UNORD Lyngby
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
UNORD Lyngby
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet hj23hh1c Af - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2023/24 - 2024/25
Institution
Z - UNORD
Fag og niveau
Afsætning B
Lærer(e)
Henriette Martine Kartvedt
Hold
hj23hh1c Af (
hjhh1c Af
,
hjhh2c Af
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Forløb#1 Interne forhold
Titel 2
Forløb#2 Eksterne forhold
Titel 3
Forløb#3 SO1 Bæredygtighed
Titel 4
Forløb#4 Konkurrenceforhold
Titel 5
Forløb#5 Brancheanalyse
Titel 6
Forløb#6 Købsadfærd B-2-C
Titel 7
Forløb#7 Købsadfærd B-2-B
Titel 8
Forløb#8 Strategi
Titel 9
Forløb#9 Markedsanalyse
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Forløb#1 Interne forhold
Relevante begreber gennemgået. Diverse småopgaver herunder: Perchs the-handel og Starbucks.
Større gruppearbejde med præsentation: virksomhed PKM gartneri.
Fokus på at analysere sig frem til S og W samt kernekompetencer.
Indhold
Kernestof:
Har du ikke været inde i en Starbucks, så gå ind i en hvis du møder den på din vej. Vi skal nemlig i dag arbejde med at finde styrker, svagheder og kernekompetencer hos Starbucks.
Den sidste gruppe præsenterer Starbucks-opgaven. Herefter får I tid til at læse om Porters oprindelige værdikæde og vi gennemgår aktiviteterne, inden jeg laver nye grupper og I arbejder med en større opgave.
Gruppearbejde påbegyndes om gartneriet PKM. Er du fraværende, så sæt dig ind i opgaven inden næste modul. Opgaven ligger under "dokumenter" i afsætning,
Gruppearbejdet med PKM fortsætter
I får et modul til at lave jeres præsentation færdige.
Vi påbegynder præsentationer. Når man ikke præsenterer i klassen arbejder man med næste emne, nemlig den eksterne analyse. LÆS TIL MODULET I KAPITEL 3 (ekstern analyse) afsnit 3.1 og 3.2 om omverdensmodellen.
Omverdensmodellen arbejdsspørgsmål 2023.docx
Lektie: Du skal have læst starten af kapitel 3 i Marketingbogen, afsnittene om omverdensmodellen, både den afhængige og uafhængige omverden. Det var også lektie til i fredags.
Til modulet skal du have besvaret arbejdspørgsmålene til konkurrenter (måske er du nået længere, så har du ikke lektier for).
Du skal til modulet have besvaret spørgsmål til og med "samfundsøkonomi". Vi gennemgår i klassen og arbejder videre.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Starbucks (gruppe)
13-11-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Forløb#2 Eksterne forhold
Gennemgang af omverdensmodellen og PESTEL. Fokus på relevans af faktorer i fht virksomhed samt analysere sig frem til O og T.
Diverse småopgaver i alle faktorer.
Confetti dogs situationsanalyse: materiale Løvens hule, Euromonitorrapport og hjemmeside.
Indhold
Kernestof:
Du skal have lavet spørgsmål til de sidste faktorer færdig.
Omverdensanalyse artikler 2023.docx
Vi gennemgår de opgaver I lavede da I arbejdede alene i fredags. Hvis ikke I nåede at blive værdig med at finde muligheder og trusler til alle fire artikler, skal du lave det færdigt hjemmefra.
Jeg satser på at være rask, og vi skal så gennemgå alt det vi skulle have gennemgået i mandags. De sidste tre faktorer i omverdensmodellen (arbejdsspørgsmål) samt de opgaver i de fire artikler i lavede i grupper i fredags.
I arbejdere videre med den interne analyse af Confettidogs. Det forventes, at I ved timens afslutning har styr på både virksomhedskarakteristik og værdikædeanalyse -> styrke og svagheder.
I får de to moduler til at færdiggøre Confetti dogs (bortset fra 20 minutter, hvor vi taler om SO1 - se næste modul). Læs HJEMMEFRA de artikler der står i opgaveformuleringen under "Artikler om hvilke kæledyr danskerne har" samt de artikler der står
Vi bruger 20 minutter på at tale om jeres første SO1 forløb (der omhandler bæredygtighed). Herefter får I lov til at fortsætte med og færdiggøre jeres præsentation af confetti dogs.
