Holdet hj24hh1d sa - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Z - UNORD
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Philippe Soupault
Hold hj24hh1d sa (hjhh1d sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb #2: Økonomiske ressourcer og behov
Titel 2 Forløb #1: Ligestilling - Intro til faget
Titel 3 Forløb #3: Ideologi og politik under forandring
Titel 4 Forløb #4: Demokrati og indflydelse i Danmark
Titel 5 Forløb #5: Identitet, liv og velfærd i Danmark

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb #2: Økonomiske ressourcer og behov

"Luk Samfundet op" Kapitel 8:
- Økonomi og marked
- Det økonomiske kredsløb
- Økonomiske mål
- Konjunkturer
- Økonomisk politik
- Strukturpolitik og arbejdsmarkedet

Gruppearbejde om økonomiske mål
Gruppearbejde og præsentationer af økonomiske politikker
Arbejde med artikel:
Overvismanden om vidunderscenarie for dansk økonomi: »Den mulighed kan jeg ikke afvise. Det er lidt en cliffhanger«
POLITIKEN Økonomi 2. jun. 2024 kl. 22.44
Indhold
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • IT
  • Lectio
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Forløb #1: Ligestilling - Intro til faget

Intro til Samfundsfag:
Intro til Samfundsfag:
Introduktion til faget med faglig metode samt Ligestilling set fra et Sociologisk, Politisk og Økonomisk perspektiv samt metode.

Bog:  Luk Samfundet Op (Peter Brøndum +Thor Banke Hansen, Systime 2019)
Kapitel 1

Artikler:
https://sport.tv2.dk/boksning/2024-08-03-mand-eller-kvinde-ol-boksere-fanget-i-politisk-spil

https://www.dr.dk/sporten/ol/omstridt-bokser-efter-sejr-mig-handler-det-om-alle-kvinders-vaerdighed-og-aere

https://www.dr.dk/sporten/ol/det-internationale-bokseforbund-ser-dem-som-maend-men-til-ol-bokser-de-mod-kvinder
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Forløb #3: Ideologi og politik under forandring

"Luk Samfundet op" Kapitel 5:
- Klassiske ideologier
- Nye ideologier
- Fordelings og værdipolitik, Blokke og farver
- Vælgere og partiers adfærd herunder Molins model


Oplæg om klassiske ideologier og underideologier

Øvelsesopgaver og Quiz
Indhold
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Forløb #4: Demokrati og indflydelse i Danmark

Vi fokuserer på valg til Folketinget, fordeling af mandaterne efter et folketingsvalg, dannelsen af regeringen samt ikke mindst lovgivningsprocessen fra idé til lov.
Den parlamentariske  styringskæde
Vi ser på teorier om magtens tredeling, den dømmende, lovgivende og udøvende magt med udgangspunkt i Grundloven.

Vi inddrager borgernes , mediernes, men også EU's indflydelse på Dansk lovgivning.

I forløbet indgår et virtuelt forløb af 3 moduler med gennemgang af et eksamensforløb samt arbejde med konkret eksamensspørgsmål herunder en videoaflevering.

"Luk Samfundet op" Kapitel 6 + 7:
- Demokrati og former, herunder konkurrence og deltagelsesdemokrati
- Parlamentariske styringskæde
- Udlandets indflydelse
- Indflydelse og medborgerskab
- Medierne og den demokratiske samtale

"Ved det grønne bord":
Samfundsfag C 2020

"Bæredygtighed – en samfundsfaglig temabog om verdensmålene", Systime:
Kapitel 6.

"VORES SAMFUND", Systime:
Kapitel 3.3.2

"Regeringen troede, at den havde sikret sig en historisk sejr. Så kom de døde fjorde i vejen",  Politiken 20.oktober 2024

Politisk Indeks DR.dk 8.november 2024

Indhold
Omfang Estimeret: 16,00 moduler
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Forløb #5: Identitet, liv og velfærd i Danmark

"Luk Samfundet op" Kapitel 2, 3 ,4 og 9 :
- Socialisering, normer og værdier
- Identitet og Sociale grupper
- Det senmoderne samfund
- Livsformer, social mobilitet og Bourdieus kapitaler
- Velfærdsmodeller og formål
- Velfærdssamfundets udfordringer
- Velfærdsstat kontra konkurrencestat

- Pararbejde med PPT og oplæg om sociologiske teoretikere og modeller

- Quiztest

- Eksamenslignende opgave
Indhold
Omfang Estimeret: 24,00 moduler
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
  • Præsentationsgrafik
Væsentligste arbejdsformer