Virum Gymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Virum Gymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/x - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Virum Gymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Trine Juul
Hold
2022 DA/x (
1x DA
,
2x DA
,
3x DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Barndom - prosa og lyrik
Titel 2
Folkeviser
Titel 3
Død og barok
Titel 4
Kreativ skrivning (skrivekursus)
Titel 5
Oplysningstid - Erasmus Montanus
Titel 6
To skamfulde dramaer – et DHO-forløb
Titel 7
Romantik og romantisme
Titel 8
Den aktive samfundsborger - debat og argumentation
Titel 9
Kortfilm - et medieforløb
Titel 10
Verdenslitterært udblik - Farvel til våbnene
Titel 11
Mandemotiver i litteraturhistorien
Titel 12
Kort om essayet
Titel 13
Modernisme i Danmark
Titel 14
Impressionisme, reportage og ny journalistik
Titel 15
Helle Helle og minimalismen + Nordisk Talefest
Titel 16
Jeppe på Bjerget - Holberg og oplysning genbesøgt
Titel 17
Dox - et forløb om dokumentargenren
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Barndom - prosa og lyrik
I dette forløb er der fokus på analyse og fortolkning af tekster med vægt på introduktion til relevante danskfaglige analysebegreber. Det tematiske omdrejningspunkt er barndomsskildringer i litteraturen.
Holdet har desuden arbejdet med novellen som genre, herunder den klassiske (Boccaccio) vs. den moderne novelle.
Indhold
Kernestof:
Kompendium - Barndomsskildringer i litteraturen.pdf
Inspirationskatalog til Virum Gymnasium.pdf
Arbejdsspørgsmål til Rosas mor.docx
Arbejdsspørgsmål til Substantiver.docx
Begreber og Falken.pdf
Læs Camilla Christensens novelle "Substantiver" fra 2014 side 3-5.
Arbejdsark til Sofus er læge.docx
Læs Jens Blendstrups: "Sofus er læge, og mor er syg". Teksten kan opdeles i, hvad vi må opfatte som den virkelige, faktuelle verden, og så er der refleksions-/fantasiverden hos personerne i novellen. Markér undervejs i læsningen de steder, hvor vi er
Vi læser sammen "Villy" i klassen!
Arbejdsark til Villy.docx
Læs Giovanni Boccaccios "Falken" fra ca. 1350. I finder novellen bagerst i kompendiet med danskfaglige begreber. Dette er en klassisk, traditionel novelle i modsætning til en moderne. Overvej undervejs, hvad der gør den klassisk, traditionel og ikke
Først og fremmest: husk en bog til VG læser
Arbejdsark til Hassans Barndom.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Min første roman
30-11-2022
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 8,5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Folkeviser
I dette forløb bliver I præsenteret for en tryllevise og en ridderviser. Hvad karakteriserer disse to former for viser? Hvorledes ligner de hinanden, og hvorledes adskiller de sig fra hinanden - både hvad angår form og indhold!?
Centrale begreber: forlovelsessituationen, hævn, slægt og ære, formelsprog og syrebadsteknik.
Indhold
Kernestof:
Kort om folkeviser.pdf
Genlæs Germand Gladensvend med fokus forholdet mellem Germand Gladensvend og hans mor. Hvad får vi at vide om deres forhold? Husk, hvad vi kort talte om i sidste modul på baggrund af Mads Matthiesens kortfilm "Dennis" (2007).
Kompendium - Barndomsskildringer i litteraturen.pdf
Den lille pige med svovlstikkerne.docx
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Død og barok
Vi forsørger først at kredse os ind på barokken som historisk periode og vanitasbegrebet via malerkunsten. Vi ser på stilbilleder og arbejder videre med vanitasikonografi - ikke blot i klassisk litteratur og kunst fra barokken, men også helt nutidig litteratur og kunst. Begreber som vanitas, memento mori, forfængelighed og forgængelighed er ganske centrale.
Indhold
Kernestof:
Arbejdsspørgsmål til ked af verden og kær ad himmelen2.docx
Barok-kompendium.pdf
Genlæs Thomas Kingos "Ked af verden og kær ad himmelen" (1681). Kig på dine noter fra sidste modul, inden du begynder at læse.
Læs digtene fra "Den hvide rose" (2016) af Olga Ravn side 5-11. Hvad mener I, at digtene handler om? Og kan man sige, at de på en måde er barokke? Hvis ja hvorfor?
Afsnit
Citroner til Vorherre - Simon Grotrian.pdf
Himlen i mine fodsåler.pdf
Kursus - Nærum, Virum, Birkerød.pdf
Skriv en bøn.docx
Svend Brinkmann Selv i krisetider lever vi videre TEKST.html
2022.12.15 Skrivekursus på Virum Gymnasium 2022-23 - opgaveformulering-2.docx
Læs digtene af Bjørn Rasmussen fra digtsamlingen "Ming" (2015) side 12-18. Kan I se spor af vanitasikonografi her?
Omfang
Estimeret: 4,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Kreativ skrivning (skrivekursus)
Over to dage af tre moduler arbejder eleverne med følgende opgaveformulering:
"Skriv en kort tekst, der beskriver din opfattelse af, hvordan det er at være ung i verden i dag."
Opgaven udarbejdes individuelt på skrivekurset. Alle elevbesvarelser indgår i en konkurrence, hvor der kåres en vinder og uddeles en præmie til de tre bedste besvarelser. Udvalgte besvarelser offentliggøres på VG’s hjemmeside, når vinderen er kåret.
Ved bedømmelsen lægges der vægt på, om teksten:
udviser kreativitet og originalitet i besvarelsen
er skrevet i et korrekt og nuanceret sprog
viser, at eleven har talent for formidling
lever op til de formelle krav til tekstens struktur, som er nævnt ovenfor
viser, at eleven har stil-, genre- og modtagerbevidsthed
I selve modulerne arbejder vi i høj grad med fokus på skriveprocessen.
Indhold
Kernestof:
Afsnit
Citroner til Vorherre - Simon Grotrian.pdf
Himlen i mine fodsåler.pdf
Kursus - Nærum, Virum, Birkerød.pdf
Skriv en bøn.docx
Svend Brinkmann Selv i krisetider lever vi videre TEKST.html
2022.12.15 Skrivekursus på Virum Gymnasium 2022-23 - opgaveformulering-2.docx
Omfang
Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Oplysningstid - Erasmus Montanus
Et forløb om oplysningstiden med fokus på vores læsning af "Erasmus Montanus". En del af læsningen kommer til at foregå - især i begyndelsen - i klassen, så eleverne rustes til at læse den alene.
Indhold
Kernestof:
Husk bogen!
Til dette modul skal i læse akt. III, scene 1 til 4.
Om oplysningstiden fra Perioder.pdf
Omfang
Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
To skamfulde dramaer – et DHO-forløb
Dette forløb, som danner optakt til deres arbejde med DHO'en, udgør en introduktion til det moderne gennembrud,
Vi arbejder med og belyser perioden ud fra et kønsmæssigt perspektiv på baggrund af Henrik Ibsens "Et Dukkehjem" (1879) og sæson to af Julie Andems ungdomsserie "Skam" (2016). Ved bl.a. at arbejde med sidstnævntes referencer til førstnævnte har vi tematisk fokus på forholdet mellem mand og kvinde. Det underliggende spørgsmål er bl.a., om sædelighedsfejden har medført væsentlige ændringer for Andems Noora i forhold til Ibsens Nora.
Indhold
Kernestof:
Første akt i Henrik Ibsens - arbejdsark.docx
Henrik Ibsens skrifter: Et dukkehjem
Læs anden akt til side 35 ned.
Et Dukkehjem akt 2.docx
Læs resten af anden akt. Hvad går op for Fru Linde, og hvordan er hendes første reaktion?
To skamfulde dramaer - teori.docx
DRTV - Skam
Er der belæg for en komparativ læsning af SKAM og Ibsens Et dukkehjem.docx
Om intertekstualitet.docx
Bredsdorff om undertekst hos Ibsen.pdf
Bjørnson - En Hanske.pdf
Kvindekilder - Sædelighedsfejden.pdf
Uddr. Niels Lyhne og Lykke-Per.pdf
Henrik Pontoppidan. Naadsensbrød.pdf
Arbejdsspørgsmål til Naadsensbrød.docx
God indledning til en analyserende.docx
Brandes, af Indledningen til emigrantlitteraturen.pdf
Af Marie Grubbe.pdf
DHO emner 1x 2023.docx
DHO Skrivekompendium 2023.pdf
Afshttps://www.henrikpontoppidan.dk/text/kilder/boeger/nattevagt/text_1899.htmlnit
Omfang
Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Romantik og romantisme
Inden sommerferien zoomede vi ind på det moderne gennembrud. Her lærte I blandt andet af Georg Brandes mener, at romantikken er en tandløs gammel kælling uden kritisk selvindsigt og visonært verdensudsyn. Det skal vi have rettet op på. På den ene side ville det være at misforstå den gode Brandes (det er en særlig periode af romantikken, han langer ud efter), og på den anden siden - og det er det vigtigste - er romantikken noget af det mest svimlende vilde, smukke og modsætningsfyldte. Det skulle I gerne kunne se, når vi er ved vejs ende af dette forløb.
Indhold
Kernestof:
Sophienholm.pdf
Den glemte digter i egetræets skygge
Cobraloftet.docx
Grupper til Sophienholm.docx
_Romantik og romantisme - tj.pdf
Forståelsesskema - Simon Peder - uudfyldt.docx
Adam Oehlenschläger - Simon Peder.docx
UFM 2023_program til eleverne_.pdf
I dette modul arbejder vi med jeres kommende aflevering. Sørg for at være begyndt at skrive (I skal jo aflevere i morgen!!!), og tænk gerne over, hvad du vil have feedback på af mig - og dine klassekammerater. Det kan også bare være spørgsmål - og al
Grupper til Ungdommes Folkemøde.docx
De gyldne feedbackråd:
Målet med nærværende modul er, at I får et grundlæggende overblik over romantikken, og at I får kendskab til begreberne 'universalromantik' og 'nyplatonisme'. I skal derfor læse side 137-140 i Litteraturens Veje (stop ved Steffens' forelæsninger), og
Romantikken - Litteraturens veje.pdf
I dette modul skal vi arbejde med jeres kommende analyserende artikel. Det er derfor vigtigt, at I har læst både opgaveformulering og de tilhørende tekster godt.
God indledning til en analyserende.docx
N.F.S. Grundtvig
Arbejdsspørgsmål til de levendes land.doc
Så skal vi i gang med St. St. Blichers "Sildig Opvågnen" fra 1828 (en af de absolutte "anker-tekster" i vores dansktimer!). Vi starter dog i samlet flok, så ingen lektie til denne gang.
Læs resten af eller genlæs "Sildig Opvaagnen" til dette modul. Det er en god idé at konsultere vedhæftede arbejdsspørgsmål, inden i går i gang. Læg også mærke til, at jeg har vedhæftet en ordforklaring.
arb sp sildog opvågnen.doc
Sildig Opvaagnen - ordforklaring.docx
Læs Emil Aarestrups digt "I en landsbykirke" (1837). Fokusér på beskrivelsen af henholdsvis kirken og kvinden. Hvordan beskrives de hver især?
Læs om "Romantismen" på siderne 145-149 (stop ved Emil Aarestrup).
Skyggen - HCA.pdf
Skyggen - arbejdsspørgsmål.docx
Kære alle
Skriv kort om det emne eller den sag som DU finder vigtig(t) og vil skrive et debatindlæg om
To debattekster.docx
Respons til VG.docx
image.png
Skrivekursus 2023 powerpoint
Omfang
Estimeret: 13,00 moduler
Dækker over: 21
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Den aktive samfundsborger - debat og argumentation
Forløbet ligger i umiddelbar forlængelse af 2g-skrivekurset, hvor I skulle skrive en debatartikel. Her fortsætter vi med skærpe jeres arbejde med retorik og argumentation. Fokus er altså på faglitteratur, herunder især opinionsgenren. Vi inddrager også to taler (Dahlerup og Kennedy) for at rekapitulere på jeres viden om taler fra grundforløbet.
Sidst, men ikke mindst, skal forløbet ruste jer til i genren 'debatterende artikel'.
Indhold
Kernestof:
Fremstillingen af køn i reklamer.pdf
Den debatterende artikels opbygning .pdf
Den aktive samfundsborger - kompendium.docx
Mads Holger, _I går og i forgårs i Tisvilde_ (2013).pdf
Udddrag af Dahlerups tale 2003.pdf
Surveyundersoegelse kandidat.docx
Siddik Lausten - prostitution.docx
Uddrag fra Sprog og tale.pdf
Arbejdselv-ark:
Om pentagrammet fra Sprog og tale.pdf
Talesituationen og talegenrerne samt Kennedy-tale.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Fremstillingen af køn i reklamer
22-11-2023
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Kortfilm - et medieforløb
Analyse og fortolkning af kortfilm med vægt på kortfilmens syv parametre, filmiske virkemidler, personskildringer, komposition, fortællemæssige virkemidler, filmgenrer, reklamen som genre og metafiktion.
Indhold
Kernestof:
Kompendium - Kortfilm.pdf
NA_R FIKTION PEGER FINGRE â€_ METAFIKTION I FILM OG TV.docx
Læs om reklameæstetik og teatralisering af beskueren side 6-7 i kompendiet. Hvad menes der med overskriften "Reklame - vor tids vittigheder?"?
I skal have skrevet noget - det er lige meget hvor meget - som I kan vise mig.
Lovefield.docx
Læs kapitel 3 i "Farvel til våbnene", og husk endelig at medbringe den til de næste moduler.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Debatkulturen i dag
31-01-2024
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Verdenslitterært udblik - Farvel til våbnene
I dette verdenslitterære forløb har vi primært tematisk fokus på Ernest Hemingways "Farvel til våbnene". Vi skal dog også arbejde med norske og svenske tekster i dette forløb. Vi læser blandt andet Ingvild Lottes digtsamling "litt lyst til å pule, litt lyst til å dø" fra 2015. Og vi ser Emma Lindahls kortfilm "Våger" fra 2012 og genopfrisker i den forbindelse kort det, vi lige har lært i det foregående forløb om genren.
Indhold
Kernestof:
Læs kapitel 3 i "Farvel til våbnene", og husk endelig at medbringe den til de næste moduler.
Læs til dette modul til og med kapitel 9.
1. Verdenskrig (1914-18) - Læs om krigens årsager - lex.dk
Til dette modul skal I have læst til og med kapitel 6 i anden bog af "Farvel til våbnene". Husk endelig, at I meget gerne må læse videre selv. Den 11. marts skal I være helt færdige med romanen - bare så I ved det!
ingvild lothe litt lyst til a pule litt lyst til a do2.pdf
Til dette kapitel skal I have læst til "Tredje bog". Husk endelig, at I meget gerne må læse videre på egen hånd.
Så sød, så trist
Læs til og med kapitel 4 i "Tredje bog" af "Farvel til våbnene".
Samtale - Knausgård.pdf
Thorkild Borup Jensen om essayet.docx
Write like Papa.docx
Læs til "Fjerde bog".
Vågor, 2012 (Kortfilm)
Læs til og med kapitel 4 i fjerde bog.
Til dette modul skal I være færdige med "Farvel til våbnene".
Omfang
Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Mandemotiver i litteraturhistorien
Vi skal i dette forløb se nærmere på forskellige litterære fremstillinger af "manden" i nyere, ældre, dansk og udenlandsk litteratur. Det er et primært litterært - men også sprogligt - forløb, hvor I skal bruge jeres evne til at analysere og se sammenhænge på tværs af tid og sted.
Vi begynder forløbet med Hemingways novelle "Hills like white elephants" ("Bjerge som hvide elefanter") fra 1927 og samler på den måde op på et af temaerne i "Farvel til våbnene", nemlig temaet om potentielt faderskab. Faderrollen i diverse afskygninger er netop et - blandt andre - af de temaer, vi vil se nærmere på dette forløb.
Indhold
Kernestof:
Bjerge som hvide elefanter - Hemingway.pdf
Læs opgaveformuleringen igennem, og læg dig fast på enten reportagen eller essayet. Hav som minimum gerne skrevet en nonstop for at generere idéer.
Daniel Boysen - Gå til grunde.pdf
Caspar Eric - Alt hvad du ejer.pdf
Mads Mygind - I min hule hånd.pdf
https://www.dr.dk/lyd/p1/ditlev-og-daemonerne/ditlev-og-daemonerne-2024/ditlev-og-daemonerne-nedsmeltning-ved-faergelejet-11042408116
Diskurser om faderrollen.docx
Den moderne far - arbejdsark.docx
Uddrag af Min kamp, sjette bok.pdf
Nikolaj Zeuthen - Sommerferiedigte.pdf
Gleen Bech - Jeg anerkender ikke længere jeres autoritet.pdf
Édouard Louis - Forvandlingens metode.pdf
Kristian Ditlev Jensen - Det bliver sagt.pdf
Glenn Bech - 1. maj tale 2022
Alex Vanopslagh - Tale 1. maj 2023.pdf
2x og 1. maj.docx
CEPOS
Program 1 maj
Beyti
Tag gerne et tæppe med at sidde på i Kongens have og i Fælledparken samt solcreme, hvis vejrprognoserne holder. I skal IKKE have computere med, men husk penalhus.
Caspar Eric - interview - Nye balancer.docx
Caspar Eric - Nye balancer.pdf
Michel Houellebecq.docx
Serotonin - Michel Houellebecq.pdf
En dåres forsvarstale - August Strindberg.pdf
Theis Ørntoft - af Yeahsuiten.pdf
Baudelaire - fra Helvedsblomsterne.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Reportage eller essay
10-04-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Kort om essayet
I dette forløb skal eleverne 'bagom den reflekterende artikel'. Hvad kendetegner et essay? Hvad forstår vi ved denne genre 'ude i virkeligheden'. Eleverne læser udvalgte essays af bl.a. Montaigne og Nikolaj Zeuthen.
Indhold
Kernestof:
Villemoes - essay.docx
Om den reflekterende artikel.pdf
Kompendium, Essayforløbet (2019).pdf
Essay af Zeuthen.docx
4. Montaigne, 'Om Bøger' - beskåret.pdf
Vi begynder et forløb om modernismen i Danmark.
Læs fra afsnittet "Kulturpessimisme og generationsmodsætninger" (s.329) til og med afsnittet "Et tidsskrift der rammer tidsånden" (s.332) i de vedhæftede kopier fra Litteraturens veje.
Læs også Erik Knudsens "Svar mig blæst" og Ole Sarvigs "Vild angst" (også vedhæftet).
Modernismen - 1. fase - uddrag af Litteraturens veje.pdf
Digte af Sarvig og Knudsen.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Reflekterende artikel om kunstner og værk
30-08-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Modernisme i Danmark
I første del af dette forløb har klassen haft vikar, som har læst kernetekster med dem fra perioden. Her har fokus blandt andet været på de forskellige faser i dansk modernisme.
Anden del har jeg stået for, og her har vi haft fokus på kanoniske forfattere fra perioden. Vi har i arbejdet med teksterne ledt efter særegenskaber i de forskellige forfatterskaber og samtidig hele tiden forholdt dem til modernismens (og realismens) karakteristika.
Indhold
Kernestof:
Vi begynder et forløb om modernismen i Danmark.
Læs fra afsnittet "Kulturpessimisme og generationsmodsætninger" (s.329) til og med afsnittet "Et tidsskrift der rammer tidsånden" (s.332) i de vedhæftede kopier fra Litteraturens veje.
Læs også Erik Knudsens "Svar mig blæst" og Ole Sarvigs "Vild angst" (også vedhæftet).
Modernismen - 1. fase - uddrag af Litteraturens veje.pdf
Digte af Sarvig og Knudsen.pdf
Læs første del af Martin A. Hansens "Offer", s. 43-53, linje 17, i papirkompendiet.
Læs også om modernismen og 1. fase på de to første sider i den vedhæftede pdf.
Om modernismens faser.pdf
Læs resten af Martin A. Hansens "Offer", dvs. side 53, linje 18, til og med side 59.
Læs også den efterfølgende introduktion til pligtetik og konsekvensetik i modernismekompendiet.
Denne gang handler det om modernismens 2. fase.
Læs Klaus Rifbjergs "Nyt lys" og Ivan Malinowskis "De fremmedgjorte" i papirkompendiet.
Læs også om modernismens 2. fase i de vedhæftede kopier fra Litteraturens veje. Læs fra afsnittet "En ny kurs for dansk litteratur" til og med afsnittet "Drømmen om Amerika", s. 349-351.
Modernismen - 2. fase - uddrag af Litteraturens veje.pdf
Løs Peter Seebergs "Spionen" i kompendiet.
Vi arbejder med modernismens 3. fase.
Læs Charlotte Strandgaards "Ægteskabet" (7 digte i kompendiet).
Læs også om modernismens 3. fase og om konkretisme i de vedhæftede kopiers side 444-445.
Læs uddraget af Hans-Jørgen Nielsens "Spillets regler" i kompendiet. Vi gennemgår sammen, hvad Nielsen prøver at forklare i artiklen.
Læs også Johannes L. Madsens "Hikke" og "grenene der vokser" i kompendiet.
Lønningsdag - en idyl.pdf
Arbejdsspørgsmål til Martin Andersens Nexøs - fokus på sprog.docx
Om ekspressionisme og Tom Kristensen.pdf
Fribytter.docx
blixen-ringen.doc
Arbejdsspørgsmål til Ringen .docx
Johannes V. Fusijama.docx
Ved frokosten.pdf
Oplæg om Fusijama og Interferens - 3m.pptx
Lyngsøe - Hver sin Hassan.pdf
Afsnit
Yahya Hassan - Fødslen.pdf
BORDELPIGE DRÆBER UFØDT kopi.docx
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Reflekterende artikel om læsning
03-11-2024
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Impressionisme, reportage og ny journalistik
Dette emne hører overvejende ind under det mediemæssige stofområde, men vi vil (selvfølgelig) ikke kunne undgå at berøre både det sproglige og det litterære stofområde. Det helt centrale er her, at I får indsigt i den impressionistiske skrivestil, som I DK særligt udformes og praktiseres af Herman Bang. I skal lære, hvordan det moderne gennembrud i litteraturen går hånd i hånd med et moderne gennembrud i journalistikken. Vi skal derfor se på forbindelseslinjer mellem impressionismen og reportagen.
Indhold
Kernestof:
Uddrag af Ved Vejen fra da-net.docx
Bang og impressionismen.docx
Impressionsime - En lille replik TXT.pdf
Bang, Impressionisme, spørgsmål.docx
Vi arbejder med jeres kommende aflevering.
Afsnit
Selvevaluering og evaluering af undervisningen.docx
Analyserende artikel - retteark.doc
Uddrag af Avisreportagen - fra Cavling til Sabroe.pdf
Lehrmann om reportage som begivenhedens selvfremstilling.pdf
Arbejdsspørgsmål til Lehrmanns.docx
Cavling - Jens Nielsens Henrettelse.pdf
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Analyserende artikel
08-12-2024
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Helle Helle og minimalismen + Nordisk Talefest
I dette forløb vil vi særligt have fokus på det litterære og det sproglige: Hvad er de typiske temaer i dansk 90'er-minimalisme, og hvordan sætter stilen sig igennem sprogligt? Forløbet bygger i høj grad videre på det forløb, vi lige er kommet igennem omkring impressionisme og reportage. Lidt smart og entydigt kan man sige, at man ingen minimalisme ville have uden en forudgående impressionisme. Og det er vigtigt, at I kan se forbindelsen/ligheden mellem de to ismer fra hver sin tid. Forløbet er i dén grad også et brush up på novellegenren, da vi skal læse og arbejde med Helle Helles novellesamling "Biler og dyr" (2000).
Simultant med ovenstående forløb har klassen deltaget i Nordisk Talefest 2025. I den forbindelse har vi genbesøgt talegenren, herunder blandt andet også diverse retoriske begreber.
Indhold
Kernestof:
Medbring Helle Helles Biler og dyr.
Alle skal have valgt et hovedargument og/eller en opfordring til handling til dette modul.
Læs "Mere kaffe?" i Biler og dyr.
Lav en fortælling til din egen tale:
Agnes Musses tale om hjernerystelse til Talefest Syd
Minimalisme med fokus paa dansk litteratur omkring aartusindskiftet KOMPENDIUM.pdf
Hold en tale om tillid slides.pptx
Læs novellerne "Indsamling", "Globryllup", "Sit eget system" og "Afløb" i Helle Helles Biler og dyr. Hvad handler novellerne om hver især, og hvad er karakteristisk for skrivestilen i de enkelte noveller (genlæs gerne teksten om "Minimalisme som litt
Alle medbringer indledning, fortælling, argumenter og skitse til deres tale i udprintet form.
Retoriske figurer - Danske Taler
Til dette modul skal I have læs novellerne "Min tante døde", "Der er ikke flere sennepsmarker i Danmark", "Syltning", "Tilflyttere" og "Hedebølge" i Helle Helles Biler og dyr (2000).
Build your Ramen
Vælg gerne mellem tre følgende forskellige Ramen:
Minimalisme KOMP..pdf
Forside | HUSET
www.information.dk
https://www.youtube.com/watch?v=-Ye_NtAz_TE
Skrivekursus 3g Kompendium januar 2025.docx
Rienecker og Jørgensen Den gode opgave kap 1.pdf
Husk papir (evt.) et notathæfte, du vil/kan bruge før, under og efter opgaveskrivningen. Husk også skriveredskaber.
Par dannet via Lectio:
Til dette modul skal I have læst "Biler og dyr" færdig.
Jeres oplæg skal være færdige til dette modul.
Skriftligt arbejde:
Titel
Afleveringsdato
Tale om tillid
31-01-2025
Valgfri 1
23-02-2025
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Jeppe på Bjerget - Holberg og oplysning genbesøgt
Klassen har dagen forinden set "Jeppe på Bjerget", og vi bruger dette modul til at genopfriske vores læsning af Erasmus Montanus og genbesøge vores viden om oplysningstiden.
Indhold
Kernestof:
www.information.dk
https://www.youtube.com/watch?v=-Ye_NtAz_TE
Omfang
Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Dox - et forløb om dokumentargenren
I dette forløb skal klassen stifte bekendtskab med dokumentargenren. Vi vil have fokus på fakta- og fiktionskoder, men da begrebet "autencitets-markør" vinder mere og mere frem i disse år, vil vi også arbejde med denne term. De mediemæssige omdrejningspunkter - med andre ord medieværkerne par excellence - er Lars Engels "Pigerne på Halmtorvet" fra 1992 (i den forbindelse arbejder vi også med, hvad der særskilt definerer en observerende dokumentar), Jonas Poher Rasmussens "Flugt" (2021) og Jesper Dalgaards "Kandis for livet" (2021).
Indhold
Kernestof:
Til dette modul skal I have valgt et nyt dansk værk - det vil sige, at det max må være fire år gammelt - som I skal have læst færdig til onsdag den 30. april. I bestemmer selv, om det skal være en roman, en novellesamling eller en digtsamling.
De tre klassiske dokumentarer - dox.pdf
Dømt til behandling, 1:3
Operation X - Narret til porno (Rudy Frederiksen) - Part 5 of 5.avi
Parøvelse: lav et oplæg om den kunstneriske genre, du er blevet tildelt. Oplægget skal vare mellem 8-10 minutter, og I skal: Starte med at opsummere på de tre klassiske genrer indtil nuForholde ”jeres” dokumentar til de fem øvrigePerspektivere til en
Om den poetiske fra DOX.pdf
Definition, autenticitet og etik.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714567138", "T": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714567138", "H": "/lectio/33/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52714567138" }