Alle grupper får 10 min til at "gøre sig klar". Efter lodtrækning præsenterer I så for mig. Når I ikke er inde, fortsætter I med at arbejde med pensum.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Omverdensmodellen artikler (gruppe)
08-12-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Forløb#3 SO1 Bæredygtighed
Faget afgav moduler og var involveret i SO-forløbet "bæredygtighed":
Besøg på Vestforbrændingen
Besøg hos Danske Bank
Messe-stand og præsentation af Danske Banks bæredygtige profil.
Indhold
Kernestof:
Den sidste gruppe præsenterer. I mens laver I videre på opgaverne til konkurrenceforhold.
Inden modulet skal du gå ind på SO1 sitet under fanebladet AFSÆTNING og læse lektien, der knytter sig til opgave 1.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Forløb#4 Konkurrenceforhold
Gennemgang af relevante begreber og diverse småopgaver.
Field-research i grupper I supermarked (Lyngby): undersøge konkurrenceforhold for en bestemt produktgruppe.
Indhold
Kernestof:
Læs om BMC i kapitel 2 (Marketingbogen). Jeg kan forstå, at I kender modellen, men jeg vil nu alligevel knytte nogle kommentarer til hvordan BMC er bygget op og hvordan byggestenene hænger sammen. Vi laver derfor opgave i BMC.
Arbejdsspørgsmål BMC 2024.docx
I laver i modulet en BMC for Too Good To Go (se SO1 sitet under AFSÆTNING).
I læste lektien til modulet i går i timen. Den står også på SO1 sitet under opgave 3 (afsætning).
Vi forstætter med arbejsspørgsmålene til konkurrenceforhold. Sidste gang læste flere af jer jeres markedskarakteristikker op. Du skal til modulet have besvaret spørgsmålene til opgave 2 og opgave 3.Dokumentet ligger på Lectio under afsætning.
Vi mødes i lokale 315 kl. 10.30. Efter en kort introduktion tager I ned til Lyngby. I kan lade taskerne stå, da jeg låser af. Opgaven og grupper kan I finde under dokumenter - afsætning - opgaver.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Forløb#5 Brancheanalyse
Gennemgang af Porters Five forces. Eksempel: Den globale sportstøjsbranche.
Større opgave med streamingbranchen.
Fokus på at forstår "forcerne" samt at konkludere undervejs og tilsidst.
Indhold
Kernestof:
I får modulet til at arbejde med og færdiggøre jeres præsentation baseret på jeres fieldresearch (i grupper) i Lyngby inden ferien.
Når I ikke er inde og præsentere, begynder I på et nyt kapitel og en opgave om brancheanalyse.
Hvis ikke du nåede at læse kapitel 5 Brancheanalyse sidste gang, skal du have læst kapitlet til dagens moduler. Når man ikke præsenterer laver man opgaver til Porters five forces (brancheanalyse) og følger den plan der er i dokumentet.
Du skal til modulet have læst kap. 5 (brancheanalyse)
Du skal til modulet have lavet den *oversatte" brancheanalyse (Porters five forces) af den globale sportstøjsbranche.
Hvor mange streamingtjenester er danskerne villige til at betale for? | YouGov Denmark
Til modulet skal du have lavet en markedskarakteristik af den branche Netflix befinder sig i (opgave 1). Jeg udpeger nogen til at læse op.
Til modulet skal du have lavet din brancheanalyse færdig (streaming). Husk konklusion: Er det en attraktiv branche at være i. Vi gennemgår i klassen og udvalgte elever vil blive bedt om at læse analyserede forcer op.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Lyngby-opgaven (præsentation)
19-02-2024
Markedskarakteristik (streaming)
27-02-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Forløb#6 Købsadfærd B-2-C
Gennemgang af relevante begreber. Diverse småopgaver.
Podcast
Større gruppearbejde med præsentation: med udgangspunkt i et tildelt produkt skal eleverne analysere den formodede købsadfærd og komme med forslag til målrettet markedsføring.
