreber:

Forretningsmodeller - herunder:
Business model canvas
Segmentering
Marketing
Minervamodel og Gallupkompas
Marketingmix (product, place, price, promotion)
SWOT analyse

Afsnit 12.1= s. 228-231
samt supplerende stof s. 102-103+110-114 i Heding og Jepsen: Luk virksomheden op, Columbus, 2017.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Brugerdreven innovation, diffusion og adoptanter

I forløbet har vi arbejdet med forskellige former for brugerdreven innovation, som innovationsaktører kan anvende til at opnå deres mål. Vi har relateret teorierne om brugerdreven innovation til en innovationsudfordring om tøjproduktion.
Eleverne har set designudstillingen Red! i Spinderihaller i Vejle. Udstillingen havde fokus på hvordan vi kan redde tøj fra at blive smidt ud selv om det måske kun mangler en knap eller er gået lidt af mode. Vi har i forløbet desuden arbejder med FabLab i Spinderihallerne. Her har eleverne udarbejdet mock-ups.

Kernebegreber:
Bæredygtighed
Brundtland rapporten
Økonomisk, social og miljømæssig bæredygtighed
Cirkulær økonomi
Sommerfuglemodellen
Cirkulær økonomi

Brugerdreven innovation
Fire tilgange til brugerdreven innovation
Udforskning af brugere
Brugerinnovation
Brugerdeltagelse
Brugertest
Fire typer af brugerroller
Lead Users
Eksperter
Avancerede brugere
Brugere
Metoder til undersøgelse af brugere
Kvalitative interviews
Fokusgrupper
Multiatributanalyser
Prototyper
Antropologiske undersøgelser
Observation
Brugerdagbøger og fotosafari
Personas

Vi arbejder desuden med hvordan innovationer spredes og hvordan de opfattes af køberne. Vi har i den forbindelse arbejdet med en case om spredning af elbils-ladestandere. Vi ser desuden på forskellig teorier om sammensætning af personer, der skal opnå noget sammen. Derudover har vi talt om ledelse og set en række ledelsesvideoer, hvorudfra vi har udledt hvilken Adizes -type lederne repræsenterede.


Kernebegreber:
Diffusion
PLC kurve
Teknologiske S-kurver
Gæringsmodellen
Innovationslivscyklus for radikale innovationer
Adoptanter
At krydse kløften
Rogers faktorer, der fremmer og hæmmer diffusion


Afsnit:
3.1-3.4 = s. 43-54
10.1-10.4 = s. 190-203
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Procesmodeller i inno samt team-og teamledelse

Vi har i forløbet arbejdet med forskellige tilgange til at arbejde med innovationsprocessen. Vi har arbejdet med causation, mix (herunder designprocessmodellen og lean startup metoden) samt effectuation. Eleverne har reflekteret over, hvilke processer de selv har været i.
Vi har været omkring crowdfunding og har i den forbindelse beskæftiget os med https://www.kickstarter.com/.

Kernebegreber:
Innovationsprocesmodel
Causation
Effectuation
Den kausale innovationsmodel
Stage-gate modellen
Sarasvathys effectuation model
Sarasvathys 5 principper for effectuation
Designproces-modellen


Sider i bogen: 168-173 + 176-186

Oplevelsesøkonomi fra hjemmesiden til bogen: Inno - din grundbog til innovation og foretagsomhed, svarende til kapitel 2.2 i den fysiske udgave af bogen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Eksamensforløb/ Business Innovation Games

Holdet har deltaget i innovationskonkurrencen "BIG" Business Innovation Games.

De har...
- arbejdet med hele innovationsprocessen fra pain til koncept
- undersøgt pain vha kvalitativ og/eller kvantitativ metode
- reflekteret over egne ressourcer
- idégenereret og idéudvalgt
- lavet mock-ups
- gennemført brugerinddragelse.
- forholdt sig til processen og hvorvidt denne var causation og/eller effectuation.
- lagt budgetter for deres innovation
- udarbejdet forretningsplan
- trænet pitch

Arbejdet mundede ud i en forretningsplan samt en pitch af deres innovation for et dommerpanel i den lokale kvartfinale på gymnasiet.

Teori fra forløbet:
Team og teamroller: afsnit 51-5.3 = s. 82-89
Ressourcer/midler som dit udgangspunkt: fra Inno bogen: https://inno.systime.dk/?id=275&L=0 (vedlagt som kopi på modulet)
Metoder til idégenerering og idéudvægelse: https://innovation.sites.ku.dk/metoder/
Oplevelsesøkonomi: s. 39-40 i bogen: Luk virksomheden op, Columbus 2017 (vedlagt som kopi på modulet)
Segmentering: s. 102-103 i bogen: Luk virksomheden op, Columbus 2017 (vedlagt som kopi på modulet)
Crowdsourcering og crowdfunding: s. 186-188 (sidst i kapitel 9) +  s. 267-271 om finansiering (afsnit 14.4)
Forretningsplan og budgetter afsnit 14.1-14.3 = s. 257-266
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Innovation i samfundet

Her arbejder vi med hvorfor innovation er vigtigt for et samfund (vækst og velstand - økonomisk vinkel) samt virksomheds og iværksættermiljøet i DK.  

Kernebegreber:
Entreprenør og iværksætter
Entreprenørskab og intraprenørskab
Socialt eller miljømæssigt entreprenørskab
Intraprenørskab i offentlige eller private organisationer
Syv arketyper af entreprenører
Økonomisk velstand - BNP og BNP pr. indbygger
Tre drivere bag økonomisk velstand (faktordreven, effektivitetsdreven og innovationsdreven)
Måling af innovative aktiviteter i et land
Diamantmodellen

Afsnit 15.1-15.4 + 4.1-4.6 =s. 275-285 + 58-71

Vi får besøg af Vejle kommunes iværksætterkonsulent Brian Poulsgaard, der fortæller om Vejle kommunes indsats for at fremme iværksætteri.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer