Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Z - UNORD
|
Fag og niveau
|
Engelsk A
|
Lærer(e)
|
Malin Klarskov Falkenvinge
|
Hold
|
hj22st1u EN (hjst1u EN, hjst2u EN, hjst3u EN)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Identities (grundforløb)
Vi lærer hinanden og engelsk som gymnasiefag at kende gennem et indledende forløb med fokus på en række forskellige 'identities' (individuelle, sociale, kulturelle, nationale og globale) og genrer (poetry, song lyrics, fiction, speeches). Eleverne begynder at udvikle deres evner til at fortolke og analysere (gennem både analytisk og kreativ skriftlighed), såvel som deres forståelse af engelsk grammatik (med fokus på proprier, præpositioner og verbernes tids- og personbøjning), metode (PEA) og hjælpemidler. Derudover kommer vi i gang med at træne og udvikle mundtlighed gennem klassearbejde, gruppe præsentationer og individuelle taler. Afslutningen af forløbet har fokus på FNs Verdensmål og lægger op til studieretningsforløbets første innovationsprojekt.
Tekster:
Angelou, Maya. 'Still I Rise' (1978)
Guterres, António. 'Opening remarks at Sustainable Development Goals Moment' (September 2020)
Key, Francis Scott 'Star Spangled Banner' (1814)
Thomson, James. 'Rule, Britannia!' by James Thomson (1740)
Ulman, Abigail. 'Frida Boyelski's Shiva' (2016)
Omfang: Ca. 25 sider
F̶aglige mål (fra Læreplanen):
Sprogfærdighed
- forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶ udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
̶ læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner
̶ skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed
Sprog, tekst og kultur
̶ analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
̶ gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
̶ analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
̶ orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
USA
2. USA
Forløbet fokuserer på at give en introduktion til samfundet i USA, amerikanske værdier, amerikansk historie, politik og begrebet "the American Dream." Amerikansk historie og politiske spørgsmål gennemgås for baggrundsviden. Gennem læsning og analyse af amerikansk fiktion og non-fiktion hjælpes eleven til at danne et komplekst selvstændigt billede af landet USA.
Topics:
- history
- immigration
- government & politics
- the Civil Rights Movement
- Government and Politics in the United States
- Traditional American Values and Beliefs
- Ethnic and Racial Diversity in the United States
- Emma Lazarus The New Colossus (poem)
- American symbols: National symbols & icons. http://www.statesymbolsusa.org/us/symbols/national
- The American Constitution
- The Three Branches of Government
- Political Parties
- The election process
- Martin Luther King, Jr. I Have a Dream. http://www.americanrhetoric.com/speeches/mlkihaveadream.htm
- The American Dream, definition, evolution, myth or reality
Materiale:
- Littestorybug, (Youtube). "Pre-school, pledge of allegiance" (2011) https://www.youtube.com/watch?v=vn6MnYJNSUw
- Rebecca Onion. Slate, "Take the impossible literacy test Louisiana used to give black voters," (2013) https://slate.com/human-interest/2013/06/voting-rights-and-the-supreme-court-the-impossible-literacy-test-louisiana-used-to-give-black-voters.html
- Davidbray170 (youtube), "The Great Gatsby Party scene," (2016) https://www.youtube.com/watch?v=nMsacoc9DnQ
- (Handout) "Suggested causes for the great depression," https://drive.google.com/file/d/1H6te-MLEkfTkzG8qpIITomEWEbvxshJK/view
- Quora, "How did literature change during the Great Depression," https://www.quora.com/How-did-literature-change-during-the-Great-Depression
- (handout) "The Great Depression Overview," https://drive.google.com/file/d/15k1GNCTHG8U2Xiqy_J1dIMGNlyrbkEZ5/view
- Linda Torado. Slate, "Why poor people stay poor," (2014) https://slate.com/human-interest/2014/12/linda-tirado-on-the-realities-of-living-in-bootstrap-america-daily-annoyances-for-most-people-are-catastrophic-for-poor-people.html
- Evanklassentv (youtube). "Wealth inequality in the US," (2013) https://www.youtube.com/watch?v=slTF_XXoKAQ
- BSAD 560 Intercultural Business Relations. "American Core Values," https://www.andrews.edu/~tidwell/bsad560/USValues.html
- "Prosperity and Depression," American History, Systime
- CrashCourse (youtube) "2000 years of American history, Crash Course," (2013) https://www.youtube.com/watch?v=6E9WU9TGrec&list=PL8dPuuaLjXtMwmepBjTSG593eG7ObzO7s
- CrashCourse (youtube)"The Great Depression," (2013) https://www.youtube.com/watch?v=GCQfMWAikyU
- "Citizenship: Five reasons to become a US citizen," (2013) https://www.youtube.com/watch?v=tE_z4A6-ZDs
- U.S. Citizen and Immigration Services. "United States Citizenship Test," https://my.uscis.gov/prep/test/civics
- U.S. Citizen and Immigration Services. "How to become a citizen," https://www.uscis.gov/us-citizenship (Last reviewed 2013).
- Chillinebony (youtube). "The Story of Black America: From Slavery to Civil Rights and the Modern Era (part 2)," https://www.youtube.com/watch?v=UuR2mHnEaZY
- Martin Luther King. "I Have a dream", (1963). http://www.americanrhetoric.com/speeches/mlkihaveadream.htm
Video option https://www.youtube.com/watch?v=I47Y6VHc3Ms
- Emma Lazarus. "The New Colussus." (1883).
- The Daily Conversation. "The Immigration History of the United States," (2014). https://www.youtube.com/watch?v=lBJcqxI7kas
- Adam Davidson. New York Times. "Do Illegal Immigrants Actually Hurt the U.S. Economy?" (2013) https://www.nytimes.com/2013/02/17/magazine/do-illegal-immigrants-actually-hurt-the-us-economy.html
Supplerende stof:
Writing a summary
Analysing Poetry
Tools for analyzing rhetoric, Forms of appeal
Analysing speeches
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
38 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Young Adult Literature
Forløbet dækker den litterære genre young adult og dennes historiske udvikling, samtidig med, at eleverne læser et valgfrit værk (ud af 5 mulige). Forløbet tager udgangspunkt i teori om bildungsroman-genren (dannelsesromanen) og dens 4-punkt struktur, samt de genretræk der er særlige for young adult litteratur (ny og gammel). Filmatisering af roman i undervisningen repræsenterer litteratur fra USA.
4 stages of YAL
Bildungsroman
Common themes
Key characteristcs
Parental roles in YAL
Hero's journey structure
Why YAL is so dark
Film - "All the Bright Places" by Jennifer Niven,
The books the students can choose from:
- "Normal People" by Sally Rooney (Irland)
- "The Curious Incident of the Dog in the Nighttime" by Mark Haddon (England)
- "The Hate U Give" by Angie Thomas (USA)
- "Alone at Ninety-Foot" by by Katherine Holubitsky (Canada)
Supplerende materiale:
- “A brief history of young adult literature”, Ashley Strickland, CNN (2013)
- Bildungsromangenren: https://www.tckpublishing.com/bildungsromannovels/?utm_content=cmp-true
- Bildungsromangenren: https://edit911.com/bildungsroman-what-it-isand-how-to-write-one/
- “Yes, teen fiction can be dark – but it shows teenagers they aren't alone”,
Maureen Johnson, The Guardian (2011)
- “Children's books reflect harsh reality”, Amelia Hill, The Guardian (2012)
Faglige mål og kernestof
- et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra
forskellige perioder, herunder skrevne værker
- væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Young Adult Literature - be done with your book
|
05-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Love
Forløbet udforsker begrebet kærlighed gennem skønlitteratur, poesi og
populærvidenskab. I dette forløb arbejdes der med uddrag fra Shakespeares skuespil Romeo & Juliet samt en introduktion til sonetten som struktur. Desuden introduceres eleverne til poesianalyse.
Vi har haft fokus på forskellige slags kærlighed og kærlighedssprog og hvordan disse kan "afkodes" gennem feks symboler i teksten.
I løbet af emnet arbejder vi med grammatiske og sproglige opgaver til teksterne i Wider Contexts samt arbejder med grammatiske eksamensopgaver.
Primært materiale:
- Margaret Atwood: "Happy Endings" (1983)*
- WH Auden: "Stop All the Clocks" (1936)*
- James Lasdun: "It's beginning to hurt" (2009)*
- William Shakespeare, Romeo and Juliet, Act I, scene 5 (the masquerade)*
- William Shakespeare, Romeo and Juliet, Act II, scene 1 (the balcony)*
- Otessa Moshfegh: "When Stars Collide" (2023), fra the New Yorker, 6 july 2023
- “The Ancient Greeks’ 6 Words for Love (And Why Knowing Them Can
Change Your Life)”, Roman Krznaric, yesmagazine.org, (2013)
- Information om de 5 kærlighedssprog (Gary Chapman):
https://5lovelanguages.com/learn
- Romeo + Juliet, Luhrman (1996)
- Sonnet — Definition, Form, and Examples ( terms: structure, rhyme scheme, iambic pentameter, stanza, couplet, plot twist)
https://tutors.com/lesson/sonnet
*Fra Wider Contexts (ibog), kapitlet Love (https://widercontexts.systime.dk/?id=131)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
United Kingdom
United Kingdom er et forløb som fokuserer på historien som formet nationen og hvordan det så ser ud i dag.
Fokus har ligget på historie, klassesystem, uddannelsessystem og multikulturalisme.
- "History of Britain in 20 minutes"
https://www.youtube.com/watch?v=VcnSsEVsrf0
- "Aspects of Britain",
https://worldsofenglish.systime.dk/?id=100&L=10
- "The age of exploration",
https://www.youtube.com/watch?v=wOclF9eP5uM&list=PL8dPuuaLjXtMsMTfmRomkVQG8AqrAmJFX&index=6
- "Commerce, agriculture and slavery",
https://www.youtube.com/watch?v=mU2dhPlJWyY&list=PL8dPuuaLjXtMsMTfmRomkVQG8AqrAmJFX&index=10
- "The Industrial Revolution",
https://www.youtube.com/watch?v=zjK7PWmRRyg
- "Decolonialization",
https://www.youtube.com/watch?v=xGjpTjeGuZc&list=PL8dPuuaLjXtMsMTfmRomkVQG8AqrAmJFX&index=33
- "How English evolved into a global language"
https://www.bbc.com/news/magazine-12017753
- "The history of English"
https://www.youtube.com/watch?v=H3r9bOkYW9s
- "Britain now has 7 social classes - and working class is a dwindling breed" by Liam O'Brien, 2013
https://www.independent.co.uk/news/uk/home-news/britain-now-has-7-social-classes-and-working-class-is-a-dwindling-breed-8557894.html
- "The Great British Class Calculator"
https://www.bbc.co.uk/news/special/2013/newsspec_5093/index.stm
- "Classing Britain: why defining social status is so difficult" by Mona Chalabi, 2013
https://www.theguardian.com/news/datablog/2013/apr/03/class-britain-defining-social-status
- "Peter Walford on the British school system"
https://worldsofenglish.systime.dk/?id=214#c1617
- "Anne Walford on class and education"
https://worldsofenglish.systime.dk/?id=212#c1599
- "Should we abolish private schools?"
https://www.youtube.com/watch?v=pN36jVSp1x0
- Penelope Lively: "The Happiest Days of Your Life" (1978)
https://worldsofenglish.systime.dk/?id=110#c686
- "Learn Political Vocabulary & British Culture | The UK Political System Explained"
https://www.youtube.com/watch?v=8dhe7LJ33Zc
- Maggie Gee: "The Artist" (2004)
https://everyoneishere.systime.dk/?id=144#c623
- "Afua Hirsch: Closet racists get a mouthpiece"
https://www.youtube.com/watch?v=tqPKwudnPVw
- "Brooklyn" film by John Crowley (2015)
- W-curve, model by Gullahorn
chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.millersville.edu/gened/files/pdfs-faculty-handbook/02-the-gullahorn-w-curve-transition-model.pdf
Supplerende stof:
- "UK poverty: The facts, effects and solutions in the cost of living crisis"
https://www.bigissue.com/news/social-justice/uk-poverty-the-facts-figures-effects-solutions-cost-living-crisis/
- "Is the UK the Best Welfare Country in the World?"
https://www.cashfloat.co.uk/blog/money-saving/best-welfare-country/
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
50 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
From Empire to Postcolonialism
I årets første forløb fokuserer vi på det britiske imperium, den postkoloniale era og forholdet mellem impiriet og tidligere kolonier, og den måde dette forhold forsat gør sig gældende både i litteraturen og i en bredere forstand. Vi læser både fiktion og non-fiktion, ældre og nyere tekster, og drager forbindelser mellem kontekst og tekst. Derudover introduceres eleverne til postkolonial metode.
Kernestof:
- "Colonialism in Victorian English Literature"
http://www.enotes.com/topics/colonialism-victorian-english-literature.
- "What is Postcolonial Literature?" https://www.thebritishacademy.ac.uk/blog/what-is-postcolonial-literature/
- "Robinson Crusoe" (excerpt) by Daniel Dafoe, (1719)
https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=c269
- Crusoe-Friday - The God Debate (youtube)
- "White Man's Burden" by Rudyard Kipling, (1899)
-"Fall of the British Empire",
https://www.youtube.com/watch?v=CtHV0iiAwS8&t=312s
- "The Commonwealth Realm: Explained"
https://www.youtube.com/watch?v=rkypkxYQs5A
- "Fascinating video shows what the British Empire would look like today if it were reunited", https://www.dailymail.co.uk/news/article-4122198/Fascinating-video-shows-British-Empire-look-like-today-reunited.html
- Niall Ferguson: Empire: How Britain Made the Modern World (2003)
https://angles.systime.dk/?id=160
- "It's time to be honest about Britain's story" https://www.prospectmagazine.co.uk/magazine/its-time-to-be-honest-about-britains-story-and-come-to-terms-with-the-reality-of-empire
- "The Postcolonial Approach",
https://theenglishhandbook.systime.dk/index.php?id=144
- ""How The British Took Over India" – by Trevor Noah, (2017) https://www.youtube.com/watch?v=QhMO5SSmiaA
- Jomo Kenyatta: “The Gentlemen of the Jungle", (1938) https://angles.systime.dk/index.php?id=158
- "Olikoye" by Adichie, Chimamanda, (2015)
- “The Danger of a Single Story” TED talk by Adichie, Chimamanda, (2009)
https://www.ted.com/talks/chimamanda_ngozi_adichie_the_danger_of_a_single_story
- “Rabbit-proof fence” film by Philip Noyce, (2002)
- "Senator Mehreen's First Speech", 2018, https://mehreen-faruqi.greensmps.org.au/articles/mehreens-first-speech
- "Afrofuturism is "creating a different narrative for Africa" by Amy Frearson (2018), https://www.dezeen.com/2018/04/06/afrofuturism-different-narrative-architecture-design-fashion-africa/
- "Debunking the myths of Africa" by By Zoe Kelland and Erica Sanchez (2018), https://www.globalcitizen.org/en/content/africans-are-all-poor-and-15-other-myths/
- "Avatar", film by James Cameron, (2009)
- “Avatar and postcolonial theory” by Theory Teacher's Blog (2010)
https://engl243.wordpress.com/2010/01/28/avatar-and-postcolonial-theory/
- The Laswell/Shannon Weaver model, The English Handbook
- Language and Structure Analysis, The English Handbook
Supplerende stof:
- Black Panther trailer https://www.youtube.com/watch?v=fsT5SyBLlIg
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Love letter - review
|
18-08-2024
|
Essay Post Colonialism
|
22-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
10
|
Shakespeare and madness
Focus: Madness in Macbeth and Hamlet
Dette forløb fokuserer på galskab i to af Shakespeares værker, Macbeth og Hamlet. Forløbet samspiller med/lægger op til det efterfølgende forløb som giver eleverne indsigt i hvordan galskab portrætteres i forskellige litterære epoker.
Eleverne opfordres at spørge: Hvad anses for galskab og normalt? Hvad anses for årsag til galskab? Hvordan behandles galskab/den gale? etc.
Berørte temaer - typisk for tiden var troen på at:
- galskab forårsages af kontakt med det onde/supernatural,
- søvnmangel kan lede til galskab,
- hallucinationer, temperament, vrede og hævnlyst er alle (tidlige) tegn på galskab
- storhedsvanvid og frygtløshed er tegn på fremskreden galskab
Texts etc:
Hamlet - by Shakespeare, 1603
- Akt 1 - scene 5
- Akt 3 - scene 1
- Akt 3 - scene 4
- Akt 4 - scene 5
- "The Madness of Hamlet and Ophelia: Mental Illness in Shakespeare", https://owlcation.com/humanities/The-Madness-of-Hamlet-and-Ophelia-Mental-Illness-in-Shakespeare
- "Video SparkNotes: Shakespeare's Hamlet Summary", https://www.youtube.com/watch?v=t0CqUTmwKiM
- Plot, characters, themes, excerpts
https://www.sparknotes.com/shakespeare/hamlet/
- The Madness of Ophelia:
Act I, Scene 3: Laertes and Polonius instructing Ophelia to stay away from Hamlet.
Act III, Scene 1: Hamlet’s harsh words to Ophelia (“Get thee to a nunnery”).
Act IV, Scene 5: Ophelia’s mad scene, where she sings songs and speaks in fragmented phrases.
Macbeth - by Shakespeare, 1632
Udvalgte citater og passager fra akt 1-5
- Plot, characters, excerpts etc,
https://www.sparknotes.com/shakespeare/macbeth/
- Themes -
https://www.sparknotes.com/shakespeare/macbeth/themes/
- "Macbeth, the mad King",
https://www.youtube.com/watch?v=lqFFh_hSSs0
- "Lady Macbeth's madness",
https://www.youtube.com/watch?v=itt926Yt8yE
- "The madness of Macbeth" lecture by Daniel Matthews
https://www.youtube.com/watch?v=QhLRxcM1sig
- "Macbeth", film by Justin Kurzel, 2015
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
11
|
Madness in Literature
Dette forløb fokuserer på galskab i litteratur. Forløbet har en kronologisk struktur for at give eleverne indsigt i de forskellige litterære epokers karakteristik og hvordan galskab portrætteres i de respektive epoker. Hvad anses for galskab og normalt? Hvad anses for årsag til galskab? Hvordan behandles galskab/den gale? etc.
Texts etc:
The Curcible (set in 1692) by Arthur Miller (published1953)
- "Witchcraft: Crash Course European History"
https://www.youtube.com/watch?si=x6oLq9LzANMDKqLj&v=rW4XFiHUQAs&feature=youtu.be
- "17th century Puritans views on women", lecture by Anne Hutchinson, (2017)
https://www.c-span.org/clip/public-affairs-event/user-clip-17th-century-puritans-views-on-women/5041641
- "The Curcible", film by Nicholas Hytner (1996)
The Tell Tale Heart - by Edgar Allan Poe, 1843
- Tell Tale Heart, by Edgar Allen Poe (1843)
https://tekstarbejdepaatvaers.systime.dk/?id=c532
- Filmatisering af Tell Tale Heart
https://www.imdb.com/video/vi3561227033/
- "What is Paranoid Schizophrenia"
https://www.psycom.net/paranoid-schizophrenia
- "American Romanticism"
https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=205
- STEAL model for characterization
https://changingminds.org/disciplines/storytelling/characters/steal_characterization.htm
Dr. Jekyll & Mr. Hyde - by Robert Louis Stevenson, 1886
- Excerpts from "Dr. Jekyll & Mr. Hyde" (chapter 4 & 10)
https://tekstarbejdepaatvaers.systime.dk/?id=p210
- "Victorian England",
https://jekyllhyde.systime.dk/?id=p134
- "Robert Louis Stevenson and Dr. Jekyll and Mr. Hyde Background", https://www.sparknotes.com/lit/jekyll/context/
- Characters, dobbelänger, duality of man, social deviant behavior (normality?)
- Gothic Tropes: Madness", blog by The Gothic Library, (2017)
https://www.thegothiclibrary.com/gothic-tropes-madness/
- "Dr. Jekyll and Mr. Hyde", film by Mamoulian [1931]
The Yellow Wallpaper, - by Charlotte Perkins Gilman, 1892
- "The Yellow Wallpaper"
https://drive.google.com/file/d/1-bXb2zF44CTgZckWTPud94yYDiBYVs7r/view- "Symbolism, Characterization, and Themes in “The Yellow Wallpaper”, https://pbrigitte.wordpress.com/2018/01/22/symbolism-characterization-and-themes-in-the-yellow-wallpaper-by-charlotte-perkins-gilman/
- "Key Characteristics of Realism", The Englsih Handbook
https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=206&L=10#c926
The Fly, - by Katherine Mansfield, 1922
- "Know about Katherine Mansfield, her writing technique, influences, and contribution to literary modernism"
https://www.britannica.com/video/186463/Katherine-Mansfield-writing
- "Brief Biography of Katherine Mansfield"
https://www.litcharts.com/lit/the-fly#context
- "Key Characteristics of Modernism", The English Handbook
https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=201
- "The Fly" , by Katherine Mansfield, (1922)
https://commapress.co.uk/resources/online-short-stories/the-fly
One Flew Over the Cuckoo's Nest, -by Ken Kesey, 1962
- "The Secret Lobotomy of Rosemary Kennedy", https://www.marieclaire.com/celebrity/a26261/secret-lobotomy-rosemary-kennedy/
- "Facts about One Flew Over the Cuckoo's Nest by Ken Kesey", https://www.pastemagazine.com/books/one-flew-over-the-cuckoos-nest-by-ken-kesey/
https://en.wikipedia.org/wiki/One_Flew_Over_the_Cuckoo%27s_Nest_(film)
American Psycho -by Bret Easton Ellis, 1991
- "Diagnosing Patrick Bateman - American Psycho Explained" https://www.youtube.com/watch?v=d4ZdI_5cWS8
- "The Madness Of Patrick Bateman: How AMERICAN PSYCHO Redefined The Horror Villain",
https://www.filminquiry.com/madness-bateman-american-psycho/
- "English Literary Periods",
https://theenglishhandbook.systime.dk/?id=p193
https://prezi.com/hjv0istr7o2h/literary-time-periods/
- "Metal Health is the strongest taboo", https://angles.ibog.gyldendal.dk/?id=p171
- "9 Tips for Writing an Insane Character", https://indiesunlimited.com/2014/09/30/9-tips-for-writing-an-insane-character/
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Essay structure
|
11-12-2024
|
hjst3u EN skr. prøve
|
03-02-2025
|
Terminsprøve karakter
|
03-02-2025
|
Non fiction - mental health
|
09-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
43 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
12
|
Animal Farm
Animal Farm fra 1945 er en af George Orwells mest kendte romaner. Den blev udgivet lige efter 2. verdenskrig, men emnerne er evigt aktuelle, så når vi læser den, vil vi trække paralleller til nutidige begivenheder og personer. Gennem romanen blev der arbejdet med, hvordan man bruger ord som magtredskab både gennem taler men også via propaganda og manipulation.
Bogen blev læst her: https://animalfarm.systime.dk/?id=134
Termer og begreber i fokus:
- Allegory
- Herd behaviour
- Sense of unity
- Symbols
- Foreshadowing
- Propaganda (and propaganda techniques)
- Toulmin's model of argumentation
- Fake news (types of fake news and post-factual era)
- Russian revolution
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Chapter 1-5 Animal Farm (written)
|
27-03-2025
|
Propaganda - oral presentation
|
30-03-2025
|
Non-fiction written - Trump & Orwell
|
28-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
31,00 moduler
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3234/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74414323260",
"T": "/lectio/3234/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74414323260",
"H": "/lectio/3234/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74414323260"
}