Holdet 2022 DA/f - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Virum Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Anne Louise Estrup, Søren Staal Balslev
Hold 2022 DA/f (1f DA, 2f DA, 3f DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Begreber (litterær/sproglig-stilistisk analyse)
Titel 2 Sagaer og folkeviser
Titel 3 Oplysningstiden
Titel 4 Romantik, poetisk realisme og romantisme
Titel 5 Det moderne gennembrud og DHO'en
Titel 6 Overgange og syndefald
Titel 7 Dokumentar og reality (+ VÆRK 2)
Titel 8 Kommunikation og argumentation
Titel 9 PERIODE: Romantik, biedermeier og romantisme
Titel 10 Simon Fruelund: Borgerligt tusmørke (VÆRK 3)
Titel 11 Retur til Det moderne Gennembrud (+ VÆRKLÆSNING)
Titel 12 Natur - fra elverland til klimakamp
Titel 13 Nyheder: I krig og kærlighed
Titel 14 Autofiktion (+ VÆRKLÆSNING LYRIK VÆRK 5)
Titel 15 Symbolisme og fin de siècle
Titel 16 Ismer omkring to verdenskrige
Titel 17 Modernisme (+ SELVVALGT VÆRK 6)
Titel 18 Repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Begreber (litterær/sproglig-stilistisk analyse)

I løbet af dette introduktionsforløb vil vi gennemgå en lang række helt fundamentale begreber, noget som på sigt gør os i stand til at håndtere forskelligartede tekster både på et analytisk og fortolkningsmæssigt niveau. Fokus kommer til at være på basal tekstforståelse, træning af analytisk sensibilitet og meningen med det hele er, at I skal forstå de mest elementære begreber i danskfaget. Vi kommer til at gennemgå en lang række ganske banale ting (hvad er en novelle, roman, digt etc.) og skal gerne ende med at være fortrolige med de vigtigste analyseredskaber.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Sagaer og folkeviser

I dette forløb kigger vi indgående på Danmarks ældste litteratur. Fokuspunkterne kommer til at være sagaer (”Egils saga”) og folkeviser (”Ebbe Skammelsøn”).

Sekundærlitteratur:

"Sagaer" af Gunnar Mühlmann (2006)
https://dansksiderne.dk/index.php?id=5120

"Folkevise"
https://dansksiderne.dk/index.php?id=3443

BEMÆRK: Folkeeventyret rykkes til romantikforløbet
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Oplysningstiden

Oplysningstiden

I dette forløb vil vi kaste os over oplysningstiden, og danne os et overblik over de centrale strømninger som hjemsøger Europa og den måde de kommer til udtryk på i Danmark. Vi læner os op ad Fibigers Litteraturens veje, får den historiske kontekst på plads ved hjælp af DRs Danmarkshistorie, får dybde gennem to tunge og klassiskfaglige forelæsninger og slutter af med at more os over Holbergs moralske refleksioner.

Læste tekster:

DR: "Historien om Danmark: Enevælde og oplysningstid" (2017) Historieformidling
https://www.dr.dk/skole/historie/udskoling/tv-serien-enevaelde-og-oplysningstid

Fibiger, Johannes: ”Oplysning og følsomhed” i Litteraturens veje (2021)

Holberg, Ludvig: "Vi har mest lyst til det forbudte" (1744)

Schantz, Hans Jørgen: ”Oplysningen” (2014) Forelæsning
https://youtu.be/djrJcqs0Osg

Berthelsen, Sune: ”Holberg og oplysningstiden” (2019) Forelæsning
https://youtu.be/QuTNgYBQR7U
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Romantik, poetisk realisme og romantisme

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Det moderne gennembrud og DHO'en

Vi beskæftiger os med det moderne gennembrud, som er emnet for klassens dansk-historieopgave (DHO'en).

(Fra læreplanen: "I slutningen af 1.g udarbejdes en flerfaglig opgave i dansk og historie. Som optakt til dansk-historieopgaven gennemføres et obligatorisk forløb i samspil med historie med vægt på fordybelse i et historisk emne samt elevernes udtryksfærdigheder og relevante metoder i fagene. I forløbet skal indgå et grundlæggende overblik over centrale historiske og litteraturhistoriske udviklingslinjer i Danmark.")

Litteraturhistorisk overblik med følgende nedslag:
- Det moderne gennembrud (noveller og drama)

Værklæsning:
Henrik Ibsen, Et dukkehjem (1879)

Kernestof - andre tekster:
Henrik Pontoppidan, ”En stor dag” (1887)
Henrik Pontoppidan, "En vandringsmand" (1905)
J.P. Jacobsen, "To verdener" (1879)

Andet materiale:
Johannes Fibiger m.fl., "Naturalisme" og "Kritisk realisme", i Litteraturens veje, leksikondel
Johannes Fibiger m.fl., "Det moderne gennembrud", i Litteraturens veje, s. 194-225
Knud Michelsen og Berit Riis Langdahl, Litteraturens perioder, s. 58-68
John Mogensen, "At læse og at se dramatik", i Danskbogen, s. 143-158

Desuden:
Diverse malerier, fotografier etc.

Skriftlig fremstilling:
- Skriveøvelser (redegørelse, analyse, inddragelse af sekundærlitteratur, citatteknik m.v.
- Anklageskrift (skriveøvelse - Et dukkehjem)
- Memes (skriveøvelse - Et dukkehjem)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Overgange og syndefald

I dette forløb fokuserer vi på motivet overgang og syndefald.
Der læses en række tekster, der alle spejler dette motiv. I læsningen af teksterne trænes eleverne i at inddrage relevante fagbegreber. Filmen 'Close' anvendes som springbræt til det efterfølgende forløb om visuelle medier.

Tekster:
• Lotte Kirkeby: Lus (2016)
• Pia Juul: En flinker fyr (2005)
• Anders Bodelsen: Drivhuset (1965)
• Charlotte Weitze: Villy (1999)
• Jakob Ejersbo: af Eksil (2009)
• Karen Blixen: Ringen (1958) (KANONFORFATTER)
*      Trine Juul: Før natten er omme (2017) - bruges til skriftlig aflevering
• Film: Lukas Dhont: Close (2022)
• Bibelen: 1. Mosebog kapitel 3
• Ole Ravn: Novellegenren (1998)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Den analyserende artikel 17-08-2023
Dansk stil 1 11-09-2023
Dansk stil 1_Genaflevering 21-09-2023
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Dokumentar og reality (+ VÆRK 2)

I dette medieforløb undersøger vi mediegenrerne dokumentar og reality. Vi skal se på dokumentartyper, autenticitetsmarkører mm.

Vi anvender kompendiet 'Dokumentar og reality - et medieforløb'. Dokumentaren 'For farlig til frihed' læses/bruges som medieværk.

Indledningsvis introduceres en række medieredskaber, der skal anvendes til medieanalysen (herunder billedudsnit, klippeteknikker og lyd)

Undervejs laver eleverne et lille projektarbejde om en episode fra en sportsdokumentar (her kunne de vælge mellem Beckham/ Untold: Swamp Kings/ Break Point)


Tekster:
Uddrag fra : Granild & Wolfhagen "Dox - Forløb i medier" (L & R, 2016)
Uddrag fra Asmussen, Jørgen & Fibiger, Johannes: "Den medierede virkelighed" (L & R, 2013)

DRs programomtale: " https://www.dr.dk/drtv/serie/fars-pige_164981"  
Kicki Søs Bengtsen: "Nyt DR-program vækker opsigt: Nu er 'fars pige' ikke længere fed", 2020

Artikel fra Ekstra Bladet: "Nu fjerner TV2 dokumentar fra 2019" fra https://ekstrabladet.dk/underholdning/filmogtv/nu-fjerner-tv-2-dokumentar-fra-2019/9244759?fbclid=IwAR20dB_-8mG6Uq4azJBFs-3U8kai95GHcxzL5Q6NN-r9Htei71-vS3K-_Dg

Filip Knaack Kirkegarrd: "Tre landmænd fik held i sprøjten i datingprogram på TV2" (2015)

Kristian Villesen "Derfor ser jeg Paradise Hotel", Information (2010)

Film/Medietekster:

'Fars Pige' - episode 1 (DR, 2020)

'For farlig til frihed' (DR, 2007) (MEDIEVÆRK/DOKUMENTAR - VÆRK 2)

'Herlufholms hemmeligheder' (TV2, 2022) - fokus på dokumentarens magt

'Prinsesser fra Blokken' (DR, 2016)  https://www.dr.dk/drtv/se/prinsesser-fra-blokken_47336 - fokus på køn, identitet og karaktertegning

'Paradise Hotel' - sæson 13 (episode 23), 2017 (TV3) - hvad er reality?

'Landmand søger kærlighed' (episode 2), 2015 (TV2) - kærlighed i bedste sendetid + sammenligning med 'Paradise'


Øvelse med dokumentartyper:
* Advokaternes tag-selv-bord, DR 2013 (se fra 00.00 – 06.18)
Tilrettelæggelse: Mads Nilsson & Troels Kingo:
https://www.youtube.com/watch?v=TGxHAKZagBs

* Så kort og mærkeligt livet er, 2008 (trailer) 3 minutter
Instruktion: Anders Østergaard
https://www.youtube.com/watch?v=gB49vh3zee4  

* Dømt til behandling, 1997 (se fra 00.00 – 07.55)
Instruktion: Lars Engels
https://www.youtube.com/watch?v=vKvSnHfnYC4

* Operation X –Narret til porno, 2006, TV2 (00.00-02.54)
Instruktion: Morten Spiegelhauer
https://www.youtube.com/watch?v=H_IQn0nZbrg

* AFR, (trailer), 2007 (2 minutter og 10 sekunder)
Instruktion: Morten Hartz Kapler
https://www.youtube.com/watch?v=me3Yda7UtW4



Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Skrivekursus 26-10-2023
Den analyserende artikel_Mediestil 27-10-2023
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Kommunikation og argumentation

I forlængelse af skrivekurset og som optakt til den debatterende artikel arbejdede vi med argumentation og kommunikation. I 1.g har klassen haft det obligatoriske mundtlighedsforløb, men vi samler op på de centrale begreber inden for argumentation, kommunikation og retorik. Forløbet rundes af med, at eleverne skal holde en tale med titlen: 'dette burde der gøres noget ved...'

Vi har i forløbet også arbejdet med nedenstående tekster:

Tekster:
* Mimi Olsen: "Dansk i tiden" Om argumentation, Systime, 2021

* Trine Pedersen: "Så hold dog kæft, kære lærer", Information, 2014

* 3 reklamefilm for Virum Gymnasium

* "Lægen benægtede coronapandemien"
10. november 2021 Dagbladet Struer (uddrag)

* Genstart (DR): https://www.dr.dk/lyd/special-radio/genstart/genstart-55

* Vibeke Manniches egen film: https://www.facebook.com/vibeke.manniche/videos/296747659043281 (Facebook 15.12.2021)

* Den korte radioavis: https://www.youtube.com/watch?v=nBPRq0EkQfI  (01.07.2019)

* Vibeke Manniche: Hurra – intet tegn på faretruende corona-epidemi

* Vibeke Manniche: Corona – lev med det….og statsministerens mange løgne
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Den debatterende artikel - skriv et afsnit 20-11-2023
Den debatterende artikel 18-12-2023
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 PERIODE: Romantik, biedermeier og romantisme

I dette forløb dykker vi ned i første halvdel af 1800-tallet.
Klassen har kort beskæftiget os med perioden i 1.g, men kun som optakt til dansk-historieopgaven, der omhandlede 'Det moderne gennembrud'.
Indledningsvis læses om perioden i "Litteraturhåndbogen" og som forforståelse ser vi på billeder fra perioden.

Tekster:
Adam Oehlenschläger: "Morgen-Vandring", 1805 (KANONFORFATTER)
Adam Oehlenschläger: "Ellehøien", 1803
Henrich Steffens: af "Indledning til philosofiske Forelæsninger", 1803
Carsten Hauch: "Naturforskeren", 1819
Schack Staffelt: "Indvielsen", 1804
Staffeldts digt IV fra 'Sonetkrands' (1808)
Thomasine Gyllembourg: "Den lille Karen", 1830
Jane Austen: kapitel 1 og 19 af "Stolthed og fordom", 1813 - samt forestilling på Betty Nansen d. 1/5
Emil Aarestrup: "Til en veninde", 1838
Emil Aarestrup: "Nordexpeditionen", 1838
Emil Aarestrup: "Paa Sneen", 1838
Emil Aarestrup: "I en Landsbykirke", 1838
St. St. Blicher: "Sildig opvågen", 1847 (KANONFORFATTER)
H.C. Andersen: "Skyggen" 1847 (KANONFORFATTER)
Søren Kierkegaard: af "Forførerens Dagbog", 1843
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 13,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Simon Fruelund: Borgerligt tusmørke (VÆRK 3)

I dette forløb går vi tættere på Simon Fruelunds roman 'Borgerligt tusmørke'
Romanen læses uafhængigt af forløb, men der fokuseres på analysefærdigheder.

Fokuspunkter:

-komposition
- sprog og stil
- Persongalleri

Tekst:
Simon Fruelund: "Borgerligt tusmørke" (2006)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Dansk stil 4 07-04-2024
Genaflevering af Dansk stil 4 16-04-2024
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Retur til Det moderne Gennembrud (+ VÆRKLÆSNING)

I dette forløb vender vi tilbage til Det moderne gennembrud og ser på centrale problemstillinger fra perioden. Undervejs sammenligner vi med nyere tekster, der har ladet sig inspirere af de brud, der skete i perioden. Vi anvender teori om kommunikation og sproghandlinger på de tekster, der omhandler tematikken ægteskab og parforhold.

Tekster:
* Henrik Ibsen: Et dukkehjem (uddrag) (NORSK) (læstes som VÆRK 1 i 1.g)

* Uddrag fra serien SKAM - sæson 1 (NORSK) 2015 (Christian Wibe & Julie Andem)

* Henrik Pontoppidan: "Fra hytterne" (1905) (VÆRKLÆSNING - VÆRK 4) (KANONFORFATTER)

* Herman Bang: ”Foran Alteret” (1880) (KANONFORFATTER)

* August Strindberg: ”Den starkara” (1888) (SVENSK)

* Helle Helle: "En stol for lidt" (1996)

* Uddrag fra "Gift ved første blik":
Gift ved første blik – Små ting bliver til store problemer - Sæson 7 – episode 6
https://www.dr.dk/drtv/se/gift-ved-foerste-blik_-smaa-ting-bliver-til-store-problemer_266172

* Intro: https://www.dr.dk/drtv/se/gift-ved-foerste-blik_-bryllup-med-et-fremmed-menneske_26616
11:05 – 16.00 : Intro Michael & Pernille


Intro 2: https://www.dr.dk/drtv/se/gift-ved-foerste-blik_-kan-kaerlighed-opstaar-med-en-fremmed_266162  (2:30 – 17.00) : Intro Morten & Mette + Daniel & Samantha


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Dansk stil 5 06-05-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Natur - fra elverland til klimakamp

Oprindeligt hed forløbet: Natur - et tema på tværs af litteraturhistorien, men det lød lidt for tørt. Ikke desto mindre er forløbet tænkt som et knagerække-forløb, hvor vi samler op på de forskellige litteraturhistoriske perioder og kanonforfattere.

Undervejs skal eleverne lægge mærke til, hvordan forholdet mellem menneske og natur ændres og til tider afspejler og genopdager tidligere perioders syn på naturen.
Teksterne er netop valgt ud, så de illustrerer de forskellige perioders forhold til og syn på naturen.

Undervisningen er på skift varetaget af Louise og pædagogikumkandidat Julie.

Tekster:

* Anonym: ”Germand Gladensvend”, uden år

* Jean Jacques Rousseau: af En ensom vandrers drømmerier (uddrag) (1782)

* Adam Oehlenschläger: ”Simon Peder” (1805) (KANONFORFATTER)

* A.W. Schack von Staffeldt: “Liljen og Dugdråben” (1808)

* N.F.S. Grundtvig: I al sin glans nu stråler solen (1843) (SALME) (KANONFORFATTER)

* Emil Aarestrup: Fire digte fra Digte (1838)

* Charles Darwin: Menneskets Afstamning og Parringsvalget (uddrag), (1871)

* J.P. Jacobsen: Fru Marie Grubbe (uddrag) (1876)

* Edith Södergran: Triumf att finnas till … (1918) (SVENSK)

* Tom Kristensen: ”Det blomstrende slagsmål” (1920) (KANONFORFATTER)

* Hans Kirk: Fiskerne (uddrag) (1928)

* Halfdan Rasmussen: ”Efter Bikini?” (1948)

* Michael Strunge: ”Natmaskinen” (1981)
* Michael Strunge: ”Når vi sover” (1984)

* Adam Drewes: “Kim Larsen? Spørgsmål til fællesskabet” (2021)


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Dansk stil 1_Aflever et afsnit 03-09-2024
Dansk stil 1: Litteratur om natur 24-09-2024
Genaflevering_Dansk til 1 11-10-2024
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Nyheder: I krig og kærlighed

Forløbet giver greb og begreber om nyheder, vi ser på genrer og komposition, men også om de ‛zoner’ af sandhed, som nyheder kan bevæge sig igennem. Vi følger to nyheder – nemlig nyheden om krigen i Ukraine og fodboldspilleren Christian Eriksens hjertestop – i deres kredsløb for at forstå, hvordan nyheder kan skabe flere nyheder.

Faglige mål:
– analysere og fortolke ikke-fiktive tekster
– demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
– navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber


Materialer:
Aiche, Nadeen: “Det er racistisk hykleri, når danske politikere åbner favnen for ukrainske flygtninge”, information.dk 03.03.2022

Brock, Jeppe Laursen: “»Simon er lige præcis, som han reagerede i den situation«: Verden rundt hylder de kaptajn Kjær for stort lederskab på en traumatisk aften”, politiken.dk 13.06.2021

Hybel, Kjeld: “Selv om jeg er læge, har jeg gjort op med mig selv, at jeg er parat til at dræbe”, politiken.dk 27.02.2022

Nielsen, Kasper Colling: “Der er gået næsten en uge, siden Christian Eriksen kollapsede, og jeg er stadig rystet. Faktisk har jeg grædt hver eneste dag siden”, politiken.dk 16.06.2021

Politikens leder: “UEFA bør lære af Simon Kjær, hvordan man opfører sig, når det gælder”, Politiken 14.06.2021

Supplerende stof
Mads Rangvid & Mimi Sørensen (2023): Krig og kærlighed i nyhedskredsløb, Dansklærerforeningens Forlag
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Autofiktion (+ VÆRKLÆSNING LYRIK VÆRK 5)

Af overordnede begreber, taler vi særligt om: Autofiktion, performativ biografisme, hovedstolen, dobbeltkontrakten, fiktionalisme. Indledningen til "Livsværk" bruges som baggrundstekst.

De sidste - og nyeste - tekster inddrages for at se på de tendenser, der er aktuelle lige nu.

Litteratur:

• Claus Christensen og Peter Jensen: ”Livsværk – det selvbiografiske i ny dansk litteratur”, Dansklærerforeningens forlag, 2008

Primærlitteratur:

• Caspar Eric: ”Nike", 2015 (DIGTSAMLING/VÆRKLÆSNING)

* "Det er i virkeligheden ikke så unormalt at have et handicap (interview, TV Glad) https://www.youtube.com/watch?v=VdJWqfTIOhY&t=126s

• Jørgen Leth ”Kokkens datter”, afsnit fra ”Det uperfekte menneske – scener fra mit liv”, 2005

* Christina Hesselholdt: af "Hovedstolen" (1998)
* Carsten Andersen: "Barndommen i billeder - interview med Christina Hesselholdt" (Politiken, 1998)

* Lone Hørslev: "Giftige blomster og bær" fra 'Jeg ved ikke om den slags tanker er normale', 2009
* Rostbøll & Friis: "Hybriddigte - om den selvbiografiske tendens" fra 'Hybriddigte', 2012

* Forfatterbesøg i april: (2024): Forfatterforedrag med Elias Sadaq: udvalgte digte fra "Djinn" (2024). (NYESTE TID)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Dansk stil 2_december 10-12-2024
Kreativ opgave_Caspar Eric 11-12-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Symbolisme og fin de siècle

I dette forløb fokuseres især på de sproglige greb, som tidens forfattere arbejdede med.

Udgangspunktet er symbolismen - men vi arbejder også med modernisme som overbegreb og følger de spor, som trækkes efterfølgende.

Vi analyserer primært lyrik - men inddrager malerier, hvor det er oplagt.

Tekster:
Fibiger, Johannes & Lütken, Gerd: 'Litteraturens Veje' (s. 218-22)
Kjær-Hansen, Barbara & Seerup Bertelsen: 'Litteraturhistorien - på langs og på tværs'

Baudelaire: 'Spillet' og 'Månens tungsind' (1866) (verdenslitteratur i oversættelse)

Kristensen, Tom: 'Nat i Berlin' (1921)  (Kanonforfatter)

Södergran: 'Stjärnorna', og 'Dagan svalnar'  (Dikter 1916) (svensk)

Johannes V. Jensen: 'Pigen som vandrer' (1906) (Kanonforfatter)

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Lille skriveøvelse 24-01-2025
Dansk stil 3 03-02-2025
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Ismer omkring to verdenskrige

Dette forløb er et miniprojektarbejde.

I er delt ind i 5 grupper, og hver gruppe skal lave følgende:

1. En karakteristik af jeres strømning
I skal lave en mundtlig fremlæggelse for klassen om jeres strømning og en skriftlig oversigt, som resten af klassen skal have. I skal her inddrage det manifest, der hører til jeres strømning. Find endvidere et maleri/kunstværk, der stammer fra strømningen.

2. Tekstanalyse af det udvalgte digt/tekst
I skal lave en almindelige tekstanalyse af det digt/den tekst, der hører til jeres strømning. Tekstanalysen skal munde ud i en perspektivering af jeres digt i forhold til den strømning, I har. I skal altså påvise træk i teksten, der er typiske for strømningen. Desuden skal I lave en kort præsentation af forfatteren.  

Futurisme: Mads, Bertram, Henrik, Villads & August: Futurisme/ Bønnelycke: 'Gaden' (1917)

Dadaisme: Jinjin, Emilie & Asta & Davidsen:  Dadaisme/ Tristan Tzara: 'Dadasang' (1923)

Surrealisme: Viktoria, SIlje, Signe & Alma: Surrealisme/ Gustaf Munch-Petersen 'det underste land'(1933)

Ekspressionisme: Camille, Ida, Falck, Sophia, Weis & Christian:  Ekspressionisme: Rudolf Broby Johansen 'FORÅRET KOMMER TIL CAFEEN' (1922)

30'er-realisme: Starup, Roman, Sarroe, Niko & Thurmann: Kritisk realisme/ Hans Kirk: af 'Daglejerne' (1936)

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Ismer i Mellemkrigstiden (handout) 25-02-2025
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Modernisme (+ SELVVALGT VÆRK 6)

I dette forløb ser vi nærmere på modernismens tre faser.

Vi har fokuseret på centrale begreber som individ/samfund, fremmedgørelse, køn etc.

Forløbet har både fokus på det sproglige og det litterære.

Tekster:

Ole Sarvig, "Tankestille" (1944)

Erik Knudsen, "Svar mig blæst" (1949)

Martin A. Hansen, "Agerhønen" (1947) (Kanonforfatter)

Klaus Rifbjerg, "Terminologi" (1960) (Kanonforfatter)

Ivan Malinowski, "Leve som var der en fremtid og et håb" (1968)

Anders Bodelsen: "Rama Sama" (1967)

Peter Seeberg, "Spionen" (1953) (Kanonforfatter)

uddrag af Hans-Jørgen Nielsens artikel "Spillets regler"

Charlotte Strandgaard, "Ægteskabet" (7 digte) fra Uafgjort (1967)

Johannes L. Madsen, "Hikke" (1965)

Hans-Jørgen Nielsen, "Den mand der kalder sig dr Alvard", fra ta´8 (1968)

Johannes Fibiger & Gerd Lütken, Litteraturens veje, kbh. 1996 - 442-445
Johannes Fibiger & Gerd Lütken, Litteraturens veje, kbh. 2012- 329-334, 344-345, 349-351, 361-363

SELVVALGTE VÆRKER (VÆRK 6)
Eleverne har valgt mellem de tre værker, som de har præsenteret i en miniaflevering (500 ord)
* Camus: "Den fremmede"
* Camus: "Faldet"
* Peter Seeberg: "Fugls føde"
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Disposition for dansk stil 4 22-04-2025
Dansk stil 4 02-05-2025
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Repetition

Vi repeterer de lange linjer i litteraturhistorien.
Følgende tekster bruges til eksemplarisk læsning og (gen)læses:

* Harpens kraft (folkevise)
* Holberg: "Moralske tanker" (1744) (KANONFORFATTER)
* Staffeldt: "Indvielsen" (1803)
* Aarestrup: "I en landsbykirke" (1838) r
* Grundtvig: "I al sin Glands nu stråler Solen" (1843) (KANONFORFATTER)
* Nexø: "Tyvetøs" (19) (KANONFORFATTER) (1901)
* Helle Helle: "Globryllup" (2009)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer