Virum Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Virum Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/c - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Virum Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Cecilie Jonassen Haahr
Hold
2022 DA/c (
1c DA
,
2c DA
,
3c DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
1. Barndomsskildringer i litteraturen
Titel 2
2. Dokumentaren - fakta og/eller fiktion? (VÆRK 1)
Titel 3
3. Det moderne gennembrud (VÆRK 2)
Titel 4
4. København (VÆRK 3)
Titel 5
5. Retorik og argumentation
Titel 6
6. Romantik og romantisme
Titel 7
7. Autofiktion (VÆRK 4)
Titel 8
8. Ekspressionisme
Titel 9
9. Moderne nyhedsformidling
Titel 10
10. Køn, kærlighed og parforhold
Titel 11
11. Modernismer: Da verden sprængtes (VÆRK 5)
Titel 12
12. Litterære metoder
Titel 13
13. Ældste og nyeste litteratur (VÆRK 6)
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
1. Barndomsskildringer i litteraturen
Analyserede tekster:
Pia Juul: Rosas mor fra Dengang med hunden (2005)
Camilla Christensen: Substantiver fra Mere ved jeg ikke (2014)
Jens Blendstrup: Sofus er læge og mor er syg (2002)
Rødhætte (Folkeeventyr)
Charlotte Weitze: Villy fra Bjergtaget (1999)
H.C. Andersen: Den lille pige med svovlstikkerne
Yahya Hassan: BARNDOM (2013)
Pia Tafdrup: Min mors hånd
Line Knutzon: Snart kommer tiden (novellefilm)
Tove Ditlevsen: Blinkende lygter
Teoritekster:
Kompendium: Litterær analyse af epik (se OneNote)
Kompendium: Litterær analyse af lyrik (se OneNote)
"Minimalisme" (se OneNote)
"Syndefaldsmyten" (se OneNote)
"Litterære metoder" (Egen bearbejdede tekst - se OneNote)
Øvrige tekster:
Mads Rangvid og Mimi Sørensen: "3.1 Adam og Evas fald" i "Perspektiver i dansk", Dansklf., 2018, s. 64
Indhold
Kernestof:
Kompendium - Barndomsskildringer i litteraturen:
Link til vores klassenotesbog:
Klassenotesbog m. dagens program:
Læs om komposition i kompendiet s. 5-7 (kompendiet ligger på OneNote)
Lektiespørgsmål:
Skriftlig opgave - opgavebeskrivelse:
Link til OneNote:
OneNote:
Læs om billedsprog i kompendiet s. 18 og se video om intertekstualitet (videoen ligger på OneNote under dagens lektion)
Dagens lektion:
Lav jeres analyser og fortolkning af Villy færdig (læs herunder om syndefaldsmyten - dokument ligger på OneNote: OneNote)
Grupper:
Her finder I et eksempel på en analyserende artikel (En analyserende artikel er en analyse af en tekst, fx en novelle)
Læs om litterære metoder (se dokument herunder eller på OneNote) og læs herefter om den psykoanalytiske metode i kompendiet: s. 29-30
Litterære metoder.pdf
OneNote
Kompendium Litterær analyse LYRIK (en opdateret version):
Kompendium Litterær analyse LYRIK:
Læs om billedsprog i digte i lyrik-kompendiet: s. 6-9 og om stilfigurer i epik-kompendiet: s. 18-19 (se OneNote)
Kompendium m. tekster:
Generel information om skrivekursus 2023 til alle 1.g-elever.docx
Arbejdsspørgsmål:
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Analyse af novelle
11-12-2022
1c skrivekursus 2022-2023
20-01-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
2. Dokumentaren - fakta og/eller fiktion? (VÆRK 1)
Thora Lorentzen: Efterskolen, afsnit 1
Jonas Poher Rasmussen: Flugt (2021)
Jesper Dalgaard: Kandis for livet (2021) (VÆRK)
Klip fra:
Mads Nilsson & Troels Kingo: Advokaternes tag-selv-bord (2015)
Lars Engels: Dømt til behandling (1997)
Michael Moore: Sicko (2007)
Victor Kossakovsky: Gunda (2020)
Centrale begreber:
- Autenticitetsmarkører/Faktakoder
- Fiktionskoder
- Fakta og fiktion som genre
- Dokumentarens formater/undergenrer: den observerende, den autoritative/dybdeborende, den interaktive/deltagende, den poetiske
- Filmiske virkemidler: relevante begreber inden for billedbeskæring, perspektiv, kamerabevægelse, klipning, lys, lyd, symbolik.
- Fremstillingsformer: Rekonstruktion, interview (erfarings-, parts-, erfaringsinterview), arkivmateriale, skjulte optagelser, animationer og grafik, stillbilleder
- Appelformer
- Komposition: Dramaturgiske modeller (berettermodellen, bølgemodellen)
- Fremdriftsmidler (Konflikt, identifikation og indlevelse, cues, set-up/pay-off, suprise og suspense)
Indhold
Kernestof:
OneNote
Læs s. 10-15 i kompendiet. Find både kompendie og lektiespørgsmål på OneNote:
OneNote - se lektier og oversigt over (nogle) virkemidler:
FLUGT (trailer):
Læs s. 23-25 i kompendiet om fremstillingsformer samt s. 16 om appelformer.
Besvar følgende spørgsmål til dokumentaren Flugt (den del i har set indtil videre):
Flugt - Vi har set de første 30 minutter. Se gerne denne del derhjemme, hvis du var fraværende sidst:
OneNote:
Spørgsmål til Kandis for livet:
Skriv noter til de forskellige spørgsmål til jeres personkarakteristik. Herunder finder I link til arbejdsspørgsmål:
Dokumentaren kan ses via følgende link (login med Unilogin):
Gør jeres oplæg om jeres karakter færdig, så I kan præsentere det for resten af klassen. Derudover skal alle spørgsmål til "Kandis for livet" besvares. Det vil sige, at I også skal kunne sige noget om dokumentarens genre, miljø, vinkling, perspektive
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
3. Det moderne gennembrud (VÆRK 2)
KØN/KVINDEFRIGØRELSE:
Primær litteratur:
Henrik Ibsen: Et dukkehjem (VÆRK)
Sekundær litteratur:
- Kjær-Hansen, Barbara m.fl.: 1870-1890: Det moderne gennembrud I: Litteraturhistorien – på langs og på tværs
- Kvindefrigørelse I: Litteraturens veje (Kapitel 8)
- Bødtcher-Hansen, Maja & Mose, Susan: Den naturalistiske skrivestil. I: Det moderne gennembrud. Systime.
- Bødtcher-Hansen, Maja & Mose, Susan: Det naturalistiske drama. I: Det moderne gennembrud. Systime.
- Bødtcher-Hansen, Maja & Mose, Susan: Analyse af et drama. I: Det moderne gennembrud. Systime.
- Kjær-Hansen, Barbara m.fl.: Dramaet i det moderne gennembrud. I: Litteraturhistorien - på langs og på tværs. Systime.
- Bødtcher-Hansen, Maja & Mose, Susan: Sædelighedsfejden. I: Det moderne gennembrud. Systime.
- https://kvindekilder.atlassian.net/wiki/spaces/KVIN/pages/520126506/S+delighedsfejden
Videoer:
-
https://www.youtube.com/watch?time_continue=171&v=BqHK5gUqzus&feature=emb_logo
- klip fra serien SKAM sæson 1, 2 og 3
- episode 3 af sæson 2 af SKAM
KLASSE:
Primær litteratur:
Henrik Pontoppidan: Naadsensbrød (1887)
Herman Bang: Foran Alteret (1880)
Holger Drachmann: Engelske Socialister (1872)
Sekundær litteratur:
- Klasse og social status (Kapitel 6). I: Kjær-Hansen, Barbara mfl. Litteraturhistorien – på
langs og på tværs. iBog. Systime.
- Henrik Pontoppidan og den sociale indignation. I: Bødtcher-Hansen, Maja & Mose, Susan.
Det moderne gennembrud. iBog. Systime.
- Fra social indignation til eksistensproblemer: Henrik Pontoppidan (Kapitel 8). I: Fibiger,
Johannes mfl. Litteraturens veje. iBog. Systime.
- Jørgensen, Mimi m.fl.: Det moderne gennembrud. Impressionismen og Herman Bang. I: Brug litteraturhistorien. Systime.
KIRKE:
Indhold
Kernestof:
Læs opgaveformuleringen til jeres næste aflevering, hvor "Kandis for livet" skal indgå:
Læs nedenstående introducerende tekst om det moderne gennembrud samt om kvindefrigørelsen, som vil være vores første fokus i forløbet:
OneNote:
Se sæson 2, episode 3 af "SKAM". Overvej undervejs: Er Noora "strong and independent" modsat Ibsens Nora? Sæson 2 Episode 3
Besvar alle arbejdsspørgsmålene til første akt, så du er klar til at præsentere dine pointer i timen (Findes på OneNote - 3. forløb - 2. modul).
Derudover skal du som minimum have skrevet et udkast til indledningen til din aflevering, da vi vil bruge den sidste del af modulet på netop afleveringen. Følg linket for opgaveformulering og vejledning: (Webvisning )
Læs s. 1 og 3 om naturalistisk skrivestil og det naturalistiske drama:
Du skal derhjemme se episode 6 og episode 9 i sæson 2 af SKAM, hvor vi blandt andet bliver introduceret til Williams bror: Nikolai.
Læs nedenstående tekst om sædelighedsfejden:
Se 12. og sidste episode af SKAM sæson 2. Overvej undervejs hvorledes sædelighedsfejden repræsenteres i episoden.
(Gen)læs nedenstående tekst om sædelighedsfejden:
Læs nedenstående tekst om litteraturens fokus på klasse og en af det moderne gennembruds vigtigste forfattere: Henrik Pontoppidan:
Læs nedenstående opgavebeskrivelse til jeres kommende skriftlige aflevering:
OneNote - Skriftlig opgave
Læs om den impressionistiske skrivestil. Hvordan adskiller den sig fra den naturalistiske?:
Læs nedenstående korte tekst om fortolkningshypotesen, da du skal opstille en sådan hypotese i din analyserende artikel om Herman Bangs Foran Alteret:
DHO OneNote
Download DHO-skrivekompendiet og læs s. 2 og 3. Er der noget, der er uklart?
Problemformuleringer DHO:
I må gerne til i dag have overvejet (og allerbedst: have taget en beslutning), om I vil skrive alene eller sammen med en klassekammerat.
Hav til i dag som minimum skrevet et udkast til din indledning, så du kan få feedback på den.
Holger Drachmann Engelske Socialister.pdf
Ingen lektier :-)
Uddrag Niels Lyhne.pdf
Læs nedenstående tekst om J.P. Jacobsen og ateismen:
Eksempel på DHO-opgave
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
4. København (VÆRK 3)
Katrine Marie Guldager: København (2004)
Sekundær litteratur:
Peter Jensen - Genre: Hvad er en novelle?
https://dac.dk/viden/artikler/storbykultur/
Litteraturens veje s. 512-513, afsnit: "Hjemstavn, slægt og steder"
Tekst: Birgitte Tindbæk - Dirty realism
Den klassiske vs. den moderne novelle (oversigt)
Videoer:
Dan Ringgaard om analyse af steder I litteraturen:
https://www.youtube.com/watch?v=1lFvfiIV9B0&source_ve_path=Mjg2NjY&feature=emb_logo
Indhold
Kernestof:
Oversigt klassisk vs. moderne novelle:
Læs nedenstående tekst om novellegenren. Notér minimum tre centrale pointer, som du kan præsentere i timen:
Fibiger, Johannes & Lütken, Gerd: Litteraturens veje, Systime; sider: 512-513
Læs om realismeformen dirty realism og notér, hvad der karakteriserer disse teksters form (skrivestil) og indhold (handling, tematik mv.).Anden tekst er supplerende og dermed helt og aldeles valgfri læsning :^))1. Dirty realism.pdf
I skal til i dag have besvaret alle arbejdsspørgsmål til novellen Nørreport, og så skal I have læst jeres tildelte novelle(r).Grupper og novelletildeling:
Program på Ungdommens Folkemøde:
Alle skal til i dag have læst novellerne Indbrud, Utterslev Mose, Sammenstødet og Pandekager. Det er cirka 40 sider, så gå i gang i god tid. Nedfæld under læsningen af novellerne forhold ved de forskellige noveller, der undrer jer/I synes er interess
Dagens grupper:
Læs de resterende noveller i novellesamlingen, dvs.: Stengade, Glaskuglen, En skilsmissehistorie, Blomster og Kysselæber.
Læs nedenstående artikel fra Information, der omhandler novellesamlingen København. I skal bruge den i timen:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
5. Retorik og argumentation
Indhold
Kernestof:
Læs opgaveformuleringen. Du kan jo allerede nu så småt begynde at reflektere over emnet:
Kompendie til forløb om retorik og argumentation:
Genopfrisk din viden om appelformerne ved at læse side 17-24 i kompendiet. Hvis du har godt styr på appelformerne, kan du nøjes med at skimme siderne, MEN brug tid på at notere dig, hvad der står i boksene (med gul overskrift) om appelformerne logos
Læs om Toulmins argumentationsmodel på side 24-26. Du skal have styr på, hvad der udgør et arguments påstand, belæg og hjemmel.
Læs om den udvidede argumentationsmodel på s. 27-28 i Retorik og argumentations-kompendiet. Skriv noter til elementerne: rygdækning, styrkemarkør og gendrivelse.
Tekster til den debatterende artikel.pdf
Eksempel på debatterende artikel:
Genrevejledning og tips (Link til OneNote):
Læs opgaveformuleringen som lektie. Jeg har vedhæftet teksterne, der skal inddrages her på modulet under Øvrigt indhold, og du kan med fordel skimme tekst 1 (tekst 4a).
I skal til i dag have besvaret alle spørgsmål til debatindlægget af Ågerup:
Læs om argumenttyper og fejltyper/argumentationskneb s. 29-33 i kompendiet:
Hjælp til den debatterende artikel:
Hjælp til anden del (eget synspunkt) i den debatterende artikel:
Lektien til i dag er, at du researcher og finder frem til en emneidé til dit debatindlæg. Det gode emne til dit debatindlæg opfylder følgende kriterier:
Inspiration til emne:
Emma Holten. Den danske debat er blevet en slåskamp:
Skriv noter til følgende:
Lektien til i dag er, at I sørger for at have skrevet gode noter til de forskellige argumenttyper og -kneb/fejl. Derudover skal I notere jer et eksempel til alle argumentationskneb/fejl, dvs eksempler på:
Læs s. 1-4 frem til "Vi handler med sproget":
Læs om diskursanalyse på s. 34-35 i kompendiet:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
6. Romantik og romantisme
Primær litteratur (analyserede tekster):
Universalromantik og nyplatonisme:
Adam Oehlenschlager: Guldhornene, 1803
A.W. Schack von Staafeldt: Indvielsen, 1804
Nationalromantik:
Adam Oehlenslager: Fædrelandssang (Der er et yndigt land), 1819
H.C. Andersen: I danmark er jeg født, 1850
N. F. S. Grundtvig: Danmarks trøst, 1820
Tobias Rahim: Nationalromantik 2021
Biedermeier og poetisk realisme:
N. F. S. Grundtvig: Det er så yndigt at følges ad, 1855
B. S. Ingemann: Fred hviler over land og by/Aftensang, 1823 (Og tit er jeg glad. 1812.)
St. St. Blicher: Sildig Opvågnen, 1828.
Romantisme:
Emil Aarestrup: Paa Sneen, 1838
H.C. Andersen: Skyggen. 1847.
Sekundær litteratur (teori):
Romantikken. Litteraturens veje
Universalromantik:
https://www.youtube.com/watch?v=Dc0lD6CxFnc&t=2s
Nationalromantik:
https://www.youtube.com/watch?v=OB4tZm7hIp0
Nyplatonisme: https://youtu.be/PKRHpeFuCCc
Biedermeier: https://youtu.be/XDFb3R7U714
Videoer (supplerende):
Tit er jeg glad: https://youtu.be/qBsbkeGAWMI
Fædrelandssang: https://youtu.be/hZJSaPilt9A
I Danmark er jeg født: https://youtu.be/nlj1nNIuN2Q
I Danmark er jeg født (Isam Bs fortolkning): https://youtu.be/DwRlHPtRghs
Jokeren: Havnen https://youtu.be/NpkXu-qd5Rs
Ulige Numre: København https://youtu.be/vSaUWDOexXU
Hulelignelsen: https://youtu.be/K-78YRArwBs
Indhold
Kernestof:
Fibiger, Johannes & Lütken, Gerd: Litteraturens veje, Systime; sider: 146-161
I skal finde Litteraturens Veje frem. Det er den store sag, som I fik udleveret først i 2.g. Lektien til i dag er lang, og jeg har derfor forsøgt at hjælpe jer lidt på vej med disse fokusspørgsmål. Udfyld skemaet grundigt, så er du godt med:
Her er kapitlet fra Litteraturens veje, da jeg er en liiiille smule i tvivl om, hvilken udgave I har derhjemme, og derfor også om sidetallene i ovenstående dokument stemmer. Hvis ikke, tjek efter her:
Hvis du ikke fik læst til sidste gang (ja, for to uger siden), så skal du nu finde Litteraturens Veje frem. Det er den store sag, som I fik udleveret først i 2.g. Udfyld skemaet grundigt, så er du godt med:
Her er kapitlet fra Litteraturens veje indscannet:
Ingen lektier. Jubii.
Lektien til i dag er, at du svarer på de spørgsmål, som jeg har skrevet i dette dokument (præcis lige som sidst til Universalromantikken).
Læs om nyplatonisme og Staffeldt i Litteraturens veje s. 154-155. I timen dykker vi yderligere ned i understrømningen ved hjælp af Sørens (youtube-Søren) video.
Læs opgaveformuleringen til næste aflevering:
Romantikken. Litteraturens veje.
Læs til i dag H.C. Andersens "Skrubtudsen", som I blandt andet skal lave en analyse og fortolkning af i jeres aflevering. Det er også en god idé at læse Den lille pige med svovlstikkerne.
Hav til i dag skrevet et udkast til en indledning til din opgave, som jeg kan give feedback på i timen. Hvis du ikke var der i onsdags, finder du opgaveformuleringen her:
Dokument med spørgsmål, der skal besvares som lektie:
Start med at læse dette korte sammendrag om biedermeierkulturen fra Litteraturens veje. Udfyld derefter skemaet i dokumentet og hør så Søren fortælle om biedermeier i filmen, som jeg har linket til, og tilføj hans visdomsord til dokumentet. God arbej
St. St. Blicher: Sildig Opvaagnen:
Arbejdsspørgsmål Sildig Opvaagnen.docx
Læs denne korte tekst om poetisk realisme. På anden side har jeg tilføjet nogle af mine noter, som I også meget gerne må læse:
Vi berørte denne interessante fortællertype i vores allerførste forløb, men nu skal vi have endnu bedre styr på den, inden vi går i gang med læsningen af Sildig Opvaagnen, da fortælleren måske ikke altid er heeelt sandfærdig(?!), og så er det jo ikke
Skim meget gerne denne tekst om Steen Steensen Blicher, så i har en lille idé om, hvem han er som forfatter:
Jeg er med på, at novellen ikke er sådan lige til at forstå og hitte rundt i. Her finder I en opsummering med overskrifter og farvede markeringer af de forskellige karakterer. Læs det gerne igennem:
Hvis du ikke fik læst teksten om Steen Steensen Blicher, så gør det til i dag:
Vi fortsætter stilen med lektiespørgsmål, der skal besvares. Denne gang også med udgangspunkt i både tekst (Litteraturens veje) og video (Søren<3).
Romantisme (video):
Romantikken. Litteraturens veje.pdf
Vi læser H.C. Andersens Skyggen i timen, og vi skal bruge tre karakteroplæsere (Den lærde mand, Skyggen og Kongedatteren)
Lektien til i dag er, at I har skrevet jeres romantistiske digt færdigt.
Gruppearbejde med Skyggen:
Ingen lektier. Ved modulets start uploader jeg et dokument, som I skal aflevere på Lectio inden modulets udgang. I er velkomne til at lave det hjemme, hvis det passer jer bedre.
Udfyld nedenstående dokument og upload din besvarelse under "Opgaver":
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
7. Autofiktion (VÆRK 4)
Vi læser autofiktion ind i forskellige under-tendenser (værkerne kan selvfølgelig findes en smule på tværs):
- Den ekstreme autofiktion (den æstetiske leg med genren, identitetsdiskussioner osv.): Claus Beck Nielsens identitets-projekt.
- Fokus på barndom og ungdom: Yahya Hassan, Thomas Korsgaard, Asta Olivia Nordenhof
- Fokus på det provokerende og eksperimenterende: Kokkens datter og KLOVN.
- Fokus på traumer og sorg: Transfervindue og Hvis døden har taget noget fra dig, så giv det igen.
Primærlitteratur
Karl Ove Knausgård: Min kamp 2 (uddrag)
Claus Beck Nielsen: En biografi (uddrag)
Asta Olivia Nordenhof: ”Luderdigte redigeret 2 år efter”, uddrag fra bloggen ”jegheddermitnavnmedversaler”. Uddraget hentet fra Mette Møller Jørgensen og Anne Bornerup: ”Diskursanalyse i dansk”, Dansklærerforeningens forlag, 2014
Jørgen Leth: ”Kokkens datter” i ”Det uperfekte menneske – scener fra mit liv”, 2005
Thomas Korsgaard: Hvis der skulle komme et menneske forbi, 2017 (uddrag)
Familie om debutantforfatter: Det er usandt og for groft. Information.
Det næste kapitel: Thomas Korsgaard - Fuldstændig familieløs (uddrag fra radioudsendelse)
Yayha Hassan: "Du kommer i helvede min bror" (2013)
Naja Maria Aidt: “Har døden taget noget fra dig, så giv det tilbage – Carls bog” (uddrag). 2017.
Anmeldelse af Har døden taget noget fra dig, så giv det tilbage:
https://www.information.dk/kultur/anmeldelse/2017/03/tak-raedslen-faaet-sprog
Maria Gerhardt: ”Transfervindue – fortællinger om de raskes fejl” Politikens Forlag, 2017 (VÆRK)
Klovn: "Unge hjerter"
Sekundærlitteratur (teori):
Claus Christensen og Peter Jensen: Introduktionen til ”Livsværk – det selvbiografiske i ny dansk litteratur”
Katrine Haaning m.fl.: ”Autofiktion” læst i ”De seneste fem års litteratur”. Systime, 2019 (red. 2020)
Poul Behrendt og Mads Bunch: ”Autofiktion har knust modernismens facade”, Politiken, 28. april, 2015
Poul Behrendt og Mads Buch: Af ”Selvfortalt. Autofiktion på tværs: prosa, lyrik, teater, film”, Dlf, 2015- side 14-21 + 24-29 (om autofikton og paratekst)
Stefan Kjerkegaard: ”Nøgen ned ad Ballerup Boulevard. Autofiktion, ærlighed og etik” (uddrag).
Forfatterweb.dk
:
https://forfatterweb.dk/oversigt/genrer-og-tematikker/autofiktion
Tor Birk Trads: ”Asta Olivia Nordenhof: Man må leve sine litterære idealer”. Information, 20. dec., 2013
Autofiktion. Litteraturens huse
Nykritikken.
gymdansk.dk
Supplerende materiale:
Interview med Knausgård:
https://www.youtube.com/watch?v=4MlmHvXn7mo&source_ve_path=Mjg2NjY&feature=emb_logo
Yahya Hassan i interview med Krasnik i Deadline
Trailer til mocumentaryen AFR:
https://www.youtube.com/watch?v=me3Yda7UtW4&source_ve_path=Mjg2NjY&feature=emb_logo
Kokkens datter, oplæst af Jørgen Leth:
https://www.youtube.com/watch?v=n-ubicQNxyo
Tobias Rahim: “Drømmene maler virkeligheden” (uddrag). 2022
https://politiken.dk/kultur/boger/art5467857/Forfattere-tager-l
æserne-ved-næsen
https://www.information.dk/mofo/autofiktionens-mester-kvinde-hedder-tove
- Fokus på Tove Ditlevsens forfatterskab
Indhold
Kernestof:
Yahya Hassan - to digte.pdf
Introduktion til autofiktion. Læs side 1, 2 og 3 og skim resten:
Du skal (udover læsningen) medbringe en genstand, der på en eller anden måde fortæller noget om dig. Det kan være dig som barn, eller dig, som du er i dag. Genstanden må gerne være forbundet med en personlig historie/oplevelse, og genstanden skal ikk
Forfattere tager læserne ved næsen
Læs side 1-4 (læs frem til "Hovedstolen" på s. 4) + 7-10 (Læs fra "Selvbiografi og dobbeltkontrakt" til nederst s. 10) i nedenstående dokument:
Samme som til i går:
Thomas Korsgaard Hvis der skulle komme et menneske forbi uddrag.pdf
Thomas Korsgaard: Fuldstændig famlieløs!
Læs s. 5-7 (Læs frem til "Selvbiografi og dobbeltkontrakt") samt s. 12-15 i nedenstående dokument:
Autofiktion og dets tre former:
Podcast Thomas Korsgaard.docx
I skal til i dag have besvaret alle seks spørgsmål til uddraget af Thomas Korsgaard Hvis der skulle komme et menneske forbi (2017):
Hvis du har lyst, læs da Asta Olivia Nordenhofs digt til i dag (Ikke lektie, vi læser også i timen): Dafnes luderdigte.pdf
I dag skal vi arbejde fokuseret med et digt af en forfatter, der hedder Asta Olivia Nordenhof. Lektien til i dag er derfor, at I læser nedenstående artikel, hvor Asta Olivia fortæller om sine tekster samt forholdet mellem privat og offentligt liv:
Mens I læser artiklen skal I tage noter til følgende spørgsmål (Vi gennemgår dem som det første i timen):
Analyse af "Dafnes luderdigte" eller "Du kommer i helvede min bror"
Jeg er infantil og overfladisk (artikel om Christina Hagen).docx
Tekster - JUNGLE.pdf
Det uperfekte menneske.pdf
Læs nedenstående artikel om autofiktion og besvar følgende spørgsmål:
Vi skal i dag tale om et vigtigt begreb, der knytter sig til autofiktionen: Paratekst. En lille ekstra lektie er, at slå dette ord op og under elevfeedback skrive, hvad paratekst er, samt hvilken betydning parateksten har for læserens forståelse af v
Information-artikel om Har døden taget noget fra dig så giv det tilbage igen:
Uddrag af Carls bog (læses i modulet):
Besvar følgende spørgsmål til Klovn-afsnittet "Unge hjerter":
Overvej desuden følgende spørgsmål vedrørende Kokkens datter og Klovn:
Bogomslag til Naja Marie Aidts: Har døden taget noget fra dig så giv det tilbage (Carls bog):
Læs det markerede tekst i denne artikel med fokus på, hvad autofiktionen har haft af konsekvenser for den nykritiske tilgang til litteraturlæsning. Tag noter, så du kan besvare følgnede spørgsmål:
Læs dette korte afsnit om nykritik og kopier det ind i dine noter om autofiktion (Autofiktionen bryder med nykritikken!):
Hav som et absolut minimum lavet en skitse over strukturen i din opgave, dvs. hvordan vil du bygge din reflekterende artikel op? Hvilken artikel vil du anvende, og hvor i din opbygning vil du inddrage den ? Hvilken tekst eller tekster fra undervisnin
Lektien til i dag er at have læst eller lyttet Transfervindue færdig
Maria Gerhardt. Transfervindue 2017.pdf
LYDBOG Transfervindue
Analysespørgsmål til Transfervindue.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
8. Ekspressionisme
Om genren:
Ekspressionisme (pdf)
Primærtekster:
Johannes V Jensen: Interferens, 1909
Emil Bønnelycke: ”Dynamoen”, 1919
Rudolph Broby-Johansen. ”BORDELPIGE DRÆBER UFØDT” og "STRIDSMÆND FOR DET VI ELSKER" fra digtsamlingen ”Blod”, 1922.
Tom Kristensen: ”Angst” fra romanen ”Hærværk”, 1930
Michael Strunge: ”Den hæslige by” fra digtsamlingen: ”Vi folder drømmens faner ud”, 1981
Michael Strunge: "STINKENDE LIG I GADERNES NODESYSTEM AF
STRAMME LÆBER – JEG ANKLAGER MED EN BLOMSTS SUMMEN AF LIV!", 1980
Yahya Hassan: ”Dølgsmål” fra digtsamlingen ”Yahya Hassan 2”, 2019
Musik:
Arnold Schoenberg: 5 Orchesterstücke op. 16: https://youtu.be/PgAdYjKR46c
Nirvana: "Smells like teen spirit"
Radiohead:” Creep” (1992):
https://www.youtube.com/watch?v=XFkzRNyygfk
Billie Eilish: “Bad Guy” (2019):
https://www.youtube.com/watch?v=DyDfgMOUjCI
Kunst:
Edvard Munch: ”Skriget” (1893)
Ernst Ludwig Kirchner: ”Paris’ dom” (Prostituerede i Berlin) (1913)
George Grosz: ”Selvmord” (1916)
Max Beckmann: ”Natten” (1918–1919)
Indhold
Kernestof:
Læs denne introducerende tekst om ekspressionisme:
Tom Kristensen. Nat i Berlin 1921 docx.pdf
Digtanalyse Tom Kristensen.docx
Læs nedenstående digt af Tom Kristensen. Hvilken følelse formidler digtet? Eksisterer der en konflikt i digtet og i så fald hvilken?
Broby BLOD.pdf
Vi skal i dag læse digte fra et værk, der hedder "BLOD". Se nedenstående video om netop dette værk:
Svar på nedenstående spørgsmål, mens du ser videoen om Broby-Johansen og BLOD:
Lektien til i dag er, at du læser dit tildelte digt. Se dokument nedenfor for gruppe og find også digtet i dokumentet:
Årsprøven i skriftlig dansk er i morgen(!!) Lektien til i dag er derfor at læse disse slides om de 3 skriftlige genrer igennem og nedfælde spørgsmål, som I måtte have til dem:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
9. Moderne nyhedsformidling
Indhold
Kernestof:
Lektien til i dag er at "medbringe" et stykke nyhedsjournalistik, der på en eller anden måde har gjort indtryk på dig. Det kan være, at det har overrasket dig, provokeret dig, opmuntret dig eller underholdt dig. Der er ikke krav om, at det skal være
Lektien til i dag er:1) at besvare spørgsmålene til de fem klassiske nyhedskriterier (AVIS-K). Du finder spørgsmålene på OneNote under modul 1.2) at lytte til denne Youtube-video Rasmus Hylleberg - Konstruktive nyheder - et opgør med de gængse nyheds
Læs side 9-17 i denne minibog udgivet af Lea Korsgaard, chefredaktør på Zetland. Svar på nedenstående spørgsmål, mens du læser:
Tekster til debatterende artikel.pdf
Debatterende artikel sociale medier.pdf
Besvar følgende analysespørgsmål til Zetland-artiklen:
Læs gerne opgaveformuleringen, som du skal besvare:
Vi læser denne tekst af Morten Sabroe i modulet:
Genstart En kniv i hjertet:
Branden. Herman Bang.pdf
Læs om fortællende journalistik og tag noter:
Læs også denne artikel om fortællende journalistik. Mens du læser, må du meget gerne tage noter til, hvad den fortællende journalistik tilbyder/skaber hos modtageren:
Læs om New Journalism og gonzojounalistik (starten på den fortællende journalistik) s. 2-3 i nedenstående kompendie:
Lektien er delt op i tre, og hvert hold (se nedenfor) har ansvar for at læse de respektive sider, som de så i modulet skal præsentere for to fra de andre (farve)hold.
Udover lektien om featuren skal du have læst Morten Sabroes reportage "En luder steg af toget" til i dag. Vi taler om den som det første i modulet.
Retorisk analyse af opinionsjournalistik.docx (Vi bruger denne i modulet)
Som lektie skal du læse første debatindlæg i nedenstående dokument. Debatindlægget omhandler dyrenes forhold i Zoologisk Have. Du er også velkommen til at læse andet debatindlæg, men vi læser det sammen i modulet:
Skimmelæs nedenstående dokument om de to journalistiske genrer: informations- og opinionsgenren.
Den danskfaglige opgave, som I skal lave i Zoo (glæder mig!!)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
10. Køn, kærlighed og parforhold
Litterært, mediefagligt og sprogligt forløb
Film:
En frygtelig kvinde (2017)
https://www.dr.dk/drtv/program/en-frygtelig-kvinde_145143
Dronningen
Tekster
- Skabelsesberetningen og Syndefaldsmyten
Primærtekster:
- HC Andersen: Prinsessen på ærten
- Jan Sonnergaard: Sex
- Karen Blixen: Det ubeskrevne blad + De blå øjne
- Naja Marie Aidt: Kvinden i baren
- Tove Ditlevsen: De evige tre
- Uddrag Pigedyr af Cecilie Lind
- Ole Birk Olesen: Jeg anklager kvinder...
Supplerende:
- Tekst om Nabokovs Lolita
Teori:
- Judith Butler
- Diskursanalyse
- Ditte Camron: Blik for køn
Artikler:
Frygtelige kvinder:
https://www.weekendavisen.dk/2020-31/samfund/frygtelige-kvinder
Indhold
Kernestof:
Næste gang skal I lave en analyse og fortolkning af filmen. Jeg har lavet følgende arbejdsspørgsmål, som I jo med fordel kan tage et kig på, inden vi ser filmen.
Læs denne artikel om frygtelige kvinder på film som opvarmning
Lektien til i dag er, at I undersøger modtagelsen af filmen En frygtelig kvinde. Find 1-2 anmeldelser eller artikler, læs dem og notér dig en opsummering af det præsenterede synspunkt.
Illa Christensen. Kvinden. 1884.pdf
Jan Sonnergaard Sex.pdf
Adam og Eva
Arbejdsspørgsmål til Jan Sonnergaard Sex:
I skal se nedenstående video om køn, kærlighed og parforhold gennem 2000 år og tage noter undervejs (Du kan sætte tempoet ned, for det går meget stærkt...):
Svar på disse spørgsmål, mens du ser videoen:
Sidste del af lektien er, at du skal læse H.C. Andersens korte eventyr Prinsessen på ærten, som I alle kender. Overvej undervejs, hvordan kvinden og manden fremstilles i eventyret og sammenlign med filmen En frygtelig kvinde:
Lektien til i dag er at læse dette opgavesæt igennem og udvælge én af de to analyserende artikler:
Karen Blixen De blå øjne.pdf
Læs om Karen Blixen som forfatter og derefter hendes fortælling Det ubeskrevne blad. Vi starter timen ud med at tale om denne fortælling, så det er vigtigt at få den læst, og nej, den er ikke supertilgængelig, for det er Blixen ikke, men hold modet o
Ordliste til Karen Blixens Det ubeskrevne blad.docx
Læs om den fantastiske fortælling som genre og Blixens tilhørsforhold til denne. Du skal skrive noter til, hvad der udgør en fantastisk fortælling:
Karen Blixen skrev sig ind i en eksistentialistisk strømning i litteraturen. Læs denne korte indføring i denne litteraturhistoriske periode. Skriv noter til, hvad fokus er i den eksistentialistiske filosofi og hvordan denne viser sig i litteraturen:
Naja Marie Aidt Kvinden i baren.pdf
Lang (og måske en ret vanskelig) lektie, men læs den og forstå den så godt, som du kan. Mens du læser, svar da på nedenstående syv spørgsmål:
Gruppeoplæg Kvinden i baren.docx
Alle i gruppen bør have besvaret alle spørgsmålene, så I kan sætte jer sammen i gruppen, tale jeres besvarelser igennem og lave et fælles oplæg, der kan præsenteres for resten af klassen:
I skal udfylde skemaet i dette dokument ved at læse side 1-3 i teksten "Diskursanalyse i dansk" samt lytte til de første 12 minutter af Søren Vrists video om diskursanalyse:
Diskursanalyse i dansk. Sprog, magt og identitet.pdf
Søren Vrist fortæller om diskursanalyse:
Cecilie Lind Pigedyr. Uddrag.pdf
Læs nedenstående korte tekst om diskursanalyse af skønlitterære tekster. Tag noter og gem analysemodellen på side 3 i et dokument, så du kan finde den frem (til enhver tid):
Læs nu indføringen i Nabokovs Lolita samt den korte tekst om Cecilie Linds Pigedyr (Vi taler om det i modulet).
Læs de to opgaveformuleringer igennem og udvælg "din favorit":
Du skal til i dag have besvaret spørgsmålene til uddraget af Pigedyr:
Cecilie Lind om Pigedyr. Det kan være en god hjælp at lytte til dette interview.
Anmeldelser til spørgsmål 7:
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
11. Modernismer: Da verden sprængtes (VÆRK 5)
Første fase EFTERKRIGSMODERNISME/HERETICA-MODERNISME (ca. 1945-1960): Eksistentialisme. Martin A. Hansen (Agerhønen) Ole Sarvig.
Anden fase: KONFRONTATIONSMODERNISME/60'ER-MODERNISME(ca. 1960-1965): Villy Sørensen (Blot en drengestreg), Peter Seeberg (Patienten), Klaus Rifbjerg (Livet i badeværelset)
Tredje fase: FORMEL MODERNISME (1965-1980): Inger Christensen (Sommerfugledalen), Dan Turell
Undertema i forløbet: Ondskab
Postmodernisme:
Søren Ulrik Thomsen
Indhold
Kernestof:
Digte af Sarvig og Knudsen.pdf
Spørgsmål til de to reflekterende artikler (bruges i modulet):
Læs om modernismens første fase (Hereticamodernismen) på side 1-6. MODERNISMEN I DANSK LITTERATUR.pdf
Mens du læser, skal du svare på disse spørgsmål:
Vi taler i dag også om jeres kommende aflevering (den reflekterende artikel). Har du spørgsmål? Så hav dem klar :-)
I modulet skal I besvare nedenstående spørgsmål til novellen og uploade jeres svar under Opgaver:
Læs til i dag novellen Agerhønen (1947):
Villy Sørensen Blot en drengestreg.pdf
Villy Sørensen Blot en drengestreg MED OVERSTREGNINGER TIL OPLÆSNING.pdf
Eksistentialisme. Camus og Sartre.pdf
Du skal til i dag læse denne kronik om filosoffen Hannah Arendts idéer om ondskab. Det er en svær tekst, men prøv at nedfælde tre centrale pointer fra teksten, så tager vi den i fællesskab derfra:
Hvis der er nogen, der har lyst til at medbringe kage, et juleindslag eller andet godt, så skal I være meget velkomne!
Klaus Rifbjerg to digte fra Konfrontation.docx
Lektiespørgsmål til konfrontationsmodernismen.docx
MODERNISMEN I DANSK LITTERATUR.pdf
Lyt til vores alle sammens gymnasie-Søren fortælle om konfrontationsmodernismen. Mens du lytter skal du tage noter (se worddokument for fokuspunkter)
Gruppearbejde i modul Rifbjerg.docx
Peter Seeberg Patienten.pdf
Spørgsmål til Peter Seeberg Patienten.docx
Vi har nu af flere omgange berørt eksistentialismen. Første gang i forbindelse med læsning af Karen Blixens fortællinger. I dag skal vi dykke lidt mere ned i den franske eksistentialisme repræsenteret af Camus og Sartre. Læs derfor nedenstående tekst
Dan Turell & Halfdan E - Hyldest Til Hverdagen [HD & Lyrics]
Læs om den formelle modernisme og vær særligt opmærksom på nedenstående:
Lyt derhjemme til Dan Turèlls digt Gennem byen en sidste gang: Gennem byen en sidste gang. wma
Dan Turèll Gennem byen en sidste gang.docx
Orienter dig i de tre skriftlige opgaver, som du kan vælge imellem. Vi taler om dem i modulet:
Powerpoint fra sidst:
Michael Strunges digt Livets hastighed:
Opgavesæt jan 2025.pdf
Jakob Ejersbo Sushi Sunshine (2000).pdf
Lektie: Hvis du ikke fik læst denne tekst om postmodernisme til for et par uger siden, så skal du læse den nu. Tag noter til, hvad forskellen er på det moderne og det postmoderne samfund samt hvorledes dette skift viser sig hos mennesket, i kunsten o
Lars H.U.G's (musiker) musikalske fortolkning af Søren Ulrik Thomsens digt Levende. Hvori høres det postmodernistiske i denne fortolkning?
Analyse af Sommerfugledalen sonet 1-8.docx
Arbejde selv Sommerfugledalen.docx
Se denne video om Inger Christensens digtsamling Sommerfugledalen.
Når du har set videoen, skal du læse denne tekst om det samme (så ja, der vil være gentagelser). Forhåbentlig vil det derefter give mening. Vigtigt er det at forstå sonetkransens system samt hvilken betydning dette system har i Sommerfugledalen:
Læs digt 1 i digtsamlingen. Slå ord op, som du ikke forstår og tag noter.
Lektiespørgsmål med udgangspunkt i video og tekst:
Skrivekursus 3g Kompendium 2025.pdf
Læs s. 2 (om forskelle på videnskabelige normer) og s. 3-4 (om det faglige jeg) i vedhæftet kompendium.
Læs s. 6-9 (om brug af sekundærlitteratur) Da I skriver i et naturvidenskabeligt fag: Læs også s. 10-14.
Læs s. 15-17 (om motivation af kilder) i vedhæftet kompendium.
Download dette dokument, som er kapitel 1 fra bogen "Den gode opgave". Hav kapitlet liggende på din computer i en mappe, du døber "SRP".
Du skal til i dag læse sonet 1-8 i Sommerfugledalen.
Genopfrisk meget gerne denne tekst om Inger Christensens digtning og særligt sonetkransen som system:
I skal i modulet i dag arbejde analytisk med de første 8 sonetter:
Sonet 9-15 skal være læst til i dag. Jer der ikke var til stede i går skal læse hele digtsamlingen (Tager cirka 15-20 minutter)
Medbring Sommerfugledalen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
12. Litterære metoder
Nykritisk metode
Biografisk metode
Feministisk metode
Queerteoretisk metode
Psykoanalytisk metode
Ideologikritisk metode
Postkolonial metode
Indhold
Kernestof:
Medbring Sommerfugledalen
Læs om den biografiske, den nykritiske, den feministiske, den queerteoretiske og den psykoanalytiske læsestrategi side 2-11 i dette kompendie, der introducerer til de forskellige læsestrategier i dansk: Læsestrategier i dansk 3C.pdf
Jeres bud på en perspektivering af Sommerfugledalen.pdf
Totte rydder op.pdf
Få adgang til Naja Marie Aidts novellesamling Bavian via eReolen. Novellen Bryllupsrejse er den tredje novelle i samlingen:
Genopfrisk de fem læsestrategier, som vi arbejdede med inden SRP-perioden: Den nykritiske læsning, den biografiske, den feministiske, den queerteoretiske og den psykoanalytiske.
Perspektivering i danskfaget - hvad, hvordan og hvorfor.pdf
Læs din terminsprøve igennem og nedfæld 1-3 ting, som du gerne vil tale med mig om/stille spørgsmål til i forhold til din egen besvarelse. Jeg taler med jer enkeltvis i dag.
Skim gerne opgavesæt 2 igennem. Igen kan du vælge mellem en analyserende, en debatterende og en reflekterende artikel.
Orientér dig i de fem kommaregler:
Spørgsmål til Naja Marie Aidt Bryllupsrejse.docx
Aidt, Naja Marie - Bavian
Christina Hagen White Girl. 2012.pdf
Læs om den ideologikritiske (marxistiske) læsning og den postkoloniale læsning s. 12-14. Overvej undervejs, hvilke spørgsmål man - med udgangspunkt i de to læsestrategier - kan stille til den skønlitterære tekst:
Vi skal i dag arbejde med OG foretage en postkolonial læsning af værket White Girl af Christina Hagen. Læs denne korte tekst om "grimme følelser" i litteraturen, herunder i denne specifikke digtsamling:
Tendenser i nyere dansk litteratur.pdf
Elias Sadaq Djinn [uddrag] + Arbejdsspørgsmål.pdf
Læs denne korte indføring i tendenser i nyere dansk litteratur. Tag noter.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
13. Ældste og nyeste litteratur (VÆRK 6)
Ældste litteratur:
- Barok
- Oplysningstid: Holberg
Nyeste litteratur:
- Elias Sadaq
- Yahya Hassan
- Bjørn Rasmussen: Ming
- Helle Helle (minimalisme)
- Jakob Ejersbo (socialrealisme)
Indhold
Kernestof:
Yahya Hassan Interview: Poems of Rage
Vi vil i modulet perspektivere Elias Sadaqs Djinn til nogle af Yahya Hassans digte fra hans første digtsamling Digte. Lektien er derfor at læse disse Hassan-digte:
Derudover er lektien til i dag, at du skal have sporet dig ind på, hvilket værk du gerne vil læse i dette forløb (Alle skal læse et selvvalgt værk). Hvis du har besluttet dig, så skriv det under elevfeedback (måske har vi værket i bogkælderen, så kan
Barok Kingo og Rasmussen.pdf
Vi skal i dag beskæftige os med barokkens litteratur (og kunst). Læs derfor om denne litteraturhistoriske periode:
Bjørn Rasmussen Ming.pdf
Læs derhjemme Kingos digt Keed af Verden, og kier ad Himmelen:
Gloseliste Kingo.docx
Fordi vi ikke nåede, hvad vi skulle torsdagen inden påskeferien (undskyld til jer der faktisk var fokuseret i modulet!), skal I læse uddraget herunder fra Bjørn Rasmussens digtsamling Ming og besvare nedenstående spørgsmål:
Læs sidste opgavesæt igennem og vælg opgave 1, 2 eller 3:
"JEPPE PÅ BJERGET" åbningsmonolog - Osvald Helmuth på Det kongelige Teater 1954
Jeppe på bjerget (Nyopsætning af Jeppe på bjerget)
Immanuel Kant: Hvad er oplysning?
Læs om oplysningstiden med fokus på forfatteren Ludvig Holberg og hans komedie Jeppe på bjerget. Du skal kunne besvare følgende fem spørgsmål:
Jakob Ejersbo Nordkraft [uddrag].pdf
Læs om socialrealismen i 1930'erne, i 1970'erne hos bl.a. Tove Ditlevsen og fra 1990'erne og frem:
I dag skal vi se filmatiseringen af Jakob Ejersbos roman Nordkraft fra 2002, der er en rå socialrealistisk skildring af narkomiljøet i Aalborg. Læs også om Jakob Ejersbo roman Nordkraft her:
Sammenklip af dokumentar om Jakob Ejersbo:
Minimalisme + Helle Helle-noveller.pdf
Læs om den realistiske skrivestil minimalisme. Du skal have styr på, hvad der kendetegner en minimalistisk tekst med fokus på følgende: tomme pladser, minimering/reduktion af værkets udtryk, neutral fortællerholdning, fravær af ydre drama/spinkel his
Tænk til i dag over, lighederne og forskellene mellem oplysningstiden (Jeppe på bjerget) og socialrealismen (Nordkraft)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714533598", "T": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714533598", "H": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714533598" }