Holdet 2022 DA/e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Virum Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Julie Rath Rasmussen, Trine Juul
Hold 2022 DA/e (1e DA, 2e DA, 3e DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til dansk
Titel 2 Synden i litteraturen
Titel 3 Optakt til dho - det moderne gennembrud
Titel 4 Romantik og romantisme
Titel 5 Den aktive samfundsborger – debat og argumentation
Titel 6 Kortfilm - et medieforløb
Titel 7 Verdenslitterært udblik - Døden i Venedig
Titel 8 Mandemotiver i litteraturhistorien
Titel 9 Kort om essayet
Titel 10 Impressionisme og reportagegenren
Titel 11 Helle Helle og minimalismen
Titel 12 Nordisk Talefest 2025
Titel 13 Peer Gynt - DMG genbesøgt
Titel 14 Dox - et forløb om dokumentargenren
Titel 15 Forløb#10

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Synden i litteraturen

Synden i litteraturen er et længere forløb, der går på tværs af litteraturhistorien samt genrer, men som gennemgående har 'synden'/'det syndige menneske' som tematik.

Forløbet sigter mod at indføre eleverne i klassiske såvel som moderne noveller og novelleteori, litteraturhistoriske tværsnit af kanonforfattere - herunder Holberg og Blixen samt at læse folkeviser (trylle- og ridderviser). Forløbet sigter desuden mod at give eleverne afsæt til at reflektere over synd gennem tid og med den indsigt at arbejde med en kreativ øvelse med fokus på intertekstualitet og remedialisering. Forløbet har været tilrettelagt med hovedfokus på litteratur.

Vi indleder med at læse syndefaldsmyten fra første mosebog og taler om, at denne fortælling synes at have dannet ramme for megen senere litteratur samt fortællinger generelt. Herudover læser vi ”Den lille rødhætte” og taler om, at denne fortælling synes at have referencer tilbage til syndefaldet, men også i sig selv er blevet en historie som mange andre senere fortællinger låner fra. Her bruger vi begrebet intertekstualitet, når vi læser ”Ringen”, ”Den blomstrende have” og ”Villy”, der alle tydeligt refererer tilbage til både syndefaldet såvel som Den lille rødhætte.

Yderligere læser vi tekster, der på den ene og anden vis omhandler synden på hver deres måde; her kan blandt andet nævnes Holbergs essay samt en folkevise. For hver gang vi læser en tekst, introduceres vi for henholdsvis genren og/eller den forfatter, der har skrevet den givne tekst (og en del af understående tekster er uden forfattere på grund af deres genre).

Se under fanen forløbsmateriale for kompendium.

----------- FORLØBETS MATERIALE ---------

Faglige begreber - i udvalg:
Den klassiske og moderne novelle
Fortællertyper og vinkler
Intertekstualitet
Syrebadsteknik
Ekspansionsteknik
Kunsteventyr
Folkeeventyr
Minimalisme


Skønlitteratur:
Tove Ditlevsen: "Umoralsk vise" (fra Pigesind s. 33, Samlede digte (1939)
Syndefaldet og uddrivelsen af Edens Have, 1. Mosebog kap.3
Brødrene Grimm: Den lille Rødhætte (1812)
Jomfruen og Dværgekongen (nedskrevet ca. 1880)
Ludvig Holberg: Vi har mest lyst til forbudte (1744) Uddrag af essay fra Moralske Tanker
Karen Blixen: Ringen (1958)
Naja Marie Aidt: Den blomstrende have (1996)
Charlotte Weitze: Villy (1999)

Teoretisk materiale og baggrundsstof:
"Vi tiltrækkes af mørket. Fascinationen af mørket af Søren Flott, 04/03 2018, Fyens.dk
”Folkeviserne”. Fibiger og Lutken i: ”Litteraturens veje”, Systime 2013
”Karen Blixen”: Fra Litteraturhåndbogen, Gyldendal, 1990
”Novellegenren”: Fra efterskriftet til ”Kærlighedens forunderlige veje”, Ole Ravn, Munksgaard 1998


Links:
Klip med synd som tema - Smirnoff Ice reklame:
https://www.youtube.com/watch?v=xJZMjO0rggc

Klip om intertekstualitet:
https://www.youtube.com/watch?v=g0RlC45J2DI

Klip om Oplysningstiden:
https://www.youtube.com/watch?v=QuTNgYBQR7U

Klip om folkeviser:
Folkeviser - dansk litteratur



Skriftlighed:

Eleverne har også lavet en kreativ skriveøvelse med fokus på intertekstualitet og genrer, hvor de skulle aktualisere Holbergs "Moralske Tanker" i en selvvalgt moderne genre.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Optakt til dho - det moderne gennembrud

Dette litteraturhistoriske forløb er optakten til DHO-opgaven og søger at lade eleverne arbejde i dybden med en periode - i dette tilfælde, det moderne gennembrud.

Forløbet er tilrettelagt med fokus på litteraturhistorisk læsning og eleverne læser tekster fra perioden med henblik på at kunne identificere 'problemlitteratur' og dens tendenser samt at kunne  diskutere og problematisere Brandes' igangsættelse af denne bølge i Norden. De litterære tekster er udvalgt, så de passer ind i dho-opgavens emner: Kampen for demokratiet, arbejderkamp og kvindefrigørelse.

Teoretisk materiale og baggrundsstof:

Kapitler fra: Nationalmuseet, 2013: Det moderne gennembrud. Danmark i slutningen af 1800-tallet:
- Arbejderne, s.11-13
- Det borgerlige hjem og kvindefrigørelse, s. 23-26

Skønlitteratur:
Georg Brandes: Af Indledning til emigrantlitteraturen, 1872
Herman Bang: "Branden", 1884
Drachmann: "Evropas gamle kokette", 1901
Amalie Skram: "Det røde gardin", 1899

Filmklip:
Rather homemade production om det moderne gennembrud: https://www.youtube.com/watch?v=BqHK5gUqzus
Rather homemade production om romantikken: https://www.youtube.com/watch?v=bMeBVNkgBmM
https://www.youtube.com/watch?v=UALhcLR-Npw
Video om Amalie Skram: https://www.youtube.com/watch?v=Yq3e8sVu_QM


Klassen er i øvrigt blevet introduceret til følgende af underviseren:
- Herman Bang:
Bang som reporter, new journalism, fortællende nyhedsjournalistik, bang som impressionist, herunder også kort til impressionismen.

- Holger Drachmann:
Svær at placere litteraturhistorisk og politisk, Drachmanns udvikling i placering ift. det moderne gennembrud, Bohemen, kritik af det borgerlige samfund.

-Naturalisme og realisme


Forløbet blev afsluttet med en øvelsesopgave med det formål at gøre eleverne klar til at lave en danskfaglig analyse i deres kommende dho.
Her var fokus på:
-At have en overordnet tese om den litterære tekst og dens tematik
- At have afsnit med, som kan understøtte denne tese.
- At anvende tekstnedslag
- At inddrage relevante begreber som fx: Naturalistiske træk, litterære virkemidler, generel viden om det moderne gennembrud, tekstens forfatter osv.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Romantik og romantisme

Inden sommerferien zoomede vi ind på det moderne gennembrud. Her lærte I blandt andet af Georg Brandes mener, at romantikken er en tandløs gammel kælling uden kritisk selvindsigt og visonært verdensudsyn. Det skal vi have rettet op på. På den ene side ville det være at misforstå den gode Brandes (det er en særlig periode af romantikken, han langer ud efter), og på den anden siden - og det er det vigtigste - er romantikken noget af det mest svimlende vilde, smukke og modsætningsfyldte. Det skulle I gerne kunne se, når vi er ved vejs ende af dette forløb.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Den aktive samfundsborger – debat og argumentation

Forløbet ligger i umiddelbar forlængelse af 2g-skrivekurset, hvor I skulle skrive en debatartikel. Her fortsætter vi med skærpe jeres arbejde med retorik og argumentation. Fokus er altså på faglitteratur, herunder især opinionsgenren. Vi inddrager også to taler (Dahlerup og Kennedy) for at rekapitulere på jeres viden om taler fra grundforløbet.
Sidst, men ikke mindst, skal forløbet ruste jer til genren 'debatterende artikel'.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Kortfilm - et medieforløb

Analyse og fortolkning af kortfilm med vægt på kortfilmens syv parametre, filmiske virkemidler, personskildringer, komposition, fortællemæssige virkemidler, filmgenrer, reklamen som genre og metafiktion.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Verdenslitterært udblik - Døden i Venedig

I dette verdenslitterære forløb har vi primært tematisk fokus på Thomas Manns "Døden i Venedig". Vi skal dog også arbejde med norske og svenske tekster i dette forløb. Vi læser i den forbindelse Ingvild Lottes digtsamling "litt lyst til å pule, litt lyst til å dø" fra 2015. Og vi ser Emma Lindahls kortfilm "Våger" fra 2012 og genopfrisker i den forbindelse kort det, vi lige har lært i det foregående forløb om kortfilm-genren.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Debatkulturen i dag 29-02-2024
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Mandemotiver i litteraturhistorien

Vi skal i dette forløb se nærmere på forskellige fremstillinger af manden i nyere, ældre, dansk og udenlandsk litteratur. Det er i høj grad et litterært, men også sprogligt, forløb, hvor I skal bruge jeres evne til at analysere og se sammenhænge på tværs af tid og sted.
Vi begynder forløbet med et kort tilbageblik på Thomas Manns ”Døden i Venedig”, herunder særligt vores personkarakteristik Gustav von Aschenbach. Aschenbach er en interessant figur, som blandt andet leverer perspektiver til vores læsning af dødsfascination og barok i Bjørn Rasmussens forfatterskab.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Reportage eller essay 11-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Kort om essayet

I dette forløb skal eleverne 'bagom den reflekterende artikel'. Hvad kendetegner et essay? Hvad forstår vi ved denne genre 'ude i virkeligheden'. Eleverne læser udvalgte essays af bl.a. Montaigne og Nikolaj Zeuthen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Impressionisme og reportagegenren

Dette emne hører overvejende ind under det mediemæssige stofområde, men vi vil (selvfølgelig) ikke kunne undgå at berøre både det sproglige og det litterære stofområde. Det helt centrale er her, at I får indsigt i den impressionistiske skrivestil, som I DK særligt udformes og praktiseres af Herman Bang. I skal lære, hvordan det moderne gennembrud i litteraturen går hånd i hånd med et moderne gennembrud i journalistikken. Vi skal derfor se på forbindelseslinjer mellem impressionismen og reportagen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Helle Helle og minimalismen

I dette forløb vil vi særligt have fokus på det litterære og det sproglige: Hvad er de typiske temaer i dansk 90'er-minimalisme, og hvordan sætter stilen sig igennem sprogligt? Forløbet bygger i høj grad videre på det forløb, vi lige er kommet igennem omkring impressionisme og reportage. Lidt smart og entydigt kan man sige, at man ingen minimalisme ville have uden en forudgående impressionisme. Og det er vigtigt, at I kan se forbindelsen/ligheden mellem de to ismer fra hver sin tid. Forløbet er i dén grad også et brush up på novellegenren, da vi skal læse og arbejde med Helle Helles roman "De" (2018).

Simultant med ovenstående forløb har klassen deltaget i Nordisk Talefest 2025. I den forbindelse har vi genbesøgt talegenren, herunder blandt andet også diverse retoriske begreber.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyserende artikel 01-12-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Peer Gynt - DMG genbesøgt

Vi arbejder med jeres viden om det moderne gennembrud, og gør os på den måde klar til at se Henrik Ibsens "Peer Gynt" (1867) på Det Kgl.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Dox - et forløb om dokumentargenren

I dette forløb skal klassen stifte bekendtskab med dokumentargenren. Vi vil have fokus på fakta- og fiktionskoder, men da begrebet "autencitets-markør" vinder mere og mere frem i disse år, vil vi også arbejde med denne term. De mediemæssige omdrejningspunkter - med andre ord medieværkerne par excellence - er Lars Engels "Pigerne på Halmtorvet" fra 1992 (i den forbindelse arbejder vi også med, hvad der særskilt definerer en observerende dokumentar) og Jesper Dalgaards "Kandis for livet" (2021).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Forløb#10

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer