Z - Rosborg Gymnasium og HF 3
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Z - Rosborg Gymnasium og HF 3
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 eø/3bcfkty eø - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Z - Rosborg Gymnasium og HF 3
Fag og niveau
Erhvervsøkonomi C
Lærer(e)
Sie Birgitte Holm Bundesen
Hold
2024 eø/3bcfkty eø (
3bcfkty eø
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Etablering af virksomheden
Titel 2
Strategi
Titel 3
Marketing
Titel 4
Virksomhedens økonomi
Titel 5
Organisation, ledelse og motivation
Titel 6
BIG (eksamensforløb)
Titel 7
Motivation
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Etablering af virksomheden
I forløbet arbejder vi med de helt grundlæggende ting omkring opstart af virksomhed. Vi ser på hvordan man etablerer en virksomhed , herunder forskellige virksomhedsformer og hvordan en iværksættervirksomhed kan lave sin forretningsmodel. Desuden arbejder vi med hvordan man kan formulere idégrundlag, mission og vision for virksomheden samt oplevelsesøkonomi
Ordblinde elever har haft mulighed for at bruge Ibogen "Luk Virksomheden Op" og skal også have adgang til den under forberedelsen.
Indhold
Kernestof:
Velkommen til erhvervsøkonomi :) Vi lægger ud med et forløb om "Etablering af virksomheden" så I skal læse side 12-17 i den udleverede bog "Luk Virksomheden Op". Når I læser skal I have fokus på at kunne forklare følgende:
Sofie K. Heding, Marie L. T. Jepsen: Luk virksomheden op (3.UDGAVE); sider: 12-17, 32-54, 60-67
Gruppearbejde eø modul 1.docx
Erhvervsøkonomi- ordbog
Det emballagefri supermarked kommer til Danmark
Business Model Canvas_skabelon.docx
Repetition Quizlet Iværksætteri repetition
(Det er med vilje, at vi springer nogle sider over). Læs til overskriften "oplevelsesøkonomi" på s. 39. Når du læser skal du have særligt fokus på at forstå:
Gruppearbejde Erhvervsøkonomi modul 2.docx
Gruppearbejde modul 3.docx
Sofie K. Heding, Marie L. T. Jepsen: Luk virksomheden op (3.UDGAVE): side 39-46
Vi har en del moduler i 4. modul. Jeg synes derfor, at vi trænger til en kageordning:-). Skriv jer gerne på google docs'et.
Det kan godt betale sig at leje og lege
Icebar
Case_franchising_Icebar.docx
Anderledes økonomier
Gruppearbejde Erhvervsøkonomi modul 4.docx
Når du læser skal du have særligt fokus på at forstå:
SWOT, TOWS.docx
Gruppeopgave_SWOT og TOWS.pdf
Virksomhedsformer ny.docx
Vi runder virksomhedsformerne og finansiering af (færdiggør arbejdsarket, hvis I ikke nåede at blive færdige i timen. Her tænker jeg særligt på oversigten over virksomhedsformer) og starter på et nyt forløb om virksomhedens strategi.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 2
Strategi
I dette forløb har vi fokus på virksomheden og dens omverden, herunder brancheanalyse (markeds- og konkurrenceforhold) og virksomhedens egen strategi. Vi arbejder med de forskellige konkurrenceformer samt strategimodeller som SWOT-analyse, STEEPLE analyse, Porters Five Forces, BCG matricen, Porters konkurrencestrategier, Ansoffs vækstmatrice. Endelig kommer vi også ind på værdiinnovation og Blue Ocean strategi.
Ordblinde elever har haft mulighed for at bruge Ibogen "Luk Virksomheden Op" og skal også have adgang til den under forberedelsen.
Indhold
Kernestof:
Strategi
Som nævnt i sidste time skal vi i hele modulet arbejde med valgfrie virksomheder i valgfrie grupper. I skal som forberedelse til timen:
Strategi2
Sofie K. Heding, Marie L. T. Jepsen: Luk virksomheden op (3.UDGAVE): side 67-77
Sofie K. Heding, Marie L. T. Jepsen: Luk virksomheden op (3.UDGAVE); sider: 67-93
Vi starter modulet med at I fremlægger jeres SWOT og TOWS-analyser. Læg gerne ud med en kort beskrivelse af virksomheden
Læs op på modellen "Porters 5 forces" på s. 74-76. Det er en af de vigtigste modeller i strategi-kapitlet. Se videoen: Porter's 5 Forces EXPLAINED | B2U | Business To You, hvor modellen bliver beskrevet ud fra et luftfarts-eksempel. Og lav tip e
1
porter opsamlende opgave.docx
Eksamensspørgsmål 3.docx
Når du læser skal du have særligt fokus på at forstå:
I får tid til at færdiggøre jeres STEEPLE, positioneringskort og Porters 5 forces i timen
Gruppearbejde konkurrence.docx
Yellow tail.pdf
Besvar spørgsmål 1+2 på den gamle eksamensopgave, som ligger på sidste modul (d. 12/9)
Ansoff.doc
Oversigt over eksterne vækstmuligheder.docx
Vækst i virksomheder
Læsefokus:
DRTV - Løvens Hule (Vi ser Real Relief minuttal 26.40-43.00)
Færdiggør arbejdsarkene fra sidste modul (19/9). Se desuden eksempler på succes med Blue Ocean: Seks succesfulde eksempler på Blue Ocean - Leder- og bestyrelsesuddannelser i samarbejde med INSEAD ✓
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Søge information
Diskutere
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 3
Marketing
I dette forløb har vi fokus på virksomhedens markedsføring af dens produkter og services. Vi arbejder med forbrugernes købsadfærd, kundesegmentering og B2B vs. B2C. Derudover arbejder vi med marketing-mixet - de 4/7 p'er - product (herunder produktmix og branding), price (herunder trin i prisfastsættelsen), promotion (ATL og BTL) og place (distribution med varierende antal led) samt physical evidence, people og process
Ordblinde elever har haft mulighed for at bruge Ibogen "Luk Virksomheden Op" og skal også have adgang til den under forberedelsen.
Indhold
Kernestof:
Modeller strategi eø.pptx
Gruppearbejde marketing.docx
Vi går i gang med et nyt forløb om markedsføring. Sofie K. Heding, Marie L. T. Jepsen: Luk virksomheden op (3.UDGAVE): side 98-105.
Marketing1
https://www.menti.com/alaotmw5aw3e
Slides til dagens modul_300924.pdf
Sofie K. Heding, Marie L. T. Jepsen: Luk virksomheden op (3.UDGAVE); sider: 105-120, 123-133
Læs side 105-109 med fokus på at kunne:
Marketing2
Branding eksempel
Læs side 110-114 med fokus på at kunne svare på følgende:
Slides til dagens modul__segmentering og marketingmix.pdf
Læs side 114-123 i bogen og skriv svarene på spørgsmålene under elevfeedback:
OBS: lang lektie. Mens I læser skal I have fokus på:
Repetition fra sidst og det sidste P: promotion
Kahoot
Der er aldrig før blevet brugt så meget på influencer-marketing - Dansk Markedsføring
Indledning | Influencer marketing
I får LIDT tid til at færdiggøre jeres fremlæggelser. Hent dem derefter ned og læg dem i mappen "marketing" under dokumenter. Så hører vi alle fremlæggelser derefter:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Læse
Søge information
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Præsentationsgrafik
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Gruppearbejde
Titel 4
Virksomhedens økonomi
I dette forløb har vi fokus på økonomistyring, herunder regnskabsforståelse og budgettering, med henblik på at anvende viden om virksomhedens økonomiske forhold til at diskutere og vurdere virksomhedens målopfyldelse. Vi arbejder med forskellige typer budgetter, årsregnskabet (resultatopgørelse og balance) samt regnskabs- og nøgletalsanalyse.
Ordblinde elever har haft mulighed for at bruge Ibogen "Luk Virksomheden Op" og skal også have adgang til den under forberedelsen.
Indhold
Kernestof:
lego årsrapport
Dansk engelsk årsrapport.docx
Regnskab1
Vi går i gang med et nyt forløb om virksomhedens økonomi. Læs til afsnit 4.4 på side 144. Når du læser skal du have fokus på at kunne forklare følgende bagefter:
https://www.annualreports.com/Company/lego
Lidt mere traditionel årsrapport: Årsrapport Halo
Sofie K. Heding, Marie L. T. Jepsen: Luk virksomheden op (3.UDGAVE); sider: 144-161
læs til afsnit 4.6 på side 151. Når du læser skal du have fokus på at kunne forstå og forklare:
Regnskab2
Restudy video om Resultatopgørelsen: Restudy
Balancen
Balancen arbejdsark.docx
Genskim desuden siderne om balancen s. 148-150.
Husk at udfylde vores eø ordbog: https://docs.google.com/document/d/1Pq2jz9AsLm56H-vxj0AukpKT0BkyIy9Tr4C_315OiRc/edit?tab=t.0.
SRP i Erhvervsøkonomi.pptx
Virksomhedens økonomi
Genskim lektien fra sidst. Beregn desuden øvelse 4.9, 4.10, 4.11
Den store nøgletalsquiz_historien.docx
Regnskabsanalyse af selvvalgt virksomhed (2).docx
Svar på spørgsmål i Restudy.docx
Læs spørgsmål og svar fra Restudy på vedhæftede (se evt. også videoen igen). Lav de nøgletals beregninger færdige, som I skal bruge til at besvare spørgsmålene i en Store nøgletalsquiz (se vedhæftede)
Den store nøgletals quiz.docx
https://create.kahoot.it/details/0b3f1ffb-506d-408d-bfc7-f7e78437f22a (Nøgletal) og https://create.kahoot.it/details/9cc5d126-358c-48ff-9c3f-c8ecef906bd8 (resultatopgørelse og balance)
Regnskab 2024.pptx
Læs siderne 162-166 (stop ved børsrelaterede nøgletal), så I får tjek på de sidste nøgletal og begrebet gearing (vi talte om det i modulet d. 19/11, men genopfrisk det).
Hvad er galt.docx
Regnskab og markedsføring gl eksamensopgave.docx
Regnskabsordbog
Læs op på regnskabsforløbet. Vi arbejder med en gammel eksamensopgave i timen.
Prompt til Chatgpt: Stil mig nogle quizspørgsmål til afkastningsgraden, egenkapitalens forrentning, overskudsgraden, dækningsgraden, kapacitetsgraden, aktivernes omsætningshastighed, likviditetsgraden, varelagerets omsætningshastighed og soliditetsgr
VICA Danmark - Årsrapport 2023.pdf
TIP EN 13'er Vica DK.docx
Kageordning eø
Julemandens værksted.png
julemandens værksted word skabelon.docx
Jensens bøfhus
Jensens Bøfhus vil af med støvet ry
Vi samler op på evalueringen, foredraget med EY og den gl. eksamensopgave (dvs. den skal laves færdig som lektie). Vi laver også lidt generel hygge (se lectio-besked). Hvem tager kage med? :-)
OBS: Jeg er forsinket, da jeg har et møde samtidig med undervisningen. Lav juleopgaven (julemandens værksted), så vi kan snakke om den, når jeg kommer:-). I skal sætte tallene ind i skabelonen (julemandens værksted word skabelon). Når I er færdige sk
Foredrag v EY.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Ansvarlighed
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
IT
Præsentationsgrafik
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Forelæsninger
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 5
Organisation, ledelse og motivation
I forløbet arbejder vi med organisation og ledelse. Vi ser på, hvad organisationers formål er. Vi stifter bekendtskab med organisationers opbygning samt Burns og Stalkers overordnede inddeling i mekanistiske og organisatoriske organisationssystemer. Vi ser desuden på de specifikke karakteristika ved den funktionelle struktur, divisionsstrukturen, den geografiske struktur, matrix-strukturen, den horisontale struktur, netværksstrukturen og hybridstrukturen. Vi arbejder med omgivelsernes påvirkning af virksomheden og virksomhedens valg af organisationsstruktur set i relation til omgivelserne. Derudover ses på virksomhedens kriser og udviklingsstadier ud fra Greiners model.
I forbindelse med ledelse ser vi på ledelsesteoriens udvikling. Vi arbejder med ledelsesformer og ledelsesteorier - herunder bl.a. Blake og Moutons leadership Grid. Til slut i forløbet arbejder vi med motivations- og behovsteorier.
Indhold
Kernestof:
Organisationsteori_Blue Bell Creameries.docx
Kahoot organisation
Organisationsteori_del 1.pdf
Vi går i gang et forløb om organisation og ledelse. Læs side 172-179 i bogen med fokus på at kunne forklare:
Prompt:
Organisation
Oversigt over organisationsstrukturer.docx
Sofie K. Heding, Marie L. T. Jepsen: Luk virksomheden op (3.UDGAVE); sider: 187-194, 199-215
Læs siderne i bogen (læs ikke casen om Joe and the Juice). I forhold til jeres lektie sidst, kan I se, at vi er sprunget et par sider over. Dem ser vi på i fællesskab. Efter læsningen skal I kunne svare på:
Bullshit og organisationsstrukturer2.pptx
Færdiggør oversigtsdokumentet om organisationsstrukturerne, hvis I ikke blev færdige i timen. Læs desuden vedhæftede case om en møbelvirksomhed. Den er lidt forældet hvad angår EDB-afdelingen som betyder IT-afdelingen;-). Men ellers er den super god
Møbelfabrik med organisatoriske problemer.docx
Spørgsmål til filmen om Fordisme og Taylorisme.docx
Vi går videre til afsnittet om ledelse. Når du har læst skal du kunne svare på:
I hvilke type virksomheder er Taylors tankegang mest fremtrædende? - brainstorming and voting | tricider
Læs siderne i bogen, som fortsat handler om ledelse (spring Mærsk casen s. 212-213 over). Efter endt læsning skal I kunne besvare:
Se dagens program på arbejdssedlen her
Arbejd selv 3g eø.docx
Arbejdsopgaver ledelse.docx
GL Eksamensspørgsmål 4.docx
Drømmer du om at blive leder? Her er eksperternes bud på fem færdigheder, du skal mestre
https://www.dr.dk/drtv/se/cheferne-_-jagten-paa-talentet_-udskilningsloebet-starter_496942
Most Useless Inventions Ever Made!
EØ projekt
Projektforløb i erhvervsøkonomi.docx
Bedømmelsesskema BIG Danmark 2025.pdf
Forretningsplan.docx
Plan for eksamensforløbet.docx
Vi samler op på jeres arbejd-selv-moduler. Vær klar til at fortælle om jeres besvarelser. Derudover går vi i gang med et nyt forløb om Innovation og iværksætteri. Læs s. 19-26 i bogen. Efter endt læsning skal I kunne svare på:
Opgave Royal Unibrew.pptx
Læs s 2-12 i vedhæftede notat om aktier
intro til aktier MJL 2025.pptx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Diskutere
Formidling
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Ansvarlighed
Sociale
Samarbejdsevne
IT
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Forelæsninger
Gruppearbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Titel 6
BIG (eksamensforløb)
Holdet deltager i Business Innovation Games og udvikler deres egne forretningsidéer.
De har i den forbindelse arbejdet med aktier, begrebet innovation og iværksætteri samt forretningsplaner.
Ordblinde elever har haft mulighed for at bruge Ibogen "Luk Virksomheden Op" og skal også have adgang til den under forberedelsen.
Indhold
Kernestof:
Opgave Royal Unibrew.pptx
Læs s 2-12 i vedhæftede notat om aktier
intro til aktier MJL 2025.pptx
Repetition af innovation og iværksætteri
Innovation og iværksætteri Løvens hule.docx
Sofie K. Heding, Marie L. T. Jepsen: Luk virksomheden op (3.UDGAVE); sider: 26-32, 35-39
Når du læser skal du have særligt fokus på at forstå:
Pitch Fra inno.docx
Få inspiration til BIG ved at skimme linket om konkrete innovationseksempler 10 idéer der forbedrer verden. Gå desuden en tur og hør podcasten "Det innovative mindset og lysten til at innovere": Fremtidens Ledelse To-Go - podcast af Bloch&Øs
Arbejd selv.docx
Rigtig forkert om forretningsplaner og produkttests.docx
Læs vedhæftede om prototyper/mock-ups, som jeg anbefaler I laver til BIG. Læs desuden s. 35-39 øverst om forretningsmodeller. I skal ikke lave en BMC, men elementerne i den skal I have med i jeres forretningsplan
Produkttest fra Innovationsgrundbogen cb afsnit 8.3.docx
Forretningsplan.docx
Eksempel på en udfyldt forretningsplan.pdf
Gå kritisk til jeres ide og arbejde- og bedøm jer selv ved at sætte krydser i bedømmelsesskemaet til BIG. Måske er der stadig noget, der kan nå at blive forbedret? Bedømmelsesskema BIG Danmark 2025.pdf
Vi træner pitch i modulet. Alle bedes læse om NABC-pitch, som ligger på modulet d. 21/2 "pitch fra inno".
Pitch jeres forretningsidé til BIG.docx
Program til BIG kvartfinale 25.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Faglige
Lytte
Læse
Søge information
Skrive
Diskutere
Projektarbejde
Formidling
Selvrefleksion
Almene (tværfaglige)
Analytiske evner
Kommunikative færdigheder
Overskue og strukturere
Personlige
Selvstændighed
Selvtillid
Initiativ
Ansvarlighed
Kreativitet
Sociale
Samarbejdsevne
Åbenhed og omgængelighed
IT
Lectio
Tekstbehandling
Regneark
Præsentationsgrafik
Internet
Væsentligste arbejdsformer
Eksperimentelt arbejde
Forelæsninger
Gruppearbejde
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Pararbejde
Projektarbejde
Titel 7
Motivation
forlængelse af forløbet "organisation, ledelse og motivation" blot afbrudt af BIG
Indhold
Kernestof:
Motivation
GleksamensopgaveMotivation.docx
Dilemmakort.docx
Sofie K. Heding, Marie L. T. Jepsen: Luk virksomheden op (3.UDGAVE); sider: 233-237
Læs siderne om motivation. Efter endt læsning skal du kunne svare på:
Vi repeterer og hygger - hvem tager kage med? Skim noter mv. så I er klar på at tale generelt om alle forløb. Hav også gerne spørgsmål mv. med til teori og forløb, som I er usikre på og som vi kan samle op på.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/3207/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74378625867", "T": "/lectio/3207/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74378625867", "H": "/lectio/3207/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74378625867" }