Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Z - UNORD
|
Fag og niveau
|
Fransk B
|
Lærer(e)
|
Lone Færgemann, Philippe Soupault
|
Hold
|
hj23hh1vf1 Fr (hjhh1vf1 Fr, hjhh2vf1 Fr)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
La France, ses régions et ses habitants
Forløb med introduktion til Frankrig og franskmænd
Bog:
"Début 1" kap. 1+2+5 (2005 udgave, Vibeke Gade, Systime)
Franskportalen.dk kap. "Les voix d'un village"
Film:
"Paris je t'aime" (Ossard et Benbihy, 2006)
Opgaver:
- Opgave hvor elever skal opdatere kapitlet "Civilisation" med aktuelle informationer om Frankrig
- Gruppeopgave om attraktioner i Paris
- Gruppeopgaver om franske landsbyer
- Individuel opgave om franske stereotyper
-Gruppeopgave om filmen "Paris je t'aime" med resumé, billedbeskrivelse, argumentation og præsentation
- Grammatik:
´Min Læring, "Fransk Grammatik"
Fonetik, nasalvokaler og andre sjove lyde på fransk, alfabetet, tal, Artikler, substantiver og adjektiver.
Web:
introduktion til og øvelser med:
- Le Conjugueur.fr
- Forvo.com
- Ordbogen.com
- Duolingo
Website:
LINK
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
La gastronomie francaise
Forløb om fransk madkultur
Tekster:
- Kompendium om fransk gastronomi: LINK
- Tekster fra internettet om berømte franske kokke
- Gastronomie : un patrimoine bien français ! (Un jour une actu')
Film:
- "Comme un Chef" Daniel Cohen 2012 med tilhørende opgaver (i kompendiet)
Produktion:
- resumé og biografi
-Ordforråd
- fremstilling af fransk bagværk
- Film og kommentering af bagværksproduktion
Grammatik:
Min Læring, "Fransk Grammatik"
- Genetiv, regelmæssige verber, Être og Avoir, Pronominer, herunder placering, Præpositioner.
Duolingo
Se også website:
LINK
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Tekstbehandling
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Les Intouchables
Filmforløb med manuskript
Manuskript:
"Les Intouchables" Eric Toledano 2011
Scene 1-26
Film:
"Les Intouchables" Eric Toledano 2011
Opgaver:
Franskportalen.dk scene 1-26
Grammatik:
Franskportalen.dk repetition af Artikler, Verber, Personlige pronominer, Adjektiver, præpositioner, Substantiver
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Asynkront virtuelt modul 18/3
|
18-03-2024
|
Fransk opgave 3
|
08-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
La francophonie
Forløb om Francophonie
Tekster fra Franskportalen:
"Les Francophones" + opgaver
"La francophonie" + opgaver
Film:
"La francophonie dans tous ses états: LINK
Grammatik:
Franskportalen; Præpositioner repetition.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
21,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
SO-forløb Kultur og Kommunikation
Studieområdeforløb med dansk og engelsk
Emne:
Mad og forretningskultur i Frankrig kontra Danmark
Produkt:
Website og årsprøve på fransk
Link til Forløb: LINK
|
Indhold
|
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
SO2-Website
|
29-05-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
17,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Skrive
- Projektarbejde
- Formidling
- Personlige
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
La francophonie
Le film : Qu'est-ce qu'on a fait, au bon Dieu ?
Projet sur le film.
Alors demande : Être jeune à Tunis
Analyse de l'image : Manifestation à Tunis
Le Maghreb p. 122 - Entrées - Mette Bering og Mimi Sørensen
Alors demande : Le français en Tunisie
Eksamensopgave: Paris 2024 recrute (04.06.24).
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
La musique
https://lyricstraining.com/fr/play/stromae/papaoutai/HA9pBOe17A#google_vignette (Stromae - Papaoutai)
https://youtu.be/iPGgnzc34tY (Aya Nakumura - DjaDja)
Donnez une analyse de la chanson.
Faites une présentation de la chanteuse.
Faites une interview entre Aya Nakamura et un journaliste (10 questions et 10 réponses). Vous allez enregistrer le dialogue et vous mettez le lien dans votre pp.
Faites aussi un Kahoot pour la classe. Mettez le lien dans votre pp.
Vous allez présenter votre travail - faites un powerpoint.
https://youtu.be/mBLwdaLPeds (Louane - Je vole)
Donnez une analyse de la chanson.
Faites une présentation de la chanteuse.
Faites une interview entre Louane et un journaliste (10 questions et 10 réponses). Vous allez enregistrer le dialogue et vous mettez le lien dans votre pp.
Faites aussi un Kahoot pour la classe. Mettez le lien dans votre pp.
Vous allez présenter votre travail - faites un powerpoint.
Le film : Let's dance.
https://www.franskportal.dk/lets-dance/
Projet sur la musique - une chanson choisie (présentation et analyse et une interview entre le chanteur/la chanteuse et un(e) journaliste).
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Lupin
https://www.fnac.com/Omar-Sy/ia623485/bio
La série - saison 1 - épisode 1 à 5.
Test til hver episode (FranskPortal).
https://www.franskportal.dk/oevelser
Un portrait d'Assane et de sa situation familiale.
La Clé - Pour parler des films et séries.
Le modèle dramaturgique (La Clé)
Les élèves ont fait leur propre scénario - présentation en classe.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Les réseaux sociaux
https://comarketing-news.fr/les-francais-et-le-digital-tous-les-chiffres-a-connaitre-en-2023/
https://www.kolsquare.com/fr/blog/quest-ce-que-influence-marketing
https://youtu.be/aaFP0o4IfNM
https://www.mediametrie.fr/fr/les-15-24-ans-des-pratiques-medias-intensives-individuelles-et-connectees
Projet : Les élèves ont choisi un influenceur / une influenceuse (une vidéo).
https://www.kolsquare.com/fr/blog/quest-ce-que-influence-marketing#batir-une-strategie-efficace-pour-mener-a-bien-une-campagne-dinfluence
https://www.valueyournetwork.com/linfluence-marketing-sur-instagram-incontournable-pour-les-marques/
https://www.protegez-vous.ca/nouvelles/affaires-et-societe/cinq-questions-sur-le-marketing-d-influence
https://www.lalibre.be/international/europe/2024/06/14/legislatives-linfluenceur-squeezie-sengage-contre-lextreme-droite-UJJ5FYQHKJG5JLLSQ4VU6FCWCA/
https://www.youtube.com/watch?v=Hi7Rx3En7-k&pp=ygUXYmFsYW5jZSB0b24gcXVvaSBhbmdlbGU%3D
Vous allez expliquer le contenu d'une section selon le plan ci-dessous. Vous allez noter 8 points essentiels et présenter en classe.
Qu'est-ce que la stratégie d'influence ? (Adam og Thomas)
L'influence sur Instagram (Oscar og Sara S.)
Faire de l'influence sur Facebook (Ahmed og Emma)
Actionner le levier de l'influence sur TikTok (Asger og Laura)
Comment faire de l'influence sur YouTube et obtenir des résultats ? (William, Sarah og Noah)
Exemple d'une campagne d'influence réussie (Arthur, Theodor og Alberto)
Agence d'influence marketing ou plateforme d'influence : laquelle choisir ? (Alexzander og August)
Quel est l'avantage du marketing d'influence et pourquoi est-il important ? (Yunus og Alvin)
Quelles sont les limites du marketing d'influence ? (Laura og Liv)
Conclusion (Tina og Sohil)
A propos de Kolsquare (Sebastian og Sean)
Projet:
Vous allez donner une définition du marketing d'influence.
Vous allez expliquer la stratégie.
Vous allez expliquer les différents types d'influenceurs.
Vous allez expliquer leur rôle sur Instagram p.ex.
Vous allez expliquer la situation économique (leur salaire).
Vous allez expliquer les limites du marketing d'influence.
Vous allez aussi choisir un influenceur et donner une présentation. Montrez aussi sa chaine Instagram ou Youtube.
Exigences du projet :
Une vidéo sous forme d'une interview.
Votre vidéo dure 3 à 5 minutes au minimum.
Vous allez vous filmer en parlant.
Vous faites un powerpoint (10 diapositives).
Eksamensopgave : C'est quoi, être influenceur ? (20.08.24)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
21,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3234/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74414329307",
"T": "/lectio/3234/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74414329307",
"H": "/lectio/3234/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74414329307"
}