Holdet 2024 Me/3acikHF Me - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Rosborg Gymnasium og HF 3
Fag og niveau Mediefag B
Lærer(e) Jacob Lönneker
Hold 2024 Me/3acikHF Me (3acikHF Me)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro
Titel 2 Formidlingsopgave
Titel 3 Nyheder
Titel 4 Nyhedsproduktion 🎥🎙
Titel 5 Kortfilm
Titel 6 Auteurforløb - Quentin Tarantino I
Titel 7 Eksamensproduktion 🎥🎙
Titel 8 Auteurforløb - Quentin Tarantino II

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro

Præsentation af faget (B-niveau) og genopfriskning i analyse, produktion og terminologi.

De teoretiske begreber øves i form af mobiløvelser.

Kernestof:

Teori og terminologi præsenteres via Rosborgs egen hjemmeside:

https://sites.google.com/rosborggymhf.dk/mediefag-rosborg/startside?authuser=3

Fra læreplanens §2.1
- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 2 Formidlingsopgave

Anvendelsesorienteret produktion til internt brug (Hvordan betjenes vores Lumix-kameraer).
Desuden skal grupperne forholde sig til kommunikationssituation - med særligt fokus på modtagergruppen (1.g / 1. hf mediefag c-niveau).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde

Titel 3 Nyheder

Forløb i fakta.

Fokus på produktionsforhold, public service, nyhedsformater og -genrer, nyhedskriterier og -pyramide, opbygning og analyse af enkelte nyhedsindslag (fremgår på de enkelte lektioner) samt receptionsanalyse.

Besøg på TV Syd med fokus på tværmedialitet samt afviklingen af en nyhedsudsendelse.

Kontekster: Alle ovenstående er at regne som kontekster.

Tekster brugt i forløbet:

Dahl, A.,Engberg, I.,Erstrup, E.,Granild, D.,Gravesen, R.,Halskov, A.,Houlind, M.,Ludvigsen, M. M.,Lysne, A.,Olsen, M.,Rytter, H., & Schou, H. O. (2024). 4. Licensfinansiering og public-service aftale. I Levende billeder - grundbog i mediefag. Systime. https://levendebilleder.systime.dk/?id=132 (1,6 normalsider)

Dahl, A.,Engberg, I.,Erstrup, E.,Granild, D.,Gravesen, R.,Halskov, A.,Houlind, M.,Ludvigsen, M. M.,Lysne, A.,Olsen, M.,Rytter, H., & Schou, H. O. (2024). 4. Reklamer og seertal. I Levende billeder - grundbog i mediefag. Systime. https://levendebilleder.systime.dk/?id=132 (5,5 normalsider)

Dahl, A.,Engberg, I.,Erstrup, E.,Granild, D.,Gravesen, R.,Halskov, A.,Houlind, M.,Ludvigsen, M. M.,Lysne, A.,Olsen, M.,Rytter, H., & Schou, H. O. (2024). 4. Tv. I Levende billeder - grundbog i mediefag. Systime. https://levendebilleder.systime.dk/?id=132 (0,8 normalside)

Dahl, A.,Engberg, I.,Erstrup, E.,Granild, D.,Gravesen, R.,Halskov, A.,Houlind, M.,Ludvigsen, M. M.,Lysne, A.,Olsen, M.,Rytter, H., & Schou, H. O. (2024). 4. Tv nyheder. I Levende billeder - grundbog i mediefag. Systime. https://levendebilleder.systime.dk/?id=132 (2,1 normalsider)

Dahl, A.,Engberg, I.,Erstrup, E.,Granild, D.,Gravesen, R.,Halskov, A.,Houlind, M.,Ludvigsen, M. M.,Lysne, A.,Olsen, M.,Rytter, H., & Schou, H. O. (2024). 4. Produktionsforhold på tv. I Levende billeder - grundbog i mediefag. Systime. https://levendebilleder.systime.dk/?id=132 (1 normalside)

Harboe, J. M., & Poulsen, H. (2020). Fakta – nyheder og dokumentar på flow og net. I Close-up. Grundbog til Mediefag C. Gyldendal. https://closeup.systime.dk/?id=136 (4,7 normalsider)

Harboe, Jette Melgaard & Henrik Poulsen. "TV: funktion, formater og genrer". I Zoom - grundbog i medier. Gyldendal, 2011, s. 158-169.

Schrøder, Kim "Mediereception"  Fra Trolle, Anna Julie et al. "Tal ordentligt". Roskilde Universitet, 2019, s. 15-18. Henviser til Schrøder, Kim. ”Generelle aspekter ved mediereception? – Et bud på en multidimensional model for analyse af kvalitative receptionsinterviews”. MedieKultur. Nr. 35, 2003, side 63-73


Omfang ca. 40 sider


Fra læreplanens §2.1

Eleverne skal kunne:

- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
- redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former.
- identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem.
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra en valgt kontekst.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 4 Nyhedsproduktion 🎥🎙

Forløb i fakta.

Fokus på produktionsforhold, public service, nyhedsformater og -genrer, nyhedskriterier og -pyramide, opbygning.

Materiale:

"Distribution af elevproduktioner". Fra - http://mediefag-rosborg.blogspot.com/2018/10/distribuering-af-elevproduktion.html

"Produktion". I Levende Billeder, 198-229, Olsen, Mimi og Hans Oluf Schou red. "Levende billeder - grundbog i mediefag". 2. udgave, 1. oplag. Systime, 2019, s. 198-253.

"Tværmedialitet". Fra - https://mediefag-rosborg.blogspot.com/2017/11/tvrmedialitet.html

Omfang ca. 55 sider


Fra læreplanens §2.1

Eleverne skal kunne:

̶ betjene optage- og redigeringsudstyr
̶ i grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion
̶ anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
̶ arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen
̶ tilpasse udtryksform til indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal
̶ forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde

Titel 5 Kortfilm

Fokus i forløbet har været det korte filmformat. Eleverne har arbejdet med teoretiske og analytiske kendetegn ved kortfilmsformatet. Udgangspunkt et i forløbet har været iBogen "Shorts" af  Dorte Granild og Mette Wolfhagen. Fokus på kortfilmens DNA og de 3 typer som præsenteres i bogen.


Tekster brugt i forløbet:

"Bag om kortfilmen 'Ivalu'" Kapitel 2. I Granild, D. og Wolfhagen, M., 2023. SHORTS – kortfilm i undervisningen. [iBog] Aarhus: Systime. Tilgængelig her: <https://shorts.systime.dk> [Tilgået 25. maj 2025]. (26,7 normalsider)

Dürr, Morten og Horneman Lars. "Ivalu". Cobolt, København, 2019. 128 sider.

"Shorts" Kapitel 1. I Granild, D. og Wolfhagen, M., 2023. SHORTS – kortfilm i undervisningen. [iBog] Aarhus: Systime. Tilgængelig her: <https://shorts.systime.dk> [Tilgået 25. maj 2025]. (18,4 normalsider)


Omfang ca. 173 sider


Kortfilm set i forløbet:

de Thura, Martin. "Color Me". Danmark, 2020. 7 min.

Etzler, Jonatan. "I Follow You". Sverige, 2015. 3 min.

Høgenni, Andrias. "Ikka illi meint". Færøerne, 2019. 22 min.

Karia, Aneil. "The Long Goodbye". England, 2020. 12 min.

Manchevski, Milcho. "The End of Time". Cuba, 2017. 5 min.

Noakes, Tom. "Nursery Rhymes". Australien, 2018. 5 min.

Thaulow, Andreas. "Pistol". Danmark, 2016. 5 min.

Walter, Anders. "Helium". Danmark. 2013. 22 min.

Walter, Anders. "Ivalu". Danmark, 2022. 23 min.

Fra læreplanens §2.1

Eleverne skal kunne:

- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
- redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former.
- identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem.
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra en valgt kontekst.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 6 Auteurforløb - Quentin Tarantino I

Forløb valgt af holdet.

FORLØBET DELES I TO PGA. PLACERINGEN AF ÅRETS FILMFESTIVAL OG DERMED PRODUKTIONEN AF EKSAMENSPRODUKTIONERNE


Tekster brugt i forløbet:

Granild, D. & Wolfhagen, M. (2025). 3. Anders Walter som instruktør - Auteuranalyse. I SHORTS – kortfilm i undervisningen. Systime. https://shorts.systime.dk/?id=148 (2.3 normalsider).

Halskov, Andreas. "Kameraet som pen - auteurteori og -analyse". I Cut #110. Januar 2016, s. 2-7.

Hansen, Per Helmer. "Postmoderne film". Frydenlund, 2014, s. 17-71.

Haastrup, Helle Kannik. "Gensyn med vennerne - en revurdering af
intertekstualitetens funktion i Pulp Fiction". I 16-9 Filmtidsskrift.3. årgang, nr. 11. April 2005, s. 5. <http://www.16-9.dk/2005-04/side05_feature2.htm>

Jørgensen, Niels Jakob Kyhl. "Pulp Fiction - 90'ernes hovedværk". I Ekko #82. Juli-August, 2019, s. 84-91.

Krøgh, Lasse. "Once Upon a Time… in Good Old Hollywood: Nostalgi, brydningstider og
flammekastere". I 16-9 Filmtidsskrift, oktober 2023. Sidst besøgt 15. maj, 2025. Online: http://www.16-9.dk/2020/10/once-upon-a-time-in-hollywood/

Film:

Tarantino, Quentin. "Inglourious Basterds". Universal, USA, 2009. 153 min.

Tarantino, Quentin. "Once Upon a Time in... Hollywood". Columbia, USA, 2019. 161 min.

Tarantino, Quentin. "Pulp Fiction". Miramax, USA, 1994. 154 min.


Omfang ca. 85 sider


Fra læreplanens §2.1

Eleverne skal kunne:

- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
- redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former.
- identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem.
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra en valgt kontekst.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Eksamensproduktion 🎥🎙

Holdet arbejder med filmproduktion. Der arbejdes med idéudvikling, storyboard, manus, optageteknikker og redigering samt valg af kommunikationssituation og distributionskanaler.

Materiale:

"Distribution af elevproduktioner". Fra - http://mediefag-rosborg.blogspot.com/2018/10/distribuering-af-elevproduktion.html

"Produktion". I Levende Billeder, 198-229, Olsen, Mimi og Hans Oluf Schou red. "Levende billeder - grundbog i mediefag". 2. udgave, 1. oplag. Systime, 2019, s. 198-253.

"Tværmedialitet". Fra - https://mediefag-rosborg.blogspot.com/2017/11/tvrmedialitet.html

Omfang ca. 55 sider

Fra læreplanens §2.1
̶ betjene optage- og redigeringsudstyr
̶ i grupper planlægge, gennemføre og distribuere en medieproduktion
̶ anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler
̶ arbejde med mediefaglige værktøjer i præproduktionsfasen
̶ tilpasse udtryksform til indhold, genre, kommunikationssituation og distributionskanal
̶ forholde sig analytisk til produktionsprocessen og egen produktion.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde

Titel 8 Auteurforløb - Quentin Tarantino II

Forløb valgt af holdet.

FORLØBET DELES I TO PGA. PLACERINGEN AF ÅRETS FILMFESTIVAL OG DERMED PRODUKTIONEN AF EKSAMENSPRODUKTIONERNE


Tekster brugt i forløbet:

Granild, D. & Wolfhagen, M. (2025). 3. Anders Walter som instruktør - Auteuranalyse. I SHORTS – kortfilm i undervisningen. Systime. https://shorts.systime.dk/?id=148 (2.3 normalsider).

Halskov, Andreas. "Kameraet som pen - auteurteori og -analyse". I Cut #110. Januar 2016, s. 2-7.

Hansen, Per Helmer. "Postmoderne film". Frydenlund, 2014, s. 17-71.

Haastrup, Helle Kannik. "Gensyn med vennerne - en revurdering af
intertekstualitetens funktion i Pulp Fiction". I 16-9 Filmtidsskrift.3. årgang, nr. 11. April 2005, s. 5. <http://www.16-9.dk/2005-04/side05_feature2.htm>

Jørgensen, Niels Jakob Kyhl. "Pulp Fiction - 90'ernes hovedværk". I Ekko #82. Juli-August, 2019, s. 84-91.

Krøgh, Lasse. "Once Upon a Time… in Good Old Hollywood: Nostalgi, brydningstider og
flammekastere". I 16-9 Filmtidsskrift, oktober 2023. Sidst besøgt 15. maj, 2025. Online: http://www.16-9.dk/2020/10/once-upon-a-time-in-hollywood/

Film:

Tarantino, Quentin. "Inglourious Basterds". Universal, USA, 2009. 153 min.

Tarantino, Quentin. "Once Upon a Time in... Hollywood". Columbia, USA, 2019. 161 min.

Tarantino, Quentin. "Pulp Fiction". Miramax, USA, 1994. 154 min.


Omfang ca. 85 sider


Fra læreplanens §2.1

Eleverne skal kunne:

- anvende viden om filmiske og dramaturgiske virkemidler i forbindelse med analyse af film, tv og nyere medier
- redegøre for grundlæggende træk ved fakta, fiktion og blandinger mellem disse former.
- identificere centrale træk ved forskellige genrer, medier og medieplatforme samt samspillet mellem dem.
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
- foretage en mediefaglig perspektivering af film, tv og nyere medier ud fra en valgt kontekst.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde