UNORD Lyngby
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
UNORD Lyngby
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet hj22hh1b DA - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Z - UNORD
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Andrea Nymann Dalsgaard, Casper Henningsen, Sofie Bestle
Hold
hj22hh1b DA (
hjhh1b DA
,
hjhh2b DA
,
hjhh3b DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Den iscenesatte virkelighed
Titel 2
Retorik og argumentation
Titel 3
I sportens tegn
Titel 4
Litteraturhistorie
Titel 5
DHO Skriftlighedsforløb
Titel 6
Skriftlighed og DHO
Titel 7
DHO
Titel 8
DMG: Et dukkehjem
Titel 9
Fortællende journalistik
Titel 10
Social ulighed og mønsterbrydning
Titel 11
Eksistentialisme
Titel 12
Krig
Titel 13
Dommedag og klimakrise
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Den iscenesatte virkelighed
KERNESTOF (materiale, vi har analyseret i timerne)
- Stor som en sol (uddrag 00:00-05:00, dokumentar)
- Efterskolen (afsnit 2, TV-program, 2020)
- Kandis for livet (dokumentar, værk, 2021)
SUPPLERENDE STOF (materiale, vi har læst og arbejdet med, der giver baggrundsviden om emnet)
- Håndbog til dansk: Fakta- og fiktion
- Håndbog til dansk: Dokumentarfilmstyper
- Håndbog til dansk: Filmiske virkemidler
- Kandis - En lille ring a' guld
- Kandis - Vi mødes på internettet
Indhold
Kernestof:
Pararbejde fakta og fiktion: Pararbejde fakta og fiktion.docx
Hej 1b. Jeg glæder mig til at møde jer.
Fakta- og fiktionskoder (tomt skema): Fakta- og fiktionskoder (tomt skema).docx
Læs den korte tekst om fakta- og fiktionskoder: Fakta- og fiktionskoder (kort tekst).docx
Læs følgende tekst om dokumentarfilm og svar på spørgsmålet til teksten: Dokumentarfilm (introtekst).docx
Læs om filmiske virkemidler: Filmiske virkemidler.docx
Gruppearbejde: Stor som en sol.docx
Filmiske virkemidler - Den perfekte mand (kort klip): Filmiske virkemidler - Den perfekte mand (kort klip).docx
Læses i timerne: Eksempelstil - Den perfekte mand (uddrag) .docx
Læs stileoplægget til jeres første aflevering: Den perfekte mand.docx
Afsnit
Pararbejde: Pararbejde.docx
PP fra dagens time: Analyse og fortolkning HHX.pptx
Læs vedhæftede: Autenticitetsmarkører i dokumentarfilm.docx
Arbejdsark: Dokumentar. Lad billederne tale. Efterskolen afsnit 2. Arbejdsark.docx
Ingen lektier. Tag noget med til at skrive på og skrive med (pen og papir).
Laves på timen:
Hvad I ellers kan bruge:
Vi ser resten af dokumentarfilmen. I skal derfor have noget med til at skrive med. :-)
Fremlæggelse:
Overordnede spørgsmål:
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Forarbejde - Den perfekte mand
05-12-2022
Den perfekte mand
18-12-2022
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Retorik og argumentation
KERNESTOF (materiale, vi har analyseret i timerne)
JFK - Ich bin ein Berliner, Talen
- Debatten: Privatliv og nøgenhed (Sørine Gotfredsen og Emma Holten)
- Sofie Lindes tale ved Zulu Comedy Galla 2020
- Kvindelige jurastuderende: #metoo-bevægelsen har taget overhånd (Berlingske)
SUPPLERENDE STOF (materiale, vi har læst og arbejdet med, der giver baggrundsviden om emnet)
- Håndbog til dansk: Retorik og argumentation
- Argumentation og sproghierakier fra "Sprog i brug”
Indhold
Kernestof:
Ingen lektie. Vi samler op på dokumentarfilm, og I bliver præsenteret for næste emne.
Bruges i timen:
Artiklen - Ikke kun en betalt flybillet (uddrag): Artiklen - Ikke kun en betalt flybillet (uddrag).docx
Vi mødes oppe i klassen klokken 11.00 efter morgensamling.
Laves på timen: Opgave til Ciceros pentagram.docx
Læs første del af kapitlet om argumentation. I skal altså kun læse afsnittet om Toulmins argumentationsmodel (og ikke lave opgaverne): Argumentation - Toulmins argumentationsmodel
Samme lektie som til i mandags:
Talen: JFK - Ich bin ein Berliner, Talen.docx
I skal læse om argumenttyper (I skal ikke læse/lave opgaverne): https://hbdansk.systime.dk/?id=205#c627
Opgave 1 (pararbejde) - Formulér hjemlen.docx
Opgave 3 - Toulmins udvidede model.docx
Afsnit
Debat - privatliv og nøgenhed.docx
Opgaver til argumenttyper og - kneb: Opgaver til argumenttyper og - kneb.docx
Taleopskrivningsopgave: Skriv en tale.docx
Argumentation: Opsamlingsopgave argumentation.docx
Læs hele kapitlet om Argumentation fra "Sprog i brug": https://sprogibrug.systime.dk/?id=220
Ciceros pentagram: Opgave til Ciceros pentagram.docx
studiegrupper 1b pr 6 januar 2022.docx
Sofie Lindes tale + Artikel fra Berlingske: Sofie Lindes tale + Artikel fra Berlingske.docx
Skriv en tale: Skriv en tale.docx
I skal være klar til at fremlægge jeres tale. :-) Husk, at den max må vare 5 minutter.
Ingen lektie. Vi samler op på forløbet, og I bliver præsenteret for nyt forløb.
Introduktion til idrætslitteratur.pdf
Vi starter med at samle op på teksten og de dertilhørende spørgsmål: Introduktion til idrætslitteratur.pdf
Sportsmotivet i reklamefilm: Sportsmotivet i reklamefilm.docx
Grupper:
OPGAVE
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
I sportens tegn
I SPORTENS TEGN
Et forløb om sport i litteratur, artikler og medier med to spor, et om fodbold og et om cykling.
KERNESTOF (materiale, vi har analyseret i timerne)
FODBOLD
1. Jeg er Zlatan (Kapitel 1)
2. Jesper Wung Sung - Hovedet
3. Adam Oehlenschläger - Der er et yndigt land
4. DBU - "En del af noget større", præsentation af Danmarks trup til VM 2022
5. Maria Gerhardt - Amagermesteren (s. 10 + s. 57)
6. Selvvalgt reklame med sportsmotiv
CYKLING
6. Jørgen Leth - Ode til Vingegaard (Politiken, 2022)
7. Jørgen Leth - Sportsdigte (digtsamling, værk, 1967)
8. Daniel Dencik - I kaptajnens skygge, Christoffer Juul Jensen (Dokumentar)
SUPPLERENDE STOF (materiale, vi har læst og arbejdet med, der giver baggrundsviden om emnet)
• Phillipson, P. K. - "Atlet, supporter, helt. Idrætslitteratur" (Introduktionskapitel, Dansklærerforeningens Forlag)
• Jørgensen, P. B. - "Fortællinger om moderne helte" (Dansknoter, 2, 2020)
• Litteraturhistorien på langs og på tværs - At analysere noveller, den klassiske og moderne novelle
• Håndbog til dansk - Reklame
• Håndbog til dansk - Filmiske virkemidler
Indhold
Kernestof:
Læses i timen: Sportsbiografien - fortællinger om moderne helte m. spørgsmål.docx
Lektien er følgende:
Arbejdsspørgsmål: Jeg er Zlatan (kapitel 1) - Arbejdsspørgsmål.docx Kapitel 1: Jeg er Zlatan Ibrahimovic (Kapitel 1).pdf
Bruges i timen: Adam Oehlenschläger - Der er et yndigt land.docx
Man kan ikke snakke om fodbold uden at snakke om nationalfølelse. Derfor skal vi tilbage til 1800-tallet, hvor nationalfølelsen etableres.
DBU - Danmarks trup til VM: DBU - Danmarks trup til VM.docx
Næste aflevering: Opgave 3 - En del af noget større.docx
Vi arbejder med jeres aflevering: Opgave 3 - En del af noget større.docx
Analyse af Fodboldens usynlige syge.docx
Karen og jeg har byttet moduler. Fordi det er med så kort varsel, så har I ingen lektier for.
Tekst: Hovedet, Jesper Wung Sung.pdf
Maria Gerhardt - Amagermesteren (to digte):Maria Gerhardt - Amagermesteren (to digte).docx
Interview: Information - Interview - Jørgen Leth.pdf
Vi starter forløbet med, at I skal læse Jørgen Leths hyldest til Jonas Vingegaard: Jørgen Leth ode til Vingegaard 2022.pdf
Opgaver til Sportsdigte.docx
Grupper
Reklameanalyse cykling.docx
Ingen lektie.
Reklameanalyse: Sportsmotivet i reklamefilm (cykling).docx
Sidste gang fik I timerne til at lave gruppearbejde om Sportsmotivet i reklamefilm (cykling).docx
Analyse af Kaptajnens skygge: Analyse af Kaptajnens skygge.docx
Vi har de sidste moduler sammen inden jeg går på barsel, så vi bruger dem på opsamling af forløbet.
Danmarks bedste fodboldsang: Danmarks bedste fodboldsang.docx
Grupper:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Litteraturhistorie
Litteraturhistorie romantikken og det moderne gennembrud
ROMANTIKKEN:
Schack Staffelt - Indvielsen
H.C. Andersen - Hyrdinden og skorsteensfeieren
H.C. Andersen - Klokken
H.C. Andersen – Skyggen
Den unge Andersen (film)
Adam Oehlenschläger- Der er et yndigt land –
H.C. Andersen- I Danmark er jeg født
Adam Oehlenschläger - Guldhornene
Thomasine Gyllembourg - Drøm og virkelighed
Thomasine Gyllembourg - Den lille Karen
Baggrundstekster fra perioden fra kompendium.
DET MODERNE GENNEMBRUD:
DRTV - 1800-tallet på vrangen: Kulturkamp, kapitalisme og bordelromaner, 1864-1880
Henrik Pontoppidan: Ane-Mette
Henrik Pontoppidan: Et grundskud
Herman Bang – Foran alteret
Herman Bang – Den sidste Balkjole
Øgendahl dokumentarer om Pontoppidan og Bang
Indhold
Kernestof:
Romantikken kompendium.pdf
A5. 1800-1870: Romantikkenfsnit
Læs : H.C. Andersen -Klokken i Romantik-kompendium
Fredagskage :
Læs : Hyrdinden og skorsteensfeieren- HCA i
Vi gennemgår Hyrdinden og skorsteensfeieren som I har afleveret !!
Læs Skyggen - HCA (hjemme) i Romantikken kompendium.pdf
SKYGGEN SP Lyngby.doc
Vi gennemgår opgaver til Skyggen
Læs : Guldhornene - Adam Oehlenschlæger
Læs : Drøm og virkelighed- Thomasine Gyllembourg i
Kage : Oliver S
Thomasine Gyllemburg- Drøm eller virkelighed SP.docx
Læs Den lille Karen -TH Gyllembourg i
Vi ser resten af HCA doku
Spørgsmål til Den lille Karen.doc som I besvarer fyldestgørende - og vi gennemgår på tirsdag
Vi gennemgår Den lille Karen - som I afleverede opgaver til sidst
VI ser sammen Den unge Andersen - film
Vi ser
Gennemgang af opgaver til HCA film som I afleverede i onsdags
Casper har kage med :-)
2 nationalsange opgaver.doc
Opstart af DMG
Henrik Pontoppidan: Ane-Mette (1887)
Et Grundskud Henrik Pontoppidan novelle.pdf
Læs Foran alteret -Bang
Vi ser Øgendahl dokumentarer om først Pontoppidan og så BAng hvis der er tid
Læs hjemme :Herman Bang Den sidste Balkjole.pdf https://familiebilleder.samfundslitteratur.dk/wp-content/uploads/2017/06/Herman-Bang-Den-sidste-Balkjole.pdf
Læs hjemme :Herman Bang Den
Den sidste balkjole (1887)
I skal have læst :Herman Bang Den sidste Balkjole.pdf
Opgaver til Den sidste balkjole- Herman Bang.docx
Læs
Skriftlighedsforløb 2023-24.pdf
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 34
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
DHO Skriftlighedsforløb
Indhold
Kernestof:
Skriftlighedsforløb 2023-24.pdf
SKRIFTLIGHEDSFORLØB INDSCANNET.pdf
Afsnit
Læs : Lykke- novellen hjemme
Løs opgaver til Skriftlighed 7 og 8 i
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Skriftlighed og DHO
Indhold
Kernestof:
Vi afrunder lige hurtigt DHO Skriftlighed
Problemformulering
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
DHO
Indhold
Kernestof:
Vi afrunder lige hurtigt DHO Skriftlighed
Problemformulering
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
DMG: Et dukkehjem
Værklæsning af Henrik Ibsen - Et dukkehjem
Indhold
Kernestof:
Vi ser Et dukkehjem
Bonanza | TV-T - 70erne | Et dukkehjem
Klassikeren ’Et Dukkehjem’ – Er historien stadig relevant den dag i dag?
Et+dukkehjem-+Ibsens+teaterstykke++sp.pdf
Der er stadig liv i dukkehjemmet - diskussion og perspektivering
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Fortællende journalistik
KERNESTOF (materiale, vi har analyseret i timerne)
1. Herman Bang - Branden (Uddrag, Nationaltidende, 1884)
2. Johannes V. Jensen - Arbejderen (uddrag, Politiken, 1906)
3. Ernest Hemingway - En ny slags krig (1937)
4. Puk Damsgård - Hvor solen græder - en fortælling fra Syrien (Uddrag, 2014)
5. Mads Brügger - Klovnekrigen (uddrag)
6. Claes Kastholm - Blodig nat på stenbroen (Politiken, 1993)
7. Bakspejl: Brosten og pistoler 18. maj 93 (Podcast:
https://www.dr.dk/lyd/special-radio/bakspejl/bakspejl
)
10. Poul Høi - Og hele månen blev som blod (uddrag, Berlingske Tidende, 2001)
11. Poul Høi - Over 2000 døde ved terrorangreb i USA (Berlingske Tidende, 2001)
SUPPLERENDE STOF (materiale, vi har læst og arbejdet med, der giver baggrundsviden om emnet)
• Langdal, B. R. - Fortællende journalistik (Krydsfeldt)
• Impressionisme som skrivestil og fortælleteknik
• Brug litteraturhistorien – om Johannes V. Jensen og arbejderbevægelsen
• Håndbog til dansk - Fakta- og fiktionskoder
• Håndbog til dansk - Fortællende nyhedsjournalistik
• Håndbog til dansk - Podcast, introduktion og analysemodel
• Christine Isager - Gonzoskolen (Uddrag fra ”Skribenter, der skaber sig”, 2006)
OPGAVER:
Omskrivning af nyhedsartikel (Kaos herskede efter orkanen) til fortællende journalistik
Indhold
Kernestof:
Hej 2b. Jeg glæder mig til at skulle have jer igen. Vi starter et forløb op om journalistik.I skal læse følgende tekst til undervisningen: Fakta- og fiktion (introduktion).docx
Find fakta- og fiktionskoder i uddragene: Øvelse, find fakta- og fiktionskoder.docx Brug oversigten fra dagens lektie.
Sidste gang fik I resten af undervisningen til at læse følgende tekst og svare på spørgsmålene: Fortællende journalistik, Krydsfelt (2010).pdf
Tekst: Herman Bang - Branden(uddrag).docx
Afsnit
Johannes V. Jensen - Arbejderen: Johannes V. Jensen - Arbejderen.docx
I skal have læst: Johannes V. Jensen - Arbejderen.docx til i morgen, hvor vi starter med gruppearbejde.
Gruppearbejde
Læs den korte introduktion til krigsreportagen: Krigsreportagen.docx
Artikel 1: Ernest Hemingway - En ny slags krig.pdf
Grupper
Claes Kastholm - Blodig nat på stenbroen: Claes Kastholm - Blodig nat på stenbroen.pdf
Læs om podcast ” https://hbdansk.systime.dk/?id=290”
Arbejdsspørgsmål podcast.docx
Læs den korte tekst om Gonzo: Christine Isager - Gonzo-skolen.docx
Ingen lektie.
Og hele månen blev som blod (uddrag) m. spørgsmål.docx
Opgave - Fra nyhedsjournalistik til fortællende journalistik.docx
Vi starter med en lille øvelse, og så får I modulerne til at skrive videre på jeres artikel. Den skal afleveres søndag.
Opgave: Opgave - Fra nyhedsjournalistik til fortællende journalistik.docx
Vi snakker årsprøve. Læs evt. jeres gamle stile igennem.
Bedømmelseskriterier.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Social ulighed og mønsterbrydning
KERNESTOF (materiale, vi har analyseret i timerne)
1. Martin Andersen Nexø - Pelle Erobreren (romanuddrag fra bd. 1 + bd. 3, 1906-1910)
2. Tove Ditlevsen - Barndommens Gade (romanuddrag, 1943)
3. Tove Ditlevsen - Det tidlige forår (romanuddrag, ”Barndom”, 1967)
4. Thomas Korsgaard - Vintermedister (novelle - analyserende artikel, 2017)
5. Morten Pape - Planen (romanuddrag, 2015)
6. Yahya Hassan - BARNDOM (digt, 2013)
7. Thomas Korsgaard - Hvis der skulle komme et menneske forbi (roman, værk, 2017)
SUPPLERENDE STOF (materiale, vi har læst og arbejdet med, der giver baggrundsviden om emnet)
- Litteraturhistorien på langs og på tværs - Folkelig realisme og socialrealisme
- Autofiktion
- Litteraturhistorien på langs og på tværs - At analysere noveller, den klassiske og moderne novelle
- Interview med Yahya Hassan i Politiken 2013
- Interview med Thomas Korsgaard i Politiken 2017 + Interview med Mathias Korsgaard i Politiken 2017
Indhold
Kernestof:
Velkommen tilbage efter ferien. Vi starter med lidt repetition og dernæst præsentation af jeres næste forløb. I skal til timerne læse følgende tekst om folkelig realisme: Folkelig realisme.docx
Uddrag af Pelle Erobreren: Uddrag af Pelle Erobreren.pdf
I kan se hvad I skal lave her: Dagens arbejde.docx
Idrætsdag og fælles morgenmad
Afsnit
Læs følgende tekst om Tove Ditlevsen: Kampen som pige og kvinde.docx
Bruges i timenBarndommens Gade (uddrag): Tove Ditlevsen - Barndommens Gade (uddrag).pdf
Bruges i timen
Læs baggrundsteksten om autofiktion:Autofiktion.docx
Bruges på modulet:Uddrag_Morten_Pape_Planen.pdf
Vi arbejder videre med autofiktion og Planen. Ingen lektie til denne gang.
Planen
Yahya Hassan - ingen lektie.
Digt: Yahya Hassan - BARNDOM.docx
Grupper
Artikel: Yahya Hassan_ Jeg er fucking vred på m (e405942e).pdf
Vi starter med en gruppefremlæggelse fra fredagens moduler om Yahya Hassan.
Drev med materiale til romanen: Google Drev - Korsgaard
Mønsterbryder opgave.docx
Læs de første to kapitler i "Hvis der skulle komme et menneske forbi" (find den på CFU-login)
Arbejdsspørgsmål
Læs kapitel 3-5 i Hvid der skulle komme et menneske forbi + husk papir og blyant til modulerne.
Epitekst: Epitekst.docx
Sidste gang skulle I læse kapitel 3-5 i "Hvis der skulle komme et menneske forbi". Denne gang skal I også læse kapitel 6-9 + husk papir og blyant til modulerne.
Læs kapitel 14-17 (Ca. s. 83-101) og svar på spørgsmålene: Kapitel 10-17.docx
I skal læse kapitel 18-34 i "Hvis der skulle komme et menneske forbi" (også kapitel 34). Udfyld observationsskemaet undervejs enten i hånden eller på computer. Husk at udfylde docs med de kapitler I har ansvaret for undervejs: Kapitelansvar
Fremlæggelser af egen mønsterbryder overfor halvdelen af klassen. Den anden halvdel læser videre i "Hvis der skulle komme et menneske forbi" imens. I næste time bytter vi.
Gruppearbejde: Gruppearbejde.docx
Læs interviewet med Korsgaard: Politiken Interview - Lige om lidt kommer katastrofen.pdf
Politiken Interview - Lige om lidt kommer katastrofen.pdf
Politiken Familie om debutantforfatter - Det er usandt og for groft Org.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Forarbejde til aflevering 1
19-08-2024
Aflevering1: Vintermedister
01-09-2024
Skriveøvelse - novelleanalyse
16-09-2024
Mønsterbryder
16-09-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Eksistentialisme
KERNESTOF (materiale, vi har analyseret i timerne)
1. Søren Kierkegaard - Forførerens dagbog 14. apr., 16.maj, 15. sept. og 25. sept. (uddrag, 1843)
2. Karen Blixen - Ringen (novelle, 1958)
3. Martin A. Hansen - Roden (novelle, 1955)
4. Klaus Rifbjerg - Det er blevet os paalagt (digt, ”Konfrontation”, 1960)
5. Peter Seeberg - Patienten (novelle, 1962)
6. Jan Sonnergaard - Sex (novelle, 1997)
7. Nilo Sand - Det vellykkede liv er ikke lykkeligt (Uddrag - Artikel, Information, 2008)
8. Thomas Blachman - Det kolossale menneske (Uddrag bog s. 152-153, 2008)
9. Henrik Jensen - Det ordentlige menneske (Uddrag bog s. 9, 2009)
10. Black Mirror – Bandersnatch (2018)
SUPPLERENDE STOF (materiale, vi har læst og arbejdet med, der giver baggrundsviden om emnet)
- Søren Kierkegaard - Eksistentialisme er at blive sig selv og så give slip (fra Eksistentialisme i dansk)
- Søren Kierkegaard - Spidsborgeren, æstetikeren, etikeren og den religiøse (fra eksistentialisme i dansk)
- Efterkrigstiden og eksistentialisme (fra eksistentialisme i dansk)
- 1960’erne: forbrug og fremmedgørelse (fra Brug litteraturhistorien)
- Klaus Rifbjerg - konfrontation med forbrug og fremmedgørelse (fra Brug litteraturhistorien)
- Eksistentialisme i 60’erne (fra eksistentialisme i dansk)
- Albert Camus: Eksistentialisme er det absurde (fra eksistentialisme i dansk)
Indhold
Kernestof:
Vi starter nyt emne i dansk.
Arbejdsopgave Victors valg.docx
Kierkegaards fire faser:Spidsborgeren: 1 Spidsborgeren.docx
Kierkegaards 4 stadierSpidsborger, æstetiker, etiker og den religiøse.
Læs om Kierkegaard: Søren Kierkegaard: Eksistentialisme er at blive sig selv og så give slip | Eksistentialisme i dansk. Fra Kierkegaard til Sonnergaard
Tekstuddrag - Spidsborger, æstetiker eller etiker_ .docx
Kierkegaard: Forførerens dagbog (kort uddrag).docx
Vi arbejder med essayet.Læs introduktionen til, hvordan man skriver inden for essay-genren: https://guidetilskriftligdanskhhx.systime.dk/?id=150
Opgavebesvarelse.docx
Læs følgende afsnit fra "Eksistentialisme i dansk": Anden Verdenskrig | Eksistentialisme i dansk. Fra Kierkegaard til Sonnergaard
Blixen, Karen - Ringen.pdf
Læs uddraget om Heretica: Heretica (Uddrag - Eksistentialisme i dansk).docx
Ringen arbejdsspørgsmål .docx
Afsnit
Jeg er på pædagogikum, så I skal arbejde selv ud fra følgende plan: Onsdagens arbejde.docx
Opsamling på ondagens arbejde.
Spørgsmål
Ingen lektie til modulet.
Plan for dagen og arbejdsspørgsmål: Virtuel undervisning fredag.docx
Vi samler op på fredagens arbejde med Seeberg - Patienten.
Jan Sonnergaard - Sex.docx
90_erne:90_erne.pptx
Ingen lektie.
Som lektie skal I genopfriske jeres viden om Retorik og Argumentation i Håndbog til dansk: https://hbdansk.systime.dk/?id=204 og https://hbdansk.systime.dk/?id=205#c6
Spørgsmål: Eksamensspørgsmål.docx
Til i dag skal I have læst begge teksterne til jeres stileoplæg færdigt: Tekster.pdf
Hej 3b
Vi afslutter forløbet om eksistentialisme. Ingen lektier.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Krig
KERNESTOF (materiale, vi har analyseret i timerne)
1. Folkevise – Ebbe Skammelsøn (Folkevise)
2. Ludvig Holberg – Krig mellem Leoparder og Tigre (Fabel)
3. N.F.S Grundtvig – Danskeren (essay)
4. Tom Kristensen – Det blomstrene slagsmål (digt)
5. Rud. Broby-Johansen – Stridsmænd for det vi elsker (Digt, 1922)
6. Jonas Poher Rasmussen – Flugt (dokumentar, 2021)
7. Jacob Erbahn og Martin Bjørck – Volodymyrs store dilemma: Tag tilbage og kæmp, eller bliv stemplet som landsforræder (artikel, 2022)
8. Janus Metz – Armadillo (Dokumentarfilm, 2010)
9. Kristian Kornø – Armadillo er manipuleret (Artikel, Ekstra Bladet, 2010)
10. Per Juul Carlsen – Sådan er danskere i krig (Anmeldelse,
DR.dk
, 2010)
SUPPLERENDE STOF (materiale, vi har læst og arbejdet med, der giver baggrundsviden om emnet)
- Folkeviser (fra Litteraturhistorien på langs og på tværs)
- Oplysningstidens livssyn (fra Litteraturhistorien på langs og på tværs)
- Nationalromantikken og Grundtvig
- Håndbog til dansk – Retorik og argumentation
- Ekspressionisme og Tom Kristensen (Brug litteraturhistorien)
- Håndbog til dansk – Fakta- og fiktionskoder + dokumentarfilmstyper + filmiske virkemidler
Indhold
Kernestof:
Vi starter nyt emne, som I præsenteres for.
PP: 1 Introduktion + folkevise.pptx
Læs om oplysningstidens livssyn: Livssyn | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Arbejdsspørgsmål Kriig imellem Leoparder og Tigre.docx
Læs følgende baggrundstekst: Nationalromantikken og Grundtvig.docx og svar på følgende spørgsmål: Nationalromantikken og Grundtvig arbejdsspørgsmål.docx
ExamCookie + vi samler op på torsdagens arbejde.
Lektier
Bruges i modulerne: 4.3 Sproglige figurer _ Håndbog til dansk (iBog_).pdf
Vi samler op på ekspressionisme og Rud. Broby-Johansen:
Vi ser dokumentar.
INDHOLD: Beskriv Amins karakterudvikling i filmen? Husk vi møder ham i vores nutid, springer til fortiden (flashbacks) og vender løbende tilbage til nutid.
Hej 3b
Vi samler op på mandagens ekskursion + arbejder videre med krigsjournalistikken.
Plan for virtuelle moduler: Plan for virtuelle moduler.docx
Vi arbejder videre med Armadillo, som I har set hjemme og svaret på spørgsmål til.
Eksamensspørgsmål - Armadillo: Eksamensspørgsmål - Armadillo.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Dommedag og klimakrise
Hvordan forholder mennesket sig til klimakrisen? Hvordan forholder vi os som mennesker, når dommedag måske er nær?
KERNESTOF (materiale, vi har analyseret i timerne)
1. Dansk retursystem - Det nationale pantspil (reklame, 2018):
https://www.facebook.com/danskretursystem/videos/2176846485906295/
2. Conservation International - Nature is speaking: Julia Roberts is mother earth (reklame, 2016)
https://www.youtube.com/watch?v=WmVLcj-XKnM
3. Theis Ørntoft – Det er fovirrede tider (2014)
4. Thorkild Bjørnvig: ”Ozonlaget” (Digt, 1990)
5. Michael Strunge - Det kommende (digte, 1981)
6. Jacob Skyggebjerg: Vi ses på Mars, når klimaet går amok og lokummet eksploderer (Politiken, 2017)
SUPPLERENDE STOF (materiale, vi har læst og arbejdet med, der giver baggrundsviden om emnet)
- Klima og klimakrise (fra Klimalitteratur)
- Hvad er klimalitteratur? (fra klimalitteratur)
- Håndbog til dansk - Reklameanalyse
- Håndbog til dansk - Retorik og argumentation
Indhold
Kernestof:
Reklame: Reklameanalyse - Det nationale pantspil.docx
Afsnit
Læs introduktionsteksten og svar på spørgsmålene: Introduktion - Klima og klimakrise.docx
Jeg er i biografen med en klasse.I skal arbejde selv ud fra følgende: Arbejdsspørgsmål Theis Ørntoft - Det er forvirrede tider (2014).docx
Vi samler op på jeres arbejde fra 21/3: Arbejdsspørgsmål Theis Ørntoft - Det er forvirrede tider (2014).docx
I skal genopfriske kapitlerne om retorik og argumentation i Håndbog til dansk:
Tekst: Dommedag og klimakrise - Jakob skyggebjerg_ Vi ses på Mars, når klimaet eksploderer.docx
LYRIK_Ozonlaget_af_Thorkild_Bjoernvig_ny (1).pdf
Vi genopfrisker reklamefilm: https://hbdansk.systime.dk/?id=227
Til modulet: Nature is Speaking.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/3234/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74414323287", "T": "/lectio/3234/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74414323287", "H": "/lectio/3234/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74414323287" }