Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
Institution
|
Z - UNORD
|
Fag og niveau
|
International økonomi A
|
Lærer(e)
|
Bo Beier Thorup
|
Hold
|
hj24hh3c IØ (hjhh3c IØ)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Gennemgået stof 2.g 2023/24 med Max L og BBT
Da, der er problemer med opsætningen på Lectio til at vise undervisningsbeskrivelse og forløb for 2.g, hvor I havde Max Lauridsen og derefter Bo Beier Thorup (undertegnede) har jeg - BBT - indkopieret uv.beskrivelsen for 2. år for hj23hh2c Iø (hjhh2c Iø). Det ser lidt rodet ud, men jeg håber, at det går:
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24
Institution UNORD
Fag og niveau International økonomi B
Lærer(e) Bo Beier Thorup, Max Lauridsen
Hold hj23hh2c Iø (hjhh2c Iø)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Værktøjskassen (begreber i IØ)
Titel 2 Arbejdsmarked, arbejdsm.politik, strukturpolitik
Titel 3 Inflation
Titel 4 Betalingsbalancen
Titel 5 Offentlig sektor + finanspolitik
Titel 6 Valuta, Finansiel sektor og Pengepolitik
Titel 7 International handel og konkurrenceevne
Titel 8 Frihandel, Int. organisationer
Titel 9 Udviklimgsøkonomisk landeanalyse
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Værktøjskassen (begreber i IØ)
Dette blev gennemgået med jeres tidligere lærer Max Lauridsen
Til dette emne er gennemgået
Kureer: International Økonomi B Kapitel 1 –5
Diverse artikler og øvelsesopgaver bl.a. fra Kureers bog samt
Ti-årsoversigt
Danmarks Statistik (www.dst.dk)
Herunder enkelte artikler fra dagspressen
Informationssøgning og – vurdering og brug af
Danmarks Statistik, Det Økonomiske Råd
Fokuspunkter
- Vurdering af statistiske problemstillinger
- De samfundsøkonomiske mål
- Højkonjunktur og lavkonjunktur
- Prisdannelse med henblik på udbuds/efterspørgselsmodeller
Arbejdsmetoder
Klasseundervisning
Gruppearbejde / gruppeøvelser bl.a. indeksberegning
Parvis samarbejde
Fremlæggelser
Kernestof:
Du bedes læse kapitel 1
BNP USA contra UK.docx
Du bedes læse kapitel 2
Vær venlig at læse kapitel 3, afsnit 3.1 - 3.3
Vær venlig at læse afsnit 3.4
Vær venlig at læse afsnit 3.5 og appendiks 3.1
Multiplikatorvirkningen.doc
Vær venlig at læse afsnit 4.1 & 4.2
Efterspørgselskurver.docx
Vær venlig at læse afsnit 4.3 - 4.5
Udbudskurver.docx
Vær venlig at læse appendiks 4.1
Afgifter mm.docx
Vær venlig at læse afsnit 5.1 & 5.2
Indkomster.doc
Læs venligst afsnit 5.3
Indkomster (1).doc
Forbruger- og nettoprisindeks august 2023.pdf
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Arbejdsmarked, arbejdsm.politik, strukturpolitik
Fremfor alt kap 06, kap 14 i Kureer niv B
- Arbejdsmarkedet
- Løndannelse på arbejdsmarkedet
- Arbejdsmarkedsforhold
- Arbejdsmarkedspolitikker
• mobilitetsfremmede politikker på arbejdsmarkedet.
• Instrumenter der påvirker efterspørgslen efter arbejdskraft.
• Instrumenter der påvirker udbuddet af arbejdskraft.
• såkaldte institutionelle faktorer
Erhvervspolitik
Kernestof:
Vær venlig at læse afsnit 6.1 - 6.3
Arbejdsløshed.doc
Arbejdsløsheden (md.) juli 2023.pdf
Lille stigning i ledigheden i juli
Afsnit
Løndannelsen i Danmark og Naturlig arbejdsløshed.docx
Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Opgave 3.12 24-09-2023
Løndannelse mm 27-09-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Inflation
Henrik Kureer: kap 16 Inflation
Gennemgået med Max Lauridsen
Kernestof:
Vær venlig at læse afsnit 16.1 - 16.2
Til brug for SO opgaven vedr.docx
Inflation.doc
EU-harmoniseret forbrugerprisindeks august 2023.pdf
Vær venlig at læse afsnit 16.3 - 16.4
Dok1.docx
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Betalingsbalancen
Henrik Kureer: International Økonomi niveau B: kapitel 9 Betalingsbalancen
gennemgået med Max Lauridsen
Indhold editRedigerKernestof:
Læs venligst kapitel 9
BETALINGSBALANCE OG KAPITALBALANCE.doc
Betalingsbalance og udenrigshandel juli 2023.pdf
Betalingsbalance og udenrigshandel august 2023.pdf
SO3
Med hensyn til det "økonomiske klima" i jeres forretningsplan- så tjek de tal I har fundet op i mod dette skema i IØ-bogen 17.1 Makroøkonomiske nøgletal
Læs kapitel 9 om Betalingsbalancen
BBT IØ A kap 10 og IØ B Kap 09 Betalingsbalance.pptx
Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Økonomiske mål 15-10-2023
Forretningsplan SO3 14-11-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Offentlig sektor + finanspolitik
Gennemgang af Offentlige sektor og finanspolitik
Fokus på offentlige udgifter og indtægter
Styring af offentlige udgifter
Velfærd
Stram og lempelig finanspolitik
Multiplikatorer
kap 7 Offentlige sektor
kap 8 finanspolitik
Indhold editRedigerKernestof:
Vær venlig at læse afsnit 7.1 - 7.3
Den offentlige sektor.doc
Vær venlig at læse 7.5 - 7.6
Vær venlig at læse afsnit 7.5 - 7.6
Vær venlig at læse afsnit 7.5 - 7.6 (gammel lektie fra MAx) samt
8.2 Finanspolitiske instrumenter og multiplikatorer p1574
SO3
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Valuta, Finansiel sektor og Pengepolitik
Gennemgang af valuta, valutamarked, internationale valutasystemer samt Danmark og Euroen
Gennemgang af finansielle sektor, Banksystemet og Nationalbankens rolle
Gennemgang af pengepolitik, herunder pengepolitiske instrumenter, stram og lempelig pengepolitik, pengepolitik og EU
Kap 10 Valuta
kap 11 Den finansielle sektor
kap 12 Pengepolitik
kap 13 Konkurrenceevneforbedrende politik
Læs kapitel 10 Valuta p1526
10.4 Valutasamarbejdet i EU p1536
læs 11 Den finansielle sektor
Læs 12 Pengepolitik
Vi starter med opgave Testopgave 12.1 Stram/lempelig fra sidste gang Opgaver til 12 Pengepolitik
Politiken 2023-11-29 Nationalbanken kommer stærkt kritiserede banker til undsætning.pdf
13 Konkurrenceevneforbedrende politik
BBT IØ A kap 13 og IØ B kap 12 Pengepolitik.pptx
Test i international økonomi.
14 Strukturpolitik Læs om arbejdsmarkedspolitik (gammel lektie fra 7.dec.)
Hvad omfatter strukturpolitik?
Hvad er mobilitetsfremmende foranstaltninger?
Hvorledes kan efterspørgslen på arbejdskraft påvirkes?
Hvorledes kan udbuddet af arbejdskraft påvirkes?
Hvad menes med institutionelle faktorer inden for arbejdsmarkedspolitikken?
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 International handel og konkurrenceevne
Konkurrenceevne:
- Priskonkurrenceevne
- Strukturel konkurrenceevne
- Porters diamant
International handel
- Danmarks handel
- Handelsteori
- Absolutte og komparative fordele
- Globalisering af verdensøkonomien i form af arbejddeling og globaliseringsbølger
- Konsekvenser af globaliseringen
- Frihandel og protektionisme
PBL
Vi kigger på 14.2 Erhvervspolitik
19 Konkurrenceevne
20 Verdenshandelens udvikling og fordeling p1351
20.2 Verdenshandelen fordelt på regioner og lande p1364
Hvad forstår man ved trekantshandel?
Hvad karakteriserede den internationale arbejdsdeling i begyndelsen af 1900-tallet?
Hvad forstår man ved globaliseringsafmatning?
Hvad kendetegner de såkaldte NIC-lande og NV-lande?
Hvad er forskellen på intraregional
21 Globaliseringen af verdensøkonomien
Hvad forstår man ved økonomisk globalisering?Hvordan har globaliseringen påvirket den globale varehandel?Hvad forstår man ved en global forsyningskæde?Hvad viser eksemplet med produktionen af en iPhone i Kina?Hvad er årsagen til den øgede handel med
Øvelsesopgave 21.5 Globaliseringsafmatning, corona og Ukraine
22 Teorier om handel
Hvad forstår man ved specialisering?
Hvad vil det sige, at et land har absolutte fordele i produktionen?
Hvorfor er det en god idé for to lande at handle med hinanden, ifølge Adam Smiths handelsteori?
Hvad forstår man ved komparative fordele?
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Frihandel, Int. organisationer
Men i morgen kigger vi lidt på kapitel 23:
Forklar kort fordelene ved frihandel.
Hvad er forskellen på et frihandelsområde og en toldunion?
Hvad er et fællesmarked?
Hvad forstår man ved en økonomisk union?
Hvad er en monetær union?
Gør kort rede for de forskellige typer af told.
24 Internationale organisationer
17 Makroøkonomisk landeanalyse
26 Udviklingsøkonomisk landeanalyse
er
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Udviklimgsøkonomisk landeanalyse
24 Internationale organisationer
17 Makroøkonomisk landeanalyse
26 Udviklingsøkonomisk landeanalyse
Titel 10 PBL- Økonomisk Vækst
Projekt IØ
Dækker over: 30 moduler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Økonomiske skoler + Økonomiske modeller
Forløb med gennemgang af de væsentligste økonomiske teorier fra merkantilisme, liberalisme (Adam Smith/Ricardo) til Kenynesianisme og Monetarisme/Neoliberale. Kommunistisk økonomisk teori har også været inddraget.
Ved siden af har vi behandlet vigtigste økonomiske modeller fra ADAM til SMEC og i den forbindelse har vi undersøgt forskellige intereresseorganisationer/ lobbyister i form af CEPOS og Arbejderbevægelsens Erhvervsråd hvordan de har anvendt disse modeller til at påvirke beslutningstagerne.
Kapitel 19 Økonomiske skoler og Kapitel 20 Økonomiske modeller
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opg 1 - Danmarks udfordringer
|
12-09-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
PBL - Konkurrenceevne
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
S06-PBL-forløb
Amk økonomisk politik i forbindelse med præsidentvalget i USA
SO6-forløb i samspil med Engelsk-faget (niveau A)
IØ-lærebogen niveau A:
Vi læser underkapitlet i kap 16 om Strategisk erhvervspolitik
kap 16 i lærebogen underkapitlet Strategisk erhvervspolitik
Kap 25 i lærebogen (hele kapitlet) Globaliseringen af verdensøkonomien
Kap 26 i lærebogen (hele kapitlet) Teorier om handel
Kap 27 i lærebogen (hele kapitlet) Frihandel kontra protektionisme
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
PBL om Ulighed
Opgavetype Eksamenslignende projekt. Fire sider (max) pr. deltager i gruppe
Formål med opgaven Eksamenslignende projekt eller prøveeksamen.
Stofområder og centrale begreber Ulighed, indkomstfordeling, fattigdom, velfærd, skatter, skattely, handelsaftaler, WTO, NAFTA eller lignende.
Hvilke kapitler i bogen dækker emnet IØA:
Kapitel 5.4 Indkomstfordelingen
Kapitel 6 Arbejdsmarked
Kapitel 7.3 Den offentlige sektors indtægter
Kapitel 8.2 Fattigdom
Kapitel 8.3 Ulighed
Kapitel 24 Verdenshandel
Kapitel 25.7 Globaliseringens bagside
Kapitel 28 Internationale organisationer
Kapitel 32 Udviklingsøkonomisk landeanalyse
Evt. bilagsmateriale The Rules Org, Global Wealth Inequality 3:50 min.
Politizane, Wealth Inequality in America 6:23 min.
Cevea, Ulighed i Danmark 2:57 min.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
PBL om tysk økonomi
Aktuelle udfordringer i den tyske økonomi.
Dette er en problembaseret opgave (PBL), der kan betragtes som en micro-udgave af det endelige eksamensprojekt, der danner grundlag for den mundtlige eksamen.
Opgaven er en gruppeopgave (ca. 3 i hver gruppe)
Opgaven:
1. Redegør kort for det indre marked og EU's rolle i international handel med henblik på Tyskland. Inddrag bogens kapitler om EU.
2. Identificer nogle af de største udfordringer der aktuelt findes i tysk økonomi. Der skal naturligvis tages udgangspunkt i artiklerne, samt andre artikler og statistik
3. I skal finde mindst en artikel på Infomedia udover dem, som I benytter ved gennemgangen
4. Vælg én af jeres udfordringer, som I går i dybden med. Her SKAL der inddrages både aktuelle artikler OG tal. Det er desuden et krav, at der laves en beregning (efter eget valg) på nogle af jeres tal.
5. Find en faglig løsning på udfordringen.
6. Der foreligger en litteraturliste og en beregning til sidst i PBL
Præsenter i en PPT min. tre slides pr deltager i gruppen. Vi arbejder med opgaven i ca. 4 moduler.
Grundbogsmateriale:
Der er mulighed for at overveje udfordringer indenfor disse emner fra lærebogen som
kap A 23 Konkurrenceevne
Kap A 24 Verdenshandelens udvikling og fordeling
kap A 25 Globaliseringen af verdensøkonomien
kap A 26 Teorier om handel
kap A 27 Frihandel kontra protektionisme
kap A 29.3 Det Indre marked
• Fri bevægelighed af varer og tjenesteydelser
• Fri bevægelighed for arbejdskraft og kapital
• De økonomiske fordele af Det Indre Marked
• Status for Det Indre Marked
Diverse artikler
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Eksamensprojekt - Økonomisk Vækst
Rammerne for eksamensprojektet kan tilgås her
Min. 20 moduler til at udarbejde projekt i form af
fastlæggelse af grupper
udarbejdelse af problemformulering, der godkendes af vejleder
udarbejdelse af projekt ca. 4 sider pr gruppedeltager
Aflevering af projekt til lærer/vejleder 5.maj 2025
Herefter udarbejdelse af individuel synopsis på baggrund af eksamensprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
24 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3234/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74414331167",
"T": "/lectio/3234/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74414331167",
"H": "/lectio/3234/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74414331167"
}