Virum Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Virum Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/s - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Virum Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Jon Monrad Møller
Hold
2022 DA/s (
1s DA
,
2s DA
,
3s DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Kortprosa - epik
Titel 2
Norrøne tekster
Titel 3
Sange på dansk
Titel 4
DHO-forløb - Det moderne gennembrud
Titel 5
Virkeligheden i medier
Titel 6
Oplysningen
Titel 7
Romantikken og geniet
Titel 8
Modernisme
Titel 9
Tekstanalyse
Titel 10
Eksamensgrundlag/repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Kortprosa - epik
Vi læser noveller og andre former for kortprosa af både danske forfattere (Helle Helle, Seeberg, Eika, Caspar Eric) og udenlandske (Boccaccio, Hemingway, Carver, Borges). Vi beskæftiger os med novelleteori og en række danskfaglige grundbegreber (om komposition, fortællerinstans, fremstillingsformer, stil og sprog, personkarakteristik, miljøkarakteristik, motiv, tema og budskab).
Indhold
Kernestof:
Polterabend - Jan Sonnergaard.pdf
Falken.pdf
De er ikke din mand.pdf
Mere kaffe.pdf
Ernest Hemingway - Et rent, veloplyst sted 1933.pdf
Novellegenren.pdf
Myretuen og isbjerget.pdf
Jonas Eika speech - Nordic Council Literature Prize 2019
Bad Mexican Dog, Jonas Eika.pdf
Novelle af Kim Blæsbjerg.pdf
Caspar Eric - Alt hvad du ejer 10-30.pdf
Seeberg - små tekster.pdf
Emma Zunz af Jorge L. Borges.pdf
Supplerende stof:
Arbejdsspørgsmål - Polterabend.docx
Arbejdsspørgsmål Falken.docx
Arbejdsspørgsmål - De er ikke din mand.docx
Arbejdsspørgsmål - mere kaffe.docx
Arbejdsspørgsmål - Et rent, veloplyst sted.docx
Arbejdsspørgsmål - Bad Mexican Dog.docx
Arbejdsspørgsmål til Novelle.docx
Arbejdsspørgsmål - Alt hvad du ejer.docx
Arbejdsspørgsmål til Emma Zunz.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Norrøne tekster
Vi læser folkeviser og folkeeventyr. I forløbet indgår værklæsning, "Ravnkel Frøjsgodes saga". Desuden afvikler vi skrivekursus (fælles for alle 1.g'ere på VG).
Indhold
Kernestof:
Ravnkel Frøjsgodes saga.pdf
800 år gamle sagaer: Sprængfyldt med sex, kvindekraft og magi
Forsker: Islandske sagaer er noget af det bedste i den europæiske litteratur
Kong Lindorm.pdf
Germand Gladensvend.pdf
Folkeviser
Supplerende stof:
Spørgsmål-øvelser - skriftlig dansk.docx
Kommaøvelse.docx
Øvelse 1.docx
Øvelse 2.docx
Øvelse 3.docx
Øvelse 4.docx
Opgaveformulering.docx
Generel information om skrivekursus 2023 til alle 1.g-elever.docx
Arbejdsspørgsmål til Ravnkel Frøjsgodes saga.docx
Arbejdsseddel - Kong Lindorm.doc
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Sange på dansk
Vi lytter til og læser sange på dansk, i første omgang: "I Danmark er jeg født" (HCA), "Man binder os på mund og hånd" (PH), "Jeg skulle have været taxachauffør" (Turèll) og "Guldhornene" (v. Poul Reumert). I anden omgang er det elevernes tur til at præsentere deres favoritsange (på dansk).
Indhold
Kernestof:
HCA, PH, Dan Turell.docx
I Danmark er jeg født ved DRs pigekor
Man Binder Os På Mund Og Hånd/Gribe Efter Blanke Ting
Dan Turèll & Halfdan E - Jeg Skulle Have Været Taxachauffør (Officiel Video)
Adam Oehlenschläger - Guldhornene
Guldhornene - Poul Reumert
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
DHO-forløb - Det moderne gennembrud
Vi beskæftiger os med Det moderne gennembrud med henblik på DHO. Vi sammenligner bl.a. maleriet "Udslidt" af H. A. Brendekilde med guldaldermaleriet "Hankehøj ved Vallekilde" af J. T. Lundbye. Vi læser Brandes, Pontoppidan, Holger Drachmann, Herman Bang, J.P. Jacobsen og Amalie Skram.
Indhold
Kernestof:
DRTV - 1800-tallet på vrangen: Kulturkamp, kapitalisme og bordelromaner, 1864-1880
Uddrag - Hovedstrømninger.pdf
Det moderne gennembrud Henrik Pontoppidan Naadsensbrød TEKST.pdf
Fil:Johan Thomas Lundbye 001.jpg - Wikipedia, den frie encyklopædi
Udslidt - Wikipedia, den frie encyklopædi
J.P. Jacobsen - Et skud i Taagen
J.P. Jacobsen - En Arabesk
Branden af Herman Bang.docx
Christiansborgs brand 1884 - Wikipedia, den frie encyklopædi
Christiansborg Slot | lex.dk – Den Store Danske
Evropas gamle Kokette.docx
Holger Drachmann - Det gamle Kristianshavn
Holger Drachmann - Sakuntala
Det røde Gardin.pdf
Supplerende stof:
Arbejdsspørgsma_l til Hovedstrømninger... indl..docx
Arbejdsspørgsmål - Naadsensbrød.docx
Arbejdsspørgsmål - Et Skud i Taagen.docx
Arbejdsspørgsmål - Branden af HB.docx
Arbejdsspørgsmål - Den gamle kokette.docx
Arbejdsspørgsmål - Det røde Gardin.docx
DHO 1.s 2023.docx
Fra lighuset Af Herman Bang.docx
Det moderne gennembrud Herman Bang Den Sidste Balkjole TEKST.pdf
Engelske socialister 1871.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Virkeligheden i medier
Vi beskæftiger os med mediehistorie, kommunikationskulturer, med fakta- og fiktionskoder, avisens genrer og nyhedstrekanten, dokumentar og dokumentarens fortælleformer. Endvidere inddrages kommunikationsmodellen (Langdahl m.fl. s. 324) og de fem nyhedskriterier (Langdahl m.fl. s. 351).
Vi læser bl.a. Herman Bang og Karl Ove Knausgård.
I forløbet ser vi nærmere på dokumentarfilmene (og værkerne): "Balladen om kolonihaven" og "Soviet Bus Stops." Desuden arbejder vi med remediering.
Indhold
Kernestof:
Fra lighuset Af Herman Bang.docx
Langdahl, Berit mf.l.: Krydsfelt - Grundbog i dansk, Gyldendal: side 268-275
Krydsfelt s. 275-282
Balladen om kolonihaven, første vers
Arbejdsspørgsmål - fakta, fiktion, koder mv..docx
Andet vers
Side 289-293 i Krydsfelt
Tredje vers
Krydsfelt s. 294-296
Balladen om kolonihaven — fjerde vers
Krydsfelt s. 297-303
PRYDHAVE Kuppet i kolonihaven.docx
Kolonihavenarcissisme er tragisk.docx
Krydsfelt side 329-338
DRTV - Soviet Bus Stops
Krydsfelt side 324-328 og side 348-351
EMILS VILDE LIVSSTIL.pdf
At leve for ikke at dø....docx
Politikens forside 24. juli 2011.pdf
Mit fædreland - KOK.docx
De børn, man ikke får.docx
Supplerende stof:
Arbejdsspørgsmål - Fra lighuset.docx
Arbejdsspørgsmål til mediekulturens fem kommunikationskulturer.docx
Arbejdsspørgsmal - Grænseløse medier i et nyt årtusind.docx
Krydsfelt, side 286-289
Arbejdsspørgsmål - nyhedsformidling.docx
Arbejdsspørgsmål - dokumentar.docx
Spørgsmål X.docx
Genlæs s. 290, s. 349, s. 351 og boksen om "Sproglige virkemidler i journalistik" s. 354 i Krydsfelt
Grupper - virkeligheden i medier.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Oplysningen
Vi læser danske forfattere (Holberg, Tullin, Ewald og Baggesen) og udenlandske (Kant, Wollstonecraft). Desuden læser vi salmer af Kingo og Brorson samt et hyldestdigt af førstnævnte (en hyldest til Christian den Femte under titlen "Sølv-Bierget ved Kongsberg i Norge" 1685).
I forløbet indgår værklæsning (digtsamling) af det såkaldte prisskrift "Skabningens ypperlighed i henseende til de skabte tings orden og sammenhæng" (1764) af den dansk-norske digter Christian Braunmann Tullin.
Vi afvikler endvidere klassens andet skrivekursus (fælles for alle 2.g'ere på VG).
Indhold
Kernestof:
Holberg, af Niels Klim .pdf
Debat J-P 27 august.pdf
LÆSERNE_ Debat_ Min far er en kedelig perker og h (e9ee2f7c).pdf
Skrivekursus - rammer.docx
Grupper - skrivekursus.docx
Hvad er oplysning, Immanuel Kant.pdf
Forsvar for kvindens rettigheder - Wollstonecraft.pdf
Etos - Wikipedia, den frie encyklopædi
Sølv-Bierget af Kingo.pdf
Litteraturens perioder side 24-28
Thomas Kingo. Ked af verden, og kær ad himmelen.pdf
Kingo - Brorson.pdf
Brorson: Ak, vidste du, som går i syndens lænke
Litteraturens perioder s.29-41
Holbergs epistler.pptx
EPISTOLA CXX - 120.docx
Epistel 199.docx
PRIISSKRIFTET OM SKABNINGENS YPPERLIGHED... (1).docx
Johannes Ewald
Baggesen, af Labyrinten.pdf
Supplerende stof:
Arbejdsspørgsmål - Niels Klim.docx
Arbejdsspørgsmål - oplysning ifølge Kant.docx
Arbejdsspørgsmål - Forsvar for kvindens rettigheder.docx
Feedback - virkemidler i kampagner.docx
Eksempel - indledning.docx
Et eksempel på en indledning.docx
Arbejdsspørgsmål - 1600tallet og Kingo.docx
Sp til Oplysningen (litteraturens perioder).doc
Arbejdsspørgsmål Skabningens Ypperlighed.docx
Arbejdsspørgsmål - Rungsteds Lyksaligheder.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Romantikken og geniet
Vi læser Oehlenschläger, Staffeldt, H.C. Andersen, Grundtvig og Aarestrup.
I forløbet indgår værklæsning af "Sildig opvaagnen" (1828) af St. St. Blicher og "Processen" (1925) af Franz Kafka, sidstnævnte, fordi vi rejser på studietur til Prag.
Indhold
Kernestof:
Adam Oehlenschläger - Simon Peder
Guldalder og nationalromantik - Den Hirschsprungske Samling
H. C. Andersen
De røde sko.pdf
Den unge Werthers lidelser - Wikipedia, den frie encyklopædi
Oldingen ved Werthers Grav
Schack von Staffeldt | lex.dk – Den Store Danske
Platonisme - A.W. Schack von Staffeldt
Kunstnerlængsel - A.W. Schack von Staffeldt
"Processen" af Kafka.
Psychen - HCA.docx
Amor og Psyche | lex.dk – Den Store Danske
Thorvaldsens ankomst til Københavns Red 17. september 1838, B217 - Thorvaldsens Museums Katalog
Langt høiere Bjerge - Grundtvig.docx
Litteraturens perioder s. 42-52
Sildig Opvaagnen.pdf
Arbejdsspørgsmål - Sildig Opvaagen.docx
Emil Aarestrup - Hvilestedet
Emil Aarestrup - Angst
Emil Aarestrup - Paa Sneen
ordnet.dk
Supplerende stof:
Arbejdsspørgsmål - Simon Peder.docx
Arbejdsspørgsma_l - De røde sko.docx
Arbejdsspørgsmål - Oldingen ved....docx
Prøve i Processen.docx
Arbejdsspørgsmål til Psychen.docx
Arbejdsspørgsmål - Langt høiere Bjerge.docx
Kingo - Brorson.pdf
Arbejdsspørgsmål - romantikken - 1800-1830.doc
Huskeseddel - skriftlig dansk 2s.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Modernisme
Vi læser danske forfattere (Johns. Jørgensen, Sophus Claussen, Johns. V. Jensen, Tom Kristensen, Emil Bønnelycke, Broby-Johansen, Martin A. Hansen, Karen Blixen, Klaus Rifbjerg, Per Højholt, Michael Strunge, Pia Tafdrup) og udenlandske (Baudelaire og Joyce). Desuden ser vi nærmere på det moderne maleri (Degas, Picasso).
Indhold
Kernestof:
Hymne til skønheden.pdf
Johannes Jørgensen - Symbolisme.pdf
Rejseminder - Sophus Claussen.docx
Paa Memphis Station.docx
Uddrag fra Ulysses.pdf
tom-kristensen-landet-atlantis.doc
Oxymoron - Wikipedia, den frie encyklopædi
9/11: As Events Unfold
New footage reveals how violent Capitol rioters overwhelmed police on January 6
Emil Bønnelycke - Krigshymne
Udvalgte digte fra Blod (1922).docx
Broby-Johansen, Rudolf - Blod
Odalisk-skønhed.pdf
Malerier.pptx
Martin A. Hansen, Paradisæblerne, i antologien Men jeg er mig selv, s. 35-41.pdf
Jeres ord om Blod.docx
Ringen - Karen Blixen.pdf
Dansksiderne: Heretica-bevægelsen
Fra Konfrontation.docx
Michael Strunge - Livets Hastighed (1978) kopi.pdf
Michael Strunge - Der er en krop af lys gennem mørket (Ud af natten, 1982) kopi.pdf
"BAZAR" (DR bogprogram, 1984) Borum, Strunge, Tafdrup, Baidel, Bjørnkjær
Michael Strunge - Natmaskinen (1981)
Strunge Natmaskinen.pdf
Pia Tafdrup - Te fra i går (Når der går hul på en engel, 1981) kopi.pdf
Pia Tafdrup
Pia Tafdrup læser digtet Ægteskab
Per Højholt - Gittes Monologer (5/6)
Den tydelige solsort.docx
Supplerende stof:
Arbejdsspørgsmål - symbolisme.docx
Arbejdsspørgsmål til Rejseminder.docx
Arbejdsspørgsmål til Paa Memphis Station.docx
Arbejdsspørgsmål til uddrag fra Ulysses.doc
Arbejdsspørgsmål - Paradisæblerne.docx
Arbejdsspørgsmål - Ringen.docx
Ringen - kollektiv tekst.docx
Rejseminder - Hugo.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Tekstanalyse
Vi arbejder på tværs af fagets tre dimensioner (litteratur, medier og sprog). Vi ser nærmere på selvportrættet (Dürer, Nussbaum, Kahlo) og i den forbindelse læser vi Knausgaard og Ekelöf. Vi læser nyere realisme (Yahya Hassan) og ældre (Nexø). Vi repeterer retorik og retorisk analyse af taler. Vi lytter til, ser og læser Annika Aakjær. Vi ser en dokumentar (om Y. Hassan) og læser nyere litteratur (Mads Mygind, Elias Sadaq). Desuden afvikler vi det sidste skrivekursus (om SRP, fælles for alle 3.g'ere).
Indhold
Kernestof:
Idioten! af Nexø .pdf
Rasmus Stoklunds tale ved markeringen af 175-året for Udfaldet fra Fredericia
H.M. Dronning Marys tale ved afsløringen af Monument for Grevinde Danner
Ny gadekunst i København
Krydsfelt s. 246-250
Sproghandlingstyper m.v..docx
Annika Aakjær transkribering Tekst 1.pdf
Når bonderøv rimer på smerte.docx
Annika Aakjær - Mur af selvcensur
Forandring er svaer (sketch om böger og skriftruller)
Felix Nussbaum - Wikipedia
Selvportræt (Dürer, München) - Wikipedia, den frie encyklopædi
frida3.jpg
Det for alle lige - Knausgård.pdf
Forfatter Karl Ove Knausgaards åbningstale | Selvportræt Udstilling | Louisiana Museum of Modern Art
DRTV - Yahya - Den fødte digter
VI HAR TABT HAM....docx
Yahya Hassan 2 - fem digte.pdf
DIGTANALYSE af DIGTOPLÆSNING... (1).docx
Skrivekursus 3g Kompendium januar 2025.docx
Gunnar Ekelöf - Eufori.docx
I min hule hånd (uddrag).pdf
argumenttyper.html
Et liberalt hul i jorden.docx
Elias Sadaq Djinn [uddrag] + Arbejdsspørgsmål.pdf
Nyere litteratur.pdf
Supplerende stof:
Arbejdsspørgsmål - Idioten.docx
Kompendium - retorik i grundforløbet - 2024.pdf
Zachas besvarelse - fremstillinger af køn.docx
Dannerhuset - Wikipedia, den frie encyklopædi
Arbejdsspørgsmål - Det for alle lige.docx
Nexø og Hansen - elevbesvarelse.docx
Reflekterende artikel - selvportrættering.docx
Bertrams besvarelse - selvportrættering.docx
Theresas besvarelse - selvportrættering.docx
Feedback på terminsprøve.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Eksamensgrundlag/repetition
Indhold
Kernestof:
Hugos besvarelse - Familietraumer.docx
Ankers besvarelse - Sprogets udvikling.docx
Huskeseddel - skriftlig dansk.docx
Elevnoter til forløb.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714558917", "T": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714558917", "H": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714558917" }