Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25 - 2025/26
|
Institution
|
Z - UNORD
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Christian Hindsholm
|
Hold
|
hj24st2u ol (hjst2u ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Et lykkeligt liv?
Søjle: Tekst søjle (historie + filosofi (Platon))
I årets første forløb kigger vi nærmere på, hvad det i antikken betød at være "lykkelig" og prøver at blive klogere på, hvordan vi skal forholde os til lykke.
Gennem læsning af først Herodots 1. bog (historien om Kroisos' storhed og fald) og senere Sokrates' forsvarstale af Platon undersøger vi, hvilken rolle lykken spiller i historieskrivningen og senere i den filosofiske skrivning.
Vigtige temaer/begreber: Lykke, ulykke, mythos, logos, hybris, nemesis, ate, arete, episteme, doxa, aporia, daimon, idé(lære), fænomen.
Faglige mål fra læreplanen:
- analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
- nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
- Herodot. "Historie". Fra "Herodot i udvalg" af Thure Hastrup og Leo Hjortsø. 1978. PDF-scan af lærer.
Følgende kapitler af Bog I er læst:
1, 5-13, 26-45, 71, 75 og 84-91.
- Platon. "Sokrates' forsvarstale". Oversat af Jørgen Mejer. Downloadet som PDF fra Oldportalen.dk.
Perspektivtekst:
"Lykken da og nå". Emilsson, Eyjólfur Kjalar. Artikel i fagbladet Aigis 5(3). 2/9 2024.
Supplerende stof:
- "Herodot". Fra Paideia. Grundbog af Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen. Systime. Opdateret 2024.
Link: https://paideia.systime.dk/?id=150
- "Sofisterne", "Platon" og "Sokrates". Fra Paideia. Grundbog af Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen. Systime. Opdateret 2024.
Link: https://paideia.systime.dk/?id=182
- "Den europæiske filosofis historie: Platon". Radioprogram/podcast af Birgitte Rahbek i samtale med Karsten Friis Johansen. Sendt første gang 27/1 1994 på P1.
Link: https://www.dr.dk/bogekstra/filosofi/filosofi/tekst/filosofi_04.htm
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs hjemme teksten om "Perserkrigene". Den giver en god baggrundsviden til det, Herodot skriver om.Vi taler nærmere om Herodot og perserkrigene i selve modulet.Link: Perserkrigene - Baggrund, forløb og afslutning - lex.dk
-
Kort over det antikke Grækenland
-
Herodot og skæbne.pptx
-
Læs hjemme teksten om Herodot (linket). I behøver ikke læse den grå boks og "Perserkrigene".Link: Herodot
-
Lav spørgsmålene fra mandagens modul færdig.Hvordan er de lykkelige.docx
-
Læs venligst teksten om Herodots metode og stil. I skal også læse den grå boks nederst på siden.Link: Herodots metode og stil
-
Lav spørgsmålene fra sidste uge færdig til dette modul:
-
Referat af kapitlerne 71-85 (Herodot).docx
-
Spørgsmål til kapitlerne 86-153 (svarark 2.u).docx
-
Kroisos, Kyros og Sardes_ fald + lykke.pptx
-
Læs teksten 'Lykke da og nå' og lav spørgsmålene på første side. I skal bruge jeres tekster i elevfeedback fra d. 11/9 til spørgsmål 3.Uddrag af 'Lykken da og nå' + opgave.pdf
-
Læs teksten om Sokrates og besvar de 5 spørgsmål til den.Link: Sokrates
-
Det athenske demokrati og retssystem .pptx
-
Lav hjemme opgaven til de første 3 sider af teksten: Sokrates' forsvarstale.pdf
-
Lav hjemme opgaverne fra i tirsdags: Spørgsmål til Sokrates_ Forsvarstale ss. 4-7.docx til teksten Sokrates' forsvarstale.pdf Læs desuden side 8 hjemme. I skal med egne ord kunne forklare, hvordan Sokrates gennem spørgsmål modbeviser anklagen om, at
-
Spørgsmål til Sokrates_ Forsvarstale ss. 4-7 - svarark.docx
-
Lyt til podcasten "Den Europæiske filosofis historie - Platon". I skal, mens/efter I lytter, skrive 15 pointer fra podcasten, som I uploader som elevfeedback på dette modul.Link: 70636 128K.mp3
-
Læs siderne 17 og 18 hjemme. Find 3 citater fra hver side (6 i alt).
-
Spørgsmål til _Sokrates_ forsvarstale_ ss. 19-21 - svarark.docx
-
Vi afholder en lille prøve i "Sokrates' Forsvarstale" og Platon. I skal kunne forklare: Doxa, Episteme, Daimon, areté, anklagerne mod Sokrates og have styr på forsvarstalens forløb.Efter prøven starter vi på vores næste forløb: "Græsk tragedie".
-
Sofokles - Kong Ødipus (fra Oldportalen).pdf
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Kong Ødipus og skæbne
Søjle: Drama (tragedie)
Med udgangspunkt i læsningen af Sofokles’ Ødipus-tragedie (dog kun i uddrag) stiller vi os selv det spørgsmål, om man kan undgå sin egen skæbne?
Faglige mål
- analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
- nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
Temaer/vigtige begreber: Tragedien som genre, skæbne, hybris, nemesis, peripeti og anagnorisis.
Kernestof:
Læste uddrag:
vv. 1-150 (prologos)
vv. 216-277(1. epeisodion)
vv. 316-462 (1. epeisodion)
vv. 911-1085 (3. epeisodion)
vv. 1110-1185 (4. epeisodion)
vv. 1223-1296 (5. epeisodion)
Sofokles. Ødipus. Oversat af Alex Garff og Leo Hjortsø (1955).
Perspektivtekst:
Uddrag af 'Ødipus-perplekset - titlen giver ingen mening, men det gør Ødipuskomplekset heller ikke'. Flyger, Niels. Drama. Uddrag af scene 9.
Supplerende stof:
- "An Introduction to Greek Tragedy". Youtube-video af National Theatre London. Uploadet 11/1 2013.
Link: https://www.youtube.com/watch?v=dSr6mP-zxUc&ab_channel=NationalTheatre
Relevante fagtekster fra Paideai (via Systime)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
At være homerisk helt i Iliaden
I dette forløb om de homeriske helte i Iliaden undersøger vi, hvad der motiverer de homeriske helte i Iliaden, og hvordan de handler ud fra disse motivationer. I den forbindelse kommer vi godt omkring mange begreber vedrørende ære og det gode ry. Disse skildringer holdes op imod vores forestillinger om moderne helteidealer.
Fagbegreber: Epos, homerisk helt, prooimion, patronymikon, epitheton ornans (epitet), homerisk lignelse, kleos, timé, kydos, aidos (og hvad der skaffer en disse).
Faglige mål fra læreplanen:
- analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
- nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Læste sange:
1, vv. 1-120 (4 sider)
1. vv. 247-356 (3,7)
3. vv. 1-75. (2,5)
3. vv. 328-461 (4,4)
22. vv. 98-272 (5,8)
Udgave: Homers Iliade i oversættelse af Otto Steen Due (2002), Gyldendal
Perspektivtekster:
'Achilleus i skyttegraven'' (Achilles in the Trench). Shaw-Stewart, Patrick. Digt. Årstal ukendt. Oversætter til dansk ukendt.
'One'. Sangtekst af Metallica. Produceret af Flemming Rasmussen, James Hetfield & Lars Ulrich. 1988. Oversat til dansk af Christian Hindsholm. (Paralleltekst).
Supplerende litteratur:
- "What is kudos (and kleos) and aidos in Homeric Literature?". Youtube-video af Greek Myth Comix. Uploadet 22/2 2019.
Link: https://www.youtube.com/watch?v=OK6kJ7BPxKE&ab_channel=GreekMythComix
Relevante fagtekster fra Paideia
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Antikke templer (kunstforløb)
I forløbet om antikke templer kigger vi først på, hvordan de antikke græske og senere romerske templer så ud, og hvordan vi kan beskrive dem analytisk.
Vi kigger senere på, hvordan arkitekturen fra de antikke templer har sat deres tydelige præg på senere europæisk og vestlig arkitektur. Perioden i fokus for dette er klassicismen.
Gennemgåede templer:
Græske:
- (Aphaea-templet i Aegina)
- Athene Nike-templet i Athen
- Apollon-templet i Bassae
- Hefaistos-templet i Athen
- ”Hera”-templet i Selinus
- (Poseidon-templet i Sounion)
Romerske:
- Hercules Victor-templet i Rom
- Maison Carrée i Nîmes
- (Augustus og Livia-templet i Vienne)
- (Vesta-templet i Rom)
- Portunus-templet i Rom
Templer i (...) opgives ikke til eksamen.
Perspektivmonumenter:
Faglige mål (fra lærerplanen:
- beskrive, analysere og fortolke græske og romerske monumenter i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere
kultur
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Supplerende litteratur:
"Kunsten at se på monumenter". Holm, Katja og Kluge, Marie. Systime. 2023. Web.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Stoicisme og Seneca
Søjle: Filosofi
I forløbet om stocisme og Seneca gennemgår vi først stoicismens generelle principper og filosofi. Både ift. verden og det enkelte individ.
Gennem læsning af forløbets to centrale værker, Senecas breve nr. 47 og nr. 107 får vi i god forståelse for, hvad Seneca som stoiker mener om, hvordet enkelte individ skal forholde sig i verden, og hvordan mennesker skal forholde sig indbyrdes til hinanden og hinandens vilkår.
Vi vil igennem forløbet spørge os selv, hvordan stoicismen kan være relevant i dag. Hvilke elementer af den kunne det være godt at overveje i sit moderne liv?
Temaer: Stoicismens grundprincipper, mennesket og naturen, menneskerettigheder- og pligter, logos, fysis, den stoiske vismand, commune ius animantium, temperentia, officium, affectus, animus, fortuna, amor fati, ataraxia, apatheia, premeditatio malorum og sympatheia.
Faglige mål (fra læreplanen):
- analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
- nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
Kernestof:
- Seneca: Brev nr. 107 til Lucilius. Baseret på Seneca's Breve og andre Skrifter til Lucilius, oversat af M. Cl. Gertz, København 1927 (retsstavning og tegnsætning er moderniseret). Hentet som PDF fra Oldportalen.dk.
Link: https://oldportalen.systime.dk/?id=585#c2664
- Seneca: Brev nr. 16 til Lucilius. fra ’Seneca – Breve om det rette liv’. Oversat af Hans Gregersen og Kell C. Madsen. Gyldendal. 2024. Scan af original.
Perspektiverende materiale:
"Deadline 30/8 2022". Niels Overgaard i debat med Matthias Dressler-Bredsdorff om den moderne stoicismes fordele og ulemper.
Link: https://kp.mitcfu.dk/TV0000128702
Supplerende stof:
'Den europæiske filosofis historie - Hellenismen' (Vært Birgitte Rahbek i samtale med adjunkt Simon Laursen). DR Radio. 10/2 1994.
Link: https://www.dr.dk/bonanza/serie/647/den-europaeiske-filosofis-historie/70641/den-europaeiske-filosofis-historie-05---hellenismen
Introducerende tekster om "Brevene til Lucilius", "Brevgenren", "Brevene som sjæleledelse" og "Senecas stil" fra ’Seneca – Breve om det rette liv’. Oversat af Hans Gregersen og Kell C. Madsen. Gyldendal. 2024.
Fagtekster i Paideia:
- Stoicisme
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
{
"S": "/lectio/3234/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74414332003",
"T": "/lectio/3234/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74414332003",
"H": "/lectio/3234/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74414332003"
}