Titel
4
|
3: Dem & Os
Tematisk forløb fra antikken og op til i dag. Fokus er på hvordan historien har været præget af forestillingen "dem og os" gennem tiderne. Kulturmøder, kultursammenstod, vores forståelse af os selv, herunder når vi ser på andre. Nedslag i forløbet:
Herodot, Romerne><kristendommen, Kristendommen >< jøderne, Korstogene, Opdagelserne, Imperialisme, Menneskerettighederne, herunder universalisme og kulturrelativisme, Islam og Vesten i dag, Muhammedtegningerne, Fukuyama >< Huntington
Begreber til analyse af kulturmøder/kultursammenstød:
Dialogisk eller konfrontatorisk
Symmetrisk eller asymmetrisk
Ekspansivt eller defensivt
Kulturfundamentalisme eller kulturrelativisme
Stereotyp
Statisk eller dynamisk kultursyn
Materiale:
Nielsen, Henrik Skovgaard: Korstog og Jihad? Gad 1998 s. 18-27, 43-45, 74-76
Gade, Hans Kurt m.fl.: Europas Vej. Munksgaard 1994 s. 168-173
Nielsen, Henrik Skovgaard: Imperialismen 1870-1914. Gjellerup 1974 s. 3-13
Gade, Hans Kurt og Madsen, Flemming Kiilsgaard: Menneskerettighederne, ideal eller ideologi. Munksgaard 1998 s. 15-20
Ohrt, Thomas, De store opdagelser. Århus 2001, s. 7-8, 15-17
Menneskerettigheder, Thorndal & Tefre, Forlaget Columbus, 2005, s. 10-16, 20-23, 26 (Uddrag)
Vores Verdenshistorie 3, Peter Frederiksen, forlaget Columbus, 2021, side 258, 260-262
Verden og den arabiske udfordring – følgerne af Det arabiske forår, ibog, systime, p126, Uddrag
Supplerende materiale:
Kilde, Urban 2.’s tale i Clermont 27. November 1095, s. 48-49, Nielsen, Henrik Skovgaard: Korstog og Jihad? Gad 1998
Kilder, Hvordan beskrev Las Casas og Sepulveda den oprindelige befolkning i Amerika, s. 43-45, Madsen, Flemming Kiilsgaard og Nielsen, Henrik Skovgaard: Opdagelserne, kulturmøder eller kultursammenstød. Munksgaard 1995
Billedanalyse: En britisk religiøs traktat (religiøst tidsskrift) bragte i 1879 to billeder af Stillehavøsen Pukapuka før europæernes ankomst, under hedenskabet, og efter kristningen og civiliseringen var gennemført. Kilde: https://verdenshistoriehhx.systime.dk/index.php?id=463
Thomas Babington Macaulay om engelsk sprog og uddannelse i Indien, 1835, Det Britiske Imperium - fra engelske ekspansion til Commonwealth, Systime, i-bog, p172
Plyndringernes tid, 1500-tallet og 1600-tallet, Verdenshistorien, afsnit 5 (50 min.) BBC, 2012
”Har du også glemt, hvorfor det hedder kolonialvarer?” (Uddrag) Information, 3. januar, 2015
Ytringsfrihed : Muhammeds ansigt, af FLEMMING ROSE, kulturredaktør, Jyllands-Posten, den 30. september 2005
Fukuyama tager opgør med identitetspolitikken, altinget.dk, 15. januar, 2019 (Uddrag)
Francis Fukuyama: »Vi kan ikke bygge et samfund på mangfoldighed. Det er er det samme som at sige, at vi ikke har noget til fælles« Information, 28. september, 2018 (Uddrag)
Faglige mål:
• redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder i Europas og verdens historie
• redegøre for sammenhænge mellem den regionale, europæiske og globale udvikling
• analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
• skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer og diskutere periodiseringsprincipper
• reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
• anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale, herunder eksempler på brug af historie
• opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
• formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
• formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
• hovedlinjer i Europas og verdens historie fra antikken til i dag
• forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
• fkulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
• regionale og globale konflikter og samarbejdsrelationer
• demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
• globalisering
• historiebrug og -formidling
• historiefaglige teorier og metoder
|