Z - Rosborg Gymnasium og HF 3
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Z - Rosborg Gymnasium og HF 3
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 Bk/3abcktu Bk - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Z - Rosborg Gymnasium og HF 3
Fag og niveau
Billedkunst B
Lærer(e)
Jonas Wolter
Hold
2024 Bk/3abcktu Bk (
3abcktu Bk
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Det skønne og grimhedens æstetik
Titel 2
Kunst og identiteter
Titel 3
Form og flade
Titel 4
Det antropocæne - natur og kultur
Titel 5
Kunstens fortællinger
Titel 6
Eksamensprojekt
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Det skønne og grimhedens æstetik
I introforløbet på b-niveau har eleverne arbejdet med forskellige former for kunstnerisk proces samt diskuteret forskellige former for kunstsyn: Det klassiske overfor samtidskunstens avantgarde. Analytisk har eleverne set og arbejdet med værker både indenfor det klassiske og samtidskunsten og set sidstnævnte som en modreaktion på førstnævnte.
Praktisk har eleverne lavet klassiske tegninger af afstøbninger, skulpturer i ler, landskabsmalerier, arkitekturmalerier inspireret af guldalderen og et avantgardistisk miniprojekt.
Indhold
Kernestof:
Vurdering af karakter i billedkunst.docx
Billedkunst-B-stx-august-2017.pdf
www.jonaswolter.dk
3.Det skønne og grimhedens æstetik.pdf
En lille hjemmeopgave er:Opgave 1: Holdninger til kunstenHvad kendetegner skøn og grim kunst? Skriv jeres overordnede betragtninger ned i 3-5 stikord. Find herefter 1 kunstværk, som I synes er smukt og 1 kunstværk, I mener er grimt. Læg stikord og bi
klassiskarkitektur_v2.pptx
Kunst i teori og praksis_kap 13.pdf
Jonas Wolter: Kunst i teori og praksis, Tidernes forlag; sider: 73-94
værker.docx
Formalanalyse_øv.ppt
Guldalderen | SMK – Statens Museum for Kunst
Se lektien under noten
Vi samler op på lektien ud fra opgave 4 på side 95, som bedes overvejes hjemme.
Det skønne i overblik.docx
How to Sculpt the Figure in 4 Steps
Den klassiske modernisme.pptx
Medbring bogen Kunst i teori og praksis
12_Analysemetoder i billedkunst.docx
Det groteske og æstetik teorier.pptx
Miniprojekt.docx
Grimhedens æstetik_projekt.pptx
Man siger at skønhed afhænger af øjnene der ser. (e7bf6ba7).pdf
Christian Lemmerz.pptx
Video | Ny Carlsbergfondet
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Kunst og identiteter
I forløbet om kunst og identitet har eleverne set på og diskuteret, hvordan kunsten kan udtrykke ens identitet og generelt hvad der præger ens identitet. Eleverne har i den forbindelse arbejdet med socialanalysen og beskæftiget sig med flere teorier indenfor samtidskunsten, herunder feminismen.
Eleverne har arbejdet med selvportrættet og i et miniprojekt arbejdet med forskellige vinkler på emnet kunst og identitet.
Indhold
Kernestof:
Formalanalyse_portræt.docx
Jonas Wolter: Kunst i teori og praksis, Tidernes forlag; sider: 101-124
4.Kunst og identiteter.pdf
Se på side 6 i pdfen for at forberede den praktiske øvelse.
Titel
Opgave 2.docx
Njideka Akunyili Crosby on painting cultural collision
Kønnet, kroppen og kunsten.pptx
Feminisme og kønsteori.docx
Skriftlig opgave i kunst og identitet.docx
Jeg vil bede jer om til på mandag at1)gennemlæse opgaveformuleringen til den skriftlige opgave2)Læse om socialanalysen 272-2743)Lave Opgave 7: Feministisk kunstteoriHvilken problemstilling tog Linda Nochlin, Laura Mulvey og Griselda Pollock udgangspu
12_Analysemetoder i billedkunst.docx
Prince & The Revolution - Kiss (Official Video), HD (Digitally Remastered & Upscaled)
www.youtube.com
Ed Sheeran - Eyes Closed [Official Video]
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Form og flade
I forløbet om kunst og hverdagen har eleverne beskæftiget sig med særligt moderne kunst og dens virkemidler og udtryksformer.
Eleverne har arbejdet med kubismen og stillebenmaleriet. Eleverne har desuden analyseret og fremlagt værker af forskellige modernistiske malere og over en længere periode skabt murmalerier på skolens vægge i stort format.
Indhold
Kernestof:
2.Form og flade i kunsten.pdf
Jonas Wolter: Kunst i teori og praksis, Tidernes forlag; sider: 42-65
SRP i billedkunst.pptx
Inspirationsmateriale til vægmalerier.pptx
Husk at I skal holde oplæg i timen, om det værk, som I analyserede i forrige time. Læg gerne jeres valgte værk ind i elevfeedback før timen.
formog flade_projekt_logbog.pptx
Farvernes kemi Bk & Ke.pptx
stillebenmaleri_klassisk.pdf
Husk at medbring en plante, blomst eller andet organisk
p5.js Web Editor
Storekunstnere.pdf
Skriftlig opgave i form og flade.docx
Læs opgaveformulering og relevant afsnit om kunstner
formog flade_projekt_logbog.pptx Powerpointen omkring arbejdsprocessen og værket gøres næsten helt færdig før timen, så gruppen kun behøver at indsættes et billede af det færdige værk.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Det antropocæne - natur og kultur
I forløbet om det antropocæne har eleverne beskæftiget sig med forholdet mellem menneske og natur, og hvordan kunsten har afbildet naturen kunsthistorisk og i nyere tid sætter forholdet på spidsen.
Praktisk har eleverne udarbejdet større landskabsmalerier.
Eleverne har i samarbejde med Fab Lab og forskere fra SDU arbejdet med at fremstille bio-farver, som senere er blevet anvendt til at male akvareller af planter i forskellige blomstringsstadier.
Indhold
Kernestof:
Læg jeres powerpoint (log bog) ind i lectio mappen Form og flade før timen.
stillebenmaleri_klassisk.pdf
Jonas Wolter: Temaer i kunsten, det ny forlag; sider: 19-26, 83-87
Lektien er at lave opgaverne på slides: 9+10, 11+12 og 16+17 i pdfen.
Grundbegreber i landskabsmaleri.docx
How to Paint Watercolour Like Turner – Part 3: Colour
One Earth - Environmental Short Film
1)Beskriv stil, komposition og malemåde i et af kapitlets værker.
Natursyn gennem kunsthistorien.docx
Læs artiklerne og se powerpointen 1: Find et landskabsmaleri i powerpointen, som du finder inspirerende for dit værk 2) Overvej hvordan kunstnere i dag forholder sig til naturen.
Jonas Wolter: Kunst i teori og praksis, Tidernes forlag; sider: 264
Natursyn.pdf
Skriftlig opgave i form og flade.docx
Storekunstnere.pdf
Picasso.pdf
Opsamling på artikel.docx
Trine Ross_Naturen er tilbage i kunsten.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Kunstens fortællinger
I forløbet om kunstens fortællinger har eleverne arbejdet teoretisk med, hvordan kunsten op til 1900 handlede om mytologi, historie og religion, men den samlende fortælling i moderne tid er gået i oplysning. Vi har desuden diskuteret behovet for fortællinger i samfundet.
Praktisk har eleverne udarbejdet illustrationer til et selvvalgt litterært værk og dernæst lavet linoleumssnit med en fortælling.
Indhold
Kernestof:
Kunstens fortællinger.pptx
Kunsthistorisk periodefremstilling og værkanalyse.docx
Eventyr og fortællinger påvirker børns indlæring og verdensbillede
Snow White & the Huntsman Official Trailer #1 - Charlize Theron, Kristin Stewart (2012) HD
Reflekter hjemme over 1) Hvilken rolle naturen spiller for dig og i kunsten 2) Skriv 3-8 fortællinger/eventyr/historier ned, som du synes er interessante eller har en relevant fortælling for dig i dag.
Praktiske øvelser_linotryk.docx
Albrecht Dürer | The Four Horsemen, from "The Apocalypse" | The Metropolitan Museum of Art
Albrecht Dürer: Master Drawings, Watercolors, and Prints from the Albertina
Jonas Wolter: Kunst i teori og praksis, Tidernes forlag; sider: 187-200
Sammenlignende formalanalyse.pptx
Kunsthistorisk periodefremstilling og værkanalyse (1).docx
10_Kunsthistoriens perioder.docx
index.htm
Kunstens fortællinger_skriveøvelse.docx
7.Kunstens fortællinger.pdf
Find hjemme 1-2 originalværker, som I gerne vil lave en nyfortolkning af som linoleumssnit.
Program for ekskursion_ b_niv_2025.docx
Kuratering_opgaver.docx
3_Kuratering af udstilling.docx
Arbejdsopgaver til ekskursion til Brandts og Trapholt.docx
Temaerikunsten_Kuratering.docx
Feed — Google Arts & Culture
Præsentation1.pptx
Undervisningsforløb eller besøg på egen hånd
How to Curate an Exhibition
6_Paratekst til udstillingen.docx
Hav jeres udvalgte værker til udstillingen klar og send dem til mig over beskeder senest tirsdag i et samlet word ark, så jeg kan printe dem før timen. Billederne må gerne være 3-6 cm høje, så de kan passe på en papvæg.
Kuratering og paratekst.pptx
Lav en lækker powerpoint før timen med fotos af jeres kuraterede udstilling, udvalgte værker, titel på udstilling, kurateringsprincip og parateksten.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Eksamensprojekt
Eksamensprojekt på b-niveau.
Projektet går ud på, at eleverne selvstændigt udarbejder og undersøger en problemstilling. Det er et krav, at problemstillingen ligger op til, at eleverne inddrager kunsthistorisk teori samt udarbejder eksperimenterende undersøgelser i form af praktisk/kunstnerisk arbejde, som munder ud i et færdigt værk, der kan analyseres med afsæt i fagets metoder.
I den praktiske del har eleverne selv kunne vælge materialer og udtryksform. Det forventes, at eleverne demonstrerer en grundig viden om relevante kunstneriske perioder og kunstnere, som de har ladet sig inspirere af. I forhold til den analytiske del forventes det, at eleverne er i stand til at anvende relevante analytiske elementer fra fagets tre metoder: formal-, betydnings- og socialanalysen.
- Digital portfolio med skitser og procesbilleder (powerpoint)
- Praktisk færdigt værk
- Evt. tekster/video om relevante kunstnere, stilarter og metoder.
Indhold
Kernestof:
Huskeliste til eksamen_bk.docx
Eksamensopgave_eksempel.docx
Billedkunst-B-stx-august-2017.pdf
Slutprojekt_2025.pptx
11_Introduktion til samtidskunsten og dens teorier.docx
Værker til eksamen_24_bniv.pdf
Information om eksamen i billedkunst på c.docx
Jonas Wolter: Kunst i teori og praksis, Tidernes forlag; sider: 259-264
Teorier i samtidskunsten_opsamling.docx
Kunsthistoriens perioder.pptx
Værkliste over elevværker_2025_B.docx
Slutprojekt_logbog.pptx
Overvej hjemme 1)hvilke materiale I gerne vil arbejde med i projektet, 2)hvilket forløb det kunne knytte sig til 3)hvilke ideer I har til motiv og udformning
Information om eksamen i billedkunst.docx
Påbegynd jeres log bog og udfyld slide 1-2 i den.
Overvej hjemme ide, materialer og stil til jeres slutprojekt.
Projektark, Eksamensprojekt 2025.docx
Vær klar til at præsentere jeres ide med værket og jeres skitse.
Eksempel på eksamensopgave.docx
Værker til eksamen_25_bniv.pdf
Eksamen i billedkunst_info.docx
Udfyld mest muligt i jeres log bog forud for timen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/3207/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74378625877", "T": "/lectio/3207/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74378625877", "H": "/lectio/3207/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74378625877" }