Titel
8
|
7: Kina - Riget i midten ?
Forløbet strækker sig fra 1500-tallet til i dag. Fokus er Kinas selvforståelse, forskellige kulturmøder- og sammenstød med andre lande. Forandringer i Kina både før og efter revolutionen, med særlig fokus på politiske og økonomiske. KKPs vej til magten, Det store spring fremad, Kulturrevolutionen, Dengs reformer (socialisme med kinesiske karakteristika) forskelle og ligheder ml. de 4 ledere, Mao, Deng, Hu & Xi. Erindringshistorie ift. Den Lange March, Den Himmelske Freds Plads 1989
Materiale:
Frederiksen, Peter, Vores Verdenshistorie, bind 2, forlaget Columbus, 2021, s. 216-228
Frederiksen, Peter, Vores Verdenshistorie, bind 3, forlaget Columbus, 2021, s. 235-237, 243-247
• Madsen, Jens-Peter Fage, Kina på Tærsklen til det 21.århundrede – en rejse gennem de seneste 100 års kinesiske historie, Forlaget Lee, 2000, s.37-45 (Uddrag)
Supplerende materiale:
Kilde 71: Den kinesiske kejsers brev til George 3., Kilde 72: Lin Zexus brev til dronning Victoria, Kilde 73: Nanjing-traktaten: Frederiksen, Peter, Vores Verdenshistorie, bind 2, forlaget Columbus, 2021, s. 217, 219 og 221
• Dokumentar: Opbygningen af Mao
• Tegneserie, Li Kunwu, Et kinesisk liv, 1. bog, Faderens tid, 1950-1976, Forlaget Alvilda, 2011 (om Det store spring fremad) s. 38-79, 88-91
• 16.punkts programmet for kulturrevolutionen. August 1966
• Resolution vedrørende visse spørgsmål i partiets historie siden grundlæggendes af Folkerepublikken Kina, 1981
Kina har skrevet massakren på Den Himmelske Freds Plads ud af historiebøgerne, dr.dk, 4. juni 2019
Myten, der ikke vil dø, information.dk, 6. juni, 2011
• Kineserne skal have »nye« værdier, Berlingske 8. juni 2006
• Hu’s Kina rummer store spændinger, Berlingske 13 juni 2012
• Han er Kinas nye Mao, Berlingske 9 april 2016
Kinas kommunistparti fejrer 70 år ved magten med militærparade og store ambitioner (Uddrag) Information.dk 1. okt. 2019
Faglige mål:
• redegøre for centrale udviklingslinjer og begivenheder iverdens historie
• redegøre for sammenhænge i den globale udvikling
• analysere eksempler på samspillet mellem mennesker, natur, kultur og samfund gennem tiderne
• skelne mellem forskellige typer af forklaringer på samfundsmæssige forandringer
• reflektere over samspillet mellem fortid, nutid og fremtid samt over mennesket som historieskabt og historieskabende
• anvende en metodisk-kritisk tilgang til at udvælge og analysere historisk materiale
• opnå indsigt i, hvordan historiefaget kan medvirke til at forstå og løse problemer i nutiden
• formulere historiske problemstillinger og relatere disse til elevernes egen tid
• formidle og remediere historiefaglige problemstillinger mundtligt og skriftligt og begrunde de formidlingsmæssige valg
• behandle problemstillinger i samspil med andre fag
• demonstrere viden om fagets identitet og metoder.
Kernestof:
• hovedlinjer i verdens historie
• forandringer i levevilkår, teknologi og produktion gennem tiderne
• forskellige styreformer og samfundsorganiseringer
• kulturer og kulturmøder i Europas og verdens historie
• stats- og nationsdannelse
• politiske og sociale revolutioner
• demokrati, menneskerettigheder og ligestilling i nationalt og globalt perspektiv
• politiske ideologier, herunder ideologiernes kamp i det 20. århundrede
• globalisering
• historiefaglige teorier og metoder
|