UNORD Lyngby
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
UNORD Lyngby
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet hj23hh2f Hi - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Z - UNORD
Fag og niveau
Historie B
Lærer(e)
Sune Nielsen
Hold
hj23hh2f Hi (
hjhh2f Hi
,
hjhh3f Hi
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb#1 De store opdagelser
Titel 2
Forløb#2 Første Verdenskrig
Titel 3
Forløb#3 Den kolde krig
Titel 4
Forløb#4 Danmark 1870-1900
Titel 5
Forløb#5 Tyskland 1919-1945
Titel 6
Forløb#6 Danmark i krig
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb#1 De store opdagelser
Materiale
Kompendium: De store opdagelser – Aztekerriget og Dansk Vestindien
Film: Slavenation Danmark (del 1)
Film: Slavenation Danmark (del 2)
Kernestof
• Hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
• Udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
• Udviklingen af Europas position i verden
• Kultur i nationale og globale sammenhænge
• Globalisering
• Udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
• Økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
Fokuspunkter
• Årsagerne til de store opdagelser
• Aztekerriget
• Danmark som kolonimagt i Dansk Vestindien
Indhold
Kernestof:
Velkommen til jeres første historiemoduler. Vi starter stille op, så ingen lektier. Ser frem til at møde jer.
Kompendium (De store opdagelser - Aztekerriget og Dansk Vestindien).pdf
Hammurabis lov.pdf
Læs side 4-11 i kompendiet 'De store opdagelser' (ligger under sidste modul). Lektien lyder af mere end det er, da der er en del billeder undervejs. Gør jer selv en tjeneste og fortsæt med at markere de vigtigste pointer. Det lønner sig på den lange
Opgaver til side 4-8 (De store opdagelser - Aztekerriget og Dansk Vestindien).docx
Årsager til de store opdagelser.pptx
MAGTT-modellen.pdf
x
Kilde (Las Casas om behandlingen af indianerne, 1542).pdf
Læs side 12-15 i kompendiet 'De store opdagelser - Aztekerriget og Dansk Vestindien'. Fortsæt med at markere i teksten.
Et par kilder fra Aztekerriget.pptx
Aztekerriget - en kort introduktion.pptx
Læs side 16-20 i kompendiet
Levn eller beretning.pdf
Kilde (Varsler om spaniernes komme).pdf
Opgaver til side 16-18 (De store opdagelser - Aztekerriget og Dansk Vestindien).docx
Læs side 21-27 i kompendiet. Første del omhandler årsagerne til Aztekerrigets fald, og den anden del er starten på det sidste delemne om Dansk Vestindien.
Opgaver til side 21-24 (De store opdagelser - Aztekerriget og Dansk Vestindien).docx
Opgaver til side 25-27 (De store opdagelser - Aztekerriget og Dansk Vestindien).docx
Kilde (Den amerikanske uafhængighedserklæring).pdf
Læs side 28-30 (indtil ’Slaver, afstraffelse og slaveoprør) i kompendiet
Spørgsmål til 'Slavenation Danmark (del 1)'.docx
Læs side 30-32 i kompendiet.
Spørgsmål til 'Slavenation Danmark (del 2)'.docx
Hierarkiet på Dansk Vestindien.pptx
Opsamlingsøvelse i emnet _De store opdagelser - Aztekerriget og Dansk Vestindien_.docx
Vi øver eksamensformen i historiefaget med udgangspunkt i emnet 'De store opdagelser - Aztekerriget og Dansk Vestindien'.
Eksamensøvelse i emnet _De store opdagelser - Aztekerriget og Dansk Vestindien_.pdf
Eksamen i Historie B (historiske problemstillinger).pptx
Omfang
Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb#2 Første Verdenskrig
Materiale
Kompendium: Første Verdenskrig
Film: 1917
Computerspil: Battlefield 1
Kernestof
• Hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
• Væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
• Udviklingen af Europas position i verden
• Udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
• Globalisering
• Historiebrug og formidling
Fokuspunkter
• Årsagerne til Første Verdenskrig
• Krigsførelsen
• Danmark under Første Verdenskrig
• Krigens afslutning
Forløbet er blevet suppleret med et mini-projekt om computerspillet Battlefield 1 som et eksempel på kommerciel og underholdende historiebrug.
Indhold
Kernestof:
Vi tager en prøve i emnet 'De store opdagelser - Aztekerriget og Dansk Vestindien'. Prøven foregår som multiple choice UDEN hjælpemidler.
1. Verdenskrig (kompendium 2023).pdf
Vi ser filmen '1917'. Den varer 2 timer, så vi går i gang på sekundet. I er velkomne til at hoppe i kantinen og fylde op med snacks inden.
Læs side 3-8 i kompendiet om 1. Verdenskrig (vi nåede at læse side 3 i fællesskab i sidste uge). Husk at markere i teksten – så bliver det nemmere at arbejde med teksten i timen, og det bliver meget lettere for jer at repetere, når tiden kommer til d
Europe 1914 - Map Quiz Game - Seterra
Begrebsafklaring (stater, nationer og nationalstater).pptx
Den overordnede udvikling 1870-1919 (1. Verdenskrig).pptx
Opgaver til Første Verdenskrig (side 5-8).docx
Læs side 9-15 (indtil ’Skyttegravskrigens taktik’) i kompendiet. Fortsæt med at markere det vigtigste i teksten. Det lyder af mere end det er, da I ikke behøver at læse tekstboksene.
Opgave til side 9-13 (1. Verdenskrig).pptx
Opgaver til Første Verdenskrig (side 13-15).docx
Læs side 15-19 i kompendiet 'Første Verdenskrig'. Fortsæt med at markere de vigtigste pointer.
Forklaringer på 1. Verdenskrigs udbrud.pptx
2 kilder om Første Verdenskrigs krigsførelse.pdf
Danmark under 1. Verdenskrig.pptx
Spørgsmål til _Den tåbelige krig_.docx
Læs side 23-26 (indtil Niels Arne Sørensens tekst) i kompendiet
Idealisme og realisme (1. VK).pptx
Opgaver til Første Verdenskrig (side 23-25).docx
Læs side 27-29 i kompendiet 'Første Verdenskrig'. Fortsæt med at markere de vigtigste pointer.
Opgaver til Første Verdenskrig (side 27-29).docx
Projekt (BF1)
Vi tager en prøve i emnet 'Første Verdenskrig'. Alt foregår ligesom sidst - multiple choice uden hjælpemidler.
Vi går i gang med vores Battlefield 1-projekt. Ingen lektier.
Wolfenstein 3D | Play game online!
BF1-projekt 2023 (2.F).pptx
Opgaver til Battlefield 1.docx
Vi fortsætter vores Battlefield 1-projekt - ingen lektier
Amatør-piloter dominerede luftrummet under 1. verdenskrig.pdf
Vi tager det sidste gaming-modul i denne omgang. I andet modul færdiggør I jeres skriftlige produkt. Ingen lektier.
Brite satte ørkenen i brand.pdf
Skriveøvelse (Battlefield 1).pptx
Vi tager en eksamensøvelse i emnet 'Første Verdenskrig'. Som forberedelse skal I læse det vedhæftede eksamenssæt. Det er HELT afgørende, at alle får læst, og at I markerer i teksten undervejs.
Eksamensøvelse i emnet _Første Verdenskrig_.pdf
Omfang
Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb#3 Den kolde krig
Materiale
Kompendium: Den kolde krig
Film: Love, Hate and Propaganda (I Frygtens Skygge)
Film: Vietnam 1964-1969
Kernestof
• Hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
• Væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
• Udviklingen af Europas position i verden
• Udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
• Globalisering
• Kultur i nationale og globale sammenhænge
• Udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
• Økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
• Historiebrug og formidling
Fokuspunkter
• Den kolde krigs ideologiske deling
• Den tidlige kolde krig (1945-1955)
• Danmarks rolle under Den kolde krig
• Vietnamkrigen
• USSR’s sammenbrud og EU/NATO’s østudvidelse
Indhold
Kernestof:
I skal læse side 3-8 (indtil ’To tyske stater’) i kompendiet 'Den kolde krig' der er vedhæftet nedenfor. Det lyder af mere end det er.
Kompendium - Den kolde krig.pdf
Vigtige begreber og institutioner i _Den kolde krig_.docx
Europa under den kolde krig.pptx
Vi tager et kort break i vores emne om 'Den kolde krig', da historiefaget indgår i #SO5 og jeres studietur. I den forbindelse skal vi arbejde med erindringshistorie, og I skal i grupper finde og analysere et monument i Milano.
7. Erindringshistorie
Opgave til erindringshistorie (#SO5).docx
I arbejder med jeres skriftlige studietursprojekt (se opgaven under modulet 26/2). Opgaven skal afleveres ved modulets afslutning, så sørg for at være langt nok til, at I når at blive færdige.
Læs side 8-12 i kompendiet ’Den kolde krig’. Vi ser lidt film i det første modul, så husk noget at skrive med (blyant eller kuglepen).
Spørgsmål til filmen _Love, Hate and Propaganda_.docx
Opgaver til side 10-12 (Den kolde krig).docx
Læs side 13-14 i kompendiet til 1. modul og nedenstående 2 sider til 2. modul
4.3.3 Optakten. Kennedys Vietnampolitik
4.3.4 Optrapningen. Johnsons Vietnamkrig
Danmark under den kolde krig.pptx
Opgaver til side 13-14 (Den kolde krig).docx
Spørgsmål til dokumentaren _Vietnamkrigen 1964-69_.docx
Læs følgende 2 sider i i-bogen, samt side 15-17 (indtil 'EU og Europas heling') i kompendiet
4.3.7 Modstanden mod Vietnamkrigen
4.3.5 Fred med ære? Nixons Vietnamkrig
Vietnamkrigen.pptx
Southeast Asia: Countries - Map Quiz Game - Seterra
Kilde (marineinfanterist Jack S. Swender).pdf
Tysk historiebog 1971 (Øst vs. Vest).pdf
Læs side 17-18 i kompendiet 'Den kolde krig'
Egne refleksioner over DHO_en.docx
Europa efter den kolde krig.pptx
Kilde (Putins tale den 21. februar 2022).pdf
Opgaver til side 17-18 (Den kolde krig).docx
Vi samler op på emnet 'Den kolde krig' og forbereder os til den kommende prøve og eksamensøvelse. Ingen lektier.
Opsummeringsopgave (Den kolde krig).docx
Vi tager en prøve i emnet 'Den kolde krig'. Alt foregår som det plejer.
Vi tager en eksamensøvelse i emnet 'Den kolde krig'. Som forberedelse skal I læse det vedhæftede kildesæt. Mens I læser, bør I:
Eksamensøvelse i emnet _Den kolde krig_.pdf
Vi gennemgår prøven og samler op på årets pensum
Omfang
Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Forløb#4 Danmark 1870-1900
Materiale
Kompendium: Danmark 1870-1900
Film: Historien om Danmark (Grundloven, folket og magten)
Kernestof
• Hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
• Udviklingen af menneskerettigheder i nationalt og internationalt perspektiv
• Kultur i nationale og globale sammenhænge
• Udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
• Økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
Fokuspunkter
• Den industrielle revolution
• Landbrugets udvikling 1830-1900
• Klassesamfundet
• Den politiske udvikling 1849-1901
• Arbejderklassens organisering
Indhold
Kernestof:
Velkommen tilbage fra sommerferien
Kompendium DK med fokus på perioden 1870-1900.pdf
Feudalsamfund.pptx
Opgaver til side 3-4 (Danmark 1870-1900).docx
Lektie til første modul: Læs side 4-6 i kompendiet 'Danmark 1870-1900'. Vores fokus er på hvordan og hvorfor omlægningen af landbrugsproduktionen omkring 1870 fandt sted.
15. Historisk forklaring
Opgaver til side 4-6 (Danmark 1870-1900).docx
Oplysningstiden.pptx
Opgaver til side 9-12 (Danmark 1870-1900).docx
Opgaver til side 9-12 (Danmark 1870-1900) (3.F).docx
Læs side 7-9 (indtil ’Det industrielle gennembrud’) i kompendiet. Fokus er på kendetegn ved de fire sociale lag på landet.
HistorieStream
Opgaver til side 7-9 (Danmark 1870-1900).docx
Pierre Bourdieu.pptx
Læs side 31-33 i kompendiet. Fokus er på kendetegn ved de sociale lag i byen – især underklassen.
Vi mødes i kantinen. Jeg noterer fravær dernede, så sæt jer sammen, hvis I vil undgå at blive noteret fraværende.
Læs side 14-18 i kompendiet. Fortsæt med at markere de vigtigste pointer.
Opgaver til side 14-15 (Danmark 1870-1900).docx
Læs side 19-22 i kompendiet
Forfatningskampen (tidslinje).pptx
Læs side 23-25 i kompendiet. I andet modul gamer vi mit hjemmebryggede spil om arbejdernes organisering.
Opgaver til side 23-25 (Danmark 1870-1900).docx
Læs det vedhæftede uddrag fra ’Det kommunistiske manifest’. Det er en meget kort lektie.
Uddrag af _Det kommunistiske manifest_.pdf
Opgaver til marxismen.docx
I disse virtuelle moduler skal du INDIVIDUELT øve eksamensformen. I næste uge samler vi op på opgaverne og hører et par af jeres præsentationer.
Virtuel undervisning 3.f (Danmark 1870-1900).docx
Eksamensøvelse i _Danmark 1870-1900_.pdf
MAGTT-modellen.pdf
Vi tager en multiple choice-prøve i emnet 'Danmark 1870-1900'
Omfang
Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Forløb#5 Tyskland 1919-1945
Materiale
Kompendium: Tyskland 1919-45
Film: Uddrag fra Hitlers cirkel of Evil (episode 4)
Film: Uddrag fra Ordinary Men: The Forgotten Holocaust
Kernestof
• Hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
• Væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
• Kultur i nationale og globale sammenhænge
• Økonomisk udvikling og dennes betydning for national og global velstand
• Udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
• Udviklingen i levevilkår, nationalt og globalt
Fokuspunkter
• Weimar-republikken og Hitlers vej til magten
• Nazismen i 1930’erne
• Udryddelseskrigen og Holocaust
Indhold
Kernestof:
Læg mærke til at der er lektier til begge moduler. Det lyder af en del, men I har lavet langt størstedelen ifm. de virtuelle moduler.
Den introducerende præsentation (eksamensforberedende øvelse i Historie B).pdf
Kompendium (Tyskland 1919-1945) 2024-version.pdf
Weimar-republikken (de første år).pptx
Tyskland 1919 45.aspx
Læs side 4-5 (indtil ”Før magtovertagelsen”) i kompendiet 'Tyskland 1919-45'. Marker de vigtigste pointer undervejs.
Kilde (Tysk tegneserie fra 1924).pdf
Opgaver til side 4-5 (Tyskland 1919-45).docx
Læs side 5-9 (indtil ”Tysklands nazificering”) i kompendiet 'Tyskland 1919-45'. Marker de vigtigste pointer undervejs.
Opgaver til side 5-9 (Tyskland 1919-45).docx
Læs side 9-12 i kompendiet 'Tyskland 1919-45'. Marker de vigtigste pointer undervejs.
Tidslinje (Hitlers vej til magten).pptx
Læs side 13-18 i kompendiet 'Tyskland 1919-45'. Marker de vigtigste pointer undervejs.
Opgaver til side 13-15 (Tyskland 1919-45).docx
Opgaver til side 16-18 (Tyskland 1919-45).docx
Læs side 19-23 i kompendiet 'Tyskland 1919-45'. Marker de vigtigste pointer undervejs.
Noter til _Hitler_s Circle of Evil (The Rise of Antisemitism)_.docx
Antisemitisme og holocaust.pptx
Opgaver til side 22-23 (Tyskland 1919-45).docx
Læs side 24-26 (indtil ”Sonderkommando - gaskamrenes jødiske arbejdsmænd”) i kompendiet 'Tyskland 1919-45'. Marker de vigtigste pointer undervejs.
Kilde (Uddrag af Rudolf Höss_ erindringer om _Den endelige løsning_).pdf
Læs side 26-29 i kompendiet 'Tyskland 1919-45'. Marker de vigtigste pointer undervejs.
Opgaver til side 26-27 (Tyskland 1919-45).docx
Spørgsmål til dokumentaren _Ordinary Men - The Forgotten Holocaust_.docx
Formalia (SO6).pptx
Litteratursøgning og kildekritik (SO6).pptx
Læs side 30-33 i kompendiet 'Tyskland 1919-45'. Marker de vigtigste pointer undervejs. I andet modul samler vi op på emnet.
Bauman om holocaust.pptx
Opgaver til side 30-33 (Tyskland 1919-45).docx
Vi tager en prøve i emnet 'Tyskland 1919-45'. Alt foregår som det plejer.
Vi tager en eksamensøvelse i emnet 'Tyskland 1919-45'. Som forberedelse skal I læse det vedhæftede eksamenssæt.
Eksamensøvelse i emnet _Tyskland 1919-45_.pdf
Omfang
Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Forløb#6 Danmark i krig
Materiale
Kompendium: Danmark i krig
Film: Uddrag fra Armadillo
Film: Uddrag fra Turning Point: 11. september og krigen mod terror
Film: DR Explainer: Sådan generobrede Taliban Afghanistan
Kernestof
• Hovedlinjer i Danmarks og verdens historie
• Væsentlige nationale, regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
• Udviklingen af demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
• Globalisering
Fokuspunkter
• Dansk udenrigspolitik fra 1864-1991
• Krigen i Bosnien
• Krigen i Afghanistan og krigen mod terror
Indhold
Kernestof:
Læs side 2-6 (indtil ’Dansk udenrigspolitik i 1990’erne’) i kompendiet 'Danmark i krig' (vedhæftet nedenfor). Det er vores sidste store emne, så gør jer selv den tjeneste at komme godt fra start. Marker de vigtigste pointer, så det bliver nemmere at
Kompendium - Danmark i krig (2025-version).pdf
Opgaver til side 3-4 (Danmark i krig).docx
Historiestream
Opgaver til side 4-6 (Danmark i krig).docx
Læs side 6-10 i kompendiet ’Danmark i krig’
Opgaver til side 6-8 (Danmark i krig).docx
Krigsforbrydelser i Bosnien.pptx
Læs side 11-12 (indtil ’Srebrenica-massakren’) i kompendiet ’Danmark i krig’
Udviklingen i dansk udenrigspolitik (lange linjer).pptx
Operation Bøllebank.pptx
Læs side 12-17 (indtil ’Talebans tilbagekomst’) i kompendiet ’Danmark i krig’
Tre kilder om Srebrenica-massakren.pdf
Opgaver til side 12-14 (Danmark i krig).docx
Folkedrab og krigsforbrydelser.pptx
Anders Fogh Rasmussen (nytårstale 2002).pdf
Opgaver til side 15-17 (Danmark i krig).docx
Ifm. dagens virtuelle undervisning skal I løse følgende opgaver individuelt. Vedlagt er også de to tekster, som I skal læse. I vores næste modul skal I være klar til at kunne fremlægge jeres resultater.
Opgaver til virtuel undervisning (Danmark i krig).docx
Francis Fukuyama og hans begreb _The End of History_.pdf
Samuel Huntington og hans begreb _Clash of Civilizations_.pdf
Læs side 17-19 (indtil ’Armadillo’) i kompendiet ’Danmark i krig’.
Marx, Fukuyama og Huntington.pptx
Læs side 19-25 i kompendiet ’Danmark i krig’
Afghanistan (tidslinje).pptx
Opgaver til side 23-25 (Danmark i krig).docx
Læs side 26-28 i kompendiet ’Danmark i krig’
Opgaver til side 26-28 (Danmark i krig).docx
Opsamlingsopgave til _Danmark i krig_.docx
Terrorstatistik.pptx
Vi tager en prøve i emnet 'Danmark i krig'. Modsat tidligere kommer den til at foregå med papir og blyant, så husk noget at skrive med.
Vi tager en eksamensøvelse i emnet 'Danmark i krig' (læs det vedhæftede eksamenssæt). Til modulet bør I have forberedt:
Eksamensøvelse i emnet _Danmark i krig_.pdf
Omfang
Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/3234/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74414327745", "T": "/lectio/3234/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74414327745", "H": "/lectio/3234/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74414327745" }