Holdet 2022 DA/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Virum Gymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Trine Juul
Hold 2022 DA/x (1x DA, 2x DA, 3x DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Barndom - prosa og lyrik
Titel 2 Folkeviser
Titel 3 Død og barok
Titel 4 Kreativ skrivning (skrivekursus)
Titel 5 Oplysningstid - Erasmus Montanus
Titel 6 To skamfulde dramaer – et DHO-forløb
Titel 7 Romantik og romantisme
Titel 8 Den aktive samfundsborger - debat og argumentation
Titel 9 Kortfilm - et medieforløb
Titel 10 Verdenslitterært udblik - Farvel til våbnene
Titel 11 Mandemotiver i litteraturhistorien
Titel 12 Kort om essayet
Titel 13 Modernisme i Danmark
Titel 14 Impressionisme, reportage og ny journalistik
Titel 15 Helle Helle og minimalismen + Nordisk Talefest
Titel 16 Jeppe på Bjerget - Holberg og oplysning genbesøgt
Titel 17 Dox - et forløb om dokumentargenren

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Barndom - prosa og lyrik

I dette forløb er der fokus på analyse og fortolkning af tekster med vægt på introduktion til relevante danskfaglige analysebegreber. Det tematiske omdrejningspunkt er barndomsskildringer i litteraturen.

Holdet har desuden arbejdet med novellen som genre, herunder den klassiske (Boccaccio) vs. den moderne novelle.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Min første roman 30-11-2022
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8,5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Folkeviser

I dette forløb bliver I præsenteret for en tryllevise og en ridderviser. Hvad karakteriserer disse to former for viser? Hvorledes ligner de hinanden, og hvorledes adskiller de sig fra hinanden - både hvad angår form og indhold!?
Centrale begreber: forlovelsessituationen, hævn, slægt og ære, formelsprog og syrebadsteknik.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Kreativ skrivning (skrivekursus)

Over to dage af tre moduler arbejder eleverne med følgende opgaveformulering:

"Skriv en kort tekst, der beskriver din opfattelse af, hvordan det er at være ung i verden i dag."
Opgaven udarbejdes individuelt på skrivekurset. Alle elevbesvarelser indgår i en konkurrence, hvor der kåres en vinder og uddeles en præmie til de tre bedste besvarelser. Udvalgte besvarelser offentliggøres på VG’s hjemmeside, når vinderen er kåret.

Ved bedømmelsen lægges der vægt på, om teksten:

udviser kreativitet og originalitet i besvarelsen
er skrevet i et korrekt og nuanceret sprog
viser, at eleven har talent for formidling
lever op til de formelle krav til tekstens struktur, som er nævnt ovenfor
viser, at eleven har stil-, genre- og modtagerbevidsthed

I selve modulerne arbejder vi i høj grad med fokus på skriveprocessen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Oplysningstid - Erasmus Montanus

Et forløb om oplysningstiden med fokus på vores læsning af "Erasmus Montanus". En del af læsningen kommer til at foregå - især i begyndelsen - i klassen, så eleverne rustes til at læse den alene.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 To skamfulde dramaer – et DHO-forløb

Dette forløb, som danner optakt til deres arbejde med DHO'en, udgør en introduktion til det moderne gennembrud,
Vi arbejder med og belyser perioden ud fra et kønsmæssigt perspektiv på baggrund af Henrik Ibsens "Et Dukkehjem" (1879) og sæson to af Julie Andems ungdomsserie "Skam" (2016). Ved bl.a. at arbejde med sidstnævntes referencer til førstnævnte har vi tematisk fokus på forholdet mellem mand og kvinde. Det underliggende spørgsmål er bl.a., om sædelighedsfejden har medført væsentlige ændringer for Andems Noora i forhold til  Ibsens Nora.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Romantik og romantisme

Inden sommerferien zoomede vi ind på det moderne gennembrud. Her lærte I blandt andet af Georg Brandes mener, at romantikken er en tandløs gammel kælling uden kritisk selvindsigt og visonært verdensudsyn. Det skal vi have rettet op på. På den ene side ville det være at misforstå den gode Brandes (det er en særlig periode af romantikken, han langer ud efter), og på den anden siden - og det er det vigtigste - er romantikken noget af det mest svimlende vilde, smukke og modsætningsfyldte. Det skulle I gerne kunne se, når vi er ved vejs ende af dette forløb.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Den aktive samfundsborger - debat og argumentation

Forløbet ligger i umiddelbar forlængelse af 2g-skrivekurset, hvor I skulle skrive en debatartikel. Her fortsætter vi med skærpe jeres arbejde med retorik og argumentation. Fokus er altså på faglitteratur, herunder især opinionsgenren. Vi inddrager også to taler (Dahlerup og Kennedy) for at rekapitulere på jeres viden om taler fra grundforløbet.
Sidst, men ikke mindst, skal forløbet ruste jer til i genren 'debatterende artikel'.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fremstillingen af køn i reklamer 22-11-2023
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Kortfilm - et medieforløb

Analyse og fortolkning af kortfilm med vægt på kortfilmens syv parametre, filmiske virkemidler, personskildringer, komposition, fortællemæssige virkemidler, filmgenrer, reklamen som genre og metafiktion.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Debatkulturen i dag 31-01-2024
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Verdenslitterært udblik - Farvel til våbnene

I dette verdenslitterære forløb har vi primært tematisk fokus på Ernest Hemingways "Farvel til våbnene". Vi skal dog også arbejde med norske og svenske tekster i dette forløb. Vi læser blandt andet Ingvild Lottes digtsamling "litt lyst til å pule, litt lyst til å dø" fra 2015. Og vi ser Emma Lindahls kortfilm "Våger" fra 2012 og genopfrisker i den forbindelse kort det, vi lige har lært i det foregående forløb om genren.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Mandemotiver i litteraturhistorien

Vi skal i dette forløb se nærmere på forskellige litterære fremstillinger af "manden" i nyere, ældre, dansk og udenlandsk litteratur. Det er et primært litterært - men også sprogligt - forløb, hvor I skal bruge jeres evne til at analysere og se sammenhænge på tværs af tid og sted.

Vi begynder forløbet med Hemingways novelle "Hills like white elephants" ("Bjerge som hvide elefanter") fra 1927 og samler på den måde op på et af temaerne i "Farvel til våbnene", nemlig temaet om potentielt faderskab. Faderrollen i diverse afskygninger er netop et - blandt andre - af de temaer, vi vil se nærmere på dette forløb.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Reportage eller essay 10-04-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Kort om essayet

I dette forløb skal eleverne 'bagom den reflekterende artikel'. Hvad kendetegner et essay? Hvad forstår vi ved denne genre 'ude i virkeligheden'. Eleverne læser udvalgte essays af bl.a. Montaigne og Nikolaj Zeuthen.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Reflekterende artikel om kunstner og værk 30-08-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Modernisme i Danmark

I første del af dette forløb har klassen haft vikar, som har læst kernetekster med dem fra perioden. Her har fokus blandt andet været på de forskellige faser i dansk modernisme.
Anden del har jeg stået for, og her har vi haft fokus på kanoniske forfattere fra perioden. Vi har i arbejdet med teksterne ledt efter særegenskaber i de forskellige forfatterskaber og samtidig hele tiden forholdt dem til modernismens (og realismens) karakteristika.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Reflekterende artikel om læsning 03-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Impressionisme, reportage og ny journalistik

Dette emne hører overvejende ind under det mediemæssige stofområde, men vi vil (selvfølgelig) ikke kunne undgå at berøre både det sproglige og det litterære stofområde. Det helt centrale er her, at I får indsigt i den impressionistiske skrivestil, som I DK særligt udformes og praktiseres af Herman Bang. I skal lære, hvordan det moderne gennembrud i litteraturen går hånd i hånd med et moderne gennembrud i journalistikken. Vi skal derfor se på forbindelseslinjer mellem impressionismen og reportagen.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Analyserende artikel 08-12-2024
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 Helle Helle og minimalismen + Nordisk Talefest

I dette forløb vil vi særligt have fokus på det litterære og det sproglige: Hvad er de typiske temaer i dansk 90'er-minimalisme, og hvordan sætter stilen sig igennem sprogligt? Forløbet bygger i høj grad videre på det forløb, vi lige er kommet igennem omkring impressionisme og reportage. Lidt smart og entydigt kan man sige, at man ingen minimalisme ville have uden en forudgående impressionisme. Og det er vigtigt, at I kan se forbindelsen/ligheden mellem de to ismer fra hver sin tid. Forløbet er i dén grad også et brush up på novellegenren, da vi skal læse og arbejde med Helle Helles novellesamling "Biler og dyr" (2000).

Simultant med ovenstående forløb har klassen deltaget i Nordisk Talefest 2025. I den forbindelse har vi genbesøgt talegenren, herunder blandt andet også diverse retoriske begreber.
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Tale om tillid 31-01-2025
Valgfri 1 23-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Jeppe på Bjerget - Holberg og oplysning genbesøgt

Klassen har dagen forinden set "Jeppe på Bjerget", og vi bruger dette modul til at genopfriske vores læsning af Erasmus Montanus og genbesøge vores viden om oplysningstiden.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Dox - et forløb om dokumentargenren

I dette forløb skal klassen stifte bekendtskab med dokumentargenren. Vi vil have fokus på fakta- og fiktionskoder, men da begrebet "autencitets-markør" vinder mere og mere frem i disse år, vil vi også arbejde med denne term. De mediemæssige omdrejningspunkter - med andre ord medieværkerne par excellence - er Lars Engels "Pigerne på Halmtorvet" fra 1992 (i den forbindelse arbejder vi også med, hvad der særskilt definerer en observerende dokumentar), Jonas Poher Rasmussens "Flugt" (2021) og Jesper Dalgaards "Kandis for livet" (2021).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer