Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2018/19 - 2020/21
Institution Virum Gymnasium
Fag og niveau Spansk A
Lærer(e) Anne Louise Estrup
Hold 2018 SP/2 (1g SP/2, 2g SP/2, 3g SP/2)

Oversigt over gennemførte forløb
Titel A Begynderspansk
Titel B Los cuentos populares I
Titel C México y América Central
Titel D Los desafíos latinoamericanos_I
Titel E La identidad española_I
Titel F Chile
Titel G Argentina - mucho más que el tango
Titel H Los cuentos II
Titel I La identidad española_II
Titel J Los desafíos latinoamericanos_II
Titel K Perú - la otra cara de Latinoamérica
Titel L La mujer española
Titel M Repaso_Repetition

Beskrivelse af de enkelte forløb (1 skema for hvert forløb)
Titel A Begynderspansk

Vi starter bygger videre på det, I har lært i grundforløbet.

I skal i dette halve år lære at læse (og lytte til) lette spansksprogede tekster. I skal også øve jer i at kommunikere på spansk - både skriftligt og mundtligt. I kommer til at lære mange spanske gloser og en del grammatik.

Vi arbejder ud fra begynderbogen "Caminando", som indeholder små tekster om spansktalende personer og kulturer samt grammatik og tilhørende øvelser.  Undervejs kommer I også til at se spansksprogede filmklip og spillefilm.

Tekster:
Inge Margrethe Clausen m.fl: Caminando - grundbog og øvebog. Gyldendal 2009

Film - brugt til små projektarbejder:
Joashua Marston: 'María, llena eres de gracía', 2004
J.A. Bayona: ' El orfanato', 2008

Normalsider: 63 normalsider

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Entrega escrita 2: Lydfil 14-12-2018
Entrega escrita 3: Lille skriveøvelse 15-01-2019
Entrega 5_Maria llena de gracia 04-03-2019
Entrega 6 27-03-2019
Omfang Estimeret: 42,00 moduler
Dækker over: 42 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Projektarbejde
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Kreativitet
  • Sociale
  • IT
  • Lectio
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel B Los cuentos populares I

OPGIVES TIL EKSAMEN

I dette forløb skal vi arbejde med eventyr. Fokus: læsning af transparente tekster og samtale om genremæssige kendetegn. Vi repeterer grammatik fra 1.g, men introducerer også ny grammatik - herunder datiderne.

Los tres osos
El laberinto del fauno, film
La caperutica roja
El hombrecito vestido de gris

OMFANG: 22,5 normalside
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Entrega escrita 1 22-08-2019
Lille test 12-09-2019
Presentación de un cuento 15-09-2019
Sprogdag - video 16-09-2019
Sprogdagsopgave_Folder 16-09-2019
Entrega escrita 3: Genaflevering af folder 10-10-2019
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
  • Projektarbejde
Titel C México y América Central

I dette forløb læser vi tekster om Mexico og Mellemamerika.

Der er dels tale om introducerende tekster, dels interviews med unge, der bor i hhv. Mexico, Guatemala og Honduras. Vi læser ligeledes tekster om 'El día de los muertos'.

Fokus er på mundtlig sprogfærdighed samt indlæring af datiderne.

Tekster:
• América Latina fra Rohde & Klitnæs “Vidas”, Malling Beck, 2006 (pp. 116-123)

• Unidad 6 – México fra Waldenström et al: “Caminando for fortsættere”, Gyldendal, 2018

• Tomasa og Grasia fra Gitte Pederden: ”Jóvens en América Central, L&R Uddannelse, 2013

• ”Coco” (película) dirigada por Lee Unkrich, 2017

• Filmene, der passer til Tomasa og Grasia ( findes her: http://www.lr-web.dk/Lru/microsites/jovenes/underside_guatemala.html)

• Interaktive øvelser til filmen "Coco" fra https://www.profedeele.es/actividad/cultura/dia-de-muertos/coco/?fbclid=IwAR2kD4IttoGIIKpjctv48Au2EAKuKpJ8GZ0WsFcRpIkdSOoIBNWHwh66HjA

OMFANG: 22,5 normalsider

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Entrega escrita 4: El labrinto del fauno 21-10-2019
Hjemmeopgaver 24-10-2019
Entrega 5: Coco 02-12-2019
Entrega escrita 7 13-12-2019
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel D Los desafíos latinoamericanos_I

OPGIVES TIL EKSAMEN

Vi bruger filmen "Sin nombre" som overgang til dette forløb om migration og bander.

I dette forløb ser vi på den immigration, der sker fra Latinamerika til USA, der bygger på håbet om et bedre liv. Vi fokuserer især på ”latinoernes” muligheder, men også på de problemer, der kan opstå i forbindelse med immigrationen.

Vi skal tale om de push og pull faktorer, der er årsag til at den store mængde af latinamerikanere i USA. I forlængelse af filmen ”Sin nombre” skal vi også fokusere på bandemiljøer i Latinamerika og USA og fænomenet "spanglish".

Der er fællesarrangement på skolen ved Pia Flores Venegas, der fortæller om bandeproblematikker i Guatemala.

OMFANG: 15 normalsider


Vi øver mundtlig fremlæggelse vha. talepapir og power point, vi øver os på at give udtryk for vores holdning. Grammatisk har vi fokus på de to datider, de personlige pronominer samt brugen af hitverber.

Tekstmateriale:

Introduktion på dansk om emnet (Fra: Ringgaard, Ulla og Kledal, Aase: Retratos latinos en Carlifornia, Gyldendal,2012)

Maná: Pobre Juan (Fra: Ringgaard, Ulla og Kledal, Aase: Retratos latinos en Carlifornia, Gyldendal,2012)

Entrevista con Sofia Campos (Fra: Ringgaard, Ulla og Kledal, Aase: Retratos latinos en Carlifornia, Gyldendal,2012)

Entrevista con José Hernández: (Fra: Ringgaard, Ulla og Kledal, Aase: Retratos latinos en Carlifornia, Gyldendal,2012)


Filmmateriale:

Sin nombre (Cary Fukunaga, 2009)

OMFANG: 15 normalsider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel E La identidad española_I

OPGIVES TIL EKSAMEN

Los jóvenes en la España actual

I dette forløb ser vi nærmere på, hvordan det er at være ung i Spanien. Vi har i første del af forløbet haft seks spanske piger fra Reinosa med i undervisningen.

Tekster:
"Un día en Sevilla" (fra Waldenström, Elisabeth m.fl.: 'Caminando for fortsættere', Gyldendal 2019)

"Con raíces en dos continentes" (fra Waldenström, Elisabeth m.fl.: 'Caminando for fortsættere', Gyldendal 2019)

" Los españoles bebemos mucho, pero sabemos controlarlo" (fra Kloch, Kasper & Tønner, Martin: 'España en la calle', Gyldendal, 2019)

"La generación perdida: Muchos jóvenes no tienen lo suficiente para vivir" (fra Kloch, Kasper & Tønner, Martin: 'España en la calle', Gyldendal, 2019)

"Pasión peligrosa: "Correr con los toros me hace sentir más vivo" (fra Kloch, Kasper & Tønner, Martin: 'España en la calle', Gyldendal, 2019)

Andet:
"Carmen y Lola" (película - dirigida por Arantxa Echevarría, 2019)
"Élite - afsnit 1 af Netflixserien"

En stor del af dette forløb har været virtuelt pga. nedlukning i forbindelse med Covid-19.

Normalsider: 27
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Entrega escrita 6: Delprøve 2 17-02-2020
Las fiestas de España 05-03-2020
Una entrevista 16-04-2020
Élite – entrevista escrita 23-04-2020
Delprøve 1 27-04-2020
Delprøve 2 10-05-2020
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel F Chile

OPGIVES TIL EKSAMEN

Med udgangspunkt i Andrés Woods film  'Machuca' skal vi se nærmere på Chile.
Vi læser udvalgte scener intensivt, og forløbet afsluttes med gruppefremlæggelser om forskellige temaer fra filmen.

Tekster:
* Quiz - "Qué sabes de Chile?" ( Fra Retratos chilenos, Gyldendal, 2010)

* "Chile, un país de América del sur" + opgaver (Fra Clausen, Inge Margrethe: "Tapas", Gyldendal, 2001)

* Uddrag af: Isabel Allende: "Mi país inventado" (Fra Retratos chilenos, Gyldendal, 2010)

* Victor Jara: "Las casitas del barrio alto" (Fra Retratos chilenos, Gyldendal, 2010)

* Musikvideo til Victor Jara: "Las casitas del barrio alto" https://www.youtube.com/watch?v=mOytN0Z3jHw

* Andrés Wood: ”Machuca”, 2003 (película)

* Inge Margrethe Clausen: ”Om Chile” (side 65-76 i ”Machuca”)

* I bogen "Machuca" (guión de la película - drejebog, Gyldendal, 2006) er følgende scener læst intensivt: 1, 2, 3, 14, 15, 39, 40, 41, 49-55


OMFANG: 22,5 normalsider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Entrega escrita 1: Una postal de Santiago 25-08-2020
Entrega escrita 2a_Machuca_DP1 31-08-2020
Entrega escrita 2b_MAchuca 14-09-2020
Entrega 3: Una traducción (en clase) 16-09-2020
Entrega 4: Presentación oral (en clase) 16-09-2020
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 13,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel G Argentina - mucho más que el tango

I dette forløb ser vi nærmere på Argentina.
Forløbet ligger i forlængelse af en tangoworkshop.

Tekster:

• Lo bueno y lo malo de Argentina
• Un país de naturaleza abundante
• El idioma
• La cocina argentina
* Introduktionsvideo fra Mundohispano
• ”Pasión el la milonga” (Retratos argentinos, s. 26-35)
• La Presidenta
• Uddrag af Borges, Sábato, Berni, Gieco (differentieret læsning)
* Cortometraje: "El inicio de Fabrizio" (Mariano Biasin), 2015


Besøg fra Buenos Aires: dialog og tangoworkshop
Oplæg Argentina (Sofus y Luca)

NORMALSIDER: 13,5
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Entrega 5: Una lámina 30-09-2020
Entrega 6: Las madres de la Plaza de Mayo 20-10-2020
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel H Los cuentos II

OPGIVES TIL EKSAMEN

Vi skal arbejde arbejde videre temaet med cuentos, som er små fortællinger eller eventyr.

Læringsmål:
- Kendskab til autentiske fortællinger
- Personkarakteristikker og handlingsresumé
- Kenkendelse af genretypiske træk ved eventyr
- Genopfriske de to datider, præteritum og imperfektum
- Konjunktiv

Los textos:
* Anónimo: "Blanca Flor" i Skjøde, Bente (red): "Las tres naranjas y otros cuentos", Gyldendal 1989
* Anónimo: "Las tres naranjas" i Skjøde, Bente (red): "Las tres naranjas y otros cuentos", Gyldendal 1989
* Anónimo: "La lechera" i "Cuentos y leyendas" (udgave og red. ukendt)
* Anónimo: "La leyenda de la Llorona"(https://puroscuentos.blog/la-historia-de-la-llorona/)
* Fotos: "No tan felices" de Manuel de los Galanes, Madrid, 2011
* Película: 'La llorona' por Jayro Bustamante, 2020
* La canción: 'La llorona de los cafetales' por Gaby Moreno (https://www.youtube.com/watch?v=9FL7GmbNzK4)

OMFANG: 16 normalsider
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Entrega 7: Érase una vez 12-11-2020
Entrega 8: No tan felices 23-11-2020
Entrega 8b 01-12-2020
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel I La identidad española_II

OPGIVES TIL EKSAMEN

La España actual - desafíos y herencia

I dette forløb, der bygger videre på forløbet  om 'Los jóvenes' fra 2.g, ser vi nærmere på Spanien og på de udfordringer, der er i Spanien. Vi fokuserer på de unge samt på den tunge arv fra Franco-tiden.

Dele af forløbet er afholdt virtuelt på grund af nedlukning i forbindelse med covid-19.

Textos:
• Alex Arcas: ”¿Cómo somos los españoles?” Fra Clausen, Inge Margrethe et al: ’Sin prisa, pero sin pausa’, Gyldendal 2016

• Kasper Kloch: “Det spanske generationstyveri”, Weekendavisen, 2020. https://www.weekendavisen.dk/2020-22/samfund/det-spanske-generationstyveri

• “Fuga de cerebros” fra Iglesias, Aday Polo & Wilkens, Anja: ‘Voces de protesta’, Gyldendal, 2013

• Rosalía- projektarbejde

• “El dictador que sigue vivo medio siglo después de su muerte” fra Kloch, Kasper & Tønner, Martin: ‘España en la calle’, Gyldendal, 2019 (bruges til delprøve 1)

• “Entre cráneos y huesos: Lloro cuando encuentro juguetes” fra Kloch, Kasper & Tønner, Martin: ‘España en la calle’, Gyldendal, 2019

• “Breve historia de la Espanã de hoy” Fra Clausen, Inge Margrethe et al: ’Sin prisa, pero sin pausa’, Gyldendal 2016

Videos:  “#Coronavirus – quédate en casa - https://www.youtube.com/watch?v=H0qQGCoeNfg&feature=youtu.be&fbclid=IwAR1rgnD65OVSXgXpWvZfYDjS37hqCLKJ3t0daHwI2pNS95FsHZxRh3IpH14 (skriftlig aflevering)

Película:
• Película:"La isla mínima/Marshland" - dirigida por Alberto Rodríguez, 2014

NORMALSIDER: 21
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Entrega 9: DP 1 (en clase) 03-12-2020
Entrega 10: DP2 18-12-2020
Entrega 11_Rosalía 07-01-2021
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 12,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel J Los desafíos latinoamericanos_II

OPGIVES TIL EKSAMEN

Los desafíos latinoamericanos_Narcos:

Dette er et kort forløb, der bygger videre på forløbet om migración i 2.g. Vi trækker også tråde tilbage til 1.g, hvor vi så filmen 'María, llena eres de gracía'

Vi ser de to første afsnit af Netflix-serien 'Narcos' (første sæson) og arbejder med små tekster og taler om emnet.

Dette forløb er udelukkende kørt virtuelt på grund af nedlukning i forbindelse med covid-19.


Textos:

* Episodios 1 y 2 de Narcos (netflix)

* http://www.colombia.com/colombiainfo/nuestrahistoria/narcotrafico.asp (Wikipediaopslag på spansk: Pablo Escobar, El cártel de Medellín, Simón Bolivar, M-19)

* "Tuyo" http://www.cancionestelenovelas.com/2015/08/cancion-de-la-serie-narcos-tuyo-de-rodrigo-amarante-soundtrack.html



NORMALSIDER: 9
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Narcos_las personas 11-01-2021
Entrega 12_El cartel de Sinaloa (DP 1 +2) 21-01-2021
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel K Perú - la otra cara de Latinoamérica

I dette korte forløb skal eleverne se, at der også findes et lidt lysere Latinamerika. Da skolen var corona-nedlukket i denne periode er forløbet kørt virtuelt - og med en lidt løsere struktur, da det også har været afbrudt af SRP.
Der har været fokus på den praktiske side af spanskfaget (at reservere billetter, at være på museum, at finde vej)

NORMALSIDER: 10
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
La historia del Perú 28-01-2021
Entrega 13_Delprøve 2 28-01-2021
Entrega 15_Gramática 11-02-2021
Terminsprøve Spansk 26-02-2021
Entrega 16_Grammatik 02-03-2021
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel L La mujer española

OPGIVES TIL EKSAMEN

I dette forløb ser vi nærmere på den spanske kvindes muligheder og begrænsninger.
Vi læser forskellige teksttyper og inddrager billedmateriale og serien 'Las chicas del cable'.

Den første del af forløbet er kørt virtuelt på grund af covid-19-nedlukning

Textos:
• ¿Qué tan machista eres? https://es.surveymonkey.com/r/que-tan-machista-eres

• El idioma y el género escrito y dibujado por brush_willis para el día de la mujer 2021, Instagram

• La mujer española y su historia (power point)

• Guía de la buena esposa: 12 ilustraciones de http://elpolvorin.over-blog.es/article-espa-a-la-mujer-ideal-en-1953-60293010.html

• Mala Rodriguéz: ”Gitanas” + video https://www.youtube.com/watch?v=DKJE4-9qRIk

• ”Las chicas del cable” temporada 1, episodios 1 y 2 en Netflix

• Escaperoom: https://eduvirumgym-my.sharepoint.com/:o:/g/personal/ae_edu_virum-gym_dk/Eva5_GECsxpNsqMkT51KDUABx5JRCeQepSB819WnBlcZHw?e=ZT7OLV eller https://eduvirumgym-my.sharepoint.com/:o:/g/personal/ae_edu_virum-gym_dk/Eva5_GECsxpNsqMkT51KDUABx5JRCeQepSB819WnBlcZHw?e=zDPQmq


• Fotos de protestas

• Una carta de Celeste Erlancha a su esposo (abreviada)
https://coolcloud.co/estoy-cansada-esposa-escribe-carta-abierta-a-un-marido-que-no-ayuda-en-nada/



Eksamenstræningstekster:
• Mónica Zas Marcos / Cristina Armunia Berges: “¿Por qué no recomendar la serie Las chicas del cable? “De ElDiario.es

• Entrevista con Blanca Suárez de Diario de Sevilla: https://www.diariodesevilla.es/gente/blanca-suarez-entrevista-chicas-cable_0_1475253058.html


NORMALSIDER: 21
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Entrega Las chicas del cable 22-03-2021
Entrega 18_ Palabras claves para Entrega 19 07-04-2021
Entrega 19_Videoaflevering 13-04-2021
Entrega 20_Delprøve 1_Alba Suárez 15-04-2021
Entrega 17_Presentación oral 21-04-2021
Entrega 22 29-04-2021
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 13,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel M Repaso_Repetition

Vi repeterer de læste emner

NORMALSIDER: 11
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Entrega 23: La inmigración ilegal en EE.UU 05-05-2021
Entrega 21_Delprøve 2_La siesta 17-05-2021
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer