Holdet 2022 DA/s - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Virum Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Jon Monrad Møller
Hold 2022 DA/s (1s DA, 2s DA, 3s DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kortprosa - epik
Titel 2 Norrøne tekster
Titel 3 Sange på dansk
Titel 4 DHO-forløb - Det moderne gennembrud
Titel 5 Virkeligheden i medier
Titel 6 Oplysningen
Titel 7 Romantikken og geniet
Titel 8 Modernisme
Titel 9 Tekstanalyse
Titel 10 Eksamensgrundlag/repetition

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kortprosa - epik

Vi læser noveller og andre former for kortprosa af både danske forfattere (Helle Helle, Seeberg, Eika, Caspar Eric) og udenlandske (Boccaccio, Hemingway, Carver, Borges). Vi beskæftiger os med novelleteori og en række danskfaglige grundbegreber (om komposition, fortællerinstans, fremstillingsformer, stil og sprog, personkarakteristik, miljøkarakteristik, motiv, tema og budskab).
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Sange på dansk

Vi lytter til og læser sange på dansk, i første omgang: "I Danmark er jeg født" (HCA), "Man binder os på mund og hånd" (PH), "Jeg skulle have været taxachauffør" (Turèll) og "Guldhornene" (v. Poul Reumert). I anden omgang er det elevernes tur til at præsentere deres favoritsange (på dansk).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 DHO-forløb - Det moderne gennembrud

Vi beskæftiger os med Det moderne gennembrud med henblik på DHO. Vi sammenligner bl.a. maleriet "Udslidt" af H. A. Brendekilde med guldaldermaleriet "Hankehøj ved Vallekilde" af J. T. Lundbye. Vi læser Brandes, Pontoppidan, Holger Drachmann, Herman Bang, J.P. Jacobsen og Amalie Skram.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Virkeligheden i medier

Vi beskæftiger os med mediehistorie, kommunikationskulturer, med fakta- og fiktionskoder, avisens genrer og nyhedstrekanten, dokumentar og dokumentarens fortælleformer. Endvidere inddrages kommunikationsmodellen (Langdahl m.fl. s. 324) og de fem nyhedskriterier (Langdahl m.fl. s. 351).

Vi læser bl.a. Herman Bang og Karl Ove Knausgård.

I forløbet ser vi nærmere på dokumentarfilmene (og værkerne): "Balladen om kolonihaven" og "Soviet Bus Stops." Desuden arbejder vi med remediering.
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Oplysningen

Vi læser danske forfattere (Holberg, Tullin, Ewald og Baggesen) og udenlandske (Kant, Wollstonecraft). Desuden læser vi salmer af Kingo og Brorson samt et hyldestdigt af førstnævnte (en hyldest til Christian den Femte under titlen "Sølv-Bierget ved Kongsberg i Norge" 1685).

I forløbet indgår værklæsning (digtsamling) af det såkaldte prisskrift "Skabningens ypperlighed i henseende til de skabte tings orden og sammenhæng" (1764) af den dansk-norske digter Christian Braunmann Tullin.

Vi afvikler endvidere klassens andet skrivekursus (fælles for alle 2.g'ere på VG).
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Romantikken og geniet

Vi læser Oehlenschläger, Staffeldt, H.C. Andersen, Grundtvig og Aarestrup.

I forløbet indgår værklæsning af "Sildig opvaagnen" (1828) af St. St. Blicher og "Processen" (1925) af Franz Kafka, sidstnævnte, fordi vi rejser på studietur til Prag.

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Modernisme

Vi læser danske forfattere (Johns. Jørgensen, Sophus Claussen, Johns. V. Jensen, Tom Kristensen, Emil Bønnelycke, Broby-Johansen, Martin A. Hansen, Karen Blixen, Klaus Rifbjerg, Per Højholt, Michael Strunge, Pia Tafdrup) og udenlandske (Baudelaire og Joyce). Desuden ser vi nærmere på det moderne maleri (Degas, Picasso).
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Tekstanalyse

Vi arbejder på tværs af fagets tre dimensioner (litteratur, medier og sprog). Vi ser nærmere på selvportrættet (Dürer, Nussbaum, Kahlo) og i den forbindelse læser vi Knausgaard og Ekelöf. Vi læser nyere realisme (Yahya Hassan) og ældre (Nexø). Vi repeterer retorik og retorisk analyse af taler. Vi lytter til, ser og læser Annika Aakjær. Vi ser en dokumentar (om Y. Hassan) og læser nyere litteratur (Mads Mygind, Elias Sadaq). Desuden afvikler vi det sidste skrivekursus (om SRP, fælles for alle 3.g'ere).
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Eksamensgrundlag/repetition

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer