Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Virum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Julie Rath Rasmussen, Trine Juul
|
Hold
|
2022 DA/e (1e DA, 2e DA, 3e DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Introduktion til dansk
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Synden i litteraturen
Synden i litteraturen er et længere forløb, der går på tværs af litteraturhistorien samt genrer, men som gennemgående har 'synden'/'det syndige menneske' som tematik.
Forløbet sigter mod at indføre eleverne i klassiske såvel som moderne noveller og novelleteori, litteraturhistoriske tværsnit af kanonforfattere - herunder Holberg og Blixen samt at læse folkeviser (trylle- og ridderviser). Forløbet sigter desuden mod at give eleverne afsæt til at reflektere over synd gennem tid og med den indsigt at arbejde med en kreativ øvelse med fokus på intertekstualitet og remedialisering. Forløbet har været tilrettelagt med hovedfokus på litteratur.
Vi indleder med at læse syndefaldsmyten fra første mosebog og taler om, at denne fortælling synes at have dannet ramme for megen senere litteratur samt fortællinger generelt. Herudover læser vi ”Den lille rødhætte” og taler om, at denne fortælling synes at have referencer tilbage til syndefaldet, men også i sig selv er blevet en historie som mange andre senere fortællinger låner fra. Her bruger vi begrebet intertekstualitet, når vi læser ”Ringen”, ”Den blomstrende have” og ”Villy”, der alle tydeligt refererer tilbage til både syndefaldet såvel som Den lille rødhætte.
Yderligere læser vi tekster, der på den ene og anden vis omhandler synden på hver deres måde; her kan blandt andet nævnes Holbergs essay samt en folkevise. For hver gang vi læser en tekst, introduceres vi for henholdsvis genren og/eller den forfatter, der har skrevet den givne tekst (og en del af understående tekster er uden forfattere på grund af deres genre).
Se under fanen forløbsmateriale for kompendium.
----------- FORLØBETS MATERIALE ---------
Faglige begreber - i udvalg:
Den klassiske og moderne novelle
Fortællertyper og vinkler
Intertekstualitet
Syrebadsteknik
Ekspansionsteknik
Kunsteventyr
Folkeeventyr
Minimalisme
Skønlitteratur:
Tove Ditlevsen: "Umoralsk vise" (fra Pigesind s. 33, Samlede digte (1939)
Syndefaldet og uddrivelsen af Edens Have, 1. Mosebog kap.3
Brødrene Grimm: Den lille Rødhætte (1812)
Jomfruen og Dværgekongen (nedskrevet ca. 1880)
Ludvig Holberg: Vi har mest lyst til forbudte (1744) Uddrag af essay fra Moralske Tanker
Karen Blixen: Ringen (1958)
Naja Marie Aidt: Den blomstrende have (1996)
Charlotte Weitze: Villy (1999)
Teoretisk materiale og baggrundsstof:
"Vi tiltrækkes af mørket. Fascinationen af mørket af Søren Flott, 04/03 2018, Fyens.dk
”Folkeviserne”. Fibiger og Lutken i: ”Litteraturens veje”, Systime 2013
”Karen Blixen”: Fra Litteraturhåndbogen, Gyldendal, 1990
”Novellegenren”: Fra efterskriftet til ”Kærlighedens forunderlige veje”, Ole Ravn, Munksgaard 1998
Links:
Klip med synd som tema - Smirnoff Ice reklame:
https://www.youtube.com/watch?v=xJZMjO0rggc
Klip om intertekstualitet:
https://www.youtube.com/watch?v=g0RlC45J2DI
Klip om Oplysningstiden:
https://www.youtube.com/watch?v=QuTNgYBQR7U
Klip om folkeviser:
Folkeviser - dansk litteratur
Skriftlighed:
Eleverne har også lavet en kreativ skriveøvelse med fokus på intertekstualitet og genrer, hvor de skulle aktualisere Holbergs "Moralske Tanker" i en selvvalgt moderne genre.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Læs artiklen: ”Vi tiltrækkes af mørket: Fascinationen af det forbudte” i det kompendium, I fik udleveret i sidste modul (Synden i litteraturen). Det er den første artikel i kompendiet. Kompendiet er også vedhæftet her.
-
Spørgsmål til artikel.docx
-
Læs uddraget (2 sider og 2 linjer) af Holbergs essay "Moralske Tanker, 1744". Du kan finde den et lille stykke inde i kompendiet.
-
Se denne lille video om intertekstualitet og tag noter
-
Generel information om skrivekursus 2023 til alle 1.g-elever.docx
-
Læs Syndefaldet og uddrivelsen af Edens have i kompendiet (2 sider)
-
Her er planen for, hvad I skal lave:
-
Refleksion om intertekstualitet
-
Læs i kompendiet om folkeviser
-
Til modulet skal I have jeres besvarelser på spørgsmålene om folkeviseteori færdige. Det ligger i OneNote.
-
Færdiggør arbejdsspørgsmål 3 og 4 til "Jomfruen og dværgekongen" i OneNote
-
Læs dette ark med baggrundsviden om Rødhætte
-
Læs "Den lille rødhætte" i kompendiet.
-
Læs "Ringen" af Karen Blixen i kompendiet. Den er på 6 sider, men læs den meget langsomt og grundigt.
-
I dette modul skal vi arbejde videre med "Ringen" af Karen Blixen. Derfor skal du som forberedelse til modulet besvare de 16 arbejdsspørgsmål, vi arbejdede med i forrige modul, så godt, du kan og med tekstnedslag. Tænk over, hvad du synes vil være de
-
Genlæs Ringen af Karen Blixen I kompendiet, så du kan huske den.
-
Afs
-
Afsnit
-
Læs disse vedhæftede sider om novellegenren
-
Læs novellen "Villy" af Charlotte Weise, s. 34-38 i kompendiet
-
Læs Naja Marie Aidts: "Den blomstrende have" i kompendiet
-
Hvis du ikke nåede at læse "Den blomstrende have" til forrige modul, så læs den til dette modul. Du skal også færdiggøre de arbejdsspørgsmål, som du/I ikke nåede i modulet (OneNote).
-
Læs denne PDF om, hvordan man skriver en analyserende artikel
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
22 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Optakt til dho - det moderne gennembrud
Dette litteraturhistoriske forløb er optakten til DHO-opgaven og søger at lade eleverne arbejde i dybden med en periode - i dette tilfælde, det moderne gennembrud.
Forløbet er tilrettelagt med fokus på litteraturhistorisk læsning og eleverne læser tekster fra perioden med henblik på at kunne identificere 'problemlitteratur' og dens tendenser samt at kunne diskutere og problematisere Brandes' igangsættelse af denne bølge i Norden. De litterære tekster er udvalgt, så de passer ind i dho-opgavens emner: Kampen for demokratiet, arbejderkamp og kvindefrigørelse.
Teoretisk materiale og baggrundsstof:
Kapitler fra: Nationalmuseet, 2013: Det moderne gennembrud. Danmark i slutningen af 1800-tallet:
- Arbejderne, s.11-13
- Det borgerlige hjem og kvindefrigørelse, s. 23-26
Skønlitteratur:
Georg Brandes: Af Indledning til emigrantlitteraturen, 1872
Herman Bang: "Branden", 1884
Drachmann: "Evropas gamle kokette", 1901
Amalie Skram: "Det røde gardin", 1899
Filmklip:
Rather homemade production om det moderne gennembrud: https://www.youtube.com/watch?v=BqHK5gUqzus
Rather homemade production om romantikken: https://www.youtube.com/watch?v=bMeBVNkgBmM
https://www.youtube.com/watch?v=UALhcLR-Npw
Video om Amalie Skram: https://www.youtube.com/watch?v=Yq3e8sVu_QM
Klassen er i øvrigt blevet introduceret til følgende af underviseren:
- Herman Bang:
Bang som reporter, new journalism, fortællende nyhedsjournalistik, bang som impressionist, herunder også kort til impressionismen.
- Holger Drachmann:
Svær at placere litteraturhistorisk og politisk, Drachmanns udvikling i placering ift. det moderne gennembrud, Bohemen, kritik af det borgerlige samfund.
-Naturalisme og realisme
Forløbet blev afsluttet med en øvelsesopgave med det formål at gøre eleverne klar til at lave en danskfaglig analyse i deres kommende dho.
Her var fokus på:
-At have en overordnet tese om den litterære tekst og dens tematik
- At have afsnit med, som kan understøtte denne tese.
- At anvende tekstnedslag
- At inddrage relevante begreber som fx: Naturalistiske træk, litterære virkemidler, generel viden om det moderne gennembrud, tekstens forfatter osv.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Her er det ark, I skal følge, indtil jeg kommer susende :) I skal arbejde i jeres danskgrupper.
-
Se disse to korte videoer om hhv. romantikken og det moderne gennembrud. Tag nogle gode noter, som du kan bruge i undervisningen.
-
Læs Georg Brandes kendte forelæsning om, hvordan han mente, litteraturen skulle være anderledes i det moderne gennembrud end i romantikken.
-
Læs Herman Bangs reportage "Branden" om branden på Christiansborg slot i 1884. Den er lidt lang, men prøv alligevel, om du kan læse den grundigt og nyde alle dens detaljerede beskrivelser. Der er heller ikke andre lektier til hverken dette modul elle
-
Samme lektie som modulet før dette - Bangs reportage.
-
Læs afsnittet: "Arbejderne" i Nationalmuseets skriv om det moderne gennembrud, s. 11-13
-
Læs Holger Drachmanns digt: Europas gamle Kokette, 1901. Gør følgende ting i den rækkefølge, de står nedenfor:
-
Læs om det borgerlige hjem og kvindefrigørelse under det moderne gennembrud på s. 23-26 i den vedhæftede PDF-fil.
-
Læs Amalie Skrams (meget korte) novelle: "Det røde gardin", 1899
-
Hvis du ikke fik læst lektierne til forrige modul, skal du læse dem inden dette modul. De følger nedenfor.
-
Færdiggør din analyse/øvelsesopgave til DHO derhjemme og upload den i elevfeedback inden modulet. Gør dig klar til at dele den enten med resten af klassen eller med din lille gruppe.
-
Hvis du har brug for inspiration til, hvordan man skriver en god analyse i DHO-opgaven, har jeg her vedhæftet en eksemplarisk opgave. Den danskfaglige analyse kan I finde på s. 5-7.
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Romantik og romantisme
Inden sommerferien zoomede vi ind på det moderne gennembrud. Her lærte I blandt andet af Georg Brandes mener, at romantikken er en tandløs gammel kælling uden kritisk selvindsigt og visonært verdensudsyn. Det skal vi have rettet op på. På den ene side ville det være at misforstå den gode Brandes (det er en særlig periode af romantikken, han langer ud efter), og på den anden siden - og det er det vigtigste - er romantikken noget af det mest svimlende vilde, smukke og modsætningsfyldte. Det skulle I gerne kunne se, når vi er ved vejs ende af dette forløb.
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Sophienholm.pdf
-
Cobraloftet.docx
-
_Romantik og romantisme - tj.pdf
-
Sophienholm - grupper og opgaver.docx
-
Den glemte digter i egetræets skygge
-
I det mindste, i det største - Guldhornene | forfatterweb
-
Forståelsesskema - Simon Peder - uudfyldt.docx
-
Adam Oehlenschläger - Simon Peder.docx
-
I dette modul arbejder vi med jeres kommende aflevering. Sørg for at være begyndt at skrive, og tænk gerne over, hvad du vil have feedback på af mig - og dine klassekammerater. Det kan også bare være spørgsmål - og alle spørgsmål er velkomne.
-
Giver:
-
Målet med nærværende modul er, at I får et grundlæggende overblik over romantikken, og at I får kendskab til begreberne 'universalromantik' og 'nyplatonisme'. I skal derfor læse side 137-140 i Litteraturens Veje (stop ved Steffens' forelæsninger), og
-
UFM 2023_program til eleverne_.pdf
-
Grupper til Ungdommens Folkemøde.docx
-
Adam Oehlenschläger
-
H.C. Andersen
-
I dette modul skal vi arbejde med jeres kommende analyserende artikel. Det er derfor vigtigt, at I har læst både opgaveformulering og de tilhørende tekster godt.
-
Skitseforsøg over romantikerens forståelse af sig selv og af "det hele"
-
God indledning til en analyserende.docx
-
N.F.S. Grundtvig
-
Arbejdsspørgsmål til de levendes land.doc
-
Se lektien fra sidste modul.
-
Så skal vi i gang med St. St. Blichers "Sildig Opvågnen" fra 1828 (en af de absolutte "anker-tekster" i vores dansktimer!). Vi starter dog i samlet flok, så ingen lektie til denne gang.
-
Læs resten af eller genlæs "Sildig Opvaagnen" til dette modul. Det er en god idé at konsultere vedhæftede arbejdsspørgsmål, inden i går i gang. Læg også mærke til, at jeg har vedhæftet en ordforklaring.
-
arb sp sildog opvågnen.doc
-
Sildig Opvaagnen - ordforklaring.docx
-
Læs Emil Aarestrups digt "I en landsbykirke" (1837). Fokusér på beskrivelsen af henholdsvis kirken og kvinden. Hvordan beskrives de hver især?
|
Omfang
|
Estimeret:
13,00 moduler
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Den aktive samfundsborger – debat og argumentation
Forløbet ligger i umiddelbar forlængelse af 2g-skrivekurset, hvor I skulle skrive en debatartikel. Her fortsætter vi med skærpe jeres arbejde med retorik og argumentation. Fokus er altså på faglitteratur, herunder især opinionsgenren. Vi inddrager også to taler (Dahlerup og Kennedy) for at rekapitulere på jeres viden om taler fra grundforløbet.
Sidst, men ikke mindst, skal forløbet ruste jer til genren 'debatterende artikel'.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
11,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Kortfilm - et medieforløb
Analyse og fortolkning af kortfilm med vægt på kortfilmens syv parametre, filmiske virkemidler, personskildringer, komposition, fortællemæssige virkemidler, filmgenrer, reklamen som genre og metafiktion.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Verdenslitterært udblik - Døden i Venedig
I dette verdenslitterære forløb har vi primært tematisk fokus på Thomas Manns "Døden i Venedig". Vi skal dog også arbejde med norske og svenske tekster i dette forløb. Vi læser i den forbindelse Ingvild Lottes digtsamling "litt lyst til å pule, litt lyst til å dø" fra 2015. Og vi ser Emma Lindahls kortfilm "Våger" fra 2012 og genopfrisker i den forbindelse kort det, vi lige har lært i det foregående forløb om kortfilm-genren.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Debatkulturen i dag
|
29-02-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Mandemotiver i litteraturhistorien
Vi skal i dette forløb se nærmere på forskellige fremstillinger af manden i nyere, ældre, dansk og udenlandsk litteratur. Det er i høj grad et litterært, men også sprogligt, forløb, hvor I skal bruge jeres evne til at analysere og se sammenhænge på tværs af tid og sted.
Vi begynder forløbet med et kort tilbageblik på Thomas Manns ”Døden i Venedig”, herunder særligt vores personkarakteristik Gustav von Aschenbach. Aschenbach er en interessant figur, som blandt andet leverer perspektiver til vores læsning af dødsfascination og barok i Bjørn Rasmussens forfatterskab.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Reportage eller essay
|
11-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Kort om essayet
I dette forløb skal eleverne 'bagom den reflekterende artikel'. Hvad kendetegner et essay? Hvad forstår vi ved denne genre 'ude i virkeligheden'. Eleverne læser udvalgte essays af bl.a. Montaigne og Nikolaj Zeuthen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Impressionisme og reportagegenren
Dette emne hører overvejende ind under det mediemæssige stofområde, men vi vil (selvfølgelig) ikke kunne undgå at berøre både det sproglige og det litterære stofområde. Det helt centrale er her, at I får indsigt i den impressionistiske skrivestil, som I DK særligt udformes og praktiseres af Herman Bang. I skal lære, hvordan det moderne gennembrud i litteraturen går hånd i hånd med et moderne gennembrud i journalistikken. Vi skal derfor se på forbindelseslinjer mellem impressionismen og reportagen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
11
|
Helle Helle og minimalismen
I dette forløb vil vi særligt have fokus på det litterære og det sproglige: Hvad er de typiske temaer i dansk 90'er-minimalisme, og hvordan sætter stilen sig igennem sprogligt? Forløbet bygger i høj grad videre på det forløb, vi lige er kommet igennem omkring impressionisme og reportage. Lidt smart og entydigt kan man sige, at man ingen minimalisme ville have uden en forudgående impressionisme. Og det er vigtigt, at I kan se forbindelsen/ligheden mellem de to ismer fra hver sin tid. Forløbet er i dén grad også et brush up på novellegenren, da vi skal læse og arbejde med Helle Helles roman "De" (2018).
Simultant med ovenstående forløb har klassen deltaget i Nordisk Talefest 2025. I den forbindelse har vi genbesøgt talegenren, herunder blandt andet også diverse retoriske begreber.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Analyserende artikel
|
01-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Nordisk Talefest 2025
Klassen deltager i Nordisk Talefest 2025. I den forbindelse følger en kort genopfriskning af deres viden om retorik og taler.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Peer Gynt - DMG genbesøgt
Vi arbejder med jeres viden om det moderne gennembrud, og gør os på den måde klar til at se Henrik Ibsens "Peer Gynt" (1867) på Det Kgl.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
1,00 modul
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Dox - et forløb om dokumentargenren
I dette forløb skal klassen stifte bekendtskab med dokumentargenren. Vi vil have fokus på fakta- og fiktionskoder, men da begrebet "autencitets-markør" vinder mere og mere frem i disse år, vil vi også arbejde med denne term. De mediemæssige omdrejningspunkter - med andre ord medieværkerne par excellence - er Lars Engels "Pigerne på Halmtorvet" fra 1992 (i den forbindelse arbejder vi også med, hvad der særskilt definerer en observerende dokumentar) og Jesper Dalgaards "Kandis for livet" (2021).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Forløb#10
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714537654",
"T": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714537654",
"H": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714537654"
}