Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Z - UNORD
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Philippe Soupault
|
Hold
|
hj24hh1d sa (hjhh1d sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Forløb #2: Økonomiske ressourcer og behov
"Luk Samfundet op" Kapitel 8:
- Økonomi og marked
- Det økonomiske kredsløb
- Økonomiske mål
- Konjunkturer
- Økonomisk politik
- Strukturpolitik og arbejdsmarkedet
Gruppearbejde om økonomiske mål
Gruppearbejde og præsentationer af økonomiske politikker
Arbejde med artikel:
Overvismanden om vidunderscenarie for dansk økonomi: »Den mulighed kan jeg ikke afvise. Det er lidt en cliffhanger«
POLITIKEN Økonomi 2. jun. 2024 kl. 22.44
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
11,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvtillid
- IT
- Lectio
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Forløb #3: Ideologi og politik under forandring
"Luk Samfundet op" Kapitel 5:
- Klassiske ideologier
- Nye ideologier
- Fordelings og værdipolitik, Blokke og farver
- Vælgere og partiers adfærd herunder Molins model
Oplæg om klassiske ideologier og underideologier
Øvelsesopgaver og Quiz
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forløb #4: Demokrati og indflydelse i Danmark
Vi fokuserer på valg til Folketinget, fordeling af mandaterne efter et folketingsvalg, dannelsen af regeringen samt ikke mindst lovgivningsprocessen fra idé til lov.
Den parlamentariske styringskæde
Vi ser på teorier om magtens tredeling, den dømmende, lovgivende og udøvende magt med udgangspunkt i Grundloven.
Vi inddrager borgernes , mediernes, men også EU's indflydelse på Dansk lovgivning.
I forløbet indgår et virtuelt forløb af 3 moduler med gennemgang af et eksamensforløb samt arbejde med konkret eksamensspørgsmål herunder en videoaflevering.
"Luk Samfundet op" Kapitel 6 + 7:
- Demokrati og former, herunder konkurrence og deltagelsesdemokrati
- Parlamentariske styringskæde
- Udlandets indflydelse
- Indflydelse og medborgerskab
- Medierne og den demokratiske samtale
"Ved det grønne bord":
Samfundsfag C 2020
"Bæredygtighed – en samfundsfaglig temabog om verdensmålene", Systime:
Kapitel 6.
"VORES SAMFUND", Systime:
Kapitel 3.3.2
"Regeringen troede, at den havde sikret sig en historisk sejr. Så kom de døde fjorde i vejen", Politiken 20.oktober 2024
Politisk Indeks DR.dk 8.november 2024
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Forløb #5: Identitet, liv og velfærd i Danmark
"Luk Samfundet op" Kapitel 2, 3 ,4 og 9 :
- Socialisering, normer og værdier
- Identitet og Sociale grupper
- Det senmoderne samfund
- Livsformer, social mobilitet og Bourdieus kapitaler
- Velfærdsmodeller og formål
- Velfærdssamfundets udfordringer
- Velfærdsstat kontra konkurrencestat
- Pararbejde med PPT og oplæg om sociologiske teoretikere og modeller
- Quiztest
- Eksamenslignende opgave
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
24,00 moduler
Dækker over:
23 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Kreativitet
- Sociale
- Samarbejdsevne
- IT
- Præsentationsgrafik
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/3234/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74414332606",
"T": "/lectio/3234/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74414332606",
"H": "/lectio/3234/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d74414332606"
}