Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2015/16 - 2024/25
|
Institution
|
Z - Rosborg Gymnasium og HF 3
|
Fag og niveau
|
Dramatik C
|
Lærer(e)
|
Louise Nissen
|
Hold
|
2024 dr/1ckmy dr (1ckmy dr)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introforløb og Dramaturgi
Introduktion til grundbegreber:
Koncentration, nærvær, skuespillerens virkemidler, kroppen som redskab samt Rum Figur Forløb bevidsthed
Dramaturgi: Eleverne introduceres for Berettermodellen
Forløbet afsluttes med et miniprojekt – en gruppevisning på max. 5 minutter
Arbejdet med logbog introduceres og portfolioarbejdet (elever gemmer notater på eget drev)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - at kunne forstå, anvende og forklare centrale begreber. At kunne forstå og forklare konkrete udtryk indenfor scenografi, figurarbejde, dramaturgi
- Skrive - introduktion til portfolio + logbog
- Selvrefleksion - refleksion over egne og andres udtryk
- Personlige
- Selvtillid - blive fortrolig med at optræde sammen med andre
- Sociale
- Samarbejdsevne - intro til kreativt samarbejde
- IT -
• Oprettelse af personlige portfolio på egen computer – senere i google docs
- Lectio - fælles logbog
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Dramaturgi- dramaets komposition og opbygning
vi arbejder med at forstå og med at bruge forskellige kompositionsmodeller i praksis både på egne og andres værker-
I introduceres for og arbejder med Berettermodellen. montagen og cirkulær dramaturgi.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - kendskab til konkrete modeller
- Projektarbejde
- Almene (tværfaglige)
- Overskue og strukturere - anvende og skabe egne fortællinger
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Realistisk spillestil og Naturalisme
Introduktion til naturalistisk teater og gennemgang af centrale Stanislavskij-begreber
- bl.a. arbejde med de fysiske handlingers metode og øvelser vedr. stemningserindring og de givne omstændigheder, motivation og det magiske hvis.
Teaterhistorisk beskæftiger vi os med Naturalisme og arbejder med uddrag af Strindbergs drama "Frk. Julie"
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Laves på klassen
-
Realisme og stilisering Et Dukkehjem.docx
-
om Naturalisme, uddrag fra Dramatik, En teaterhistorie, Karen Sørensen, Systime,2015, s.84-86, 100-101.pdf
-
Komposition til portfolio.docx
-
Sørensen,Karen: DRAMATIK-ENGRUNDBOG, Systime; sider: 27-30, 62-64, 68-71
-
læs om indlevelse vs. fremvisning og om Stanislavskij, skaberen af "Systemet"
-
Medbring:
-
Naturalisme ny.pdf
-
Til jer 4 der ikke var til timens sidst, så er det vigtigt i lige kigger PDF'en igennem omkring den teaterhistoriske periode vi arbejder med nu: Naturalisme. I vil ikke kunne udfylde notearket om Et Dukkehjem
-
læs om skuespilleren og underteksten og replikken
-
læs afsnittene om: at sætte i scene, forestillingen som billeder, arrangement og scenerum
-
Pararbejde med frk. Julie.docx
-
Fræk og forførende - Sådan er Frøken Julie
-
På klassen skal i læse uddragene fra Strindbergs naturalistiske drama: Frk. Julie. I skal lave pararbejde omkring teksten med fokus på arrangement og anvendelse af indre og ydre teknik
-
Alle tekster Frk. Julie, uddrag fra Aarhus Teaters undervisningsmateriale s. 20-24.pdf
-
Noteark til Portfolio Naturalisme og realistisk spillestil.docx
-
Husk at øve så i kan jeres replikker udenad:-)
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Forstå, anvende og forklare centrale begreber.
Forstå og skabe konkrete udtryk.
Teaterhistorisk forståelse
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Devising
introduktion til Devised teater og til forskelle mellem traditionelt / realistisk teater og devised teater. Arbejde med forskellige faser i devising processen (idefase, generering af materiale, komposition, resultat)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
klovn og komedie
Indkredsning af klovnens karakteristika.
Øvelser med fokus på forenkling og forstørrelse.
Gruppearbejde med udvikling af et lille klovnespil der opføres for holdet, som kvitterer med konstruktiv respons.
Moderne Comedy klovne - forskelle og ligheder mellem traditionelle klovne og Comedy klovne
2. teaterhistoriske periode: Commedia Dell'arte. Italiensk maskekomedie; Arbejde med det faste figurgalleri og dennes afspejlning af samfundsstrukturen, arbejde med improvisation og kort arbejde med scenariet; Tandudtrækning
|
Indhold
|
Kernestof:
-
PORTFOLIO devising.docx
-
Elevspørgsmal til Klovnen indeni.docx
-
Klovnen indeni, Ud & Se, januar 2013, s.28-31, Lars Grubak.pdf
-
OBS på at lokalet er 1.06
-
Spørgsmål til alle mennesker er naragtige.docx
-
Alle mennesker er naragtige - interview i Ekko, maj-Juli 2006#33 side 18-22.pdf
-
Afsnit
-
Læs teksten om Commedia dell'arte, teaterhistorie og præsentation af det faste figurgalleri i skal arbejde med.
-
Flygare mfl. Klar Scene , En introduktion til teater 1994, Forlaget Drama, s. 42-45, En CDA gennemgang.pdf
-
Commedia Dell_arte Powerpoint, Teaterhistorie
-
Commedia dell'Arte - The Dentist Clip 3
-
Lazzie: Pedrolino + Harlekin – Tjenere skal hjælpe Capitano (har højere status) med en plan til at få et stævnemøde med Isabella (som er meget yngre end ham og forelsket i en anden!)
-
scenario Tandudtrækningen.pdf
-
Læs Tandudtrækningen igennem, så du kan begynde at danne dig et overblik i figurgalleriet.
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige - Figurarbejde - udvikle ideer - anvende teknikker - indstudere små spil - forstå, anvende og forklare teorier - perspektivere til kulturhistorie
- Personlige - bevidsthed om kropsudtryk og fortrolighed med at improvisere og tydeliggøre mimik og bevægelser
- Sociale - give og modtage konstruktiv kritik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
forestillingsprojekt
Selvstændigt projektarbejde i grupper med at skabe en forestilling: tekst-/idé-bearbejdelse, figurarbejde og arbejde med arrangement, lys, lyd, scenografi og kostume og overvejelser om udtrykshensigt.
Hver projektgruppe skriver logbog, hvori de noterer hvad de har arbejdet med de enkelte øvegange og hvilke overvejelser der ligger bag de kunstneriske og praktiske valg, gruppen træffer undervejs i forløbet.
Projekterne opføres for publikum i starten af Maj, og herefter arbejder grupperne med evaluering og med digital præsentation med overvejelser ifm. projektet.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Projektarbejde
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Eksperimentelt arbejde
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/3207/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74378626249",
"T": "/lectio/3207/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74378626249",
"H": "/lectio/3207/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74378626249"
}