Virum Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Virum Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/m - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Virum Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Gertrud Linkis
Hold
2022 DA/m (
1m DA
,
2m DA
,
3m DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Realismer i den danske novelle
Titel 2
Nytårstaler - miniforløb
Titel 3
Det moderne gennembrud og DHO-optakt
Titel 4
Nyhedsformidling
Titel 5
Retorik og argumentation
Titel 6
Lyrik og stilistik - en introduktion
Titel 7
Værklæsning (lyrik): Det værste og det bedste
Titel 8
Det ubevidste - Freud i litteraturen
Titel 9
Værklæsning: Bavian
Titel 10
Nedslag i ældre litteraturhistorie
Titel 11
Essaygenren og reflekterende skrivning
Titel 12
Romantik og romantisme + værk
Titel 13
Dokumentaren - mellem fakta og fiktion + værk
Titel 14
Jeppe på bjerget
Titel 15
Herman Bang og impressionismen
Titel 16
Intro modernisme
Titel 17
Eksistentialismen + værk
Titel 18
Tendenser i nyeste tid
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Realismer i den danske novelle
Længere forløb med introduktion til litterær analyse, novellen som genre og forskellige realismeformer.
Nøgleord:
Realismen som hovedspor i litteraturhistorien, herunder:
- kritisk realisme
- socialrealisme
- psykologisk realisme
- dirty realism
- minimalisme
- desuden fokus på realismebrud og intertekstualitet
Tekster:
- H. Pontoppidan: Naadsensbrød
- Martin Andersen Nexø: Skomager Blank
- H. C. Branner: To minutters stilhed
- Klaus Rifbjerg: Et kys
- Jan Sonnergaard: Polterabend
- Charlotte Weitze: Villy
- Helle Helle: En stol for lidt
- Thomas Korsgaard: I bor da meget pænt
Sekundærlitteratur:
- Ole Ravn: "Novellegenren", hentet fra efterskriftet til Kærlighedensforunderlige veje — den danske novelle 1790-1990, Munksgaard 1998 (s. 295 og 297-300)
- Ole Schultz Larsen: “Novelle” i Håndbog til dansk - litteratur, sprog, medier, s. 79
- Johannes Fibiger & Gerd LQtken: “Realisme” i Litteraturens veje, s. 545
- Steffen Auring & Erik Svendsen: Realismer — Modernismer, s. 8-16
Indhold
Kernestof:
Kære 1m. Hav jeres opvarmningsøvelse fra sidst med samt notesbog, skriveredskab og en mappe til løse papirer i dansk. Vi ses!
En flinker fyr Arbejdsark.docx
Inspirationskatalog til Virum Gymnasium.pdf
Kære 1m. Hav besvaret til og med spørgsmål 6 på arbejdsarket til "En flinker fyr", som I gik i gang med sidst. Husk at medbringe tekst!
Gruppe 1
Novellegenren - forståelsesskema.docx
Ingen lektier - husk blot at medbringe en fysisk bog til frydefuld fordybelse, når vi har VG Læser. I det halve danskmodul arbejder vi videre med novellegenren. HUSK nyt kompendium!
Naadsensbrød Arbejdsark.docx
Kære 1m. Vi samler op på jeres arbejde med novellegenren og går i flæsket på næste novelle: "Naadsensbrød" - læs den til i dag i jeres nye flotte kompendium, bitte. Marker under læsning to tekststeder til karakteristik af hhv. Stine Bødkers og inspek
Kære 1m. Genlæs Pontoppidans novelle og hav besvaret spørgsmål 1-4 på arbejdsarket fra sidst - husk: ingen god analyse uden tekstnedslag/citater - I skal ned i teksten!
Kære 1m. Til i dag bedes I læse Tove Ditlevsens novelle "Nattens dronning" (i kompendiet Realismer i den danske novelle), idet I prøver at bestemme fortæller og synsvinkel (dokumenter med to citater fra teksten, tak). Vi ses!
Følgende grupper dramatiserer deres scene for hinanden:
Ingen lektier. Vi fortsætter med "Nattens dronning" - husk kompendier!
Kære 1m. Vi skal tilbage til "Nattens dronning", som vi desværre ikke fik gjort færdig i sidste uge pga. sygdom. Hav meget gerne genlæst teksten til i dag og husk at medbringe kompendier:)
En stol for lidt Arbejdsark.docx
Kære 1m. Læs til i dag Helle Helles lille tekst "En stol for lidt" i kompendiet og overvej fortællertype og synsvinkel. Husk begge kompendier til timen!
Minimalisme Intro.docx
Kære 1m. Julen sig nærmer, men vi skal lige nå at høre jeres forslag til slutninger på Helle Helles novelle "En stol for lidt". Vær tiptopklar med dem fra modulets start. Og husk, at øvelsen er at fastholde tekstens stil og fortællerforhold:)
Nytårstaler 2022.docx
Godt nytår, folkens! Håber, I har haft en dejlig ferie.
Sæt jer i de nye grupper ved timens start, tak!
Vi vender tilbage til litteraturen, nærmere bestemt H. C. Branner og hans novelle "To minutters stilhed" - sæt jer godt til rette i en lænestol med en blyant i hånd og nyd denne gode historie om Tidemand, der ved sin kones dødsleje har en række erind
Lav til og med opg. 3 på arbejdsarket til "To minutters stilhed", resten tager vi i modulet:)
Polterabend Læsetest.docx
Sonnergaard, Polterabend, arbejdsspørgsmål.docx
LÆS til i dag Jan Sonnergaards novelle "Polterabend" i kompendiet. Og samme råd til pleje af læselyst (og -evne) som sidst: Sæt dig godt til rette med tekst og blyant i hånd, læg skærmene væk og fordyb dig i læsningen. Hold under læsning øje med fort
I dag taler vi om jeres gruppearbejde med "Polterabend" i går - hav tænkt over alle spørgsmål og glem ikke tekstnedslag:)
Kære 1m. Vi ses i morgen til to lidt anderledes dage, hvor skrivningen er i højsædet. Torsdag arbejder vi med teori og en masse kreative øvelser, og fredag skal I prøve kræfter med en hel skriveproces (fra løs ide til finpudset og flyveklar tekst). D
At være ung i en verden under forandring
Generel information om skrivekursus 2023 til alle 1.g-elever.docx
Brinkmann Selv i krisetider TEKST.docx
I bor da meget pænt OPG Thomas Korsgaard.docx
Ingen lektier, vi læser næste tekst sammen i modulet:)
Om REALISME Arbejdsark.docx
Ingen lektier, men husk kompendier:)
Kære 1m. Til i dag skal I have læst teksten om realisme (s. 57-64) i kompendiet OG have udfyldt arbejdsark/forståelsesskema på modulet onsdag i sidste uge. I skal besvare spørgsmålene med klare og præcise pointer fra teksten. Vi ses!
Ingen lektier (medmindre du har lyst til at genlæse teksten i ro derhjemme - det kan faktisk varmt anbefales:)), men medbring endelig kompendium! Vi skal tilbage til Rifbjergs finurlige novelle, som vi sammen læste sidst.
Sæt jer i de nye grupper fra timens start, bitte
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
En stol for lidt - (ny) slutning
20-12-2022
1m skrivekursus 2022-2023
20-01-2023
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 25,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Nytårstaler - miniforløb
Med udgangspunkt i årets nytårstaler repeteres basisviden om kommunikation, talegenrer og retorik fra forløbet om mundtlighed/taler i grundforløbet.
Dronning Margrethes nytårstale, 31. december 2022
Statsminister Mette Frederiksens nytårstale, 1. januar 2023
Indhold
Kernestof:
Nytårstaler 2022.docx
Godt nytår, folkens! Håber, I har haft en dejlig ferie.
Sæt jer i de nye grupper ved timens start, tak!
Omfang
Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Det moderne gennembrud og DHO-optakt
Introduktion til Det moderne gennembrud som litteraturhistorisk periode og opgør med nationalromantik/biedermeier.
- Georg Brandes: af "Indledning til emigrantlitteraturen"
+ udblik til romantikken/biedermeier ved Adam Oehlenschläger "Fædrelandssang" og H.C.A "Hist hvor vejen slår en bugt" samt biedermeier-malerier
- Drachmann: "Engelske socialister"
- J. P. Jacobsen: "To verdener"
- Henrik Pontoppidan: "Ørneflugt"
- Henrik Pontoppidan: FRA HYTTERNE --> "Et grundskud", "Ane-Mette", "En vandringsmand" (+ Naadsensbrød fra tidligere forløb) (tæller som værklæsning)
DR: "1800-tallet på vrangen", afsnit 6
Begrebsleksikon med vigtige ismer (kritisk realisme, naturalisme, determinisme, darwinisme)
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier! Vi starter på et nyt forløb om Det moderne gennembrud, som også peger frem mod DHO'en, som I skal skrive midt maj.
Grupper til brug i forløb om DMG:
Op på dupperne-spørgsmål, 1800-tallet på vrangen, afsnit 6.docx
Oehlenschläger, fædrelandssang.pdf
Brandes, af Indledningen til emigrantlitteraturen Arbejdsark.docx
HCA Hist hvor vejen slår en bugt TXT.docx
Grupper til brug i forløb om DMG, som I bedes sætte jer i ved modulets start:
Vi skyder forløbet om Det moderne gennembrud i gang med Georg Brandes' ikoniske indledning til en forelæsningsrække, som han holdt på Københavns Universitet i 1871. Læs teksten og undersøg: Hvad har inspireret Brandes til at gå på talerstolen, og hva
I dag har I aflevering - husk at have jeres opgave med på print, tak:)
I timen arbejder vi med Drachmanns digt "Engelske socialister", som I samlede sidst.
Velkommen tilbage fra påskeferie. Håber, den har været god! I dag skal I stifte bekendtskab med en anden stor gennembruds-forfatter: J. P. Jacobsen. Vi læser sammen i modulet en mesterlig tekst af ham. Glæder mig til gensyn!
Blot til info: Ingen stile tilbage i dag, desværre
Det moderne gennembrud Begrebsleksikon.docx
Ørneflugt, arbejdsark.docx
Læs til i dag Henrik Pontoppidans novelle "Ørneflugt" i jeres nye kompendium og HUSK kompendium til timen
I får stile retur og vi taler om DHO'ens form og indhold. Læs og/eller lyt til Henrik Pontoppidans novelle "Et grundskud" (én af de tre noveller, I kan vælge at skrive om i DHO).
eReolen |
Så gælder det sidste mulige primærtekst: "En vandringsmand". Læs og/eller lyt til teksten og overvej, hvad man kunne sige om tekstens opbygning/komposition. Kommenter fx indledningen og vandringsmandens oplevelse og samtale med Kathrine og den gamle.
Vi arbejder videre med jeres DHO-optakt
Dagens opgave (mens GL giver grupperne feedback på DHO-optakt):
Afsnit
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Skriftlig dansk 2 Den gode indledning + redigering
30-03-2023
Skriftlig dansk 3 DHO-optakt
07-05-2023
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Nyhedsformidling
Intro til avisjournalistik og nyhedsformidling (i: Schultz Larsen: Håndbog til dansk - tekster ligger på forløbets første moduler)
Fokuspunkter:
- avistyper (omnibus, tabloid, niche)
- nyhedsgenrer (nyhedsartikel, analyse, debatindlæg, kronik mv.)
- opbygning/nyhedstrekant
- nyhedskriterier
- avisprofiler og segmentanalyse (minervamodel og gallup kompas)
- vinkling
- brug af kilder
- journalistisk sprog, særligt fokus på rubrikken
FILM: "Ryd forsiden: Deadlines og dødstrusler" (DR, 2019)
Om ZETLAND
Undersøgelse af Zetland som nyere medieaktør: vision og strategi, principper for nyhedsdækning, historieformler kontra nyhedskriterier, sammenligning med Ekstra-Bladets strategi etc.)
- Kirstine Dons Christensen: "På Zetland bruger vi ikke nyhedskriterier. Så her er, hvordan vi vælger vores historier" ->
https://www.zetland.dk/historie/s8qDgzzk-a8DEYJ9z-24721
- "Om Zetland - de otte principper bag vores journalistik" (Zetlands hjemmeside)
https://www.zetland.dk/omzetland
Hakon Mosbech: "Bliver du trist og handlingslammet af nyheder? Denne artikel er et forsøg på det modsatte", Zetland (2019)
- Lea Korsgaard: "Den der råber lyver - mediebrugerens manual til løgnens tidsalder" (2017) --> eleverne har i grupper læst og præsenteret hver deres kapitel
Indhold
Kernestof:
Opgaver til avistyper og vinkling.docx
Oslo og Utøya, fem avisforsider.pdf
Lasse jensen Klima, nej, lad os hellere snakke om vejret.docx
Kære 2m. Velkommen tilbage til VG efter en forhåbentlig god og afslappende sommerferie. Det bliver godt at se jer igen:) Kh Gertrud
Spørgsmål til Lasse Jensen: "Klima? Nej, lad os hellere snakke om vejret?"
Nyhedsformidling Intro (Håndbog til dansk).pdf
Det journalistiske sprog Håndbog til dansk.pdf
Nyhedstelegrammer - opgave om nyhedsværdi.docx
Kære 2m. Til i dag er lektien som varslet lidt længere. Læs introduktionen til nyhedsformidling og til avisernes situation i dag samt de to sider om journalistisk sprog (begge tekster udleveret på print sidste gang). Opgaverne skal I ikke lave, men t
DM i novelle 2023
KANTARGALLUP
Minerva-modellen.pdf
Kære 2m. Grupperne fra sidst skal have besvaret hele opgaven om nyhedstelegrammer og nyhedsværdi (se sidste modul) - husk, at I skal vælge en avis, INDEN I prioriterer de fire nyheder og deres plads i avisen og skriver rubrik/underrubrik samt manchet
Avisprofiler og vinkling Omskrivning af eventyr 2m.docx
HCA, Den lille pige med svovlstikkerne.docx
I arbejder i grupperne videre med jeres avisprofil/nyhedsartikel-opgave (se opgavebeskrivelse på sidste modul). Sørg for til i dag at have gode pointer om netop jeres avis' kernelæser/målgruppe til en lille beskrivelse af avisprofil samt have læst HC
I får en halv time til at finpudse jeres nyhedsartikler, herefter præsenterer I i mindre grupper avisprofil, artikel samt journalistiske overvejelser ift. vinkling og nyhedskriterier for hinanden. Husk også, at artiklen skal afleveres, så læs en grun
Vi ser første afsnit af "Ryd forsiden - deadlines og dødstrusler" sammen i modulet. Fokus: Journalisternes rolle/virke, prioritering af stof og historier på de tre dagblade (jf. nyhedsværdi og -kriterier), redaktionelle dilemmaer og avisernes respekt
Kære 2m. I dag skal vi arbejde med en nyere medieaktør, der vil udfordre den gængse måde at lave journalistik på. Læs eller lyt til nedenstående artikel fra nyhedsmediet Zetland, der handler om Zetlands journalistiske principper:
Zetland - profil og nyhedskriterier.docx
2m gruppearbejde om DEN DER RÅBER LYVER.docx
Lea Korsgaard Den der råber lyver.pdf
Samme lektie som til torsdag sidste uge
Alle grupper møder vildt velorienterede i netop DERES kapitel og med TO citater og ÉN reference/ÉT eksempel, som kan bruges i præsentationen.
Kære 2m
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Avisprofiler og vinkling: Omskrivning af eventyr
25-08-2023
Skriftlig dansk 1 Tour de tekstskrivning
12-09-2023
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Retorik og argumentation
Teori:
Helle Borup: Om Ciceros Pentagram (kommunikationsmodel med fem elementer: Afsender, emne, modtager, sprog, omstændigheder)
Søren Vrist Christensen: Retorik og argumentation: Toulmins argumentationsmodel (forklarende video):
https://www.youtube.com/watch?v=35bqJ90khEA
Argumentation (om Toulmins model) i: Schultz Larsen, Ole: Håndbog til dansk, side 157-159
Om argumenttyper i: Forløb til sprog
Oversigt over retoriske stilfigurer (herunder modsætninger, gentagelser, humor, ironi)
Om begrebet fiktionalisering
Fakta- og fiktionskoder i: Schultz Larsen, Ole: Håndbog til dansk
Tekster:
Nicoline Bruun: "Jeg kan da ikke spise kold kødsovs", JP 2017
Tarek Omar: Konkurrenceskolen skaber 12-tals-junkier", Politiken
Hanne Vibeke Holst: "Du er fucking sexistisk, Niarn"
Niarn: "Jeg er fucking realistisk, Hanne"
Michael Jalving: "Farvel til finken"
Anne Kirstine Cramon: "MeToo Classic: Nu roses Morten Østergaard. Lotte Rod pilles ned"
Camilla-Dorthea Bundgaard: “De radikale bør tabe vælgere på at udnytte MeToo til internt magtspil”
Sørine Gotfredsen: "Lad os bruge Anders Breivik rigtigt"
Mathilde Meile: "Jeg ryger, fordi det er helt vidunderligt. Og fordi livet skal være godt og ikke bare langt"
Indhold
Kernestof:
Vi gemmer nyhedssatiren lidt og går i gang med opinionsjournalistik og argumentation.
Helle Borup Om Ciceros pentagram.docx
Jeg kan da ikke spise kold kødsovs.pdf
Tarek Omar Konkurrenceskolen skaber 12-tals junkier Analyseark.docx
Kære 2m. Vi fortsætter med argumentationsanalysen --> læs til i dag Tarek Omars artikel i Politiken "Konkurrenceskolen skaber 12-tals-junkier" (den har et par år på bagen). Find og formuler tekstens påstand, belæg og hjemmel. Arket med øvelser er til
Stilfigurer og retoriske virkemidler i oversigt.docx
Vi fortsætter med argumentationsanalysen - lektien er opgave A, B og C på arbejdsarket med øvelser til Toulmins model. Det ligger på fredagens modul. Man kan med fordel orientere sig i disse sider om Toulmins argumentationsmodel, hvis man er usikker
Argumentation Toulmins model.pdf
OPGAVE til Hanne Vibeke Holst: "Du er fucking sexistisk, Niarn!":
Holst og Niarn fortsat. Hav besvaret de to opgaver til Holsts debatindlæg, som står på modulet mandag. Husk teksterne - i timen ser vi også på, hvordan Niarn svarer:)
Michael Jalving Farvel til finken.pdf
Til i dag skal I have læst teksten "Om argumenttyper", som ligger på fredagens modul. Hvilken argumenttype benytter Jalving sig af i sit indlæg om HTS? Giv eksempler fra teksten
Hav læst novellen "Søvnig" grundigt før dagens modul. Meget gerne TO gange. I timen arbejder vi med analysen og dispositioner til jeres aflevering:)
Opvarmning til den analyserende artikel (1).docx
MeToo - Morten Østergaard.docx
Metoo og Morten Østergaard Arbejdsark.docx
Gruppe 1 Olivia, Christian, Simon, Rasmus
Sørine Gotfredsen Lad os bruge Anders Breivik rigtigt Analyseark 2m.docx
Sørine Gotfredsen Lad os bruge Anders Breivik rigtigt.pdf
Vi er nødt til at tale om vores mobiladfærd ASH.docx
Kære 2m. Jeg glæder mig til et par spændende skrivedage med jer! Forbered jer endelig godt til dette skrivekursus ved at læse vedhæftede introduktion (med megen vigtig info) og lave lektien, som I finder nederst i introduktionen (I skal vælge en sag/
Kære 2m
Feedbackskema Analyserende artikel .docx
Om fiktionalitet .docx
Fakta- og fiktionskoder Oversigt Håndbog til dansk.docx
I dag skal det handle om nyhedssatire - og nærmere bestemt rokokoposten. Lav de to første opgaver på vedhæftede arbejdsark, bitte.
Nyhedssatire Rokokoposten.docx
Nye grupper (november):
Om at skrive en redegørelse (fra Skriv dig frem).pdf
Jeg ryger, fordi det er helt vidunderligt Debatindlæg.docx
Kommatering, eksempel plus regel.docx
Kære 2m. Det viser sig, at jeg skal præsentere SRO i 2k i dette modul også - derfor kommer jeg først til anden halvdel af modulet, ca. 10:30. I får den første halvdel af modulet til at kæle for jeres rokokopost og gøre den rigtig fin og lækker.
Anden halvdel af modulet bruges på følgende:
Kære 2m. Nu ramt af barns sygdom, ak og ve. Er nødt til at blive hjemme i dag. Dagens program rykkes til fredag morgen. Beklager. Kh Gertrud
Samme lektier som til gårsdagens modul:)
Mie, AP, Freja B, Axel
Den debatterende artikels opbygning Rekve.pdf
Den debatterende artikel Debatkultur Opvarmning.docx
Debatterende artikel Debatkulturen i dag.docx
Todelt lektie:
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Skriftlig dansk 2 Analyserende artikel
13-10-2023
Debatindlæg - 1. udkast
26-10-2023
Skrivekursus Debatindlæg
26-10-2023
Rokokopost
17-11-2023
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Lyrik og stilistik - en introduktion
Digte:
Emil Aarestrup: “Angst” (1838)
J. P. Jacobsen: “Marine” (1875)
Tom Kristensen: “Nat i Berlin” (1927]
Benny Andersen: “På høje tid” (1964)
Michael Strunge: “COMA” (1981)
Søren Ulrik Thomsen: "Regn søvn blå kys" (1982)
Søren Ulrik Thomsen: “Tilgiv at jeg ser dine knogler før kødet” (1996)
Pia Juul: “Skoven ligner en katedral” (2005]
Introduktion til stilistik:
- Billedsprog (sammenligning, metafor, personifikation, besjæling)
- Stilfigurer (anafor, epifor, antitese, paradoks, ironi)
- Klangfigurer (allitteration, assonans)
Indhold
Kernestof:
Ingen lektier! Og tillykke med aflevering af SRO. I dag fortsætter vi med lyrikken. Glem ikke jeres nye lyrikkompendium - jeg har kompendier med til musicalfolket, der var fraværende sidst.
Kære 2m. Vær gode at quizze færdig til i dag. Nogle eksempler kan have flere krydser:) Husk kompendier! Vi fortsætter med lyrikken.
Quizkupon, stilistiske begreber.docx
Hav en analyse af Benny Andersens "På høje tid (s. 4 i kompendiet) klar til i dag. Kommenter (i hvert fald) følgende punkter:
Læs Søren Ulrik Thomsens digt "Tilgiv at jeg ser dine knogler før kødet" igennem fire (!) gange - blot for fornøjelsens skyld, fordi det er så flot:) Overvej måske kort, hvorfor begrebet "arabesk" kan bruges om dette digt.
Kære 2m. Godt nytår! Jeg glæder mig til at se jer igen. Ingen lektier, men HUSK, um Gottes willen, til denne time TO TING:
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Skriftlig dansk 3 Debatterende artikel
07-12-2023
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Værklæsning (lyrik): Det værste og det bedste
Værkanalyse af Søren Ulrik Thomsens digtsamling "Det værste og det bedste" med fokus på det lyriske jeg/stemmen samt digtets komposition og karakteristiske virkemidler, herunder sammenstillingen af forskelligartede elementer (vi brugte begrebet "zeugma"), konkret vs. poetisk sprog/billedsprog, brugen af sanser og rytme/klang.
Eleverne skrev afslutningsvis deres egne det værste og det bedste-digte med bindinger i form af gentagelsesfiguren (det værste/det bedste), beskrivelse af konkret sted/ting, abstrakt refleksion over en følelse, erfaring, tilstand samt billedsprog.
Indhold
Kernestof:
Skrivemodul: I dag arbejder vi med jeres genaflevering af den debatterende artikel (frist den 16/1). HUSK at medbringe artikel med rettelser inkl. feedback-ark!
FRIST for læsning af Søren Ulrik Thomsens digtsamling "Det værste og det bedste" - sæt jer godt til rette i en lænestol med en kop te (og uden forstyrrende skærme i nærheden) og fordyb jer i læsningen af denne fine digtsamling.
SUT Det værste og det bedste Ark 1.docx
SUT Det værste og det bedste Værklæsning 2m.docx
Det værste og det bedste fortsat: Sidste gang talte vi om digtsamlingens overordnede form og bærende virkemidler, og vi hæftede os bl.a. ved gentagelsen (såvel anaforisk som epiforisk) som strukturerende princip, bevægelsen fra det store til det små,
Giv hinanden lektier for i gruppen. I får de første 45 minutter til at gøre jeres lille oplæg/præsentation færdig. Husk tekstnærhed og formidling! I skal have en PP eller et word-dokument med hovedpointer og eksempler fra teksten, så publikum kan føl
Vi skal høre jeres oplæg om digte fra "Det værste og det bedste" - vær helt klar ved timens start, hav aftalt, hvem der siger hvad, tænk i formidling (klare pointer understøttet af teksteksempler) og hav en pp/et dokument klar til aflevering og delin
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Det ubevidste - Freud i litteraturen
I dette forløb læses og fortolkes en række litterære tekster fra primært 1960’erne, men der indgår også et par nyere tekster i forløbet. Med afsæt i psykoanalysen skal vi undersøge, hvilke forestillinger om personligheden og det ubevidste, forskellige forfattere har haft.
Forløbet skal dels introducere Freud og psykoanalysen som litterær tilgang, dels træne og udvikle elevernes tekstanalytiske evner.
Baggrundstekster:
Introduktion til den psykoanalytiske læsning
(i: Krydsfelt, Gyldendal: 2011)
Krogh & Lykke Schmidt: “Freuds psykoanalyse”
(i: Gys, splat og Freud, DLF: 1997)
Mailand & Mose: “Kritik af Freuds litteraturteori”
(i: Psykologi i dansk, Systime: 2007)
Primærtekster:
Sven Holm: Besøgeren (1961)
Klaus Rifbjerg: Frække Jensen (1964)
Leif Panduro: Tur i natten (1965]
Anders Bodelsen: Rama Sama (1967)
Naja Marie Aidt: Latter (1995)
Film: Black Swan
Indhold
Kernestof:
Kreativ skriveøvelse Det værste og det bedste.docx
Medbring SUTs digtsamling til timen - og alle grupper bedes lægge deres PP eller dokument op under holds dokumenter -> Lyrik og stilistik -> Oplæg om digte fra Det værste og det bedste
Leif Panduro, Tur i natten.docx
Tur i natten, arbejdsark.docx
Medbring teksten udleveret sidste gang "Tur i natten" af Leif Panduro - vi fortsætter vores detektivarbejde:)
Freud, af Digteren og fantasierne.docx
Arbejdsark til tekster om Freud og psykoanalysen.docx
Lang og vigtig lektie til i dag (afsæt en time): Læs i jeres nye kompendium de introducerende tekster til psykoanalysen som teori og litterær tilgang, idet du understreger vigtige pointer og begreber. Det er side 1-18. I timen arbejder vi med oversig
Afsnit
Kære 2m. I dag påbegynder vi podcast-projekt om Freud. Alle skal have udfyldt arbejdsark fra før ferien med stor samvittighed. Glæder mig til at se jer igen!
2m Podcast om Freud og psykoanalysen.docx
I arbejder videre med jeres podcast om Freud - giv lektier for i gruppen, så I er så langt, at I kan optage i dag. (Ellers bliver det jo lektien til fredag)
Bemærk, at I kan have fået nyt medlem i grupperne, da én gruppe måtte opløses:
I dag skal vi høre jeres podcasts:)
Her et lille lystigt eksempel på freudiansk overfortolkning af et godt, gammelt folkeeventyr, nemlig "Rødhætte".
Ingen lektier! Vi læser sammen i modulet. HUSK: Dit Det ubevidste-kompendium!
Sven Holm, Besøgeren.docx
Kære 2m. I har aflevering i dag! Medbring jeres finpudsede det værste og det bedste-digte på print, tak:)
Aidt Latter OPG..docx
Opsamling på Aidts novelle "Latter" --> jeg savner lidt mere klart formulerede pointer inkl. citater/tekstnedslag i vores deledokument fra sidst ... hav kigget på det i grupperne inden timen, bitte. Husk kompendier!
Anders Bodelsen: RAMA SAMA
Rama Sama: Vi ser, hvad vi kan komme frem til ... Besvar eller forsøg at besvare spørgsmålene til teksten, der ligger på onsdagens modul. Find i hvert fald ét citat, du mener siger noget om tekstens tema/ide/udsagn, OG skriv det ind i elevfeedback me
I dag gælder det "Frække Jensen" - dem, der var fraværende sidst, må sørge for at have læst til dette modul. Forhold jer i øvrigt til følgende punkter (lidt repeterende):
Oplæsningsgrupper:
I får jeres det værste og det bedste-digte retur og læser lidt højt for hinanden i grupper. Herefter ser vi film: Black Swan
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Podcast om Freud og psykoanalysen - manus
23-02-2024
Kreativ skrivning: Det værste og det bedste
29-02-2024
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 12,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Værklæsning: Bavian
med fokus på bl.a.
- Tematikker og udsagn om det moderne menneske
- Underbestemthed
- Fortællers pålidelighed
- Novellegenren
Indhold
Kernestof:
Aidt Bavian Noteark 2m.docx
Læsekreds 1: Kirstine, AP, Rasmus, Agnes, Madsen, Olivia, Anders, Philip, Freja B
Kære 2m. I dag går vi i gang med værklæsningen af BAVIAN - den novellesamling af Naja Marie Aidt, som I fik udleveret inden studietur og påske. Hav til i dag læst i hvert fald de første tre noveller: Bulbjerg, Søndag og Bryllupsrejse. Resten af samli
Kære 2m. Til i dag skal hele BAVIAN være læst! Skriv meget gerne et par stikord til hver novelle i vedhæftede oversigtsark - jeg har udfyldt til "Bulbjerg". Det behøver ikke være helt skarpt tænkt eller formuleret, det skal blot holde hver tekst lidt
Bavian Novelleanalyse + værkudblik 2m.docx
Kære 2m. Hav en lille analyse af jeres novelle klar til præsentation for to andre grupper, jf. opgaveark fra i tirsdags, samt en kommenteret disposition klar til aflevering. Glæder mig til at høre/læse, hvad I er kommet frem til:)
Vi lægger ud med en hurtig opsamling på BLACK SWAN. Lav som lektie et lille psykologisk portræt af hovedpersonen Nina Sayers. Kommenter hendes psykologiske tilstand/konflikt og den udvikling, hun gennemgår. Referer i den forbindelse til et par scener
Aidt Bavian Værklæsning Opsamling.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Kommenteret disposition BAVIAN
11-04-2024
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Nedslag i ældre litteraturhistorie
Et litteraturhistorisk overbliksforløb med fokus på den ældre litteratur:
1. Skjaldekvad (vikingetiden):
Egil Skjallagrimsson: "Sønnetabet"
FOKUS: tidens værdinormer, skjaldekvad (bogstavrim, kenninge)
2. Folkeviser (middelalderen):
"Ebbe Skammelsøn"
"Germand Gladensvend"
FOKUS: Folkevisegenren, herunder visetype og stiltræk
3. Salmedigtning (barokken):
Thomas Kingo: "Keed af verden, kjær ad himmelen"
+ vanitasbilleder og barok bygningskunst
FOKUS: vanitasmotivet, "memento mori", bibelske motiver/referencer, barokkens stil
4. Roman/satire + komedie (oplysningstid):
Ludvig Holberg: af Niels Klims underjordiske rejse "Om kongeriget Koklekou"
Ludvig Holberg: af Jeppe på bjerget - 1. akt
+ forestilling på Det kongelige teater (22. januar 2025)
Indhold
Kernestof:
Vi beholder dette modul, afrunder blitzschnell BAVIAN og sætter gang i næste forløb - et litteraturhistorisk overbliksforløb. Vi starter med ældste litteratur: Læs til i dag følgende siders lille introduktion til vikingetiden/oldtiden, idet du tager
Om VIKINGETID Håndbog til dansk litteraturhistorie.docx
Sønnetabet, arbejdsark.doc
Vi fortsætter med Egil Skallagrimssons smukke skjaldekvad. HUSK teksten - og læs som forberedelse til i dag det tekststykke (s. 20-21 på de udleverede ark), der leder op til mindekvadet. Madsen lægger ud med strofe 10 og herefter ved I selv, hvilken
Folkeviser, genreskema.docx
Kære 2m. Vi springer videre til middelalderen og folkeviserne. Læs til i dag følgende to små tekster om folkevisegenren:
Adelen og folkeviserne, Litteraturens perioder.pdf
Gruppe 1: Oliver, Rasmus, Mathilde
I dag lover jeg højt, helligt og på spejderære, at I får tid til at tale om lyrikanalysen - husk den på print udleverede opgaveformulering inkl. tekster, som I fik sidst, så I kan sidde og nørkle med teksterne. Herefter folkeviser: Vi læser sammen!
EbbeSkammelsøn.pdf
OrdlisteFolkeviser.pdf
Ebbe Skammelsøn, arbejdsark.docx
Vi fortsætter med "Ebbe Skammelsøn" - husk den fysiske tekst, som I fik udleveret i onsdags.
Kære 2m. Næste nedslag i litteraturhistorien gælder barokken. Læs i Litteraturens veje s. 99-100 (til og med afsnittet "Barokstilen") samt s. 107 nederst-108 (afsnittene: "Vanitas - barokkens grundmotiv" og "kedsomhed"), idet I finder svar på følgend
Kingo, Keed af verden, tekstspørgsmål.doc
Kingo Ked af verden.pdf
Kære 2m. Jeg er nødt til at aflyse modulet i dag pga. sygdom. ÆV! Rigtig god lang weekend, og så ses vi på tirsdag til årets sidste modul, hvor vi afrunder Kingo og taler stile og skriftlig årsprøve i dansk. KH
Om reflekterende skrivning og den personlige stemme.pdf
Om reflekterende skrivning og den personlige stemme 3m.pptx
Kære 3m
Essayet - genreskema.docx
Om essaygenrens oprindelse:
Holberg, af Niels Klim.pdf
Oplysningstiden Lynnedslag 3m.docx
Den tidlige romantik minileksikon (1).docx
Lav som lektie opgave 3 på arbejdsarket til den tidlige romantik fra sidst, idet I læser/ser relevante links og trækker på LV og begreberne undersøgt sidst. I timen læser vi sammen et par digte.
OBS! Kom på CYKEL - således kommer vi lettest rundt:)
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Essaygenren og reflekterende skrivning
Introduktion til essaygenren og læsning af udvalgte essay (i uddrag) som optakt til arbejdet med den reflekterende artikel og den personlige stemme
- Essayet - genre og oprindelse
http://www.thorkildborup.dk/default.php?pageid=5
- Essayet - en genredefinition
Fra: Thorkild Borup Jensen: At tænke uden styrthjelm og knæbeskyttere: om essayet som genre i det 20. århundrede, side 20-21
- Karl Ove Knausgård: af "Mit fædreland" (uddrag)
Weekendavisen, 19. august 2011
- Hans Otto Jørgensen: "Glæden ved at samle sten"
Uddrag af et essay fra "Glæden ved at tage brusebad", 1998
Indhold
Kernestof:
Om reflekterende skrivning og den personlige stemme.pdf
Om reflekterende skrivning og den personlige stemme 3m.pptx
Kære 3m
Essayet - genreskema.docx
Om essaygenrens oprindelse:
Holberg, af Niels Klim.pdf
Oplysningstiden Lynnedslag 3m.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Reflekterende skrivning GLÆDEN VED ...
28-08-2024
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Romantik og romantisme + værk
Litteraturhistorisk forløb om romantik og romantisme.
Nøgleord og -begreber er:
Universalromantik
Organismetanke
Nyplatonisme
Hulelignelsen
Nationalromantik
Biedermeier
Poetisk realisme
Romantisme
Tekster:
Schack von Staffeldt: "Indvielsen" (1804)
Adam Oehlenschläger: Simon Peder" (1805)
N. F. S. Grundtvig: "Langt højere bjerge" (ca. 1820)
N. F. S. Grundtvig: "De levendes land" (ca. 1825)
Steen Steensen Blicher: "Sildig opvågnen" (1828) - VÆRKLÆSNING
Thomasine Gyllembourg: af Ægtestand (1834)
Emil Aarestrup: "Paa Sneen" (1838)
Christian Winther: "Skriftestolen" (1843)
H. C. Andersen: "Hist hvor vejen slår en bugt" (1829)
H. C. Andersen: "Skyggen" (1847)
H. C. Andersen: "Danmark, mit fædreland" (1850)
+ om romantik og romantisme i Litteraturens veje
+ besøg og omvisning på den Hirschsprungske samling med fokus på romantik/guldalderkunst og det moderne gennembrud/kvindernes moderne gennembrud
Indhold
Kernestof:
Kære 3m
Den tidlige romantik minileksikon (1).docx
Lav som lektie opgave 3 på arbejdsarket til den tidlige romantik fra sidst, idet I læser/ser relevante links og trækker på LV og begreberne undersøgt sidst. I timen læser vi sammen et par digte.
OBS! Kom på CYKEL - således kommer vi lettest rundt:)
Kort introduktion til Grundtvig som optakt til DR's drama-dokumentar-serie om ham --> "Grundtvig" kan ses på DR, hvis man skulle blive inspireret
Og trænger man til en lille pause, kan man jo se Rytteriets (lidt mere platte) take på en Grundtvig-klassiker:)
Læs de to fædrelandsdigte/sange af hhv. Grundtvig og HCA i kompendiet: "Langt højere bjerge" (s. 5) og "Danmark, mit fædreland" (s. 36) og mind jer selv om baggrunden for nationalromantikkens fædrelandsdyrkelse (lektie i LV til sidste danskmodul)
Samme lektie som til i onsdags
Afsnit
Biedermeier: Læs de to internetopslag (blå og grøn) om denne stilretning inden for romantikken i vedhæftede dokument samt uddraget af Ægtestand af Thomasine Gyllembourg i kompendiet, side 19-21:
Biedermeier og poetisk realisme, internetopslag.docx
Den sidste halve time bruger vi på genafleveringen og I får lejlighed til at spørge mig, hvis der er noget i jeres feedback, I er i tvivl om:)
Biedermeier.docx
Nu bliver det stort: BLICHER! Vi læser sammen. Husk kompendier!
Sildig opvågnen, komposition/tidslinje
Sildig opvågnen, arbejdspapir.docx
Vi læser det sidste af "Sildig opvågnen" sammen (dvs. fra side 14, anden kolonne, linje 11). Vi er midt i den store AFSLØRING: Majoren er syg og taler i vildelse om sit hemmelige forhold til Fru L./Elise, præsten/fortælleren er i rummet og også dokto
SILDIG OPVÅGNEN - LEKTIE:
Opvarmning til debatterende artikel om SPROG OG KØN.docx
Lidt længere lektie til i dag (afsæt 45 minutter):
Sildig opvågnen PP Elev.pptx
Her slide om romantik vs. romantisme fra sidst:
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Dansk 1 Reflekterende artikel
11-09-2024
Dansk 2 Genaflevering
11-10-2024
Dansk 3 Debatterende artikel
25-11-2024
Omfang
Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Dokumentaren - mellem fakta og fiktion + værk
Teori
Ole Schultz Larsen: Håndbog til dansk, Systime 2015 -->
- Dokumentarfilmtyper
- Oversigt over fakta- og fiktionskoder
- Oversigt til film (virkemidler) - fagsprog/begrebsapparat
Tekster:
ANSLAG fra følgende dokumentarserier og -film
Indefra med Anders Agger: Fixerum (2018) – minuttal: 00:00-06:00 cirka
https://www.dr.dk/drtv/se/indefra-med-anders-agger_-fixerum_54636
Anders Riis-Hansen, Laurits Hansen, Amalie Hovøre: Velkommen til frontlinjen (2024) – minuttal 00:00-04:25
https://www.dr.dk/drtv/se/velkommen-til-frontlinjen_-vi-kommer-med-fred_475669
Emil Næsby Hansen: Skjold og Isabel (2018) – filmens anslag (00:00-02:00)
https://filmcentralen.dk/grundskolen/klip/skjold-isabel-anslag
HELE film:
Joachim Ladefoged: "Mirror"
Jonas Poher Rasmussen: "Flugt" - MEDIEVÆRK
Indhold
Kernestof:
#romantikogromantisme 3m.docx
Dokumentarfilmtyper Arbejdsark 3m 2024.docx
Kære 3m
Begrebsapparat til filmanalyse, små opgaver.docx
Dokumentarfilm FLUGT OPG. 3M 2024.docx
Kære 3m. Rigtig godt nytår! I dag ser vi dokumentarfilmen FLUGT, som I skal både forberede og holde oplæg om i grupper i vores dobbeltmodul på onsdag. Filmen varer et helt modul, så kom til tiden og vær overbærende, hvis vi går lidt ind i pausen (mås
Modulet starter 8:10!
Vi mangler to oplæg om FLUGT - hhv. animation og temaer. Grupperne må gerne være tiptopklar ved timens start, bitte:)
Joachim Ladefoged, Mirror.docx
Jeppe på Bjerget eller Den forvandlede bonde Første Akt TXT.pdf
Jeppe på Bjerget eller Den forvandlede bonde (moderne dansk retskrivning) "start"
Gør også jer selv den tjeneste at læse dette veloplagte interview med Frederik Cilius (der spiller Jeppe på bjerget), som dels præsenterer teaterstykket, dels sætter det i nutidigt perspektiv med referencer til fx Trump.
Holberg Jeppe på bjerget Optakt.docx
Aftenens program:
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Jeppe på bjerget
Ludvig Holbergs komedie: Jeppe på bjerget
- Kort lærerintro til Holbergs såkaldte karakterkomedier og inspirationen fra hhv. klassisk teater og commedia dell’arte (italiensk middelalderteater)
https://rundtomholberg.dk/temaer/komedierne/
- 1. akt - fokus på komediens præsentation af konflikter og personer
- Opsætning på Det kongelige teater (iscenesættelse Heinrich Christensen)
- Interview med Frederik Cilius: »Vi vil gerne se Holberg som den store oplysningstidsforfatter, men han er jo simpelthen ikke demokrat«
https://www.information.dk/kultur/2025/01/frederik-cilius-gerne-se-holberg-store-oplysningstidsforfatter-simpelthen-demokrat?kupon=eyJpYXQiOjE3MzY5NDc2MTksInN1YiI6IjUzMjY2OTo4MjY3MzYifQ.7Zl8v-dIsjX1qKZEq8jUuA
Indhold
Kernestof:
Kære 3m
Jeppe på Bjerget eller Den forvandlede bonde Første Akt TXT.pdf
Jeppe på Bjerget eller Den forvandlede bonde (moderne dansk retskrivning) "start"
Gør også jer selv den tjeneste at læse dette veloplagte interview med Frederik Cilius (der spiller Jeppe på bjerget), som dels præsenterer teaterstykket, dels sætter det i nutidigt perspektiv med referencer til fx Trump.
Holberg Jeppe på bjerget Optakt.docx
Aftenens program:
Omfang
Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Herman Bang og impressionismen
Kort tilbagevenden til Det moderne gennembrud med fokus på impressionismen som kunstnerisk teknik/skrivestil.
Om impressionismen som skrivestil (og forløber for senere minimalisme)
Herman Bang: "Impressionisme - en lille replik" (1890)
Herman Bang: "Foran alteret"
Indhold
Kernestof:
Bang, Impressionisme - en lille replik, arbejdsark.docx
Kære 3m
Herman Bang Impressionisme - en lille replik TXT.pdf
Bang Foran alteret OPG..docx
Bang Foran alteret TXT.pdf
1)
2)
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Dansk 4 To analyserende artikler
07-02-2025
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Intro modernisme
Introduktion til MODERNISMEN som hovedstrømning i det 20. århundrede (og som modsætning til REALISMEN behandlet i 1g-forløb). Vi skelner bl.a. mellem de to hovedstrømninger med fokus på deres ideal/mål, kontrakt med læser, genstandsfelt/emner, erfaring/baggrund samt sproglige strategi
- Steffen Auring & Erik Svendsen: Realismer — Modernismer, s. 16-32
- Malerier af hhv. Degas og Picasso (fra ovennævnte bog)
- Jeppe Aakjær: Jens Vejmand (1905) som eksempel på realisme
- Johs. V. Jensen: Interferens (1906)
- Pär Lagerkvist: Ångest (1916)
- Rudolf Broby-Johansen: ODALISK-SKØNHED (1922) fra digtsamlingen BLOD
- Ekspressionistiske billeder i udvalg
Indhold
Kernestof:
Kære 3m
Realisme og modernisme - hvordan kan man skelne.pdf
Ekspressionismen - billeder.docx
NB! Modulet starter 12:00
Kære 3m. Hav læst introduktionen til eksistentialismen (samme lektie som til i torsdags) OG besvaret de små spørgsmål til denne i vedhæftede dokument (NY lektie). Kafka læser vi sammen i timen!
Udlevering af roman
Eksistentialisme Intro + Kafka.docx
Eksistentialisme KOMP. 3m.pdf
Omfang
Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 3
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Eksistentialismen + værk
Et forløb om eksistentialismen, herunder Heretica-modernismen.
Baggrundstekster:
”Udsat – en moderne grundfølelse” (i Lütken & Fibiger: Udsat, Gad 2002)
”At blive sig selv vár” (i Lütken & Fibiger: Udsat, Gad 2002)
Tekster:
Franz Kafka: "Foran loven"
Karen Blixen: "Ringen"
Albert Camus: af "Sisyfosmyten"
Peter Seeberg: "Hullet"
Martin A. Hansen: "Paradisæblerne"
Ole Sarvig: "Vild angst" og "Kristus i kornet"
Tage Skou Hansen: DE NØGNE TRÆER (værklæsning)
Indhold
Kernestof:
Kære 3m. Hav læst introduktionen til eksistentialismen (samme lektie som til i torsdags) OG besvaret de små spørgsmål til denne i vedhæftede dokument (NY lektie). Kafka læser vi sammen i timen!
Udlevering af roman
Eksistentialisme Intro + Kafka.docx
Eksistentialisme KOMP. 3m.pdf
Kære 3m
3m Arbejd-selv Karen Blixen.docx
Blixen Ringen TXT.docx
Vi samler op på jeres arbejde med Karen Blixen - og derefter suser vi videre til næste tekst. Glæder mig til at se jer igen!
1) Vi samler op på forfatterforedraget i 3. modul og åbner således også nyeste tid (sidste forløb) - analyse af digtet "Stilladser"
Albert Camus: af ”Sisyfosmyten” (1942)
Læs om efterkrigstid, Heretica-bevægelsen og Martin A. Hansen i Litteraturens Veje. Det er følgende sider:
To opgaver DNT + Sarvig.docx
Sarvig-digte .pdf
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
3m DA skr. prøve
07-03-2025
Deadline for læsning af DE NØGNE TRÆER
22-04-2025
De nøgne træer - komm. disposition
25-04-2025
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Tendenser i nyeste tid
Et kortere forløb om tendenser i nyeste tid, med særligt fokus på lyrikken.
Elias Sadaq: af Djinn - forfatterforedrag 8/4 + analyse af digtet "Stilladser"
+ intro:
https://stream.gyldendal.dk/elias-sadaq-djinn
Yahya Hassan: "Ghettoguide" og "Du kommer i helvede, min bror" (2013)
+ Interview med Yahya Hassan i Deadline
https://www.youtube.com/watch?v=6sgqY-9Oor0
Asta Olivia Nordenhof: af Det nemme og det ensomme --> "Sidde fuldstændig smadret", "At vokse op med vold og sex" og "jeg vil tale om arbejde" (2013)
+ Interview med Asta Olivia Nordenhof: "Man må leve sine litterære idealer"
https://www.information.dk/kultur/2013/12/asta-olivia-nordenhof-maa-leve-litteraere-idealer
Caspar Eric: "Jeg går ud på badeværelset" (2014)
+ Indledning: Nydelsens ideologi og kravet om frihed
Repetition: 90'er-minimalisme -->
Interview med Helle Helle: "Når sandheden skal frem", Dansk Noter
Helle Helle: "Køreplaner"
Baggrundstekster:
- Tendenser i nyeste tid (systime)
Indhold
Kernestof:
YAHYA HASSAN To digte 3m.docx
Deadline Interview med Yahya Hassan YouTube
Ingen lektier, da I har aflevering tirsdag aften. Vi afslutter kort eksistentialisme-forløbet med et kig på Sarvig-digtene og går herefter i gang med sidste miniforløb: Nyeste tid
1. Tendenser i nyeste litteratur OPGAVE 3m.docx
2. Asta Olivia Nordenhof Arbejdsark 3m.docx
Interview med Asta Olivia Nordenhof, jf. arbejdsark
Asta Olivia Nordenhof af det nemme og det ensomme.pdf
Kære 3m. Læs til i dag vedhæftede indføring i tendenser i nyere/nyeste tids litteratur. Den er lidt lang, men letlæst - I kan evt. fokusere på punkterne realisme, autofiktion og råt og direkte sprog, hvis tiden er knap.
Kære 3m
Nydelsens ideologi og kravet om frihed Caspar Eric Uddrag 7.11.pdf
Kort om frontstage og backstage.docx
Minimalisme Intro.docx
Helle Helle Interview Når sandheden skal frem.docx
KORT om skriftlig eksamen i DANSK.docx
INFO om eksamen i dansk.docx
Opbygning af en eksamenspræsentation DANSK.docx
ordnet.dk
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 4,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714557535", "T": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714557535", "H": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714557535" }