Holdet hj22hh1c DA - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Z - UNORD
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Jacob Kindtler Skov
Hold hj22hh1c DA (hjhh1c DA, hjhh2c DA, hjhh3c DA)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Danmarksfremstillinger
Titel 2 Den upålidelige fortæller
Titel 3 Sprogets magt - mundtlig kommunikation
Titel 4 Kærlighed - i et litteraturhistorisk perspektiv
Titel 5 Sportslitteratur
Titel 6 Skriftlig nyhedsformidling - Avisen
Titel 7 Klimaholdninger
Titel 8 Skriftlighedsforløb
Titel 9 DHO
Titel 10 Kommerciel kommunikation
Titel 11 Værklæsning: Niviaq Korneliussen: HOMO Sapienne
Titel 12 Det moderne gennembruds kvinder
Titel 13 Virkeligheden på skærmen?
Titel 14 Litteratur og kunst der bryder grænser
Titel 15 Det 21. århundredes lyrik
Titel 16 Karen Blixens liv og forfatterskab
Titel 17 Blandede bolcher og repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Danmarksfremstillinger

I dette forløb undersøger vi med både sproglige, mediemæssige og litterære perspektiver, hvordan Danmark og danskhed fremstilles i forskellige genrer - både skønlitterære og faglitterære. Vi ser på motiver, budskaber og temaer i forskellige Danmarksfremstillinger, og vi diskuterer, hvad kriterierne for denne genre kan være.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 1 07-12-2022
Danmarkssang 19-12-2022
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Den upålidelige fortæller

Forløbet undersøger jeg-fortælleren i en række forskellige prosatekster med særligt fokus på pålidelighed/upålidelighed. Hvilken funktion har upålideligheden, hvilke forskellige typer upålidelige fortællere findes der, og hvordan identificeres upålideligheden af læseren?
Forløbet har fokus på den litterære analyse og introducerer eleverne til relevante værktøjer og fagbegreber.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 2 05-02-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Sprogets magt - mundtlig kommunikation

I dette forløb undersøges den mundtlige kommunikations særkender og aspekter, ligesom der dykkes ned i forskellige mundtlige genrer som fx samtale, debat og taler.
Forløbet gør eleverne i stand til at analysere mundtlig kommunikation, men det styrker også eleverne i deres egen mundtlige formidling.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 3 27-03-2023
Manuskript til kortfilmsscene 31-03-2023
Opgave 4 24-04-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Kærlighed - i et litteraturhistorisk perspektiv

I dette forløb fokuseres der på tekster, som har kærligheden og dens vilkår som tema. Litteraturhistorisk strækker forløbet sig fra middelalderen og frem til det moderne gennembrud..
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer



Titel 7 Klimaholdninger

Tematisk forløb som både inddrager skønlitteratur, sagtekster og medietekster. Særligt med fokus på argumentation.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 3 29-11-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Skriftlighedsforløb

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Redegørelse 1 20-11-2023
Skriveøvelse modul 3 24-11-2023
Skriveøvelse 1-2 Modul 5 29-11-2023
Skriveøvelse Modul 6 29-11-2023
Skriveøvelse Vurdering + Diskussion 08-12-2023
Diskussionstekst modul 9-10 13-12-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 DHO

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 11 Værklæsning: Niviaq Korneliussen: HOMO Sapienne

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 13 Virkeligheden på skærmen?

Kan virkeligheden formidles troværdigt på skærmen? Kan tv-programmer være absolut sande? Disse spørgsmål undersøges i forløbet, der beskæftiger sig med tv-nyheder, reality-tv og dokumentar.
Der inddrages teori om fakta- og fiktionskoder, filmiske virkemidler samt Goffmans face teori (+ Meyrowitz).
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skriveøvelse - dokumentartrailer 08-10-2024
Opgave 2 20-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Litteratur og kunst der bryder grænser

Dette forløb undersøger, hvorfor og hvordan kunst og litteratur kan forarge og provokere. Har kunsten og litteraturen en grænse, den skal holde sig inden for? Eller har den til formål at bryde grænser? Hvad støder og provokerer? Hvad kan kunsten opnå med sin provokation og grænsesøgen? Og det klassiske spørgsmål: Hvad er kunst?
Disse spørgsmål stiller vi som afsæt for arbejdet med en række meget forskellige "tekster" fra det 20. og 21. århundrede. Bl.a. fokus på modernisme-begrebet.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skoleskriv om autofiktion 13-11-2024
Opgave 3 04-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 16 Karen Blixens liv og forfatterskab

Vi dykker ned i Karen Blixens forfatterskab og arbejder med dette i både et mikro- og et makroperspektiv.
Der er også et teoretisk fokus på forskellige læsestrategier:
- Læserorienteret læsemåde
- Kønskritisk læsemåde
- Tekstnær læsemåde (nykritik)
- Biografisk læsemåde
- Postkolonial læsemåde
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 4 28-01-2025
Terminsprøve 06-02-2025
Opgave 5 13-03-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer