Holdet 2024 Id/3acix Id - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Rosborg Gymnasium og HF 3
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e) Solveig Lundberg Dalstrup
Hold 2024 Id/3acix Id (3acix Id)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Teambold
Titel 2 OL - det historiske perspektiv
Titel 3 Sport og pilitik
Titel 4 Psykologi
Titel 5 Spring og rytme
Titel 6 Muskelfysiologi
Titel 7 Badminton
Titel 8 Trænings fysiologi
Titel 9 Dyrker de sport?
Titel 10 Stepaerobic
Titel 11 Skytter, gymnaster og sportsfolk
Titel 12 Latin dans
Titel 13 Ultimate

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Teambold

Teambold 3acix 2024
Forløbsplan
Modul
1. modul Introduktion – dannelse af hold til resten af forløbet
                        Aflevering og modtagning
2. modul Fokus på reglerne, Løb for hinanden
3. modul Cuts
4. modul Opdækning og angreb
5. modul Play book
6. modul Play book
7. modul Turneringskamp

Nedenfor ses videoer af nogle af de øvelser der er brugt i undervisningen. OBS vi brugte en fodbold i videoerne bruges andre bolde.
Cut : https://www.youtube.com/watch?v=TIoUxCci8Mc
Give and go: https://www.youtube.com/watch?v=pAQBuHWeg8U
Overhal og pivoter: https://www.youtube.com/watch?v=VJP1kqZkMyM
Kort kort lang: https://www.youtube.com/watch?v=f9Qsb9G8VN0
Løb i det tomme rum: https://www.youtube.com/watch?v=sq2rVSt4qNc
Cut ud i det tomme rum: https://www.youtube.com/watch?v=c4NLLgnzqVA
Handler hjælp: https://www.youtube.com/watch?v=uaK0C4Q90q0
Out og In: https://www.youtube.com/watch?v=CHAcrlxIGKg
Comeback: https://www.youtube.com/watch?v=4nn9xh_qFg0


Formålet med forløbet er en grundlæggende indføring i de vigtigste bestanddele af teambold. Først skal de basale kaste- og gribeteknikker læres. Herefter bygges der ovenpå, hvor både forsvars- og angrebsmuligheder øves. Overblik præcision og spilbarhed. Til sidst i forløbet arbejdes der med taktiske muligheder i form af holdenes egne ”play books”. Forløbet sluttes af med en turnering det endelige spil.

Eleven skal kunne følgende:
- Behersker et-hånds og to-håndskast samt studsaflevering til makker 5-10 meter væk
- Kendskab til opgiverkaster på over de 20 meter
- Kunne gribe fodbolden hvis den afleveres korrekt
- Kunne drible i lige linje mod scoringszone
- Taktisk kendskab til basale regler
- Taktisk evne til at gøre dig spilbar i de tomme rum
- Skal kunne aflevere under pres og finde spilmulighederne
- Skal kunne udføre et cut under modtagelse af en aflevering
- Kunne deltage i mands og zone opdækning
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 OL - det historiske perspektiv

Indhold
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer









Titel 11 Skytter, gymnaster og sportsfolk

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Latin dans

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Ultimate

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer