Holdet hj24st3vf1 EN - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - UNORD
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Christian Hindsholm
Hold hj24st3vf1 EN (hjst3vf1 EN)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Postcolonial Thoughts and Voices (EXAM)
Titel 2 If Beale Street Could Talk (EXAM)
Titel 3 Romeo & Juliet in Love? (EXAM)
Titel 4 Literary History Through the Eyes of Women (EXAM)
Titel 5 Fake News, Real Consequences
Titel 6 Good Girls' Guide to Murder (EXAM)
Titel 7 Tilladte hjælpemidler

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Postcolonial Thoughts and Voices (EXAM)

I vores første forløb på løfteholdet i 3.g taler vi om den postkoloniale læsemetode og undersøger postkoloniale tekster og film. Vi vender British Empire "på vrangen" og under søger de stemmer, der i lang tid ikke er blevet hørt. Gennem forløbet læser, ser og diskuterer vi postkoloniale tekster og film for at blive klogere på, hvordan det britiske imperium stadig påvirker grupper og individer i dag.

Important themes: Postcolonialism, the notion of 'home', identity (crisis), refugee stories, cultural clash, integration, trauma, and dreams vs. reality.

Kernetekster:

- Achebe, Chinua. "Chike's School Days". Novelle. 1973. (NS: 3,4)
- Agard, John. "Listen Mr Oxford don". Digt. 1985.
Link: https://worldsofenglish.systime.dk/?id=107

- Kipling, Rudyard. "The White Man's Burden". Digt. 1899. Den anvendte udgave er fra "Wider Contexts".  (NS: 1,8)
Link: https://widercontexts.systime.dk/?id=239#c404

- Orwell, George. "Shooting an Elephant". Novelle fra 1936. (NS: 7,2)

- Sharrock, Ben. "Limbo". Film. 2020. Youtube. (NS: 36).

- Weekes, Remi. "His House". Film. 2020. Netflix. (NS: 31)

Sekundære tekster:
- Adichie, Chimamanda Ngozi. "Olikoye". Novelle. 2015.

Faglige mål (fra læreplanen):

Sprogfærdighed
- forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
- udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
- læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
- skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed

Sprog, tekst og kultur
- analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
- orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof
- principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
- standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
- det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
- væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 If Beale Street Could Talk (EXAM)

Det mest centrale i dette forløb er værkslæsningen af James Baldwins "If Beale Street Could Talk" fra 1974. Gennem vores læsning af romanen taler vi om centrale temaer, og hvad James Baldwin selv gerne vil sige med det portræt af USA, han tegner i romanen.
Vi ser i forbindelse med læsningen af romanen dokumentarfilmen "I am Not Your Negro" og senere spillefilmen baseret på bogen.

Important themes: Racism, racial struggles, gender, gender roles, social commentary, intertextuality, love, justice, sexual crime, and family.

Kernetekster:

- Baldwin, James. "If Beale Street Could Talk". Roman. 1974. Genudgivet 2002. Trykt bog. (NS: 197)

- Jenkins, Barry. "If Beale Street Could Talk". Spillefilm. 2018. (NS: 39,6)

- Peck, Raoul. "I am Not Your Negro". Dokumentarfilm. 2017. (NS: 31,6).

Faglige mål (fra læreplanen):

Sprogfærdighed
- forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
- udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
- læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
- skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed

Sprog, tekst og kultur
- analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
- orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof
- principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
- standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
- det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
- væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.
- et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 33,00 moduler
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Romeo & Juliet in Love? (EXAM)

Under vores læsning af William Shakespeares tragedie "Romeo & Juliet" (1597) stiller vi os selv spørgsmålet: Var der tale om kærlighed mellem Romeo og Julie? Og hvordan kan vi i så fald bedst beskrive den kærlighed, der var mellem dem?
Til at besvare disse spørgsmål bruger vi relevante 'love theories'.
Vi taler derudover om, hvilke sproglige kendetegn, der er vigtige for forståelsen af Shakespeares dramaer.
Eleverne har i grupper lavet fremlæggelser om Shakespeares egen person,

Important themes: (Forbidden) love, passion, family, death, suicide, religion, intertextuality, rhyme sceme, heroic couplet, epiphany, sonnet,  and dramatic irony.

Kernetekster:

- Læste scener fra "Romeo & Juliet":
​​​​Act 1, scene I
Act 1, scene V
Act 2, scene II
Act 2, scene VI
Act 3, scene I
Act 3, scene IV
Act 4, scene I
Act 4, scene III
Act 5, scene I
Act 5, scene II
Act 5, scene III

Alle scener er læst på myShakespeare.
Link: https://myshakespeare.com/romeo-and-juliet/act-1-prologue

- Luhrman, Baz. "Romeo + Juliet". Spillefilm. 1996. Lejet på Youtube.

Sekundære tekster:
- Krznaric, Roman. "The Ancient Greeks’ 6 Words for Love (And Why Knowing Them Can Change Your Life)". Artikel fra Yesmagazine.org. 28/12 2013. Sidst besøgt maj, 2025.
Link: https://www.yesmagazine.org/health-happiness/2013/12/28/the-ancient-greeks-6-words-for-love-and-why-knowing-them-can-change-your-life

- Royal Shakespeare Academy. "Summaries".
Link: https://www.rsc.org.uk/shakespeare-learning-zone/romeo-and-juliet/story/scene-by-scene

- "Useful glossary when talking about Shakespeare’s language". Undervisningsmateriale. Ørestad Gymnasium.

Faglige mål (fra læreplanen):

Sprogfærdighed
- udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
- læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
- skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed

Sprog, tekst og kultur
- analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
- orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
- uddrag af værker af Shakespeare
- væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
- ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Literary History Through the Eyes of Women (EXAM)

Dette forløb fungerer som en form for 'crash course' i britisk litteraturhistorie med et amerikansk twist i form af Margaret Atwood til sidst. Det er nemlig ikke bare et crash course, men et forløb der fokuserer på at fremhæve de vigtige kvindelige forfattere, der har bidraget til litteraturhistorien og til verdenslitteraturen.

Forløbet afrundes med elevernes egne analytiske podcasts, der også fungerer som træning til mundtlig eksamen.

Important themes: gender, gender roles, marriage, identity (crisis), family, social hierarchy, free will, religion, and breaking traditions.

Kernetekster:

- Atwood, Margaret. "The Handmaid's Tale". Uddrag af kapitel 23. 1985. Scan af trykt bog. (NS: 3,9)

- Brontë, Charlotte. "Jane Eyre". Uddrag af kapitel 27. 1847. Scan fra trykt bog. (NS: 5,6)

- Plath, Sylvia. "The Bell Jar". Uddrag af kapitel 7. 1963. Scan fra trykt bog. (NS: 3)

- Shelley, Mary. "Frankenstein". Uddrag af slutningen af kapitel 4/start kapitel 5. 1818. Scan fra trykt bog. (NS: 4,6)

- Woolf, Virginia. "Mrs. Dalloway". Uddrag af kapitel 1. 1925. Scan fra trykt bog. (NS: 3,2)

Supplerende litteratur:

Fagtekster fra 'English Handbook' om:
- Romantic Period/Gothic
- Victorian Age
- Modernism
- Postmodernism

Faglige mål (fra læreplanen):

Sprogfærdighed
- forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
- udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
- læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
- skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed

Sprog, tekst og kultur
- analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
- orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof:
- ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
- sproglærings- og kommunikationsstrategier
- principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- væsentlige strømninger i britisk og amerikansk litteraturhistorie
- væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 19,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Fake News, Real Consequences

I dette mini-forløb undersøger vi, hvad 'fake news' dækker over. Vi kigger efter også på, hvem der har interesse i at skabe og sprede fake news. Hvilke forskelle gør det, når det er individer, grupper eller endda magthavere?

Som del af forløbet vil eleverne prøve at skrive deres egne fake news-historier, så de selv afprøver at finde balancen i at lave 'fake news' der er tilpas troværdige uden at blive for meget 'out there'.

Kernetekster:

- BBC Learning English. "Fake News: Fact & Fiction - Episode 5: Why do people share fake news?". Video på Youtube. Uploadet 10/10, 2023. Sidst besøgt maj, 2025.
Link: https://www.youtube.com/watch?v=KWorjSQH3-c&ab_channel=BBCLearningEnglish

- WatchMojo. "Top 10 Biggest Fake News Stories". Video på Youtube. Uploadet 31/1, 2018. Sidst besøgt maj, 2025.
Link: https://www.youtube.com/watch?v=TmlI4581g-o&ab_channel=WatchMojo.com

Supplerende tekster:

- Kozak, Magdalena. "Fake News and Critical Thinking: Descartes as Our Guide Through Informational Chaos". Artikel på Holistic News. 11/8, 2023. Sidst besøgt maj, 2025.
Link: https://holistic.news/en/fake-news-and-critical-thinking-descartes-as-our-guide-through-informational-chaos/

- "https://www.youtube.com/watch?v=y7eCB2F89K8&ab_channel=Quartz". Video på Youtube. Uploadet af Quartz, 15/1, 2018. Sidst besøgt maj, 2025.
Link: https://www.youtube.com/watch?v=y7eCB2F89K8&ab_channel=Quartz

Faglige mål (fra læreplanen):

Sprogfærdighed
- forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
- udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
- læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
- skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed

Sprog, tekst og kultur
- analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
- orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof
- det engelske sprogs grammatik, udtale, ortografi og tegnsætning
- ordforråd, herunder orddannelse og idiomer
- sproglærings- og kommunikationsstrategier
- tekstanalytiske begreber og metoder til analyse af fiktive og ikke-fiktive tekster
- principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
- standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
- det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
- væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Good Girls' Guide to Murder (EXAM)

Vi afslutter året med et forløb lidt i 'bogklub'-format. Efter en afstemning med eleverne er valget faldet på Holly Jacksons "A Good Girl's Guide to Murder" (2019). Romanen lægger dog i sig selv op til at diskutere en rækkke interessant litterære begreber og temaer.

En vigtig del af forløbet har været at få eleverne til selv at forberede og undervise i nogle af forløbets senere moduler for at skabe øget medbestemmelse og autonomi over for teksten og indholdet af undervisningen.

Themes and important terms:
Young adult fiction, detective fiction, building of suspense, narrative techniques, and textual structure.

Kernetekster:

- Jackson, Holly. "A Good Girl's Guide to Murder". Roman. Trykt bog. 2019. (NS: 433)

Sekundære tekster:

- Om analyse af roman/novelle i 'English Handbook'.

Faglige mål (fra læreplanen):

Sprogfærdighed
- forstå forholdsvis komplekse mundtlige engelske tekster og samtaler af en vis længde om almene og faglige emner fra forskellige regioner og i forskellige stillejer
- udtrykke sig flydende og spontant med formidlingsbevidsthed i præsentation, samtale og diskussion på nuanceret og velstruktureret mundtligt engelsk om en bred vifte af almene og faglige emner med høj grad af grammatisk korrekthed og med evne til selvkorrektion
- læse og forstå lange og komplekse tekster på engelsk i forskellige genrer og stillejer fra forskellige historiske perioder og engelsksprogede regioner, samt tekster fra andre fag end engelsk
- skrive længere, nuancerede og velstrukturerede tekster på engelsk om komplekse emner med høj grad af grammatisk korrekthed, beherskelse af skriftsproglige normer samt formidlingsbevidsthed

Sprog, tekst og kultur
- analysere og beskrive engelsk sprog grammatisk og stilistisk med anvendelse af relevant faglig terminologi
- gøre rede for indhold, synspunkter og sproglige særtræk i engelsksprogede tekster
- analysere og fortolke forskellige nyere og ældre tekster med anvendelse af relevant faglig terminologi og metode
- perspektivere tekster litteraturhistorisk, kulturelt, samfundsmæssigt og historisk
- analysere og perspektivere aktuelle forhold i engelsksprogede regioner på baggrund af engelskfaglig viden om historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA
- orientere sig i et større engelsksproget stof, herunder udøve kildekritik og dokumentere brugen af forskellige informationskilder
- anvende faglige opslagsværker og øvrige hjælpemidler
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Kernestof
- principper for tekstopbygning og tekstsammenhæng
- standardsprog og variation, herunder elementer af det engelske sprogs udvikling
- det engelske sprog anvendt som globalt lingua franca
- væsentlige sproglige, historiske, kulturelle og samfundsmæssige forhold i Storbritannien og USA samt andre engelsksprogede regioner.
- et genremæssigt bredt udvalg af fiktive og ikke-fiktive tekster fra forskellige perioder, herunder skrevne værker
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Tilladte hjælpemidler

Tilladte hjælpemidler ved SKRIFTLIG eksamen:
Internet er ikke tilladt.   
Facebook og fora, hvor man kan dele dokumenter, samt kommunikation med omverdenen er IKKE tilladt.
\\unord-print.efif.dk
www.netprøver.dk
https://www.ordbogen.com/da/
https://systime.dk/
https://www.minlaering.dk/
https://www.ldoceonline.com/
https://www.thesaurus.com/
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/


Tilladte hjælpemidler ved MUNDTLIG eksamen:
Adgang til internettet under prøven er IKKE tilladt. Undtaget er adgang til I-bøger fra Systime.
Facebook og andre fora, hvor man kan dele dokumenter samt kommunikation med omverdenen er ikke tilladt.
www.systime.dk
https://www.minlaering.dk/
https://www.ldoceonline.com
https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/
https://www.thesaurus.com/
https://www.ordbogen.com/da/
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer