Holdet 2022 DA/j - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Virum Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Mads Stidsen
Hold 2022 DA/j (1j DA, 2j DA, 3j DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Stedet i litteraturen - intro t. litteraturanalyse
Titel 2 Propaganda
Titel 3 Det Moderne Gennembrud - DHO
Titel 4 Dokumentar
Titel 5 Undertekst
Titel 6 Den debatterende artikel
Titel 7 Værklæsning: "Se dagens lys"
Titel 8 Romantik og romantisme
Titel 9 Essayet og den reflekterende artikel
Titel 10 Værklæsning: Strunge - Vi folder drømmens faner ud
Titel 11 Den reflekterende artikel, fortsat
Titel 12 Modernismen i dansk litteratur
Titel 13 Avisreportagen og dens slægtninge
Titel 14 Folkevisen og "Det fremmede"
Titel 15 Undskyld!
Titel 16 Værklæsning: Pow Pow Pow

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Propaganda

Desinformation, propaganda, argumentation, diskurs (særligt fokus på antagonismer). Hvad er propaganda? Hvordan har den set ud i forskellige historiske sammenhænge: Som igangsætter af Middelalderens korstog, som spreder af nazisternes antisemitisme, og aktuelt som led i konflikten mellem Rusland og Ukraine.

Toulmins argumentationsmodel, Ciceros pentagram, appelformerne, diskursanalyse
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Det Moderne Gennembrud - DHO

Som optakt til DHO-arbejdet, indføring i Det Moderne Gennembruds litteratur, herunder værklæsninger af Ibsens "Et Dukkehjem" og Henrik Pontoppidans "Fra Hytterne"
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Værklæsning: "Se dagens lys"

Værklæsning med fokus på genretræk, nærlæsninger af udvalgte kapitler, person-, miljø og samfundsbeskrivelse. Grundlæggende interesse undervejs: Hvilket udbytte kan dystopier, sci-fi og beslægtede genrer bibringe af dybere erkendelser om virkeligheden, som litteratur i den mere realistiske ende ikke kan?
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Romantik og romantisme

Universalromantik, nyplatonisme, hulelignelsen, organismetanken, nationalromantik. Romantisme, ”det interessante”.

Fibiger m.fl. (2008), Litteraturens Veje, s. 138-140 + 143-145 (uddrag - om romantik)
Schack Staffeldt, ”Indvielsen”, ”Liljen og Dugdraaben”
Adam Oehlenschläger, "Guldhornene", ”Harpespilleren ved posthuset”
N.F.S. Grundtvig, ”Duggen”
Henrik Steffens, ”Romantikens Evangelium” (1829)
J.W. Goethe, ”Im ernsten Beinhaus”, uddrag, (1826)
Fibiger m.fl. (2014), Litteraturens Veje, s. 165-178 (om poetisk realisme og romantisme)
St. St. Blicher, ”Sildig Opvaagnen” (1828)
Emil Aarestrup, ”Paa Sneen” (1838)
Emil Aarestrup, ”I en Landsbykirke” (1838)
H.C. Andersen, ”Skyggen” (1847)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Essayet og den reflekterende artikel

Om essaygenrens historie og genretræk - og om eksamensgenren "reflekterende artikel", som er beslægtet hermed.

Henrik Poulsen (2005), Grundbogen 2. Sprog, litteratur, medier. s. 128-130
Thorkild Borup Jensen (1999), At taenke uden styrthjelm og knaebeskyttere, Dansklaererforeningen, s. 20-21  
Per Højholt, "Men nu fx vedr. køb af juletraeer", fra Stenvaskeriet og andre stykker  
Karl Ove Knausgaard, ”Pis”
Theis Ørntoft: "Ild"
Kim Skotte, ”Sne”, essay trykt i Politiken, 19, februar 2005  
Klaus Rifbjerg, ”Glæden ved vin”, fra Borup Jensen, At taenke uden styrthjelm og knaebeskyttere  
Michel de Montaigne, ”Om at leve i ensomhed” (1580/1588/1595)  
Ludvig Holberg, ”Epistola LXXXIX” og ”Epistola XCI”  
Hans Otto Jørgensen, ”Glaeden ved at samle sten” (uddrag), fra Glaeden ved at tage brusebad, 1998  
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Værklæsning: Strunge - Vi folder drømmens faner ud

Grundlæggende lyrikanalyse, fokus på modernistiske træk og spor af romantik
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Modernismen i dansk litteratur

Modernismen i dansk litteratur i det 20. århundrede. Et forsøg på en grundlæggende skelnen mellem realisme og modernisme. Tidlige spor af modernisme hos Johs. V. Jensen (der kobles fra det foregående essayforløb via hans "myter"). Ekspressionisme, Heretica (overfladisk), Eksistentialisme ('kvalme'), fremmedgørelse og det absurde, konfrontationsmodernisme. Psykoanalytisk læsning
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Avisreportagen og dens slægtninge

Avisreportagens rødder i det sene 1800-tal, nyere eksempler samt  beslægtede fortællende genrer. Nyhedstrekant, fakta- og fiktionstræk , objektivitet, fortæller mv.
Signalement af reportagegenren: kort om omnibusavisens historie, industrialiseringen, impressionisme, nyhedskriterier, andre nyhedsgenrer


- Oversigt over informationsgenrer og den fortællende journalistiks genrer fra danskitiden.dk
- Lisbeth Borker og Povl Erik Brøndgaard, Avisreportagen – fra Cavling til Sabroe, s. 7-18+141-145

Historiske reportager
- Henrik Cavling: ”Eksplosionen” (Dags-Avisen 20/5-1882)
- Herman Bang: ”Branden” (Nationaltidende, 4/10-1884)
- Henry Hellsen: ”Krigens Sidste Billeder” (Berlingske Tidende, 22/11-1918)
- Ukendt: ”Iltoget fra Korsør …” (Politiken, 2/11-1919)

Nyere, genremæssige slægtninge
- Claes Kastholm: ”Blodig nat på Stenbroen” (Politiken, 25/5-1993)
- Thomas Beck afliver 5.500 mink om dagen: "Jeg frygter den dag, vi er færdige" (Information, 13.
november 2020)
- Flemming Christiansen, "Den dag Daniel døde" (Politiken, 21/12-2014)
- Markus Bernsen, "Blå timer" (Weekendavisen 20. november 2020)
- Jakob Fälling, ”Rejsen til livets indre”, (Vestegnen, 3. september 2003)

Perspektiv
- Herman Bang, ”Impressionisme, en lille replik" (1890)
- Herman Bang, Stuk (uddrag, 1887)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Folkevisen og "Det fremmede"

Kort forløb om folkeviser med fokus på viserne som bearbejdning af det fremmede og det uforståelige. Særligt inspireret af Villy Sørensens pointe om folkeviserne som et tidligt udtryk for de menneskelige udfordringer som særligt psykoanalysen senere bliver et sprog for. Vi slutter med et udblik til de mange steder i vores foreløbige forløb hvor en tematik  om det fremmede kan spores.

Forløbet afsluttes med et perspektiverende blik på alle øvrige forløb: Hvor i alt det læste kan vi spore tematikker beslægtet med "det fremmede"?
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Undskyld!

Opgives ikke til eksamen - forløbet indgik i SB's pædagogikum-forløb
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Værklæsning: Pow Pow Pow

Genrebestemmelse, analyse af lyrik, humoristiske effekter, receptionsanalyse (læserforventninger), biografisk studie, autofiktion, kompositionsanalyse, skriveøvelser
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer