Titel
3
|
Romeo & Juliet in Love? (EXAM)
Under vores læsning af William Shakespeares tragedie "Romeo & Juliet" (1597) stiller vi os selv spørgsmålet: Var der tale om kærlighed mellem Romeo og Julie? Og hvordan kan vi i så fald bedst beskrive den kærlighed, der var mellem dem?
Til at besvare disse spørgsmål bruger vi relevante 'love theories'.
Vi taler derudover om, hvilke sproglige kendetegn, der er vigtige for forståelsen af Shakespeares dramaer.
Eleverne har i grupper lavet fremlæggelser om Shakespeares egen person,
Important themes: (Forbidden) love, passion, family, death, suicide, religion, intertextuality, rhyme sceme, heroic couplet, epiphany, sonnet, and dramatic irony.
Kernetekster:
- Læste scener fra "Romeo & Juliet":
Act 1, scene I
Act 1, scene V
Act 2, scene II
Act 2, scene VI
Act 3, scene I
Act 3, scene IV
Act 4, scene I
Act 4, scene III
Act 5, scene I
Act 5, scene II
Act 5, scene III
Alle scener er læst på myShakespeare.
Link: https://myshakespeare.com/romeo-and-juliet/act-1-prologue
- Luhrman, Baz. "Romeo + Juliet". Spillefilm. 1996. Lejet på Youtube.
Sekundære tekster:
- Krznaric, Roman. "The Ancient Greeks’ 6 Words for Love (And Why Knowing Them Can Change Your Life)". Artikel fra Yesmagazine.org. 28/12 2013. Sidst besøgt maj, 2025.
Link: https://www.yesmagazine.org/health-happiness/2013/12/28/the-ancient-greeks-6-words-for-love-and-why-knowing-them-can-change-your-life
- Royal Shakespeare Academy. "Summaries".
Link: https://www.rsc.org.uk/shakespeare-learning-zone/romeo-and-juliet/story/scene-by-scene
- "Useful glossary when talking about Shakespeare’s language". Undervisningsmateriale. Ørestad Gymnasium.
Faglige mål (fra læreplanen):
Sprogfærdighed
- udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
- læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
- skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed
Sprog, tekst og kultur
- analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
- orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
- uddrag af værker af Shakespeare
- væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
- ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
|