Titel
1
|
Design og arkitektur C 2024-25
Undervisningsbeskrivelse Design og arkitektur C 2024-25
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin 2024/25
Institution Lyngby Handelsgymnasium
Uddannelse HHX
Fag og niveau Design og arkitektur C
Lærer(e) Luise Bentzen
Hold hjhh3vf1 de
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grafisk Grundkursus (kommunikationsdesign)
Titel 2 Plakat (kommunikationsdesign)
Titel 3 Via 57 West analyse (arkitektur)
Titel 4 Skyskraber (arkitektur)
Titel 5 Stilhistorie & Bauhaus (produktdesign)
Titel 6 Polstermøbel (produktdesign)
Titel 7 Biodiverse boligområder (arkitektur)
Titel 8 Eksamensprojekt
Beskrivelse af det enkelte undervisningsforløb
Titel 1
Grafisk Grundkursus (kommunikationsdesign)
Indhold Introduktion til faget og port folie som prøveform.
Et introduktionskursus med fokus på grundelementerne i kommunikationsdesign; kom-munikationssituationen, komposition, typografi og farve. Herudover er der fokus på prak-tiske digitale øvelser indenfor de tre discipliner.
Kernestof:
• Kommunikation og Typografi (s. 10 – 17). I: ’Design og Arkitektur. Grundbog til C- niveau. Jesper Bek`. L&R Design og arkitektur C
• Komposition (s. 23 – 26). I: ’Design og Arkitektur. Grundbog til C- niveau. Je-sper Bek`. L&R Design og arkitektur C
• Farvelære (s. 116-122. I: ’Designbogen’ Slot Kristensen m.fl. PRAXIS – Nyt Tek-nisk Forlag, 2017
• ’Hold afstand’ Corona Plakat 2020 https://www.sst.dk/da/om-os/Kommunikation/Kampagner/COVID-19/De-blaa-coronaraad
Supplerende stof:
- Apotekernes designmanual: https://www.apotekerforeningen.dk/om-os/designmanual
- Artikel om Århus Universitets logo og alfabet. http://jyllands-posten.dk/aarhus/uddannelse/ECE4474710/Hovedrysten-over-et-nyt-logo/
Omfang
6 moduler (60 min)
Arbejds-former Gruppe, par og individuelt
Særlige fokus-punkter Grafisk Grundkursus
- Laswells kommunikationsmodel
- AIDA modellen
- Grafiske virkemidler
- Komposition
- Farvelære
- Typografi
- Grafisk design i Word
- Visuel identitet
- Corporate typeface
Titel 2
Plakat til FN’s verdensmål (kommunikationsdesign)
Indhold Designbrief:
Du skal designe en plakat til et formål/projekt, der sætter fokus på FN’s verdensmål i en dansk kontekst.
Gruppen vælger et verdensmål.
Gruppen vælger et konkret projekt som tager udgangspunkt i verdensmålet eller et over-ordnet fokus på verdensmålets formål.
Gruppen vælger en organisation, en kommune eller en virksomhed som plakatens afsen-der.
Målgruppe skal være unge. Men præcis hvilke unge afgør du.
Kernestof:
• Plakatens historie 1890 - 2010 (dokument/egenproduktion: I: Den globale plakat. Lars Dybdal. 2009
• Laswells kommunikationsmodel. Luise Bentzen 2024.
• Interviewguide kvalitativmetode. Luise Bentzen 2024.
• Vis & forklar. (PowerPoint om præsentation af designprocessen Luise Bentzen 2024)
Supplerende stof:
- FNs verdensmål https://www.verdensmaal.org/
- Mind map https://prx.dk/3en76,
Mundtlig præsentation:
- En fremlæggelse med udgangspunkt i PowerPoint ’Vis og forklar’ om mundtlig præsentation i faget design og arkitektur (Luise Bentzen 2024)
Omfang
10 moduler (60 min)
Arbejds-former Gruppe, par og individuelt
Særlige fokus-punkter - Stilhistorie - plakatens historie
- Fokus på afsender
- Fokus på målgrupper - interview
- Kommunikationsmodellen, mindmap
- Evaluering af egen proces
- Profil af afsender
- Idégenerering
- Prototype
- Præsentation – vis og forklar
Titel 3
Analyse Via 57 West (arkitektur)
Indhold Som en introduktion til skyskraberprojektet bliver du introduceret til ’Analysemetoden – basis og specifik’. Det er en model som kan bruges til analyse i alle tre genstandsfelter.
Kernestof:
• Analysemetoden - basis og specifik for design og arkitektur (Luise Bentzen 2024)
• Eksemplarisk analyse ’Analysemetoden arkitektur - basis og specifik (Luise Bent-zen 2024)
• Big time (film) Instruktør: Kasper Astrup Schröder (2017)
https://www.dr.dk/tv/se/big-conspiracy-bjarke-ingels/-/dokumania-big-time-historien-om-bjarke-ingels
Supplerende stof:
• Bjarke Ingels Group: BIG ABOUT .
• Projekt Via 57 West PROJECT VIA 57 WEST
• Designparametrene. I: ’Design og arkitektur. Grundbog til c- niveau. Jesper Bek`. L&R)
Omfang
3 moduler (60 min.)
Arbejds-form Individuelt, par og grupper
Særlige fokus-punkter Analyse & designparametre
- Bjarke Ingels (professionel designer)
- Analysemetoden basis.
- Hovedgreb
Titel 4
Skyskraber i NYC (arkitektur)
Indhold Designbrief:
I dette arkitekturforløb skal du udvikle en ny skyskrabertype til Manhattan i NYC.
Skyskraberen skal tilpasses til tidens bæredygtige krav så den både faciliterer mental, social og/eller fysisk trivsel og fokuserer på reduktion af CO2.
Det kan medføre en ny form og nye funktioner for skyskraber, der på samme måde som VIA 57 WEST, redefinerer en skyskraber, så det ikke kun går ud på at bygge i højden, men også at tilpasse bygning så den indeholder et eller flere bæredygtige elementer fx:
- grønne facader eller tage
- grøn gård eller grønne omgivelser
- bygges af klimavenlige biogene lokale materialer som fx træ
- energioptimeres ift. lys og vinduer
- optimeres i forhold til udnyttelse af plads fx i form at fælles funktioner
Kernestof:
• Skyskraberens historie (Luise Bentzen 2024)
• Arkitektur Croquis (Luise Bentzen 2024)
• CO2 reducerende tiltag i arkitektur (Luise Bentzen 2024)
• Om skitseteknikker (Luise Bentzen 2024)
• Geometriske former og arkitektur (Luise Bentzen 2024)
• Målestoksforhold https://www.webmatematik.dk/lektioner/eud- matematik
• Facade til din skyskraber: HOW TO Facade og placering skyskraber C-niveau (Luise Bentzen 2024)
Supplerende stof:
CO2 reducerende tiltag:
• Fremtidens byggeri:
- 8 tendenser i fremtidens ejendomsmarked: https://gangsted.dk/da/viden/gangstedrapport-2022-fremtidens-ejendomsmarked-efter-den-groenne-omstilling/
• Genbrug og genanvendelse: Vi bygger det væk: byggeri uden CO2
https://www.dr.dk/drtv/se/vi- bygger-det-vaek_-byggerier-uden-CO2
• Grønne løsninger:
- Lars Gitz Arkitekter: ’Basecamp’ https://www.larsgitz.com/project/basecamp/
- Grønne facader og mikroalger: https://videnskab.dk/teknologi/groenne-facader-kan-holde-paa-varmen-og-mikroalger-spiser-co2-paa-norsk-smeltevaerk/
- DNA Barcelona Architects https://amazingarchitecture.com/skyscrapers/helico-sky-rise-green-luxury-apartments-in-singapore-by-dna-barcelona-architects
• Konstruktioner i træ:
- Schmidt, Hammer og Lassens byggeri Rocket & Tigerli i Schweitz https://www.shl.dk/work/rocket-tigerli
- CF Møllers Fjordporten: https://www.cfmoller.com/p/Fjordporten-Nordic-Light-i3486.html
- Verdens bedste nyheder: https://verdensbedstenyheder.dk/nyheder/hoejhuse-af-trae-spirer-frem-verden-over-det-er-godt-nyt-for-klimaet/#
• Brug af biogene byggematerialer:
- REAL Dania om biogene byggematerialer https://realdania.dk/nyheder/2022/12/biogene-byggematerialer
- Fremtidens Urbane Sundhedskultur: Lighed i sundhed; Livskvalitet; Sociale nabo-lag; grønne områder; aktiv livsstil: https://juulfrost.dk/sites/default/files/node/field_file.pdf)
Mundtlig præsentation:
Det er en mundtlig gruppefremlæggelse med udgangspunkt i et PowerPoint. Husk at bru-ge relevant billedmateriale og husk at bruge så mange fagbegreber som muligt.
Husk din viden fra Power Pointet ’Vis og forklar’ i Plakatforløbet.
Uddybning af kravene til præsentationen.
- Designbrief: Hvad går projektet ud på?
- Hovedpunkterne af analysen af VIA57 WEST og en konklusion på hvad du tog med derfra.
- Research/analyse af bæredygtige tiltag
- Gruppens kravspecifikation med udgangspunkt i bygningens placering og funktion, og valg af bæredygtigt tiltag hhv. CO2 reduktion og trivsel.
- Vis den eller de skitser som er udgangspunktet for skyskraberen.
- Den målfaste tegning i målestoksforholdet 1:1000 mm.
- Præsentationen af jeres skyskraber i New York Citys skyline. Vis den færdige visualisering med en illustration af facaden.
- Den iterative proces. Hvad skete der undervejs, hvilke valg ændrede skyskra-berens udseende, funktion osv. Er du tilfreds med ændringerne?
- Hvad ville du gøre hvis du skulle arbejde videre med projektet?
Omfang
13 moduler (60 min.)
Arbejds-form Individuelt, par og grupper
Særlige fokus-punkter Skyskraber i NYC
- Skyskrabere
- CO2 reducerende tiltag i byggeri
- Skitsering
- Rumlige geometriske figurer
- Bæredygtige parametre i arkitektur
- Skalamodel 3D
- Hovedgrebet
- Målestoksforhold
- Front & plan
- Visualisering i Word
Titel 5
Stilhistorie og Bauhaus (produktdesign)
Indhold Stilhistorien fra 1750 til nutiden er en del af design og arkitektur, og giver et indblik i hvordan samfundets teknologiske, ideologiske, kulturelle o.m.a udvikling påvirker fx kon-struktion, æstetik, form og udtryk på bygninger, genstande og kommunikation.
Kernestof:
PP om Bauhaus (Luise Bentzen 2024)
o Form og funktion
o De tre genstandsfelter
o Geometriske grundformer
o Primærfarver
o Typografi
o Ikoniske Bauhaus designere
o Bauhaus collage
Supplerende stof:
- Bauhaus design is everywhere, but it’s roots are political
https://www.youtube.com/watch?v=X59FCW3vOlE
Kernestof:
Analyse af selvvalgt Finn Juhl møbel
o Finn Juhls Formynderrådssalen https://finnjuhl.dk/inspiration/nyheder-og-stories/fn
o Anne-Louise Sommer om Finn Juhl: https://www.youtube.com/watch?v=u3UtO4d7sEw
o Finn Juhls Hus: https://ordrupgaard.dk/portfolio_page/indretning/
o House of Finn Juhl: https://finnjuhl.dk/om & https://finnjuhl.dk/stories/house-finn-juhl
o Analysemetode basis (form, funktion, afsender, modtager, bæredygtige dimensioner og derefter valg af relevante specifikke designparametre) fra Analysemetoden – ba-sis og specifik (Luise Bentzen 2024)
-
Omfang
5 moduler (60 min)
Arbejdsfor-mer Individuel
Særlige fo-kuspunkter - Hvad er stilhistorie
- Form og funktion
- Geometriske former og primærfarver
- Hvad er produktdesign?
- Moodboard
- Stilhistorie Finn Juhl polstermøbler
- Analysemetoden – basis og specifik
Titel 6
Polstermøbel (produktdesign)
Indhold Designbrief:
Du skal designe et siddemøbel som er polstret dvs. det har en blød og behagelig del. Du vælger selv hvilken type møbel fx sofa, lænestol, spisebordsstol, puf osv.
Dit møbel skal være bæredygtigt ift. verdensmål 8.4. Ansvarligt forbrug og produktion.
Du skal inddrage mindst et gerne flere bæredygtige materialer i dit polstermøbel.
Du skal designe dit møbel til en bestemt person, der udtrykker din målgruppe.
Du skal formulere den æstetik du ønsker at opnår, med udgangspunkt i form, udtryk, og materiale
Kernestof:
• Sofaens historie https://www.bolius.dk/sofaens-historie-fra-samtale-til-flyder-44913
• Møbelpolstring https://www.youtube.com/watch?v=RMY4oFjO8qM
• Kompendium: Materialer og bæredygtighed (Karen Toft og Eva Paarmann. Via University College
• Målgruppe og persona. I: Kap 2.Værktøjskassen: Processen i brug s. 141-143. I: ’Designbogen’ Slot Kristensen m.fl. PRAXIS – Nyt Teknisk Forlag, 2017
• 3D tegneprogrammet TinkerCad https://www.tinkercad.com/
• HOW TO: Visualisering af udtryk I Word) (Luise Bentzen 2024)
Supplerende stof:
• Hvad er æstetik https://kunsten.nu/journal/svar-paa-spoergsmaalet-hvad-er-aestetik/
• Gallup kompas https://kantargallup.dk/gallupkompas
• Minervamodellen. Henrik Dahl
Præsentation:
Lav en flot PowerPoint-præsentation af din designproces og dit polstermøbel.
Vælg selv, hvilke faser du går i dybden med. For eksempel kan du vælge at fokusere på din research om materialer, og hvordan det kan ses i dit møbel. Eller du kan inddrage din viden om Bauhaus eller din analyse af et Finn Juhl-møbel.
Der skal være en rød tråd mellem designbriefet, research og analyse, din viden om materialer, dine to ord og konceptudviklingen, din 3D-skitse af dit polstermøbel og dit moodboard.
Refleksion
• Kan man fx se din form, dit materiale og dit udtryk i din 3D-skitse?
• Hvad har du brugt din viden om materialer til?
• Hvilke elementer fra din analyse af Finn Juhls polstermøbel har du taget med dig i dit eget polstermøbel?
• Er der sammenhæng mellem din persona, moodboard og rummet, som møblet står i?
Tænk over den iterative proces, for eksempel:
• Hvordan har valg og fravalg påvirket din proces?
• Hvornår har du måttet ændre noget, fordi det, du havde tænkt dig, alligevel ikke gav mening?
Husk, at grundighed og fordybelse er vigtigt i en designproces.
Omfang
17 moduler (60 min)
Arbejdsfor-mer Individuel
Særlige fo-kuspunkter - Verdensmål 8.4: Ansvarligt forbrug og produktion
- Finn Juhl – portræt og analyse
- LCA Bæredygtige møbelmaterialer
- Materialevalg,
- Form og udtryk
- Hvad er æstetik?
- Digital 3D tegning
- Persona
- Visualisering af materialer
- Præsentation
Titel 7
Biodiverse boligområder (arkitektur)
Indhold Designbrief:
Du skal designe en ny helhedsplan for et udsat boligområde. Du skal besøge området, så det skal ligge i nærheden af, hvor du selv bor.
Dine løsninger skal skabes i en iterativ proces mellem nedenstående tre områder:
Byplanlægning: Udarbejd en ny byplan, der etablerer integration mellem boligområdet og det omkringliggende byområde og skaber plads til variation i boligformerne, til bio-diversitet og til social trivsel blandt beboerne.
Social trivsel: Skab løsninger og aktiviteter med fokus på trivsel for boligområdets be-boerne.
Biodiversitet: Inddrag have- og landskabsarkitektoniske løsninger, der øger biodiversite-ten i boligområdet.
Dine løsninger skal samles i en rapport, der skal fungere som et oplæg til en ny helheds-plan for det valgte boligområde.
Kernestof:
• DR-TV: Langt fra borgen – er det en god ide at flytte mennesker og rive boliger ned i de hårde ghettoer? https://www.dr.dk/tv/se/langt-fra-borgen/langt-fra-borgen-4/langt-fra-borgen-2019-01-25#!/
• Om Le Corbusiers vision for boligbyggeri (Luise Bentzen 2024)
• Om de almennyttige boligbyggeri i Danmark (Luise Bentzen 2024)
• Case – Gellerup parken https://www.brabrand-boligforening.dk/projekter/helhedsplan-gellerup-toveshoej/tidslinje-over-helhedsplanen
• Jan Gehls ’12 Urban Quality Criteria’ https://static.squarespace.com/static/12 kvalitetskriterierGehArchitects.pdf
• Begreber til byplanlægning. I: Kap 2.Værktøjskassen: Processen i brug s. 179-198. I: ’Designbogen’ Slot Kristensen m.fl. PRAXIS – Nyt Teknisk Forlag, 2017
• Sådan gør du: Analog eller digital byplan (Luise Bentzen 2024)
Supplerende stof:
• Links om byer og biodiversitet
- NATUR OG VAND. MILJØMINISTERIET
- GREEN CITIES EUROPE
- BIODIVERSITET I BYER. NATURSTYRELSEN
- REGNVAND I BYER. MINISTERIET FOR BY BOLIG OG LANDDISTREKTER
- KAN DU UNDVÆRE ET PAR SOMMERFUGLE? SAMVIRKE
• Links med visuelle løsninger
- LANDSKAB OMKRING NEXUS
- KONDITAGET LÜDERS
- REMISEPARKEN
- KAREN BLIXENS PLADS KUA
- MELLEMRUMMET
- SUPERKILEN
- KARENS MINDE AKSEN
Mundtlig præsentation:
Disposition:
Del 1
o Gør rede for arkitekturhistorien bag de almennyttige boligforeninger.
o Forklar nutidens udfordringer i de almennyttige boligforeninger.
o Forklar, hvilke politiske overvejelser der ligger bag jeres nye helhedsplan.
Del 2
o Hvilke arkitektoniske tiltag kan løse udfordringerne i de almennyttige boligom-råder?
o Brug Gellerupparken som case til at vise løsninger. Inddrag fagbegreber.
o Hvilke problemer er der i det specifikke boligområde, I har valgt? Tag udgangs-punkt i jeres registreringstur og Jan Gehls 12 kvalitetskriterier.
Del 3
o Vis jeres brainstorm og rumprogram, og forklar løsningerne.
o Vis skitsen af byplan.
o Hvad er jeres hovedgreb?
Del 4
o Social trivsel: Vis jeres udsnit og den tilhørende signaturforklaring. Forklar tan-kerne bag.
o Vis skitsen til jeres biodiversitetstiltag, og forklar tankerne bag.
Del 5
o Inddrag de centrale pointer fra jeres vurdering i opgave 13 i en forklaring af, hvordan den nye helhedsplan skaber trivsel for området og beboerne.
Omfang
14 moduler (60 min)
Arbejdsform Gruppearbejde
Særlige fokus-punkter - Byplanlægning
- Klima og biodiversitet i byer
- Le Corbusier
- Almennyttigt boligbyggeri
- Linjer og strukturer:
- Flow og bevægelsesmønster:
- Proportioner og voluminer:
- Zoner:
- Landmarks:
- Rum og non-places:
- Genius Loci:
- Registrering af arkitektur
- Jan Gehl
Beskyttelse
Komfort
Herlighedsværdi
- Rumprogram
- Refleksion og vurdering
- Biodiverse løsninger
Titel 8
Eksamenspræsentation
Indhold
Forberedelse til eksamen
Eleverne vælger blandt arkitektur, produkt- og kommunikationsdesign to genstandsfel-ter og et emne som er relevant på tværs af disse to genstandsfelter.
Eleverne formulerer en oneliner der skaber et fokus i deres præsentation, og udfylder herefter en disposition til deres fremlæggelse ved at udvælge teoretiske, metodiske og visuelle elementer fra deres port folie, som belyser emnet.
Forløbet afsluttes med en fernisering på tværs af de tre kunstneriske fag, hvor designele-verne præsenterer udvalgte arbejder fra alle forløb
Omfang
5 moduler (60 min)
Arbejdsform Individuelt
Særlige fokus-punkter
- Emnevalg
- Oneliner
- Produktdesign
- Arkitektur
- Kommunikationsdesign
- Professionelle designere
- Stilhistorie
- Disposition
- Metode
- Teori
- De taksonomiske niveauer
- Visuelt materiale
|