Holdet hj24hh2c Iø - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - UNORD
Fag og niveau International økonomi B
Lærer(e) Bo Beier Thorup
Hold hj24hh2c Iø (hjhh2c Iø)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Værktøjskassen (begreber i IØ)
Titel 2 PBL- Arbejdsmarked, arbejdsm.politik, strukturp.
Titel 3 SO3- PBL-forløb -Start af virksomhed
Titel 4 Offentlig sektor + finanspolitik
Titel 5 Valuta, Finansiel sektor og Pengepolitik
Titel 6 Inflation
Titel 7 PBL-forløb International handel og konkurrenceevne
Titel 8 Int. organisationer og udviklingsøkonomi
Titel 9 Eksamensprojekt - Økonomisk Vækst

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Værktøjskassen (begreber i IØ)

Til dette emne er gennemgået
Kureer: International Økonomi B Kapitel 1 –5

Niveau B Kap 1 Den Globale Økonomi

Niveau B Kap 2 Danmarks Økonomi

Niveau B kap 3 Produktion og indkomst

Niveau B kap 4 Prisdannelsen

Niveau B kap 5 Husholdninger og forbrug

Diverse artikler og øvelsesopgaver bl.a. fra Kureers bog samt
Ti-årsoversigt
Danmarks Statistik (www.dst.dk)
Herunder enkelte artikler fra dagspressen
Informationssøgning og – vurdering og brug af
Danmarks Statistik, Det Økonomiske Råd

Fokuspunkter
- Vurdering af statistiske problemstillinger
- De samfundsøkonomiske mål
- Højkonjunktur og lavkonjunktur
- Prisdannelse med henblik på udbuds/efterspørgselsmodeller


Arbejdsmetoder
Klasseundervisning
Gruppearbejde / gruppeøvelser bl.a. indeksberegning
Parvis samarbejde
Fremlæggelser
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 PBL- Arbejdsmarked, arbejdsm.politik, strukturp.

Fremfor alt kap 06, kap  14  i Kureer niv B

Niveau B kap 06 Arbejdsmarkedet

Niveau B kap 14 Strukturpolitik

Inklusive PBL-forløb om Struktur-politik

- Arbejdsmarkedet
- Løndannelse på arbejdsmarkedet
- Arbejdsmarkedsforhold


- Arbejdsmarkedspolitikker
• mobilitetsfremmede politikker på arbejdsmarkedet.
• Instrumenter der påvirker efterspørgslen efter arbejdskraft.
• Instrumenter der påvirker udbuddet af arbejdskraft.
• såkaldte institutionelle faktorer

Erhvervspolitik


Diverse artikler og øvelsesopgaver bl.a. fra Kureers bog samt
Ti-årsoversigt
Danmarks Statistik (www.dst.dk)
Herunder enkelte artikler fra dagspressen
Informationssøgning og – vurdering og brug af
Danmarks Statistik, Det Økonomiske Råd
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 SO3- PBL-forløb -Start af virksomhed

Start af egen virksomhed.

Fagene Virksomhedsøkonomi, Afsætning og International økonomi

Fokus på opstart af virksomhed men i IØ-sammenhæng fokus på økonomisk landeanalyse

Niveau B kap 17 Makroøkonomisk landeanalyse

Gruppearbejde med pitch

konkurrence om bedste pitch og fremlæggelse af virksomhedsidé

Afsluttende med deltagelse i KB-hallen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Offentlig sektor + finanspolitik

Gennemgang af Offentlige sektor og finanspolitik

kap 7 Offentlige sektor

kap 8 finanspolitik

Fokus på offentlige udgifter og indtægter
Styring af offentlige udgifter
Velfærd

Stram og lempelig finanspolitik

Multiplikatorer

Diverse artikler og øvelsesopgaver bl.a. fra Kureers bog samt
Ti-årsoversigt
Danmarks Statistik (www.dst.dk)
Herunder enkelte artikler fra dagspressen
Informationssøgning og – vurdering og brug af
Danmarks Statistik, Det Økonomiske Råd

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Valuta, Finansiel sektor og Pengepolitik

Niv B kap 09 Betalingsbalance og kapitalbalance
Niv B Kap 10 Valuta
Niv B kap 11 Den finansielle sektor
Niv B kap 12 Pengepolitik
Niv B kap 13 Konkurrenceevneforbedrende politik


Gennemgang af valuta, valutamarked, internationale valutasystemer samt Danmark og Euroen

Gennemgang af finansielle sektor, Banksystemet og Nationalbankens rolle

Diverse artikler og øvelsesopgaver bl.a. fra Kureers bog samt
Ti-årsoversigt
Danmarks Statistik (www.dst.dk)
Herunder enkelte artikler fra dagspressen
Informationssøgning og – vurdering og brug af
Danmarks Statistik, Det Økonomiske Råd

Gennemgang af pengepolitik, herunder pengepolitiske instrumenter, stram og lempelig pengepolitik, pengepolitik og EU

Diverse artikler og øvelsesopgaver bl.a. fra Kureers bog samt
Ti-årsoversigt
Danmarks Statistik (www.dst.dk)
Herunder enkelte artikler fra dagspressen
Informationssøgning og – vurdering og brug af
Danmarks Statistik, Det Økonomiske Råd



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 7 PBL-forløb International handel og konkurrenceevne

Konkurrenceevne:
- Priskonkurrenceevne
- Strukturel konkurrenceevne
- Porters diamant

International handel
- Danmarks handel
- Handelsteori
- Absolutte og komparative fordele
- Globalisering af verdensøkonomien i form af arbejddeling og globaliseringsbølger
- Konsekvenser af globaliseringen
- Frihandel og protektionisme

PBL-projekt med konkurrenceevne

kap 19 Konkurrenceevne

kap 20 Verdenshandelens udvikling og fordeling - kursorisk

kap 21 Globaliseringen af verdensøkonomien

kap 22 Teorier om handel

kap 23 Frihandel kontra protektionisme


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Int. organisationer og udviklingsøkonomi

Niv B Kap 24 Internationale organisationer

Kap 24 kursorisk, dog intensiv læsning af kap 24.2 Frihandelsområder

kap 25 kursorisk, dog intensiv læsning af kap 25.3 Det indre marked

Niv B kap 26
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Eksamensprojekt - Økonomisk Vækst

Rammerne for eksamensprojektet kan tilgås her

Min. 20 moduler til at udarbejde projekt i form af

fastlæggelse af grupper

udarbejdelse af problemformulering, der godkendes af vejleder

udarbejdelse af projekt ca. 4 sider pr gruppedeltager

Aflevering af projekt til lærer/vejleder 5.maj 2025

Herefter udarbejdelse af individuel synopsis på baggrund af eksamensprojekt

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer