Holdet 2024 ol/3f - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - Rosborg Gymnasium og HF 3
Fag og niveau Oldtidskundskab C
Lærer(e) Nicole Rodríguez Jakobsen
Hold 2024 ol/3f (3f ol)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1/Epos: Iliaden
Titel 2 2/Drama: Ødipus
Titel 3 3/Kunst: Skulptur
Titel 4 4/Demokrati & Filosofi
Titel 5 5/Kærlighed & Begær

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1/Epos: Iliaden

FORMÅL:
Forløbet introducerer eleverne til den mytiske, antikke verden gennem læsning af Homers Iliaden. Der læses uddrag af Iliaden med henblik på at diskutere heltetyper, homeriske samfundsnormer og religionsforståelse. Derudover arbejdes der med den episke genres karakteristika. Eleverne vil i dette forløb opnå viden, kundskaber og faglig dybde samt en bred kulturhistorisk indsigt. De vil også opnå evne til at se lange linjer og forbindelser mellem antikken og senere kultur.

INDHOLD:
Eleverne kommer til at analysere og fortolke tekster i en historisk kontekst og give dem begreber til at forstå og reflektere over deres egen kultur og andre kulturer.
Vi har i forløbet bl.a. fokus på KRIG vs. KÆRLIGHED
Følgende begreber og aspekter bliver inddraget i analyserne:
- Helteidealet (areté, timé, kléos)
- Forholdet mellem individ/familie og samfund (oikos og polis)
- Skæbne (moira)
- Antropomorfisme, teofani og do-ut-des
Episke genretræk
- Daktylisk heksameter
- Homeriske lignelser
- Epiteter
- Patronymika
- Formelvers

MATERIALE:
Kernestof:
Homers Iliade
- Sang 1 Vers 1-218 & 352-427 & 493-570
- Sang 6 Vers 312-493
- Sang 16 Vers 20-100 & 684-828
- Sang 22 Vers 214-375
- Sang 24 Vers 477-570
Supplerende stof:
Paideia
- s. 16-19
- s. 23-27
Perspektivering:
Serie - Troja, en bys undergang
- Episode 4, Tid 24:19-26:33 (Pesten i den græske lejr)
- Episode 4, Tid 45:00-48:59 (Achilleus trækker sig fra krigen)
- Episode 6, Tid 46:10-56:10 (Achilleus vs. Hektor)
Youtube
- Achilleus snakker med sin mor Thetis (Timé, Kleos, Oikos, Polis)
  https://www.youtube.com/watch?v=_Iop0uDc9Qs
Tekst
- ”Achilleus i Vietnam” af Merete Holck 1994
Elevoplæg:
- Agamemnon
- Afrodite
- Odysseus
- Helena
- Thetis
- Apollon
- Poseidon
- Athena
- Hektor
- Hefaistos
- Patroklos
- Achilleus
- Hera
- Zeus
- Artemis
- Hades
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 2/Drama: Ødipus

FORMÅL:
Forløbet har fungeret som en introduktion til tragediegenren. Eleverne vil i dette forløb opnå viden, kundskaber og faglig dybde samt en bred kulturhistorisk indsigt. De vil også opnå evne til at se lange linjer og forbindelser mellem antikken og senere kultur.

INDHOLD:
Eleverne kommer til at analysere og fortolke tragedien i en historisk kontekst og give dem begreber til at forstå og reflektere over deres egen kultur og andre kulturer.
Vi har haft fokus på emnet: KEND DIG SELV (Ødipus’ slægt) & BLIND VS. SEENDE (At indse sandheden)
Følgende begreber og aspekter bliver inddraget i analyserne:
- Forholdet mellem individ/familie og samfund (oikos og polis)
- Skæbne (moira): Determinisme vs. Indeterminisme
- Ate, Hybris, Nemesis
- Skyld: Subjektiv skyld vs. Objektiv skyld
- Tragisk ironi

MATERIALE:
Kernestof:
- Ødipus af Sofokles, oversat af Marcel Lysgaard Lech

Supplerende stof:
- Dramakompendium lærerproduceret materiale
- The greatest show on earth: https://www.youtube.com/watch?v=FAkLTWQUbG8&t=2837s (drama-intro)

Perspektivering:
- Musik: Novembervej af Nik & Jay
- Film: The Curse Of The Jade Scorpion, af Woody Allen

Elevoplæg:
- Teiresias
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 3/Kunst: Skulptur

FORMÅL:
Eleverne skal i forløbet have en viden om, hvordan antikkens skulpturer udviklede sig. Skulpturforløbet har taget udgangspunkt i den arkaiske, klassiske, hellenistiske og romerske periode og udviklingen af skulpturerne. I forløbet har eleverne arbejdet i gruppe, hvor de til slut har lavet en plakat, som produkt til hver af de 4 antikke perioder.

INDHOLD:
I forløbet er eleverne præsenteret for følgende terminologi:
- Stilisering: forenkling af mennesket.
- Naturalisme: gengivelse af mennesket korrekte proportioner og korrekt anatomi.
- Idealisering: forskønnelse af menneskekroppen.
- Frontalitet: at skulpturen har en lodret akse ned gennem rygsøjlen og vandrette akser gennem skuldre og hofter. En underart: det frontale stillingsmotiv.
- Rundskulptursteknik
- Kore og kouros
- Sneglekrøller.
- Perlelokker.
- Telefonører.
- Mandeløjne.
- Arkaisk smil.
- Indridset og plastisk muskulatur.
- Kontrapost (statisk og uharmonisk til dynamisk)
- Våddrapperi

MATERIALE:
Arkaisk skulptur:
o Kouroi:
- Sounion-kouros
- Anavyssos-kouros
- Aristodikos-kouros
o Korai:
- Berliner-koren
- Peplos-koren
- Senarkaiask kore ”Akropolis 670”
- Lyon-koren
o Kursorisk behandlet:
- Kleobis og Biton
- Kalvebæreren
- Antenorkoren

Klassisk skulptur:
o Artemisionbronzen
o Atlas-metopen fra Olympia (fokus på Athene)
o Doryphoros
o Paionios’ Nike
o Hermes med Dionyssosbarnet
o Afrodite fra Knidos
o Marathondrengen
o Kursorisk behandlet:
- Sandalbinderen (Louvre)
- Karyatide (British Museum)
- Kritiosdrengen
- Vognstyreren fra Delfi
- Apoxyomenos

Hellenistisk skulptur:
o Laokoön-gruppen (Vatikanmuseet i Rom)
o Døende galler (Musei Capitolini i Rom)
o Fuld gammel kone (Glyptoteket i München)
o Bokseren (Palazzo Massimo alle Terme i Rom)
o Athene i kamp med giganter, Pergamonfrisen (Pergamonmuseet i Berlin)

Romersk skulptur:
o Augustus fra Primaporta (Vatikanmuseet i Rom)
o Buste af romersk mand, ”Osimo-busten”
o Buste af romersk mand, ”Torlonia-patricieren”

Perspektivering:
Barok:
- Proserpinas rov af Bernini

Supplerende stof:
Andreasen, Brian et al. Paideia. Systime, 2013.
s. 45-51, 93-98,129-135, 171-175, 201-205, 247-252
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 4/Demokrati & Filosofi

FORMÅL:
Eleverne skal i forløbet have en viden om, hvor vores demokrati stammer fra. Eleverne skal have kendskab til samtidens tanker om demokratiet, og kunne se debatten om demokratiet fra forskellige synsvinkler. Ydermere skal eleverne kunne trække paralleller til nutidens samfundsnormer og se en tydelig sammenhæng fra antikken til i dag.

INDHOLD:
I dette forløb har eleverne lært om det athenske demokrati og læst tekster med forskellige holdninger til demokratiet:
- Perikles' gravtale
- Pseudo-Xenofons demokratikritk
- Aristofanes’ demokratijoke i Al magt til kvinden
- Platon: Den Retfærdige Stat > Denne leder til forløbets anden del, som handler om Platons alternativ til demokratiet, hans idealsamfund, og baggrunden for det i Hulelignelsen:
- Platons Hulebillede
Derudover er der blevet brugt begreberne:
- Demokrati
- Aristokrati
- Oligarki
- Fåmandsstyre
- Sofister
- Doxa
- Élenkos
- Episteme
- Aporia

MATERIALE:
- Thukydid - Den peloponnesiske Krig - 2. bog, oversat af Adam Schwarts, s. 19-24 (Perikles' gravtale)
- Uddrag af Pseudo-Xenofon: Athenernes statsforfatning
- Aristofanes: Al magt til kvinden
- Knud Michelsen: Politisk filosofi, 1999, s. 13-17 (Platon: Den retfærdige stat)
- Mejer og Tortzen: Kend dig selv, 2002, s. 163-170 (Platons Hulebillede)
Supplerende stof:
Dokumentar: Sandheden om Athens demokrati, 1. afsnit
Perspektivering:
- Billede til Hulelignelsen
Elevoplæg:
- Thukydid
- Perikles
- Sokrates
- Platon
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 5/Kærlighed & Begær

FORMÅL:
Eleverne har i dette forløb beskæftiget sig med et udpluk af Ovids Metamorfoser og derudover en enkel tekst af Aristofanes. Eleverne har fået et indblik i romersk epos og deres udformning. Eleverne har analyseret og fortolket myterne med henblik på centrale tematikker, som også gør sig gældende i moderne tid.

INDHOLD:
I dette forløb har der været fokus på emnet ’Kærlighed & Begær’. Vi har læst et udpluk af Ovids Metamorfoser og en enkel tekst af Aristofanes. Vi har sammenlignet dem med nutidens situationer, og hvordan mennesket og dets tanker har ændret sig siden antikken. Vi har desuden set nogle musikvideoer og filmklip, hvor vi har fundet antikke elementer, og trukket tråde fra antikken til nutiden.
Eleverne har fået viden om, at mange moderne ord stammer fra antikken:
- Pygmalionism: An erotic attraction to statues or immobility.
- Pygmalion-complex: The desire to create or work on someone, something until it’s perfect.  
- Narcissisme: Overdreven eller sygelig optagethed af sig selv, sit udseende og sine følelser, uden evne til at engagere sig i andre mennesker eller i samfundsanliggender
- Hermafrodit: tvekønnet person
Vi har arbejdet med menneskets tredelte sjæl, som kan sammenlignes med Freuds Æg (eleverne blev introduceret for dette i forløbet: Demokrati & Filosofi)

MATERIALE:
Kernestof:
Aristofanes:
- Platon om kærlighed I: Den eneste ene (Aristofanes’ tale i Platons Symposion 189c-193d, oversat af Ole Thomsen)
Ovids Metamorphoser:
- Pygmalion, sang X, vers 243-297
- Ekko & Narcissus, sang III, vers 341-510
- Procne & Philomela, sang VI, vers 421-674
- Salmacis & Hermafroditus, sang IV, vers 285-388
- Iphis, sang IX, vers 666-797

Supplerende stof:
Andreasen, Brian et al. Paideia. Systime, 2013.
s. 37-38

Perspektivering:
Tekster:
- Lille spejl på væggen der... af Bjarne Reuter
- Plastic af Mette Thomsen

Youtube:
- Musikvideo: Hedwig And The Angry Inch: The Origin Of Love (Talen om Eros)
- Musikvideo: Aerosmith: A hole un my soul (Pygmalion)
- Musikvideo: Marylin Manson: The Dope Show (Salmacis & Hermafroditus + Iphis)

Billeder:
- Narcissus’ metamorphose af Salvador Dalí (Narcissus)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer