Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2020/21
Institution Virum Gymnasium
Fag og niveau Tysk A
Lærer(e) Signe Kjeldbjerg Hansen
Hold 2020 TYF (3g TYF)

Oversigt over gennemførte forløb
Titel A Die Würde ist unantastbar. Verbrechen und Schuld
Titel B Deutschstunde - der Film
Titel C Peter Stamm - ein schweizer Schriftsteller
Titel D Folgen des 2. Weltkrieges
Titel E Stürmer und Dränger

Beskrivelse af de enkelte forløb (1 skema for hvert forløb)
Titel A Die Würde ist unantastbar. Verbrechen und Schuld

Som afsæt til dette forløb, skrev eleverne en årsprøve i 2.g ud fra Ferdinand von Schirachs "Einsam".

Forløbets materiale:
- Namika: Meine Schuld (Song, 2015)
- Text über Schuld-Begriffe
- Grundgesetz: Artikel 1
- Video: Die Extrem-Show: https://www.planet-schule.de/wissenspool/grundgesetz/inhalt/sendung-gg-19-19-gute-gruende-fuer-die-demokratie/sendung.html
- Ferdinand von Schirach: Einsam (2017) i: Helle Egendal: Gattungen. Gyldendal, 2017.
- Milena Moser: Der Haarschnitt (1993) i: Lone Häckert m.fl.: Literatur um die Jahrtausendwende, Gyldendal, 2003.
- Fernsehsendung: Verbrechen- Folge 1: „Fähner“.
- Andrea Maria Schenkel: Finsterrau (2012) i: Helle Egendal: Gattungen. Gyldendal, 2017.


I forløbet blev også følgende flettet ind:

Tema deutsch-dänische Wiedervereinigung 1920 ift. med virtuelt foredrag af Simon Ankjærgaard.

Brennpunkt Deutsch 4/2019: Interview med Siegfried Matlok: Der lægges ud med et interview med Siegfried Matlok, ”Der Nordschleswiger”s tidligere chefredaktør. Han indleder i et telefoninterview, der kan aflyttes via ”Scan Life”/SoundCloud, med udsagnet: ”Das Verhältnis zwischen Deutschen und Dänen hat sich in den letzten 20 Jahren sagenhaft verändert”. Udsagnet uddybes gennem samtalen, der giver et historisk overblik over, hvad der skete i forbindelse med genforeningen, og hvorfor det skete. Hertil kommer en enkel og let forståelig forklaring på den historiske baggrund for, hvad der skete efter krigen i 1864, og hvad der førte til genforeningen i 1920.
Foredrag om den danske genforening 1920. https://www.folkeskolen.dk/1848730/genforening-eller-100-jahre-deutsch-danische-grenze
---
Biograftur: Deutschstunde. Som optakt hertil arbejdede vi med begrebet "Pflicht" (Die Freuden der Plicht)


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 23 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel B Deutschstunde - der Film

Dette skoleår har pga. corona budt på én eneste ekskursion: En tur i biografen for at se "Deutschstunde" - filmatiseringen af Siegfrid Lenz' roman med samme navn. Filmen kom i fin forlængelse af beskæftigelsen med begreberne "Schuld" und "Pflicht" i det foregående forløb "Die Würde ist unantastbar". Desuden havde vi i optakten til filmen fokus på begrebet "entartete Kunst" og arbejdede med en forforståelse af filmen ud fra filmplakaten.

Das Filmplakat zu "Deuschstunde": https://www.kinofenster.de/filme/filmarchiv/deutschstunde-film/

Emil Nolde:"Schlachtfeld" (Gemälde, 1913)

Über entartete Kunst: https://www.dw.com/de/nazi-ausstellung-entartete-kunst-als-moderne-kunst-nur-im-museum-hing-um-bespuckt-zu-werden/a-39693071

Film: Deutschstunde (2019) - Regie: Christian Schwochow - Drehbuch: Heide Schwochow nach dem gleichnamigen Roman von Siegfried Lenz
Indhold
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 1,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel C Peter Stamm - ein schweizer Schriftsteller

Forløbet bygger for de fleste elevers vedkommende videre på tidligere forløb hvor de på deres hold i 1. og 2.g  læste Peter Stamms novelle "Am Eisweiher". Vi har læst et lille udsnit af Stamms noveller og arbejdet med filmatiseringen af fortællingen "Der Laut der Dinge" (Seerücken. Erzählungen, 2012). Ens for alle teksterne er, at de ofte behandler temaet "Beziehungen" - ud fra en minimalistisk stil, der er karakteristisk for Peter Stamm. Eleverne har arbejdet med Peter Stamm som forfatter - herunder hvad der karakteriserer hans forfatterskab. Desuden har eleverne opnået et lille indblik i "die Schweiz" - kultur, politik, geografi og historie.

Materiale:
Peter Stamm: Am Eisweiher i: Blitzeis, Tyskforlaget, 2002 - ikke læst af alle, men mange i 1. el. 2.g
Peter Stamm: Jedermannsrecht i: Blitzeis, Tyskforlaget, 2002
Peter Stamm: Das schönste Mädchen i Blitzeis, Tyskforlaget, 2002
Peter Stamm: Der erste Schnee i: Wenn es dunkel wird. Erzählungen, S. Fischer, 2020

Film: Was wir wollten. Netflix, 2020. (Filmatisierung von _Der Lauf der Dinge_ i_ Seerücken. Erzählungen. S. Fischer, 2012

Biografie: http://www.peterstamm.ch/index.php?n=13&s=41&p=121
Interview über Peter Stamms Schreibstil: https://www.youtube.com/watch?v=fx2dpyNPZmA&t=42s

Die Schweiz:
https://www.bpb.de/nachschlagen/lexika/politiklexikon/18194/schweiz-che
https://www.ch.ch/rm/sitemap/

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel D Folgen des 2. Weltkrieges

Forløbet omhandler tiden omkring og efter 2. verdenskrigs afslutning med særlig fokus på "innere Konsequenzen des Krieges" og på Flucht und Vertreibung (aus dem Osten). I forbindelse med "die Vertriebenen" har vi skelnet mellem forskellige klassificeringer af die Vertriebenen: die Ausgebombten und die Vertriebenen (Landnahme)

Materiale:
Marie Søgaard Thellesen m.fl.: Niemals vergessen, Systime 2018: Einstieg: Vergangenheitsbewältigung, S. 8-10.
Georg Kreisler: Weg zur Arbeit (1968) i: Marie Søgaard Thellesen m.fl.: Niemals vergessen. Vergangenheitsbewältigung 1945 bis heute. Systime, 2018.

Schuld - was ist das? Oversigtsskema i: https://www.brgdomath.com/politik-wirtschaft/schuld-und-unrecht-tk12/begriffe-recht-unrecht-schuld/

Wolfgang Borchert: Die Küchenuhr (1947) i: Bilder aus der jüngsten Vergangenheit, Gyldendal, 5. Oplag, 1980.
Wolfgang Borchert: Die Stimmen sind da in der Luft in der Nacht. HÖRBUCH-Fassung: https://www.vorleser.net/borchert_stimmen/hoerbuch.html

ZDF Mediathek: Altes Land Teil 1 - über Vera und ihre Vergangenheit/Flucht aus dem Osten: https://www.zdf.de/filme/altes-land

Inhalt des Films Lore (2012) http://www.piffl-medien.de/piffl_db_filme/lore/download/Medienpaedagogisches-Begleitheft-LORE.pdf

Film: Lore (2012)

Frau BS: Es ist viel, was ich dir sagen muss (1956) i: Ursula H. Dahler m.fl.: Heimkehr, aschehoug, 1986.

Christoph Hein: Landnahme - Ein Auszug aus dem Roman, Suhrkamp, 2004.

Supplerende materiale
- Tyskland og Østeuropa – historisk indføring i: Steen Kleemeyer m.fl.: Verlust der Heimat im Osten, Gyldendal, 1992.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel E Stürmer und Dränger

Dette forløb foregår af en blanding af "analog" og "virtuel" undervisning, hvilket sætter visse begrænsninger i arbejdet med materialet. Forløbet tager sit afsæt i Sturm und Drang-perioden i den tyske litteraturhistorie og der skabes paralleller til nyere litteratur, som ligeledes indeholder Sturm und Drang-elementer i form af "Aufruhr und Auseinandersetzung", "Weltschmerz".

Materiale:
ZDF-Mediathek: Video om Sturm und Drang: https://www.zdf.de/funk/musstewissen-1066/funk-sturm-und-drang-i-musstewissen-deutsch-100.html

Kate Fuchs og Mathilde Sinding: Introduktion til Sturm und Drang, s. 5-9. i: Stürmer und Dränger, Gyldendal, 2018

Johann W. Goethe: Neue Liebe, Neues Leben (1775) i: K. Fuchs og M. Sinding: Stürmer und Dränger, Gyldendal, 2018

Artikel über Die Leiden des jungen Werthers: https://www.ndr.de/kultur/buch/Goethe-Die-Leiden-des-jungen-Werther,weltliteratur150.html

Johann W. Goethe: Den unge Werthers lidelser.  ”Den 4. maj” t.o.m. ”Den 19. juni” – svarende til minuttal 00:06:58 – 00:54:14 i  fra ereolen.dk:  LYDBOG, Gyldendal fra e-reolen.dk. Oplæst af Dan Schlosser.

Henrik Borg: Johann W. Goethe: Die Leiden des jungen Werthers - Auszug: Am 16. Junius, Gyldendal, 1989,

Walter Hasenclever: Der Sohn (Auszug des Dramas) i: Kate Fuchs og Mathilde Sinding: Stürmer und Dränger, Gyldendal, 2018

Die Firma: Jung sein. https://www.youtube.com/watch?v=KtztVfXPzVY



Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer