Virum Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Virum Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/u - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Virum Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Jan Maintz
Hold
2022 DA/u (
1u DA
,
2u DA
,
3u DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Litteraturanalyse - introduktion
Titel 2
Nyheder & mediebilledet i dag
Titel 3
Litteraturhistorisk overblik + værklæsning
Titel 4
Litt.his. overblik fortsat - Det mod. gn.brud+DHO
Titel 5
Levende billeder/filmiske virkemidler + kortfilm
Titel 6
Argumentation & retorik
Titel 7
Eksistentialisme + værk
Titel 8
Værklæsning - De nøgne træer
Titel 9
Fakta/fiktionskoder, fiktionalitet, dokumentarfilm
Titel 10
Romantikken og romantismen
Titel 11
Værklæsning: Niels Lyhne (1880), af J.P. Jacobsen
Titel 12
Karen Blixens liv & forfatterskab (m. værklæsning)
Titel 13
Selvet og det politiske i nyere litteratur
Titel 14
Hovedstrømninger i det 20. århundrede
Titel 15
Sprog og erkendelse - billedsprog
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Litteraturanalyse - introduktion
Fokus på principper for tekstanalyse (dokumentation gennem tekstnedslag, den gode tolkning indfanger (næsten) hele teksten)
Fokus på analysebegreber (fremstillingsformer, fortællertyper, utroværdighed, synsvinkeltyper, tidsforhold, fortælletempo, kompositionstyper, basal metaforteori, tema, hensigt)
Fokus på forskellen på klassisk (Søren Baggesens definition) og moderne novelle.
Læste tekster:
Tove Ditlevsen: "At fange en stemning" (indledningsdigt i Kvindesind, 1955)
Tove Ditlevsen: "Nattens Dronning" (1952)
Gustav Munch-Petersen: "Til mine forældre" (trykt 1932)
Jan Sonnergaard: "Polterabend" (1997)
Henrik Pontoppidan: "Naadsensbrød" (1887)
Ernest Hemingway: "Bjerge som hvide elefanter" (1927)
Benny Andersen: "På det tørre" (1962)
Tom Kristensen: "Græs" (1927 [1922])
Peter Adolphsen: "Madeleine eller lille trist roman" (1996)
Ole Ravn: "Novellegenren" (1998).
Indhold
Kernestof:
Kære 1u. Dette vores første modul sammen er en introduktion til danskfaget i gymnasiet og til vores første undervisningsforløb, som er om god litteraturanalyse.
Tove Ditlevsen At fange en stemning.docx
Tove Ditlevsen: "At fange en stemning"
Tove Ditlevsen: "Nattens dronning" (1952); sider: 1-4
Læselektien er novellen af Tove Ditlevsen, som er i papirkompendiet, I fik sidst (Emma og Lilla: I skal i mit dueslag på kontorgangen tage et kompendium med jeres navn på). NB: Læs novellen grundigt og i fred og ro, i din bedste stol fx, med en blyan
Jan Sonnergaard: "Polterabend" (1997)
Lektie: læs Jan Sonnergaards (gammel VG-elev i øvrigt) novelle i papirkompendiet. Uden telefon og med blyant. LÆSEFOKUS: fortælleren og synsvinkelforhold.
Sonnergaard-interview
Henrik Pontoppidan 1887: "Naadsensbrød" (novelle)
Læs Henrik Pontoppidans novelle-klassiker fra 1887. Uden telefon og med spidset blyant. Det er en vigtig tekst, en anker-tekst, vi de næste år kommer til at referere til mange gange. Den er i papirkompendiet. Der er lidt ordforklaringer bagerst i tek
Ernest Hemingway: "Bjerge som hvide elefanter" (1927)
Læs Hemingways fine novelle i vores papirkompendium. Tænk over, hvad det interessante ved måden, teksten er fortalt på, er? Og på relationen mellem den yngre kvinde og den ældre mand?
Hemingway - isbjerg og intro
Læs det fine digt af Benny Andersen næsten sidst i papirkompendiet grundigt. Marker og tag noter med din blyant. Læg mærke til digtets billedsprog. Og hvilke to levemåder/livssyn sættes over for hinanden i digtet? Modulets teoretiske element handler
Benny Andersen: "På det tørre" (1962)
Alle grupper skal som aftalt sidst kunne tale om Benny Andersens digt "På det tørre" ud fra spørgsmålene fra sidst. LÆSELEKTIE: Tom Kristensens digt "Græs" (1927/1922), som er sidst i papirkompendiet. Læsefokus: Hvad er jegets problem? Og hvem er det
Tom Kristensen: "Græs" (1927)
Ole Ravn: "Novellegenren", fra Kærlighedens forunderlige veje - den danske novelle 1790-1990, 1998
Læs i papirkompendiet Ole Ravns artikel om novellegenren. Læsefokus: Hvad kendetegner den klassiske novelle, og hvad kendetegner den moderne novelle? Artiklen indeholder mange gode pointer, så læs den grundigt. Du kan bruge vedhæftede dokument til at
Novellegenren - forståelsesskema.docx
LEKTIE: Læs den angivede tekst i papirkompendiet. Vi skal analysere og fortolke den, genopfriske begreber og runde litteraturanalyse-introforløbet af.
Peter Adolphsen: "Madeleine eller Lille trist roman" (1996)
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Den gode indledning
08-12-2022
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Nyheder & mediebilledet i dag
Det medialiserede samfund
De fem nyhedskriterier
Mediebilledet i dag + årsager hertil, herunder Morten Bülows teori om 10 træk ved mediebilledet i dag
Avisens genrer
Nyhedstrekanten
Public service-begrebet
Tech-giganterne
Fake news + årsager
Nyhedsartiklens grundbegreber
Journalistisk sprog
Kommunikationsanalyse
Forløbet indeholder et projektarbejde i grupper og med gruppeoplæg om spørgsmålene: Hvad kendetegner mediebilledet i dag? Og hvorfor er det blevet, som det er?
Indhold
Kernestof:
Vi påbegynder et helt nyt forløb - om mediebilledet i dag, nyheder mv. Vi begynder historisk. LEKTIE: Læs de tre vedlagte links og tag noter til afsnittenes hovedpointer. Jeg vedlægger også denne læselektie som Word-dokument (skulle log-in'et drille)
1. Det globale mediebillede
Mediebilledet_Mediernu_afsnit 1, 1.1, 1.2 og 1.3_2019.docx
1.1 En global mediealder
1.2 Lange linjer i informationsspredningens alder
DRTV - Ryd forsiden, afsnit 1
1.3 Mediebilledet i dag - MedierNU
Læselektien til dette modul er meget vigtig. Læs teorien om ti træk ved mediebilledet i dag (dvs. afsnit 1.3 i det Word-dokument, du kender fra sidste modul, hvor du læste afsnit 1.1. og 1.2.).
Deadline 9.12.16 om medierne og fake news
"Det medialiserede samfund"; sider: 2
"Tv-nyheder. Journalistiske idealer under pres" Politiken 28.9.13; sider: 41
Adam har kage/småkager/lækkerier med (jf. vores nye kageordning :-)). Lektie: læs side 2 i vedhæftede pdf-kompendium (om det medialiserede samfund) og artiklen side 41 ("TV-nyheder. Journalistiske idealer under pres"), som også er vedlagt her på modu
Kompendium_nyheder og mediebilledet i dag.pdf
Journalistiske idealer er under pres_Politiken 2013.pdf
Vi droppede den lille mand_Politiken 6.10.13.pdf
Lykketoft finale | Filmcentralen – Filminstituttets streamingsite
Alma har kage/lækkerier med. Vi skal se "Lykketoft finale" færdig. LEKTIE: LÆS i pdf-kompendiet de to her angivne artikler om public service-begrebet.
"Jelved går fuldstændig galt i byen", Politiken 28.3.14
"Public service kan i princippet være alt", interview m. Jelved, Politiken 27.3.14
DR’s PUBLIC SERVICE-KONTRAKT FOR 2019-2023
Vi skal se på et nyt element i det her forløb om mediebilledet i dag: techgiganterne og overvågningskapitalisme. Det er meget aktuelt og spændende. Lektie: læs vedlagte artikel.
YouTube cut ties with vlogger Logan Paul after he posted sick video of dead man in Japanese "suicide forest"
Debat: Techgiganterne er mere magtfulde end vores regeringer. De skal tæmmes, inden det er for sent
Shoshana Zuboff om overvågningskapitalisme - Deadline 29.9.19
Ekstra indlagt modul pga. aflyste moduler pga. andre 1u-aktiviteter. Vi ses som sagt i Teams i gruppen "Elev 2022 da/U" kl. 13.40 præcis (så man kan nå hjem). Vigtig lektie: læs i pdf-kompendiet om de fem nyhedskriterier, dvs. kriterier for, hvad en
De fem nyhedskriterier, fra bogen Ryd forsiden; sider: 6-11
DRTV - TV AVISEN 27.12.2022
"En vagthund siger stop", Djøf-bladet 3.11.10; sider: 43-46
"Avisen på tilbagetog"; sider: 20
"Sociale medier"; sider: 21-22
I Teams. Vi mødes som sagt i vores Teams-rum kl. 9.50 og indleder projekt- og gruppearbejdet sammen. Læselektien er angivet. Jf. planen for projektarbejdet (ligger i Lectio under dokumenter).
Skrivekursus 1g 2022-23 - opgaveformulering.docx
Andrea har kage/lækkerier med. Vi ses til et par spændende og anderledes dage.
Afsnit
Asger har kage/lækkerier med.
Generel information om skrivekursus 2023 til alle 1.g-elever.docx
Gruppernes arbejde inden oplæg i fjerde modul i dag.
"Public service ved en korsvej", kronik i Politiken 6.8.14; sider: 34-40
Grupperne fremlægger. Husk max-tiden pr. oplæg.
Avisens genrer (fra Krydsfelt); sider: 12-15
Krydsfelt. Grundbog i dansk; sider: 23, 32-33
Lektie: Læs om avisens genrer s. 12-15 i pdf-kompendiet (vi skal ikke arbejde grundigt med det, men I skal kende genrerne, så læs siderne) OG læs om nyhedsanalysens grundbegreber s. 32 og om journalistiske sproglige virkemidler s. 33. De sidste to ti
Lektie: læs s. 23 i pdf-kompendiet.
Helle Thornings nytårstale 2012; sider: 1-2
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 16,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Litteraturhistorisk overblik + værklæsning
7 perioder:
1. Vikingetid/oldtid 750-1050
2. Middelalder 1050-1500
3. Renæssance 1400-1650
4. Barok 1650-1720
5. Oplysningstid 1720-1800
6. Romantik 1800-1870
7. DMG 1870-1890
Værk: Ravnkel Frøjsgodes saga
I forbindelse med oplysningstiden ser vi filmen En kongelig affære og taler om oplysningstidens idealer om frihed, lighed, demokrati, menneskerettigheder.
Indhold
Kernestof:
Pdf, Litteraturhåndbogen, s. 43-46, 1981, 5. udg., om islændingesagaerne; sider: 43-46
Ravnkel Frøjsgodes saga; sider: 49-71
Om sagaerne Litteraturhåndbogen 43-47 + Litteraturens veje.pdf
NYT FORLØB: Litteraturhistorisk overbliksforløb. Det leder frem mod dansk-historie-opgaven. Vi begynder forløbet i oldtiden og med at læse et værk, nemlig en saga (dernæst skal vi læse repræsentative tekster fra perioderne frem til og med Det moderne
Læselektie: kapitel 7-9. FÅ læst, så allle er med i læsningen af dette vores første værk.
Læs kapitel 10-15 - i kompendiet. Slå evt. ord op, du ikke forstår. I får også stile tilbage.
800 år gamle sagaer: Sprængfyldt med sex, kvindekraft og magi
Læs resten af sagaen.
Skriftlighed. Ingen lektie. Vi skal arbejde med en ny skriftlig genre og med jeres næste aflevering.
"Ebbe Skammelsøn" (folkevise); sider: 1-4
Krydsfelt. Grundbog i dansk; sider: 27-38
Litteraturhistorie PIXI Krydsfelt.pdf
Læselektie: læs det meget korte afsnit om middelalderen i vedhæftede pdf OG læs så grundigt folkevisen "Ebbe Skammelsøn" i papirkompendiet. Du skal kunne arbejde med teksten, så vær forberedt.
NB: Se min mail sendt til jer torsdag den 2. marts = vigtig læsning. I skal som sagt arbejde selv, og der er bl.a. en opgave, der skal oploades. Men se mailen. Og medbring høretelefoner.
Rykket pga. ekskursion, jf. Az. Virtuelt modul. I sidder hjemme, og vi mødes i Teams klokken 8.00 sharp. Læselektie: Læs den fine novelle "Falken" i papirkompendiet og læs om renæssancen i vedhæftede pdf. Klø på."Falken" er fra novellesamlingen Dekam
Giovanni Boccaccio: "Falken" (1351); sider: 77-81
Afsnit
Thomas Kingo: "Keed af Verden, og Kier ad Himmelen" (1681); sider: 88-90
Læselektien til dette modul er:1) Side 31-32 om barokken i pdf'en. 2) Kingos salme i papirkompendiet. Slå ord op, du ikke forstår. Der er også mange ordforklaringer i teksten. Salmen handler om det dårlige ved det jordiske liv versus det gode ved eft
Johnny Cash - Hurt (Official Music Video)
Ludvig Holberg: af "Erasmus Montanus" (1723); sider: 104-110
Vi kommer nu til oplysningstiden (1700-tallet). En vigtig periode. Vi skal læse noget af Danmarks største oplysningsforfatter, Ludvig Holberg, nemlig et uddrag af hans berømte drama Erasmus Montanus. Læs introen plus uddraget af dramaets 4. akt i pap
Se min mail. Jeg er hjemme med et sygt barn, men det kunne være værre, for vi skal følgende, som jeg nævnte for jer sidst:
Rousseau introduktion.pdf
Vi skal færdiggøre filmen, Holberg og Oplysningstiden. For at forstå referencerne til Rousseau i filmen er det en god idé at læse vedlagte lille intro til Rousseau. Hav også svaret på de første ni spørgsmål til "Erasmus Montanus" i Word-dokumentet, s
Bastian har kage/lækkerier med. Vi går nu til Romantikken, og jeg vil indlede med et oplæg om perioden vha. en række billeder. De to digte, som er lektie, er i papirkompendiet. Læs dem grundigt. "Indvielsen" er sværest. En lille hjælpende intro:
Schack von Staffeldt: "Indvielsen" (1804)
HC Andersen: "Danmark, mit Fædreland" (1850)
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Remediering - saga
09-02-2023
Saga - individuelle tolkninger
20-02-2023
Oplysningstiden
06-03-2023
Analyserende artikel - om fiktion
13-03-2023
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Litt.his. overblik fortsat - Det mod. gn.brud+DHO
I de to litteraturhistoriske overbliksforløb i 1g gennemgås følgende perioder (de første to blev gennemgået i del 1 i efteråret 1g, herunder Saga-værklæsning):
7 perioder:
1. Vikingetid/oldtid 750-1050
2. Middelalder 1050-1500
3. Renæssance 1400-1650
4. Barok 1650-1720
5. Oplysningstid 1720-1800
6. Romantik 1800-1870
7. DMG 1870-1890
Det moderne gennembrud er emnet for klassens DHO-forløb og -projekt - i samarbejde med historie.
I forbindelse med oplysningstiden ser vi filmen En kongelig affære og taler om oplysningstidens idealer om frihed, lighed, demokrati, menneskerettigheder. Herunder en kort præsentation af noget af Kants og Rousseaus filosofi.
Indhold
Kernestof:
1800-tallet på vrangen, del 6 om DMG
Vi kommer nu til DHO-forløbet og Det moderne gennembrud. Vi begynder med Brandes og perioden generelt. LEKTIE:
Georg Brandes af Indledningsforelæsning til Hovedstrømninger i det 19. Aarhundredes litteratur 1871.pdf
Georg Brandes: af "Indledningsforelæsning" (1871) til Hovedstrømninger i det nittende Aarhundredes Litteratur (1872-90), fra Litteraturens huse s. 192-95; sider: 194
Lektie:
"To Verdener" af J.P. Jacobsen (1879).pdf
J.P. Jacobsen: "Evig og uden Forandring"
Herman Bang _Irene Holm_ (1890).pdf
Herman Bang: "Irene Holm" (1890): side 211-215
Caroline har kage/lækkerier med. Lektie: Læs Herman Bangs novelle (vedhæftet). Man skal lige ind i den og ind i den særlige skrivestil (impressionisme), men så vil I også opdage, hvor fin og spændende en tekst det er. Læg mærke til, hvad der kendeteg
Herman Bang: "Irene Holm" (1890): side 216-218
Herman Bang: "Impressionisme. En lille Replik" (brev til Erik Skram, 1890): side 1
Herman Bang_Impressionisme. En lille Replik (1890).docx
Impressionisme og naturalisme.pdf
Lektie: læs pdf-side 2-6 i vedlagte pdf om impressionisme-begrebet (du skal i modulet kunne anvende det på "Irene Holm") og læs Bangs lille tekst, hvori han forklarer og forsvarer den impressionistiske skrivestil (jeg har markeret nogle vigtige stede
Pga. modulnorm.
Cecilie har kage med. Lektie: Læs vedlagte uddrag af Et dukkehjem. Det er ikke, fordi nogle af jer skriver DHO om det værk, men fordi alle skal kende Ibsen og Et dukkehjem.
af Henrik Ibsen "Et dukkehjem": side 220-226
af Et dukkehjem.pdf
Afsnit
Holger Drachmann Engelske socialister (1871).pdf
Lektie: læs vedlagte digt, "Engelske Socialister", af Holger Drachmann. Prøv at få styr på selve handlingsgangen.
Litteraturens veje, kapitlet om Det moderne gennembrud.
Få læst lidt videre i kapitlet, du skal bruge noget fra i din opgave. Du behøver ikke at have læst hele kapitlet til i dag.
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 8,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Levende billeder/filmiske virkemidler + kortfilm
Vi anvender begrebsapparatet fra Krydsfelt og arbejder med "Ung mand falder", "Grisen" og "Ernst og lyset".
I forbindelse med "Ernst og lyset" læser vi også en lille afklaring ved idéhistorikeren Hans-Jørgen Schanz af, hvad moderniteten/det moderne er, herunder hvad der kendetegner religionens status i et moderne samfund.
Følgende begreber stod i centrum:
4 byggesten:
- Frame
- Scene
- Indstilling
- Sekvens
Fortælleforhold
- synlig fortæller
- usynlig fortæller
- alvidende
- personal
- subjektiv
Billedbeskæring:
- Ultranær
- Nær
- Halvnær
- Halvtotal
- Total
- Supertotal
Perspektiv:
- Normal
- Frø
- Fugle
Kamera:
- statisk kamera
- i bevægelse:
panorere
tilte
travelling
zoom ind
zoom ud
håndholdt
Klipning
Usynlig klipning
- krydsklipning
- elliptisk klipning
Synlig klipning
Belysning:
- Modlys
- Skygger
- High key
- Low key
Farver:
- En varm farveskala
- En kold farveskala
- Specielle farver
Symbolske billeder
Lyd:
- Synkron lyd
- Asynkron lyd
- Stilhed
Indhold
Kernestof:
Film- eller kortfilm-analyse_Krydsfelt 329-338 .pdf
Hej 2u. Jeg håber, at I har haft en god sommer. Efter en del litteratur i foråret begynder vi 2g i medieafdelingen af danskfaget med et forløb om (kort)film-analyse. Inden vi arbejder med nogle (kort)film, skal vi have et begrebsapparat på plads, så
Krydsfelt. Grundbog i dansk; sider: 329-338
Martin de Thurah: "Ung mand falder" (43 min.) (2007): side 0-43
Vi skal færdigse og arbejde med Ung mand falder. Lektie: genopfrisk virkemidler/analysebegreberne fra i går.
Vi skal i modulet se en kortfilm, der handler om demokrati/ytringsfrihed, kulturmøder, principper, mellemmenneskelighed, praksis-teori-forhold mv. Ingen lektie.
Dorthe W. Høegh: "Grisen" (23 min.) (2008)
Vi skal se en kortfilm om forholdet mellem et moderne (materialistisk) samfund og religiøse dogmer. Læs vedhæftede artikel med fokus på side 36-38 (modernitetsdefinitionen). Det er faktisk en rigtig fin lille artikel om, hvad modernitet (det moderne)
Hvad er modernitet_Hans-Jørgen Schanz 2009_fra bogen Modernitetens verden.pdf
"Ernst og lyset", kortfilm, 1997, Thomas Villum Jensen og Anders Thomas Jensen
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Kortfilm
21-08-2023
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Argumentation & retorik
Forløbet bygger oven på mundtlighedsforløbet i 1g og giver en mere grundig viden om argumentation og retorik.
Indhold, begreber og materialer:
- Bo Weinreich: På de rigtige præmisser (hvad er et argument? hvad er gyldighed? hvad er holdbarhed?)
- af bogen Kort og godt om at argumentere for en holdning (postulat, udeladelse, banalitetstesten, Toulimns model: påstand, belæg, underliggende belæg, gendrivelse, styrkemarkør, rygdækning; ordvalgsargumenter; appelformerne)
- Kristian Koch om argumentationsfejl (generalisering, autoritetsargument, ad hominem-argument, stråmand, cirkelslutning, selvmodsigelse)
+ Argumenterende tekster til brug for analyse
Indhold
Kernestof:
Vi påbegynder et helt nyt forløb - om argumentation og lidt om retorik (jf. også grundforløbet). Læselektie: Læs grundigt side 1-6 (ifølge de håndskrevne sidetal) i papirkompendiet. Løs IKKE opgaverne side 2. Alma: tag kompendiet i mit dueslag på kon
Læs side 7-12 i papirkompendiet, dvs. om den udvidede model, udeladelser og ordvalgsargumenter. OG hav din analyse af regeringspjecen fra sidst klar. Medbring også din grammatikaflevering udprintet.
Kompendium om argumentation og retorik: side 14-19
Læs de grundige sider om appelformerne. I modulet skal det handle om dem, men også fortsat om analyse af autentiske argumenterende tekster. Det er i øvrigt også meget relevant for jeres næste skriftlige afleveringer.
Statsminister Lars Løkke Rasmussens tale ved Venstres Landsmøde 2010
Lars Løkke forklarer regeringens skattepolitik
Kompendium om argumentation og retorik: side 21-29
SE MIN MAIL SENDT TIL JER 1.9.! Hjemmelæselektie: læs om holdbarhed og gyldighed side 21-29 i papirkompendiet. Det skal bruges til at vurdere, om et argument er godt eller skidt. Du skal ikke lave opgaverne hjemmefra. Nøgleord:- holdbarhed, dvs. om b
I skal have jeres næste stil for og lære en ny genre at kende. I skal også se på hinandens grammatik-afleveringer. LÆSELEKTIE: læs side 1 og så side 4-5 om den debatterende artikel i dokumentet "De tre hovedgenrer_til elever" i vores dansk-mapper her
Kompendium om argumentation og retorik: side 36-37
Om argumenttyper og -fejl i dag. Læs det angivede, og alle grupper har videoen om holdbarhed og gyldighed fra sidst klar til fremvisning (og på en computer med hdmi-udgang).
Deadline 2. sektion: Er debatkulturen i forfald? (de første 13 minutter)
NYT forløb! Som sagt. Om eksistentialisme. Læs de her angivede sider i dit nye papirkompendium grundigt, i din bedste stol, med en understregende blyant i hånden og computer og telefon lagt langt væk (Lilla: tag papirkompendiet i mit dueslag på konto
Afsnit
Udsat - en bog om eksistentialisme (uddrag i kompendium); sider: 11-18
Morten Nielsen: "Men jeg er mig selv"; sider: 68
Albert Camus, af Sisyfosmyten (1942); sider: 20
Kim Larsen: "Som et strejf af en dråbe" og "Pianomand"
The Minds Of 99 - Stjerner På Himlen
Kierkegaard Hvor er Livet tomt og betydningsløst.docx
Modulet står på en sidste omgang argumentationsanalyse og en lille opsamling i det basale fra argumentationsforløbet (definitioner af kernebegreber mv.). Læs lidt op på forløbets begreber og pointer.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Korrekt sprog
30-08-2023
Gyldighed og holdbarhed
04-09-2023
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Eksistentialisme + værk
Viden om Kierkegaard, Nietzsche, Sartre, Camus. Vi bruger primært bogen "Udsat - en bog om eksistentialisme".
Læsning af Peter Seeberg, Morten Nielsen, Ebbe Traberg, Pia Juul, Martin A. Hansen (kristen eksistentialisme).
Som afslutning på forløbet læser vi Tage Skou-Hansens debutroman, De nøgne træer (1957).
Indhold
Kernestof:
NYT forløb! Som sagt. Om eksistentialisme. Læs de her angivede sider i dit nye papirkompendium grundigt, i din bedste stol, med en understregende blyant i hånden og computer og telefon lagt langt væk (Lilla: tag papirkompendiet i mit dueslag på konto
Afsnit
Udsat - en bog om eksistentialisme (uddrag i kompendium); sider: 11-18, 80-84, 114-116
Morten Nielsen: "Men jeg er mig selv"; sider: 68
Albert Camus, af Sisyfosmyten (1942); sider: 20
Kim Larsen: "Som et strejf af en dråbe" og "Pianomand"
The Minds Of 99 - Stjerner På Himlen
Kierkegaard Hvor er Livet tomt og betydningsløst.docx
Modulet står på en sidste omgang argumentationsanalyse og en lille opsamling i det basale fra argumentationsforløbet (definitioner af kernebegreber mv.). Læs lidt op på forløbets begreber og pointer.
Jean-Paul Sartre: af bogen Eksistentialisme er en humanisme (1946); sider: 96-100
Vi skal videre til Sartre. Lektie: Læs uddraget af Sartres bog, Eksistentialisme er en humanisme, i papirkompendiet.
Ebbe Traberg: "Diplomaterne" (digt)
Lektie: Læs afsnittet "Livet som oprør mod døden". Det er siderne 114-116 i papirkompendiet (det er cirka midt i kompendiet). På side 115 er der et billede af Camus, som afsnittet handler om.
Af Sisyfosmyten, uddrag, optrykt s. 117-120 i bogen Udsat - en bog om eksistentialisme.
Læselektie: læs Peter Seebergs novelle "Hullet" (1962) i papirkompendiet. Streg vigtige steder under, mens du læser den (og sluk telefonen). Fordyb dig. Den er virkelig interessant - og Seeberg er som sagt meget Camus-inspireret.
Peter Seeberg: "Hullet" (1962); sider: 121-128
Kære 2u. Lektie (til to dage/seks moduler) - tre dele:1. Find det offentligt relevante og aktuelle emne/sag, DU finder vigtig og vil skrive et debatindlæg om, og find din hovedpåstand/hovedpointe (holdning/budskab).2. Læs de tre debattekster, jeg har
Emilie har kage/lækkerier med.
Efter Peter Seeberg går vi nu videre til følgende: læselektie: læs siderne 80-84 om Friedrich Nietzsche i papirkompendiet (afsnittet "At være i verden uden Gud" - cirka 1/4 inde i kompendiet).
af "Linedanseren" af Nietzsche (fra Således talte Zarathustra), 1985, side 84-89 i bogen Udsat
Filosofihistoriens vildeste dannelsesprojekt_Om Nietzsches liv og forfatterskab_Information 25.4.2020.pdf
Vi skal videre med vores eksistentialisme-forløb. Lektie: læs vedlagte pdf-artikel. Medbring papirkompendiet til modulet. Der er en fin novelle af Pia Juul deri, vi skal se på.
Sidste side af _Opgang_-novellen af Pia Juul.pdf
Martin A. Hansen: "Paradisæblerne" (1953)
Lektie: Læs næsten sidst i kompendiet og med en markerende blyant Martin A. Hansens meget fine novelle om en 12-årig dreng og hans kvaler med livet. En flot novelle med store dybder. Læsefokusspørgsmål: Hvilken betydning ligger der i selve handlingsg
Omfang
Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Værklæsning - De nøgne træer
Vi læser romanen og ser filmatiseringen til sidst.
Fokus på eksistentialistiske temaer bredt.
Indhold
Kernestof:
Vi ses i Teams (som sagt andetsteds). Du sidder hjemme. Nu begynder vi værklæsningen - vigtig læselektie: Læs kapitel 1 af romanen De nøgne træer (side 5-17 i min udgave), som I jo alle har fået udleveret. Fordyb dig i teksten (og sluk telefonen). Få
Tage Skou-Hansen: De nøgne træer (1957)
Afsnit
Husk at medbringe dagbogsteksten udprintet i modulet. LÆSELEKTIE: kapitel 2 og 3 (s. 18-47 i min udgave). I kapitel 2 introduceres vi for Christian og Gerda. I kapitel 3 møder vi Ejgil, og forholdet mellem Holger og Kjeld - og deres uenigheder - udfo
Læs kapitel 4-6 (s. 47-99). Det sker vigtige ting, så få læst og kom med hertil. Der sker en masse i Gerda og Holgers forhold og med modstandsgruppens kamp mod den tyske besættelsesmagt. Sæt noget tid af til at læse og fordybe dig.
Tage Skou-Hansen: De nøgne træer (1957); sider: 99-133
Læselektie: kapitel 7 og 8 (dvs. side 99-133 i min udgave). I kapitel 7 hænger Holger ud med Gerda, og han tænker over livets store spørgsmål, mens hun sover: Hvad driver os? Er der noget metafysisk, dvs. noget udover den fysiske verden? Er vi dybest
Læs nu kapitel 9 og 10. Vi nærmer os afslutningen - men der sker mange spændende og vigtige ting på det sidste stræk.
Læs som sagt resten af romanen, dvs. kapitel 11 og 12. Nu skal vi i gang med de store perspektiver og fortolkninger.
De sidste fire oplægsgrupper er helt klar, også til at tilslutte computeren og PP til projektor. Lektie: se (det meste af) Peter Øvigs interview med Tage Skou-Hansen (57 minutter) på filmstriben.dk (link vedlagt). Det er spændende (og nok et stykke f
Testamentet - Tage Skou-Hansen
Lidt skriftlighed (jf. planen fra sidst og næste aflevering) + den fine filmatisering af romanen + udlevering af ny bog til vores næste forløb. Ingen lektie.
Filmatiseringen af De nøgne træer, af Morten Henriksen, fra DR
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Fakta/fiktionskoder, fiktionalitet, dokumentarfilm
Vi arbejder med:
- fiktions- og faktakoder med henblik på dokumentargenren (vha. bogen Den iscenesatte virkelighed). Teoretisk ser vi på, hvilken kode (fakta eller fiktion) der typisk knytter sig til de forskellige måder, følgende fænomener kan være på:
- billedudsnit
- perspektiv
- billedkomposition
- kamerabevægelse
- point of view
- lys
- scenografi
- klipning
- forløbsstruktur
- lyd
Vi inddrager teorien om fiktionalitet (Henrik Skov Nielsen m.fl.). Kendetegn:
Fiktionalitet er en retorisk strategi, der kan optræde i alle typer af tekster, fiktive som ikke-fiktive. Definition: man omtaler ikke verden, som den er (ulig sandhed), og man skjuler det ikke (ulig løgnen).
- kan bruges til at behandle det mulige, det ikke-virkelige
- kan findes i alle teksttyper
- er ikke genre-afhængigt (ulig fiktion)
- analytisk relevans: sjovt at se på strategier, konsekvenser, motiver frem for fiktion vs. ikke-fiktion
- to analysemetoder: næranalyse (identificer fiktionaliseringer) og kontekstanalyse (strategi, motiver, konsekvenser, hele sammenhængen)
Vi arbejder også med dokumentar-begrebets betydning (definition) og seks dokumentar-typer.
Forløbets primærtekster: Den hemmelige krig (af Christoffer Guldbrandsen), Ambassadøren (af Mads Brügger), Klovn-afsnit (sæson 7, afsnit 10 ("B.S. Skalaen") og Skyggen af en helt (af Laurits Munch-Petersen).
Indhold
Kernestof:
Den iscenesatte virkelighed s. 6-26_.pdf
Afsnit
Den iscenesatte virkelighed, af Gitte Horsbøl; sider: 6-26
Vi ser filmen færdig og skal i gang med et helt nyt forløb, som hedder "Fakta-fiktionskoder, fiktionalitet og dokumentargenren bl.a.". Lektie: Læs side 6-10 i vedhæftede pdf.
Den hemmelige krig | dr.dk + Filmcentralen – Filminstituttets streamingsite
Hurtigskim eventuelt side 6-10 fra sidst i pdf'en fra sidst (vedlagt her igen), og LÆS så side 11-26 i samme pdf (mange af begreberne kender I - det er særligt det med, hvilke koder der knytter sig til dem (fakta eller fiktion), der er nyt). I module
Den hemmelige krig - Wikipedia, den frie encyklopædi
Vi skal se dokumentarfilmen færdig og arbejde med den. Lektie: Lyn-genlæs eventuelt side 11-26, som I sad med i mandags, og læs om 'Den hemmelige krig' i vedlagte wiki-link, læs herunder konklusionen (punkt 2) i Undersøgelseskommissionens rapport, so
Som vi aftalte i onsdags, skal I selv se dokumentarfilmen "Ambassadøren" (pga. SRP-vejledning), som er den næste 'tekst', vi skal arbejde med. LÆSELEKTIE: side 64-65 om filmen i Fiktionalitet-bogen (har du ikke fået den: få den hos AZ). Gør følgende
Maintz & Zetterberg: "Fiktionalitet i litteratur, sprog og medier" (2019, Dansklærerforeningens Forlag), s. 64-65
"Ambassadøren", 93 minutter, af Mads Brügger
Maintz & Zetterberg: "Fiktionalitet i litteratur, sprog og medier" (2019, Dansklærerforeningens Forlag); sider: 11-29, 45-47, 67-68, 75
Læselektie: læs kapitel 1 i jeres nye bog om fiktionalitet. Der er mange billeder og bokse på siderne, så lektien er ikke så lang endda. Læs grundigt, for her får I teorien, vi skal arbejde med. I modulet skal vi blive fortrolige med teorien, se Amba
Underspillet diplomat i forklædning_Politiken 5.10.2011.pdf
Læs vedlagte interview med Brügger. Og hav hans film så præsent i dit hoved som muligt ved modulets begyndelse. Er der en, der tager (små)kage(r) med? :-)
"Politisk fiktionalisering: Ambassadøren", side 79-84 i bogen Fiktionalitet (2013).
Skyggen af en helt | Filmcentralen – Filminstituttets streamingsite
Læs de to angivede sider om dokumentaren "Skyggen af en helt".
Se min mail sendt i fredags. Læselektie: s. 75 i bogen om Klovn.
Klovn: B.S. Skalaen - S7:E10 • 25 min - TV 2 PLAY
Klovn lærer os, at man altid overlever den sociale død
Om Klovn i Weekendavisen_Det ucensurerede menneske.pdf
Læs den angivede lektie. Om sociale medier og fiktionalitet. Vi skal også samle op på både analysen af "Skyggen af en helt" og Klovn-afsnittet. Alle grupper skal kunne fortælle om deres pointer. I får også stile tilbage.
Den medierede virkelighed, Asmussen og Fibiger, 2013; sider: 115-117
Meget vigtigt stof. Lektie: læs side 115-117 i vedlagte pdf om seks forskellige TYPER af dokumentarfilm. Læs det grundigt og tag noter til hver af de seks typer. De seks typer:• Dybdeborende dokumentar• Observerende dokumentar• Poetisk dokumentar• Dr
Johannes Fibiger mfl. - Den medierede virkelighed - dokumentar.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Resumé af Ambassadøren
17-01-2024
Debatterende - genaflevering
22-01-2024
Klovn - individuelle noter
05-02-2024
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Romantikken og romantismen
På baggund af et tekstkompendium og på skuldrene af dansk-historieforløbet i 1g arbejder vi med romantikken og romantismen.
Vi ser på fire strømninger i romantikken: universalromantik, nyplatonisme, nationalromantik, romantisme.
Centrale begreber: kunstnergeni, dualisme-monisme, metafysik, idealisme, litteraturen og følelser (ikke videnskaben, fornuften eller filosofien) som højeste erkendelsesform
Romantismen ser vi som en noget særskilt afdeling af romantikken, som dyrker desillusion, en højere grad af kynisme, et mere realistisk og dennesidigt blik på menneskelivet, biedermeyer-kritik.
I 1g (i overbliksforløbet) læste vi Schack Staffeldts "Indvielsen" og H. C. Andersens "Danmark, mit Fædreland".
Kompendiets indhold:
Artikler om romantikken og romantisme
Adam Oehlenschläger: ”Guldhornene” (1802)
N.F.S. Grundtvig: ”Den signede Dag” (1826)
B.S. Ingemann: "Lysets Engel gaar med Glands"
Romantisme:
Emil Aarestrup: ”Angst” (1838)
St. St. Blicher: ”Sildig Opvaagnen” (1828) (værklæsning)
Om Blicher, fra "Den store danske"
H.C. Andersen: ”Skyggen” (1847)
Søren Kierkegaard – fra Enten-Eller (1843): ”Diapsalmata” og uddrag af andet halvbind af Enten-Eller (etikeren om at vælge sig selv).
Om Kierkegaard og stadielæren, i Fiktionalitet i litteratur, sprog og medier (2019), s. 126-132.
Et skema over Kierkegaards stadielære
Oversigt over Kierkegaards forfatterskab
Vi læser også Andersens "Den lille Havfrue" og ser en opsætning af den på Det Kongelige Teater.
Indhold
Kernestof:
Romantikken og romantisme-kompendium: side 1-5
Adam Oehlenschläger: "Guldhornene" (1802)
Vi påbegynder et nyt forløb - om romantik og romantisme. Læs grundigt side 1-5 i jeres nye papirkompendium (Caroline, Frederik, Zacharias og William L.: tag et i mit dueslag på kontorgangen), dvs. introduktionen og "Guldhornene". Genlæs også dine not
N. F. S. Grundtvig: "Den signede Dag" (1826): side 6-7
B.S. Ingemann: "Lysets Engel gaaer med Glands" (1837): side 1
Emil Aarestrup: "Angst" (1838): side 8
Om nationalromantikken, fra Dansk litteratur - fra runer til graffiti: side 1
Vi skal færdiggøre "Guldhornene" og videre. Lektie (som er til to moduler, så fortvivl ikke): læs fire korte tekster:1. Læs Grundtvigs tekst i papirkompendiet grundigt. Slå ord op, du ikke forstår, og læs introen til ham og teksten.2. Læs Ingemanns s
Nationalromantik.doc
Vi skal videre med oplægsarbejde og oplæg mv. Til de fraværende sidst: Jeg vil meget anbefale, at I får læst hele lektien til sidste gang (alle teksterne).
Romantikken og romantisme-kompendium: side 9-13, "Sildig Opvaagnen"
Lektie: Læs de første fem sider af Steen Steensens Blichers novelle i papirkompendiet (s. 9-13/157-161).Det er en fremragende novelle, vi her begynder på. Fjern telefonen, find en god stol/seng, fat blyanten, fordyb dig.
Romantikken og romantisme-kompendium: side 14-19
Lektie: læs nu side 14-19, dvs. næste cirka tredjedel af novellen. Læs opmærksomt, uden digitale distraktioner og med en markerende pen i hånden.
Romantikken og romantisme-kompendium: side 20-23
Læselektie: læs nu resten af novellen (noget af side 20 læste jeg højt sidst). SÅ er du klar til at forholde dig til helheden og få et større overblik over teksten, novellegenren og Blichers forfatterskab. NB: medbring Fiktionalitet-bogen (hvor der e
Lektie: læs Andersens fine (og barske) fortælling. Læsefokus:Hvad kendetegner den lærde mands måde at leve på?Hvordan er forholdet mellem ham og skyggen?
Romantikken og romantisme-kompendium: side 26-33
H.C. Andersen Litteraturens veje (3. udg., 2012) s. 187-196.pdf
Vi skal videre med H.C. Andersen. Lektien er at læse vedlagte pdf om ham. I får også en ny stil for.
En gal, en elsker eller en poet | Filmcentralen – Filminstituttets streamingsite
H.C. Andersen - DR
OPDATERING: vent med at gå i gang med nederststående lektie, til jeg evt. sletter disse ord igen - vi får besøg udefra (DR/P3). NY LEKTIE: forbered jer på spørgsmål om jeres medievaner og syn på medierne, og læs lidt op på vores forløb "Mediebilledet
"Den lille Havfrue"
Skriftlighed, næste aflevering. Vær kommet et stykke vej med din makker/selv.
Vi skal videre med Andersen og varme op til vores tur i Det kongelige teater næste tirsdag. Læselektie: læs Andersens "Den lille Havfrue" (1837) i vedlagte link. Læsefokusspørgsmål: Hvordan går det hende undervejs? Læg også mærke til slutningen (som
Den lille havfrue tekst.pdf
Afsnit
af "En gal, elsker, en poet", Kathrine Lilleørs tolkning af "Den lille Havfrue", minuttal 35:40-52
Maintz & Zetterberg: "Fiktionalitet i litteratur, sprog og medier" (2019, Dansklærerforeningens Forlag); sider: 126-132
Lektie: læs introduktionen til Søren Kierkegaard i Fiktionalitet-bogen. Medbring bogen og Romantikken-papirkompendiet.
Robbie Williams - Feel
Kierkegaard og valget
Lektie: Genlæs introen til Enten-Eller side 131-132 i Fiktionalitet-bogen, og læs så Diapsalmata-stykkerne side 34-36 i papirkompendiet. De er lidt svære - husk på, at vi her (lidt som i "Feel"-musikvideoen) møder en æstetiker i krise. Se også på men
Af ”Ligevægten mellem det Æsthetiske og Ethiske i Personlighedens Udarbeidelse” (af Vilhelm, Enten-Eller, andet halvbind), om at vælge sig selv (udleveret i et Word-dokument og sidst i Fiktionalitet-bogen)
Eau De La Vie
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Elises dagbog
01-03-2024
Analyserende artikel + perspektivering
15-04-2024
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Værklæsning: Niels Lyhne (1880), af J.P. Jacobsen
I forlængelse af arbejdet med Det moderne gennembrud i 1g og Romantikken i 2g læser vi Niels Lyhne.
Vi har fokus på romanens både tidsbunde (ateisme, naturalisme mv.) og mere almene temaer (kærlighed, identitetsdannelse, sorg, lykke, håb, mod, transcendens- og skønhedslængsel, idealisme mv.).
Indhold
Kernestof:
Lektie: læs kapitel 1 i romanen Niels Lyhne, I har fået udleveret (der er en, der ikke har: få den på kontoret hos AZ).
J.P. Jacobsen: Niels Lyhne (1880), Dansklærerforeningens udgave fra 1962; sider: 15-100, 126-144, 190-214
Læs kapitel 2 og 3 til dette modul. Nu kommer vi ind på Niels' liv. Følg godt med, læg telefonen langt væk og fordyb dig i den rige fortælling.
Læs nu kapitel 4-6. I skal bl.a. læse om:
Lektie: Læs kapitel 7 og 8. I vil læse om Niels' forhold til fru Boye og til hans venner og om, hvad der sker med Niels' forældre (der sker ting og sager..). Klø på.
Ingen ny læselektie, men har man ikke fået læst til og med kapitel otte (som var lektien til sidst), skal man gøre det til i dag. NB: medbring bogen.
Afsnit
Lektie: Du skal nu have læst til og med kapitel 10 i Niels Lyhne. Nu kommer Fennimore på banen, Niels' 19-årige kusine (som Niels storforelsker sig i), og der sker en masse, også med Erik. Der er i øvrigt en række flotte passager om bl.a. kærlighed.
I skal til dagens to moduler, som I ved, have læst resten af Niels Lyhne - det er 'blot' 24 sider. Og så skal vi til det måske sjoveste: forholde os til og fortolke det samlede værk. Vi skal også tale vigtigt om årsprøven i skriftlig dansk (som jo er
Den Danske Ordbog; ordnet.dk
Retskrivningsordbogen; DSN
Dansksiden.dk: Dansksiden
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Niels Lyhne - digt
08-05-2024
2u DA skr. prøve
23-05-2024
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Karen Blixens liv & forfatterskab (m. værklæsning)
Fokus på fortællestil og skæbnebegrebet/livsfilosofien.
Vi læser "Sorg-Agre" (1942) grundigt efter at have læst "Livets Veje" (1937) og om Karen Blixen. Vi ser også som en del af introduktionen filmen "Karen Blixen - en fantastisk skæbne".
Nøgleord i forløbet:
Skæbne, livsfilosofi, amor fati, Kierkegaard-inspiration, erkendelse, forfatterskab skrevet på levet liv.
Fortælleteknisk: tredjepersonsfortæller, synsvinkelforhold, anagnorisis, peripeti, tomme pladser, intertekstualitet.
Indhold
Kernestof:
Hej 3u. Så er vi klar igen, og vi begynder med et - synes jeg - meget spændende forløb om det 20. århundredes største danske forfatter (målt på international berømmelse, kvalitet, betydning mv.): Karen Blixen. I år er vi 62 år efter hendes død i 1962
Karen Blixen - en fantastisk skæbne (58 minutter, Filmcentralen)
Ole Togeby og Ivan Z. Sørensen: "Om at læse Karen Blixen", fra bogen Omvejene til Pisa (2001): side 39-45
Vi ser filmen om Blixen færdig, og vi skal arbejde med træk ved forfatterskabet, inden vi kommer til at læse fiktion af hende. LEKTIE: læs side 1-7 (de håndskrevne sidetal) i Blixen-papir-kompendiet, du fik sidst (Thijs: Der ligger et til dig i mit d
Skriftlighed. LÆSELEKTIE: læs om din næste aflevering (herunder den til-linkede artikel om Søren Ulrik Thomsens syn) under Opgaver her i Lectio, OG læs side 6 og 7 om den reflekterende artikel i vores grunddokument om de tre skriftlig dansk-hovedgenr
Karen Blixen: "Livets Veje" (1937): side 8-9
Læs Blixens lille fortælling "Livets Veje" i papirkompendiet. Hvad vil hun sige med den?
Lektie:
Karen Blixen: "Sorg-Agre" (1942): side 73-82
Som fortalt er jeg på kursus i Estland. MiF låser op og tager fravær. Mht. modulets indhold: se min mail sendt til jer mandag. Nå: Vi kommer nu til det større værk i det her forløb, nemlig den fortælling fra Vinter-Eventyr (1942), jeg har nævnt et pa
Karen Blixen: "Sorg-Agre" (1942): side 83-102
Lektie: Læs nu den næste tredjedel (cirka) af fortællingen, side 83-102. Hvordan udvikler forholdet mellem Adam og onklen sig? NB: medbring papirkompendiet (I får også lidt tid til at læse til torsdag (den sidste del af fortællingen)). I får også sti
Karen Blixen: "Sorg-Agre" (1942): side 103-116
Læs nu den sidste del af fortællingen. Læg mærke til den udvikling, Adam gennemgår - til hans store erkendelse (anagnorisis) og vendepunktet (peripeti). Læg også mærke til, hvad der mon sker mellem Adam og tanten i stuen, mens onklen er ude i marken
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Selvet og det politiske i nyere litteratur
Vi ser på autofiktion som tendens i den nyere litteratur, og vi ser på det politiske som en tendens også.
Vi læser romanen 'de andre' (2021) af Mikael Josephsen og Asta Olivia Nordenhofs digtsamling 'det nemme og det ensomme' (2013).
Vi læser også hhv. Erling Jepsen- (Kunsten at græde i kor), Jens Blendstrup- (Gud taler ud) og Knud Romer-uddraget (Den som blinker er bange for døden) i bogen Livsværk. Og vi ser filmatiseringen af 'Kunsten at græde i kor'.
Derudover læser vi uddrag af Kaspar Colling Nielsens roman 'Det europæiske forår' (2017) og af Glenn Bechs 'Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet' (2022).
Nøgleemner og -begreber i forløbet:
Selvbiografi
Fiktion
Autofiktion
Dobbeltkontrakt
Spørgsmål der rejses af autofiktionen
Hvilket behov dækker selvbiografier?
Per Højholts påbud om ikke som forfatter at tage af hovedstolen
Hvordan forbinder selvbiografi og autofiktion sig med barndom og traumer og etik og moral?
- og med barndommens land?
Misantropisk set kan msk indtage 3 roller (bøddel, offer, medløber)
Selvbiografien er sagprosa, men kan alt tages for gode varer?
Sondringen mellem fortællende jeg og fortalt jeg som relevant i forhold til autofiktionen også
Den franske litteraturteoretiker Gerard Genettes begreb om paratekst
Hvilken indflydelse har autofiktionen på den litteraturmetodiske debat (jf. bevægelsen fra biografisk læsning til nykritik til biografisk læsning, dvs. fra forfatterens død til hans genopstandelse med autofiktionen)?
Hvilken rolle spiller medierne mht. den autofiktive litteratur?
Indhold
Kernestof:
Introduktion fra Livsværk.pdf
Livsværk. Det selvbiografiske i ny dansk litteratur (2008): side 10-25
Nyt forløb om den nyere litteratur. Den første tendens, vi skal se på, er autofiktion (selvbiografisk fiktion). Læs side 10-25 i papirbogen, I fik sidst (Oskar: brug vedlagte pdf). Det begynder side 10 med Ekstra bladets artikel om en identitetsløs m
Knud Romer: af Den som blinker er bange for døden (2006): side 106-112
Læselektien til dette modul er side 106-112 i papirbogen Livsværk, dvs. uddraget af Knud Romers autofiktive roman (læs ikke det efter uddraget). Glæd jer - det er spændende litteratur.
Jan skal afvikle skrivekursus for 2g'erne. Modulet bevares. Indhold: skriftlighed mv. Hej 3u. Vi går til forfatteren Jens Blendstrup, som i 2006 udkom med den hylende gode og sjove autofiktive roman "Gud taler ud" (2006). Lektie: læs uddraget heraf s
Jens Blendstrup, af romanen Gud taler ud (2006), side 56-61 i Livsværk.
Læselektien til modulet er angivede uddrag af Erling Jepsens bog, dvs. side 80-95 i Livsværk-bogen. Det er god og medrivende læsning. Vi skal snart også se den fine filmatisering af Jepsens bog. Hav også dine pointer om Jens Blendstrup fra sidst med.
Erling Jepsen: af Kunsten at græde i kor (2001), s. 80-95 i Livsværk: side 80-95
https://www.youtube.com/watch?v=QDg6b6sVp0A, interview med Jens Blendstrup om "Gud taler ud", vi ser de første otte minutter.
Livsværk, side 98-104, interview med Erling Jepsen, fra Information 2005
Kunsten at græde i kor (filmen)
Vi skal i gang med en ny forfatter. LEKTIE: Læs Asta Olivia Nordenhofs digtsamling "det nemme og det ensomme", som I har fået som bog (Thijs: Du skal ind til AZ og hente bogen). NB: Alle de vedhæftede artikler her skal du IKKE læse hjemmefra (du må d
Asta Olivia Nordenhof: det nemme og det ensomme (2013)
Man må leve sine litterære idealer s. 1_interview m Asta Olivia Nordenhof_Information 20.12.13.pdf
Man må leve sine litterære idealer s. 2_interview m Asta Olivia Nordenhof_Information 20.12.13.pdf
Man må leve sine litterære idealer _interview med Asta Olivia Nordenhof_Information 20.12.13: side 1-2
Unikke digte fra et liv på kanten s. 1_interview m Asta Olivia Nordenhof_JP 14.9.13.pdf
Unikke digte fra et liv på kanten s. 2_interview m Asta Olivia Nordenhof_JP 14.9.13.pdf
Unikke digte fra et liv på kanten, interview med Asta Olivia Nordenhof, JP 14.9.13: side 1-2
Det var en helt tåget proces s. 1_interview m Asta Olivia Nordenhof_Politiken 15.8.14.pdf
Det var en helt tåget proces s. 2_interview m Asta Olivia Nordenhof_Politiken 15.8.14.pdf
Projektarbejde om Nordenhofs digtsamling, jf. den præsenterede plan i sidste modul. I kan overveje at give hinanden (læse)lektie for.
Alle gruppers fremlæggelser.
Kaspar Colling Nielsen_af romanen Det europæiske forår_2017.pdf., side 31-36
Vi går til den nyere politiske mv. litteratur, jeg nævnte sidst. Mette Frederiksen er statsminister, der er terror i Danmark osv. - og romanen har påvirket dansk asylpolitik. Læs min introduktion til romanen først i vedlagte pdf og dernæst side 31-36
Deadline 03.12.2017, interview med Kaspar Colling
Lektie: Læs side 9-49 i Glenn Bechs nyeste bog, "Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet", som I har fået udleveret. Det lyder måske af lidt mange sider, men de har få ord på sig og er hurtigt læst. Vigtigt: Medbring også romanen "de andre", som
Glenn Bech: "Jeg anderkender ikke længere jeres autoritet" (2022), side 1-71
Glenn Bech om det danske klassesamfund
Hav læst hele "de andre" til dette modul.
Mikael Josephsen: "de andre" (2021), roman
Deadline 1.5.21 med Mikael Josephsen (12 minutter)
Omfang
Estimeret: 11,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Hovedstrømninger i det 20. århundrede
Forløbets formål er tredelt:
1) idé-/bevidstheds-historisk viden om moderniteten og postmoderniteten, dvs. om betingelserne for det 20. århundredes litterære hovedstrømninger (realisme, modernisme og postmodernisme). Vi arbejder med nogle bestemte definitioner af modernisme, realisme og postmodernisme.
2) viden om (kanoniserede) tekster og forfatterskaber og perioder i det 20. århundrede
3) skærpelse af litteraturanalytiske færdigheder.
Mere overordnet har forløbet - ligesom andre forløb - et dannende sigte, der handler om, at eleverne skal forstå den modernitet, de selv står på, og at de gennem arbejdet med tekster, der tematiserer eksistentielle spørgsmål om det (sen)moderne menneskes eksistensvilkår, opnår en større bevidsthed om de socialhistoriske betingelser for deres egen livssituation – og dermed deres eget liv.
En vigtig sondring i forløbet: Vi forstår modernISMEN som en kunstnerisk rekation på moderniteten (moderniteten er altså den historiske epoke, som kunsten reagerer på), realismen ser vi som en anderledes kunstnerisk reaktion på moderniteten, og vi forstår postmodernISMEN som en kunstnerisk reaktion på postmoderniteten.
Indhold
Kernestof:
Udsat - en bog om eksistentialisme (uddrag i kompendium); sider: 11-12
Nu går vi som sagt til et nyt forløb: et stort forløb om forfattere og hovedstrømninger i det 20. århundredes litteratur (realisme, modernisme, postmodernisme). LEKTIE: Læs side 2-3 (håndskrevne sidetal) i form af de to vedlagte filer, som udpeger fo
Af bogen Udsat_del 1.png
Af bogen Udsat_del 2.png
Sigbjørn Obstfelder: "Jeg ser" (1893); sider: 13
Pär Lagerkvist: "Ångest" (1916); sider: 12
Tom Kristensen: "Angst" (1930); sider: 13
Edith Södergran: "Stärnorna" (1916)
Edith Södergran: "Min själ" (1916)
Lektie: Læs tjekken Franz Kafkas verdensberømte tekst "Foran loven" (fra romanen Processen) på bare halvanden side meget grundigt. I skal i mindre grupper tale med mig om den uden forberedelse i modulet. Teksten er i papirkompendiet (side 14-15).Men
Franz Kafka: "Foran loven" (1915); sider: 14-15
Læs Johannes V. Jensens stærke og klassiske digt "Interferens" fra 1906, og læs teksten "Modernisme - en begrebsafklaring". Læs de to tekster grundigt og med en blyant i hånden til understregning og noter. Det hele er i papirkompendiet. Vigtigt stof.
"Modernisme - en begrebsafklaring" (af Jan); sider: 5-8
J. V. Jensen: "Interferens" (1906); sider: 20-21
Konfrontationsmodernismen del 1_Litteraturens veje s. 444.jpg
Konfrontationsmodernismen del 2_Litteraturens veje s. 444.jpg
Vi skal se mere på Johannes V. Jensen og runde "Interferens"-digtet af og så til Klaus Rifbjerg og 2.-fasemodernismen. Lektie: læs Rifbjergs digt "Nultime" i papirkompendiet - det er ikke en nem tekst, men sådan er modernismen jo ofte. LÆS også om ko
Klaus Rifbjerg: "Nultime" (1960); sider: 22-23
DRTV - Øgendahl og de store forfattere: Johannes V. Jensen
DRTV - Digtere, divaer og dogmebrødre: 1960-1970, de første fem minutter
Johannes V. Jensen ser tilbage, de første 2,5 minutter
Vi undersøger Rifbjergs "Nultime" og kommer så til Tom Kristensen og romanen Hærværk (et hovedværk i dansk litteratur). Lektie: Genlæs kort "Nultime"-digtet i papirkompendiet, og læs vedlagte artikel om Tom Kristensens liv og forfatterskab (semi-fun
Portræt af Tom Kristensen_Information 4.6.21.pdf
Portræt af Tom Kristensen_Information 4.6.21
DRTV - Digtere, divaer og dogmebrødre: 1960-1970
Portræt af digteren på Thurø - et portræt af Tom Kristensen (1959), de første 11 minutter
Læselektie: Læs kapitel 1 af Hærværk i papirkompendiet, dvs. side 31-35øverst til venstre (mine håndskrevne sidetal) - indtil før uddraget af kapitel 4. Læsefokus: personerne, ikke mindst hovedpersonen Ole Jastrau, og de anslåede temaer og problemer.
Tom Kristensen: af Hærværk (del 1: af kap. 1+4; del 2: af kap. 2; del 3: af kap. 1+3)
Vi gennemgår de tre spørgsmål til de sidste uddrag af "Hærværk" fra sidst, og så skal det skal dreje sig om Tove Ditlevsen og en række stærke digte af hende i dag og næste modul. Men lektien til i dag er at læse om realismebegrebet næsten først i pap
Store danskere: Tove Ditlevsen, DR2, 38 minutter (cfu)
Om realismebegrebet (s. 4 i kompendiet).
Lektie: læs de 12 digte af Tove Ditlevsen i papirkompendiet.
Tove Ditlevsen: "Ritual" (1939)
Tove Ditlevsen: "Mit hjerte" (1939)
Tove Ditlevsen: "Sorg" (1939)
Tove Ditlevsen: "Vinternat" (1942)
Tove Ditlevsen: "Overgivelse" (1942)
Tove Ditlevsen: "Barndommens gade II" (1942)
Tove Ditlevsen: "De evige tre" (1942)
Tove Ditlevsen: "Blinkende Lygter" (1947)
Tove Ditlevsen: "Det åbne" (1961)
Tove Ditlevsen: "For sidste gang" (1947)
Tove Ditlevsen: "To stemmer" (1961)
Tove Ditlevsen: "Selvportræt 1" (1969)
Lektie: læs digtet "Coma" af Michael Strunge i papirkompendiet. Læs det nogle gange. Vi skal også have det lille oplæg om "To stemmer".
DRTV - Digtere, divaer og dogmebrødre: 1980-1990, de første 9 minutter + 30:00-32:00
DRTV - Bøger, der gør en forskel: Michael Strunge, de første 8 minutter
BAZAR (DR bogprogram, 1984) Borum, Strunge, Tafdrup, Baidel, Bjørnkjær, minuttal 12:00-24:00
I arbejder som sagt selv, da jeg er på kursus. I skal se de første 37 minutter af vedlagte film om Strunge (en af jer jer sætter den på via projektoren) og så individuelt skrive et helt kort resumé af det sete og oploade det under den dertil opretted
Væbnet med ord & vinger, Filmcentralen
Ingen ny læselektie. Vi skal videre med og afslutte Strunge(filmen).
Kære 3u. Det her kursus om akademisk skrivning er vigtigt og en del af optakten til din SRP-skrivning. Vi skal bruge vedhæftede kompendium, og der er følgende vigtige læselektie til dagen (der er lidt at læse, men det er jo så også til tre moduler) -
Skrivekursus 3g kompendium 20.2.2025.docx
Vi skal se de sidste ti minutter af Strunge-filmen og så have om litterære metoder. Lektie: læs til og med om nykritisk metode i vedlagte. Det nederste om biografisk om socialhistorisk metode skal du ikke læse hjemmefra.
Metoder_fra M.I.D.docx
Den litterære trekant
Svend Åge Madsen: "Kvindens skaber" (1976); sider: 7-19
Vi kommer nu til sidste del af dette forløb om det 20. århundrede: postmodernismen. Lektie: læs den meget interessante og udfordrende novelle "Kvindens skaber" af Svend Åge Madsen, som har skrevet fiktion i over 50 år og stadig er aktiv (i papirkompe
Ava Adore
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Sprog og erkendelse - billedsprog
Forløbet går på tværs af stofområderne og handler både om sprog og litteratur. Forløbet fokuserer på metaforen som tænkeredskab og på dens rolle i skønlitteratur og i politik.
Videnselementer i fokus:
1. Hvordan virker en metafor? Ordets etymologi, kildeområde og målområde, skjule og fremhæve, de to potentialer (manipulation og forklaring/anskueliggørelse)
2. Hvad er en sammenligning?
3. Hvilke typer af metaforer er der? (personifikation, besjæling, antropomorficering, animalisering)
4. Den kognitive metaforteori (fra Aristoteles til 1980, Lakoff og Johnsons teori)
5. Prototyper
6. Metaforens mulige roller i hhv. politik og skønlitteratur
7. Orienteringsmetaforer, tre typer
Indhold
Kernestof:
Vi går som sagt til et nyt forløb. Læs s. 3-8 i vedhæftede pdf. Det er spændende stof og langt mere omfattende og vedkommende, end man måske kunne tro. Mens du læser, skal du for hvert afsnit skrive i dine noter, hvad afsnittets hovedpointe er. I mod
Kognitive metaforer bog.pdf
Kort og godt om kognitive metaforer; sider: 3-16, 19-23
Lars Løkke Rasmussen: af pressemøde-tale 9.2.2010; sider: 1
Anders Foghs nytårstale 1.1.2002 (uddrag); sider: 1
Foghs nytårstale 2002_uddrag.docx
Anders Fogh Rasmussens nytårstale 1. januar 2002
LEKTIE: to ting:
Vi skal videre med metaforer og metaforer i politik og skønlitteratur. Læs side 9-16 i vores bog (pdf) fra de sidste moduler, herunder teksterne af Andersen, Lyngbo, Johannes V. Jensen, Oehlenschläger.
HC Andersen: "Danmark, mit Fædreland" (1850); sider: 1
Johannes V. Jensen: "Hvor smiler fager den danske kyst" (1925)
Kort og godt om kognitive metaforer, side 35-40.
Vi gennemgår jeres svar på opgave 2 (Krarup-uddraget) og 3 (Søren Ulrik Thomsen-digtet) fra sidst. Lektie: læs side 35-40 i pdf'en fra de sidste gange - om orienteringsmetaforer. Spændende.
Begyndelsen af Pelle Erobreren af Martin Andersen Nexø (i Kort og godt om kognitive metaforer) og af Blixens "Drømmerne".
Lektie: Læs side 26-33 i pdf-bogen, vi har brugt, dvs. kapitlet om den menneskelige natur. Læs også digtet af Ambrosius Stub og det af Inger Christensen til sidst.
Ambrosius Stub: "Den kedsomme Vinter gik sin gang" (1771)
Vi påbegynder repetition mv. Dan dig indledningsvist et helt kort overblik over alle forløb (brug Studieplan her i Lectio), læste tekster, afleveringer og dine noter, og fokusér så på at danne dig et overblik over følgende (som vi ser mere på i det h
3u
Repetition. Vi skal i dag se på disse forløb:
https://docs.google.com/document/d/1YZCGSjNtC7LMBkey8VAV4VM06uMaNV9Ao73gvtHB_Pg/edit?usp=sharing
Se min besked til jer. Repetition. Det skal i modulet handle om de her forløb:
3u, del 3
Det skal handle om eksamen. Læs/orientér dig i vedlagte materiale, som er et autentisk eksempel på, hvad man kan trække i dansk. Vi skal i modulet se en optagelse af en elev, der er til eksamen i dette materiale. I får også stile tilbage.
_Ved det grønne bord_Dansk-2-2020-2014-Litteratur_Nexø.pdf
Som aftalt pga. galla, oppyntning, tid og alt det, I har udfoldet for mig: I arbejder selv hjemme, inden der skal pyntes op, med at forberede jer på skriftlig dansk-eksamen 20.5., dvs.: læs alle dine stile og min feedback, genlæs om de tre genrer, di
Vores allersidste modul.. Vi skal tale skriftlig eksamen og runde tre år af.. :-( / :-).Lektie: læs stil nr. 1, 4 og 6 i vedlagte pdf.
Seks autentiske stile.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
3u DA skr. prøve
07-03-2025
Prøve
07-03-2025
Stil - endnu et autentisk opgavesæt
24-04-2025
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714562402", "T": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714562402", "H": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714562402" }