Titel
4
|
Det senmoderne menneske
I dette forløb vil fokus være centreret omkring identitetsdannelse, sociale medier og stress i det senmoderne samfund – et samfund med stor frihed og mange valg.
Forløbet begynder med personlighedspsykologi, hvor vi kommer omkring forskellige teorier om personlighed. Herefter er der fokus på udvalgte træk ved det senmoderne samfund, og eleverne arbejder derefter med Erikson, Gergen og Giddens definitioner af identitet, samt diskuterer hvordan er det senmoderne samfund med til at påvirke identiteten, samt hvilke fordele og ulemper kan der være forbundet med, at vi i vores samfund har så stor frihed til selv at træffe valg og hvordan identitetsdannelsen præges af sociale medier. Vi kommer kort omkring køn og kønsforskelle. Der arbejdes med ny-narcissisme i forbindelse med de sociale medier og det gruppestyrede individ, og vi ser dokumentaren "De perfekte piger" afsnit 3, DR3 2018, som kobles til identitetsdannelse, det senmoderne samfund og ny-narcisssisme. Desuden læser holdet om selvrealisering, ansvarspres og konkurrencestaten, samt analyserer undersøgelserne ”Høje idealer og streng perfektionisme – en farlig cocktail” og "Facebook får os alle til at føle os som tabere". Desuden kommer vi kort omkring det evolutionspsykologiske perspektiv i forbindelse med sociale medier.
Derefter arbejdes med akut og kronisk stress, ydre faktorer, der kan føre til stress, krav-kontrolmodellen, indre faktorer, der har betydning for stress, herunder personlighed (den risikovillige og forsigtige type, OSN, forklaringsstile). Desuden arbejdes med coping.
Kernestof:
Larsen,Ole Schultz: PSYKOLOGIENSVEJE, i Bog Systime, 2023
https://psykveje.systime.dk/?id=4518
https://psykveje.systime.dk/?id=4852 Den forsigtige og den risikovillige type
https://psykveje.systime.dk/?id=4851 Menneskets dobbelthed
https://psykveje.systime.dk/?id=4850 Vestens hurtige puls
https://psykveje.systime.dk/?id=4849 Afslutning
https://psykveje.systime.dk/?id=5425 En flodbølge af muligheder
https://psykveje.systime.dk/?id=5422 Hvad er identitet?
https://psykveje.systime.dk/?id=5421 Krop, køn og identitet
https://psykveje.systime.dk/?id=5419 Social arenaer, roller og identitet
https://psykveje.systime.dk/?id=5416 Den narcissistiske ungdom
https://psykveje.systime.dk/?id=5415 Tre socialkarakterer
https://psykveje.systime.dk/?id=5413 Selvrealisering og ansvarspres
https://psykveje.systime.dk/?id=5414 Unge i konkurrencestaten
https://psykveje.systime.dk/?id=5559 Stress og coping
https://psykveje.systime.dk/?id=5574 Akut og kronisk stress
https://psykveje.systime.dk/?id=5573 Stress: et samspil mellem indre og ydre faktorer (stop ved ”Oplevelse af sammenhæng”)
https://psykveje.systime.dk/?id=5806 Coping
"Køn og kønsforskelle" Magnus Riisager, PsykC, Frydenlund, 2021, side 158-159 (pdf)
Forskningsnyt: Høje idealer og streng perfektionisme - en farlig cocktail. Af Thomas Nielsen, Forskningsnyt fra Psykologi, fra Psykologiens Veje, Systime 2022.
"Facebook får os alle til at føles som tabere" Videnskab.dk, 21.2.2011, https://videnskab.dk/kultur-samfund/facebook-faar-os-til-at-foele-os-som-tabere/
"Stenalderhjernen og medierne", Christian Skjødt Pedersen, Evolutionspsykologi, iBog, Systime, 2016, ID p 164.
Dokumentar: De perfekte piger afsnit 3, Dr.dk, https://www.dr.dk/drtv/serie/de-perfekte-piger_6837
Øveeksamensopgave: "23 årige Camilla kastede håndklædet i ringen" og "Jeg føler mig som et omvandrende tal" Børns Vilkår, 29. juni 2020, https://bornsvilkar.dk/nyheder/ny-rapport-om-stress-blandt-boern-og-unge-jeg-foeler-mig-som-et-omvandrende-tal/
Samlet sidetal: ca 51 sider
Faglige mål:
– demonstrere et bredt kendskab til fagets stofområder, primært i forhold til det normalt fungerende menneske
– redegøre for og kritisk forholde sig til psykologisk viden i form af psykologiske teorier, begreber og undersøgelser
– formulere konkrete psykologifaglige problemstillinger i aktuelt stof samt udvælge og anvende relevant psykologisk viden fra forskellige kilder, herunder digitale medier, til at undersøge disse problemstillinger og kunne forholde sig kritisk til den anvendte viden på et fagligt grundlag
– inddrage og vurdere forskellige forklaringer på psykologiske problemstillinger
– demonstrere et elementært kendskab til fagets forskningsmetoder og etiske problemstillinger i psykologisk forskning samt kunne skelne mellem hverdagspsykologi og videnskabelig baseret psykologisk viden
– vurdere betydningen af sociale og kulturelle faktorer i forhold til menneskers tænkning og handlinger
– argumentere fagligt og formidle psykologisk viden med et fagligt begrebsapparat på en klar og præcis måde
Arbejdsformer: klasseundervisning, gruppearbejde, individuelt arbejde, pararbejde, skriftligt arbejde, øvelser
|