Holdet 2024 bk/1io bk - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Rosborg Gymnasium og HF 3
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Marie Louise Johannsen
Hold 2024 bk/1io bk (1io bk)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb Kroppen i kunsten
Titel 2 Forløb 1: Billedets virkemidler (formalanalyse)
Titel 3 Forløb 2: Samtidskunst
Titel 4 Forløb 3: Portræt og selvportræt
Titel 5 Forløb 4: Debatskabende kunst (eksamensprojekt)
Titel 6 Forløb 5: Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb Kroppen i kunsten

Introduktion til faget gennem forskellige praktiske og teoretiske øvelser indenfor temaet "Kroppen i kunsten":
Introduktion til skulpturanalyse via bl.a. Tilbygningen.dk

Perioder:
1) Den klassisk skønne krop (antik, renæssance)
- lerskulptur af kroppen (fokus på proportioner + kontraposto)
- klassisk tegning af torso (fokus på proportioner, anatomi, lys og skygge)

2) Den moderne krop (modernismen ca. 1900-1950)
- akvarel + logbog (Egon Schiele, ekspressionisme)

3) Kroppen i samtidskunsten (ca. 2000-2024)
- Venus remake


Til slut en nyfortolkning af Venus i samtidskunsten, hvor eleverne arbejder med det grimmes æstetik, blandede materialer, farver m.m.

Værker til analyse
Alexandros fra Antiokia: Venus fra Milo, ca. 100 f.Kr.
Michelangelo: David, 1501-03
Rubens: De tre gratier, 1640
Edouard Manet: Olympia, 1863  
Pablo Picasso: Frøknerne fra Avignon, 1907
Egon Schiele:
Gertrude Schiele, 1910
selvportræt i sammenkrummet stilling, 1913
Giacometti: Gående mand, 1960
Lene Adler Petersen: Den kvindelige Kristus, 1969
Duane Hanson: Turister II, 1988
Elmgreen og Dragset: Han, 2012
Ayde: Yin-Yang, 2015

Teori:
Jonas Wolter: Temaer i kunsten (grundbogen) s. 53-63
Menneskekroppens proportioner (skema)

Skulpturanalyse:
Analyseskema skulptur
Skulpturanalyse-film
PPT: Intro til skulpturanalyse (MLJ)
Skulpturanalyse intro (opgaver)

PPT: 3 tendenser i moderne maleri (stikord til ekspressionisme, kubisme og fauvisme, MLJ)
Word-dokument: Egon Schiele
Indhold
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb 1: Billedets virkemidler (formalanalyse)

Forløb om billedets virkemidler (= komposition, lys, rumskabende teknikker og farver), også kaldet formalanalyse.
Målet med forløbet er at gøre jer i stand til at analysere todimensionelle værker, dvs. maleri, tegning, fotos, grafik, plakater, osv.

Forløbet afsluttes med gruppevis analyse af 1 udvalgt værk vha. formal- og betydningsanalyse samt perspektivering af værket til en kunsthistorisk periode. Dette formidles som oplæg for resten af holdet

Perioder: Renæssance, impressionisme, ekspressionisme, kubisme, pop-kunst, samtidskunst

Værker:
Leonardo da Vinci: Den sidste nadver (1498)
Pierre Auguste Renoir: Dansen på "Le Moulin de la galette" (1876)
Ernst Ludwig Kirchner: Selvportræt som soldat (1915)
Picasso: Guernica (1937)
Warhol: Green Coca Cola Bottles (1967) + Roy Lichtenstein: As I opened fire (1964)
SIGNA: Past Whatever Sky (2022), Museum Sønderjylland, Tønder

Teori:
Samlet analyseskema (formal-, betydnings- og socialanalyse)
Rumskabende teknikker i flade billeder (Marianne Odgaard)
Linearperspektivet og perspektivtegning (teoretisk materiale med øvelser teoretisk og praktisk)

Billedets virkemidler, komposition (Marianne Odgaard)
Billedets virkemidler, farver (Marianne Odgaard)
Billedets virkemidler, Lys og skygge (Marianne Odgaard)

PowerPoints:
Rumskabende teknikker (MLJ)
Komposition (MLJ)
Farvelære kortform (MLJ)
Farver for 1g/1hf (MLJ)

Praktiske øvelser:
Opstilling med lys og skygge i pop-kunststil (egen- og slagskygge + glanslys)
Akvarel (landskab) med flest mulige rumskabende teknikker
Kompostionsøvelse: Abstrakt komposition, hvori indgår statiske og dynamiske elementer i balance.
Perspektivtegning på Rosborgs gange med blyant
Farveøvelse Madam Matisse: Portræt af kendt med kraftige farvekontraster (oliepastel)

Billeder til analyse:
Lys og skygge
Monet: St. Lazare banegården, 1877
Vincent van Gogh: Kartoffelspiserne, 1885
Rembrandt: Den hellige familie, 1640
Phillip Pearlstein: Mr. and Mrs Edmund Pillsbury, 1973
William Jacobs: Nedstigning til dalen, 2003

Rumskabende teknikker:
Fra Angelico: Bebudelsen, 1450
Perugino: Marias trolovelse, 1504
Rafael: Skolen i Athen,1509-10
Pieter Breughel d. æ.: Jægere i sneen, 1565
Vermeer: Kunsten at male, 1666
C.A. Friedrich: Kridtklinter ved Rügen, 1818  
Henri Matisse: Harmoni i rødt, ca. 1910
Anette Harboe Flensburg: Uden titel, 2014

Farver
Rembrandt: Den hellige familie, 1640, maleri
Købke: Maleri af Sødring, 1833
van Gogh: Piletræer, 1888
van Gogh: Selvportræt, 1890
Edvard Munch: Skriget, 1893, maleri
Hammershøi: Stue med kvinde, 1900, maleri
Cezanne: Mont Saint Victoire, 1903, maleri
Roy Lichtenstein: Blam, 1962, maleri
Andy Warhol: Mao, 1972, serigrafi/silketryk
Phillip Pearlstein: Mr. and Mrs. Pillsbury, 1973, maleri
Anna Ancher: Interiør med valmuer, 1905, olie på lærred

Komposition
Jan van Goyen: Marinelandskab med fiskere, ca. 1650
Caspar David Friedrich: Korsfæstelse, ca. 1800
Caravaggio: Judith og Holofernes, ca. 1600
Leonardo da Vinci: Den vitruvianske mand, ca. 1492
Rafael: Aldobrandini-Madonna, 1510
Andro Botticelli: Venus' fødsel, 1485
Rubens: Skt. Georg og dragen, 1606-10
Juan Sanchez Cortan:  Stilleben, ca. 1600
Pieter Breughel: Blind leder blind, 1565
Andy Warhol: 100 suppedåser, 1962
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb 2: Samtidskunst

Forløb om samtidskunstens forskelligartede udtryksformer, herunder samfundskritisk samtidskunst og street art.

Vigtige begreber: det traditionelle kunstgreb versus det udvidede kunstbegreb i samtidskunsten, kunst som samfundskritik /debatskabelse, performance/aktion, relationel æstetik, installation, videokunst, konceptkunst, street art-kunst

I forbindelse med forløbet var vi på ekskursion til ARoS, hvor holdet fik en omvisning i Barbara Krugers særudstilling "No Comment" med installationskunst samt i museets faste samling af samtidskunst.

Efter forløbets afslutning deltog holdet i et foredrag af billed- og fotokunstner Martin Thaulow, der har specialiseret sig i fotografi af flygtninge. Foredraget var foranlediget af skolens indkøb af et nyt værk - et portræt af en tidligere elev, Mohamad, student fra Rosborg i 2024.  
Mohamad indledte arrangementet med at fortælle sin personlige historie om sin farlige og dramatiske flugt fra Syrien til Danmark.

Teoriopgaver:
Forskellige hensigter med samtidskunst
Arbejdsopgaver til ARoS
Opsamling: 4 vigtige værker fra ARoS
Kruger_arti-fakti.pdf

Kernestof:
TV: Peter Kær: "Tusind års kunsthistorie", afsnit 6 om samtidskunsten, 28 min.
https://vimeo.com/album/4509725/sort:alphabetical/format:thumbnail
"Samtidskunst. Kompendium"
PPT: Samtidskunst-teori og kritiske værker i samtidskunsten"
https://www.dr.dk/skole/billedkunst/hvad-er-samtidskunst
https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=bZj6c7p8rJY

Praktisk øvelse: Put noget ulækkert værk i et syltetøjsglas.

Værker til analyse:
Lene Adler Petersen: Den kvindelige Kristus, 1969
Bjørn Nørgaard: Hesteofringen, 1970
Claus Carstensen: Æterlegeme, 1986
Elmgreen og Dragset: Please keep quiet, 2003
Barbara Kruger:
I Shop therefore I am, 1987
Your Body is a Battleground, 1989
Ron Mueck: Boy, 1999
Pipilotti Rist: Daggrystimer i naboens hus, 2005
Banksy:
Girl with a Red Balloon, 2002, stencil, London
Show me the Monet, 2005, olie på lærred
Flowers from the Petrol station, 2005, olie på lærred
Flower Thrower  (murmaleri med stencil) på Vestbredden, 2003
Evaristti:
Helena, 2000
Boxing Bags, 2013
HuskMitNavn, Rosborg:
Studenter springer ud (murmaleri udenfor musikblokken, 2016)
To forelskede unge (skygger holder i hånd), murmaleri uden for toiletterne, blok 3, 2016
Martin Thaulow: Adskillelse, 2023, fotografi printet på guldfarvet termisk tæppe
Piero Manzoni: Merda d’artista, blandede medier, 1961

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb 3: Portræt og selvportræt

Forløb om portræt og selvportræt

Nøglebegreber: Konge/fyrsteportræt/magtportræt, familieportræt, kunstnerportræt, kunstnerselvportræt, selvportræt, indre og ydre portræt, en face, profil, trekvartprofil, helfigur, bryststykke, halvfigur. Hvad er et klassisk portræt?

Kernestof:
PPT'er:
1 Portrætgenren
2 Portrætter af Dronning Margrethe II og teori om portrætgenren (Marianne Odgaard)
Video om Mona Lisa: https://courses.lumenlearning.com/zeliart102/chapter/mona-lisa/
Niels Strøbek: https://kunsten.dk/da/kunstner/niels-stroebek-1540
Ditte Jensen: Kameraet løj aldrig for mig, Information, 28.08.2013
https://www.information.dk/kultur/2013/08/kameraet-loej-aldrig

Analyseark til portrætgenren (fremgangsmåde til portrætanalyse)
Værkvalgsopgave portræt og selvportræt (eksamenstræning)

Værker til analyse:
Leonardo da Vinci: Mona Lisa, 1503-07, olie på lærred
Hyacinthe Rigaud: Ludvig 14, 1701, olie på lærred
Saly: Frederik V. 1771, bronze
Bertel Thorvaldsen: Selvportræt, marmor, 1810
Frida Kahlo: Selvportræt med kolibri,1940, olie på lærred
Niels Strøbek: Portræt af familien Holck Colding, 1970, olie på lærred
Jen Davis:
Push up bra, 2003, fotografi
Steve and I, fra serien selvportrætter, 2006
Simone Aaberg Kærn: Portræt af statsminister Anders Fogh Rasmussen, 2010, olie på lærred
Kasper Eistrup: Kronprins Frederik, 2018, olie på lærred
Martin Thaulow: Adskillelse, 2024, fotografisk print på termisk tæppe

Samlet billedanalyse-skema (formal-, betydnings- og socialanalyse)
Analyseark til portrætgenren

Praktiske øvelser:
Selvportræt med blyant i klassisk stil, kvadratmetoden
Eksperimenterende selvportræt
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb 4: Debatskabende kunst (eksamensprojekt)

Eksamensprojekt om debatskabende kunst

Du skal svare på problemformuleringen:

Hvordan kan kunst skabe debat?

Hvordan kan kunst, ved at skabe debat, behandle vigtige spørgsmål om kunstneriske, samfundsmæssige eller eksistentielle problemstillinger?

Du skal lave et eksamensprojekt, hvor du praktisk og teoretisk arbejder med et indhold og en udtryksform, der skaber debat om vigtige kunstneriske, samfundsmæssige eller eksistentielle problemstillinger.

Vigtigt: læg mest vægt på praksis, mindre på symbolik/budskab.

Teori-del: Du skal perspektivere dit projekt til en kunsthistorisk periode eller kunstner eller en genre.

Eksamen: Projektfremlæggelsen skal inddrage skitser og notater. Se skr. opgave. Du skal redegøre for valg og fravalg
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Forløb 5: Repetition

Repetition af skulpturanalyse, formalanalytiske grundbegreber til analyse af 2D- og 3D-vlrker samt kunsthistoriske perioder.

Værker til analyse (repetition af skulpturanalyse, formalanalyse):

Saly: Frederik d. 5., 1771
Meret Oppenheim: Objekt, 1936
Wilhelm Freddie: Sex-paralysappeal, 1936
Nobuo Sekine: Faser af intetheden, 1970

Christian Lemmerz:
Fettbaby, 1985
Afasi I, 1986
Abu Ghraib - the Lovers, 2007

Duane Hanson: Queenie II, 1988
Louise Bourgeois: Maman, 1999
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer