Holdet hj22st1u EN - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Z - UNORD
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Malin Klarskov Falkenvinge
Hold hj22st1u EN (hjst1u EN, hjst2u EN, hjst3u EN)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Identities (grundforløb)
Titel 2 USA
Titel 3 Young Adult Literature
Titel 4 Love
Titel 5 Speeches
Titel 6 United Kingdom
Titel 7 Studietur - Lingua Franca - Tværs 4
Titel 8 Trump, democracy & populistic rhetorics (SRO)
Titel 9 From Empire to Postcolonialism
Titel 10 Shakespeare and madness
Titel 11 Madness in Literature
Titel 12 Animal Farm
Titel 13 Tilladte hjælpemidler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Identities (grundforløb)

Vi lærer hinanden og engelsk som gymnasiefag at kende gennem et indledende forløb med fokus på en række forskellige 'identities' (individuelle, sociale, kulturelle, nationale og globale) og genrer (poetry, song lyrics, fiction, speeches). Eleverne begynder at udvikle deres evner til at fortolke og analysere (gennem både analytisk og kreativ skriftlighed), såvel som deres forståelse af engelsk grammatik (med fokus på proprier, præpositioner og verbernes tids- og personbøjning), metode (PEA) og hjælpemidler. Derudover kommer vi i gang med at træne og udvikle mundtlighed gennem klassearbejde, gruppe præsentationer og individuelle taler. Afslutningen af forløbet har fokus på FNs Verdensmål og lægger op til studieretningsforløbets første innovationsprojekt.

Tekster:
Angelou, Maya. 'Still I Rise' (1978)
Guterres, António. 'Opening remarks at Sustainable Development Goals Moment' (September 2020)
Key, Francis Scott 'Star Spangled Banner' (1814)
Thomson, James. 'Rule, Britannia!' by James Thomson (1740)
Ulman, Abigail. 'Frida Boyelski's Shiva' (2016)


Omfang: Ca. 25 sider

F̶aglige mål (fra Læreplanen):
Sprogfærdighed
- forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶  udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
̶ læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner
̶ skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed
Sprog, tekst og kultur
̶ analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
̶ orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 USA

2. USA

Forløbet fokuserer på at give en introduktion til samfundet i USA, amerikanske værdier, amerikansk historie, politik og begrebet "the American Dream." Amerikansk historie og politiske spørgsmål gennemgås for baggrundsviden. Gennem læsning og analyse af amerikansk fiktion og non-fiktion  hjælpes eleven til at danne et komplekst selvstændigt billede af landet USA.

Topics:
- history
- immigration
- government & politics
- the Civil Rights Movement
- Government and Politics in the United States
- Traditional American Values and Beliefs
- Ethnic and Racial Diversity in the United States
- Emma Lazarus The New Colossus (poem)
- American symbols: National symbols & icons. http://www.statesymbolsusa.org/us/symbols/national
- The American Constitution
- The Three Branches of Government
- Political Parties
- The election process   
- Martin Luther King, Jr. I Have a Dream. http://www.americanrhetoric.com/speeches/mlkihaveadream.htm
- The American Dream, definition, evolution, myth or reality

Materiale:

-  Littestorybug, (Youtube). "Pre-school, pledge of allegiance" (2011) https://www.youtube.com/watch?v=vn6MnYJNSUw
- Rebecca Onion. Slate, "Take the impossible literacy test Louisiana used to give black voters," (2013) https://slate.com/human-interest/2013/06/voting-rights-and-the-supreme-court-the-impossible-literacy-test-louisiana-used-to-give-black-voters.html
- Davidbray170 (youtube), "The Great Gatsby Party scene," (2016) https://www.youtube.com/watch?v=nMsacoc9DnQ
-  (Handout) "Suggested causes for the great depression," https://drive.google.com/file/d/1H6te-MLEkfTkzG8qpIITomEWEbvxshJK/view
- Quora, "How did literature change during the Great Depression," https://www.quora.com/How-did-literature-change-during-the-Great-Depression
- (handout) "The Great Depression Overview," https://drive.google.com/file/d/15k1GNCTHG8U2Xiqy_J1dIMGNlyrbkEZ5/view
- Linda Torado. Slate, "Why poor people stay poor," (2014) https://slate.com/human-interest/2014/12/linda-tirado-on-the-realities-of-living-in-bootstrap-america-daily-annoyances-for-most-people-are-catastrophic-for-poor-people.html
- Evanklassentv (youtube). "Wealth inequality in the US," (2013) https://www.youtube.com/watch?v=slTF_XXoKAQ
- BSAD 560 Intercultural Business Relations. "American Core Values," https://www.andrews.edu/~tidwell/bsad560/USValues.html
- "Prosperity and Depression," American History, Systime
- CrashCourse (youtube) "2000 years of American history, Crash Course," (2013) https://www.youtube.com/watch?v=6E9WU9TGrec&list=PL8dPuuaLjXtMwmepBjTSG593eG7ObzO7s
- CrashCourse (youtube)"The Great Depression," (2013) https://www.youtube.com/watch?v=GCQfMWAikyU
-  "Citizenship: Five reasons to become a US citizen," (2013) https://www.youtube.com/watch?v=tE_z4A6-ZDs
- U.S. Citizen and Immigration Services. "United States Citizenship Test," https://my.uscis.gov/prep/test/civics
- U.S. Citizen and Immigration Services. "How to become a citizen," https://www.uscis.gov/us-citizenship (Last reviewed 2013).
- Chillinebony (youtube). "The Story of Black America: From Slavery to Civil Rights and the Modern Era (part 2)," https://www.youtube.com/watch?v=UuR2mHnEaZY
- Martin Luther King. "I Have a dream", (1963). http://www.americanrhetoric.com/speeches/mlkihaveadream.htm
  Video option https://www.youtube.com/watch?v=I47Y6VHc3Ms
- Emma Lazarus. "The New Colussus." (1883).
- The Daily Conversation. "The Immigration History of the United States," (2014). https://www.youtube.com/watch?v=lBJcqxI7kas
- Adam Davidson. New York Times. "Do Illegal Immigrants Actually Hurt the U.S. Economy?" (2013) https://www.nytimes.com/2013/02/17/magazine/do-illegal-immigrants-actually-hurt-the-us-economy.html

Supplerende stof:
Writing a summary
Analysing Poetry
Tools for analyzing rhetoric, Forms of appeal
Analysing speeches
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Young Adult Literature

Forløbet dækker den litterære genre young adult og dennes historiske udvikling, samtidig med, at eleverne læser et valgfrit værk (ud af 5 mulige). Forløbet tager udgangspunkt i teori om bildungsroman-genren (dannelsesromanen) og dens 4-punkt struktur, samt de genretræk der er særlige for young adult litteratur (ny og gammel). Filmatisering af roman i undervisningen repræsenterer litteratur fra USA.


4 stages of YAL
Bildungsroman
Common themes
Key characteristcs
Parental roles in YAL
Hero's journey structure
Why YAL is so dark


Film - "All the Bright Places" by Jennifer Niven,

The books the students can choose from:
- "Normal People" by Sally Rooney (Irland)
- "The Curious Incident of the Dog in the Nighttime" by Mark Haddon (England)
- "The Hate U Give" by Angie Thomas (USA)
- "Alone at Ninety-Foot" by by Katherine Holubitsky (Canada)

Supplerende materiale:
- “A brief history of young adult literature”, Ashley Strickland, CNN (2013)
- Bildungsromangenren: https://www.tckpublishing.com/bildungsromannovels/?utm_content=cmp-true
- Bildungsromangenren: https://edit911.com/bildungsroman-what-it-isand-how-to-write-one/
- “Yes, teen fiction can be dark – but it shows teenagers they aren't alone”,
Maureen Johnson, The Guardian (2011)
- “Children's books reflect harsh reality”, Amelia Hill, The Guardian (2012)

Faglige mål og kernestof
- et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra
forskellige perioder, herunder skrevne værker
- væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Young Adult Literature - be done with your book 05-09-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Love

Forløbet udforsker begrebet kærlighed gennem skønlitteratur, poesi og
populærvidenskab. I dette forløb arbejdes der med uddrag fra Shakespeares skuespil Romeo & Juliet samt en introduktion til sonetten som struktur. Desuden introduceres eleverne til poesianalyse.
Vi har haft fokus på forskellige slags kærlighed og kærlighedssprog og hvordan disse kan "afkodes" gennem feks symboler i teksten.

I løbet af emnet arbejder vi med grammatiske og sproglige opgaver til teksterne i Wider Contexts samt arbejder med grammatiske eksamensopgaver.

Primært materiale:
- Margaret Atwood: "Happy Endings" (1983)*
- WH Auden: "Stop All the Clocks" (1936)*
- James Lasdun: "It's beginning to hurt" (2009)*
- William Shakespeare, Romeo and Juliet, Act I, scene 5 (the masquerade)*
- William Shakespeare, Romeo and Juliet, Act II, scene 1 (the balcony)*
- Otessa Moshfegh: "When Stars Collide" (2023), fra the New Yorker, 6 july 2023
- “The Ancient Greeks’ 6 Words for Love (And Why Knowing Them Can
Change Your Life)”, Roman Krznaric, yesmagazine.org, (2013)
- Information om de 5 kærlighedssprog (Gary Chapman):
https://5lovelanguages.com/learn
- Romeo + Juliet, Luhrman (1996)
- Sonnet — Definition, Form, and Examples ( terms: structure, rhyme scheme, iambic pentameter, stanza, couplet, plot twist)
https://tutors.com/lesson/sonnet


*Fra Wider Contexts (ibog), kapitlet Love (https://widercontexts.systime.dk/?id=131)

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Speeches


- "Blacks for Trump", Trump looks to win over black voters ahead of 2020
https://www.youtube.com/watch?v=wJNFvNaYxJg
- Michelle Obama's full speech at the Democratic National Convention | 2020 DNC
https://www.youtube.com/watch?v=uKy3iiWjhVI
- We shall fight on the beaches" by Winston Churchill
https://winstonchurchill.org/resources/speeches/1940-the-finest-hour/we-shall-fight-on-the-beaches/
- Neil Gaiman: Make Good Art
https://www.youtube.com/watch?v=c1X9bUnN5CY
- The Speech that Made Obama President
https://www.youtube.com/watch?v=OFPwDe22CoY
- Leonardo DiCaprio's Powerful Climate Summit Speech
https://www.youtube.com/watch?v=ka6_3TJcCkA

-  How Do Your Write Speeches For The Most Powerful Person In The World? by Cody Keenan
https://www.youtube.com/watch?v=hS7cNTFOM3Y

- How to Structure A Speech or Presentation
https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=155#c354
- Rhetorical Devices
https://technologyandsociety.systime.dk/?id=164#c1219
- Toulmin's Model of Argumentation
https://technologyandsociety.systime.dk/?id=163
- Guide to Speech Analysis
https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=146#c834
- The Three Modes of Persuasion
https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=155#c281
- Types of speeches
https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=155#c279
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Rhetorical analysis Trump/Obama 06-11-2023
Virtual moduls hand in 17-11-2023
Written (presentation) - speech manuscript 14-12-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 United Kingdom

United Kingdom er et forløb som fokuserer på historien som formet nationen og hvordan det så ser ud i dag.
Fokus har ligget på historie, klassesystem, uddannelsessystem og multikulturalisme.

- "History of Britain in 20 minutes"
https://www.youtube.com/watch?v=VcnSsEVsrf0
- "Aspects of Britain",
https://worldsofenglish.systime.dk/?id=100&L=10
- "The age of exploration",
https://www.youtube.com/watch?v=wOclF9eP5uM&list=PL8dPuuaLjXtMsMTfmRomkVQG8AqrAmJFX&index=6
- "Commerce, agriculture and slavery",
https://www.youtube.com/watch?v=mU2dhPlJWyY&list=PL8dPuuaLjXtMsMTfmRomkVQG8AqrAmJFX&index=10
- "The Industrial Revolution",
https://www.youtube.com/watch?v=zjK7PWmRRyg
- "Decolonialization",
https://www.youtube.com/watch?v=xGjpTjeGuZc&list=PL8dPuuaLjXtMsMTfmRomkVQG8AqrAmJFX&index=33
- "How English evolved into a global language"
https://www.bbc.com/news/magazine-12017753
- "The history of English"
https://www.youtube.com/watch?v=H3r9bOkYW9s
- "Britain now has 7 social classes - and working class is a dwindling breed"  by Liam O'Brien, 2013
https://www.independent.co.uk/news/uk/home-news/britain-now-has-7-social-classes-and-working-class-is-a-dwindling-breed-8557894.html
- "The Great British Class Calculator"
https://www.bbc.co.uk/news/special/2013/newsspec_5093/index.stm
- "Classing Britain: why defining social status is so difficult" by Mona Chalabi, 2013
https://www.theguardian.com/news/datablog/2013/apr/03/class-britain-defining-social-status
- "Peter Walford on the British school system"
https://worldsofenglish.systime.dk/?id=214#c1617
- "Anne Walford on class and education"
https://worldsofenglish.systime.dk/?id=212#c1599
- "Should we abolish private schools?"
https://www.youtube.com/watch?v=pN36jVSp1x0
- Penelope Lively: "The Happiest Days of Your Life" (1978)
https://worldsofenglish.systime.dk/?id=110#c686
- "Learn Political Vocabulary & British Culture | The UK Political System Explained"
https://www.youtube.com/watch?v=8dhe7LJ33Zc
- Maggie Gee: "The Artist" (2004)
https://everyoneishere.systime.dk/?id=144#c623
- "Afua Hirsch: Closet racists get a mouthpiece"
https://www.youtube.com/watch?v=tqPKwudnPVw
- "Brooklyn" film by John Crowley (2015)
- W-curve, model by Gullahorn
chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.millersville.edu/gened/files/pdfs-faculty-handbook/02-the-gullahorn-w-curve-transition-model.pdf



Supplerende stof:
- "UK poverty: The facts, effects and solutions in the cost of living crisis"
https://www.bigissue.com/news/social-justice/uk-poverty-the-facts-figures-effects-solutions-cost-living-crisis/
- "Is the UK the Best Welfare Country in the World?"
https://www.cashfloat.co.uk/blog/money-saving/best-welfare-country/
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 50 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Studietur - Lingua Franca - Tværs 4

https://efif.sharepoint.com/sites/TVRS42

Forløbet Tværs 4 handler om, hvad der sker, når vi møder andre mennesker ude i verden. Hvordan har historien formet hovedstæder ude i Europa? Hvilket sprog taler vi sammen? Hvordan skal vi tænke over vores egen rolle som rejsende? Tværs 4 består derfor af fagene dansk, engelsk og historie.

Engelskopgaven var at hjemmefra lave sig tanker om hvordan personer fra værtsnationen taler engelsk, formulere spørgsmål som undersøger dette og at på plads teste sin hypotese gennem at interview personer fra lokalbefolkningen. Efter studieturen resulterede det hele i en præsentation hvor eleven reflekterede over lokalbefolkningens men også sin egen brug af engelsk.


MATERIALE:

- English as Lingua Franca
https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=166
- How did English evolve? - Kate Gardoqui, TED ed
https://www.youtube.com/watch?v=kIzFz9T5rhI
- Why Did English Become the International Language?
https://www.youtube.com/watch?v=iqDFPU9YeQM
-  Will English Always Be the Global Language? David Crystal
https://www.youtube.com/watch?v=5Kvs8SxN8mc&t=1s
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Trump, democracy & populistic rhetorics (SRO)

SRO opgaveformulering

Hvilken betydning har Trumps retorik for amerikansk demokrati?

Redegør kort for begrebet højrepopulisme. Redegør for personen, forretningsmanden og politikeren Donald Trump.
Udfør en retorisk analyse af  Donald Trumps indsættelsestale fra 2017 - suppler evt. med selvvalgte Tweets eller uddrag fra andre taler.
Lav en samfundsvidenskabelig analyse, find ud af om Trumps tale kan siges at være højrepopulistisk. Find desuden ud af, hvem Trump henvender sig til. Inddrag teori om vælgertyper.
Med udgangspunkt i de to analyser skal I diskutere, hvilke konsekvenser Trumps retorik kan have for det amerikanske demokrati. Inddrag samfundsfaglig teori om det liberale demokrati samt selvfundet empiri (artikler)

Engelskfagligt materiale:
- Inaguration speech by Donald Trump - 2017
https://www.berlingske.dk/internationalt/laes-hele-praesident-trumps-indsaettelsestale
https://docs.google.com/document/d/1kSgwPmtiplM3b16B7_mu_DHStBf5UmakJbhgnPMO5Ls/edit?tab=t.0#heading=h.qovke46kemzn
- Trump’s impact on the tone of political debate, important characteristics for elected officials
https://www.pewresearch.org/politics/2019/06/19/trumps-impact-on-the-tone-of-political-debate-important-characteristics-for-elected-officials/
- Trumps USA
https://usasamfund.systime.dk/?id=188

- Retorisk analyse
https://app.minlaering.dk/bog/44
https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=146
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 From Empire to Postcolonialism

I årets første forløb fokuserer vi på det britiske imperium, den postkoloniale era og forholdet mellem impiriet og tidligere kolonier, og den måde dette forhold forsat gør sig gældende både i litteraturen og i en bredere forstand. Vi læser både fiktion og non-fiktion, ældre og nyere tekster, og drager forbindelser mellem kontekst og tekst. Derudover introduceres eleverne til postkolonial metode.

Kernestof:
- "Colonialism in Victorian English Literature"
http://www.enotes.com/topics/colonialism-victorian-english-literature.
- "What is Postcolonial Literature?" https://www.thebritishacademy.ac.uk/blog/what-is-postcolonial-literature/
- "Robinson Crusoe" (excerpt) by Daniel Dafoe, (1719)
https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=c269
-  Crusoe-Friday - The God Debate (youtube)
- "White Man's Burden" by Rudyard Kipling, (1899)
-"Fall of the British Empire",
https://www.youtube.com/watch?v=CtHV0iiAwS8&t=312s
- "The Commonwealth Realm: Explained"
https://www.youtube.com/watch?v=rkypkxYQs5A
- "Fascinating video shows what the British Empire would look like today if it were reunited", https://www.dailymail.co.uk/news/article-4122198/Fascinating-video-shows-British-Empire-look-like-today-reunited.html
- Niall Ferguson: Empire: How Britain Made the Modern World (2003)
https://angles.systime.dk/?id=160
- "It's time to be honest about Britain's story" https://www.prospectmagazine.co.uk/magazine/its-time-to-be-honest-about-britains-story-and-come-to-terms-with-the-reality-of-empire
- "The Postcolonial Approach",
https://theenglishhandbook.systime.dk/index.php?id=144
- ""How The British Took Over India" – by Trevor Noah, (2017) https://www.youtube.com/watch?v=QhMO5SSmiaA
- Jomo Kenyatta: “The Gentlemen of the Jungle", (1938) https://angles.systime.dk/index.php?id=158
- "Olikoye" by Adichie, Chimamanda, (2015)
- “The Danger of a Single Story” TED talk by Adichie, Chimamanda, (2009)
https://www.ted.com/talks/chimamanda_ngozi_adichie_the_danger_of_a_single_story
- “Rabbit-proof fence” film by Philip Noyce, (2002)
- "Senator Mehreen's First Speech", 2018, https://mehreen-faruqi.greensmps.org.au/articles/mehreens-first-speech
- "Afrofuturism is "creating a different narrative for Africa" by Amy Frearson (2018), https://www.dezeen.com/2018/04/06/afrofuturism-different-narrative-architecture-design-fashion-africa/
-  "Debunking the myths of Africa" by By Zoe Kelland and  Erica Sanchez (2018), https://www.globalcitizen.org/en/content/africans-are-all-poor-and-15-other-myths/
- "Avatar", film by James Cameron, (2009)
- “Avatar and postcolonial theory” by Theory Teacher's Blog (2010)
https://engl243.wordpress.com/2010/01/28/avatar-and-postcolonial-theory/
- The Laswell/Shannon Weaver model, The English Handbook
- Language and Structure Analysis, The English Handbook


Supplerende stof:
- Black Panther trailer https://www.youtube.com/watch?v=fsT5SyBLlIg
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Love letter - review 18-08-2024
Essay Post Colonialism 22-09-2024
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning

Titel 10 Shakespeare and madness

Focus: Madness in Macbeth and Hamlet

Dette forløb fokuserer på galskab i to af Shakespeares værker, Macbeth og Hamlet. Forløbet samspiller med/lægger op til det efterfølgende forløb som giver eleverne indsigt i hvordan galskab portrætteres i forskellige litterære epoker.
Eleverne opfordres at spørge: Hvad anses for galskab og normalt? Hvad anses for årsag til galskab? Hvordan behandles galskab/den gale? etc.


Berørte temaer - typisk for tiden var troen på at:
- galskab forårsages af kontakt med det onde/supernatural,
- søvnmangel kan lede til galskab,
- hallucinationer, temperament, vrede og hævnlyst er alle (tidlige) tegn på galskab
- storhedsvanvid og frygtløshed er tegn på fremskreden galskab

Texts etc:

Hamlet - by Shakespeare, 1603
- Akt 1 - scene 5
- Akt 3 - scene 1
- Akt 3 - scene 4
- Akt 4 - scene 5
- "The Madness of Hamlet and Ophelia: Mental Illness in Shakespeare", https://owlcation.com/humanities/The-Madness-of-Hamlet-and-Ophelia-Mental-Illness-in-Shakespeare
- "Video SparkNotes: Shakespeare's Hamlet Summary", https://www.youtube.com/watch?v=t0CqUTmwKiM
- Plot, characters, themes, excerpts  
https://www.sparknotes.com/shakespeare/hamlet/

- The Madness of Ophelia:
Act I, Scene 3: Laertes and Polonius instructing Ophelia to stay away from Hamlet.
Act III, Scene 1: Hamlet’s harsh words to Ophelia (“Get thee to a nunnery”).
Act IV, Scene 5: Ophelia’s mad scene, where she sings songs and speaks in fragmented phrases.


Macbeth - by Shakespeare, 1632
Udvalgte citater og passager fra akt 1-5
- Plot, characters, excerpts etc,
https://www.sparknotes.com/shakespeare/macbeth/
- Themes -
https://www.sparknotes.com/shakespeare/macbeth/themes/
  - "Macbeth, the mad King",
https://www.youtube.com/watch?v=lqFFh_hSSs0
- "Lady Macbeth's madness",
https://www.youtube.com/watch?v=itt926Yt8yE
- "The madness of Macbeth" lecture by Daniel Matthews
https://www.youtube.com/watch?v=QhLRxcM1sig
- "Macbeth", film by Justin Kurzel, 2015
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 11 Madness in Literature

Dette forløb fokuserer på galskab i litteratur. Forløbet har en kronologisk struktur for at give eleverne indsigt i de forskellige litterære epokers karakteristik og hvordan galskab portrætteres i de respektive epoker. Hvad anses for galskab og normalt? Hvad anses for årsag til galskab? Hvordan behandles galskab/den gale? etc.

Texts etc:

The Curcible (set in 1692) by Arthur Miller (published1953)
- "Witchcraft: Crash Course European History"
https://www.youtube.com/watch?si=x6oLq9LzANMDKqLj&v=rW4XFiHUQAs&feature=youtu.be
- "17th century Puritans views on women", lecture by Anne Hutchinson, (2017)
https://www.c-span.org/clip/public-affairs-event/user-clip-17th-century-puritans-views-on-women/5041641
- "The Curcible", film by Nicholas Hytner (1996)

The Tell Tale Heart - by Edgar Allan Poe, 1843
- Tell Tale Heart, by Edgar Allen Poe (1843)
https://tekstarbejdepaatvaers.systime.dk/?id=c532
- Filmatisering af Tell Tale Heart
https://www.imdb.com/video/vi3561227033/
- "What is Paranoid Schizophrenia"
https://www.psycom.net/paranoid-schizophrenia
- "American Romanticism"
https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=205
- STEAL model for characterization
https://changingminds.org/disciplines/storytelling/characters/steal_characterization.htm

Dr. Jekyll & Mr. Hyde - by Robert Louis Stevenson, 1886
- Excerpts from "Dr. Jekyll & Mr. Hyde" (chapter 4 & 10)
https://tekstarbejdepaatvaers.systime.dk/?id=p210
- "Victorian England",
https://jekyllhyde.systime.dk/?id=p134
- "Robert Louis Stevenson and Dr. Jekyll and Mr. Hyde Background", https://www.sparknotes.com/lit/jekyll/context/
- Characters, dobbelänger, duality of man, social deviant behavior (normality?)
- Gothic Tropes: Madness", blog by The Gothic Library, (2017)
https://www.thegothiclibrary.com/gothic-tropes-madness/
- "Dr. Jekyll and Mr. Hyde", film by Mamoulian [1931]

The Yellow Wallpaper, - by Charlotte Perkins Gilman, 1892
- "The Yellow Wallpaper"
https://drive.google.com/file/d/1-bXb2zF44CTgZckWTPud94yYDiBYVs7r/view- "Symbolism, Characterization, and Themes in “The Yellow Wallpaper”, https://pbrigitte.wordpress.com/2018/01/22/symbolism-characterization-and-themes-in-the-yellow-wallpaper-by-charlotte-perkins-gilman/
- "Key Characteristics of Realism", The Englsih Handbook
https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=206&L=10#c926

The Fly, - by Katherine Mansfield, 1922
- "Know about Katherine Mansfield, her writing technique, influences, and contribution to literary modernism"
https://www.britannica.com/video/186463/Katherine-Mansfield-writing
- "Brief Biography of Katherine Mansfield"
https://www.litcharts.com/lit/the-fly#context
- "Key Characteristics of Modernism", The English Handbook
https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=201
- "The Fly" , by Katherine Mansfield, (1922)
https://commapress.co.uk/resources/online-short-stories/the-fly


One Flew Over the Cuckoo's Nest, -by Ken Kesey, 1962
- "The Secret Lobotomy of Rosemary Kennedy", https://www.marieclaire.com/celebrity/a26261/secret-lobotomy-rosemary-kennedy/
- "Facts about One Flew Over the Cuckoo's Nest by Ken Kesey", https://www.pastemagazine.com/books/one-flew-over-the-cuckoos-nest-by-ken-kesey/
https://en.wikipedia.org/wiki/One_Flew_Over_the_Cuckoo%27s_Nest_(film)

American Psycho -by Bret Easton Ellis, 1991
- "Diagnosing Patrick Bateman - American Psycho Explained" https://www.youtube.com/watch?v=d4ZdI_5cWS8
- "The Madness Of Patrick Bateman: How AMERICAN PSYCHO Redefined The Horror Villain",
https://www.filminquiry.com/madness-bateman-american-psycho/


- "English Literary Periods",
https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=p193
https://prezi.com/hjv0istr7o2h/literary-time-periods/


- "Metal Health is the strongest taboo", https://angles.ibog.gyldendal.dk/?id=p171
- "9 Tips for Writing an Insane Character", https://indiesunlimited.com/2014/09/30/9-tips-for-writing-an-insane-character/





Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Essay structure 11-12-2024
hjst3u EN skr. prøve 03-02-2025
Terminsprøve karakter 03-02-2025
Non fiction - mental health 09-02-2025
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 43 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde

Titel 12 Animal Farm

Animal Farm fra 1945 er en af George Orwells mest kendte romaner. Den blev udgivet lige efter 2. verdenskrig, men emnerne er evigt aktuelle, så når vi læser den, vil vi trække paralleller til nutidige begivenheder og personer. Gennem romanen blev der arbejdet med, hvordan man bruger ord som magtredskab både gennem taler men også via propaganda og manipulation.

Bogen blev læst her: https://animalfarm.systime.dk/?id=134

Termer og begreber i fokus:
- Allegory
- Herd behaviour
- Sense of unity
- Symbols
- Foreshadowing
- Propaganda (and propaganda techniques)
- Toulmin's model of argumentation
- Fake news (types of fake news and post-factual era)
- Russian revolution
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Chapter 1-5 Animal Farm (written) 27-03-2025
Propaganda - oral presentation 30-03-2025
Non-fiction written - Trump & Orwell 28-04-2025
Omfang Estimeret: 31,00 moduler
Dækker over: 29 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Tilladte hjælpemidler

Tilladte hjælpemidler ved SKRIFTLIG eksamen:
Internet er ikke tilladt.   
Facebook og fora, hvor man kan dele dokumenter, samt kommunikation med omverdenen er IKKE tilladt.
\\unord-print.efif.dk
www.netprøver.dk
https://www.ordbogen.com/da/
https://systime.dk/
https://www.minlaering.dk/
https://www.ldoceonline.com/
https://www.thesaurus.com/
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/


Tilladte hjælpemidler ved MUNDTLIG eksamen:
Adgang til internettet under prøven er IKKE tilladt. Undtaget er adgang til I-bøger fra Systime.
Facebook og andre fora, hvor man kan dele dokumenter samt kommunikation med omverdenen er ikke tilladt.
www.systime.dk
https://www.minlaering.dk/
https://www.ldoceonline.com
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
https://www.thesaurus.com/
https://www.ordbogen.com/da/
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer