Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Z - UNORD
|
Fag og niveau
|
Matematik B
|
Lærer(e)
|
Asger Friis Nielsen, Philip Holm Kiesow
|
Hold
|
hj23hh1e Ma (hjhh1e Ma, hjhh2e Ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Eksponentielle funktioner
Under dette forløb har vi arbejdet med den eksponentielle funktion.
Her har vi understreget at den vokser procentvist, og derfor hurtigere og hurtigere, i modsætning til den lineære funktion, som vokser med den samme konstante hastighed.
Bøgerne vi har gjort brug af er plushhx1 fra systime:
https://plushhx1.systime.dk/?id=1941
Og matematikchhx fra Systime:
https://matematikchhx.systime.dk/?id=161
Vigtige begreber:
a - fremskrivningsfaktoren
b - begyndelsesværdien
r - vækstraten
T_2 - fordoblingskonstanten
T_½ - halveringskonstanten
Vi har bevist hvordan man kan bestemme forskriften for en eksponentiel funktion ud fra to punkter. Dette har vi gjort ved først at finde to udtryk for b, og dernæst sætte b=b, og dermed lave beviset vha. substitution.
Vi har også bevist hvordan man kan finde frem til fordoblings- og halveringskonstanterne.
Her har vi sat ligningen lig med 2b, og dernæst isoleret x.
Vi har også i denne forbindelse introduceret logaritmefunktionen, som den inverse til den eksponentielle funktion. Vi har især gjort brug af regnereglen ln(a^x)=x*ln(a), til at isolere med i vores ligninger.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
25 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Deskriptiv statistik
I dette forløb har vi arbejdet med deskriptiv statistik ud fra plushhx1 og matematikchhx bøgerne.
https://plushhx1.systime.dk/?id=716
https://matematikchhx.systime.dk/?id=182
Vi har snakket om hvorfor man laver statistik og understreget at dette handler om at gøre data mere overskueligt. Derfor finder vi nøgletal som middelværdi, spredning, kvartilsæt, typetal (eller intervaller), mm.
Vi har arbejdet med to typer datasæt:
- diskret data
- kontinuert data.
For begge disse typer af data har vi set på hvordan man regner med dem, herunder bestemmer middelværdien på forskellige måder, samt hvordan man kan præsentere dem grafisk.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
SO#1
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Opsamling på lineære funktioner
Dette forløb samlede op på lineære funktioner.
Det blev vurderet inden karaktergivningen i forbindelse med en prøve at der var brug for det.
Undervisningen blev planlagt efter at den skulle være analog og med særligt fokus på at kunne løse ligninger og isolere i hånden.
Både algebraiske såvel som grafiske løsninger blev undersøgt, alle sammen på papir.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Opsamling på eksponentielle funktioner
Dette forløb samlede op på eksponentielle funktioner.
Det blev vurderet inden karaktergivningen i forbindelse med en prøve at der var brug for det.
Undervisningen blev planlagt efter at den skulle være analog og med særligt fokus på at kunne løse ligninger og isolere i hånden.
Både algebraiske såvel som grafiske løsninger blev undersøgt, alle sammen på papir.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Finansiel regning
Lige efter opstart af dette forløb blev jeg sygemeldt i tre måneder. Derfor var der vikar på i dette forløb.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Projektopgave til årsprøve
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Opsamling på 1g
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Andengradspolynomiet
Grundet mit sygdomsforløb kom vi noget bagud med pensum.
Derfor startede vi skoleåret med at se på andengradspolynomiet.
Til dette forløb har vi lånt fra stx-bogen plusstxa1 https://plusstxa1.systime.dk/?id=1274
Fokus i forløbet har været på at kunne identificere koefficienterne a, b, c og d, for andengradspolynomier.
Hertil har vi arbejdet med nulpunktsformlen og toppunktsformlen.
Nulpunktsformlen har vi bevist ved at vise at nulpunktsformlen kan omskrives til ax^2+bx+c=0.
Toppunktsformlen har vi ventet med indtil vi havde arbejdet med differentialregning.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
SO#3 om modellering
Dette tværfaglige forløb handlede om mulighederne og begrænsningerne ved matematisk modellering.
Vi arbejdede med "fire fase modellen", hvor man starter med et problem i den virkelige verden, oversætte det til matematik, regner på det, og endeligt oversætter resultaterne tilbage til den virkelige verden.
Vi har bl.a. snakket om forskellen på årsag og kausalitet, og hvordan at bare fordi to udviklinger følger hinanden, så skal vi passe på med at drage konklusioner om at de hænger sammen.
Herunder så vi på https://tylervigen.com/spurious-correlations
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Polynomier og funktionsanalyse
Dette forløb byggede ovenpå forløbet om andengradspolynomiet.
Her introducerede vi flere led og arbejdede bl.a. med at omskrive disse vha. faktorisering, med henblik på at kunne undersøge dem vha. nogle af de formler vi havde gjort brug af tidligere.
Nye begreber der blev introduceret var
- faktorisering
- nulreglen
Vi introducerede også emnet "funktionsanalyse". Her så vi på definitions- og værdimængder, fandt nulpunkter og lave fortegnsanalyse, samt fandt ekstrema og undersøgte monotoniforhold.
Eleverne blev introduceret til hvordan man differentierede potensfunktioner, altså regne reglen (x^a)' = a*x^(a-1).
De lærte at rykke eksponenten ned foran og trække 1 fra eksponten. Vi havde endnu ikke undersøgt hvordan dette kunne være, men vi kunne se at det kunne noget smart.
Hermed kunne vi undersøge ekstrema for funktionerne.
Til forløbet brugte vi plushhx2 bogen fra Systime: https://plushhx2.systime.dk/?id=2011
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Differentialregning
Under dette forløb dykkede vi ned i differentialregning og teorien her bag.
Vi startede med at prøve at tegne tangenter i hånden og prøve at aflæse hældningen af disse.
Dette blev vurderet svært, og derfor undersøgte vi om vi kunne finde på noget smartere.
Under vejledning kom vi frem til sekantmetoden og brugte denne til at finde vores første differentialkvotienter for henholdsvis f(x)=ax+b og f(x)=x^2.
Herfra byggede vi ud og undersøgte flere funktionstyper, samt beviste en række af regnereglerne for differentialregning.
Eleverne fik et udprintet eksemplar fra formelsamlingen som de kunne have ved hånden når vi øvede differentialregning.
Eleverne blev også introduceret til produkt- og kædereglen.
Eleverne arbejdede også med at bestemme tangenter funktioner ud fra den afledede funktion og tangentens ligning.
Under forløbet lånte vi igen fra STX bogen plusstxa2; https://plusstxa2.systime.dk/?id=2700
samt hhx bogen plushhx2: https://plushhx2.systime.dk/?id=2972
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Statistik og sandsynlighedsregning
Under dette forløb har vi arbejdet med binomialfordelingen, samt chi-i-anden uafhængighedstest.
Vi har suppleret forløbet med at arbejde en masse med kombinatorik, med henblik på at kunne forstå beviset for punktsandsynligheden for en binomialfordeling.
Herunder er addtions- og multiplaktionsprincipperne blevet introduceret og arbejdet med, altså at hvis man kan sige ELLER så kan man sætte et plus, og hvis man kan sige OG så kan man sætte et gange tegn.
Arbejdet med kombinatorik og binomialfordelingen har primært været ud fra STX bogen plusstxa2: https://plusstxa2.systime.dk/?id=2760
Herunder har vi også arbejdet med at bestemme konfidensintervaller for andele.
Chi-i-anden uafhængighedstest har vi arbejdet med ud fra plushhx2 bogen: https://plushhx2.systime.dk/?id=1858
Her har vi arbejdet med at opstiller hypoteser, bestemme forventede værdier, finde afvigelsen mellem observerede og forventede værdier, finde frihedsgrader og endeligt at omsætte dette til testsandsynligheder.
Disse testsandsynligheder har vi dernæst konkluderet på vores hypoteser med.
Eleverne har også lært at hvis man finder at der er en sammenhæng, så vil man dernæst undersøge HVILKEN sammenhæng, ved at undersøge hver enkelte celles bidrag til teststørrelsen q.
Vi har primært regnet værdier i excel og geogebra.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
29 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Lineær programmering
Det sidste forløb vi arbejdede med var om lineær programmering.
Dette gjorde vi ud fra matematikchhx bogen: https://matematikchhx.systime.dk/?id=193
Her har fokus været på at kunne aflæse og opstille uligheder i et skema og dernæst kunne tegne polygonområdet vha. Geogebra.
Vi har primært tegnet ulighederne som ax+by=c i geogebra, frem for at omskrive disse til den typiske y=ax+b notation.
Herfra har vi især gjort brug af hjørnemetoden til hurtigt og effektivt at kunne undersøge den bedste løsning vha. kriteriefunktionen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Projektopgave til eksamen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Bevisføring
I dette sidste forløb arbejdede vi med bevisføring.
Her havde eleverne mulighed for at bede om at få beviserne til de kendte spørgsmål gennemgået på tavlen.
Vi endte med at nå næsten dem allesammen.
Fokus var på forberedelse til den mundtlige eksamen, og derfor blev der foruden beviser også snakket om mindstekravsopgaver.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3234/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74414329191",
"T": "/lectio/3234/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74414329191",
"H": "/lectio/3234/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74414329191"
}