Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25 - 2025/26
|
Institution
|
Z - Rosborg Gymnasium og HF 3
|
Fag og niveau
|
Nat. faggruppe -
|
Lærer(e)
|
Claus Lykkegård Due, Kim Kjærgård Sørensen, Solveig Lundberg Dalstrup
|
Hold
|
2024 nf/1p nf (1p nf)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Geografi: Vand og liv
GEOGRAFI:
Vandets kredsløb: nedbør, grundvandsdannelse
Vandværk, rensningsanlæg, forurening. Iltsvind, næringsstoffer, landbrug.
Eksperimentelt arbejde i Geografi:
1. Undersøgelse af et vandløb.
2. Vejle Å, en undersøgelse i Google Earth.
3. Ekskursion til Mølholmdalen, Søndre Vandværk og Vejle rensningsanlæg.
Læsestof: Kompendiet; Hvorfor er der ingen fisk i Vejle Fjord?
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Vejle Å aflevering
|
03-10-2024
|
Biologirapport Vejle Å
|
04-10-2024
|
Oplæg om iltsvind
|
08-10-2024
|
Journal om fældningsreaktioner
|
18-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
52 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Biologi: Vand og Liv
I forløbet har vi arbejdet med:
Cellers opbygning og funktion samt celletyper
Grundlæggende økologi
Fotosyntese og respiration
Tilpasning til liv i vand
Vandløbet som økosystem
Forurening af vandløb og søer, Iltsvind
Invasive arter & biodiversitet
Forsøg:
Biologiundersøgelse af Vejle Å
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kemi: vand og liv
Vi har i kemi i dette forløb arbejdet med følgende fagbegreber:
- Grundstoffer og atomer
- Iondannelse og salte
- Fældningsreaktioner
- Tilstandsformer
- Redoxreaktioner
Følgende forsøg er udført:
Reaktionen mellem kobber og dibrom
Fældningsreaktioner
Metaller og redoxreaktioner
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
19 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Biologi: Genetik (Særfagligt)
I forløbet har vi arbejdet med:
Genetiske grundbegreber (dominant/recessiv, homozygot/heterozygot, genotype/fænotype, codominans)
Nedarvning af monogene egenskaber
Autosomale og køndsbundne egenskaber
Stamtræer
Forsøg:
Tegn dit eget stamtræ
Blodtypebestemmelse
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Geografi: Klima og energi
GEOGRAFI:
Kulstofkredsløbet, herunder oliedannelse
Drivhuseffekt og klimaforandringer
Energiregnskab og Strålingsbalance
Eksamensøvelser:
-Strålingsbalance
- Olie i kridt
Læsestof:
NF-Grundbogen side: 137-156
Webgeology: https://www.nbvm.no/dk/oil_gas_dk.html
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Kemi: Energi og klima
Vi har I dette forløb i kemi arbejdet med følgende fagbegreber:
- Molekyler og elektronparbindinger
- Polaritet
- Afstemning af reaktionsskemaer
- Carbonhydrider
- Forbrændingsreaktioner
- Carbonhydriders kemiske reaktioner (substitutionsreaktion og additionsreaktion)
Følgende forsøg er udført:
Polære og upolære stoffer - blandbarhed
Alkoholers blandbarhed med vand
Forbrændingsreaktioner (udført af SV som demo)
Carbonhydriders kemiske egenskaber
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Biologi: DNA, Genslejsning og Klima
I forløbet har vi arbejdet med:
DNAs opbygning og funktion
Proteinsyntese
Mutationer
Evolution
Enzymer
Produktion af Bioethanol
Gensplejsning
Forsøg:
DNA i Kindceller
Karyotyper
Menneskedyret (Virtuel øvelse)
Forsøg med spytamylase
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Geografi: Det gode liv
GEOGRAFI:
Fødevareproduktion og landbrug.
Demografi, befolkningsudvikling, levevilkår, KRAM.
Eksamensøvelser:
- Levevilkår i Danmark
- Opgaver om liv og død
- Jordbundsprøver
Læsestof:
NF-Grundbogen side: 65-79, 81-84, 87-91, 106-109.
Dansk landbrug - Fakta om erhvervet i tal (som PDF)
En syg forskel - hjemmeside og dokumentar.
Alverdens Geografi side 146-147 (som PDF)
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
56 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Kemi: Det gode liv
Vi har i kemi i dette forløb arbejdet med følgende fagbegreber:
- Makromolekyler (fx kulhydrater og triglycerider)
- Mængdeberegning (herunder masse, molarmasse, stofmængde)
- Stofmængdekoncentration (herunder stofmængde, volumen og koncentration)
- Syre bare reaktioner
Følgende forsøg er udført:
Fedt i chips
Gæringsforsøg (udført af SV, vist til eleverne)
Rødkålsindikator
pH-målinger
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Biologi: Det gode liv
I forløbet har vi arbejdet med:
Fedt, Kulhydrat og protein
Fordøjelse
Kost & Energi
Blodsukkerregulering og Diabetes¨
Hjerte og lunger
Transport over cellemembranen
Forsøg:
Forsøg med Spytamylase
Blodsukkermåling
Osmose i kartofler
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3207/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74378626157",
"T": "/lectio/3207/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74378626157",
"H": "/lectio/3207/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74378626157"
}