Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2019/20 - 2020/21
Institution Virum Gymnasium
Fag og niveau Fransk B
Lærer(e) Sarah Garvig Frederiksen
Hold 2019 Fr/1 (1g Fr/1, 2g Fr/1)

Oversigt over gennemførte forløb
Titel A Vivre ensemble
Titel B Les contes de fées
Titel C Haïti (EKSAMENSEMNE)
Titel D La guerre (EKSAMENSEMNE)
Titel E Paty, Hebdo, la liberté d'expression
Titel F Le bien et le mal (EKSAMENSEMNE)
Titel G L'amour (EKSAMENSEMNE)

Beskrivelse af de enkelte forløb (1 skema for hvert forløb)
Titel A Vivre ensemble

Emnet ser på Frankrigs alsidige befolkningssammensætning med baggrund i Frankrigs kolonitid og indvandring fra bl.a det meste af Europa, og på hvordan dette har beriget fransk kultur, men også skabt et samfund med mange sociale spændinger.
I dette forløb trænes den mundtlige sprogfærdighed. Vi forsøger via de forskellige tekster at opbygge et ordforråd, så eleverne kan udtrykke sig om emnet. Det meste sprog er på det redegørende plan, men der bliver også lagt op til mere selvstændige analyser og meningstilkendegivelser.

Indhold:

Tekster:
1jour1actu: Pourquoi parle-t-on autant des femmes voilées en France? (https://www.1jour1actu.com/france/femmes-voile-france%E2%80%89/)
Régine Detambel: La boîte aux lettres, Fiction française, Gyldendal
Tahar Ben Jelloun, Un homme venu d'une autre durée

Kortfilm, film, sange og klip:
François Zimerays Mit Danmark afsnit 1
Le petits sablés (kortfilm)
Je suis Noël (kortfilm)
Stromae Tous les mêmes (sang)
Lous and the Yakuza: Dilemme (sang)

Antal læste sider anslået: 23 sider + klip, sange og kortfilm.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel B Les contes de fées

Forløbet ser på eventyr i den fransksprogede verden med en moderne omskrivning af henholdsvis Askepot og Den lille rødhætte, samt eventyr fra den frankofone verden 'Les rossettes dorment la tête en bas' og det haitianske eventyr 'L'oranger magique'.

Bering og Sørensen, Entrées, Gyldendal, 2009:
Cendrillon, s. 7-8
Chapeau Rond Rouge, s. 10-14
L'oranger magique, s.16-20
Pourquoi les rossettes dorment la tête en bas, s. 21-22
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel C Haïti (EKSAMENSEMNE)

Eleverne har arbejdet med Haiti i historisk og kulturelt perspektiv illustreret gennem haitianske artikler og andet materiale, Restavek-problematikken - Haitis slavebørn har været i fokus samt de naturkatastrofer, der har ramt Haiti i nyere tid.

FORLØBET ER LÆST VIRTUELT I FORÅRET 2020

Kernestof:
Artikel fra Globlalis om Haiti https://www.globalis.dk/Konflikter/Amerika/Haiti
Lucette af Paulette Poujol Oriol, in Paroles d'Haïti af Ingegerd Nissen Pedersen, Munksgaard, 1997)
Haïti - un témoignage d'un restavek à Croix Deprez, Institut Panos Port-au-Prince 2001. Kan ses på http://virtuelfransk.weibrecht.net/undervis/haitiweb/Restavek-Panos.htm (findes glosseret)
Forskelligt billedmateriale fra Haiti.

Supplerende og læst i forløbet 'Les contes':
Bering og Sørensen, Entrées, Gyldendal, 2009: L'oranger magique, s.16-20

Film:
Histoire d'Haiti en bande dessinée (inhaitifilm.com Short History of Haiti 6 min)
Ghosts of Cité Soleil (Filmcentralen.dk, 90 min.)


Antal læste sider anslået: 14 sider + film
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Billedelektie 25-03-2020
Qui, où, quand.... 30-03-2020
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel D La guerre (EKSAMENSEMNE)

Et forløb om hvordan krig påvirker menneskers liv. Der studeres mere generelle konsekvenser af krig som for eksempel tab af familiemedlemmer, ændring af levevilkår og tilpasning til krigen. Herefter studeres anden verdenskrig og de konsekvenser den havde i Frankrig for den almindelige befolkning og for jøderne.

Materiale:
Per Krogh Hansen, Klassiker; smuk på en grusom måde, Berlingske 23/8-2019
Agota Kristof, Le grand cahier, chap. 1, 11 et 17, Gyldendal 2008
La France pendant la deuxième guerre mondiale, Carte Blanche, Kaléidoscope, 2002
Youtube og tekst: L’appel du 18 juin 1940 - Charles de Gaulle
1942 La rafle du Vel d'Hiv' (Becherelle "cronologie de l'histoire de France")
'Une exécution' og 'Bombes sur la France', Passepartout, Damkjær/Kambskard, Munksgaard, 1990

Film: La Rafle af Roselyn Bosch (2010)

Antal læste sider anslået: 11 sider + film
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Udkast til del 1 17-09-2020
Sprogdagsopgave 17-09-2020
Devoir écrit 1 27-09-2020
Test 08-10-2020
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel E Paty, Hebdo, la liberté d'expression

FORLØBET ER LÆST DELVIST VIRTUELT

Forløb om det franske samfund med fokus på religion- og ytringsfrihed holdt op mod terrorangrebet på Charlie Hebdo den 7. januar 2015, samt mordet på læreren Samuel Paty den 16. oktober 2020. Begreber såsom 'la liberté d'expression' og 'la laïcité'  anvendes og de franske værdier sammenlignes med de danske og bruger dette som afsæt til at diskutere samfundsforhold, magt og meninger. Vi bruger også tid på at forstå de forskellige reaktioner på angrebet på Charlie Hebdo og mordet på Samuel Paty i forhold til uligheder i det franske samfund.

Materiale:
François Hollandes tale til nationen 7. januar 2015 - https://www.youtube.com/watch?v=JY85lJaisbQ  .
Réaction de l'imam de Drancy 7. januar 2015 - http://www.huffingtonpost.fr/2015/01/07/charlie-hebdo-imam-drancy-video-reaction_n_6429702.html    
Un professeur tué par un terroriste - https://www.1jour1actu.com/france/un-professeur-tue-par-un-terroriste

Klip:
https://www.1jour1actu.com/info-animee/cestquoila-liberte-dexpression
https://www.youtube.com/watch?v=xYRU1H3R4N8


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel F Le bien et le mal (EKSAMENSEMNE)

Forløbet skildrer det gode og det onde, både som hinandens modsætninger og som elementer, der kan være til stede på samme tid.  Eleverne arbejder med det gode og det onde, som det giver sig udtryk i den ondskab og de budskaber, der ligger i terrorangreb, men også de mere socialt betingede konflikter, der opstår i komplekse familiekonstruktioner, minder, sociale miljøer.
'Le bien et le mal' er tilrettelagt ud fra forskellige former for undervisningsmaterialer herunder både noveller, romanuddrag og internettekster.

FORLØBET ER LÆST VIRTUELT

Tekstmateriale:
Julien Baldacchino, France Inter: Dix bonnes choses:
10 - Vers un traitement contre certains cancers ? (déc. 2020)
https://www.franceinter.fr/societe/dix-bonnes-nouvelles-qui-sont-malgre-tout-arrivees-dans-le-monde-en-2020
Edouard Louis: En finir avec Eddy Belleguele, Seuil, 2014, kap. 1
Jean-Denis Bredin: Un repas de famille (1994)
Boulet: Un rubrique scientifique "Parentologie" (2005)
Facebookopslag: Antoine Leiris, Vous n'aurez pas ma haine, 14. november 2015.

Videomateriale:
Lupin, épisode 1, Netflix
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel G L'amour (EKSAMENSEMNE)

Forløbet beskæftiger sig med forskellige teksttyper til belysning af kærlighed i forskellige sammenhænge. Emnet belyser desuden ikke kun kærligheden mellem to elskende, men også kærligheden mellem forældre og børn.

Materiale:

Tekster:
Jean-Louis Fournier: Il a jamais tué personne, mon papa, Systime, 2002 - side 11 Papa et moi
André Maurois: Les ricochets, pp. 55-58, Nouvelles 1, Finn Obel, Gjellerup, 1974
Conne Pedersen, Le changement: Mariage pour tous, pp. 46-48, 2014
Antoine Saint-Exupéry: Le petit prince, 1949; Kap. XXII side 66 - 74
Charles Baudelaire: L’invitation au voyage (Entrées, Gyldendal Uddannelse, 2009)


Film og kortfilm:
Oktapodi (2007) du Français Julien Bocabeille qui a gagné un Oscar du Meilleur court-métrage d’animation 2009
Nuit Blanche (court-métrage)
La vie d'Adèle (2013) af Abdellatif Kechiche

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer