Holdet 2022 DA/h - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Virum Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Marina Steenberg Pasovski
Hold 2022 DA/h (1h DA, 2h DA, 3h DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Synden i litteraturen
Titel 2 Kriser i litteraturen
Titel 3 Medier uden grænser
Titel 4 Romantikken
Titel 5 Det moderne gennembrud
Titel 6 Retorik og argumentation
Titel 7 Grønlandske stemmer
Titel 8 Journalistik, troværdighed og true crime
Titel 9 Oplysningstiden
Titel 10 At leve, at dø
Titel 11 Romantikkens strømninger
Titel 12 Årsprøve
Titel 13 De journalistiske genrer
Titel 14 Familiefortællinger
Titel 15 Modernisme
Titel 16 Sprog og identitet
Titel 17 Land og by
Titel 18 EKSAMEN - tilladte links, gode dokumenter m.m.

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Synden i litteraturen

Forløbsbeskrivelse
Synden i litteraturen er et introducerende forløb, der går på tværs af litteraturhistorien samt genrene, men som gennemgående har 'synden'/'det syndige menneske' som tematik.

Forløbet sigter mod at indføre eleverne i klassiske såvel som moderne noveller og novelleteori, litteraturhistoriske tværsnit af kanonforfattere - herunder Holberg og Blixen samt at læse folkeviser (trylle- og ridderviser). Forløbet sigter desuden mod at give eleverne afsæt til at reflektere over synd gennem tid. Forløbet har været tilrettelagt med hovedfokus på litteratur.

Et yderligere fokus i forløbet har været at introducere eleverne til relevante analytiske begreber til litteraturanalyse. Eleverne har herunder arbejdet med fremstillingsformer, personkarakteristik, miljøkarakteristik, fortællertyper og vinkler.

Faglige mål
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed.
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund

Kernestof
Skønlitteratur
Syndefaldet og uddrivelsen af Edens Have, 1. Mosebog kap.3
Brødrene Grimm: Den lille Rødhætte (1812)
N/A: Jomfruen og Dværgekongen (nedskrevet ca. 1880)
Ludvig Holberg: Vi har mest lyst til forbudte (1744) Uddrag af essay fra Moralske Tanker
Karen Blixen: Ringen (1958)

Supplerende stof
Søren Flott: Vi tiltrækkes af mørket (04/03 2018), Fyens.dk
- Fibiger og Lutken: Folkeviserne i: ”Litteraturens veje”, Systime 2013
- ”Karen Blixen”: Fra Litteraturhåndbogen, Gyldendal, 1990
- Ole Ravn: Novellegenren: Fra efterskriftet til ”Kærlighedens forunderlige veje”, Munksgaard 1998
- Jørn Ingemann Knudsen: Eventyranalyse.dk. Højes forlag 2005.
- Kjær-Hansen: Forfatteren Karen Blixen. Uddrag af Litteraturhistorien på langs og på tværs, Systime, 2012

Omfang: 20 ns

Væsentlige begreber:
Den klassiske og moderne novelle
Fortællertyper og vinkler
Fremstillingsformer
Intertekstualitet
Syrebadsteknik
Ekspansionsteknik
Kunsteventyr
Folkeeventyr
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Aflevering 1 20-12-2022
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Kriser i litteraturen

Forløbsbeskrivelse
I dette forløb har vi fokuseret på lyrik. I kraft af krisetematikken har vi både undersøgt store samfundskriser som krig og klima, men også mere personlige kriser som psykiske problemer og dysfunktionalitet i familien. Teoretisk har vi fokuseret på at lære om begreber relateret til lyrik. Specifikt har vi desuden benyttet Lawrence Buells kriterier for økopoesi: 1. Det ikke-menneskelige miljø er til stede som mere end bare baggrund. På den ene eller anden måde har mennesker indflydelse på naturen, og naturen har indflydelse på mennesker. 2. Menneskets historie, handlinger og/eller interesser er ikke det eneste fokus. 3. Teksten viser eksplicit eller implicit, at mennesker har et ansvar over for vores jord. 4. Naturmiljøet er en proces og ikke en konstant. Dermed er naturen (hele vores verden) ikke noget vi bare kan regne med fortsætter, som det er nu, eller som det var for 100 år siden.

Litteraturhistorisk startede vi i slut 40'ernes atomfrygtende efterkrigstid, og bevægede os herefter gradvist frem til vores samtid.

Forløbet startede med et 2-dages skrivekursus, hvor eleverne trænede kreativ skrivning, strukturering af deres tid og skriveproces samt opmærksomhed på sprogets betydning. Skrivekurset endte med, at alle elever skulle aflevere en skreven tekst, som blev bedømt at eksterne bedømmere.

Faglige mål
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier.
- dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst skriftligt såvel som multimodalt
- beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber

Kernestof
Halfdan Rasmussen: Efter bikini (1948)
Ivan Malinovski: Annonce
(1963)
Inger Christensen: Defolianterne findes (1981)
Yahya Hassan: Du kommer i helvede min bror (2013)
Tobias Rahim: Smertefuld Rejse
(2022)
Tobias Rahim: Det næsten ironisk
(2022)
Tobias Rahim: HAV (2022)
Theis Ørntoft: Det er forvirrede tider jeg skal fortælle om (2014)
Caspar Eric: Ude i horisonten (2021)

Supplerende stof
- Lawrence Buell: 4 kriterier for økopoesi fra "The Environmental Imagination" (1996)
- Maria Lise Behrendt: Værre end Tjernobyl: Sønderbombet Stillehavs-paradis lider under kraftig stråling (2019)
https://www.dr.dk/nyheder/viden/teknologi/vaerre-end-tjernobyl-soenderbombet-stillehavs-paradis-lider-under-kraftig

Omfang
15 ns
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
1h skrivekursus 2022-2023 20-01-2023
Analyserende artikel: defolianterne findes 05-03-2023
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Projektarbejde - Eleverne arbejdede med at lave eksempler på klimaorienterede Instagramprofiler. Her skulle de særligt tænke på modtager- og afsenderforhold.
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Kreativitet
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • IT
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Projektarbejde
Titel 3 Medier uden grænser

Forløbsbeskrivelse
I dette korte forløb har vi haft særligt fokus på internettet og sociale medier. Vi har arbejdet på tværs af danskfagets aspekter og både beskæftiget os med litteratur, sprog og medier.

I forbindelse med medieaspektet er eleverne blevet introduceret for “de 5 mediekulturer”, Goffmans begreber om frontstage og backstage, Meyrowitz’ begreb om middle region samt en oversigt over filmiske virkemidler.

I forbindelse med sprog (og medieaspektet) er eleverne blevet introduceret for kommunikationsmodeller i form af Ciceros pentagram og Laswells kommunikationsmodel.

Faglige mål
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier.
- dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
- navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber

Kernestof
- Tine Høeg: Jeg vælger Valencia (2015)
- Kasper Dolbergs Instagramprofil: https://www.instagram.com/kasperdolberg/?hl=en
- Katherine Diez instagramprofil: https://www.instagram.com/katherine_diez/?hl=en
- Emil Olsens reklame for Spotify: https://www.instagram.com/reel/CQgpDIfH77Q/
- Spotify's egen reklame: https://www.youtube.com/watch?v=ok-aNnc0Dko&ab_channel=Spotify

Supplerende stof
- De fem mediekulturer fra Krydsfelt

Omfang
10 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Søge information
  • Formidling - Fremlæggelser
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
Titel 4 Romantikken

Forløbsbeskrivelse
Som optakt til DHO og et forløb om det moderne gennembrud, har vi haft 3 indledende moduler om romantikken. Her har vi fokuseret på digtanalyse samt to retninger i romantikken: universalromantikken og nationalromantikken.

Vi har derudover haft en individuel skriveøvelse med digtet "Indvielsen", hvor eleverne skulle lære at inkorporere citater og bruge PEE-modellen.

Faglige mål
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt og skriftligt
- beherske skriftsprogets normer for korrekthed og anvende grammatiske og stilistiske grundbegreber
- anvende centrale skriftlige fremstillingsformer (herunder redegøre, diskutere, analysere, fortolke og vurdere) med formidlingsbevidsthed.
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier.
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund

Kernestof
N. F. S. Grundtvig: De levendes land (1824)
H. C. Andersen: Danmark, mit fædreland (1850), (Kanonforfatter)
H. C. Andersen: Et blad fra himlen (1855)
Schack Von Staffeldt: Indvielsen (1804)

Supplerende stof
- Barbara Kjær-Hansen, Peter Kennebo, Tinne Serup Bertelsen: Romantikken. Fra: Litteraturhistorien på langs og tværs. Systime, 2012.
- Gerd Lütken og Johannes Fibiger: Natonalromantik. Fra: Litteraturens Veje. Systime, 2010.

Omfang
15 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
Titel 5 Det moderne gennembrud

Forløbsbeskrivelse
I forbindelse med dansk-historieopgaven har vi set nærmere på det moderne gennembrud, og hvordan denne tid prægede litteraturen.

I forløbet har vi fokuseret på de 3 k'er: køn, klasse og kirke.

Klassens første værk blev krydset af med kortfilmen "Et dukkehjem", som vi arbejdede grundigt med i form af fremlæggelser. Inden arbejdet med kortfilmen læste eleverne uddrag fra det originale drama samt fik et overblik over den overordnede handling i alle akterne.

Faglige mål
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt og skriftligt
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive tekster
- dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
- undersøge problemstillinger og udvikle og vurdere løsninger, hvor fagets viden og metoder anvendes, herunder i samspil med andre fag

Kernestof
- J. P. Jacobsen: Pesten i Bergamo (1881)

- Illa Christensen: Kvinden (1884)
- Georg Brandes: Hovedstrømninger i det 19. Aarhundredes Litteratur. Uddrag. (1871)
- Henrik Ibsen: Et Dukkehjem. Uddrag (1879) 

- Tobias Gundorff Boesen: Et Dukkehjem (2013) 

- Herman Bang: Den sidste Balkjole (1887) 

- Henrik Pontoppidan: En Vandringsmand (1899) 

- Henrik Pontoppidan: Fra Hytterne (1905) 

- Henrik Pontoppidan: Illum Galgebakke (1894)

Supplerende stof
- Johannes Fibiger og Gerd Lütken: “En litterær revolution” fra Litteraturens veje, kapitel 8 

- Johannes Fibiger og Gerd Lütken: “Kvindehistorie” fra Litteraturens veje, kapitel 8

- Faktalink.dk: Naturalismen og det moderne gennembrud

- Barbara Kjær Hansen, Peter Kennebo og Tinne Serup Bertelsen: “1870-1890: Det moderne gennembrud” fra Litteraturhistorien - på langs og på tværs. 

- Jørn Jacobsen og Conni Paldam: “Kvindernes stilling” fra Det moderne gennembrud 1870-1890, Systime 2011, s. 158-172 

- Jørn Jacobsen og Conni Paldam: “Sociale og politiske forhold” fra Det moderne gennembrud 1870-1890, Systime 2011, s. 62-89


Omfang
80 ns
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyserende artikel: Skrappedulle 30-04-2023
Diskussion: den litterære kanon 10-05-2023
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
Titel 6 Retorik og argumentation

Forløbsbeskrivelse
I dette forløb blev eleverne introduceret til teori om retorikken- og argumentations grundbegreber, hvilket de fik mulighed for at bruge både i et praktisk øjemed, da de skulle producere en tale og argumentere overbevisende, samt i analytisk øjemed, når de analyserede debatindlæg og taler, heriblandt i et besøg på Ungdommens Folkemøde.

I forløbet blev eleverne yderligere introduceret til den debatterende artikel, som vi øvede gennem små opgaver.

Faglige mål
- Udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med
formidlingsbevidsthed
- Demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
- dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- Produktivt og refleksivt arbejde med elevernes udtryksfærdighed i dansk og andre fag

Kernestof
- Cathrine Harbo: Der er ikke nogen tvivl om, at vi unge drikker for meget. Men der er heller ikke nogen tvivl om, at det ikke er vores skyld. Politiken (2023)
- Tine Høegs nytårstale (2020)
- Anonym Filmskoleelev: Racisme og dinosaur-lærere på Filmskolen. Filmmagasinet Ekko (2021)
- Lone Nikolajsen: Racistisk indhold er en del af den verden, en filmskoleelev skal kunne forholde sig til. Information (2022)
- Sofie Lippert: SU’en bør hæves. Information (2020)
- Claes Theilgaard: Afskaf SU’en. Indblik.dk (2021)

Supplerende stof
- Argumentationsformer, værktøjskasse
- Oversigt over retoriske virkemidler
- Argumenttyper

Omfang
20 ns

Centrale begreber
- Appelformer: etos, patos og logos. Heriblandt en opdeling mellem forventningsetos og situationsetos.
- Toulmins argumentationsmodel
- Toulmins udvidede argumentationsmodel
- Topik
- Diverse retoriske virkemidler
- Diverse argumenttyper
- De tre talegenrer: den informative tale, den politiske tale, lejlighedstalen
- Talens funktion: docere (informere og formidle), movere (overtale), delectare (underholde)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Lille forsøg på en debatterende artikel 31-08-2023
Tale 12-09-2023
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
Titel 7 Grønlandske stemmer

Forløbsbeskrivelse
I dette forløb behandlede vi to aspekter af danskfaget: medie og litteratur. Først fokuserede vi på dokumentargenren og så dokumentarer med Grønland som omdrejningspunkt. Herefter læste vi "Blomsterdalen" samt andre skønlitterære grønlandske tekster. Udover nykritisk læsning af teksterne supplerede vi med metoden postkolonial læsning. Vi var yderligere på klassetur til København, hvor en ekstern oplægsholder tog os igennem en byvandring, der fortalte om Grønland i Danmark. Sidst, men ikke mindst, arbejdede eleverne med at udarbejde deres egne dokumentarer for at sætte deres viden om dokumentargenren i spil.

Faglige mål
- Kunne perspektive til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden
- Analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- Demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
- Læse tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år
- Medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
- Anvendelse af relevante litterære metoder
- Læsning og analyse af litteratur,- kultur- og bevidsthedshistoriske fremstillinger

Kernestof
- Tarrak: Tupilak (2015)
- Niviaq Korneliussen: Blomsterdalen (2020)
- Kenneth Sorrento: Kampen om Grønland (2020)
- DR: Historien om Grønland og Danmark (uddrag, 2022)
- Selin Türker: De skulle være de grønlandske supermennesker. Men alt gik galt i dansk eksperiment. (2021)

Supplerende stof
- Postkolonial litteratur og kunst (lærerudarbejdet, MP, 2023)

Omfang
350 ns

Centrale begreber
- Postkolonial metode: den anden, mimicry, os og dem, hybriditet og vestlig etnocentrisme
- Diverse filmiske virkemidler
- Fakta- og fiktionskoder.
- Dokumentarens 6 formater: den klassiske dokumentar, den dybdeborende dokumentar, den poetiske dokumentar, den observerende dokumentar, den personlige/interaktive dokumentar, reality-dokumentaren.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Genaflevering af debatterende artikel 17-09-2023
Deb. artikel: Kan værk og kunstner adskilles? 04-10-2023
Analyserende artikel: FOMO 05-11-2023
Omfang Estimeret: 21,00 moduler
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
Titel 8 Journalistik, troværdighed og true crime

Forløbsbeskrivelse
I dette forløb har vi undersøgt journalistik og fortællende journalistik med særligt fokus på troværdighed og true crime. For at kunne analysere journalistikkens troværdighed har vi brugt begrebet "partiske nyheder" samt anvendt Vincent F. Hendricks skema over informationskvalitet. Af genrer har vi kort været forbi et debatindlæg, men vi har primært fokuseret på at analysere podcasts samt en enkelt dokumentar.

Faglige mål
- Analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- Demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
- Navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til
digitale fællesskaber
- Medieanalyse og -fortolkning, herunder basale filmiske virkemidler
- Analyse og vurdering af mediers funktion i sociale, kulturelle og historiske sammenhænge

Kernestof
- Nicolai Bonnén og Rasmus Lund-Nielsen: Debat: Partiske nyheder er det nye fake news. Politiken (2019)
- Martin Grønne: Speditørens død. DR lyd, P1. De første 15 minutter af afsnit 1. Hele afsnit 3. (2018)
- Bauer Media og True Crime Agency: Dødsbranden fra “Danske drabssager”, de første 10 minutter. (2023)
-  Camilla Bjerregaard Aurvig og Kristine Sofie Bugbee: Mørkeland, afsnit 231, første 15 minutter. (2023)
- Third Ear: Kvinden med den tunge kuffert. Afsnit 1. (2016)
- Peter Vesterlund, Michael Bech og Sara Munck Aabenhus, TV2: Døden i annekset, episode 1 og 2 (2021)

Supplerende stof
- Mimi Sørensen og Mads Rangvid: Vinkling og fake news - gatekeeping og gatewatching. Fra “Krig og kærlighed i nyhedskredsløb”, Dansklærerforeningens forlag (2023)
- Podcastanalyse: Håndbog til dansk – litteratur, sprog og medier. Systime (2015)

Omfang
80 ns

Centrale begreber
- Partiske nyheder
- Alfa- og protobegivenhed
- Gatekeeping og gate watching
- De 5 mediekulturer  
- Et hav af analysebegreber som kan findes i dokumentet "podcastanalyse". Nogle af de nye begreber er set-up og pay-off, initialfremdrift, forankrende funktion (om lyd) eller dramatiserende funktion (også om lyd), vejledende eller vildledende cues/varsler.
- Et hav af analysebegreber som kan findes i dokumentet "Dokumentarer. Kompendie." (heriblandt dokumentarens formater og fakta- og fiktionskoder)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Debatterende artikel II: Hvor går grænsen? 07-01-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Diskutere
  • Formidling - Fremlæggelser
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
Titel 9 Oplysningstiden

Forløbsbeskrivelse
I vores forløb om oplysningstiden har vi fokuseret helt og holdent på at læse tekster skrevet af Ludvig Holberg. Her har vi læst flere forskellige genrer, heriblandt drama, epistel og epik. I arbejdet med Holbergs epistler har vi fokuseret på epistlens genretræk samt at analysere Holbergs argumentation. Herefter bevægede vi os videre til Holbergs epik i form af uddrag af romanen “Niels Klims Underjordiske Rejse.” I forbindelse med læsning af denne arbejdede vi med satiretræk samt følgende træk fra oplysningstiden: det antiautoritære, det antielitære, empirisme, tanken om at verden er forbederlig, tolerance samt popularisering. Sidst men ikke mindst læste vi uddrag af komedien “Erasmus Montanus”. I forbindelse med læsningen af denne tekst, undersøgte vi dramagenrens træk og eleverne lærte at analysere drama. Yderligere havde vi et sprogperspektiv idet stykket lagde op til analyse af sproghandlinger.

Faglige mål
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
- dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed

Kernestof
- Ludvig Holberg: Epistel 395 (1749)
- Ludvig Holberg: Uddrag af Niels Klims underjordiske rejse (1741)
- Ludvig Holberg: Erasmus Montanus. Et uddrag fra hver af de fem akter. (1723)

Supplerende stof
- Berit Riis Langdahl et al. og Barbara Kjær-Hansen et al: Holberg og oplysningstiden (sammenklippet uddrag fra: Krydsfelt (2024) og Litteraturhistorien – på langs og på tværs (2012)
- Barbara Kjær-Hansen, Peter Kennebo, Tinne Serup Bertelsen: Epistelgenren fra” Litteraturhistorien – på langs og på tværs” (2012)
- Berit Riis Langdahl et al. Dramagenren fra “Dansk i tiden. Grundbog” (2020)
- Dennis Meyerhof Brink: 3 typer satire (N/A)
- Ole Schultz Larsen: Sproghandlinger fra “Håndbog til dansk – litteratur, sprog og medier” (2015)

Omfang
40 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere - Eleverne skulle skrive deres egne epistler og dermed argumentere for eller imod et emne
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
Titel 10 At leve, at dø

Forløbsbeskrivelse
I dette forløb har vi undersøgt livet og den uundgåelige død, samt hvordan døden kan påvirke de levende pårørende. Vi startede forløbet med at snakke om gængse tematikker og genrer i nyere litteratur. Herefter læste vi “1,7 tipping point”, der drejer sig om en af disse gængse tematikker, klimakrisen. I forbindelse med denne tekst lærte eleverne ligeledes om genren genrehybrid.

Størstedelen af forløbet omhandlede læsning af værket “Har døden taget noget fra dig så giv det tilbage”, som ligeledes er en genrehybrid. I forbindelse med vores læsning af værket har vi udover den nykritiske læsning anvendt psykoanalyse med brug af Freuds forsvarsmekanismer samt Freuds personlighedsmodel, der inddeler psyken i ego, superego og id.

Faglige mål
- Tekster fra 2000-tallet, herunder fra de seneste fem år

Kernestof
- Silja E.K. Henderson: 1,7 tipping point (uddrag, 2018)
- Søren Ulrik Thomsen: For hver rose (1991)
- Naja Marie Aidt: Har døden taget noget fra dig så giv det tilbage (VÆRK, 2017)

Supplerende stof
- Barbara Kjær-Hansen, Peter Kennebo og Tinne Serup Bertelsen: Tendenser i den nyeste litteratur (2024)
- Simon Østermark Andreasen: Forsvarsmekanismer ifølge Freud (2016)

Omfang
200 ns

Centrale begreber
- Genrehybrid

- Metafiktion

- Intertekstualitet
- Autofiktion (se både PowerPoint + dokumentet om nyere litteratur)
- Ego, superego og Id
- Forsvarsmekanismer: fortrængning, benægtelse, projektion, rationalisering, kompensation, forskydning, sublimering, identifikation
- Tendenser i nyere litteratur: autofiktion, realisme, et råt og direkte sprog, minimalisme.
- Tematikker i nyere litteratur: sociale klasser; identitet, køn og seksualitet; kulturmøde; klimakrise; det globale blik.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,50 moduler
Dækker over: 11,5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 11 Romantikkens strømninger

Forløbsbeskrivelse
Dette forløb er en videreudvikling af forløbet fra 1g ved navn "Romantikken."
I dette forløb har vi gennemgået romantikkens strømninger: nationalromantik, universalromantik, nyplatonismen og biedermeier såvel som romantismen. Udover analyse af lyrik, er der brugt tid på at perspektivere til nyere tid, hvor eleverne har analyseret reklamer, en enkelt musikvideo og to sange med fokus på hvilke romantiske træk, de udviste.    

Faglige mål
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier
- dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i
Norden, Europa og den øvrige verden
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst,
kultur og samfund
- Tekster fra tekster fra 1800-tallet, herunder fra romantik og romantisme
- Mindst én tekst af kanonforfatterne H. C. Andersen og Steen Steensen Blicher.

Kernestof
- H.C. Andersen: Hist, Hvor Vejen slaar en bugt (1829)
- Steen Steensen Blicher: Gjenfærd (1847)
- Steen Steensen Blicher: Sig nærmer tiden (1838)
- Emil Aarestrup: Angst (1838)
- Emil Aarestrup: Paa Sneen (1838)

Sange:
- Mads Langer: Ukendt Land (2022)
- Lord Siva: Paris (2020)

- Lord Siva: Solhverv (2020)

Reklamer og kampagner:
- Carlsberg – 1883 (2017)
https://tinyurl.com/mszabad6
- Dansk folkeparti valgvideo (2007)
https://shorturl.at/wMn8F
- VisitDenmark: The Danish Zen (2024)
https://tinyurl.com/5y2kp89n
- Arla Lærkevang: Friskhed (N/A)
https://tinyurl.com/5ybr6fd2
- Bakkedahl: Fra os i Thy (2018)
https://tinyurl.com/y6fvknpu

- Barbara Kjær-Hansen, Peter Kennebo og Tinne Serup Bertelsen: Biedermeier: Biedermeier fra “Litteraturhistorien - på langs og tværs” (2012)
- Anne Bøndergaard: Romantisme – udløber af romantikken fra “Textanalyse” (2012)
- Begreber i romantismen, lærerudarbejdet af MP (2025)
- Romantikkens strømninger, lærerudarbejdet af MP (2025)

Omfang
20 ns
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Artikel: Vælg selv 21-04-2024
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Pararbejde
Titel 13 De journalistiske genrer

Forløbsbeskrivelse
I forløbet har vi undersøgt de tre overordnede journalistiske genrer: informationsgenren, opinionsgenren og fortællende journalistik. Vi har både læst og analyseret et udvalg af tekster, der lever op til journalistikkens krav, men også eksempler med en lav grad af informationskvalitet. I denne forbindelse har vi fokuseret på ‘fake news’ og vinkling samt forskellen på mis- og desinformation. Vi har desuden haft et fokus på nyheder, hvor vi har arbejdet med nyhedskriterier samt at reflektere over vigtigheden af at læse nyheder.

Sideløbende med fokusset på journalistik har vi arbejdet med den reflekterende skrivegenre gennem forskellige små øvelser, som mundede ud i klassens første reflekterende artikel.

Faglige mål
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier.
- demonstrere kendskab og forholde sig reflekteret til mediebilledet i dag
- navigere, udvælge og forholde sig kritisk og analytisk til information i alle medier samt deltage reflekteret i og bidrage til digitale fællesskaber

Kernestof
- Jakob Gottschau: Løgnefabrikken. Uddrag (2018)  
- Tom Jensen: Vogt dig for konstruktive medier. For konflikter er demokratiets kerne. Berlingske (2022)
- 
Selma Marthedal: Mainstreammedier må finde kreative formater, der appellerer til unge nyhedsbrugere. Information (2023) 

- https://newspeek.info/ (hjemmesidens forside – på daværende tidspunkt – er blevet analyseret)
- dr.dk (hjemmesidens forside – på daværende tidspunkt – er blevet analyseret)


Supplerende stof
- 
Berit Riis Langdahl, Mimi Olsen og Pia Quist: Journalistiske genrer fra Krydsfelt (2016)
- Rasmus Kleis Nielsen: “Hvorfor er nyheder vigtige?” fra Hvad skal vi med nyhederne?, Informations Forlag (2020)
- Gitte Horsbøl og Jette Meldgaard Harboe: De fem nyhedskriterier fra “Den iscenesatte virkelighed. Fra nyheder til reality” (2016)
- Mimi Sørensen og Mads Rangvid: “Vinkling og fake news” fra “Krig og kærlighed i nyhedskredsløb”, Dansklærerforeningens forlag (2023)

- Kenneth Reinecke-Hansen og Jonas Nygaard Blom: Spørgeramme for nyheds-literacy fra "Nyheder om literacy nr 34" (2023)

Omfang
30 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Diskutere
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Pararbejde
Titel 14 Familiefortællinger

Forløbsbeskrivelse
I forløbet har vi haft et overordnet tematisk fokus på skildringer af familier. Vi har læst få tekster, men til gengæld gået meget i dybden med tre ud af fire: Ravnkel Frøjgodes saga, Som englene flyver og Gengangere. Den fjerde tekst, Constance Ring, blev brugt som perspektivtekst i en individuel skriveøvelse og er derfor kun blevet berørt overfladisk i plenum. Med de 4 tekster har vi fulgt familiestrukturen og udviklingen af denne gennem tre perioder: fra oldtiden til det moderne gennembrud og frem til 90’erne.

Faglige mål
-  anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed (fremlæggelser om ”Som englene flyver”)

- demonstrere viden om og reflektere over fagets identitet og metoder (vi havde særligt fokus på litterære metoder, og hver gruppe valgte en litterær metode, som de ville bruge I læsningen af “Som englene flyver”)

- dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden

- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund

Kernestof
- Michael Hirst: Vikings, afsnit 1 (2013)
- Værk #4: Ukendt forfatter, Ravnkel Frøjgodes saga (N/A)
- Værk #5: Henrik Ibsen, Gengangere (1881)
- Naja Marie Aidt: Som englene flyver (1993)
- Amalie Skram: Constance Ring, uddrag (1885)

Supplerende stof
- Berit Riis Langdahl: Om oldtiden og sagaer fra kapitlerne oldtiden – før 1050 og sagaer i “Litteraturportalen” (2023)
- Begreber, det moderne gennembrud (Lærerudarbejdet, MP, 2025)

Omfang
155 ns  

Centrale begreber
- Slægt, ære, hævn (sagaer)
- Sædelighedsfejden
- Realisme
- Naturalisme
- Begreber i forbindelse med læsning af drama: regibemærkninger, replikker
- Psykoanalytiske begreber for de elever, der arbejdede med psykoanalysen: ego, superego, id, eros og thanatos
- Danskfagets litterære metoder: psykoanalytisk læsning, nykritik, biografisk metode og strukturalisme.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
Titel 15 Modernisme

Forløbsbeskrivelse
I dette forløb har vi zoomet ind på modernisme – en periode, der strækker sig over mange år og derfor også er mangesidig. Vi startede med at fokusere på mellemkrigstidens ekspressionisme, hvorefter vi bevægede os videre til den 'reelle' modernisme i efterkrigstiden: Heretica-modernisme og konfrontationsmodernisme. Gennem hele forløbet har vi undersøgt forskelle og ligheder mellem de forskellige modernistiske retninger samt læst tekster med fokus på periodens litteraturhistoriske træk.

Faglige mål
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier.
- dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund

Kernestof
- VÆRKLÆSNING #6: Rudolf Broby-Johansen: Blod (1922)
- Rudolf Broby-Johansen: Forsvarstale for Blod. Uddrag. (1923)
- Tom Kristensen: Det blomstrende Slagsmaal (1920)
- Ole Sarvig: Husene (1949)
- Ole Sarvig: Fluer (1948)
- Klaus Rifbjerg: Det er blevet os pålagt (1960)
- Peter Seeberg: Patienten (1962)
- Ivan Malinovski: Annonce (1963)
- Nikoline: Sut min klit (2018)

Supplerende stof
- Johannes Fibiger: begreber inden for psykoanalysen fra leksikonkapitlet F: Freud, Sigmund i “Den eksistentielle virkelighed” (2022)
- Ole Schultz Larsen: Mellemkrigstid og efterkrigstid (1914-1956) fra “Håndbog til dansk – Litteraturhistorie” (2022)
- Anne-Marie Mai: Efterkrigstid: eftertanke og eksistentialisme fra “Brug litteraturhistorien” (2014)
- Anne-Marie Mai: Konfrontationsmodernisme (1960-1970) fra kapitlet Klaus Rifbjerg: konfrontation med forbrug og fremmedgørelse fra ”Brug litteraturhistorien” (2014)

Omfang
80 ns
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Personlige
  • Kreativitet
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
Titel 16 Sprog og identitet

Forløbsbeskrivelse
Dette forløb har overordnet haft et sprogligt fokus, men iblandet både det litterære- og mediefaglige perspektiv. Eleverne er blevet introduceret til sociolingvistiske begreber, hvorefter vi har arbejdet med at anvende disse i praksis på et bredt udvalg af genrer som digte, satirevideoer og en poetisk dokumentar.

Vi har desuden genbesøgt dokumentaren og analyse af denne genre.

Faglige mål
- dokumentere indblik i sprogets funktion og variation, herunder dets samspil med kultur og samfund
- analysere, fortolke og perspektivere fiktive og ikke-fiktive tekster i alle medier

Kernestof
- Tobias Rahim: National Romantik 2021 (2020)
- Christina Hagen: Fuld a minderværd i di indbak fra “Pow Pow Pow” (2024)
- Rådet for sikker trafik: Tak til jer, der respekterer skolepatruljen (2024)
- Christian Fuhlendorff et al.: Det slører stadig: Gangstersnak (2013)
- Christian Fuhlendorff et al.: Det slører stadig: Muslimsk kvinde bliver oversat (2013)
- Martin Buch og Rasmus Botoft: Rytteriet: Arbejdsløshed (2013)
- Tæt på sandheden: Emil fra Lønneberg (2018, DR)
- Fie Laursen: Jeg hader Fie Laursen (2020)
- Mathias Helt et al.: Kolonien (2012)

Supplerende stof
- Model til kommunikationsanalyse. Udarbejdet fra Helle Borup, "Ud med sproget", 2. udgave, Frydenlund 2011
- Model til argumentationsanalyse. Udarbejdet af Marina Pasovski, 2025.
- Ole Schultz Larsen: "Kommunikationsanalyse – til brug i samtaler." Håndbog til dansk - litteratur, sprog, medier",  Dansklærerforeningens Forlag og Systime.
- Jan Sørensen: Oversigt over sociolingvistiske begreber. fra "Metoder i dansk" (Systime, 2011)

Omfang
30 ns
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Debatterende artikel 26-01-2025
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 17 Land og by

Forløbsbeskrivelse
I skoleårets sidste forløb har vi læst tekster, der havde det meget overordnede fælles punkt, at de i større eller mindre grad fandt sted i enten byen eller på landet. I de fleste af teksterne spillede det fysiske miljø en vigtig rolle, hvorimod det i få af teksterne kun spillede en mindre rolle. Vi har primært brugt forløbet til at repetere litterære perioder (det moderne gennembrud, Heretica-modernismen, tidlig modernisme), læse nogle smukke tekster af kanonforfattere og øve litteraturanalyse såvel som dokumentaranalyse og argumentations- samt kommunikationsanalyse.

Faglige mål
- dokumentere kendskab til en bred repræsentation af dansk litteratur gennem tiderne med perspektiv til litteraturen i Norden, Europa og den øvrige verden (svensk)
- demonstrere viden om og kunne perspektivere til træk af den danske litteraturs historie, herunder samspillet mellem tekst, kultur og samfund
- anvende centrale mundtlige fremstillingsformer (herunder holde faglige oplæg og argumentere for et synspunkt) med formidlingsbevidsthed
- udtrykke sig præcist, nuanceret og formidlingsbevidst mundtligt, skriftligt såvel som multimodalt

Kernestof
- Martin Andersen Nexø: Lønningsdag (en idyl)
- Johannes V. Jensen: Paa Memphis Station (1906)
- Martin A. Hansen: Agerhønen (1947)

Eleverne har desuden arbejdet fokuseret med selvvalgte dokumentarer (værklæsning #7) og lærervalgte perspektiveringstekster, som blev fremlagt.

Pernille, Ole, Martha, Sophie, Sille, William:
- Silje Evensmo Jacobsen: En vild familie (2024)
- Karin Boye: Ja vist gör det ont (1935)

Frederik, Laust, Karl-Emil, Mikkel:
- Claus Bohm: Nattens engel (1981)
- Michael Strunge: Natmaskinen (1981)

Eva, Andrea, Laura, Kalle, Oscar, Andreas & Malthe, Filippa, Wilma, Oliver, Frederick, Nikolaj:
- Emil Langballe: Q's barbershop (2019)
- Jonas Hassen Khemiri: ÖVERLEVNADSINSTRUKTION (uddrag, 2019)

Supplerende stof
- Barbara Kjær-Hansen, Peter Kennebo, Tinne Serup Bertelsen: Den litteraturhistoriske kontekst: socialrealisme fra “Litteraturhistorien - på langs og tværs” (2012)

Omfang
45 ns
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
3h DA skr. prøve 07-03-2025
Genaflevering af terminsprøven 13-04-2025
Den sidste artikel 30-04-2025
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
Væsentligste arbejdsformer
  • Forelæsninger
  • Gruppearbejde
Titel 18 EKSAMEN - tilladte links, gode dokumenter m.m.

Tilladte links til mundtlig og skriftlig eksamen:

- Den danske ordbog: https://ordnet.dk/ddo

- Ordbogen.com: https://www.ordbogen.com/da/

- Historisk ordbog fra 1700-1950: https://ordnet.dk/ods

- Danskgram på MinLæring, som kan hjælpe jer med dansk grammatik: https://app.minlaering.dk/bog/3

I må også MEGET gerne gå ind på Lectio og bruge studieplanen til at huske forløbets tekster, begreber, finde dokumenter m.m.!
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer