Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2022/23 - 2024/25
|
Institution
|
Virum Gymnasium
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
Lærer(e)
|
Anne Louise Estrup, Søren Staal Balslev
|
Hold
|
2022 DA/f (1f DA, 2f DA, 3f DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Begreber (litterær/sproglig-stilistisk analyse)
I løbet af dette introduktionsforløb vil vi gennemgå en lang række helt fundamentale begreber, noget som på sigt gør os i stand til at håndtere forskelligartede tekster både på et analytisk og fortolkningsmæssigt niveau. Fokus kommer til at være på basal tekstforståelse, træning af analytisk sensibilitet og meningen med det hele er, at I skal forstå de mest elementære begreber i danskfaget. Vi kommer til at gennemgå en lang række ganske banale ting (hvad er en novelle, roman, digt etc.) og skal gerne ende med at være fortrolige med de vigtigste analyseredskaber.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Sagaer og folkeviser
I dette forløb kigger vi indgående på Danmarks ældste litteratur. Fokuspunkterne kommer til at være sagaer (”Egils saga”) og folkeviser (”Ebbe Skammelsøn”).
Sekundærlitteratur:
"Sagaer" af Gunnar Mühlmann (2006)
https://dansksiderne.dk/index.php?id=5120
"Folkevise"
https://dansksiderne.dk/index.php?id=3443
BEMÆRK: Folkeeventyret rykkes til romantikforløbet
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Oplysningstiden
Oplysningstiden
I dette forløb vil vi kaste os over oplysningstiden, og danne os et overblik over de centrale strømninger som hjemsøger Europa og den måde de kommer til udtryk på i Danmark. Vi læner os op ad Fibigers Litteraturens veje, får den historiske kontekst på plads ved hjælp af DRs Danmarkshistorie, får dybde gennem to tunge og klassiskfaglige forelæsninger og slutter af med at more os over Holbergs moralske refleksioner.
Læste tekster:
DR: "Historien om Danmark: Enevælde og oplysningstid" (2017) Historieformidling
https://www.dr.dk/skole/historie/udskoling/tv-serien-enevaelde-og-oplysningstid
Fibiger, Johannes: ”Oplysning og følsomhed” i Litteraturens veje (2021)
Holberg, Ludvig: "Vi har mest lyst til det forbudte" (1744)
Schantz, Hans Jørgen: ”Oplysningen” (2014) Forelæsning
https://youtu.be/djrJcqs0Osg
Berthelsen, Sune: ”Holberg og oplysningstiden” (2019) Forelæsning
https://youtu.be/QuTNgYBQR7U
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Det moderne gennembrud og DHO'en
Vi beskæftiger os med det moderne gennembrud, som er emnet for klassens dansk-historieopgave (DHO'en).
(Fra læreplanen: "I slutningen af 1.g udarbejdes en flerfaglig opgave i dansk og historie. Som optakt til dansk-historieopgaven gennemføres et obligatorisk forløb i samspil med historie med vægt på fordybelse i et historisk emne samt elevernes udtryksfærdigheder og relevante metoder i fagene. I forløbet skal indgå et grundlæggende overblik over centrale historiske og litteraturhistoriske udviklingslinjer i Danmark.")
Litteraturhistorisk overblik med følgende nedslag:
- Det moderne gennembrud (noveller og drama)
Værklæsning:
Henrik Ibsen, Et dukkehjem (1879)
Kernestof - andre tekster:
Henrik Pontoppidan, ”En stor dag” (1887)
Henrik Pontoppidan, "En vandringsmand" (1905)
J.P. Jacobsen, "To verdener" (1879)
Andet materiale:
Johannes Fibiger m.fl., "Naturalisme" og "Kritisk realisme", i Litteraturens veje, leksikondel
Johannes Fibiger m.fl., "Det moderne gennembrud", i Litteraturens veje, s. 194-225
Knud Michelsen og Berit Riis Langdahl, Litteraturens perioder, s. 58-68
John Mogensen, "At læse og at se dramatik", i Danskbogen, s. 143-158
Desuden:
Diverse malerier, fotografier etc.
Skriftlig fremstilling:
- Skriveøvelser (redegørelse, analyse, inddragelse af sekundærlitteratur, citatteknik m.v.
- Anklageskrift (skriveøvelse - Et dukkehjem)
- Memes (skriveøvelse - Et dukkehjem)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Overgange og syndefald
I dette forløb fokuserer vi på motivet overgang og syndefald.
Der læses en række tekster, der alle spejler dette motiv. I læsningen af teksterne trænes eleverne i at inddrage relevante fagbegreber. Filmen 'Close' anvendes som springbræt til det efterfølgende forløb om visuelle medier.
Tekster:
• Lotte Kirkeby: Lus (2016)
• Pia Juul: En flinker fyr (2005)
• Anders Bodelsen: Drivhuset (1965)
• Charlotte Weitze: Villy (1999)
• Jakob Ejersbo: af Eksil (2009)
• Karen Blixen: Ringen (1958) (KANONFORFATTER)
* Trine Juul: Før natten er omme (2017) - bruges til skriftlig aflevering
• Film: Lukas Dhont: Close (2022)
• Bibelen: 1. Mosebog kapitel 3
• Ole Ravn: Novellegenren (1998)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Den analyserende artikel
|
17-08-2023
|
Dansk stil 1
|
11-09-2023
|
Dansk stil 1_Genaflevering
|
21-09-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Dokumentar og reality (+ VÆRK 2)
I dette medieforløb undersøger vi mediegenrerne dokumentar og reality. Vi skal se på dokumentartyper, autenticitetsmarkører mm.
Vi anvender kompendiet 'Dokumentar og reality - et medieforløb'. Dokumentaren 'For farlig til frihed' læses/bruges som medieværk.
Indledningsvis introduceres en række medieredskaber, der skal anvendes til medieanalysen (herunder billedudsnit, klippeteknikker og lyd)
Undervejs laver eleverne et lille projektarbejde om en episode fra en sportsdokumentar (her kunne de vælge mellem Beckham/ Untold: Swamp Kings/ Break Point)
Tekster:
Uddrag fra : Granild & Wolfhagen "Dox - Forløb i medier" (L & R, 2016)
Uddrag fra Asmussen, Jørgen & Fibiger, Johannes: "Den medierede virkelighed" (L & R, 2013)
DRs programomtale: " https://www.dr.dk/drtv/serie/fars-pige_164981"
Kicki Søs Bengtsen: "Nyt DR-program vækker opsigt: Nu er 'fars pige' ikke længere fed", 2020
Artikel fra Ekstra Bladet: "Nu fjerner TV2 dokumentar fra 2019" fra https://ekstrabladet.dk/underholdning/filmogtv/nu-fjerner-tv-2-dokumentar-fra-2019/9244759?fbclid=IwAR20dB_-8mG6Uq4azJBFs-3U8kai95GHcxzL5Q6NN-r9Htei71-vS3K-_Dg
Filip Knaack Kirkegarrd: "Tre landmænd fik held i sprøjten i datingprogram på TV2" (2015)
Kristian Villesen "Derfor ser jeg Paradise Hotel", Information (2010)
Film/Medietekster:
'Fars Pige' - episode 1 (DR, 2020)
'For farlig til frihed' (DR, 2007) (MEDIEVÆRK/DOKUMENTAR - VÆRK 2)
'Herlufholms hemmeligheder' (TV2, 2022) - fokus på dokumentarens magt
'Prinsesser fra Blokken' (DR, 2016) https://www.dr.dk/drtv/se/prinsesser-fra-blokken_47336 - fokus på køn, identitet og karaktertegning
'Paradise Hotel' - sæson 13 (episode 23), 2017 (TV3) - hvad er reality?
'Landmand søger kærlighed' (episode 2), 2015 (TV2) - kærlighed i bedste sendetid + sammenligning med 'Paradise'
Øvelse med dokumentartyper:
* Advokaternes tag-selv-bord, DR 2013 (se fra 00.00 – 06.18)
Tilrettelæggelse: Mads Nilsson & Troels Kingo:
https://www.youtube.com/watch?v=TGxHAKZagBs
* Så kort og mærkeligt livet er, 2008 (trailer) 3 minutter
Instruktion: Anders Østergaard
https://www.youtube.com/watch?v=gB49vh3zee4
* Dømt til behandling, 1997 (se fra 00.00 – 07.55)
Instruktion: Lars Engels
https://www.youtube.com/watch?v=vKvSnHfnYC4
* Operation X –Narret til porno, 2006, TV2 (00.00-02.54)
Instruktion: Morten Spiegelhauer
https://www.youtube.com/watch?v=H_IQn0nZbrg
* AFR, (trailer), 2007 (2 minutter og 10 sekunder)
Instruktion: Morten Hartz Kapler
https://www.youtube.com/watch?v=me3Yda7UtW4
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Vi starter på det nye forløb om dokumentar og reality. I skal skimme de første 12 sider i vedhæftede kompendium - Bare rolig - de er letlæste, og der er mange billeder.
-
Dokumentar og reality_kompendium.pdf
-
For farlig til frihed_2f.docx
-
Filmsprog_at analysere medier.pptx
-
Vi fortsætter med 'For farlig til frihed' (ingen lektie)
-
2f_Dansk stil 2_Dokumentarister på skudhold.docx
-
I dag skal I fremlægge jeres gruppearbejde om 'For farlig til frihed' - og vi påbegynder det store komma-cirkus - så husk jeres grammatikhæfte :-)
-
Dokumentar og reality_kompendium (4).pdf
-
Skim meget gerne side 12- 22 i kompendiet
-
Fars pige.docx
-
Kommatest
-
Læs side 22-29 (skimmelæs) i kompendiet. De handler om de mange forskellige undergenrer, der er i dokumentarfilm. Prøv at danne jer et overblik over de forskellige typer. Vi starter med dagens ord, fortsætter med komma - gennemgår 'Fars pige' fra sid
-
Dagens ord: HenrikVi skal gennemgå de forskellige dokumentartyper, der nævnes i kompendiet s. 9 - 29 (gammel lektie) - og se eksempler på de forskellige typer. Husk også grammatikhæftet!
-
Lektie til i dag: find emne/holdning, du vil skrive om + læs debatindlæg af Kathrine Diez(vedhæftet modulet)
-
Skrivekursus 2g Katherine Diez klumme TEKST.docx
-
Overskrift: ’Den aktive samfundsborger’ – autentisk skrivning.
-
Herlufsholm hemmeligheder.docx
-
Dagens ord: Ida
-
Dagens ord: Jinjin.
-
Sportens verden i dokumentarformat.docx
-
I skal i dag arbejde med dokumentarer om sport. Vi starter fælles med et klip fra 'Beckham'. Læs derfor Soundvenues anmeldelse her: Anmeldelse: ’Beckham’
-
Prinsesser fra blokken.docx
-
Vi runder dokumentargenren af med 'Prinsesser fra blokken' og påbegynder lige så stille og roligt reality.
-
Læs nedenstående artikel og skriv i elev-feedback, hvorfor ’Paradise Hotel’, ifølge Kristian Villersen, er godt tv.
-
Paradise Hotel_Information.docx
-
Paradise Hotel_afsnit 23_sæson 13_2017.docx
-
ARBEJD HJEMME I DAG (se Office mail) Sæt jer i sofaen og lav opgaverne til det afsnit af Paradise, vi så sidste gang (vedhæftet). Hvis I får behov for at gense afsnittet, kan I se det på https://mitcfu.dk/, hvor jeg har lagt afsnittet til jer.
-
Vi påbegynder 'Landmand søger kærlighed' - 2015:
-
Læs vedhæftede artikel til i dag (eller følg linket)
-
Landmand søger kærlighed_afsnit 3_2015.docx
-
Tre landmænd fik held i sprøjten i datingprogram på TV2
-
2f_Landmand søger kærlighed.docx
-
Ingen lektie.
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Skrivekursus
|
26-10-2023
|
Den analyserende artikel_Mediestil
|
27-10-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
15,00 moduler
Dækker over:
20 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Kommunikation og argumentation
I forlængelse af skrivekurset og som optakt til den debatterende artikel arbejdede vi med argumentation og kommunikation. I 1.g har klassen haft det obligatoriske mundtlighedsforløb, men vi samler op på de centrale begreber inden for argumentation, kommunikation og retorik. Forløbet rundes af med, at eleverne skal holde en tale med titlen: 'dette burde der gøres noget ved...'
Vi har i forløbet også arbejdet med nedenstående tekster:
Tekster:
* Mimi Olsen: "Dansk i tiden" Om argumentation, Systime, 2021
* Trine Pedersen: "Så hold dog kæft, kære lærer", Information, 2014
* 3 reklamefilm for Virum Gymnasium
* "Lægen benægtede coronapandemien"
10. november 2021 Dagbladet Struer (uddrag)
* Genstart (DR): https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-55
* Vibeke Manniches egen film: https://www.facebook.com/vibeke.manniche/videos/296747659043281 (Facebook 15.12.2021)
* Den korte radioavis: https://www.youtube.com/watch?v=nBPRq0EkQfI (01.07.2019)
* Vibeke Manniche: Hurra – intet tegn på faretruende corona-epidemi
* Vibeke Manniche: Corona – lev med det….og statsministerens mange løgne
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Den debatterende artikel - skriv et afsnit
|
20-11-2023
|
Den debatterende artikel
|
18-12-2023
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
PERIODE: Romantik, biedermeier og romantisme
I dette forløb dykker vi ned i første halvdel af 1800-tallet.
Klassen har kort beskæftiget os med perioden i 1.g, men kun som optakt til dansk-historieopgaven, der omhandlede 'Det moderne gennembrud'.
Indledningsvis læses om perioden i "Litteraturhåndbogen" og som forforståelse ser vi på billeder fra perioden.
Tekster:
Adam Oehlenschläger: "Morgen-Vandring", 1805 (KANONFORFATTER)
Adam Oehlenschläger: "Ellehøien", 1803
Henrich Steffens: af "Indledning til philosofiske Forelæsninger", 1803
Carsten Hauch: "Naturforskeren", 1819
Schack Staffelt: "Indvielsen", 1804
Staffeldts digt IV fra 'Sonetkrands' (1808)
Thomasine Gyllembourg: "Den lille Karen", 1830
Jane Austen: kapitel 1 og 19 af "Stolthed og fordom", 1813 - samt forestilling på Betty Nansen d. 1/5
Emil Aarestrup: "Til en veninde", 1838
Emil Aarestrup: "Nordexpeditionen", 1838
Emil Aarestrup: "Paa Sneen", 1838
Emil Aarestrup: "I en Landsbykirke", 1838
St. St. Blicher: "Sildig opvågen", 1847 (KANONFORFATTER)
H.C. Andersen: "Skyggen" 1847 (KANONFORFATTER)
Søren Kierkegaard: af "Forførerens Dagbog", 1843
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
13,5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
10
|
Simon Fruelund: Borgerligt tusmørke (VÆRK 3)
I dette forløb går vi tættere på Simon Fruelunds roman 'Borgerligt tusmørke'
Romanen læses uafhængigt af forløb, men der fokuseres på analysefærdigheder.
Fokuspunkter:
-komposition
- sprog og stil
- Persongalleri
Tekst:
Simon Fruelund: "Borgerligt tusmørke" (2006)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Dansk stil 4
|
07-04-2024
|
Genaflevering af Dansk stil 4
|
16-04-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
12
|
Natur - fra elverland til klimakamp
Oprindeligt hed forløbet: Natur - et tema på tværs af litteraturhistorien, men det lød lidt for tørt. Ikke desto mindre er forløbet tænkt som et knagerække-forløb, hvor vi samler op på de forskellige litteraturhistoriske perioder og kanonforfattere.
Undervejs skal eleverne lægge mærke til, hvordan forholdet mellem menneske og natur ændres og til tider afspejler og genopdager tidligere perioders syn på naturen.
Teksterne er netop valgt ud, så de illustrerer de forskellige perioders forhold til og syn på naturen.
Undervisningen er på skift varetaget af Louise og pædagogikumkandidat Julie.
Tekster:
* Anonym: ”Germand Gladensvend”, uden år
* Jean Jacques Rousseau: af En ensom vandrers drømmerier (uddrag) (1782)
* Adam Oehlenschläger: ”Simon Peder” (1805) (KANONFORFATTER)
* A.W. Schack von Staffeldt: “Liljen og Dugdråben” (1808)
* N.F.S. Grundtvig: I al sin glans nu stråler solen (1843) (SALME) (KANONFORFATTER)
* Emil Aarestrup: Fire digte fra Digte (1838)
* Charles Darwin: Menneskets Afstamning og Parringsvalget (uddrag), (1871)
* J.P. Jacobsen: Fru Marie Grubbe (uddrag) (1876)
* Edith Södergran: Triumf att finnas till … (1918) (SVENSK)
* Tom Kristensen: ”Det blomstrende slagsmål” (1920) (KANONFORFATTER)
* Hans Kirk: Fiskerne (uddrag) (1928)
* Halfdan Rasmussen: ”Efter Bikini?” (1948)
* Michael Strunge: ”Natmaskinen” (1981)
* Michael Strunge: ”Når vi sover” (1984)
* Adam Drewes: “Kim Larsen? Spørgsmål til fællesskabet” (2021)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kære 3.fJeg håber, I har haft en dejlig sommerferie. Vi skal i dag påbegynde et nyt forløb og byde velkommen til Julie, som er i pædagogikum. Vi går kronologisk til værks, og vores forløb starter derfor med en folkevise. Som lektie til i dag skal I t
-
Folkeviser
-
Folkeviser.ppt
-
Til modulet i dag skal I læse uddraget af Rousseaus essay En ensom vandrers drømmerier på side 6-7 i kompendiet. Vi starter naturligvis med at afrunde 'Germand Gladensvend'. HUSK både kompendium og kladdehæfte!
-
Naturen i litteraturen.pptx
-
En ensom vandrers drømmerier.docx
-
I dag skal det handle om romantikken og i særdeleshed om universalromantik. Til modulet i dag skal I se følgende video om romantikken. Læg især mærke til, hvad Søren Vrist fortæller om organismetanken, panteisme, digtergeniet, naturens betydning samt
-
https://quizlet.com/dk/934931561/universalromantik-begreber-flash-cards/?i=2r03d4&x=1jqt
-
Dansk stil 1.docx
-
Se Søren Vrists video om nyplatonisme
-
Genopfrisk Staffeldts digt "Indvielsen"
-
Se denne video om romantismen
-
Til modulet i dag skal I læse to tekster:
-
Vi starter med at gøre 'Fru Marie Grubbe' færdig og rykker derefter videre til symbolismen. Læs digtene på side 23-25.
-
Til modulet i dag skal I læse et uddrag fra Hans Kirks roman Fiskerne,1928. Inden I læser uddraget (i kompendiet), skal I læse det lille vedhæftede ark her, så I har lidt baggrundsviden både om Kirk, romanen og selve uddraget. Det vil gøre det hele m
-
Kirk og kollektivromanen.pptx
-
Vi starter med at afrunde uddraget af Fiskerne. Derfor skal I tænke over og skrive noter til de sidste arbejdsspørgsmål til teksten. Husk at skrive i kladdehæfte, da vi jo kører uden computer i undervisningen:
-
I skal også lave en lille refleksionsopgave om det samlede uddrag. Se opgaven i det vedhæftede dokument. Husk at skrive dine refleksioner i kladdehæfte!
-
Læs de to Strunge-digte i kompendiet (side 30 - 31). Mens I læser, skal I understrege alle de ord, der hører til i det semantiske felt natur. Skim afsnittet om Strunge i 'Litteraturens Veje' (side 400- 403)
-
Til modulet skal I læse denne tekst om økokritik og besvare de vedhæftede spørgsmål. Det er nok lettest at besvare spørgsmålene undervejs i læsningen. HUSK at skrive jeres svar i kladdehæftet, da vi jo kører computerfri undervisning.
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Dansk stil 1_Aflever et afsnit
|
03-09-2024
|
Dansk stil 1: Litteratur om natur
|
24-09-2024
|
Genaflevering_Dansk til 1
|
11-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
13
|
Nyheder: I krig og kærlighed
Forløbet giver greb og begreber om nyheder, vi ser på genrer og komposition, men også om de ‛zoner’ af sandhed, som nyheder kan bevæge sig igennem. Vi følger to nyheder – nemlig nyheden om krigen i Ukraine og fodboldspilleren Christian Eriksens hjertestop – i deres kredsløb for at forstå, hvordan nyheder kan skabe flere nyheder.
Faglige mål:
– analysere og fortolke ikke-fiktive tekster
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber
Materialer:
Aiche, Nadeen: “Det er racistisk hykleri, når danske politikere åbner favnen for ukrainske flygtninge”, information.dk 03.03.2022
Brock, Jeppe Laursen: “»Simon er lige præcis, som han reagerede i den situation«: Verden rundt hylder de kaptajn Kjær for stort lederskab på en traumatisk aften”, politiken.dk 13.06.2021
Hybel, Kjeld: “Selv om jeg er læge, har jeg gjort op med mig selv, at jeg er parat til at dræbe”, politiken.dk 27.02.2022
Nielsen, Kasper Colling: “Der er gået næsten en uge, siden Christian Eriksen kollapsede, og jeg er stadig rystet. Faktisk har jeg grædt hver eneste dag siden”, politiken.dk 16.06.2021
Politikens leder: “UEFA bør lære af Simon Kjær, hvordan man opfører sig, når det gælder”, Politiken 14.06.2021
Supplerende stof
Mads Rangvid & Mimi Sørensen (2023): Krig og kærlighed i nyhedskredsløb, Dansklærerforeningens Forlag
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
14
|
Autofiktion (+ VÆRKLÆSNING LYRIK VÆRK 5)
Af overordnede begreber, taler vi særligt om: Autofiktion, performativ biografisme, hovedstolen, dobbeltkontrakten, fiktionalisme. Indledningen til "Livsværk" bruges som baggrundstekst.
De sidste - og nyeste - tekster inddrages for at se på de tendenser, der er aktuelle lige nu.
Litteratur:
• Claus Christensen og Peter Jensen: ”Livsværk – det selvbiografiske i ny dansk litteratur”, Dansklærerforeningens forlag, 2008
Primærlitteratur:
• Caspar Eric: ”Nike", 2015 (DIGTSAMLING/VÆRKLÆSNING)
* "Det er i virkeligheden ikke så unormalt at have et handicap (interview, TV Glad) https://www.youtube.com/watch?v=VdJWqfTIOhY&t=126s
• Jørgen Leth ”Kokkens datter”, afsnit fra ”Det uperfekte menneske – scener fra mit liv”, 2005
* Christina Hesselholdt: af "Hovedstolen" (1998)
* Carsten Andersen: "Barndommen i billeder - interview med Christina Hesselholdt" (Politiken, 1998)
* Lone Hørslev: "Giftige blomster og bær" fra 'Jeg ved ikke om den slags tanker er normale', 2009
* Rostbøll & Friis: "Hybriddigte - om den selvbiografiske tendens" fra 'Hybriddigte', 2012
* Forfatterbesøg i april: (2024): Forfatterforedrag med Elias Sadaq: udvalgte digte fra "Djinn" (2024). (NYESTE TID)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
I dette modul starter vi på et lille miniforløb, hvor vi skal læse og arbejde med et lille værk af Caspar Eric, som hedder Nike. I får det i selve modulet, så lektien er blot at gøre følgende to ting:
-
Refleksionsopgave, ikke lektie, men skal bruges i selve modulet.
-
Til dette modul skal I have læst de første 15 sider i Caspar Erics Nike.
-
Læs også de to vedhæftede sider her om Caspar Eric og den litteraturhistoriske kontekst.Caspar Eric og litteraturhistorisk kontekst.docx
-
Refleksionsopgave om autofiktion og paratekst (IKKE lektie, skal bruges i modulet).
-
Den ene lektie til i dag er en lille refleksion om forrige modul:
-
Den anden lektie til i dag er at læse hele Nike færdig.
-
Refleksioner, sidst i modulet
-
Læs mine to slides om hhv. autofiktion og paratekst og overvej følgende (tag dine overvejelser med til modulet):
-
Livsværk .pdf
-
Introduktion i Livsværk_3f_revideret.docx
-
I må gerne arbejde hjemme i dag.
-
Vi starter med at gennemgå det, I arbejdede med i modulet i fredags (arbejd selv). Herefter hygger vi. Medbring to små pakker til pakkeleg.
-
Autofiktion
-
Jørgen Leth_arbejdsspørgsmål.docx
-
Jeg beklager denne sene lektie :-(.
-
Til modulet i dag skal I læse uddragene fra Christina Hesselholts 'Hovedstolen' (side 14-15 i kompendiet) samt det efterfølgende interview (side 16-17) I modulet i dag skal I skrive om en erindring fra jeres barndom, så I skal medbringe en ting, der
-
Husk at modulerne i dag er meget anderledes, så dette modul ligger mellem 13.00 - 14.00! I dag forsøger vi os med at dele jer op i halve hold - og så får I næste danske stil for. I skal til i dag gøre to ting:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Dansk stil 2_december
|
10-12-2024
|
Kreativ opgave_Caspar Eric
|
11-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
15
|
Symbolisme og fin de siècle
I dette forløb fokuseres især på de sproglige greb, som tidens forfattere arbejdede med.
Udgangspunktet er symbolismen - men vi arbejder også med modernisme som overbegreb og følger de spor, som trækkes efterfølgende.
Vi analyserer primært lyrik - men inddrager malerier, hvor det er oplagt.
Tekster:
Fibiger, Johannes & Lütken, Gerd: 'Litteraturens Veje' (s. 218-22)
Kjær-Hansen, Barbara & Seerup Bertelsen: 'Litteraturhistorien - på langs og på tværs'
Baudelaire: 'Spillet' og 'Månens tungsind' (1866) (verdenslitteratur i oversættelse)
Kristensen, Tom: 'Nat i Berlin' (1921) (Kanonforfatter)
Södergran: 'Stjärnorna', og 'Dagan svalnar' (Dikter 1916) (svensk)
Johannes V. Jensen: 'Pigen som vandrer' (1906) (Kanonforfatter)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Lille skriveøvelse
|
24-01-2025
|
Dansk stil 3
|
03-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
4,00 moduler
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
16
|
Ismer omkring to verdenskrige
Dette forløb er et miniprojektarbejde.
I er delt ind i 5 grupper, og hver gruppe skal lave følgende:
1. En karakteristik af jeres strømning
I skal lave en mundtlig fremlæggelse for klassen om jeres strømning og en skriftlig oversigt, som resten af klassen skal have. I skal her inddrage det manifest, der hører til jeres strømning. Find endvidere et maleri/kunstværk, der stammer fra strømningen.
2. Tekstanalyse af det udvalgte digt/tekst
I skal lave en almindelige tekstanalyse af det digt/den tekst, der hører til jeres strømning. Tekstanalysen skal munde ud i en perspektivering af jeres digt i forhold til den strømning, I har. I skal altså påvise træk i teksten, der er typiske for strømningen. Desuden skal I lave en kort præsentation af forfatteren.
Futurisme: Mads, Bertram, Henrik, Villads & August: Futurisme/ Bønnelycke: 'Gaden' (1917)
Dadaisme: Jinjin, Emilie & Asta & Davidsen: Dadaisme/ Tristan Tzara: 'Dadasang' (1923)
Surrealisme: Viktoria, SIlje, Signe & Alma: Surrealisme/ Gustaf Munch-Petersen 'det underste land'(1933)
Ekspressionisme: Camille, Ida, Falck, Sophia, Weis & Christian: Ekspressionisme: Rudolf Broby Johansen 'FORÅRET KOMMER TIL CAFEEN' (1922)
30'er-realisme: Starup, Roman, Sarroe, Niko & Thurmann: Kritisk realisme/ Hans Kirk: af 'Daglejerne' (1936)
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Ismer i Mellemkrigstiden (handout)
|
25-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
17
|
Modernisme (+ SELVVALGT VÆRK 6)
I dette forløb ser vi nærmere på modernismens tre faser.
Vi har fokuseret på centrale begreber som individ/samfund, fremmedgørelse, køn etc.
Forløbet har både fokus på det sproglige og det litterære.
Tekster:
Ole Sarvig, "Tankestille" (1944)
Erik Knudsen, "Svar mig blæst" (1949)
Martin A. Hansen, "Agerhønen" (1947) (Kanonforfatter)
Klaus Rifbjerg, "Terminologi" (1960) (Kanonforfatter)
Ivan Malinowski, "Leve som var der en fremtid og et håb" (1968)
Anders Bodelsen: "Rama Sama" (1967)
Peter Seeberg, "Spionen" (1953) (Kanonforfatter)
uddrag af Hans-Jørgen Nielsens artikel "Spillets regler"
Charlotte Strandgaard, "Ægteskabet" (7 digte) fra Uafgjort (1967)
Johannes L. Madsen, "Hikke" (1965)
Hans-Jørgen Nielsen, "Den mand der kalder sig dr Alvard", fra ta´8 (1968)
Johannes Fibiger & Gerd Lütken, Litteraturens veje, kbh. 1996 - 442-445
Johannes Fibiger & Gerd Lütken, Litteraturens veje, kbh. 2012- 329-334, 344-345, 349-351, 361-363
SELVVALGTE VÆRKER (VÆRK 6)
Eleverne har valgt mellem de tre værker, som de har præsenteret i en miniaflevering (500 ord)
* Camus: "Den fremmede"
* Camus: "Faldet"
* Peter Seeberg: "Fugls føde"
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Disposition for dansk stil 4
|
22-04-2025
|
Dansk stil 4
|
02-05-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
18
|
Repetition
Vi repeterer de lange linjer i litteraturhistorien.
Følgende tekster bruges til eksemplarisk læsning og (gen)læses:
* Harpens kraft (folkevise)
* Holberg: "Moralske tanker" (1744) (KANONFORFATTER)
* Staffeldt: "Indvielsen" (1803)
* Aarestrup: "I en landsbykirke" (1838) r
* Grundtvig: "I al sin Glands nu stråler Solen" (1843) (KANONFORFATTER)
* Nexø: "Tyvetøs" (19) (KANONFORFATTER) (1901)
* Helle Helle: "Globryllup" (2009)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
2,00 moduler
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714539397",
"T": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714539397",
"H": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714539397"
}