Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - UNORD
|
Fag og niveau
|
Afsætning B
|
Lærer(e)
|
|
Hold
|
hj24sfeux33AfsætningB (hj2433XAfsB)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Afsætning B
1.1. Identitet
Afsætning er et samfundsvidenskabeligt fag, der omfatter viden, kundskaber og kompetencer inden for økonomi, sociologi og psykologi. Faget beskæftiger sig med virksomhedens forhold til den nationale og globale omverden samt giver viden, kundskaber og færdigheder om virksomheders analyser af markedsmuligheder samt national og global markedsføring. I arbejdet med faget udvikles almendannelsen og studiekompetencen.
1.2. Formål
Formålet med undervisningen er at udvikle elevernes evne til at arbejde selvstændigt, innovativt og i faglige samspil med problemstillinger vedrørende afsætning. Almendannelsen fremmes ved at styrke elevernes nysgerrighed og engagement i fagets discipliner samt de videre uddannelses - og karrieremuligheder, som faget indbyder til.
Eleverne skal gennem arbejde med virksomhedens nationale og globale udvikling styrke evnen til at argumentere, ræsonnere og formidle virkelighedsnære afsætningsøkonomiske problemstillinger samt udvikle forståelse for virksomhedens rolle i et globalt perspektiv.
Det er endvidere formålet at fremme elevernes evne til at indsamle, bearbejde og analysere relevante informationer med henblik på at skabe et beslutningsgrundlag. Eleverne skal ligeledes kunne anvende teori og metode om afsætning i arbejdet med aktuelle problemstillinger. Undervisningen skal desuden bidrage til udviklingen af elevernes evne til at tilegne sig ny viden og kundskaber i arbejdet med virkelighedsnære problemstillinger. Ved anvendelsen af fagets viden, begreber og metoder samt arbejdet med at forholde sig kritisk til afsætningsøkonomisk viden medvirker faget til udviklingen af studiekompetencen og de digitale kompetencer
2. Faglige mål og fagligt indhold
2.1. Faglige mål
Eleverne skal kunne:
– afgøre, hvilke forhold der har betydning for en virksomheds afsætning nationalt, og derigennem demonstrere viden og kundskaber om fagets identitet og metoder
– identificere, formulere og løse afgrænsede udfordringer vedrørende afsætning, der knytter sig til en virksomheds fortsatte vækst
– anvende afsætningsøkonomiske modeller og forklare modellernes forudsætninger
– udarbejde et afsætningsøkonomisk ræsonnement herunder at kunne forklare sammenhængen mellem en række relevante afsætningsmæssige forhold i en given afgrænset kontekst
– indsamle, bearbejde og præsentere informationer om en virksomheds nationale markedsforhold samt vurdere informationernes troværdighed
– fortolke og formidle informationer om afsætning, herunder i samspil med andre fag
– udvælge og anvende relevante digitale og matematiske kompetencer i arbejdet med afsætning
2.2. Kernestof
Gennem kernestoffet skal eleverne opnå faglig fordybelse, viden og kundskaber. Kernestoffet er følgende:
Samfundsvidenskabelig metode og markedsanalyse
– Kvantitative, kvalitative og komparative analysemetoder
– Datakilder: primære og sekundære samt interne og eksterne
Den interne situation
– Værdikæder
– Forretningsmodeller
Den eksterne situation
– Omverdensforhold nationalt og globalt
– Branche- og konkurrenceforhold
– Købsadfærd på business-to-business og business-to-consumer markeder
Strategi
– Mission, vision og værdier
– Konkurrencestrategier
– Vækststrategier
Segmentering, målgruppevalg og positionering på business-to-consumer markedet
– Segmentering, målgruppevalg og positionering nationalt
– Marketing mix på business-to-consumer markedet
– Marketing mixet nationalt.
Supplerende stof
– Virksomhedens eksportmotiver
– Virksomhedens eksportberedskab
– Markedsudvælgelse
Digital teknologi
I undervisning benyttes Google Drev til at dele materialer mellem eleverne, når de laver gruppearbejde. Screen U-matic og YouTube bruger jeg til at præsentere kapitlerne ved at gennemgå afsnittene, flipped classroom, så eleverne kan vælge om de vil lytte og/eller læse. Socrative bruges til prøver og Quizlet til live quiz i undervisningen.
Elevtimer
I alt 35
|
Indhold
|
Kernestof:
-
-
Skim/læs om introduktion til afsætning med underkapitlerne: virksomheden, idé og forretningsmodeller, den interne og eksterne situation, forbrugeradfærd, målgruppen og strategi
-
Opgave 1.5 Analyse af en bagerforretning
-
Læs/skim om afsætningsfaglig metode, fagets kompetencer og fagets metoder.
-
Analysens niveauer, c11631
-
Fagets kompetencer, p1204
-
Afsætningsfaglig metode, p1196
-
Læs/skim om den interne situation med følgende underkapitler: Virksomhedskarakteristik, Konkurrencedygtighed, Forretningsmodeller, Business Model Canvas, Værdikæden, SW-opstilling og resume
-
Den interne situation, p1475
-
Skim/læs om Eksterne forhold og omverdensmodellen
-
4. Den eksterne situation
-
Læs eller skim om konkurrrentsituationen med tilhørende underkapitler: markedsafgrænsning, konkurrentidentifikation, konkurrencemæssige positioner, konkurrentanalyse, positionering og brancheanalyse.
-
Konkurrentsituationen, p1347
-
10 skarpe til kapitel 5: Konkurenceforhold
-
Læs/skim om købsadfærd på konsumentmarkedet med tilhørende underafsnit: behov, købemotiver, købstyper og købsadfærdstyper, beslutningsprocessen, køberoller, andre købsadfærdsbegreber og SOR-modellen.
-
10 skarpe til købsadfærd på konsumentmarkedet | Afsætning B til EUX
-
Læs/skim om købsadfærd på producentmarkedet med underkapitlerne: virksomhedernes købsadfærd, virksomhedernes købsbeslutningsproces, valgkriterier på de tre markeder, faktorer, der påvirker købsadfærden, transaktions- og relationsmarkedsføring
-
Resumé: Købsadfærd på producentmarkedet | Afsætning B til EUX
-
Læs/Skim om porteføljestrategi med Boston-modellen Bemærk, at det er en anden bog i Systime
-
Skim/læs om influencer marketing med underkapitlerne: Hvad er influencer marketing?, forskellige kategorier af influencere, hvordan tjener en influencer penge?, match mellem virksomhed og influencer og kritik af influencer marketing
-
Øvelsesark-Fremtidsarket.pdf
-
EUX 1.oplæg Studievalg.pdf
-
10 skarpe til kapitlet
-
9. Internationalisering (A) | Marketing – en grundbog i afsætning
-
tjekopgaver
-
8. Strategi | Afsætning B til EUX
-
Besvar spørgsmål 1 til 5 i 10 skarpe til kapitel 8
-
10. Segmentering, målgruppevalg og positionering | Afsætning B til EUX
-
Mødetider_Roccamore.xlsx
-
Afsætning_B_til_EUX_-_Segmentering_og_målgruppevalg.pptx
-
11. Produkt | Afsætning B til EUX
-
●Parringsopgave
-
12. Serviceydelser | Afsætning B til EUX
-
10 skarpe til kapitel 12: Serviceydelser
-
13. Pris | Afsætning B til EUX
-
14. Distribution | Afsætning B til EUX
-
Besvar grundfagsevaluering
-
15. Promotion | Afsætning B til EUX
-
16. Marketingmix | Afsætning B til EUX
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
10 skarpe til kapitel 1
|
15-08-2024
|
Opgave 1.5 Analyse af en bagerforretning
|
21-08-2024
|
Opgave 1.7: Les Deux' omverden
|
22-08-2024
|
10 skarpe til kapitel 2
|
04-09-2024
|
Opgave 2.12: Argumentation
|
04-09-2024
|
10 skarpe til kapitel 2, part 2
|
12-09-2024
|
10 skarpe til kapitel 3: Den interne situation
|
18-09-2024
|
10 skarpe til kapitel 3, part 2
|
25-09-2024
|
Opgave 3.7: Gudogs forretningsmodel
|
26-09-2024
|
Opgave 4.10: Just Eat
|
03-10-2024
|
10 skarpe til kapitel 4
|
03-10-2024
|
10 skarpe til kapitel 5: Konkurrenceforhold
|
21-10-2024
|
10 skarpe til kapitel 6: Købsadfærd på konsumentma
|
30-10-2024
|
10 skarpe til kapitel 7: Købsadfærd på producentma
|
18-11-2024
|
Opgave 10.10: Coop
|
20-11-2024
|
Opgave 10.9: En tur på webapoteket
|
20-11-2024
|
Influencermarketing 1
|
04-12-2024
|
Influencer 2
|
09-12-2024
|
Influencer 4
|
16-12-2024
|
Opgave 9.3: Coop Analyse
|
16-12-2024
|
Projektforløb i afsætning
|
11-02-2025
|
Forståelsesopgaver: Segmentering, målgruppevalg og
|
03-03-2025
|
Tjekopgaver: Segmentering, målgruppevalg og positi
|
03-03-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
62,00 moduler
Dækker over:
91 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Tekstbehandling
- Regneark
- Præsentationsgrafik
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
{
"S": "/lectio/3234/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74414331765",
"T": "/lectio/3234/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74414331765",
"H": "/lectio/3234/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74414331765"
}