Holdet 2024 nf/1n nf - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Rosborg Gymnasium og HF 3
Fag og niveau Nat. faggruppe -
Lærer(e) Anders Engel Hauberg, Christel Viuf, Lone Kjærby Rasmussen
Hold 2024 nf/1n nf (1n nf)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 KEMI 1: Periodisk system og atomet opbygning
Titel 2 Biologi 1: Livet i åen
Titel 3 Hvorfor er der ingen fisk i Vejle Fjord?
Titel 4 Kemi 2: Ioner og ionforbindelser
Titel 5 Kemi 3:  Molekyler og elektronegativitet
Titel 6 Kemi 4: Klima  + mængdeberegninger
Titel 7 Biologi 2: Genetik
Titel 8 Klima, energi og befolkningsudvikling
Titel 9 Biologi 3: Evolution og klimaforandringer
Titel 10 Kemi 5: koncentration +  Syrer og baser
Titel 11 Biologi 4: Kost og sundhed
Titel 12 Kemi 6: Triglycerider + redoxkemi
Titel 13 Sundhed og livsvilkår

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 KEMI 1: Periodisk system og atomet opbygning

KEMI:

Det periodiske system
atomets opbygning
Dannelse af ioner og ionforbindelser



Øvelser: Reaktion mellem dibrom og kobber, flammefarver
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Biologi 1: Livet i åen

Celler
Økosystemer
Fotosyntese
Abiotiske og biotiske faktorer
Fødekæder
Åen som økosystem
Den forurenede å
Spildevandsrensning
Iltsvind
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 44 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Hvorfor er der ingen fisk i Vejle Fjord?

Hvorfor er der ingen fisk i Vejle Fjord? Det undersøger vi ved at udfører feltundersøgelser i Vejle Å, hvor vi bestemmer vandføringen og måler indholdet af nitrat i åvandet. Derudover undersøger vi Vejle Å i Google Éarth Pro, hvor vi importerer kml-filer med vandløbstemaer og bl.a. optegner og opmåler vandløbsoplandet til Vejle Å. Vi læser i kompendiet "Hydrologi og vandmiljø", udarbejdet af Christian Skipper, og bliver klogere på hydrologi og vandmiljø, i særdeleshed årsager og konsekvenser af iltsvind.

For at forstå hvordan vand siver ned i jorden (infiltrerer) udfører eleverne infiltrationsforsøg (induktiv tilgang), hvorefter de perspektiverer og bruger deres resultater til at forklare figurer og kort med bl.a. fordelingen af jordarter i DK, forskelle i vandbalance i Vestjylland og på Midtsjælland, og forhold mellem bæredygtig grundvandsressource og faktisk vandindvinding forskellige steder i DK.

Vi besøger Søndre Vandværk og bliver klogere på grundvand og drikkevand. Derefter besøger vi Vejle Spildevands store renseanlæg, som også har betydning for vandmiljøet i Vejle Fjord.

Undersøgelserne af Vejle Å og betydningen for vandmiljøet i Vejle Fjord afrapporteres på en planche (gruppeaflevering).
Ekskursionen til Søndre Vandværk og Vejle Spildevand afrapporteres som en ekskursionsjournal.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Kemi 1: Fældningsreaktioner 23-09-2024
Poster om Vejle Fjord 25-09-2024
Biologi 1: Fotosyntese hos vandpest 06-10-2024
Drikke- og spildevand 21-10-2024
Kemi 2: Opløselighed 06-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Kemi 2: Ioner og ionforbindelser

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Kemi 3: Molekyler og elektronegativitet

Dannelse af molekyler, kovalent binding, elektronegativitet.

Øvelse: "Opløselighed. Molekyler og salte"
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Kemi 4: Klima + mængdeberegninger

Emnet indeholder:

Carbonhydrider, særligt alkaner med navngivning.

Isomer.

zig/zag formler, molekyleformel, stregformel

Fuldstændige og ufuldstændige forbrændingsreaktioner.

Mængdeberegninger




Forsøg:  Destillation af råolie, Forbræningsreaktion af heptan og cycklohexen, Gæringsforsøg.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Biologi 2: Genetik

DNA
Gener
Nedarvning
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Klima, energi og befolkningsudvikling

I forløbet arbejder vi med

Kulstofkredsløbet, herunder oliedannelse
Drivhuseffekt og klimaforandringer
Energiregnskab og Strålingsbalance
Demografisk udvikling lokalt såvel som globalt med referencer til Kina.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Biologi 3: Evolution og klimaforandringer

Genetisk variation
Naturlig selektion
Tilpasning
Isbjørnen og global opvarmning
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Kemi 5: koncentration + Syrer og baser

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 12 Kemi 6: Triglycerider + redoxkemi

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Sundhed og livsvilkår

GEOGRAFI:

Fødevareproduktion og landbrug.
Demografi, befolkningsudvikling, levevilkår, KRAM.

Eksamensøvelser:
- Levevilkår i Danmark
- Opgaver om liv og død
- Jordbundsprøver

Læsestof:
NF-Grundbogen side: 65-79, 81-84, 87-91, 106-109.
Dansk landbrug - Fakta om erhvervet i tal (som PDF)
En syg forskel - hjemmeside og dokumentar.
Alverdens Geografi side 146-147 (som PDF)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 36 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer