Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - UNORD
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
Asger Friis Nielsen
|
Hold
|
hj24st3vf2 MA (hjst3vf2 MA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Opgradering fra B til A
Alle eleverne på holdet har hævet matematik fra B til A niveau.
Derfor startede vi året med at gennemgå trigonometriske funktioner igen, samt introduktion til normalfordelingen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Integralregning
Klassen har arbejdet med PlusSTXBA og MatSTXA3 bogen hos Systime under forløbet.
MatSTXA3 bogen er blevet brugt som en ekstra kilde hvor eleverne kunne se beviserne i.
De er blevet introduceret til integralregning og hvordan denne regnemetode kan bruges til at finde stamfunktioner til funktioner, og at disse stamfunktioner kan bruges til at bestemme arealer under funktioner.
De er herunder blevet introduceret til integralprøven, som en metode til at undersøge om stamfunktionen de har fundet er korrekt.
Begreber fra undervisningen inkluderer:
- ubestemt integral
- bestemt integral
- integrationskonstant
- integrationsprøven
- areal under grafen
- areal mellem grafer
- volumen af omdrejningslegemer
- kurvelængde
I forbindelse med vores forløb om integralregning har vi bevist en række regneregler for integralregning.
Især har vi arbejdet med at bevise integralregningens hovedsætning del 1.
Derudover har vi også bevist for ubestemte integraler sum- og differensreglen, koefficientreglen, samt reglen for integration ved substitution. Dette er gjort vha. integrationsprøven.
Vi har også set på disse regneregler for bestemte integraler, men ikke dybdegående.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Differentialligninger
Klassen har arbejdet med PlusSTXBA bogen hos Systime under forløbet.
De er blevet introduceret til differentialligninger, samt at disse bruges til at opstille vækstmodeller.
Herunder har vi især arbejdet med differentialligninger af typerne y'=ky og y'=b-ay, og disses løsninger.
Vi har også arbejdet med differentialligninger af typen y'+g(x)y=h(x) og løst disse vha. Panserformlen. Disse tre typer differentialligninger har vi også øvet at bevise i timerne. Her er eleverne blevet instrueret i at bruge produktreglen "baglæns".
Eleverne er også blevet introduceret til logistiske differentialligninger af formen y'=ky(M-y) og y'=y(b-ay) samt disses løsninger. Vi har dog ikke bevist dem.
Vi har især snakket om formen på disses løsningskurver, samt hvornår de vokser hurtigst.
Eleverne er også blevet introduceret til separable differentialligninger og hvordan disse kan løses.
Begreber fra undervisningen inkluderer:
- linjeelementer
- hældningsfelter (retningsfelter)
- tangentligninger
- fuldstændig og partikulær løsning
- væksthastighed
- lineær differentialligning
- logistisk differentialligning
- separabel differentialligning
Vi har især arbejdet med at bevise løsningerne til y'=ky, y'=b-ay og y'+g(x)y=h(x).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Vektorfunktioner og banekurver
Klassen har arbejdet med PlusSTXBA bogen hos Systime under forløbet.
De er blevet introduceret til vektorfunktioner og banekurver, herunder hvordan man kan tegne banekurver ved at bestemme en række hjælpepunkter ud fra en vektorfunktion.
I timerne er de også blevet introduceret til hvorfor vektorfunktioner kan være smarte. Dette er gjort med et udgangspunkt i fysikken, hvor eksemplet på et skråt kast er blevet brugt.
I timerne har vi også snakket om hvordan man kan finde skæringspunkter og dobbeltpunkter for vektorfunktioner. Nogle af øvelserne har vi løst i hånden, men en del af dem har vi også løst vha. GeoGebra.
I timerne er også blevet gennemgået hvordan vi kan differentiere vektorfunktioner for at gå fra "stedvektorer" til "hastighedsvektorer" til "accelerationsvektorer". I forbindelse med arbejdet med disse har eleverne også lært at bestemme tangenter til vektorfunktioner, herunder bestemme hvor banekurven har vandrette og lodrette tangenter.
Beviset for differentiation af vektorfunktioner er først gennemgået senere.
Begreber fra undervisningen inkluderer:
- koordinatfunktioner
- banekurve
- støttepunkter
- skæringspunkter
- dobbeltpunkter
- stedvektor
- hastighedsvektor
- accelerationsvektor
- tangenter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Funktioner af to variable
Klassen har arbejdet med PlusSTXBA bogen hos Systime under forløbet.
De er blevet introduceret til funktioner af to variable, hvordan man opstiller disse, regner med disse, og tegner disse. Herunder er de blevet introduceret til tredimensionelle koordinatsystemer og hvordan man opfatter punkter i tre dimensioner.
I forbindelse med dette har vi introduceret niveaukurver og snitkurver til at hjælpe med at forstå udviklingen af tredimensionelle kurver. Om snitkurver er f.eks. brugt sammenligninger som "topografiske kort" til at hjælpe med at forstå "højde".
Eleverne er også blevet introduceret til hvordan man kan undersøge disse funktioners udvikling ved at se på partielle afledede funktioner.
Her er notationen f'_x(x,y) og f'_y(x,y) blevet brugt, frem for notationen med blødt d.
Tangentplaner er blevet introduceret og brugt en smule i undervisningen, men fokus har især været på bestemmelse af stationære punkter, i forbindelse med optimeringsopgaver.
Begreber fra undervisningen inkluderer:
- funktioner af to variable
- niveaukurver og snitkurver
- partielle afledede til funktionen
- tangentplan
- stationært punkt
- maksimumssted, minimumssted, saddelpunkt
I forbindelse med dette forløb har vi også genbesøgt hvordan man løser to ligninger med to variable. Her er især substitution blevet brugt.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3234/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74414331151",
"T": "/lectio/3234/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74414331151",
"H": "/lectio/3234/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74414331151"
}