Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - UNORD
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Christian Hindsholm
|
Hold
|
hj24st3z ol (hjst3z ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Et lykkeligt liv?
Søjle: Tekst søjle (historie + filosofi (Platon)
I årets første forløb kigger vi nærmere på, hvad det i antikken betød at være "lykkelig" og prøver at blive klogere på, hvordan vi skal forholde os til lykke.
Gennem læsning af først Herodots 1. bog (historien om Kroisos' storhed og fald) og senere Sokrates' forsvarstale af Platon undersøger vi, hvilken rolle lykken spiller i historieskrivningen og senere i den filosofiske skrivning.
Vigtige temaer/begreber: Lykke, ulykke, mythos, logos, hybris, nemesis, ate, arete, episteme, doxa, aporia, daimon, idé(lære), fænomen.
Faglige mål fra læreplanen:
- analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
- nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
- Herodot. "Historie". Fra "Herodot i udvalg" af Thure Hastrup og Leo Hjortsø. 1978. PDF-scan af lærer.
Følgende kapitler af Bog I er læst:
1, 5-13, 26-45, 71, 75 og 84-91.
- Platon. "Sokrates' forsvarstale". Oversat af Jørgen Mejer. Downloadet som PDF fra Oldportalen.dk.
Perspektivtekst:
"Lykken da og nå". Emilsson, Eyjólfur Kjalar. Artikel i fagbladet Aigis 5(3). 2/9 2024.
Supplerende stof:
- "Herodot". Fra Paideia. Grundbog af Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen. Systime. Opdateret 2024.
Link: https://paideia.systime.dk/?id=150
- "Sofisterne", "Platon" og "Sokrates". Fra Paideia. Grundbog af Brian Andreasen og Jens Refslund Poulsen. Systime. Opdateret 2024.
Link: https://paideia.systime.dk/?id=182
- "Den europæiske filosofis historie: Platon". Radioprogram/podcast af Birgitte Rahbek i samtale med Karsten Friis Johansen. Sendt første gang 27/1 1994 på P1.
Link: https://www.dr.dk/bogekstra/filosofi/filosofi/tekst/filosofi_04.htm
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
19,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
- Lectio
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Kong Ødipus og skæbne
Søjle: Drama (tragedie)
Med udgangspunkt i læsningen af Sofokles’ Ødipus-tragedie (dog kun i uddrag) stiller vi os selv det spørgsmål, om man kan undgå sin egen skæbne?
Faglige mål
- analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
- nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
Temaer/vigtige begreber: Tragedien som genre, skæbne, hybris, nemesis, peripeti, anagnorisis, hamartia, tragisk ironi og stikomythi.
Kernestof:
Læste uddrag:
vv. 1-150 (prologos)
vv. 216-277(1. epeisodion)
vv. 316-462 (2. epeisodion)
vv. 911-1085 (3. epeisodion)
vv. 1110-1185 (4. epeisodion)
vv. 1223-1296 (5. epeisodion)
Sofokles. Ødipus. Oversat af Alex Garff og Leo Hjortsø (1955).
Perspektivtekst:
Uddrag af 'Ødipus-perplekset - titlen giver ingen mening, men det gør Ødipuskomplekset heller ikke'. Flyger, Niels. Drama. Uddrag af scene 9.
- "Pandaerne: Ødipus (S:2 E:6)". Animationsserie udgivet af DR. Vist første gang 5/10 2011. Link: https://www.dr.dk/drtv/episode/pandaerne_-oedipus_148855
- "Rick and Morty - Final DeSmithation (S:6 E:5)." Produceret af Adult Swim. 2022. Set på Max.
Supplerende stof:
- "An Introduction to Greek Tragedy". Youtube-video af National Theatre London. Uploadet 11/1 2013.
Link: https://www.youtube.com/watch?v=dSr6mP-zxUc&ab_channel=NationalTheatre
Relevante fagtekster fra Paideai (via Systime)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
At være homerisk helt i Iliaden
I dette forløb om de homeriske helte i Iliaden undersøger vi, hvad der motiverer de homeriske helte i Iliaden, og hvordan de handler ud fra disse motivationer. I den forbindelse kommer vi godt omkring mange begreber vedrørende ære og det gode ry. Disse skildringer holdes op imod vores forestillinger om moderne helteidealer.
Temaer/fagbegreber: Epos, homerisk helt, prooimion, patronymikon, epitheton ornans (epitet), homerisk lignelse, kleos, timé, kydos, aidos (og hvad der skaffer en disse).
Faglige mål fra læreplanen:
- analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
- nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Læste sange:
1, vv. 1-120
1. vv. 247-356
3. vv. 1-75.
3. vv. 328-461
6. vv. 332-439
22. vv. 98-272
Udgave: Homers Iliade i oversættelse af Otto Steen Due (2002), Gyldendal
Perspektivtekster:
'Achilleus i skyttegraven'' (Achilles in the Trench). Shaw-Stewart, Patrick. Digt. Årstal ukendt. Oversætter til dansk ukendt.
'One'. Sangtekst af Metallica. Produceret af Flemming Rasmussen, James Hetfield & Lars Ulrich. 1988. Oversat til dansk af Christian Hindsholm. (Paralleltekst).
Supplerende litteratur:
- "What is kudos (and kleos) and aidos in Homeric Literature?". Youtube-video af Greek Myth Comix. Uploadet 22/2 2019.
Link: https://www.youtube.com/watch?v=OK6kJ7BPxKE&ab_channel=GreekMythComix
Relevante fagtekster fra Paideia
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Oldtidskundskab C i SRP
-
Homer og episk digtning.pptx
-
Læs hjemme vers 17-120 af Iliadens 1. sang (vedhæftede pdf). Vær klar til at give et resume af, hvad der sker/bliver talt om.
-
Spørgsmål til vers 130-201 af Iliadens 1. sang (opsamling).docx
-
Færdiggør hjemme jeres gengivelse af tvekampen mellem Paris og Menelaos:
-
Læs hjemme versene 405-502 af Iliadens 6. sang. Skimlæs gerne de forrige vers, hvis I har tid og lyst. 405-502 handler om en samtale mellem Hektor og hans kone Andromache. Tekst: 6.301-529.pdf Jeg ved, det er med lidt kort varsel, så vi skal mest bru
-
Undervisningsevaluering-referat.docx
-
Læs hjemme versene 98-198 af Iliadens 22. sang. Det er så småt ved at bygge op til den store tvekamp mellem Achilleus og Hektor!Vi laver spørgsmålene i modulet, så de er IKKE lektie. Det er dog en god idé at læse dem, inden I læser teksten, så I ved,
-
De af jer, der var i skole i fredags skal hver forberede en minipræsentation af jeres tildelte vers.Hvad sker der?Find 3 vigtige citater.Er der patronymika? Epiteter? Homeriske lignelser?Andet I synes var interessant?Tekst: 22.98-375.pdfVers:
-
Vi holder en prøve i 'Iliaden'. I skal have styr på følgende: De vigtigste helte (både græske og trojanske, den overordnede handling og følgende begreber: patronymikon, epitet, homerisk lignelse, kleos og elementer af kydos og aidos. Iliadens handlin
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- IT
- Internet
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Innovationscamp (tværfagligt)
Innovationscampen er en årlige tilbagevendende emneuge på Lyngby Gymnasium, hvor alle vores STX-klasser arbejder med det samme tema. Klasserne bliver inddelt i grupper, og hver gruppe skal så komme med en gennemarbejdet og kreativ løsning på ugens problemstilling.
Ugen afsluttes med en præsentationsrunde for et dommerpanel, hvor den bedste løsning kåres.
I år var emnet "Bæredygtigt byggeri i 2050". Her var den eksterne samarbejdspartner UrbanAgenda.
Elevnerne bruger viden og metoder fra forskellige fag til at løse problemstillingen, så de oplever, at fagene kan spille sammen og bidrage til en innovativ løsning.
Mere om innovationscampen:
https://sites.google.com/knorddoc.dk/innovationscamp-elevsite-2025/start
Faglige mål (fra læreplanen):
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Antikke templer (kunstforløb)
I forløbet om antikke templer kigger vi først på, hvordan de antikke græske og senere romerske templer så ud, og hvordan vi kan beskrive dem analytisk.
Vi kigger senere på, hvordan arkitekturen fra de antikke templer har sat deres tydelige præg på senere europæisk og vestlig arkitektur. Perioden i fokus for dette er klassicismen.
Faglige mål (fra lærerplanen:
- beskrive, analysere og fortolke græske og romerske monumenter i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere
kultur
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Gennemgåede templer:
Græske:
- Athene Nike-templet i Athen
- Apollon-templet i Bassae
- Hefaistos-templet i Athen
- Poseidon-templet i Sounion
Romerske:
- Hercules Victor-templet i Rom
Perspektivmonumenter:
- Thomas Jefferson Memorial, Washington DC:
- Lincoln Memorial, Washington DC:
- Federal Hall, New York City, New York.
- Rotundaen i Stowe Gardens, England.
Set og diskuteret på byvandring i København:
- Erichsens Palæ
- Harsdorffs Palæ
- Københavns Byret
- Vor Frue Kirke
- Herkules Pavillonen
Supplerende litteratur:
"Kunsten at se på monumenter". Holm, Katja og Kluge, Marie. Systime. 2023. Web.
Til fremlæggelser af de græske templer spillede eleverne 'Assasin's Creed Odyssey' (Ubisoft, 2018).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
- IT
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
Stoicisme og Seneca
Søjle: Filosofi
I forløbet om stocisme og Seneca gennemgår vi først stoicismens generelle principper og filosofi. Både ift. verden og det enkelte individ.
Gennem læsning af forløbets to centrale værker, Senecas breve nr. 47 og nr. 107 får vi i god forståelse for, hvad Seneca som stoiker mener om, hvordet enkelte individ skal forholde sig i verden, og hvordan mennesker skal forholde sig indbyrdes til hinanden og hinandens vilkår.
Vi vil igennem forløbet spørge os selv, hvordan stoicismen kan være relevant i dag. Hvilke elementer af den kunne det være godt at overveje i sit moderne liv?
Temaer: Stoicismens grundprincipper, mennesket og naturen, menneskerettigheder- og pligter, logos, fysis, den stoiske vismand, commune ius animantium, temperentia, officium, affectus, animus, fortuna, amor fati, ataraxia, apatheia, premeditatio malorum og sympatheia.
Faglige mål (fra læreplanen):
- analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
- nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
Kernestof:
- Seneca: Brev nr. 107 til Lucilius. Baseret på Seneca's Breve og andre Skrifter til Lucilius, oversat af M. Cl. Gertz, København 1927 (retsstavning og tegnsætning er moderniseret). Hentet som PDF fra Oldportalen.dk.
Link: https://oldportalen.systime.dk/?id=585#c2664
- Seneca: Brev nr. 47 tl Lucilius. Oversat af Ole Thomsen. Gengivet efter: Ole Thomsen: Pluk dagen, Aarhus Universitetsforlag 2008. Hentet som PDF fra Oldportalen.dk.
Link: https://oldportalen.systime.dk/?id=556
Perspektiverende materiale:
"Deadline 30/8 2022". Niels Overgaard i debat med Matthias Dressler-Bredsdorff om den moderne stoicismes fordele og ulemper.
Link: https://kp.mitcfu.dk/TV0000128702
"D R Hva D R". Dibset feat. Shooter Gang. Sangtekst + video. (Paralleltekst).
Tekst: https://genius.com/Dibset-d-r-hva-d-r-lyrics
Video: https://www.youtube.com/watch?v=jBq4pq_D1aI&ab_channel=DIBSETVEVO
Supplerende stof:
'Den europæiske filosofis historie - Hellenismen' (Vært Birgitte Rahbek i samtale med adjunkt Simon Laursen). DR Radio. 10/2 1994.
Link: https://www.dr.dk/bonanza/serie/647/den-europaeiske-filosofis-historie/70641/den-europaeiske-filosofis-historie-05---hellenismen
Introducerende tekster om "Brevene til Lucilius", "Brevgenren", "Brevene som sjæleledelse" og "Senecas stil" fra ’Seneca – Breve om det rette liv’. Oversat af Hans Gregersen og Kell C. Madsen. Gyldendal. 2024.
Fagtekster i Paideia:
- Stoicisme
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Hellenismens filosofier
-
Brug dette modul til at læse op på jeres prøve i morgen. Se på modulet torsdag, hvad I vil blive prøvet i omkring antik arkitektur og klassicisme.
-
Vi afholder en lille forløbsprøve i arkitektur. I skal kunne følgende: De tre søjleordener og deres kendetegn. Grundplaner for templer og deres relevante fagbegreber. Vetruvs tre begreber for arkitektur. De begreber, vi skrev på tavlen i første arkit
-
Stoiske kernebegreber - 3.z.docx
-
Læs hjemme teksten om stoicisme. Denne gang skal I have fokus på den romerske filosof "Seneca". Vær klar til at have 8-10 facts om Seneca klar til modulet.Link: Stoicismen | PaideiaVi gennemgår jeres citatopgave fra fredag.
-
Introduktion til stoicismen - opsamling.docx
-
Læs teksten 'Brevene til Lucilius'. Den giver en god baggrundsviden til de moralske breve, vi skal til at læse.Vi taler om den i starten af modulet, hvis I har nogle spørgsmål.Tekst: Brevene til Lucilius.docx
-
Læs hjemme resten af teksten om Seneca og hans breve (I har læst det første afsnit 'Brevene til Lucilius'.Tekst: Om brevene til Lucilius, Seneca og hans stil.docx
-
Spørgsmål til Senecas moralske brev nr. 47 II.docx
-
Hvis I har tid, så lav de sidste spørgsmål til Senecas moralske brev 47 færdige hjemme.Spørgsmål til Senecas moralske brev nr. 47 II.docx
-
Seneca - Moralske Breve til Lucilius, nr. 47.pdf Noter til Senecas Moralske breve til Lucilius (47).docx
-
Vi afholder en prøve i stocisme. I skal have styr på: De stoiske kernebegreber, grundlæggende viden om Seneca, grundlæggende viden om brev-genren og tanker omkring, hvordan stoicismen kan være relevant for vores moderne hverdag.
-
Om brevene til Lucilius, Seneca og hans stil.docx
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Forelæsninger
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
OM EKSAMEN
I må medbringe til eksamen:
- Bærbar (I må være på Systime og bruge vores fagbøger der)
- Egne noter (husk at har I dem digitalt, skal jeres skriveprogram være OFFLINE, så I ikke kan kommunikere med andre eller benytte AI-assistent)
- Fælles noter/andet fra timerne.
I eksamenslokalet vil være:
- Trykte kopier/print af alle de kernetekster, vi har læst, i deres fulde længde.
Der er to kopier af hver tekst, så begge eksaminander kan låne en.
Fra læreplanen:
Der afholdes en mundtlig prøve på grundlag af en opgave, som fordeles ved lodtrækning. Opgaven skal bestå af:
1) en antik eksamenstekst bestående af et enkelt tekststykke på højst en normalside prosa eller 50 vers poesi fra en af de
basistekster, der er behandlet i undervisningen. Ved korte basistekster, f.eks. digte eller breve, kan flere basistekster indgå i
opgaven. Teksterne skal da være af samme forfatter.
2) en efterantik ekstemporaltekst på op til tre normalsider eller et antikt monument, gennemgået eller ikke gennemgået, samt
et efterantikt, perspektiverende monument, som ikke er gennemgået i undervisningen.
Der udformes lige mange opgaver af hver type. Opgaverne, der indgår som grundlag for prøven, skal tilsammen dække de
faglige mål. Prøvematerialet vælges af eksaminator. Det samme prøvemateriale må anvendes højst to gange på samme hold.
Homer og romersk litteratur skal indgå i prøvematerialet. Opgaverne må ikke være forsynet med vejledende spørgsmål eller
instrukser. En normalside prosa er 2400 enheder (antal anslag inklusive mellemrum), en normalside poesi er 30 vers, en
normalside afspillet tekst er ca. 3 minutter.
Eksaminationstiden er ca. 30 minutter pr. eksaminand. Der gives ca. 60 minutters forberedelsestid.
Eksaminationen former sig som en samtale mellem eksaminand og eksaminator. Eksaminanden skal analysere og fortolke den
antikke eksamenstekst og placere den i den sammenhæng, hvori den er læst. Det antikke monument beskrives, analyseres og
fortolkes. Med den efterantikke ekstemporaltekst prøves eksaminandens evne til at sætte den antikke eksamenstekst eller
temaer fra undervisningen i et kulturhistorisk perspektiv. Med det efterantikke perspektivmonument prøves eksaminandens
evne til at sætte det antikke monument eller temaer fra undervisningen i monumenter i et kunst- og kulturhistorisk perspektiv.
Hovedvægten ved eksaminationen lægges på den antikke eksamenstekst.
Faglige mål:
- analysere og fortolke oversatte græske og romerske tekster i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere kultur
- beskrive, analysere og fortolke græske og romerske monumenter i deres antikke kontekst og i deres betydning for senere
kultur
- identificere, forklare og forholde sig til væsentlige begreber og tanker i de behandlede tekster
- overveje, hvorledes antikken har sat sig spor i efterantikke perspektivtekster og -monumenter
- nuancere, perspektivere og uddybe moderne problemstillinger og værdier gennem læsning af antikke tekster
- behandle problemstillinger i samspil med andre fag
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3234/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74414332008",
"T": "/lectio/3234/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74414332008",
"H": "/lectio/3234/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74414332008"
}