Indhold
Kernestof:
Vi starter på et nyt emne og et nyt kapitel: købsadfærd på B2C (konsumentmarkedet). Du skal til modulet have læst kapitel til og med afsnit 6.4. Der vil nok være noget i kapitlet du har mødt på grundforløbet.
Læs til dagens modul til og med afsnittet om beslutningsprocessen (kap. 6). I arbejder videre med opgaver i powerpointet og vi samler op undervejs.
I dag er virtuel - hele dagen. I mine to afsætningsmoduler skal I lytte til podcasts. Jeg har lagt en opgave på lectio (dokumenter, afsætning), hvor der er links til podcast og arbejdsspørgsmål til Too Good To Go (som I skal høre om i den ene podcast
Først fagevaluering. Så igangsættes gruppearbejde. Mens I arbejder begynder jeg på (korte) feedback-samtaler.
I får 30 minutter til at færdiggøre og øve jer på jeres powerpoint med produkt, købsadfærd og reklame. Hvis I ikke kan nå det, må I har lavet noget hjemmefra. Når I ikke er inde og præsentere læser I i kapitel 7 om købsadfærd på producentmarkedet (B-
Lektie: Læs til og med afsnit 7.3 i Marketingbogen. Sidste gruppe præsenterer deres produkt/reklame. Herefter ser vi sammen på forskellen melem B2C og B2B og I fortsætter med at lave opgaver fra powerpointet.
Du skal til modulet have besvaret opgaverne til B-2-B i powerpointet (vi nåede til Buy-grid-modellen). Du skal IKKE lave opgaver på det slide, hvor der står noget med "Engel".
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Arb.spm Too Good To Go (virtuel)
18-03-2024
Powerpoint reklame købsadfærd (gruppe)
17-04-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Forløb#7 Købsadfærd B-2-B
Gennemgang af relevante begreber smat småopgaver.
Større gruppearbejde med præsentation: Udgangspunktet var virksomheden Engel (arbejdstøj).
Indhold
Kernestof:
Når I IKKE er inde og præsentere, arbejder I med tekst og opgaver i dette powerpoint om strategi. Følg hvad der står på slides
Vi retter opgaver fra strategi-powerpoint. Du skal til modulet have lavet opgaven om TOWS og Glamping i Knuthenborg (til og med slide 12. De fleste slides er der kun læsning).
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Forløb#8 Strategi
Gennemgang af relevante begreber og småopgaver i de forskellige områder.
Vi laver en opsamlingsopgave om Lakrids By Bülow
Indhold
Kernestof:
Du skal til modulet have læst og lavet opgaver til værdier, visioner og operationelt mål. D.v.s slide 16-19. Vi gennemgår og I fortsætter med konkurrencestrategier i timen.
Du skal have læst pensum om konkurrencestrategi og Ansoffs tre vækststrategier og have lavet opgaverne til konkurrencestrategi (i powerpointet). De sidste slide i powerpointet skulle være fjernet - det beklager jeg. I stedet for den opgave der står (
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Forløb#9 Markedsanalyse
Markedsanalysens processer gennemgået.
Arbejdsspørgsmål
Elever laver i grupper designet til egen analyse.
Besøg hos Voxmeter.
Alle kompetencer har været i spil.
Indhold
Kernestof:
Velkommen tilbage på 2.år :-). Jeg starter med at kigge på det år, der venter, og så arbejder I videre med Lakrids by Bülow-casen, som I begyndte på inden sommerferien. Du skal til modulerne have lavet til og med opgave 3 (flere af jer er med stor sa
Du skal til modulet have læst fra starten af kapitel 1 til og med afsnit 1.3. Når du har læst skal du kunne forklare forskellen på primære og sekundære data samt nogle af de underliggende datakilder. Undervejs i dette kapitel, må du meget gerne have
Læs om kvantitativ og kvalitativ metode i kap. 1. Herefter påbegyndes "arbejdspørgsmål til markedsanalyse".
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Strategi: Lakrids by Bülow
18-08-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/3234/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74414329197", "T": "/lectio/3234/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74414329197", "H": "/lectio/3234/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74414329197" }