Holdet hj24sfeux33AfsætningB - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - UNORD
Fag og niveau Afsætning B
Lærer(e)
Hold hj24sfeux33AfsætningB (hj2433XAfsB)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Afsætning B

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Afsætning B

1.1. Identitet
Afsætning er et samfundsvidenskabeligt fag, der omfatter viden, kundskaber og kompetencer inden for økonomi, sociologi og psykologi. Faget beskæftiger sig med virksomhedens forhold til den nationale og globale omverden samt giver viden, kundskaber og færdigheder om virksomheders analyser af markedsmuligheder samt national og global markedsføring. I arbejdet med faget udvikles almendannelsen og studiekompetencen.

1.2. Formål
Formålet med undervisningen er at udvikle elevernes evne til at arbejde selvstændigt, innovativt og i faglige samspil med problemstillinger vedrørende afsætning. Almendannelsen fremmes ved at styrke elevernes nysgerrighed og engagement i fagets discipliner samt de videre uddannelses - og karrieremuligheder, som faget indbyder til.  
Eleverne skal gennem arbejde med virksomhedens nationale og globale udvikling styrke evnen til at argumentere, ræsonnere og formidle virkelighedsnære afsætningsøkonomiske problemstillinger samt udvikle forståelse for virksomhedens rolle i et globalt perspektiv.

Det er endvidere formålet at fremme elevernes evne til at indsamle, bearbejde og analysere relevante informationer med henblik på at skabe et beslutningsgrundlag. Eleverne skal ligeledes kunne anvende teori og metode om afsætning i arbejdet med aktuelle problemstillinger. Undervisningen skal desuden bidrage til udviklingen af elevernes evne til at tilegne sig ny viden og kundskaber i arbejdet med virkelighedsnære problemstillinger. Ved anvendelsen af fagets viden, begreber og metoder samt arbejdet med at forholde sig kritisk til afsætningsøkonomisk viden medvirker faget til udviklingen af studiekompetencen og de digitale kompetencer

2. Faglige mål og fagligt indhold

2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:

– afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning nationalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder

– identificere, formulere og løse afgrænsede udfordringer vedrørende afsætning, der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst

– anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger

– udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement herunder at kunne forklare sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given afgrænset kontekst

–  indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale markedsforhold samt vurdere informationernes troværdighed

– fortolke og formidle informationer om afsætning, herunder i samspil med andre fag
– udvælge og anvende relevante digitale og matematiske kompetencer i arbejdet med afsætning

2.2. Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber. Kernestoffet er følgende:
Samfundsvidenskabelig metode og markedsanalyse

– Kvantitative, kvalitative og komparative analysemetoder
– Datakilder: primære og sekundære samt interne og eksterne

Den interne situation

– Værdikæder
– Forretningsmodeller

Den eksterne situation

– Omverdensforhold nationalt og globalt
– Branche- og konkurrenceforhold
– Købsadfærd på business-to-business og business-to-consumer markeder

Strategi

– Mission, vision og værdier
– Konkurrencestrategier
– Vækststrategier

Segmentering, målgruppevalg og positionering på business-to-consumer markedet

– Segmentering, målgruppevalg og positionering nationalt
– Marketing mix på business-to-consumer markedet
– Marketing mixet nationalt.

Supplerende stof

– Virksomhedens eksportmotiver
– Virksomhedens eksportberedskab
– Markedsudvælgelse

Digital teknologi
I undervisning benyttes Google Drev til at dele materialer mellem eleverne, når de laver gruppearbejde. Screen U-matic og YouTube bruger jeg til at præsentere kapitlerne ved at gennemgå afsnittene, flipped classroom, så eleverne kan vælge om de vil lytte og/eller læse. Socrative bruges til prøver og Quizlet til live quiz i undervisningen.

Elevtimer
I alt 35
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
10 skarpe til kapitel 1 15-08-2024
Opgave 1.5 Analyse af en bagerforretning 21-08-2024
Opgave 1.7: Les Deux' omverden 22-08-2024
10 skarpe til kapitel 2 04-09-2024
Opgave 2.12: Argumentation 04-09-2024
10 skarpe til kapitel 2, part 2 12-09-2024
10 skarpe til kapitel 3: Den interne situation 18-09-2024
10 skarpe til kapitel 3, part 2 25-09-2024
Opgave 3.7: Gudogs forretningsmodel 26-09-2024
Opgave 4.10: Just Eat 03-10-2024
10 skarpe til kapitel 4 03-10-2024
10 skarpe til kapitel 5: Konkurrenceforhold 21-10-2024
10 skarpe til kapitel 6: Købsadfærd på konsumentma 30-10-2024
10 skarpe til kapitel 7: Købsadfærd på producentma 18-11-2024
Opgave 10.10: Coop 20-11-2024
Opgave 10.9: En tur på webapoteket 20-11-2024
Influencermarketing 1 04-12-2024
Influencer 2 09-12-2024
Influencer 4 16-12-2024
Opgave 9.3: Coop Analyse 16-12-2024
Projektforløb i afsætning 11-02-2025
Forståelsesopgaver: Segmentering, målgruppevalg og 03-03-2025
Tjekopgaver: Segmentering, målgruppevalg og positi 03-03-2025
Omfang Estimeret: 62,00 moduler
Dækker over: 91 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
  • IT
  • Lectio
  • Tekstbehandling
  • Regneark
  • Præsentationsgrafik
  • Internet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde