Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - Rosborg Gymnasium og HF 3
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Jonas Rye Olesen
|
Hold
|
2024 Ma/2HF Ma (2HF Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Andengradspolynomier
Andengradspolynomiet.
Andengradsligninger.
Løsning af andengradsligninger.
Betydning af konstanterne a, b, c og d.
Parabler.
Diskriminant og toppunktsformel.
Forskel på andengradsligning og andendgradsfunktion.
Rødder.
Bevis løsningsformlerne for andengradsligninger.
Bevise toppunktsformlen med differntialregning i et senere forløb.
Parablen er symmetrisk om den lodrette linje gennem toppunktet.
Polynomier.
Polynomiel regression.
Definition af n'tegrads polynomiet.
antallet af rødder for et polynomium.
Faktorisering af andengradspolynomiet.
Nulreglen.
Kvadratsætningerne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Personlige
- Ansvarlighed
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
funktionsteori
Definition af en funktion.
Definitionsmængde og værdimængde
Stykkevist defineret funktion
Ekstrema
Voksende og aftagende funktioner
Monotoniforhold
At regne med funktioner.
Sammensatte funktioner
Parallelforskydning af grafer.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Logaritmefunktioner
Omvendte funktioner
Definition af logaritmefunktionerne.
Logaritmeregnereglerne.
Bevis logaritmeregnereglerne.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Regression og Residualer
Repeterer regression.
Residualer, residualplot og kommentering af modeller på baggrund af residualplot.
Import af data.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Differentialregning
Definition af en tangent til en graf
Differentialkvotienten og afledet funktion.
Væksthastighed.
Regler for at differentiere en række standard funktioner.
Reglen for at differentiere summen af to funktioner.
Reglen for at differentiere differensen mellem to funktioner.
Reglen for at differentiere en konstant gange en funktion
Reglen for at differentiere produktet af to funktioner.
Reglen for at differentiere en sammensat funktion med lineær indre.
Monotoniforhold
Forholdet mellem en funktion og dens afledede funktion.
Optimering med f'(x)
Tangentens ligning med bevis.
Kort om kontinuitet og differentiabilitet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
6
|
Analytisk geometri
Linje og cirkel som punktmængder.
Lodret linje.
Linjens ligning fra punkt og hældning.
Skæring mellem linjer.
To ligninger med to ubekendte løst med substitutionsmetoden.
Ortogonale og parallelle linjer.
Vinkel mellem to linjer.
Vinkel mellem linje og x-aksen.
Afstand fra punkt til linje (dist-formlen) med bevis.
Afstand mellem to punkter med bevis
Midtpunkt mellem to punkter.
Cirklens ligning med bevis
Omskrivning af cirklens ligning med kvadratsætninger.
Tangent til en cirkel.
Skæring mellem linje og cirkel.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
7
|
Binomialfordeling
Sandsynlighed
Hændelse og komplementæhændelse.
Stokastisk variabel.
Middelværdi og spredning for stokastisk variabel.
Middelværdi, varians og spredning for en stokastisk variabel.
Binomialeksperiment.
Antalsparameter og sandsynlighedsparameter.
Binomialfordelingen.
Normale og exceptionelle udfald.
Kumulerede binomialsandsynligheder.
Middelværdi og spredning for binomialfordeling.
normalfordelingsapproksimation til binomialfordeling meget kort.
Ræsonnement - eksempel der viser at formlen til at beregne binomialsandsynligheder ser rigtig ud.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere
- IT
- Regneark
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
8
|
Binomialtest
Binomialtest
Nulhypotese
procentandele
stikprøve og population
signifikansniveau
P-værdi for venstre- og højresidet test
Dobbeltsidet test.
Bias og kofundering
Normalfordelingsapproksimation meget kort.
Konfidensintervaller
Exceptionelle udfald
Simulering af kast med mønt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
9
|
Forberedelsesmateriale
Sinusfunktionen
Harmonisk svingning
Sinus-regression
Ligevægtsværdien
Amplituden
Vinkelhastighed og svingningstid.
Faseforskydning er ikke gennemgået i forberedelsesmaterialet eller i undervisningen.
Dæmpede harmoniske svingninger.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
|
Titel
10
|
Teori til differentialregning
Tangent
Sekant.
Differenskvotient.
Differentialkvotient
Grænseværdibegrebet.
Differentiabilitet af en funktion.
Tretrinsreglen.
Udledning af differentialkvotienten for funktionerne: f(x)=x^2 og f(x)=ax+b,
Bevise toppunktsformlen med differentialregning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Eksamenstræning
Lave dispositioner og træne til eksamen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3207/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74378625880",
"T": "/lectio/3207/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74378625880",
"H": "/lectio/3207/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74378625880"
}