Holdet 2022 DA/d - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Virum Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Mikkel Guldhammer Sparsø
Hold 2022 DA/d (1d DA, 2d DA, 3d DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til dansk i gymnasiet
Titel 2 1. Novelle- og fortælleteori
Titel 3 2. Værklæsning - Ravnkels saga
Titel 4 3. Snart er det jul ...
Titel 5 Skrivekursus, 1.g
Titel 6 10. Dansk litteraturs historie - fra middelalderen
Titel 7 4. Takter til tiden. Politiske sange i det 20. ...
Titel 8 5. Det moderne gennembrud og DHO'en
Titel 9 6. Essayet og rejseskildringen - at opleve, ...
Titel 10 7. Retorik og argumentation
Titel 11 Skrivekursus, 2.g
Titel 12 8. Køn, kærlighed og diskursanalyse
Titel 13 9. Værklæsning: Se dagens lys
Titel 14 11. Værklæsning: "Sildig opvågnen"
Titel 15 12. Værklæsning - Erasmus Montanus
Titel 16 13. Dokumentarisme - Virkelighedens fortællinger

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Introduktion til dansk i gymnasiet

Introduktion til danskfaget i gymnasiet og til tekstlæsning: Vi læser Franz Kafkas, "Foran loven" (1919).
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 1. Novelle- og fortælleteori

Vi læser et udvalg af noveller og analyserer og fortolker disse med særlig vægt på novellegenren samt teksternes personskildring og fortælleforhold.

Fokus:
- novellegenren
- fortælleteori (fortællertype, synsvinkel m.v.)
- impressionisme
- fremstillingsformer: scenisk og panoramisk, forfatterkommentarer
- direkte tale, indirekte tale og dækket direkte tale
- resumé
- personkarakteristik
- ledemotiv
- modsætninger og tema
- ironi
- skriftlig fremstilling, herunder tekstpræsentation, resumé, citation, personkarakteristik

Skriveøvelser og skriftlige afleveringer: træning af delelementer i genren analyserende artikel, desuden "six words sequels".

Teori:
Ulrik Herskind, Fortælleteori, uddrag af kompendium
Lars Tonnesen og Andreas Tonnesen, "Fortæller", i Litteraturens begreber, s. 69-71
Ole Schultz Larsen, "Novelle", i Håndbog til dansk - litteratur, sprog, medier, s. 79
"Noter om impressionisme"
Johannes Fibiger m.fl., "Tema i hverdagssprog og litteratur", i Litteraturens huse, sideid c3005

Kernestof (se kompendium):
Ernest Hemingway, "Doktoren og doktorens kone" (1925)
Giovanni Boccaccio, "Falken" (1349-52)
Herman Bang, "Den sidste balkjole" (1887)
Jan Sonnergaard, "Polterabend" (1997)
Naja Marie Aidt, "Under slåenbusken" (1995)
Leif Panduro, "Uro i forstæderne" (1962)
Simon Fruelund, "Flod"  (1997)

Supplerende materiale:
Filmen Don't Worry Darling, min. 00.00-10.00 (HBO Max)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 2. Værklæsning - Ravnkels saga

Vi læser Ravnkel Frøjsgodes saga som værk. Desuden træner vi den analyserende artikel, herunder den gode indledning og perspektiveringen.

Litteraturhistorisk fokus:
- Vikingetiden (saga)

Skriftlig fremstilling:
- Den gode indledning og perspektiveringen (skriveøvelser)
- Den analyserende artikel (skriveøvelser og aflevering)

Teori:
Johannes Fibiger m.fl., "Sagatiden", i Litteraturens veje, s. 40-45
Keld Belert, "Den neutrale fortæller" og "Indirekte personkarakteristik", i Island og De islandske Sagaer, s. 82-85

Værklæsning:
Ravnkel Frøjsgodes saga (Ravnkels saga)

Supplerende:
"The Massacre of McBain Family", YouTube-klip, fra Sergio Leones western Once Upon a Time in the West
Filmen Winter's bone (2010), instrueret af Debra Granik og Michael McDonough
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 3. Snart er det jul ...

[Opdateres i 2.g og 3.g]

Højtlæsning af juleeventyr m.m.

Materiale:
MC Einar, "Jul det' cool" (1988)
"Juleevangeliet", i Lukasevangeliet, kapitel 2, vers 1-20
H.C. Andersen, "Nissen hos spekhøkeren" (1853)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Skrivekursus, 1.g

I forbindelse med skrivekurset i 1.g træner vi bl.a. skrivehandlinger, 'underliggørelse' (også kaldet 'defamiliarisering') og 'abstraktionsstigen' samt brugen af billedsprog og stilistiske figurer. Eleverne skriver selv tekster som besvarelse af skrivekursets konkurrenceoplæg: "Skriv en kort tekst, der beskriver din opfattelse af, hvordan det er at være ung i en verden under store forandringer".

I forløbet trænes desuden skriveprocessens forskellige faser.

Litterær tekster - i små 'bidder':
- Karl Ove Knausgård, ”Sukker”, i Om vinteren
- Tove Ditlevsen, "Gaden sover aldrig …", i Barndommens gade
- m.fl. …
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 10. Dansk litteraturs historie - fra middelalderen

[Vi afbrød forløbet efter et enkelt modul (januar 2023) og valgte i stedet at fortsætte med et andet forløb: "Takter til tiden - sange fra det 20. og 21. århundrede". Senere vendte vi så tilbage til forløbet.]

Vi beskæftiger os med den danske litteraturs historie fra middelalderen til romantikken.

Litteraturhistorisk overblik med følgende nedslag:
- Middelalderen (folkevise)
- Reformationen (mariavise og salme)
- Barokken (salme)
- Romantikken (fædrelandssang, kunsteventyr, digt)

Faglige begreber - i udvalg:
Folkeviser
Ridderviser
Trylleviser
Overgangsrite
Syrebadsteknik
Reproduktionsteori
Receptionsteori
Individ vs. slægt
Normbrud
Blodhævn
Vanitas-symbolik
Metafor
Sammenligning
Besjæling
Personifikation
Metonymi
Denotation
Konnotation
Dualisme
Panteisme
Kunstnergeniet
Nyplatonisme/idealisme
Universalromantik
Nationalromantik

Kernestof - andre tekster:
"Ebbe Skammelsøn"
Mariavisen "Hun er meget væner end engel i skare"
Martin Luther, "Vor Gud han er så fast en borg" (1528)
Thomas Kingo, "Keed af verden, kier ad Himmelen" (1681)
H.C. Andersen, "Danmark, mit fædreland" (1850)
H.C. Andersen, "Klokken" (1850)
Fritz Andersen, "I skovens dybe stille ro" (1864)
Klaus Rifbjerg, "Inde mellem træerne" (1988)
Schack von Staffeldt, "Platonisme" (1802)
Adam Oehlenschläger, "Guldhornene" (1802)

Teori:
Johannes Fibiger m.fl., af "Folkeviserne", i Litteraturens veje, s. 58-60 og 64-66 + opslag om nyplatonisme samt tolkning af Staffeldts digt "Platonisme" (s. 154ff) + opslag om Oehlenschlägers "Guldhornene", s. 144ff)
Henrik Poulsen, Grundbogen 1, s. 29-32

Supplerende materiale:
"Ebbe Skammelsen - Hvad fanden skal det nu betyde?", YouTube-video om folkevisen "Ebbe Skammelsøn"
Sorten Muld, "2 søstre" (1997)
Eventyret om den vidunderlige musik", fra min. 13.00 (barokkens musik)
Johnny Cash, "Hurt" (musikvideo)
Screen dumps fra "Hurt"-videoen
Fotos af Frederiksborg Slots barokhave og barok-arkitektur
Malerier af Christian d. 5. og Ludvig d. 14.
Malerier med vanitas-symbolik
"I Danmark er jeg født" v. Danmarks Radios pigekor
Poul Reumerts recitering af ”Guldhornene”
Caspar David Friedrich, "Vinterlandskab" (1811)
"I Skovens Dybe, Stille Ro" v. Danmarks Radios pigekor
Romantiske malerier: Caspar David Friedrich, ”Vandreren over tågehavet” (1818), ”Korset i bjergene” (1812), ”Junos tempel i Agrigento” (o. 1928-30)
Lundbye, "Efterårslandskab. Hankehøj" (1847)

Desuden:
Diverse andre malerier, fotografier, musik m.v.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 4. Takter til tiden. Politiske sange i det 20. ...

... og 21. århundrede

Vi arbejder med politiske sange i det 20. og 21. århundrede. Vi læser og lytter til sangteksterne/sangene, oftest med et sprogligt fokus og i et tekstanalytisk og litteratur- og kulturhistorisk perspektiv.

Gruppeprojekt:
I tilknytning til forløbet vælger eleverne i grupper en dansksproget sangtekst, som de skal arbejde med. Dette afsluttes med, at grupperne afleverer skærmoptagelser af deres analyse og fortolkning.

Faglige begreber - i udvalg:
- rim og rytme
- det lyriske jeg
- semantiske felter
- sproglige billeder og figurer, herunder metafor, sammenligning, besjæling, personifikation
- realplan og billedplan (kildeområde og målområde)
- ordspil
- idiom
- høj og lav sproglig stil
- etnolekt og multietnolekt
- eksplicitte og implicitte fortællerinstanser (fx det lyriske jeg vs. forfatteren)
- ironi

Sangtekster:
Oskar Hansen, "Når jeg ser et rødt flag smælde" (1923)
Trille, "Øjet" (1970)
Bjørn Afzelius, "Sång till friheten" (1982)
Halfdan Rasmussen, "Noget om helte" (1955)
Nordahl Grieg, "Kringsatt av fiender" (1936)
Sebastian, "Vind og vejrhaner" (1981)
Raske penge & Klumben, "Rundt" (2011)
Kim Larsen, "Blip båt" (1979)
TV-2, "Rigtige mænd" (1985)
Sivas, "Viva" (2014)
Inger Christensen/Pia Raug, "Chile" (1980)
(Alle sange er fra bogen Takter til tiden).

Teori:
Mikkel Guldhammer Sparsø og Mads Rangvid, Takter til tiden. Politiske sange i det 20. og 21. århundrede, Dansklærerforeningens forlag 2017.

Supplerende materiale:
Om yuppiebevægelsen og Steffen Brandts ”Rigtige mænd”, i Digtere, divaer og dogmebrødre, 7. afsnit, fra min. 23.22
Raske penge & Klumben, "Rundt" (2011), musikvideo på YouTube. Link: Raske Penge og Klumben: "Rundt"
Foto af yuppie-par
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 5. Det moderne gennembrud og DHO'en

Vi beskæftiger os med det moderne gennembrud, som er emnet for klassens dansk-historieopgave (DHO'en).

(Fra læreplanen: "I slutningen af 1.g udarbejdes en flerfaglig opgave i dansk og historie. Som optakt til dansk-historieopgaven gennemføres et obligatorisk forløb i samspil med historie med vægt på fordybelse i et historisk emne samt elevernes udtryksfærdigheder og relevante metoder i fagene. I forløbet skal indgå et grundlæggende overblik over centrale historiske og litteraturhistoriske udviklingslinjer i Danmark.")

Litteraturhistorisk overblik med følgende nedslag:
- Det moderne gennembrud (noveller og drama)

Værklæsning:
Henrik Ibsen, Et dukkehjem (1879)

Kernestof - andre tekster:
Henrik Pontoppidan, ”En stor dag” (1887)
Henrik Pontoppidan, "En vandringsmand" (1905)
J.P. Jacobsen, "To verdener" (1879)

Andet materiale:
Johannes Fibiger m.fl., "Naturalisme" og "Kritisk realisme", i Litteraturens veje, leksikondel
Johannes Fibiger m.fl., "Det moderne gennembrud", i Litteraturens veje, s. 194-225
Knud Michelsen og Berit Riis Langdahl, Litteraturens perioder, s. 58-68

Desuden:
Diverse malerier, fotografier etc.

Skriftlig fremstilling:
- Skriveøvelser (redegørelse, analyse, inddragelse af sekundærlitteratur, citatteknik m.v.
- Anklageskrift (skriveøvelse - Et dukkehjem)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 6. Essayet og rejseskildringen - at opleve, ...

... skrive og tænke

Vi arbejder med essaygenren, herunder også rejseskildringen, og vi træner essayet i en række skriveøvelser og afleveringer.

Faglige begreber - i udvalg:
Essaygenren
- Komposition
- Konkret og abstrakt; beskrivelse, beretning og refleksion
- Stilistik, herunder sproglige billeder, retoriske figurer
- Intertekstualitet
- Subjektiv-objektiv
- Skrivestil: Montaigne vs. Bacon

Tekster:
Mads Holger, "I går og i forgårs i Tisvilde" (2013)
M.A. Goldschmidt, af Fra Paris (1871)
Carsten Jensen, af Jeg har set verden begynde (1994), s. 67-69 og 95-98
Karl Ove Knausgård, "Mit fædreland", i Weekendavisen d. 19. august 2011
Palle Kjærulff-Schmidt, "Kvinden på disken" (1985)
Søren Ulrik Thomsen, "Parcelhuskvarter på højkant" (2002)
Dan Turèll, "Til storbyens pris" (1977)
Johannes V. Jensen, af Maskinerne (1901, ganske kort uddrag)

Teori:
Henrik Poulsen, "Essayet", i Grundbogen 2, s. 128-130
Thorkild Borup, af At tænke uden styrthjelm og knæbeskyttere, s. 20-21
Berit Riis Langdahl, "Essayets skrivestil er både præget af frihed og form", i Essayet, s. 27-32

Fotografier:
Mary Ellen Mark, "Amanda and her Cousin Amy" (1990) og "Rat and Mike" (ukendt år)
Kevin Carter, Gribben og barnet (1993)
Erik Johansson, Go your own Road

Supplerende:
Rocazino, "All My Love" (1983)
Robert Frost, "The Road not Taken
Dan Turèll og Halfdan E, "Gennem København en sidste gang" (ukendt år)
Indhold


Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skriv et udkast til et essay 28-09-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 7. Retorik og argumentation

[Følges evt. op i 3.g]

Vi beskæftiger os med retorik og argumentation og analyserer bl.a. politiske taler, reklamer o. lign. [Følges evt. op i 3.g, måske med samtaleanalyse (høfligheds- og samarbejdsprincipper, facework m.m.) samt flere analysetekster.]

Faglige begreber m.m. - i udvalg:
- Retorikkens grundbegreber: appelformerne, det retoriske pentagram
- Argumentation: Stephen Toulmins udvidede argumentmodel samt argumentkneb og fejltyper
- Stilistik: troper og figurer

Tekster:
John F. Kennedy, "Ich bin ein Berliner" (1963)
Spies Rejser, "Do it for Denmark" (2014)
Kort DR-portræt af Simon Spies. Link: https://www.youtube.com/watch?v=fdameRDN9kE

Teori:
Anna Marie Lassen, "Retorik", "Retoriske stilfigurer" og "Argumentation", i Sprog i brug
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Skrivekursus, 2.g

Eleverne skriver debatindlæg/længere læserbreve til Politiken om selvvalgte emner og øver sig på den måde i at skrive argumenterende med henblik på træning af delelementer i eksamensgenren "den debatterende artikel".

Faglige begreber - i udvalg:
- Toulmins argumentmodel
- Retoriske figurer
- Billedsprog

Tekster:
"Emma Holten: Den danske debat er blevet en slåskamp", portrætinterview i Politiken, 23. september 2022
Kasper Støvring, "Bøger læger alle sår", debatindlæg i Berlingske Tidende, 29. januar 2019.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 8. Køn, kærlighed og diskursanalyse

Vi arbejder diskursanalytisk med fremstillingen af køn og kærlighed i litterære tekster, medietekster og andre kulturprodukter.

Faglige begreber - i udvalg:
- patriarkat
- subjekt-objekt
- aktiv-passiv
- diskurs
- hegemonisk diskurs (den almene diskurs)
- moddiskurs
- nodalpunkt
- ækvivalent/ækvivalenskæder
- antagonismer
- flydende betegnere
- kontekst
- konstruktivisme vs. essentialisme
- stereotyper (kønsstereotyper)
- performance (af køn og identitet)
- kønnede enkeltord
- injurious speech
- hate speech
- interpellation
- historicitet
- diskursiv magt
- kønnede krydsbindinger

Tekster:
Lilian Munk Rösing, "Kønnets katekismus", 2005
Nikoline, "Sut min klit", 2018
Klip: dommernes bedømmelse af Gunnars kage i fjerde sæson af Bagedysten. Link: https://www.dr.dk/levnu/mad/dr-chef-efter-seerstorm-mod-bagedysten-det-er-ikke-homofobi-og-sexisme#!/
Jonathan Spang, interview med Nikita Klæstrup og Twerk Queen Louise, i programmet Tæt på sandheden på DR2
Emilia van Hauen, "Brug din erotiske kapital og vær cool!" Link: https://www.emiliavanhauen.dk/artikler/brug_din_erotiske_kapital_og_vaer_cool/
Aidt, Knutzon og Moestrup, "Nej til erotisk kapital", i Frit flet, s. 18
Vita Andersen, af "Hvad tror du jeg tror" og "Lænken om min hals", fra Tryghedsnarkomaner, 1977
”Sexistisk humor er ikke harmløs”, politiken.dk, 3. apr. 2014
”Normal-reklame i modvind: Pinligt og elendigt”, bt.dk, 12. jun. 2018

Teori om køn og diskursanalyse:
Ditte Campion, Blik for køn, s. 24-38, 44-47, 49, 57, 62-63, 66-68

Supplerende materiale:
Suspekt, "Sut den op fra slap" (2007)
Nik & Jay, "Lækker" (2004)
Tobias Rahim, "Når mænd græder" (2022)
"Er vi blevet for politisk korrekte?" Video med Asbjørn Asmussen, kommunikationschef i Indre Mission, på Aftenshowets Facebook-side, 29. august 2018. Link: https://www.facebook.com/watch/?v=264521964183110
"Syv kristne grupper i Danmark: LGBT-revolutionen skal bremses", artikel på TV2 Nyheders hjemmeside, 28. august 2018. Link: https://nyheder.tv2.dk/samfund/2018-08-28-syv-kristne-grupper-i-danmark-lgbt-revolutionen-skal-bremses
"Millioner af bøger er fyldt med stereotyper: Kvinder er sexede og mænd er modige", dr.dk d. 31. aug. 2019
Pressefotos af bl.a. Lars Løkke Rasmussen og Helle Thorning-Schmidt samt Roald Als-satiretegninger af bl.a. "Gucci-Helle" og "Anders Hulemand"
Opslag i bogen Billed-ABC i bilreparation (1973)
Garry Marshall, Pretty Woman (1990), kort klip
Danske Spil - Oddset, "Der er så meget, kvinder ikke forstår". Link: https://www.youtube.com/watch?v=cy5zwaQ_A-E
Star Tour, kampagnen "En kjærlighetshistorie". Link: https://www.youtube.com/watch?v=Euy1lxwLzTs&list=PLfIXYplemGpFiOBIsWZfeN0SuPnCJRDGb
Diverse reklamefotos med køn som tema

Skriftlighed:
Som en del af forløbet arbejder vi med den debatterende artikel som genre, og eleverne skriver en debatterende artikel om "Kønsfremstilling i reklamer".

Eleverne skriver desuden opgaver (analyserende artikel 'light') om kønsfremstillingen i en af følgende sange: Nikolines ”Sut min klit”, Nik og Jays ”Lækker” eller Tobias Rahims ”Når mænd græder”.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 9. Værklæsning: Se dagens lys

Vi læser Svend Åge Madsens Se dagens lys og analyserer og fortolker romanen.

Undervisningen består i en lidt 'løsere' form: læsning og samtale om det læste.

Skriftlighed:
Eleverne skriver resuméer af bogen suppleret med tolkninger. (I hånden)

Værk:
Svend Åge Madsen, Se dagens lys (1980)

Teori:
Lærernoter om science fiction-genren m. udgangspunkt i Niels Dalgaards bog Fra Platon til cyberpunk

Faglige begreber:
- Science fiction-genren
- Utopi og dystopi

Supplerende materiale:
The Handmaid's Tale (sæson 1, 1. afsnit)
Still-fotos fra filmatiseringen af Se dagens lys (2003)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 11. Værklæsning: "Sildig opvågnen"

Vi læser Steen Steensen Blichers novelle "Sildig opvågnen" som værk (udgivet som selvstændigt værk i 1828 i Nordlyset) og har fokus på biedermeier samt psykoanalytisk og biografisk metode.

Faglige begreber - i udvalg:
- Høj og lav sproglig stil
- Autenticitet som realismeelement
- Implicit og eksplicit fortæller
- Den utroværdige/upålidelige fortæller
- Biedermeier
- Prosa
- Realisme
- Poetisk realisme
- Biografisk metode
- Freuds psykoanalyse

Værk:
St. St. Blicher, "Sildig opvågnen" (1828)

Andre tekster:
St. St. Blicher, "Præludium", fra Trækfuglene (1838)

Teori/baggrundsstof:
"Fortæller", opslag i Litteraturens begreber, s. 69-71
Johannes Fibiger og Gerd Lütken, Litteraturens veje, s. 155-161
Carl Johan Bryld m.fl., "Borgerlig romantik - Biedermeier", i Dansk litteratur fra runer til graffiti, s. 79-87
Any Thyregod, "Freud og psykoanalysen"
Povl Markussen, "Forsvarsmekanismer"
Knud Sørensen, biografisk læsning af "Sildig opvågnen", i En Landsbydegns Dagbog og andre Noveller, s. 279-280

Supplerende materiale:
Pernille Rosendahl og Danmarks Radios Pigekor: "Sig nærmer tiden"
Edvard Munch, Kærlighed og smerte (1893-95).

Skriftlighed, skriveøvelse:
Eleverne skriver "Elises fjerde brev" (gruppeprojekt).
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 12. Værklæsning - Erasmus Montanus

Vi arbejder med Holbergs komedie Erasmus Montanus som værk.

Faglige begreber - i udvalg:
- borgerlig offentlighed
- liberalisme
- rationalisme
- deisme
- oplysning
- klassicisme
- syllogisme

Se også begreberne i Holberg-leksikonet, bl.a. "batos", "didaktisk" osv.

Materiale:
Ludvig Holberg, Erasmus Montanus (1723)
Johannes Fibiger og Gerd Lütken, "Oplysning og følsomhed", i Litteraturens veje, s. 108-122
Holberg-leksikon (en række opslag med faglig terminologi)
Interviewsekvenser med instruktør Thomas Bendixen på YouTube i anledning af Det Kongelige Teaters opsætning af stykket i 2014: “Hvorfor er Holberg aktuel i dag?”, ”Om Holberg og humor” og ”Om sproget som våben”

Supplerende:
Interview på YouTube med Christian Lollike og Ole Thestrup (2017). Link: https://www.youtube.com/watch?v=96FfBYmTrS8

Desuden studieretningsdag med parkvandring i Søndermarken og Frederiksberg Have under overskriften "Mellem klassicisme og romantik" (Det klassicistiske og det romantiske haveanlæg)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 13. Dokumentarisme - Virkelighedens fortællinger

Vi beskæftiger os med dokumentarismen og arbejder med dokumentarfilm (i uddrag såvel som egentlige medieværker) som eksempler på forskellige dokumentartyper, fortælleformer m.m. Forløbet afsluttes med gruppeprojekter, hvor eleverne selv skaber dokumentarfilm. Desuden perspektiverer vi til Dogme95 og Vinterbergs dogmefilm Festen, som vi også ser som værk.

Faglige begreber:
- Dokumentarisme
- Den sociologiske dokumentar
- Institutionsdokumentaren
- Portrætdokumentaren
- Den sagsorienterede dokumentar
- Den autoritative fortælleform
- Den observerende fortælleform
- Den interaktive fortælleform
- Den poetiske fortælleform
- Jegdokumentaren
- Bølgemodellen
- Faktakontrakt
- Fiktionskontrakt
- Tegn på autenticitet
- Tegn på fiktionalisering
- Mediets ’synlighed’
- Filmiske virkemidler

Forløbsprodukt:
Eleverne producerer deres egne dokumentarfilm, jf. projektoplæggets to valgmuligheder (se 7. modul).

Teori:
Berit Riis Langdahl m.fl., "Virkelighedens fortællinger i billede og lyd - dokumentar", i Krydsfelt, s. 297-303
Mads Rangvid og Mimi Sørensen, Perspektiver i dansk, s. 48-52 og 250-259.

Medieværk:
Kandis for livet (instr. Af Jesper Dalgaard, 2021, 93 min.)

Dokumentarfilm (i uddrag, ca. 10-20 min. fra hver film, Ambassadøren lidt mere):
Phie Ambo, Hjemmefronten (2010)
Mads Brügger, Ambassadøren (2012)
Rasmus Dinesen, Hugo på bas (2016)
Jørgen Leth, Nye scener fra Amerika (2001)
Janus Metz, af Armadillo (2010)
Lynn Novick og Ken Burns, The Vietnam War (2017), sjette episode

Fiktionsfilm:
Thomas Vinterberg, Festen (1998)
  
Supplerende materiale:
Quentin Tarantino, ”Don’t be a [square]”, i Pulp Fiction (1994)
David Fincher, House of Cards (2013), første scene
Lars von Trier, Thomas Vinterberg m.fl., "Dogme95" og "Kyskhedsløftet" (1995)

Skriftlighed:
Eleverne skriver en analyserende artikel om Phie Ambos dokumentarfilm Hjemmefronten (min. 00.00-08.07).

Perspektivtekst til dokumentarfilmen Hjemmefronten:
Leif Panduro, "Uro i forstæderne" (1962)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer