Titel
1
|
Undervisningsbeskrivelse HHX 2F 2022-24
Termin 3F maj-juni 2022-2025
Institution Lyngby Handelsgymnasium, Unord
Uddannelse hhx
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Annette Rønn Simonsen
Hold Hjhh3f EN
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb i faget
Forløb 1 Business studies Grundforløb
Forløb 2 Business communication and grammar Grundforløb
Forløb 3 The English Language
Forløb 4 SO2 Sustainability (Tværfagligt forløb)
Forløb 5 Business Language
Forløb 6 Britain: Industrial revolution, Empire, Contemporary Britain
Forløb 7 SO3 Culture (Tværfagligt forløb)
Forløb 8 Fiktion: Short stories, movies, novel, poetry
Forløb 9 Business: The Internet, Elon Musk
Forløb 10 The USA
Forløb 11
Grammar
Forløb 12 Written Assignments
Forløb 13 Climate Change
Forløb 14 SO#5 Internationalisering (Tværfagligt forløb)
Forløb 15 Australia a country profile
Info Oversigt over netsider man må bruge til mundtlig og skriftlig eksamen HHX 2025
Beskrivelse af det enkelte undervisningsforløb
Titel 1
Business studies - Grundforløb
Indhold Kernestof:
Business Points – Pointing at core issues in business, John Christensen, Erhvervsskolernes Forlag 2012
Business Structures, pp. 9-20
• Retail trade – different structures in retail trade
• Sole traders
• Partnerships
• Limited companies
• Cooperatives
• Setting up a business – the entrepreneur
• Stakeholders and ethics
• Marketing
That’s Business, Benedikte Herold Jensen, Forlaget ØKNOM, 2012
’Chapter 5: Types of Entrepreneurs’
‘Entrepreneurship’ – written assignment on the basis of:
“What is Entrepreneurship?” by Jennifer Post, Business News, June 22, 2017
Supplerende stof:
Studievaner på HHX, Lene N. Bak og Merete Nødgaard, Systime 2017
Kapitel 2. Studieteknik underafsnit 2.3. Notater
Faglige mål: introduktion til business studies, virksomhedsformer, entrepreneurship og hyp-pige og generelt brugte gloser og sprogbrug på dette område; introduktion til studievaner i særdeleshed notatteknik.
Arbejds-former Klasse- og gruppearbejde, præsentationer og diskussioner
Titel 2
Business communication and grammar - Grundforløb
Indhold Kernestof:
‘Business communication’ from That’s Business af Benedikte Herold Jensen, Forlaget ØKNOM, 2012
o Setting up the letter
o Enquiries
o Replies to enquiries
‘Del 1: Verber’ side 9-14 fra Getting Started af Hermansen og Tornøe, Gyldendal 2018
Faglige mål: introduktion til business communiction og grammatik
Arbejds-former Overvejende klasse, par og individuelt arbejde, præsentationer
Forløb 3
The English Language
Forløbets indhold og fokus Resumé: Eleverne har studeret, hvordan det engelske sprog er blevet udbredt globalt under det britiske imperium og i nyere tid pga USA's globale indflydelse. Vi har læst om Lingua Franca, og hvordan engelsk i dag anvendes bl.a som business sprog.
Faglige mål - læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra engelsksprogede regioner, samt tekster på engelsk fra andre fag end engelsk
Kernestof - Det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
Anvendt materiale.
1.år
Kernestof:
4.5 English as lingua franca, The English Handbook, Systime (ns. 4.1)
Fra Introduction to HHX, Vinther Emdal Hay, Peder; Jæger Nehlsen, Gitte; Rens-trup, Peter, Systime
Omfang: 1 %
Arbejdsfor-mer
Klasseundervisning
Beskrivelse af det enkelte undervisningsforløb
Forløb 4
SO2 Sustainability (Tværfagligt forløb med faget Afsætning)
Forløbets indhold og fokus Beskrivelse af indhold: Eleverne har arbejdet FNs bæredygtighedsmål. De har under-søgt hvad den oprindelige ide var bag FNs 17 mål. De har tilegnet sig ordforråd inden for området og i mindre grupper har de arbejdet grundigt med 2-3 bæredygtigsheds-mål , som de har præsenteret mundtligt. De har i den forbindelse afleveret en skriftlig power point.
Elever har i grupper arbejdet med en af følgende virksomheder: Magasin, Danske Bank, Røde Kors, Scandic, Sticks’n Sushi, Ikea og har været på virksomhedsbesøg.
Eleverne har udarbejdet virksomhedsprofiler inden for bæredygtighed inden for en udvalgt virksomhed.
Eleverne forberedte desuden en messe, hvor messesproget var engelsk, og derfor var alt skriftligt arbejde produceret på engelsk herunder også plakater, som udsmykkede standene.
Faglige mål -læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra engelsksprogede regioner, samt tekster på engelsk fra andre fag end engelsk
-udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
Kernestof -ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
-tekster, der behandler emner inden for kultur-, samfunds- og erhvervsrelaterede for-hold
-faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag
Anvendt materiale.
1.år
Kernestof:
Global Goals for Sustainable Development, Worlds of English, Systime
Video: We The People for The Global Goals, The United Nations, 2015, 2:58
Sustainable development quiz: what do you know about the global goals? by Carla Kweifio-Okai, The Guardian, 25 Sept. 2015
Video: TED Talk: The UN's Sustainable Development Goals, Matthias Klettermayer, 18 May 2017, 11:00
Website: The Global Goals, UN
Sustainable development goals: Changing the world in 17 steps - interactive by Achilleas Galatsidas, The Guardian, 19 Jan. 2015
Omfang: 5%
Arbejds-former Klasseundervisning, gruppearbejde, mundtlig præsentation,
Beskrivelse af det enkelte undervisningsforløb
Forløb 5 Business Language
Forløbets indhold og fokus Resumé: Typer af korrespondance, brevopstilling, tonen, formelt sprog, særligt handelsordforråd og formulering, samt modalverbernes brug og modalitet
Faglige mål - skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om kom-plekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skrift-sproglige normer samt formidlingsbevidsthed.
Kernestof - sproglig variation og sproglige udtryksformer, herunder økonomisk og er-hvervsrettet fagsprog
Anvendt ma-teriale.
Kernestof
Engelske Breve, niveau B, Forlaget Sprogbøger, udvalgte sider
Lærerens eget materiale: Websitehttps://sites.google.com/knorddoc.dk/businesse-mails1st-year?usp=sharing
Yours Faithfully, Engelsk handelskorrespondace v. Susanne Askham, udvalgte sider
MinLæring.dk, digital læringsplatform
Prøvebanken.dk eksamensopgaver (se written assignments)
Systime: Skriftlig Eksamen i Engelsk – HHX; De skriftlige delopgaver; Assignment 3 E-mail
https://skriftligeksameniengelskhhx.systime.dk/?id=133
Omfang: 6%
Arbejdsfor-mer Klasseundervisning, pararbejde, skriftligt arbejde, virtuelle arbejdsformer,
Beskrivelse af det enkelte undervisningsforløb
Forløb 6
Britain
Forløbets indhold og fokus Empire and Industrial Revolution
- Beskrivelse af indhold: I forløbet Industrial Revolution and Empire har vi arbejdet med Storbritanniens historie. Undersøgt hvorfor Britain blev så vigtig i international spiller og fik enorm kulturel og økonomisk indflydelse i hele verden.
Contemporary Britain:
- Beskrivelse af indhold: I forløbet Contemporary Britain har vi arbejdet med aktuelle samfunsmæssige forhold i Storbritanien herunder British Identity, Culture, Govern-ment, Class system, Education, Multiculturalism og Brexit.
Faglige mål - læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra engelsksprogede regioner, samt tekster på engelsk fra andre fag end engelsk
- Ordforråd
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i britiske ... og andre engelskspro-gede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle, erhvervsmæssige og samfundsmæssige forhold
- forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
- analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
- Udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion.
- Skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om kom-plekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skrift-sproglige normer samt formidlingsbevidsthed.
- analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metod
- perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
Kernestof - centrale tekster og elektronisk baseret materiale, der tilsammen giver et por-træt af det moderne Storbritannien ... omfattende historiske, kulturelle, sam-fundsmæssige og erhvervsrelaterede forhold
Anvendt materiale.
Contemporary Britain
1. År
December strikes: What you need to know, 5 December 2022, BBC
Empire and Industrial Revolution
The origins of the Industrial Revolution, Part of History, The Industiral Revolution BBC, Bitesize: https://www.bbc.co.uk/bitesize/topics/zm7qtfr/articles/z6kg3j6
BBC, Bitesixe; The Victorians, Part of History https://www.bbc.co.uk/bitesize/topics/zq9ysk7/articles/zhj9cmn
• The British Empire - General quiz:
http://www.nationalarchives.gov.uk/education/empire/intro/overview6.htm
http://www.britishempire.co.uk/
http://www.victorianweb.org/history/empire/Empire.html
Video: Material World, What the Industrial Revolution did for us, bbc 2003 (documentary)
Video: Working Wonders, What the Industrial Revolution did for us, bbc 2003 (documentary)
• British Inventions – group work
• A Memoir of Robert Blincoe, An Orphan Boy by John Brown
• Coke Town(excerpt) by Charles Dickens
• BusinessLike Systime; Kap. 1. The Factory
• BusinessLike Systime; Kap. 1.1.The Early Cotton Mills Text and assignments
The Transatlantic Trade
Source : BBC, Bitesixe; The transatlantic slave trade overview, Par History
https://www.bbc.co.uk/bitesize/topics/z2qj6sg/articles/zfkfn9q
• Progress on ending child labour stalls in countries supplying goods to west; 14 June 2019, The Guardian and comprehension questions
• Historical and Social Background; s. 124-126; Fields of Vision, volume 2, Longman
• Questions and links for ”Historical and Social Background” from Britain - Indus-trial Revolution
Trevor May; The Early Cotton Mills (2011); 1.1 The Early Cotton Mills; Businesslike; Systime 2019
Contemporary Britain
An introduction to Parliament, UK Parliament (besøgt 27/2 2023) (8.25)
https://www.youtube.com/watch?v=RAMbIz3Y2JA
Fra bogen: Worlds of English, Aspects of Britain
Følgende kap:
• UK, GB or England?
• Know the UK: Name the place!
• Know the UK: Find the place!
• The United Kingdom and Northern Ireland
Grenada and Britain’s slave owning past.
Grenada: Confronting my family’s slave-owning past; 11 May 2022, BBC
3.år
Brexit
Fra bogen: A. H. Thaysen, L. D. Christensen; Divided Kingdom, 2023, Forlaget Co-lumbus (I-bog Systime;
What is Brexit? | DIVIDED KINGDOM (forlagetcolumbus.dk)
Kernestof:
Hard or soft Brexit: What’s the difference? BBC (video 2:08)
The Brexit effect: how leaving the EU hit the UK; The Financial Times, 2022 (video 28:24) and transcript
https://www.youtube.com/watch?v=wO2lWmgEK1Y
Child poverty in the UK: Latest figures as more plunged into destitution amid cost of living crisis, 24 Oct. 2023; Big Issue
Fiction: People’s Faces (song) Kae Tempest 2019
Supplerende kilder: Introduction: What is Brexit? (6,3 ns)
Omfang: 5%
Arbejds-former Klasseundervisning, notetagning, gruppearbejde, mundtlig præsentation, kildesøgning
Beskrivelse af det enkelte undervisningsforløb
Forløb 7
SO3 Culture
Forlø-bets indhold og fokus Beskrivelse af indhold: I engelskfaget har eleverne arbejdet med kulturteorien. Casen tager udgangspunkt i virksomheden Mikkeller. Mikkeller har særligt afsæt i gourmet-øl. De har positioneret sig i USA, Spanien, Singapore, Tokyo og mange andre steder, men i denne forbindelse vil de også gerne ind på/ekspandere i de franske, spanske, tyske, briti-ske og kinesiske markeder. Ud over kulturteori har eleverne i engelsk udarbejdet en com-pany profile af Mikkeler og de har udarbejdet en country guide på engelsk til deres 2. fremmedsprog.
Faglige mål - Faglige mål: at opnå indsigt i egen kultur set i forhold til andre kulturer med sær-lig fokus på Great Britain og 2. fremmedsprog; at opnå viden om individ og sam-fund, kulturteorier samt anvendelse af samme; arbejde med skriftlig og mundtlig formidling
Kerne-stof - et bredt udvalg af tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, histori-ske, kulturelle, og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt mindst en anden engelsksproget region
- faglig læsning af engelske tekster i samspil med andre fag.
Anvendt materia-le.
1. år
Kernestof:
Focus on Culture – Cultural Encounters, Anne Skaarup Rasmussen, systime.dk, 2015
Geert Hofstede’s Culture Research
Richard R. Gesteland’s Culture Characteristics
Edward T. Hall’s Theories on Culture
Company, Culture, Communication, Gitte Jæger Nehlsen, Systime, 2018
Edward T. Hall
Geert Hofstede
Richard R. Gesteland
‘Cross Cultural Communication’
‘Business Etiquette – International Business Etiquette – definition and tips’, Passport to trade, 2019, https://businessculture.org/business-culture/business-etiquette/
‘The myth of globalisation’, Peter Alfandary, TEDxAix Talk, May 2015, https://www.youtube.com/watch?v=xUYNB4a8d2U
Omfang: 3%
Arbejds-former Arbejdsformer: projektorienteret gruppearbejde med afsluttende skriftligt produkt og gruppefremlæggelse med opfølgende diskussion
Beskrivelse af det enkelte undervisningsforløb
Forløb 8
Fiktion
Forløbets indhold og fokus Resumé: Læsning og fortolkning af short stories, roman og poetry. Eleverne har arbej-det med tekstanalyse, fortolkning og perspektivering. Endvidere har eleverne arbejdet med filmanalyse og -anmeldelse.
I forløbet American Values and American Dreams arbejdede eleverne med filmen Brooklyn om en ung irsk kvinde, der i 1950 immigrerer til USA for at finde arbejde. Filmen berører temaer som integration, kulturforskelle osv.
Animal Farm er læst i Systimes opgavebog, som giver mange muligheder for at gå i dybden med ideologi, propaganda og ordets magt. Vi har arbejdet grundigt med opga-ver til kap. 1-5. Resten af bogen var selvlæsning. Vi afsluttede forløbet med gruppear-bejde og analyse af bogen ud fra udvalgte fokuspunkter: Setting, narration, characters, structure and composition, language style and tone, theme and message.
Faglige mål - anvende relevante tekstanalysemetoder til at fortolke og perspektivere tekster
- forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde
- udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
- - gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
̶ skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om kom-plekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skrift-sproglige normer samt formidlingsbevidsthed.
̶ perspektivere tekster kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
Kernestof - tekster af væsentlige engelsksprogede forfattere inden for de litterære hoved-genrer
Anvendt materiale.
1 år
Short story
Sponsored by Convenience Ryan Reudell 2017
Filmanalyse – film valgt individuelt
2. år
Brooklyn, film 2015
Animal Farm, George Orwell novel, Systime med opgaver v. Trine Østergaard
Drama
3. år
Set i Krudttønden, That Theatre Company
The Dumb Waiter v. Harold Pinter, engelsk teaterstykke, (1 t 30 min)
Poetry (20 ns)
Kernestof
Blowin’ Smoke Kacey Musgraves
Strange Fruit, sunget af Billie Holiday
Back to Black, Amy Whinehouse
The Road Not Taken, Robert Frost
One Need Not Be a Chamber, Emily Dickinson
A Lower East Side Poem, Miguel Pinero
The Lily, William Blake
My Pretty Rosetree, William Blake
Australian poetry.
Theme: Relationship between culture and the harsh land.
Ian Mudie: This Land (1935) (Læst I forbindelse med Aspects of Australia)
Omfang: 15 %
Arbejds-former Klasseundervisning, gruppearbejde, fremlæggelse, skriftlighed, prøve i klassen
Beskrivelse af det enkelte undervisningsforløb
Forløb 9
Business
Forlø-bets ind-hold og fokus Beskrivelse af indhold:
Internettet
Internettet som handelsplatform og den seneste udvikling bl.a. skiftet fra traditionelle reklamer til YouTube som reklameplatform. Endvidere handel med vintage clothes online. Novellen Sponsored by Convenience, viste sig interessant i forhold til de udfordrin-ger der var under corona. I novellen følger vi en hovedperson, som deltager i sin bed-stefars begravelse online.
Elon Musk
Eleverne diskuterede i grupper deres viden om Elon Musk og udarbejdede derefter en timeline over Elon Musks firmaer og andre aktiviteter. Dernæst arbejdede klassen i grupper med et følgende emner: Tesla electric cars, Space X, Tesla electric cars vs. Competitors, Elon Musk and X, former Twitter, Tesla and the Climate, Elon Musk and the Republican Party, Tesla and Workers’ rights
Grupperne fandt informationer om deres tildelte emne på nettet og udarbejdede en gruppefremlæggelse. Følgende emner fordelt mellem grupperne:
Study Group 1: Elon Musk and the Republican Party
Study Group 2: Analyze Musk's political evolution.
Study Group 3: Tesla: Electric Vehicle Revolution
Study Group 4 SpaceX: Pioneering Space Exploration
Study Group 5 X: From Twitter to "Everything App"
Study Group 6: Musk's Influence on Technology and Society
Study Group 7: Musk's Vision for the Future
Forløbet havde også et individuelt element med et eksamensforberede formål. Hver elev skulle analysere, perspektivere og præsentere en artikel af 3-4 sider for sin egen gruppe. Forløbet afsluttedes med mundtlige gruppefremlæggelser. Alle grupper bidrog til, at klassen fik et bredt indtryk af Elon Musks aktiviteter og omverdenens opfattelser af ham. Find her et link til projektsiden: Elon Musk Project 3F
Diverse problemstillinger indenfor emnet business har i øvrigt været behandlet i bl.a. stile fra Prøvebanken og tværfaglige forløb hen over de 3 år.
Faglige mål -læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra engelsksprogede regioner, samt tekster på en-gelsk fra andre fag end engelsk
- udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selv-korrektion
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- perspektivere tekster erhvervsmæssigt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster.
Kernestof - ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- tekster, der behandler emner inden for kultur-, samfunds- og erhvervsrelaterede for-hold
Anvendt materia-le.
1. år
The Internet
Kernestof: BusinessLike – The History of Business, Systime
Kap. 5. The Internet
• 5.1 Growing up in public p156
• 5.2 The Kids Who Rule Toyland p155
• 5.4 Sponsored by Convenience – a short story p158 Fiktion
Fokuspunkter: Læsning af artikler, der behandler emner inden for erhvervsrelaterede forhold. Ordforråd. Deltage i samtale og diskussion på mundtligt engelsk om faglige emner.
Væsentlige arbejdsformer: Klasseundervisning, pararbejde, skriftlig aflevering
3.år
https://www.britannica.com/topic/Tesla-Motors
Source. Erik Gregersen; Barbara A. Schreiber; Tesla, Inc.American company, History and Society, Britannica; Last Updated: Mar 31, 2024
Top 10 facts you didn’t know about Musk
https://totallossgap.co.uk/blog/post/top-10-facts-you-didnt-know-about-elon-musk/582
Source: Total Loss Gap Blog
Elon Musk, Fast Facts
https://edition.cnn.com/2016/08/03/world/elon-musk-fast-facts/index.html
Source: Elon Musk Fast Facts; 4 Dec 2023, CNN
https://www.theguardian.com/environment/2023/nov/20/elon-musk-green-credentials-clean-energy-climate-deniers
Source: Elon Musk was once an Environmental Hero; Is he still a rare green Bilionaire?; Oliver Milman 20 Nov. 2023
Ud over ovenstående kilder, foretog hver elev informationssøgning og læste ca. 4-6 ns
Omfang: 8%
Arbejds-former Klasseundervisning, pararbejde, skriftlig aflevering
Beskrivelse af det enkelte undervisningsforløb
Forløb 10
The USA
Forløbets indhold og fokus Beskrivelse af indhold: Klassen har arbejdet med et bredt udvalg af kilder, der tilsam-men beskriver væsentlige historiske, kulturelle, og samfundsmæssige forhold i USA.
I forløbet American Values and American Dreams er eleverne blevet introduceret til ame-rikansk historie og værdier herunder den amerikanske drøm. I forløbet arbejdede ele-verne med filmen Brooklyn om en ung irsk kvinde, der i 1950 immigrerer til USA for at finde arbejde. Filmen berører temaer som integration, kulturforskelle osv.
I forløbet Black American History har eleverne studeret sorte amerikaneres historie fra slavetiden til civil rights movement. Vi har diskuteret paradokset i ordlyden i Declara-tion of Independence ” .. that all men are created equal …”.
I forløbet US political system har eleverne arbejdet med det politiske system og hvordan det føderale og statslige system fungerer. Eleverne fik et foredrag v. Anders Agner om status på amerikansk politik herunder kandidaterne til valget 2024.
I forløbet Abortion in the US har vi fået forståelse for, hvordan befolkningen er splittet i spørgsmålet om fri abort. Vi har læst om Roe v. Wade og den nye Supreme Court be-slutning, som sender afgørelsen om fri abort tilbage til starterne.
Faglige mål -forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
- udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selv-korrektion
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i britiske, amerikanske og andre engelsk-sprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle, er-hvervsmæssige og samfundsmæssige forhold
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
Kernestof - et bredt udvalg af tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, histori-ske, kulturelle, og samfundsmæssige forhold i [...] USA [...]
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af [...] ikke-fiktive tekster
- analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig ter-minologi og metode
Anvendt materiale.
1. år
Midterm election
What are the US midterms? A simple guide, BBC 7 November 2022
2. år
Dokumentar: Tehachapi v. J.R. 2021
Dokumentarfilm om fængselsystemet og rehabilitering i USA om fængselsystemet og rehabilitering i USA
American Values and American Dreams
Kernestof:
Film
Brooklyn, 2015
Declaration of Indepence; CONGRESS, July 4, 1776.
Supplerende kilder:
1. Being American af Mette Holm; Gyldendal
Chapter 1 American Identity, s. 5-34 (29 ns)
Gruppearbejde
Present a state (Weather, Capital, population, Govervor, industry, sights, What the state Is known for)
US political system
Kernestof:
Foredrag efterår 2023 v. Anders Agners, foredragsholder fra Kongression.com, emnet: Status på amerikansk politik herunder kandidaterne til valget 2024.
Cph dox – American prison system
Supplerende stof:
Introduction to US political system – power point - – lærers eget materiale
Black America
Kernestof:
The Transatlantic Trade
Source : BBC, Bitesixe; The transatlantic slave trade overview, Par History
https://www.bbc.co.uk/bitesize/topics/z2qj6sg/articles/zfkfn9q
Fra Black Voices, Systime
Solomon Northup: Twelve Years a Slave (excerpt), 1853. Autobiography
Frederick Douglass: What to the Slave is The fourth of July?, 185. Speech
Supplerende stof:
Supplerende stof:
Fra Black Voices (Systime I-bog: https://blackvoices.systime.dk/):
Post-racist America?
3.år
Presidential Election 2024
BBC, A really simple guide to the presidential vote; 7 November 2024
https://www.bbc.com/news/world-us-canada-67285325
Kamala Harris accepts the nomination for President of the United States | Harris-Walz 2024; (37.32 min.) 21 July 2024
https://www.youtube.com/watch?v=1aZLL63wlTU
BBC, Trump’s first 100 days – numbers; 29 May 2025
https://www.bbc.com/news/resources/idt-17e9c07b-93f4-45b3-9558-7590b9eaf3ad
Abortion in the USA
Roe V Wade and abortion in America, BBC, The Explanation, 21 January, 2023
https://www.bbc.co.uk/programmes/w3ct4m28 (audio 17.29 min.)
DR Horisont: Staten vil eje min gravide krop (video 25.47 min.)
Omfang: 15%
Arbejds-former Klasseundervisning, pararbejde, gruppearbejde, informationssøgning, tekstanalyseme-toden, mundtlig præsentation, diskussion, kontekstbaseret grammatik, formel debat
Beskrivelse af det enkelte undervisningsforløb
Forløb 11
Grammatik
Forløbets indhold og fokus Beskrivelse af indhold: Vi har i løbet af 1. år arbejdet med det engelske sprogs gram-matik. Fokus har været på at opnå grammatiks korrekthed mundtligt og skriftligt. Grammatikundervisningen er bl.a. gennemført kontekstbaseret.
Faglige mål -udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samta-le og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
̶skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed.
Kernestof - det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
Anvendt materiale.
1. år
MinLæring.dk, digital læringsplatform:
Bog: Engram Basis: Modalverber, possessive pronominer, indefinite pronominer, adjektiver, genitiv, Tricky subjekter – singularis eller pluralis?, Hjælpeverber, uregel-mæssige verber, Verbets tider præsens og præteritum, kongruens, Verbalkongruens og verberne to be og to have, Omskrivning med do.
2.år
MinLæring.dk
Aktiv passiv
Animal Farm (se Fiktion): Verbets tider – præsens
3.år
Systime Get it Right
Kap. 7 Passiv Aktiv
Systime: Getting Started:
Adjektiver og Adverbier
Ligefrem og Omvendt Ordstilling
Modalverber
Præpositioner for ’that’
Sætningsanalyse – løbende og kontekstbaseret
Omfang: 15%
Arbejds-former Grammatik herunder kontekstbaseret, klasseundervisning, pararbejde, individuelt arbejde, virtuelle arbejdsformer, skriftligt arbejde herunder løsning af prøvesæt fra Prøvebanken.dk
Beskrivelse af det enkelte undervisningsforløb
Forløb 12
Written assignments
Forløbets indhold og fokus Resumé: Eleverne har arbejdet med de skriftlige genrer og øvet at skrive længere, nu-ancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbe-vidsthed. Vi har arbejdet med processkrivning og feedforward samt feedback. Elever-ne har arbejdet med delelementer så som at skrive og aflevere en indledning. Eleverne har modtaget formativ feedback og ros. Stilladsering er brugt i høj grad på 1. år og 2. år.
Faglige mål -skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse em-ner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed
-gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
-perspektivere tekster erhvervsmæssigt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
-analysere og perspektivere aktuelle forhold i britiske, amerikanske og andre engelsk-sprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle, er-hvervsmæssige og samfundsmæssige forhold
-orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumente-re brugen af forskellige informationskilder
-anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
Kernestof - det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
- ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
- sproglig variation og sproglige udtryksformer, herunder økonomisk og er-hvervsrettet fagsprog
- almene og erhvervsrelaterede kommunikationsformer og kommunikationsstra-tegier
- principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
- det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
Anvendt materiale.
1.år
E-mail– delprøve 4 (individuelt)
Film/book/film review (individuelt)
Speech (individuelt) skriftlig aflevering og mundtlig præsentation
Supplerende kilder:
Systimes The English Handbook, kap.6 og kap. 7.
2.år
ANALYTICAL ESSAY – FICTION
Dec. 2022, ny ordning
5B: Legacy
ARGUMENTATIVE ESSAY
Dec. 2022, ny ordning
5A: The Gambling Industry
ANALYTICAL ESSAY NON-FICTION
Exam August 2020:
4B: Why do we hate immigrants
Supplerende undervisning
MinLæring
Fra bogen Do it, write it: Recipe for analysing and interpreting short stories
3.år
1. ANALYTICAL ESSAY – NON-FICTION
May 2024
4B: Keir Starmer unveils mission to halve serious violent
Crime
2. ARGUMENTATIVE ESSAY
May 2024
4A: Book Banning in America
3. ANALYTICAL ESSAY – NON-FICTION
Trump’s victory speech, Florida 6 November 2024.
4. SKRIFTLIG TEST I KLASSEN
The Impact of Brexit
Opsamling på Brexit Emnet
5. BUSINESS E-MAIL
My True Love – Welsh folk song
6. TERMINSPRØVEN
Engelsk A, 10. december 2024
Eleverne fik valget mellem to opgavetyper
4A: Manuskript: Artificial Intelligence
4B Analytical Essay Fiction: The Colour of Humanity by Bali Ray
7. ANALYTICAL ESSAY FICTION - SKRIFTLIG TEST I KLASSEN
Toolboxes:
The English Handbook (Systime I-bog:
https://theenglishhandbook.systime.dk/ )
Skriftlig Eksamen i Engelsk (Systime I-bog)
https://skriftligeksameniengelskhhx.systime.dk/?id=1
Wider Context Toolbox (Systime I-bog: https://toolboxengelsk.systime.dk/?id=131 )
Business e-mails 1-3 år
MinLæring Eksamensopgave 3 Tasks 3
MinLæring Eksamensopgave 4 Tasks 3
MinLæring Eksamensopgave 6 Tasks 3
Omfang: 15%
Arbejds-former Klasseundervisning, pararbejde, individuelt arbejde, process-skrivning, skriftligt arbej-de
Beskrivelse af det enkelte undervisningsforløb
Forløb 13
Climate Change
Forlø-bets ind-hold og fokus Beskrivelse af indhold: På første år læste vi om COP 27, nov. 2022 og de udfordringer der var i forbindelse med at nå til enighed og løse udfordringerne med global opvarm-ning. I et gruppearbejde undersøgte eleverne hvordan klimaforandringerne påvirker forskellige dele af verden og de fremlagde mundtligt deres resultater om henholdsvis. Australia, Bangladesh, USA, Africa, Greenland, Europe, Stillehavsøerne
På 3. år læste vi en enkelt artikel om COP29 og samlede op på ”winners and losers” og hvilke tiltag blev besluttet. Vi blev klar over. at valget af Trump i USA gør det svært for COP at komme videre med klimadagsordenen.
Faglige mål
Kernestof
-gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
Anvendt materia-le.
1. år
Climate Change and COP 27
First off watch a video: Climate Change 2022: Impacts, Adaptation & Vulnerability - Full video IPCC (13:45 min)
BBC News/Science What is climate change? A really simple guide
https://www.bbc.com/news/science-environment-24021772
Cop27 agrees historic ‘loss and damage’ fund for climate impact in developing countries, 20 Nov. 2022, The Guardian
Fun stuff: A quizz
A Cop27 quizz for Environmentalists
3.år
BBC; Huge deal struck but is it enough? 5 takeaways from a dramatic COP29
24 November 2024 https://www.bbc.com/news/articles/cp35rrvv2dpo
Omfang: 2%
Arbejds-former Klasseundervisning, gruppearbejde, kildesøgning, mundtlig fremlæggelse, kontekstbase-ret grammatikøvelser
Beskrivelse af det enkelte undervisningsforløb
Forløb 14
SO#5 Internationalisering
Forløbets indhold og fokus Beskrivelse af indhold: Et flerfagligt projekt, hvor eleverne har løst opgaver i fagene IØ, VØ, AØ, engelsk og historie.
I engelsk lå fokus på Lingua Franca og videnskabsteori. På studietur til Milano fik ele-verne tid til at arbejde med opgave. Eleverne havde et forløb fra 1. år, The English Language, at bygge videre på. På studieturen observerede eleverne den italienske kul-tur, og med udgangspunkt i kulturteori analyserede og sammenligne de den italienske kultur med den danske. På turen indsamlede eleverne data i form af interviews med italienere om det italienske skolesystem, deres karriere og den rolle engelsk spiller i deres job samt hvilken rolle de mener engelsk har som globalt sprog. Efter turen udar-bejdede eleverne en mundtlig fremlæggelse med inddragelse af kulturteori. Aflevering var en video af deres undersøgelse og analyse.
Faglige mål ̶ forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
̶ udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selv-korrektion
̶ læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra engelsksprogede regioner, samt tekster på engelsk fra andre fag end engelsk
-analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af rele-vant faglig terminologi
. ̶ anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
Kernestof - det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
- det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
Anvendt materiale.
2. år
Studietur til Milano uge 10
Fra bogen: Worlds of English v. Anne Mette Finderup; Agnete Fog; 2
English as a Lingua Franca
https://worldsofenglish.systime.dk/?id=310
Fra bogen: Focus on Culture, Cultural Encounters, v. Anne Skaarup Rasmussen
Cultural Theory (eleverne valgte her 2 ud af følgende teori-er: Hofstede, Kachru, Hall, Lewis, Trompenaars or Gesteland
Fra bogen: Vidensmønstre. Basal Videnskabsteori v. Anders Ølsgaard Larsen, Jan Maintz, Mads Rangvid, Torben Benoni og Thomas Svane Christensen
Kap. 1. Den Videnskabelige Basismodel https://vidensmoenstre.systime.dk/?id=250
Hvad er induktion? https://basalvidenskabsteori.systime.dk/?id=132#c275
Hvad er deduktion? https://basalvidenskabsteori.systime.dk/?id=132#c274
Hvad er hermeneutik?; 15. februar 2012, www.videnskab.dk
Omfang: 5%
Arbejds-former Studietur, gruppearbejde, field research, mundtlig fremlæggelse
Beskrivelse af det enkelte undervisningsforløb
Forløb 15
Australia a country profile
Forløbets indhold og fokus Beskrivelse af indhold: Klassen har arbejdet med et bredt udvalg af kilder, der tilsam-men beskriver væsentlige historiske, kulturelle, og samfundsmæssige forhold i Austra-lien. Særlige fokuspunkter:
- Australiens historie
- Befolkning, økonomi, forhold til omverdenen
- Landets natur
- The Stolen Generation og Prime Ministers undskyldning til aboriginals
- Australiens klimaudfordringer og regeringens politik på området
- Sociale medier og unges adgang til disse i Australien
Faglige mål -læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer inden for almene og faglige områder fra engelsksprogede regioner, samt tekster på engelsk fra andre fag end engelsk
- udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selv-korrektion
- perspektivere tekster erhvervsmæssigt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke forskellige tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster erhvervsmæssigt, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i britiske, amerikanske og andre engelsk-sprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle, er-hvervsmæssige og samfundsmæssige forhold
Kernestof
- et bredt udvalg af tekster, der tilsammen beskriver væsentlige sproglige, historiske, kulturelle, og samfundsmæssige forhold i Australien
-tekster, der behandler emner inden for kultur-, samfunds- og erhvervsrelaterede for-hold
Anvendt materiale.
Fra bogen Worlds of English; Going Global – being Global, Aspects of Australia
Aspects of Australia; URL: https://worldsofenglish.systime.dk/
Forfattere: Anne Mette Finderup og Agnete Fog
Ian Mudie: This Land (1935) (Fiction)
Video: Watch! Lars Jensen on the Australian land as protagonist (4 min)
Video: Watch! Lars Jensen on the Jindyworobak movement (1.47 min)
Michael E Mann: Australia, your country is burning (2020), The Conversation
Youtube:
Australia's history in 40 minutes
Full History of Australia – Documentary https://www.youtube.com/watch?v=PsERYZFY87A&t=1s
Kilde: Richyrichgold’s channel
Australia in Brief (ISBN 978-1-74322-161-7); 52nd edition of Australia in Brief, revised and updated in February 2021)
pp. 6-86 + pp.94-98 +104-115
https://www.dfat.gov.au/sites/default/files/australia-in-brief-2021.pdf
The Stolen Generation
Movie: ’Rabbit-Proof Fence’ 2002 baseret på bogen Follow the Rabbit Proof Fence fra 1996 af Doris Pilkington Garimara
STOLEN GENERATIONS' TESTIMONIES
https://www.stolengenerationstestimonies.com/harold-furber.html
kilde: Stolen Generations' Testimonies Foundation
SBS Explainer: Stolen Generations; https://www.sbs.com.au/nitv/article/explainer-the-stolen-generations/5ust2jtjy
National overview, chpt. 2
Kilde: Bringing them home site https://bth.humanrights.gov.au/our-stories
Prime Minister Kevin Rudd, MP - Apology top Australia's Indigenous peoples; 13th of February 2008, Prime Minister Kevin Rudd; YouTube video: https://www.youtube.com/watch?v=y1-9NO6G_dw&t=7s
Government Apology
ABC, 19. Februar 2008 Government Apology - Behind The News (3.37)
Australia's apology to Stolen Generations: 'It gave me peace'
Frances Mao, BBC News, Sydney; 13 February 2018
https://www.bbc.com/news/world-australia-43039522
Australia, your country is burning – dangerous climate change is here with you now; Michael Mann; 1 January 2020; The Guardian
2022 in review: is this the year Australia faced its climate reckoning? Adam Morton; The Guardian; 22 Dec. 2022
https://www.theguardian.com/environment/2022/dec/23/2022-in-review-is-this-the-year-australia-faced-its-climate-reckoning
retorisk analyse af speech
A call for bold action in Australia; (speech) Selwin Hart, United Nations Assistant Sec-retary-General and Special Advisor to the Secretary-General on Climate Ac-tion, ANU Crawford Leadership Forum; 6 Sept 2021
Government’s ban on social media
BBC; Australia bans social media for under-16s; 28 Nov. 2024 – article and videos
https://www.bbc.co.uk/newsround/articles/cp9zdydy78mo
PS
Eleverne kan tilgå teksterne i lærerens website: https://sites.google.com/knorddoc.dk/australia-2023-24/why-study-australia
Omfang: 5%
Arbejds-former Klasseundervisning, gruppearbejde, individuelt arbejde, mundtlig præsentation, formal debate
Info
Oversigt over netsider man må bruge til mundtlig og skriftlig eksamen HHX 2025
Adgang til internettet under prøven
er IKKE tilladt. Undtaget er adgang
til I-bøger fra Systime og ordbøger.
"Facebook og andre fora, hvor man
kan dele dokumenter samt
kommunikation med omverdenen
er ikke tilladt."
Ordbøger
https://www.ordbogen.com/da/
https://www.dictionary.com/
https://www.thesaurus.com/
https://www.ldoceonline.com/
https://www.merriam-webster.com/
http://onlineslangdictionary.com/
Systime I-bøger
What is Brexit? | DIVIDED KINGDOM (forlagetcolumbus.dk)
https://theenglishhandbook.systime.dk/ https://toolboxengelsk.systime.dk/?id=131
Skriftlig Eksamen i Engelsk - hhx
https://toolboxengelsk.systime.dk/?id=131
https://ccc.systime.dk/
https://culturalencounters.systime.dk/
https://beingamerican.systime.dk/
https://blackvoices.systime.dk/
https://business.systime.dk/
Grammatik:
MinLæring
www.minlaering.dk
Getting Started (Systime I-bog)
https://gettingstarted.systime.dk/?id=179
Netprøver
www.netproever.dk
|